جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بازاریابی بین المللی ـ انواع و مثال ها

بازاریابی بین الملیApple

فهرست مطالب

بازاریابی بین المللی مبادله کالاها و خدمات از یک کشور به خریداران بالقوه در کشورهای دیگر برای کسب سود است.بازاریابی بین المللی کاربرد اصول بازاریابی برای ارضای نیازها و خواسته های مختلف افراد مختلف ساکن در آن سوی مرز هامی باشد.

بازاریابی بین المللی چیست؟

بازاریابی بین المللی که به عنوان بازاریابی جهانی نیز شناخته می شود، شامل بازاریابی محصولات برای مردم در سراسر جهان است. به عبارت دیگر، هر گونه فعالیت بازاریابی است که در آن سوی مرزها رخ می دهد. طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی بین‌المللی فرآیندی چندملیتی برای برنامه‌ریزی و اجرای مفهوم، قیمت‌گذاری، ترویج و توزیع ایده‌ها، کالاها و خدمات برای ایجاد تبادلی است که اهداف فردی و سازمانی را برآورده می‌کند.

تا حدودی شبیه مدیریت صادرات است. با این حال، مدیریت صادرات فقط شامل مدیریت جریان کالا و خدمات از کشور میزبان به کشور مهمان است.از سوی دیگر، بازاریابی بین‌المللی فعالیت‌های تولیدی، مالی و پرسنلی را پوشش می‌دهد. همچنین مستلزم چندین فعالیت پس از فروش است.

انواع بازاریابی بین المللی

استراتژی‌های ورود به بازار خارجی می‌تواند از کسب‌وکاری به کسب‌وکار دیگر متفاوت باشد، و آنچه برای شخص دیگری مفید است ممکن است برای شما مفید نباشد. بازاریابی بین المللی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، بنابراین هر یک از این انواع را به دقت در هنگام توسعه یک استراتژی بازاریابی برای شرکت خود در نظر بگیرید:

صادرات

جای تعجب نیست که شرکت هایی که مایل به گسترش تجارت خود در بازارهای جدید هستند، با صادرات محصولات خود به یک کشور خارجی شروع می کنند. زیرا در بین انواع بازاریابی بین المللی، صادرات کمترین ریسک را به دنبال دارد.

شما می توانید به طور مستقیم به مشتریان هدف یا غیر مستقیم با کمک نمایندگان فروش یا توزیع کنندگان خارجی صادرات داشته باشید. بنابراین، در صادرات مستقیم، هیچ شخص ثالثی درگیر نیست. یک شرکت محصولات تولیدی خود را در بازارهای بین المللی به فروش می رساند.

از سوی دیگر، صادرات غیرمستقیم از توزیع کنندگان بین المللی استفاده می کند. شما می توانید به طور قابل توجهی از این نوع بازاریابی بین المللی بهره مند شوید زیرا این نمایندگان فروش می دانند چگونه از بازارهای خود بیشترین استفاده را ببرند. بنابراین، به طور کلی ROI بهتری ایجاد می کند.

چین بزرگترین صادرکننده کالا در جهان است و کالاهای برجسته آن شامل لوازم الکترونیکی مصرفی، پوشاک و سایر منسوجات، فناوری های پردازش داده، تجهیزات پزشکی و تجهیزات نوری است. اگر لحظه‌ای به مرور برچسب‌های هر محصولی که در دسترس شماست اختصاص دهید، احتمال زیادی وجود دارد که روی آن نوشته شود «ساخت چین».

لایسنس

لایسنس قراردادی است که به موجب آن یک شرکت معروف به مجوز دهنده، به یک شرکت خارجی حق استفاده از مالکیت معنوی خود را می دهد. معمولاً برای یک دوره خاص است و مجوز دهنده در ازای آن حق امتیاز دریافت می کند.

بنابراین، صدور مجوز یک توافق بین دو شرکت است. اگر محصولی دارید که شرکت دیگری می تواند در یک بازار بزرگ مجوز دهد، ممکن است بخواهید این روش را انتخاب کنید. به این ترتیب هر دوی شما از قرارداد منتفع خواهید شد.

راه های زیادی برای صدور مجوز مالکیت معنوی وجود دارد. کپی رایت، حق ثبت اختراع، روش های صنعتی، و نام های تجاری از رایج ترین ها هستند. یک مثال عالی از یک استراتژی خوب برای صدور مجوز، کوکاکولا است – این مجوز حقوق را به تولیدکنندگان محلی می دهد، که اجازه دارند طعم نوشابه را متناسب با ترجیحات محلی، مانند مقدار شکر، تغییر دهند.

