جستجوگر دانش

رسانه‌های اجتماعی و نگرش خرید پایدار: نقش اعتماد در رسانه‌های اجتماعی و اثربخشی زیست‌محیطی

چکیده

نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج نگرش‌های پایدار در حال حاضر کم‌تر مورد مطالعه قرار گرفته‌است. براساس نظریه یادگیری اجتماعی، این مطالعه از تاثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرور بر نگرش خرید پایدار، مکانیزم اساسی و شرایط مرزی پرده برمی دارد. با توجه به یک نمونه ۶۹۳ نفری از پاسخ دهندگان با تجربه که با استفاده از مدل‌سازی معادله ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرور ارتباط مثبت قابل‌توجهی دارد. هر دو سازه به طور قابل‌توجهی نگرش‌های خرید پایدار را با میانجی گری جزئی محرک برای مسئولیت زیست‌محیطی تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. علاوه بر این، اعتماد در رسانه‌های اجتماعی و اثربخشی زیست‌محیطی درک شده به طور قابل‌توجهی روابط متعلق به مرور و هدایت برای مسئولیت زیست‌محیطی را تعدیل می‌کند. برخلاف نظریه‌پردازی، سازه‌های تعدیل‌کننده نمی‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر ارتباطات پیشنهادی استفاده از رسانه‌های اجتماعی داشته باشند. به این ترتیب، پژوهش حاضر نوآورانه است و دانش ارزشمندی را برای درک نقش رسانه‌های اجتماعی در تشویق نگرش‌های پایدار فراهم می‌کند.

مقدمه

مصرف پایدار در سمپوزیوم اسلودر سال۱۹۹۴ به عنوان استفاده از کالاها و خدماتی که به نیازهای اولیه پاسخ می‌دهند و کیفیت بهتری را به ارمغان می‌آورند در حالی که استفاده از منابع طبیعی و مواد سمی و همچنین انتشار ضایعات و آلاینده‌ها در چرخه عمر خدمت یا محصول تا نیازهای نسل‌های بعدی که به خطر می اندازد به حداقل می‌رساند( Tanimoto , 2013 , p . 2427 ) . به طور مشابه, توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ بر دستیابی به توسعه پایدار با ترویج مصرف پایدار و مانور دیگر تمرکز دارد( Junsheng et al. , 2019 ).

این اقدامات ریشه در نگرش خرید پایدار دارند. بر این اساس، ذینفعان مرتبط در تلاش هستند تا مصرف کنندگان را به سمت خرید پایدار سوق دهند. به عنوان مثال، استارباکس بر بازاریابی سبز و ترویج اقدامات سبز خود به طور گسترده برای ایجاد آگاهی در میان مصرف کنندگان برای خرید پایدار متمرکز شده است ( Tsai et al. , 2020 ). رسانه های اجتماعی نقشی حیاتی در پرورش نگرش پایدار ایفا می کنند. از این واقعیت مشهود است که در طول سال 2020، این پلتفرم‌ها 3.6 میلیارد کاربر را در سطح جهان جذب کردند( Clement , 2020 ). عمدتاً شیوه زندگی کاربران را شکل داده و پتانسیل تبدیل تصمیمات خرید پایدار را دارند که بر مصرف پایدار تاثیر می‌گذارد ( Zafar et al. , 2021 ).

نقش رسانه های اجتماعی در ترویج مفاهیم و نگرش های پایدار در مرحله ظهور است ( mckeown and Shearer , 2019 ).  mckeown and Shearer ( 2019 ) خاطرنشان کردند که مرور تحقیقات رسانه‌های اجتماعی که توسط Kapoor et al. ( 2018 ) بینش هایی را در مورد تأثیر آن بر مصرف کنندگان عوامل و رفتارهای ادراکی پایدارآشکار نمی کند. محققان تاکید کرده‌اند که کمبود اطلاعات ممکن است مانع از خرید محصولات پایدار توسط مصرف‌کنندگان شود زیرا بر افراد در سطوح مختلف روان‌شناختی تأثیر می‌گذارد ( Cerri et al. , 2018 ; Testa et al. , 2015 ) بدون آموزش نمی توان به پایداری دست یافت، که این امر مستلزم عزم مشترک فعالان مختلف اجتماعی است( Sahakian and Seyfang , 2018 ; Xu et al. , 2018 ). در انجام این کار،  

Chen et al. ( 2019)  بر کمبود تحقیقات در مورد نقش رسانه ها در اقدامات مختلف پایدار تأکید کرد. پس نیاز مبرمی به درک نیروهای پویایی برای مهارت ایجادیک کمپین تأثیرگذار برای تشویق رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی انجام شود ( Nguyen et al , 2016 , 2017 ). به نظر می رسد بررسی عوامل تعیین کننده جدید برای برانگیختن نگرش خرید پایدار ضروری است. علیرغم علاقه تحقیقاتی فزاینده به تأثیر رسانه های اجتماعی بر رفتار کاربران، سه سؤال اساسی زیر مورد توجه قرار نگرفته است: (الف) آیا رسانه های اجتماعی نگرش خرید پایدار را ترویج می کنند؟ و اگر چنین است، (ب) چه مکانیسم های اساسی ممکن است این ارتباط را توضیح دهد؟ (ج) چه عوامل مرزی ممکن است قدرت اثر روابط یکپارچه را تغییر دهد؟برای پرداختن به این شکاف مهم تحقیقاتی، این مطالعه با هدف افشای عوامل احتمالی نگرش خرید پایدار در زمینه رسانه‌های اجتماعی و بررسی نقش جنبه‌های روان‌شناختی (به عنوان مثال، انگیزه برای مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی، اعتماد درک شده به رسانه‌های اجتماعی، و اثربخشی محیطی درک شده است. ) به عنوان مکانیسم اساسی و عوامل حدی عمل می کند. نظریه پردازی ما مبتنی بر نظریه یادگیری اجتماعی است که بیان می کند که رفتار انسان را می توان از طریق مشاهده رفتارهای دیگران آموخت و در طول زمان تقویت می شود ( Bandura and McClelland , 1977 ).

بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی، مطالعه حاضر نشان می دهد که اطلاعات منتشر شده در مورد مختلف سایت های رسانه های اجتماعی “اطلاعات محیطی، نگرانی و اعتماد کاربران را افزایش می دهند. در نتیجه، آنها تحت تأثیر رفتار سبز سایر کاربران رسانه های اجتماعی قرار می گیرند و در نتیجه انگیزه ای برای مسئولیت زیست محیطی شکل می دهند و به نگرش خرید پایدار منجر می شوند. Leong et al.(2018) استفاده و مرور را به عنوان مقدماتی برای بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر تمایلات و رفتارهای خرید کاربران مطرح کردند. با پیروی از دامنه متمایز هر دو سازه ” , مطالعه حاضر همچنین از این پیش بینی ها برای آشکار کردن نقش رسانه های اجتماعی با اهمیت زمینه ای اعتماد در چنین پلتفرم هایی استفاده می کند . مردم باید اطلاعات و درک مناسبی داشته باشند که می توانند محیط را تغییر دهند( Joshi and Rahman , 2019 ). بنابراین اثربخشی محیطی درک شده آنها برای پرداختن به پدیده مورد بررسی برای بینش عمیق ترکیب می شود.

مبانی نظری و توسعه فرضیه ها

نگرش خرید پایدار

رفتار افراد ریشه در نگرش دارد که به ارزیابی خوش بینانه یا نامطلوب آنها در مورد یک موضوع مربوط می شود ( Ajzen , 1991 ). نگرش مطلوب نسبت به رفتار خاص، شانس انجام یک عمل خاص را از طریق مکانیسم روانشناختی افزایش می دهد( Ashfaq et al. , 2021 ; Yadav and pathak , 2016 ). وجود شکاف بین نگرش و رفتار پایدار را نمی توان انکار کرد. بر این اساس، مفهوم “شکاف نگرش – رفتار” توجه زیادی را به خود جلب کرده است( Park and Lin , 2020 ). با این حال، این نگرش به دلیل مانور شناختی شگرف برای عمل، نقطه کانونی ادبیات محیطی باقی مانده است. این نشان می دهد که جدای از نگرش مثبت نسبت به محصولات دوستدار محیط زیست، رفتار افراد با هدف آنها متفاوت است( Guyader et al. , 2017 ; Wei et al. , 2017 ). با این حال، تغییرات پیشرونده ای در سال های اخیر مشاهده شده است. سهم بازار محصولات سبز در حال رشد است

( Arli et al. , 2018 ; Feldmann and Hamm , 2015 ; Kirmani and Khan , 2018 ; Ozaki , 2011 ; The Nielsen Company , 2015 ).

متون اصطلاحات مختلفی را برای بررسی چنین اعمالی (مانند “نگرش سبز”، “نگرش مسئولانه زیست محیطی” و “نگرش خرید پایدار”) با توجه به زمینه آنها برای توضیح بهتر ابداع کرده است.مطالعه حاضر یک نگرش خرید پایدار را به کار می گیرد که به عنوان ارزیابی شناختی مشتری از خرید پایدار تعریف می شود. این نگرش شامل نگرش آنها در جهت خرید منصفانه و سبز است ( Joshi and Rahman , 2019 ).زمانی که موقعیت به صورت خوشبینانه ارزیابی می شود، فرد تمایل و نگرش مطلوبی داشته باشد آن عمل خاص را انجام می دهد ( Ajzen , 1991 ; Han et al. , 2010 ) . با توجه به اهمیت نگرش برای ترویج توسعه پایدار، بسیاری از محققان توجه خود را به نگرش به عنوان یک سازه برونزا یا درونزا معطوف کردند ( Ashfaq et al. , 2021 ; Joshi and Rahman , 2019 ; Trivedi et al. , 2018 ).

عواملی مانند نگرانی زیست محیطی، دانش محیطی، باور محیطی، کنترل رفتاری ادراک شده، آگاهی محیطی و هنجارهای ذهنی به عنوان پیشینه نگرش خرید سبز که بر قصد خرید سبز تأثیر می گذارد به کار گرفته شد ( Yadav and pathak , 2016 ; Zaremohzzabieh et al. , 2020 ) .. علاوه بر این، Rahimah et al. ( 2020 ). علاوه بر این، به بررسی نقش عزت نفس , برجستگی مرگ و میر , مادی گرایی , دینداری در نگرش پایداری پرداخت . مشتریان از مسائل زیست محیطی آگاه هستند (مانند فرسودگی منابع طبیعی، حفاظت از حیوانات، آسیب پذیری سلامتی) و این عوامل را هنگام خرید در نظر می گیرند ( Banyte et al. , 2010 ).

بنابراین , محققان تلاش می کنند تا پایداری را در بخش های مختلف تشویق کنند . به عنوان مثال، Xu and Fox ( 2014 ) بررسی تاثیر افراد ” ارزشهای توسعه پایدار در بخش گردشگری . ادبیات متعلق به بخش مواد غذایی با ادغام منشاء محلی , رفاه حیوانات , بهداشت , محیط زیست , کاهش ضایعات مواد غذایی و ایمنی مواد غذایی , نگرش ” مصرف کنندگان در مورد محصولات غذایی ارگانیک را بررسی کرد ( Altintzoglou et al. , 2020 ; Ueasangkomsate and Santiteerakul , 2016 ). علاوه بر این, Thøgersen (2011) گزارش داد که مصرف کنندگان به طور مداوم و محکم مزایای محصولات سازگار با محیط زیست را همراه با منافع شخصی در نظر می گیرند. Ferrara et al. ( 2020 ) “نگرش خرید پایدار در بسته بندی شراب” را مورد بررسی قرار داد. آنها تشخیص دادند که پاسخ دهندگان ممکن است پس از اطمینان و اطلاعات مناسب در مورد کیفیت و پایداری شراب، با بسته بندی پایدار سازگار شوند. این یافته ها نشان می دهد که اطلاعات مربوط یک عنصر حیاتی برای ارتقای پایداری است. حتی مردم ممکن است هزینه بیشتری برای محصولات مبتنی بر زیست بپردازند. احساس گناه آنها می تواند عامل مهمی در تحول پایدار باشد ( Zwicker et al. , 2020 ).

اهمیت اطلاعات، نگرانی های زیست محیطی و برچسب های زیست محیطی در ترویج نگرش و خرید پایدار آشکار شده است ( Cerri et al. , 2018 ) . به طور خلاصه , تمرکز مطالعات مختلف حاضر بر جنبه های زیست محیطی , اقتصادی و اجتماعی است , جایی که آنها اهمیت آگاهی , اطلاعات یا دانش زیست محیطی را نشان می دهند . ادبیات حاضرنقش منفی رسانه های اجتماعی را با تأکید بر جنبه تاریک آن برجسته کرده است ( Luqman et al , 2017 , 2020 a , 2020 b ; Masood et al. , 2020 a ).

برعکس، محققان متعددی نقش مثبت رسانه های اجتماعی را در اقدامات پایدار، از جمله “نگرش ها و نیات خرید کاربران” تعیین کردند. برای مثال، Bedard and Tolmie ( 2018 ) تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی و تعامل آنلاین با تعدیل ویژگی های فرهنگی را بر روی “قصد خرید سبز” کاربران بررسی کردند. علاوه بر این، اهمیت رسانه های اجتماعی در نگرش ها و اهداف خرید پایدار در بخش های مختلف مانند پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی با ادغام عوامل انگیزشی مختلف شناخته شده است ( Pop et al. , 2020 ; Zhao et al. , 2019 ).چشم انداز وسیع تری در مطالعات مذکور به کار گرفته شده است. با این حال، however , Nguyen and Nguyen ( 2020 )  عمدتاً تأثیر بررسی‌های محصول سبز آنلاین را بر اهداف خرید کاربران بررسی کردند .(Hynes and Wilson , 2016 ; Sujata et al. , 2019 )یافته های مطالعات مذکور را نمی توان تعمیم داد. آنها به صراحت بر استفاده از رسانه های اجتماعی تمرکز کردند و سایر عوامل زمینه ای را به ویژه در محیط نگرش خرید پایدار به کار نگرفتند.