فرانچایز

مانند لایسنس، فرانچایز مستلزم آن است که شرکت هلدینگ به یک شرکت خارجی اجازه دهد تا تجارت خود را تحت برندخود انجام دهد. از سوی دیگر، فرنچایزها معمولاً تحت مقررات سختگیرانه تری نسبت به مشاغل دارای مجوز فعالیت می کنند. علاوه بر این، مشاغلی که خدماتی مانند هتل‌ها، شرکت‌های اجاره‌ای و رستوران‌ها ارائه می‌کنند، بیشتر از این شکل از بازاریابی خارجی استفاده می‌کنند. با این حال، لایسنس اغلب به صنعت محدود می شود

این نوع بازاریابی بین المللی در بین شرکت های خدماتی مانند هتل ها، خدمات اجاره و رستوران ها نیز رایج تر است. از سوی دیگر، لایسنس معمولاً به تولید محدود می شود. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های یک فرنچایز موفق، مک‌دونالدز است – بزرگترین امتیاز رستوران در جهان با بیش از 37000 مکان در 120 کشور.

پیگی بکینگ

Piggybacking یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی بین المللی مناسب برای مشاغل کوچک تا متوسط است. شامل اجازه دادن به یک تجارت بزرگتر برای فروش محصولات شما به عنوان بخشی از موجودی است. در حالت ایده آل، محصولات هر دو کسب و کار هم غیررقابتی و هم مکمل هستند. این نیاز به مقدار قابل توجهی اعتماد دارد زیرا شرکت بزرگتر کنترل بیشتری بر نحوه بازاریابی محصولات خواهد داشت.

سرمایه گذاری مشترک

جوینت ونچر مشارکت بین دو شرکت از کشورهای مختلف است. برای موفقیت یک سرمایه گذاری مشترک، باید برای هر دو طرف درگیر سودمند باشد. این یک راه عالی برای ورود به بازار بین المللی است زیرا ریسک مشترک است.

هر دو شرکت باید با هم کار کنند. با این حال، هر یک تا حدی مالک نهاد هستند. علاوه بر این، هر دو دارایی هستند. توافق باید منصفانه باشد تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود. احتمالاً در مورد Sony-Ericson شنیده اید. این یکی از بهترین نمونه های چنین مشارکتی است.

جوینت ونچرها به گونه ای عمل می کنند که گویی شرکت های مستقل بزرگی هستند. اما با هم، آنها این شانس را دارند که پول بیشتری به دست آورند و ریسک را به حداقل برسانند. هنگامی که این نوع بازاریابی بین المللی به خوبی انجام شود، می تواند بسیار سودمند باشد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FID)

در FID، یک شرکت دارایی ثابت را در یک کشور خارجی قرار می دهد تا محصولی را در خارج از کشور تولید کند.برخلاف سرمایه گذاری های مشترک، شرکت خارجی به طور کامل مالک شرکت فرعی است. در نتیجه، کنترل مؤثر یا تأثیر قابل توجهی بر فرآیند تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند.

نمونه هایی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی شامل ادغام، تملک، خرده فروشی، خدمات، لجستیک و غیره است. چندین شرکت در ایالات متحده از این روش های بازاریابی بین المللی برای فروش محصولات و خدمات خود در سطح جهانی استفاده می کنند.برخلاف سایر اشکال بازاریابی بین‌المللی مانند سرمایه‌گذاری مشترک یا پیگ‌بکینگ، شرکت مادر کنترل مستقیم بیشتری بر فرآیند تصمیم‌گیری بازاریابی محصول یا خدمات خود دارد.

اهمیت بازاریابی بین المللی

علیرغم مزایای فراوان بازاریابی محلی، بازاریابی بین المللی این قدرت را دارد که پایگاه مصرف کننده شما را متنوع کند و فرصت های بیشتری را برای شرکت شما باز کند. این ممکن است به چشم اندازهای بیشتر و گسترده تر برای رشد کسب و کار منجر شود. علاوه بر این، بازاریابی جهانی امکان استفاده موثر از خروجی مازاد و تقویت روابط با شرکت های دیگر در سراسر جهان را فراهم می کند.در اینجا چند مزیت بازاریابی جهانی وجود دارد:

گسترش بازار

رشد بازار به یکی از مزایای اصلی بازاریابی بین المللی و فرصتی برای افزایش پایگاه مصرف کننده یک برند تبدیل شده است.دو دهه پیش، شرکت‌های کوچک نمی‌توانستند به تبلیغ یک کالا یا خدمات فکر کنند. اما این دیگر برای پلتفرم های ارتباطی مدرن مانند گوگل و فیس بوک صدق نمی کند.شرکت های کوچک ممکن است به پایگاه مشتریان گسترده تری در خارج از کشور دست یابند بدون اینکه از بودجه خود تجاوز کنند. بازاریابی بین المللی نه تنها درآمد، بلکه شناخت برند را نیز افزایش می دهد.

در برابر رکود اقتصادی محافظت می کند

فجایع و حوادث غیرمترقبه اقتصادی می تواند به وضعیت مالی یک شرکت آسیب جدی برساند.با این حال، فروش به مشتریان خارجی می تواند به متعادل کردن هر گونه کاهش بالقوه در درآمد کمک کند. شرکت شما قادر خواهد بود دوران سختی را تحمل کند و خسارات وارده در خانه را جبران کند.

استفاده موثر از تولید مازاد

تولیدکنندگان می توانند با بازاریابی بین المللی از تولید مازاد خود به نحو احسن استفاده کنند.این امر مستلزم انتقال محصولات مازاد از یک کشور به کشور دیگر است. به این ترتیب واردکنندگان و صادرکنندگان کالا می‌توانند برای رفع نیازهای خود به تجارت کالا بپردازند.به عبارت دیگر، مواد خام اضافی، محصولات نهایی یا خدمات تولید شده در داخل ممکن است به بازارهای خارج از کشور صادر شود.

مزایای رقابتی را ارائه می دهد

بازاریابی بین المللی علاوه بر افزایش درآمد و تنوع بخشیدن به دارایی ها، مزایای رقابتی نیز ارائه می دهد.شما می توانید با رشد در سطح بین المللی مشتریان جدیدی به دست آورید و در معرض دید رقبایتان قرار بگیرید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که بازار مسکن در حال حاضر به طور کامل توسعه یافته باشد.با استفاده از بازاریابی جهانی ممکن است یک قدم جلوتر از رقبا بمانید.

ارتقای سطح زندگی

بازاریابی بین المللی استاندارد بالاتری از زندگی را فراهم می کند. کالاهایی وجود دارد که به دلیل محدودیت های جغرافیایی در برخی از کشورهای خود نمی توان آنها را تولید کرد. با این حال، همین کالاها ممکن است در کشورهای دیگر فراوان باشد. بنابراین، مصرف کنندگان می توانند کالاهای باکیفیت و غیرقابل دسترس در کشور خود را خریداری کنند.

رشد سریع صنعتی

بازاریابی بین المللی رشد صنعتی را تسریع می کند. تقاضا برای محصولات جدید ایجاد می کند. فرصت های شغلی جدید، استفاده صحیح از منابع و امکانات صنعتی جدید مورد نیاز است. همه اینها به اقتصاد ملی کمک می کند، که باید به سرعت رشد کند تا نیازهای جدید را برآورده کند.

فرصت های شغلی

بازاریابی جهانی دامنه گزینه های شغلی در خارج از کشور را گسترش می دهد.مهارت های تخصصی که ممکن است در جایی که یک کسب و کار مستقر است در دسترس نباشد، ممکن است از طریق بازاریابی بین المللی قابل دسترسی باشد. در نتیجه، کارفرمایان اغلب نامزدهایی را انتخاب می کنند که دارای مهارت های تخصصی هستند که ممکن است در خانه ارزشمند باشند.

به عنوان مثال، بیش از 71٪ از تبلیغ کنندگان فکر می کنند که برخی از نمونه ترین تلاش های تبلیغاتی در خارج از کشور ایجاد می شود. بنابراین، یک رویکرد مشابه در خانه ممکن است به شما مزیت رقابتی بدهد.

معایب بازاریابی بین المللی

با وجود تمام مزایایی که دارد، بازاریابی بین المللی با مشکلات بی شماری نیز همراه است. قبل از شروع هر گونه طرح بازاریابی بین المللی، این معایب را به دقت در نظر بگیرید.

مقابله با تفاوت های فرهنگی

فرهنگ می تواند از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت باشد – آنچه ممکن است در یکی قابل قبول باشد ممکن است در دیگری نباشد. بازاریابان باید تفاوت های فرهنگی را از بالا به پایین درک کنند و در استفاده از نمادها هنگام ایجاد کمپین های بازاریابی بین المللی حساس باشند. علاوه بر این، برخی از استراتژی های بازاریابی آزمایش شده و آزمایش شده ممکن است به دلیل تفاوت در ترجیحات مشتری، عادات، جمعیت شناختی و غیره، در یک کشور خارجی به اندازه کافی موثر نباشند.

قوانین و مقررات از دولت محلی

اگر می خواهید به طور قانونی در یک کشور خارجی تجارت کنید، باید از مقررات تعیین شده توسط دولت محلی آن، از جمله مالیات و عوارض، پیروی کنید. برخی از شرکت‌ها ممکن است متوجه شوند که این مقررات برای پیروی از آن بسیار سخت‌گیرانه یا چالش‌برانگیز هستند – آنها به گونه‌ای بر سود تأثیر می‌گذارند که تجارت آینده را ناپایدار می‌کند.از طرف دیگر، آنها ممکن است به طور کامل قانون را درک نکرده و مجبور به پرداخت جریمه یا حتی اتهامات کیفری برای اعمال خود شوند.