نظریه یادگیری اجتماعی

در اصل، یادگیری اجتماعی کسب دانش را از طریق مشاهده رفتارهای های افراد دیگر به تصویر می کشد( Bandura and McClelland , 1977 ) . فرآیند یادگیری اجتماعی شامل تعامل بیرونی بین یادگیرنده و محیط فرهنگی، مادی یا اجتماعی است که منجر به فرآیند روانشناختی درونی می شود که تصمیم گیری را تسهیل می کند( Illeris , 2003 ). مشاهده و تقلید رفتار انسان را روشن می کند زیرا دومی نشان دهنده فرآیند مدل سازی موثر است زیرا افراد رفتار مشابهی را بازتولید می کنند که رفتار، نگرش و ارزش ها را منتشر می کند ( Lorenzo et al. , 2012 ; O ” Fallon and butterfield , 2012 ) . محیط رسانه های اجتماعی به عنوان یک الگوی یادگیری جدید تلقی می شود که در آن کاربران از تجربیات و دانش دیگران در حین مرور می آموزند و آموزش دوستدار محیط زیست نیز از این قاعده مستثنی نیست ( Chung et al. , 2020 ) . به دنبال نظریه یادگیری اجتماعی،چن و همکاران. (2017) چارچوبی را برای بررسی تأثیر نشانه های جاسازی شده در رسانه های اجتماعی پیشنهاد کرد. آنها استدلال کردند که افراد جدول زمانی خود را مرور می کنند تا با فعالیت های “پست ها، جوامع”، رتبه بندی ها و توصیه هایی که بر فرآیندهای درونی شناختی و عاطفی آنها و در نهایت ترجیحات خرید در هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی تاثیر می گذارد، مواجه شوند.

نظریه یادگیری اجتماعی در چندین زمینه شامل علوم اجتماعی و رفتاری به عنوان یک رویکرد بینش گرا که با نگرانی های رفتاری مختلف و توسعه انسانی سروکار دارد، به کار گرفته شده است( Chen et al. , 2017 ; Ku et al. , 2021 ). مشابه مطالعاتی که در بالا توضیح داده شد، تحقیق حاضر یک چارچوب جامع را در شکل 1 برای پیش بینی نگرش خرید پایدار بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی ارائه می کند. این مطالعه نظریه می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرور ممکن است نقشی حیاتی در ایجاد یک نگرش خرید پایدار داشته باشد. این روابط ممکن است مستقل نباشند زیرا انگیزه مسئولیت زیست محیطی در این مسیر درگیر می شود. علاوه بر این، افراد “اعتماد درک شده به رسانه های اجتماعی و اثربخشی محیطی درک شده آنها ممکن است با مکانیسم روانشناختی تعامل داشته باشند. تعاریف و روابط متقابل این سازه ها در زیر مورد بحث قرار می گیرند.

تاثیر استفاده از رسانه های اجتماعی

چندین سایت شبکه اجتماعی (به عنوان مثال، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تیک تاک، پینترست، سینا ویبو و اسنپ چت) در دهه گذشته ایجاد شده اند که کاربران زمان قابل توجهی را در آن صرف می کنند. استفاده از رسانه های اجتماعی مدت زمانی را که افراد از آن استفاده می کنند، چه روزانه و چه هفتگی، تعیین می کند. همچنین با «جزئیات و فعالیت‌های تعاملی کاربران، مانند تعداد عضویت در گروه رسانه‌های اجتماعی، دوستان، نوشتن و خواندن پست‌ها و غیره» سروکار دارد( Bijari et al. , 2013 ; Kirschner and Karpinski , 2010 ). Ellison et al. ( 2007 ) استفاده از فیس بوک را عملیاتی کرد و آن را به عنوان “میزانی که شرکت کننده به طور فعال در فعالیت های فیس بوک درگیر بود: تعداد دوستان فیس بوک و مدت زمان صرف شده در فیس بوک در یک روز معمولی” توضیح داد (ص. 1150). مطالعه دیدگاهEllison et al. ( 2007 )  توسط Leong et al. ( 2018 ) نیز به کار گرفته شده است. فراوانی استفاده از وب سایت‌های رسانه های می‌تواند یک پیش‌بینی‌کننده مهم از مرور کاربر باشد چرا که ویژگی‌های همه جا در شبکه‌های اجتماعی مختلف, کاربران را توانمند می‌سازد تا مرور آنلاین را با وفور انجام دهند(Zhang et al. , 2018 ). شدت استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی رسانه ها ممکن است احتمال مواجهه با فعالیت های تعاملی مختلف را افزایش دهند و کاربران را تشویق کنند تا در مرور بیشتر شرکت کنند (Leong et al. , 2018 ).از این رو، شدت استفاده از رسانه های اجتماعی ممکن است بر مرور کاربران به روش فرضی زیر تأثیر بگذارد

H1a: استفاده از رسانه های اجتماعی رابطه مثبتی با مرور دارد.

برخلاف دنیای واقعی، افراد ممکن است در هر زمان و در هر مکان و در حین استفاده از رسانه های اجتماعی، ارتباطات را دنبال کرده یا ایجاد کنند. چندین دانشگاه استفاده از رسانه های اجتماعی را در تحقیقات خود گنجانده اند و اهمیت رسانه های اجتماعی را در رفتار خرید نشان می دهند( Leong et al. , 2018 ; Poyry et al. , 2013 ; Thoumrungroje , 2014 ). Gonzales and Hancock ( 2011 ) پیشنهاد کرد که استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند باعث افزایش عزت نفس افراد شود و کاربران تمایل دارند اطلاعات مثبت مربوط به آن‌ها را برای همکاران خود به تصویر بکشند. چنین اطلاعات مثبتی معمولاً پاسخ مثبتی با پتانسیل ایجاد مزایای اجتماعی مثبت، نیک بودن و نگرش‌های مثبت محیطی را به دنبال دارد ( Ellison et al. , 2011 ; Junsheng et al. , 2019 ; Sujata et al. , 2019 ) . رسانه های اجتماعی همچنین ممکن است به شرایط روانی متفاوتی منجر شوند ( Nusrat et al. , 2021 ) مانند تأثیر نامطلوب بر عملکرد تحصیلی ( Masood et al. , 2020 b ). با این حال، رسانه های اجتماعی یک عنصر حیاتی در توسعه یک نگرش پایدار است زیرا هر دو بر جنبه های اجتماعی متمرکز هستند زیرا کاربران رسانه های اجتماعی جوامع بسیاری را دنبال می کنند.

زمان صرف شده آنها در رسانه های اجتماعی نگرش یا نیات پایدار آنها را تغییر می دهد( Bedard and Tolmie , 2018 ; minton et al. , 2012 ). Trivedi et al. ( 2018 ) پیشنهاد کرد که پلتفرم های رسانه ای مرسوم به طور مثبت نگرش محیط زیستی مخاطبان خود را برای در نظر گرفتن بسته بندی های سازگار با محیط زیست شکل دهند. علاوه بر این، استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند بر نگرش های دوستدار محیط زیست، استانداردهای زندگی و مصرف تأثیر بگذارد( Bedard and Tolmie , 2018 ; Strahle and Graff , 2017 ; Sujata et al. , 2019 ; Zhao et al. , 2019 ) . مطالعه حاضر استدلال می کند که از آنجایی که کاربران زمان قابل توجهی را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند، این احتمال وجود دارد که “نگرش کاربران نسبت به محیط زیست تغییر کند زیرا چندین ذینفع در تلاش برای اطمینان از حضور آنها برای ترویج یک نگرش پایدار هستند .از این رو:

H1b :استفاده از رسانه های اجتماعی رابطه مثبتی با نگرش خرید پایدار دارد

کاربران رسانه‌های اجتماعی الگوهای مختلفی برای استفاده از این پلتفرم‌ها دارند و هر فردی ترجیحات خود را نسبت به استفاده از رسانه‌های اجتماعی دارد، حتی شیوه‌های متنوع جغرافیایی استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد( Clement , 2019 ). افراد ممکن است از سایت های شبکه های اجتماعی برای ایجاد روابط برای جبران انزوای اجتماعی خود یا جستجوی تعلقات استفاده کنند( Hwang and Zhang , 2018 ). کاربران وب سایت‌های ارتباط جمعی نسبت به اطلاعات تعبیه‌شده که زمان سپری‌شده در رسانه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد, حالتی شاد ایجاد می‌کنند ( Leong et al. , 2018 ) .

چنین استفاده ای از رسانه های اجتماعی به افراد کمک می کند تا به دلیل اطلاعات به دست آمده، مسئولیت های زیست محیطی خود را درک کنند( Chung et al. , 2020 ). به طور مشابه، کانال های رسانه های مختلف نگرانی های زیست محیطی در مورد بازیافت بسته بندی، ، و پوشش آن را افزایش می دهند( Sujata et al. , 2019 ; Trivedi et al. , 2018 ; Zhao et al. , 2019 ). می توان استدلال کرد که زمان زیاد صرف شده در رسانه های اجتماعی ممکن است توجه کاربران را به اطلاعات محیطی جلب کند. کاربران ممکن است زمان زیادی را صرف مطالعه و یادگیری در مورد مسائل زیست محیطی از منابع مربوطه کنند. بنابراین , فرضیه زیر پیشنهاد می شود

H1c: استفاده از رسانه های اجتماعی ارتباط مثبتی با تمایل کاربران به مسئولیت زیست محیطی دارد.

تاثیر مرور در شبکه های اجتماعی

در محیط کلاسیک ، خرید از ویترین فروشگاه به عنوان مرور نامیده می شود و به عنوان یک محرک مهم برای تجربه خرید افراد شناخته می شود( Rowley , 2010 ). Rowley ( 2010 ) فرآیندهای مرور را در فضای سایبری بررسی کرد و از آن به عنوان “مرور شامل بررسی اطلاعات و انتخاب کردن است” یاد کرد( p . 372 ). دیدگاه مشابهی در مطالعه کنونی به دنبال ادبیات رسانه های اجتماعی در مورد رفتار خرید اجرا شده است( Huang , 2016 ; Zhang et al. , 2018 ). آنها مرور را به عنوان اسکن اطلاعات برای اهداف اطلاعاتی یا سرگرمی نشان دادند که رفتار کاربران را تغییر می دهد. اهمیت رسانه های اجتماعی و تأثیر روانی آن در زمینه پایداری از دیدگاه های متعدد برجسته شده است( Hynes and Wilson , 2016 ; Simeone and Scarpato , 2020 ). با این حال، مرور یک عنصر محوری از تمام فعالیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی است( Weinstein , 2017 ; Zhang et al. , 2018 ). مرور افراد رسانه‌های اجتماعی می‌تواند نگرش پایدار آنها را به دلیل ویدیوها، تصاویر، متون و ویژگی‌های گرافیکی که با آن مواجه می‌شوند تغییر دهند (مانند «لایک»، «نظرات» و «اشتراک‌گذاری»)از آنجایی که این نشانه‌ها بر اطلاعات محیطی کاربران تأثیر می‌گذارند( Chung et al. , 2020 ). به طور مشابه، محققان از این موضوع حمایت می کنند که فناوری وب و موبایل انگیزه افراد را برای مشارکت در اقدامات زیست محیطی ایجاد می کند( Wheaton et al. , 2016 ).

مرور در رسانه‌های اجتماعی کاربران را به اطلاع از فعالیت‌های روابط اجتماعی خود سوق می‌دهد( Huang , 2016 )وLee et al. ( 2020 ) اهمیت قابل توجه پیوندهای رسانه های اجتماعی برای کمپین های بازیافت موفق را برجسته کرد. مردم می توانند در هر زمان به سایت های رسانه های اجتماعی دسترسی داشته باشند. از این رو ویژگی های جهانی رسانه های اجتماعی به کاربران کمک کرد تا هر آنچه را که می خواهند مرور کنند( Poyry et al. , 2013 ). مرور زیاد در رسانه‌های اجتماعی ممکن است فعالیت‌های ارتباطی گسترده‌تری را به تصویر بکشد، زیرا مرور مرسوم جدول زمانی منجر به چندین پست محیطی می‌شود. علاوه بر این، مرور فرصت هایی را برای جستجو در صفحات سازمان، افراد مشهور یا جوامعی که بر تغییرات آب و هوایی متمرکز شده اند، فراهم می کند. ارتباطات جمعی می تواند هنجارهای ذهنی و نگرش های محیطی را شکل دهد( Chan , 1998 ; Junsheng et al. , 2019 ; Trivedi et al. , 2018 ). بنابراین، می توان این نظریه را مطرح کرد که مرور بیشتر رسانه های اجتماعی، فرصت های بدست آوردن اطلاعات محیطی را افزایش می دهد که بر نگرش خرید پایدار به روش زیر تأثیر می گذارد:

H2a: مرور در رسانه های اجتماعی ارتباط مثبتی با نگرش خرید پایدار کاربران دارد.

با درک اهمیت رسانه، محققان توجه خود را به تأثیر آن در زمینه نگرانی‌های زیست‌محیطی، نگرش و رفتار معطوف کرده‌اند ( Trivedi et al. , 2018 ; Young et al. , 2017 ; Zhao et al. , 2019 ). Chen et al. ( 2019 ) نقش پوشش رسانه ای را بررسی کرد و مشخص کرد که محتوای مربوط به تغییرات آب و هوایی دارای پتانسیل مثبت برای فروش خودروهای هیبریدی است. به طور مشابه، استدلال شده است که ارتباطات رسانه ای ابزاری ضروری برای ارتقای حفاظت از محیط زیست است( Junsheng et al. , 2019 ).اخیراChung et al. ( 2020 ) پیشنهاد کردند که رسانه های اجتماعی می توانند دانش اکولوژیکی را تقویت کنند و افراد را به بحث های عمیق در مورد محیط زیست و سبزتر بودن ترغیب کنند. مرور کاربران این فعالیت ها را در رسانه های اجتماعی آغاز می کند. با توجه به ادبیات و استدلال فوق، می توان ادعا کرد که مرور شبکه های اجتماعی ممکن است کاربران را به درک مسئولیت های زیست محیطی خود تحریک کند. از این رو، فرضیه زیر مطرح می شود:

H2b: مرور رسانه های اجتماعی ارتباط مثبتی با محور مسئولیت زیست محیطی کاربران دارد.

حرکت به سوی مسئولیت زیست محیطی و نگرش خرید پایدار

سوق برای مسئولیت زیست محیطی یک عنصر اساسی در یک فرآیند تصمیم گیری پایدار است این به عنوان تعهد و تلاش مصرف کنندگان برای حفاظت از محیط زیست و فعالیت های سطح فردی با هدف بهبود کیفیت محیط تعریف می شود( Joshi and Rahman , 2019 ). به عبارت دیگر , مسئولیت زیست محیطی نگرانی ها و درک شخصی در مورد تقویت محیط زیست و منابع اجتماعی را به تصویر می کشد.( Kumar and Ghodeswar , 2015 ). بهدرک تخریب های محیطی بر موجودات زنده (مانند انسان، گیاهان و حیوانات) تأثیر می گذارد و مسئولیت افراد را برای حفاظت از محیط زیست افزایش می دهد که بر نگرش و رفتار آنها تأثیر می گذارد( Lee , 2008 ).