روابط سیاسی ناپایدار

تنش سیاسی یک نگرانی اجتناب ناپذیر در بازاریابی بین المللی است. برای برخی کشورها، معمولاً می توانید پیش بینی کنید که تجارت به آرامی پیش برود، اما برای برخی دیگر، باید روابط دیپلماتیک را زیر نظر داشته باشید. افزایش ناگهانی تنش یا موقعیت های جنگی می تواند منجر به خسارات قابل توجه یا حتی تعطیلی عملیات شود و شما باید از کسب و کار خود در برابر این احتمال محافظت کنید.

به عنوان مثال، در حالی که TikTok در سطح جهانی بسیار موفق است، در فوریه 2021 به همراه بسیاری دیگر از برنامه های چینی، به دنبال درگیری در مرز چین و هند که منجر به کشته شدن 20 سرباز هندی در ژوئن 2020 شد، برای همیشه در هند ممنوع شد.

رقابت بالا

زمانی که قصد ورود به یک بازار خارجی را دارید، قطعا با رقابت شرکت های داخلی و بین المللی روبرو خواهید شد. شما باید برای مقابله با درجه بالایی از رقابت آماده باشید، بنابراین روی مشخص کردن جایگاه خود و افزایش شهرت برند خود کار کنید.

بازاریابی جهانی چیست؟

بازاریابی جهانی را می توان به عنوان توسعه بازاریابی بین المللی تعریف کرد. بازاریابی جهانی زمانی است که از یک استراتژی جهانی برای معرفی برند و محصولات خود در سراسر جهان استفاده می کنید. بنابراین، برنامه ریزی، تولید، قرار دادن و ارتقاء با استفاده از یک رویکرد بین المللی صورت می گیرد.

بازاریابی جهانی برای فروش محصولات یا خدمات مناسب برای همه بازارها مناسب است. اگر محصولی را با تقاضای جهانی بفروشید، یک گزینه عالی است. در بازاریابی جهانی، یک تصویر یکپارچه و یک پیام جهانی وجود دارد که برای کشورهای مختلف موثر است.

علاوه بر این، در بازاریابی جهانی، یک حضور در رسانه های اجتماعی از طریق چندین پلت فرم وجود دارد. بنابراین، شما حساب‌های جداگانه‌ای را که برای هر کشور در هر پلتفرم سفارشی می‌کنید، ایجاد نمی‌کنید، بلکه یک حساب اصلی که برای همه کشورها کار می‌کند، ایجاد نمی‌کنید.

بازاریابی جهانی بر دستیابی به جامعه بازاریابی بین المللی تمرکز دارد. بازاریابی جهانی فقط مختص شرکت های چند ملیتی نیست. هر کسی که محصول/خدمتی با تقاضای جهانی دارد، مانند گوشی‌های هوشمند، ماشین‌ها، نرم‌افزارها، برنامه‌ها و غیره، می‌تواند در بازاریابی جهانی شرکت کند.

به لطف اینترنت و پیشرفت‌های فناوری، حتی شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند به مشتریان در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مردم را متقاعد کنید که محصول یا خدمات شما ارزش خرید دارد. و بگذارید بدانند شما وجود دارید.

هنگامی که به چندین بازار بین المللی علاقه دارید، باید بدانید که چگونه به آنها نزدیک شوید. داشتن نمایندگان و کارمندان از کشورهای دیگر یک رویه رایج در بازاریابی جهانی است.

همانطور که قبلاً متوجه شده اید، بازاریابی جهانی با بازاریابی بین المللی متفاوت است. آنها اصلاً یک چیز نیستند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد مهم ترین تفاوت های آنها بیشتر بدانید.

10 تفاوت برتر بین بازاریابی بین المللی و بازاریابی جهانی

بازاریابی جهانی و بازاریابی بین‌المللی ممکن است برای بسیاری از مردم بسیار شبیه به نظر برسد. این دو مفهوم در این واقعیت مشترک هستند که هدف هر دو حل مشکلات مشتریان و انجام تجارت در بازارهای فرامرزی است. با این حال، آنها یکسان نیستند.

تفاوت های کلیدی بین بازاریابی بین المللی و بازاریابی جهانی وجود دارد. مطمئن نیستید اینها چیست؟ بازاریابی جهانی بر انجام فعالیت های بازاریابی از دفتر مرکزی شرکت متمرکز است اما با استفاده از استراتژی یکسان، محصولات/خدمات شما را به کشورهای مختلف از سراسر جهان می فروشد.

در حالی که بازاریابی بین المللی استراتژی های بازاریابی خود را با ایجاد بخش های بازاریابی در بازارهای محلی کشورهای خارجی که می خواهید هدف قرار دهید اجرا می کند. به این ترتیب، ارتباط نزدیک تری با مشتریان خود خواهید داشت.در اینجا مرتبط ترین تفاوت بین بازاریابی جهانی و بازاریابی بین المللی است:

خدمات و محصولات

جای تعجب نیست که استراتژی های بازاریابی جهانی با هدف بازاریابی همان محصول در خارج از کشور هدف قرار می گیرند. یعنی می گویند؛ رویکرد بازاریابی جهانی شامل فروش یک محصول جهانی یا ارائه خدمات بدون تطبیق آن با نیازهای مشتریان مختلف در هر کشور خارجی مورد هدف است.