حفظ منابع و کاهش مشکلات زیست محیطی به جای آگاهی از این مسائل بر عهده همه است( Wang et al. , 2018 ). هنگامی که افراد مسائل زیست محیطی را درک می کنند، حساس می شوند و نگرانی ها و باورهایشان آنها را به سمت رفتار دوستدار محیط زیست سوق می دهد ( Kumar and Ghodeswar , 2015 ; Ozaki , 2008 ). فرض شده است که افراد سوق به مسئولیت زیست محیطی دراند خودرا وقف حفاظت از طبیعت خواهند کرد و مصرف کربن بالا خود را خودخواهانه و غیرمسئولانه می دانند. بنابراین، آنها محصولات پایدار را خریداری خواهندکرد ( Joshi et al. , 2019 ; Kumar and Ghodeswar , 2015 ) . این نشان می دهد که سوق به سمت مسئولیت زیست محیطی می تواند نگرش سازگار با محیط زیست را تغییر دهد و خرید پایدار را تشویق کند. مشابه ادبیات موجود، پیشنهاد شده است که:

H3a: سوق برای مسئولیت زیست محیطی تأثیر مثبتی بر نگرش خرید پایدار دارد.

مطالعه حاضر دیدگاه نظریه یادگیری اجتماعی را در بر می گیرد، که نشان می دهد که نشانه های محیطی مختلف بر اعمال فرد (به عنوان مثال، قصد خرید، ادراک اعتماد) به طور مستقیم یا از طریق مسیرهای شناختی و عاطفی تأثیر می گذارد( Chen et al. , 2017 ; Ku et al. , 2021 ). Han et al. ( 2018 ) دریافتند که مسئولیت زیست محیطی افراد، آنها را تحریک می کند تا محتوایی را در رسانه های اجتماعی در مورد گردشگری پایدار تولید می کنند، که نیات و رفتارهای اکولوژیکی سایر گردشگران را تغییر می دهد. علاوه بر این، پیشنهاد شده است که حضور کاربران در رسانه های اجتماعی به طور مستقیم قصد آنها را برای محافظت از محیط زیست افزایش می دهد ( Sujata et al. , 2019 ).

با این حال،Trivedi et al. ( 2018 ) اظهار داشتند که رسانه ها بر نگرش محیطی تأثیر می گذارند اما نگرانی های اکولوژیکی مخاطبان این رابطه را واسطه می کند. استفاده از رسانه های اجتماعی و مرور به عنوان نشانه های محیطی برای بررسی تأثیر رسانه های اجتماعی استفاده می شود و محققان فوق الذکر عمدتاً پیشنهاد می کنند که از طریق مسیرهای ادراکی متفاوت بر نگرش پایدار تأثیر می گذارد.به دنبال نظریه یادگیری اجتماعی و بحث در مورد فرضیه های فوق، می توان پیشنهاد کرد که سوق به سمت برای مسئولیت زیست محیطی، ارتباط استفاده از رسانه های اجتماعی، مرور، و نگرش خرید پایدار را به روش فرضی زیر واسطه گری می کند:

H3b: سوق به سمت مسئولیت زیست محیطی رابطه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و نگرش خرید پایدار را واسطه گری می کند.

H3c: سوق به سوی مسئولیت زیست محیطی رابطه بین مروردر رسانه های اجتماعی و نگرش خرید پایدار را واسطه گری می کند.

نقش تعدیل کننده اعتماد درک شده در رسانه های اجتماعی

اعتماد با باور مردم به دیگران مرتبط است که شامل صداقت، ثبات رفتار و وفای به عهد است ( Sun et al. , 2016 ; Zafar et al. , 2020 ) این جنبه ها نشان دهنده اهمیت پویای اعتماد به عنوان یک نشانه اجتماعی است ( Hajli , 2014 ). مطالعات قبلی بیان کردند که این عنصر اساسی در یک گروه، جامعه یا سازمان است که واکنش های اجتماعی افراد را به سایر اعضا برانگیزد ( Boone et al. , 2008 ). اعتماد نقش مهمی در معاملات یا سایر فعالیت‌ها در یک محیط آنلاین ایفا می‌کند( Hajli , 2014 ; Sun et al. , 2016 ). محققان قبلی معتقد بودند که اعتماد، غلبه بر عدم قطعیت ها و خطرات را تسهیل می کند( Ventre et al. , 2020 ). سایت های شبکه های اجتماعی ریشه در روابط بین فردی دارند زیرا افرادی که سطح بالایی از اعتماد را در چنین پلتفرم هایی درک می کنند به استفاده از آنها ادامه می دهند و بر رفتار تعاملی و خرید آنها تأثیر می گذارد( Zafar et al. , 2020 ). Herrando et al. ( 2019 ) این نظریه را مطرح کرد که کاربران درجات مختلفی از اعتماد به اطلاعات مواجه شده آنلاین بسته به منابع آن دارند. علاوه بر این، آنها تاکید کردند که رفتار اعتماد به دلیل تمایز نسلی متفاوت است که نگرش و علایق خرید را تغییر می دهد. استدلال شده است که اعتماد یک عنصر ضروری در رسانه های اجتماعی برای روشن کردن فضای آن است. سطح اعتماد کاربران در جوامع مجازی و اعضای آنها در حال تغییر است که تأثیر نشانه های محیطی متنی را بر رفتار خرید کاربران تعدیل می کند( Zafar et al. , 2020 ).

اثر تعدیل کننده اعتماد در رسانه های اجتماعی را می توان از منظر ادبیات پیش گفته در روابط یکپارچه درک کرد، جایی که نقش غالب اعتماد در رسانه های اجتماعی با سطوح ادراکی متفاوتی در میان کاربران توصیف شده است. این نشان می دهد که اعتماد ممکن است “واکنش کاربران رسانه های اجتماعی را به اطلاعاتی که در طول استفاده و مرور انجام می دهند” برانگیزد. از آنجایی که “ادراکات قاطع افراد در مورد اعتماد به رسانه های اجتماعی ممکن است توجه کاربران را به سمت پست ها، نظرات یا ویدئوهای دوستدار محیط زیست جلب کند.” به طور خلاصه، مرور رسانه‌های اجتماعی و تأثیر استفاده از آن به اعتماد بستگی دارد و برای کسانی که اعتماد بیشتری به رسانه‌های اجتماعی نسبت به رسانه‌های ضعیف‌تر دارند، مهم‌تر خواهد بود. در نتیجه , فرضیه های زیر مطرح می شود .

H4a: اعتماد به رسانه های اجتماعی رابطه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و انگیزه مسئولیت زیست محیطی را تعدیل می کند.

H4b: اعتماد به رسانه های اجتماعی رابطه بین مرور در رسانه های اجتماعی و سوق به سوی مسئولیت زیست محیطی را تعدیل می کند.

نقش تعدیل کننده اثربخشی محیط درک شده

ادبیات موجود از اثربخشی درک شده برای روشن کردن توانایی فرد برای تاثیر بر مشکلات زیست‌محیطی استفاده می‌کند ( Antil , 1984 ). این تعریف ” به عنوان یک عقیده خاص دامنه تعریف می‌شود که تلاش‌های یک فرد می‌تواند تفاوت در راه‌حل را به یک مشکل تبدیل کند( Ellen et al. , 1991 , p . 103 ). به عبارت دیگر, اثربخشی ‌زیست محیطی با ادراک افراد سر و کار دارد که می‌تواند در حل یک مساله (مثلا, کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی) تفاوت داشته باشد, و با توجه به موقعیت خاص است ( Choi and Kim , 2005 ; Straughan and Roberts , 1999 ) . بر این اساس، از آن به عنوان یک باور خاص فردی نیز یاد می شود که “میزان تاثیر مصرف کننده بر محیط را بررسی می کند( Gilg et al. , 2005 , p . 484 ) . توصیه شده است که اثربخشی ادراک شده شخص می تواند به طور فصیحی قصد و رفتار را پیش بینی کند( Cho et al. , 2013 ; Gleim et al. , 2013 ; Joshi and Rahman , 2019 ) ..