برعکس، بازاریابی بین‌المللی با هدف سفارشی‌سازی محصولات و خدمات مطابق با نیازهای متنوع مشتریان در خارج از کشور، حتی با ایجاد محصولات جدید برای هدف قرار دادن بازار هر کشور خاص، انجام می‌شود. بنابراین، در بازاریابی بین‌المللی، شما محصول/خدمات را برای مشتریان خود تنظیم می‌کنید، زیرا همان محصول بازار داخلی همیشه بهترین راه‌حل برای بازارهای فرامرزی نیست.

روش های تبلیغاتی

به همین ترتیب، در بازاریابی بین المللی، روش های تبلیغاتی برای بازار محلی طراحی شده است. در نتیجه، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات رادیویی بر اساس ترجیحات مخاطبان متفاوت است. در بازاریابی بین المللی، برندها نیاز به تولید محتوای متفاوت برای کشورهای مختلف دارند. این شامل استفاده از کانال های رسانه ای است که مخاطب هدف آنها ترجیح می دهند.

با این حال، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات رادیویی برای هدف قرار دادن مخاطبان جهانی در بازاریابی جهانی طراحی شده اند. یک پیام واحد وجود دارد که برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه در کشورهای مختلف استفاده می شود. بنابراین، برندها همه بازارها را با پیامی یکسان در بازاریابی جهانی هدف قرار می دهند.

برنامه های بازاریابی

جای تعجب نیست که برنامه های بازاریابی نیز متفاوت هستند. این روش های بازاریابی اهداف متفاوتی دارند. بنابراین، بازاریابی جهانی و تصمیم گیری بازاریابی بین المللی نمی توانند یکسان باشند.در بازاریابی بین المللی، دفتر تابعه مسئول تصمیم گیری برای رشد کسب و کار است. با این حال، تصمیمات از بخش بازاریابی در دفتر مرکزی در بازاریابی جهانی گرفته می شود.

یعنی می گویند؛ استقلال بازاریابی اصلاً یکسان نیست. در بازاریابی جهانی، به نوعی به دفتر مرکزی شرکت محدود می شود. در حالی که در بازاریابی بین المللی، در چندین شرکت تابعه واقع در کشورهای مختلف خارجی پخش می شود.

پرسنل بازاریابی

شرکت هایی که رویکرد بازاریابی جهانی را در پیش می گیرند، معمولاً تمام پرسنل بازاریابی خود را در دفتر مرکزی شرکت استخدام می کنند. با این حال، رایج است که آنها از نظر قومیت، مهارت، جنسیت، سن و سایر جنبه ها با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین، بازاریابی جهانی با داشتن کارکنان بازاریابی بین فرهنگی مشخص می شود که باید یک برنامه جهانی ارائه دهند که برای همه کشورها کارآمد باشد.

از سوی دیگر، برندهایی که از رویکرد بازاریابی بین‌المللی پیروی می‌کنند، یا کارکنان بازاریابی خود را به کشورهای خارجی منتقل می‌کنند یا کارشناسان بازاریابی را در آن کشورهای خارجی استخدام می‌کنند. دومی تقریباً ضروری است زیرا اگر استراتژی بازاریابی بین‌المللی را به کار می‌گیرید، باید دانش بالایی از کشور مورد نظر داشته باشید.

رسانه های اجتماعی

اغلب اوقات، می توان گفت که آیا یک شرکت از یک استراتژی بازاریابی جهانی پیروی می کند یا یک استراتژی بین المللی بر اساس حساب های رسانه های اجتماعی خود. این به این دلیل است که برندهایی که از رویکرد بازاریابی جهانی استفاده می کنند معمولاً فقط یک حساب در هر پلت فرم رسانه اجتماعی دارند.

برعکس، شرکت‌هایی که بازاریابی بین‌المللی را انجام می‌دهند، چندین حساب رسانه اجتماعی دارند. علاوه بر این، هر حساب بازار متفاوتی را در یک کشور خارجی هدف قرار می دهد. این به آنها اجازه می دهد پیام بازاریابی خود را برای هر بازار سفارشی کنند. به این ترتیب، شرکت ها فقط محصولاتی را که در یک کشور خارجی خاص می فروشند، بدون انتقال اطلاعات به همه، تبلیغ می کنند.

تحقیق و توسعه بازاریابی

تحقیق و توسعه بازاریابی نیز بین بازاریابی جهانی و بازاریابی بین المللی متفاوت است. بازاریابی جهانی به دلیل عدم حضور فیزیکی شرکت در کشورهای بالقوه خارجی، نیازمند تحقیقات بازار شدید است. علاوه بر این، بازاریابی جهانی تحقیقات بازاریابی کم عمق اما جامع تری را انجام می دهد.