Antonetti and Maklan ( 2014 ) دریافت کردند که اثر زیست محیطی در افراد می تواند علایق خرید سازگار با محیط زیست را افزایش دهد و با چارچوب روانشناختی یکپارچه که ریشه در احساسات و قصد خرید دارد تداخل کند. به طور مشابه،Lee et al. ( 2014 ) استدلال کرد که مصرف کنندگان باید تأثیر اقدامات خود را بر حل مسائل زیست محیطی درک کنند، چنین متقاعدسازی می تواند به طور مؤثر آنها را به سمت اقدامات پایدار تبدیل کند. علاوه بر این، افراد دارای سطح متفاوتی از اثربخشی درک شده در حل مشکلات زیست محیطی هستند. اقدامات پایدار آنها (مانند خرید و قابل بازیافت) که توسط عوامل شناختی و عاطفی برانگیخته شده است به آن وابسته است ( Zhao et al. , 2014 ). به عبارت دیگر، افرادی که دارای باورهای قوی هستند، تمایل بیشتری به خرید محصولات پایدار خواهند داشت زیرا درک مشکلات سازگار با محیط زیست آنها را حساس تر می کند. درک بهتر از چنین مسائلی و نظرات شخصی آنها را به سمت رفتار دوستانه با محیط زیست سوق می دهد ( Alzubaidi et al. , 2020 ; Joshi and Rahman , 2019 ; Kumar and Ghodeswar , 2015 )

بر اساس ادبیات فوق , مطالعه حاضر استدلال می کند که مصرف کنندگان ممکن است سطح متمایزی از ایمان در حل مشکلات زیست محیطی داشته باشند . از این رو, تاثیر ساختارهای گنجانیده شده توسط اثربخشی مصرف کنندگان تعدیل خواهد شد به عنوان مثال، افرادی که اعتقاد قوی به حل مسئله زیست محیطی دارند، نسبت به افرادی که تصور می کنند پس از مواجهه با اطلاعات، نظرات و تجربیات در طول استفاده و مرور رسانه های اجتماعی، مشکلات زیست محیطی را حل نمی کنند، تمایل بیشتری به نمایش نگرش های خرید پایدار دارند. . بنابراین , فرضیه های زیر پیش بینی می شود .

H5a:سودمندی محیطی درک شده به طور مثبت رابطه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و نگرش خرید پایدار را تعدیل می کند.

H5b:سودمندی محیطی درک شده به طور مثبت رابطه بین مرور در رسانه های اجتماعی و نگرش خرید پایدار را تعدیل می کند.

H5c: اثربخشی زیست محیطی درک شده به طور مثبت رابطه بین سوق به سوی مسئولیت زیست محیطی و نگرش خرید پایدار را تعدیل می کند.

روش تحقیق

معیارها

نگرش خرید پایدار با چهار آیتم به دنبال جوشی و رحمان (2019) اندازه گیری شد. استفاده از رسانه های اجتماعی با هفت سوال توصیه شده توسط مطالعات قبلی ارزیابی شد( Ellison et al. , 2007 ; Leong et al. , 2018 ).مرور در رسانه های اجتماعی با سه مورد سنجیده شد( Beatty and Elizabeth Ferrell , 1998 ; Huang , 2016 ). پنج مورد برای عملیاتی کردن انگیزه مسئولیت زیست محیطی به دنبال پیشنهاد کومار و قدسوار (2015) گنجانده شد. علاوه بر این، اعتماد به رسانه های اجتماعی با سه آیتم سنجیده شد( Hajli , 2014 ; Ventre et al. , 2020 )..

چهار گویه برای سنجش اثربخشی محیطی ادراک شده کاربران رسانه های اجتماعی به کار گرفته شد( Choi and Kim , 2005 ; Lee et al. , 2014 ). همه گویه ها بر اساس مقیاس پنج امتیازی لیکرت 1 = کاملاً مخالف تا 5 = کاملاً موافقم تثبیت شدند. ابزارهای مورد استفاده از مطالعات تثبیت شده با چندین گویه قابل اعتماد و معتبر به عاریت گرفته شده است. این اقدامات از پانل پیشنهادات متشکل از سه استاد و دو متخصص صنعت برای اطمینان از مناسب بودن زمینه و اعتبار محتوا نهایی شد. علاوه بر این، مطالعه مقدماتی نیز ازLeong et al. ( 2018 ) 70 کاربر رسانه های اجتماعی قبل از اقدام به نظرسنجی رسمی انجام شد. مقادیر آلفای کرونباخ برای همه سازه‌ها بالاتر از 70/0 بود که اعتبار سازه‌ها را بیشتر تایید می‌کند و نشان‌دهنده شروع جمع‌آوری رسمی داده‌ها است.

جمع آوری داده ها

داده های این مطالعه از طریق یک نظرسنجی در پاکستان جمع آوری شد. جمعیت مطالعه حاضر را کاربران رسانه های اجتماعی پاکستانی تشکیل می دهند (یعنی بیش از 37 میلیون نفر) که در سال 2019 شاهد 2.4 میلیون کاربر اضافی بود( Kemp , 2020 ). درآمد طبقه متوسط ​​نیز همراه با تغییر ساختار اجتماعی و الگوی مصرف آنها در حال افزایش است( Islam et al. , 2017 ). با توجه به مشکلات زیست محیطی فزاینده، چندین ذینفع از رسانه های اجتماعی در پاکستان برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی از طریق ترویج محصولات پایدار، آگاهی در مورد رفتار بازیافت و غیره استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک سلبریتی پاکستانی یک موضوع زیست محیطی را در یک پلت فرم رسانه اجتماعی برجسته کرد، که نه تنها این کار را انجام داد. ارتقاء آگاهی در میان کاربران و مقامات دولتی مربوطه برای حل این مشکل اقدام کردند ( The News , 2020 ).

دولت پاکستان نیز بر روی چندین پروژه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کار می کند. این فعالیت ها اغلب در رسانه های اجتماعی در پاکستان مورد استقبال قرار می گیرند و حتی به دلیل حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شوند ( Mangi , 2020 ) . کاربران رسانه های اجتماعی پاکستانی برای بررسی تجربی چارچوب پیشنهادی مناسب به نظر می رسند. ما تنها پاسخ دهندگانی را در نمونه نهایی وارد کردیم که پست های محیطی را در طول حضور خود در رسانه های اجتماعی مشاهده کردند. برای اطمینان از این فرآیند از تصویری در صفحه اول پرسشنامه استفاده شد که حاوی پست های مختلف از جمله پست های زیست محیطی است.