از سوی دیگر، بازاریابی بین المللی باید تحقیق و توسعه بازاریابی کامل را انجام دهد. رویکرد بازاریابی بین‌المللی، خواسته‌های خاص و تفاوت‌های منطقه‌ای را برای سفارشی‌سازی استراتژی بازاریابی در نظر می‌گیرد. نیاز به تحقیق و تحلیل عمیق در مورد بازارهای مختلف وجود دارد. این نیازی به زمان بیشتری نسبت به بازاریابی جهانی ندارد زیرا هر دفتر خارجی مسئول تحقیقات بازاریابی خود است.

بودجه بازاریابی

بودجه بازاریابی برندی که از رویکرد بازاریابی بین المللی پیروی می کند بین دفاتر تابعه تقسیم می شود. به این ترتیب، آنها می توانند فعالیت های بازاریابی مختلف را در سطح محلی توسعه دهند. برعکس، در بازاریابی جهانی، بودجه بازاریابی تامین می شود و باید توسط دفتر مرکزی شرکت تایید شود.

سلسله مراتب و استقلال بازاریابی

در بازاریابی جهانی، تصمیمات از بخش بازاریابی در کشور اصلی گرفته می شود. این دفتر مرکزی شرکت است که تصمیم می گیرد. بنابراین، استقلال بازاریابی به آنها محدود می شود.با این حال، در بازاریابی بین المللی، سلسله مراتب تصمیم گیری به نوعی غیرمتمرکز است. بنابراین، دفاتر خارجی استقلال بازاریابی بیشتری دارند و تصمیمات بر اساس آنچه برای مخاطبان هدف کشور خارجی بهتر است اتخاذ می‌شوند.

هدف

همانطور که قبلاً سعی کردم اشاره کنم، هدف بازاریابی جهانی به کارگیری یک استراتژی واحد و جهانی در بازار در سراسر جهان است. برعکس، هدف بازاریابی بین المللی نفوذ به بازارهای خارجی خاص از طریق درگیر شدن در محیط محلی است. بنابراین، هر چقدر هم که ممکن است شبیه به نظر به نظر برسند، این دو رشته به معنای یکسان نیستند، و همچنین هدف یکسانی ندارند.

تعامل با مشتری

در نهایت، مشارکت مشتریان در هر دو رویکرد وجود دارد، اما برای بازاریابی بین‌المللی حیاتی است. بنا به دلایلی، به نظر می رسد بازاریابی بین المللی نسبت به بازاریابی جهانی تعامل بیشتری ایجاد می کند.

دومی، اگرچه موثر است، اما به دلیل فاصله و این واقعیت که پیام و کانال های بازاریابی یکپارچه هستند، تعامل کمتری با مشتری دارد. با این حال، به دلیل حضور محلی و کانال‌های ارتباطی تقسیم‌بندی شده، تعامل در بازاریابی بین‌المللی بسیار بالاست.

اکنون می دانید که بازاریابی جهانی و بازاریابی بین المللی دو مفهوم متفاوت هستند. بنابراین، بهتر می‌توانید انتخاب کنید که کدام روش برای کسب‌وکار و استراتژی‌های بازاریابی شما کارآمدتر است.

اگر می خواهید در مورد بازاریابی بین المللی بیشتر بدانید، به خواندن ادامه دهید! در فصل بعدی، من قصد دارم چند نکته بازاریابی بین المللی را به اشتراک بگذارم که به شما کمک می کند رقبای خود را شکست دهید.

بازاریابی بین المللی برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که بازاریابی بین المللی فقط برای شرکت های بزرگ است. با این حال، هر شرکتی که مایل به بین‌المللی شدن است، می‌تواند این کار را انجام دهد، به شرطی که استراتژی بازاریابی مناسبی را در نظر بگیرد.

اگر علاقه مند هستید، باید قبل از هر تصمیم مهم تحقیق کنید. سپس، باید نحوه دسترسی به بازارهای خارجی را بیابید. و از منابعی که در اختیار دارید آگاه باشید.فراموش نکنید که برخی از اهدافی را که می خواهید به آنها برسید طراحی کنید. و برای اجرای استراتژی خود برنامه ای ایجاد کنید. پس از آن، بررسی کنید که آیا به اهداف خود رسیده اید یا خیر.

به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، موانع بین المللی در حال از بین رفتن هستند. بنابراین، حتی مشاغل کوچک نیز می توانند محصولات و خدمات خود را در سطح بین المللی عرضه کنند. با این حال، موفقیت بسته به تحقیقات شما و میزان تلاش شما برای برنامه ریزی استراتژی برای موفقیت در بازاریابی بین المللی متفاوت است.