ما همچنین از یک سوال غربالگری استفاده کردیم (یعنی آیا شما یک پست محیطی را در تصویر داده شده مشاهده کردید؟). در مجموع 761 پاسخ دریافت شد که از این تعداد 68 پاسخ رد شد. نمونه معتبر نهایی شامل 693 پاسخ بود. حجم نمونه با تجزیه و تحلیل توان از طریق نرم افزار G * Power ارزیابی شد و مجموعه ای از تحلیل های توان نشان داد که 693 پاسخ برای این مطالعه کافی است( Prajapati et al. , 2010 ) . علاوه بر این، اندازه نمونه معیارهای توصیه شده را برآورده می کند، که به عنوان “ده برابر بیشترین تعداد مسیرهای ساختاری هدایت شده به یک سازه پنهان خاص در مدل ساختاری بیان شده است علاوه برآن، اندازه نمونه معیارهای توصیه شده ، که به عنوان “ده برابر بیشترین تعداد مسیرهای ساختاری جهت دهی به یک سازه پنهان خاص در مدل ساختاری” بیان شده است ( Hair et al. , 2011 ). بیشتر پاسخ دهندگان مرد ( 56.3 % ) با گروه سنی 21 تا 30 سال ( 36.5 % ) بودند . اکثر پاسخ دهندگان مرد (56.3%) با گروه سنی بین 21 تا 30 سال (36.5%) بودند. پاسخ دهندگان از دو پلت فرم رسانه اجتماعی در زندگی روزمره خود استفاده می کردند. ویژگی های این پاسخ دهندگان به دلیل پتانسیل آنها برای تأثیرگذاری بر خرید پایدار کاربران به عنوان متغیرهای کنترلی ادغام می شوند ( Zafar et al. , 2021 ) .

واریانس روش مشترک

واریانس روش مشترک (CMV) به عنوان«واریانسی است که به روش اندازه گیری نسبت داده می شود تا سازه هایی که معیارها نشان می دهند»( Cohen , 1988 , p . 879 ). این به عنوان یک مسئله اصلی در مطالعات مبتنی بر پرسشنامه مطرح است. راه حل های رویه ای مختلفی برای کنترل CMV اجرا شد. به عنوان مثال، اطمینان از حریم خصوصی پاسخ دهندگان، به حداقل رساندن سوالات پیچیده، اظهار نظر صادقانه با گفتن به پاسخ دهندگان که پاسخ اشتباه یا درستی وجود ندارد، و درج دستورالعمل های مناسب( Podsakoff et al , 2003 , 2012 ; Schwarz et al. , 2017 ). از نظر آماری، در ابتدا، CMV توسط تک عامل هارمن ارزیابی شد، که در آن عامل اول کمتر از 50٪ مقدار برش (یعنی 37.192٪) را شامل می شود ( Babin et al. , 2016 ; Harman , 1976 ).

در مرحله دوم، یک روش دقیق و جدید برای آزمایش CMV از طریق ارزیابی همخطی کامل اجرا شد( Kock , 2015 ). مقادیر عامل تورم واریانس حاصل کمتر از آستانه 3.3 بود( Kock , 2015 ). در نهایت، سوگیری مطلوبیت اجتماعی نیز به دنبال ادبیات موجود مورد ارزیابی قرار گرفت ( Fischer and Fick , 1993 ; Kadic – maglajlic et al. , 2019 ; Larson , 2019 ; Zafar et al. , 2020 ). که در آن ارزش های ناچیز و ناچیز فقدان آن را به تصویر کشیده بود. این یافته‌ها حاکی از آن است که احتمال قوی بودن CMV غیر محتمل است.

نتایج

این مطالعه از مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (PLS – SEM ) استفاده می کند که به موجب آن داده ها با نرم افزار  SmartPLS )نسخه 3.2.8( و IBM SPSS )نسخه25 ( تجزیه و تحلیل شدند. Hair et al. (2019) استدلال کردند که PLS-SEM بر پیش بینی تمرکز دارد و این یک رویکرد علی-پیش بینی کننده است. PLS-SEM محققان را قادر می سازد تا مدل های پیچیده ای را که دارای چندین ساختار و ویژگی های افزایشی هستند (مانند انگیزه مسئولیت زیست محیطی – واسطه، اعتماد درک شده به رسانه های اجتماعی – تعدیل کننده و اثربخشی محیطی درک شده – تعدیل کننده) بدون در نظر گرفتن مفروضات توزیع داده ها تجزیه و تحلیل کنند ( Hair et al. , 2019 ). PLS – SEM رویکرد ارجح در مطالعاتی است که اندازه نمونه ممکن است مشکل ساز باشد . به دنبال چشم انداز پیش بینی تحقیقات جاری و پتانسیل های PLS – SEM مربوط به حجم نمونه و توزیع داده ها , اجرای این تکنیک تحلیلی منسجم به نظر می رسد . مدل با توجه به پیشنهاداتHair et al. ( 2019 ) دو مرحله مدل اندازه گیری ( بیرونی ) و ساختاری ( درونی ) ارزیابی می شود

تجزیه و تحلیل اندازه گیری مدل

مدل اندازه گيري با استفاده از پايايي سازه , روايي همگرا و روايي واگرا بر اساس پيشنهادات هیر وهمکاران (2019) مورد ارزيابي قرار گرفت . یافته های مربوط به پایایی سازه که مقادیر آلفای کرونباخ بین 0.884 و 0.702 است، در حالی که پایایی ترکیبی دارای مقادیری بین 0.834 و 0.920 است یافته‌های مربوط به پایایی سازه در که مقادیر آلفای کرونباخ بین 0.884 و 0.702 است، در حالی که پایایی ترکیبی دارای مقادیری بین 0.834 تا 0.920 است (Cohen, 1988) . در مرحله بعد، بار عاملی و میانگین واریانس استخراج شده (AV) برای اندازه گیری اعتبار همگرا تخمین زده شد، که در آن مقادیر بارگذاری بین 0.689 و 0.892 وجود دارد، و امتیازات AVE بین 0.546 و 0.742 قرار می گیرند، که نشان می دهد مقادیر AVE بالاتر از آستانه 0.50 است همانطور که توسط Sarstedt et al ( 2017 ) پیشنهاد شده بود

بحث و مفاهیم

بحث در مورد یافته های کلیدی

پژوهش حاضر به بررسی نقش رسانه های اجتماعی در نگرش خرید پایدار می پردازد. بر این اساس، یک چارچوب پژوهشی متشکل از عوامل محیطی ریشه‌دار در نظریه یادگیری اجتماعی به نمایش گذاشته شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی به طور مثبت به رفتار مرورگر منجر شده است. این یافته ارتباط معنادار بین هر دو سازه را آشکار می کند که غیرقابل مقایسه است. با این حال،لئونگ وهمکاران(2018)  اهمیت موازی مرور در رسانه‌های اجتماعی و استفاده در محیط تجارت الکترونیکی را برجسته کرد. علاوه بر این، استفاده از رسانه های اجتماعی و مرور به طور قابل توجهی بر روی نگرش خرید پایدارکاربران تأثیر می گذارد. در سناریوی گسترده تر، این نتایج مشابه Sujata و همکاران (2019) است، جایی که اهمیت استفاده از رسانه های اجتماعی در شکل دادن به قصد بازیافت کاربران برجسته شده است. . یافته های مطالعه حاضر همچنین با مطالعات قبلی در تضاد است ( Hynes and Wilson , 2016 ; Simeone and Scarpato , 2020 ).

آنها استدلال کردند که رسانه های اجتماعی مصرف همگن را تحریک می کنند، که معمولاً منعکس کننده نگرش هایی است که به محیط زیست آسیب می زند. رسانه های اجتماعی کانال موثری برای تغییر هنجارها، ارزش ها و رفتارهای محیطی در بخش مواد غذایی نیستند. مطالعه حاضر تنها پاسخ دهندگانی را در نظر گرفته است که پست های زیست محیطی را مشاهده می کنند. بنابراین، این نتایج متناقض ممکن است به اولویت‌های افراد و فعالیت‌های تعاملی خاص در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط باشد. طبق یافته‌های دیگر، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرور به طور مثبت انگیزه محیطی را در بین کاربران ایجاد می‌کند. این یافته ها مشابه چانگ و همکاران است.

, ( 2020 ) چشم انداز آنها نشان داد که رسانه های اجتماعی یک پلت فرم حیاتی برای ایجاد بحث های زیست محیطی و تشویق مردم به “سبزتر” هستند. در نتیجه، H1 و H2 پشتیبانی می شوند. علاوه بر این، انگیزه برای مسئولیت زیست محیطی، کاربران را تشویق می کند تا یک نگرش خرید پایدار ایجاد کنند. این نتیجه با جوشی و رحمان (2019) مطابقت دارد زیرا آنها بر اهمیت حیاتی انگیزه برای مسئولیت زیست محیطی برای تحریک خریدهای پایدار تأکید کردند. با این وجود، پژوهش حاضر نقش میانجی انگیزه مسئولیت زیست محیطی در محیط رسانه های اجتماعی را نیز آشکار می کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که کاربران ابتدا به مسئولیت خود پی می‌برند قبل از اینکه تصمیم خود را برای خرید محصولات پایدار بسازند. این یافته ها شواهدی برای حمایت از H3 ارائه می دهند. علاوه بر این، نتایج نشان می‌دهد که اعتماد به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در بین کاربرانشان متفاوت است و به طور قابل‌توجهی با ارتباط مرور رسانه‌های اجتماعی و انگیزه مسئولیت زیست‌محیطی در تعامل است.

این یافته ها قابل مقایسه نیستند. با این حال، محققان قبلی بر اهمیت اعتماد در محیط‌های رسانه‌های اجتماعی تأکید کردند ( Hajli , 2014 ; Zafar et al. , 2020 ). و پیشنهاد کردند که می‌تواند به طور مؤثری انگیزه‌ای برای اقدامات حامی محیط‌زیست باشد ( Wheaton et al. , 2016 ). در نهایت، تأثیر تعدیل کننده قابل توجه اثربخشی محیطی درک شده برای نگرش خرید پایدار در زمینه مرور و انگیزه برای مسئولیت زیست محیطی مشاهده می شود. این یافته‌ها از دیدگاه‌های دانشمندان قبلی حمایت می‌کند که افراد متوجه کارآمدی آنها برای حفاظت از محیط زیست برای ترویج توسعه پایدار حیاتی است ( Lee et al. , 2014 ) .

جالب توجه است که این مطالعه نتوانست اثرات متقابل مثبت و معنادار اعتماد رسانه های اجتماعی و اثربخشی محیطی درک شده را با همسان سازی استفاده از رسانه های اجتماعی مشخص کند. این یافته‌های بی‌اهمیت ممکن است دلالت بر این داشته باشد که افراد از رسانه‌های اجتماعی مطابق با روتین یا اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند. “شدت مصرف کاربران شبکه های اجتماعی با رفتار مرور متفاوت است که می توان آن را با توجه به شرایط تغییر داد. همچنین نشان دهنده تمایز مفهومی استفاده است و مرور از طریق استفاده از رسانه های اجتماعی منجر به رفتار مرور شده است. بنابراین، H4 و H5 تا حدی پشتیبانی شدند.

مفاهیم نظری

این تحقیق حاوی مفاهیم نظری شیوا است. ابتدا مدلی برای درک نقش رسانه های اجتماعی در نگرش خرید پایدار پیشنهاد شده است و چندین همبستگی جدید ارائه شده است.با توجه به دانش ما، این یکی از مطالعات اولیه است که به بررسی نگرش پایدار و روابط متقابل بین عوامل زمینه ای رسانه های اجتماعی می پردازد. پدیده ای جدید به شیوه ای موثر و بدیع .اکثر مطالعات قبلی از نظریه انگیزش، نظریه رفتار برنامه ریزی شده یا نظریه اقدام مستدل برای کشف نگرش و نیات خرید پایدار استفاده می کردند ( Ali et al. , 2020 ; Yadav and pathak , 2016 ; Zhao et al. , 2019 ) . به طور متفاوت , مدل روانشناختی پیشنهادی به خوبی توسط نظریه یادگیری اجتماعی پشتیبانی می شود . آگاهی در مورد نگرش و رفتار پایدار در کشورهای در حال توسعه در حال گسترش است. با این وجود، بیشتر مطالعات بر روی کشورهای توسعه یافته متمرکز شده است ( Cerri et al. , 2018 ; Ha and Janda , 2017 ; Kun Shan and Yi Man , 2011 ; Maniatis , 2016 ; Zaremohzzabieh et al. , 2020 ).

ثانیاً، تحقیقات فعلی ادبیات رسانه های اجتماعی را با عملیاتی کردن استفاده و مرور در پایداری گسترش می دهد. این سازه‌ها به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های مهم «نگرش‌های خرید پایدار» کاربران ظاهر شدند. با این حال، نتایج متناقض بودند زیرا این مطالعات عمدتاً نقش استفاده از رسانه‌های اجتماعی را در نظر می‌گرفتند ( Hynes and Wilson , 2016 ; Simeone and Scarpato , 2020 ; Sujata et al. , 2019 ; Zhao et al. , 2019 ). این نتایج احتمالاً به دلیل اجرای پژوهش فعلی برای بررسی نگرش های پایدار به جای کلی، متناقض هستند. به این ترتیب مطالعه حاضر سهمی شیوا در جهت نگرش خرید پایدار دارد. علاوه بر این، کاوش در رابطه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و مرور نیز شامل مشارکت های معناداری است. ثالثاً، نقش میانجی انگیزه برای مسئولیت زیست محیطی برجسته شده است. قبلاً ارتباط مستقیم مسئولیت زیست محیطی و خریدهای پایدار به خوبی حمایت می شد ( Joshi and Rahman , 2019 ) به طور آشکار، مطالعه حاضر انگیزه مسئولیت زیست محیطی را به عنوان یک پل بالقوه در تنظیمات جدید با تعامل اعتماد در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برجسته می کند. در نهایت، ضروری است که فرض کنیم “اثربخشی درک شده توسط افراد برای حفاظت از محیط زیست برای ترویج توسعه پایدار حیاتی است ( Alzubaidi et al. , 2020 ). به طور خلاصه، مطالعه ما به طور معناداری به مجموعه دانش موجود کمک می کند و یک مکانیسم شناختی اساسی برای تشویق یک نگرش خرید پایدار ارائه می دهد.

مفاهیم مدیریتی

تحقیقات کنونی بینش های حیاتی را برای توسعه مانورهای موثر رسانه های اجتماعی مرتبط با نگرش های خرید پایدار ارائه می دهد. تأثیر مثبت قابل توجه استفاده و مرور رسانه های اجتماعی نشان می دهد که کاربران رسانه های اجتماعی در طول حضور خود در رسانه های اجتماعی، پست های زیست محیطی منتشر شده را مشاهده می کنند. این پست ها مسئولیت زیست محیطی را در بین کاربران تحریک می کند و در نتیجه بر نگرش خرید پایدار آنها تأثیر می گذارد. ذینفعان مربوطه باید اطلاعات زیست محیطی را از طریق کمپین های هدفمند برای دسترسی گسترده و نفوذ قابل توجه ترویج کنند. تاکید شده است که اطلاعات زیست محیطی یک عنصر اصلی برای تضمین توسعه پایدار است که از طریق چنین کمپین هایی قابل دستیابی است. علاوه بر این، جوامع تعبیه شده در پلتفرم های رسانه های اجتماعی باید درگیر و ترویج شوند که عمدتاً بر