به خاطر داشته باشید که بسته به چیزی که می فروشید، ممکن است محدودیت های گمرکی وجود داشته باشد، همانطور که در مورد غذا اتفاق می افتد. با این حال، بازاریابی بین المللی دنیای جدیدی پر از فرصت را برای شما به ارمغان می آورد. شما می توانید محصولات یا خدماتی را بفروشید که کشورهای خارجی در غیر این صورت به آنها دسترسی ندارند.

علاوه بر این، مشتریان کشورهای خارجی عادات خرید متفاوتی دارند. بنابراین، بسیار مهم است که کشف کنید چگونه به بهترین شکل به آنها برسید. باورها و تعصبات فرهنگ های خارجی را در نظر بگیرید. و استراتژی های بازاریابی و محصولات خود را مطابق با نیازهای آنها سفارشی کنید. به احتمال زیاد موفق خواهید شد!

نمونه هایی از بازاریابی بین المللی

Lay’s

Lay’s یک نام تجاری محبوب چیپس سیب زمینی است که به تعدادی از بازارهای بین المللی گسترش یافته است. Lay’s که به خاطر طعم‌های فراوان خود شناخته می‌شود – در گذشته، حتی مسابقاتی برگزار می‌کردند و برای انتخاب طعم‌های جدید درخواست ارسال می‌کردند – Lay’s همچنین کار بسیار خوبی در ایجاد طعم‌های منطقه‌ای انجام می‌دهد.

آنها اخیراً هشت طعم را بر اساس مناطق مختلف ایالات متحده ایجاد کردند، مانند رول خرچنگ نیوانگلند یا پیتزا دیپ دیش. با این حال، آنها همچنین طعم های منطقه ای را برای بازارهای مختلف خود در سراسر جهان ایجاد می کنند.

وب‌سایت Lay’s Around the World تمام طعم‌های متفاوتی که در فروشگاه‌های سراسر جهان دیده می‌شود را مستند می‌کند. آنها رامن کره ای تند، مایونز اونیگیری Capelin Roe و ماهی مرکب کبابی را برای بازارهای آسیایی خود ساخته اند.

همچنین طعم سس کچاپ در کانادا و طعم ماست و گیاهان در اردن وجود دارد. توجه به این که مناطق مختلف دنیا چه طعمی را ترجیح می دهند، مزیت قابل توجهی به Lay در بازار چیپس سیب زمینی می دهد.

 مثال بازاریابی بین المللی
مثال بازاریابی بین المللی lays

Visme

Visme یک شرکت نرم افزاری طراحی گرافیک است که اگرچه در ایالات متحده مستقر است، اما کاربرانی از سراسر جهان دارد. در تلاش برای جذب بیشتر این کاربران، آنها شروع به بومی سازی وب سایت و ابزار خود به تعدادی زبان مختلف کرده اند.در واقع، اگر به پایین وب سایت آنها بروید، می توانید تمام زبان های موجود برای مرور وب سایت و وبلاگ را مشاهده کنید.

ارائه یک تجربه محلی و در دسترس برای بازارهای مختلف خارجی، کاربران را بیشتر در مورد این ابزار هیجان زده می کند. حتی اگر مردم آن کشورها انگلیسی بلد باشند، احتمالاً در زبان مادری خود بسیار راحت‌تر هستند – و Visme اکنون این گزینه را ارائه می‌کند.

بازاریابی بین المللیVisme
مثال بازاریابی بین المللیVisme

نایکی

نایکی یک نام آشنا برای تجهیزات ورزشی در سراسر جهان است و این به دلیل استراتژی بازاریابی بین المللی هوشمند این برند است. نایک به منظور جذب مخاطبان از کشورهای مختلف، از تعدادی ورزش در سراسر جهان پشتیبانی می کند و با ورزشکاران و تأثیرگذاران در سراسر جهان شریک می شود.با تبلیغ ورزشکاران کشورهای مختلف و ورزش ها/لیگ های مختلف، آنها می توانند مخاطبینی از طرفداران آن ورزشکاران را به خود جلب کنند و به افزایش موفقیت آنها در هر یک از کمپین های جهانی کمک کنند

پلتفرم ایجاد مشترک NikeID نایک به عنوان استراتژی دیگری است که این شرکت برای جذب بازارهای بین المللی از آن استفاده می کند. نایک با سپردن قدرت طراحی به دست مصرف‌کننده، می‌تواند محصولات سفارشی‌سازی شده‌ای را ارائه دهد که با ترجیحات و سبک‌های فرهنگی مختلف همخوانی دارند.

بازاریابی بین المللیNike
مثال بازاریابی بین المللیNike

کوکاکولا

کوکاکولا نمونه بارز و شناخته شده یک برند با استراتژی بازاریابی جهانی قدرتمند و درخشان است. یکی از چیزهایی که به موفقیت کوکاکولا در بازارهای دیگر کمک کرد، عملیات بطری سازی آن بود. این شرکت نوشیدنی توانست نوشیدنی خود را به گونه ای علامت گذاری کند که به طور منحصر به فرد و به راحتی قابل شناسایی باشد. این باعث می شود که فوراً توسط هر کسی در سراسر جهان قابل تشخیص باشد.

دلیل دیگری که کوکا کولا در بازارهای محلی بسیار موفق بود این بود که آنها همچنین به عملیات محلی آزادی عمل دادند تا طعم را متناسب با ترجیحات فرهنگی در بازار خود تنظیم کنند. این برند همچنین تبلیغات، توزیع و قیمت گذاری را با هر بازار محلی تطبیق داد. برای تبلیغات و پیام‌رسانی، کوکا کولا بر ارزش‌های جهانی تمرکز کرد که در سراسر جهان طنین انداز می‌شوند، مانند اشتراک‌گذاری و شادی. آنها سپس کمپین های خود را با معرفی مشاهیر محلی و مراجع فرهنگی بومی سازی کردند. این برند همچنین بر برنامه‌های اجتماعی کوچک و تلاش‌های خیریه در مقیاس کوچک متمرکز بود.

بازاریابی بین المللی Coca-Cola
مثال بازاریابی بین المللی Coca-Cola

اپل

استراتژی بازاریابی جهانی اپل نمونه بارز دیگری از استراتژی بازاریابی جهانی عالی است. اگرچه اپل با استراتژی یک اندازه مناسب برای طراحی آیفون خود ریسک بزرگی را پذیرفت. پروتکل خدمات مشتری برند از همان استراتژی پیروی نمی کرد. اپل پروتکل خدمات مشتری خود را متناسب با سلیقه محلی هر بازار تنظیم کرد. این برند با داشتن طراحی استاندارد توانست محصول خود را به راحتی در سراسر جهان شناسایی کند. اما با پروتکل خدمات مشتری آن، آنها توانستند به طور خاص نیازهای هر بازار را برآورده کنند. این دو تضاد کاملاً برای برند کار می کرد.

بازاریابی بین الملیApple
مثال بازاریابی بین الملیApple

مک دونالد

مک دونالد یک نمونه عالی از بازاریابی بین المللی است. تقریباً در 100 کشور در سراسر جهان فعالیت می کند. زنجیره فست فود استراتژی های بازاریابی خود را با توجه به کشورهای هدف سفارشی کرد. به عنوان مثال، محصولات سفارشی مک دونالد متناسب با هر بازار. به عنوان مثال، اشتهای ژاپنی ها در مقایسه با سایر کشورها کم است. بنابراین اندازه های همبرگر به گونه ای طراحی شده بودند که اندازه کوچکی داشته باشند. بسیاری نمی توانند تفاوت بین بازاریابی جهانی و بازاریابی بین المللی را تشخیص دهند. با این حال، کاربرد و معیارهای پشت هر مفهوم در بازارها متفاوت است.

 بازاریابی بین الملیMcDonald's
مثال بازاریابی بین الملیMcDonald’s

ردبول

شرکت اتریشی ردبول آنقدر با بازاریابی جهانی کار می کند که بسیاری از آمریکایی ها آن را یک برند محلی می دانند. چگونه؟یکی از موفق ترین تاکتیک های آن میزبانی رویدادهای ورزشی در سراسر جهان است. از مسابقه جایزه بزرگ ردبول ایندیاناپولیس گرفته تا مسابقه هوایی Red Bull در بریتانیا تا مسابقه Red Bull Soapbox Race در اردن، استراتژی بازاریابی رویداد قدرتمند این برند آنها را به اینجا، آنجا و همه جا می برد.

بازاریابی بین المللیRed Bull
مثال بازاریابی بین المللیRed Bull

Spotify

طبق گزارش اینتربرند*، در سال 2018، Spotify به تازگی یکی از بهترین شرکت های جهانی در جهان محسوب می شود. همه ما نام Spotify را شنیده‌ایم (بدون جناس)، اما چگونه ناگهان و به این سرعت از سوئد به کشورهای دیگر گسترش یافت؟

مدل کسب و کار Spotify بر کمک به شما برای یافتن چیزهای جدید متمرکز است. انتخاب یک ژانر موسیقی برای گوش دادن یک چیز است، انتخاب یک “حال و هوا” برای گوش دادن یک چیز دیگر.

با تغییر نحوه توصیف محتوای خود، Spotify کاربران را به گوش دادن به موسیقی فراتر از ژانرهای مورد علاقه آنها وادار می کند و در عوض عادات و سبک زندگی مشترک مردم در سراسر جهان را برآورده می کند. این به هنرمندان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا به شنوندگان کشورهای دیگر دسترسی داشته باشند زیرا محصول آنها به روشی متفاوت طبقه‌بندی می‌شود.

بازاریابی بین المللیSpotify
مثال بازاریابی بین المللیSpotify

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست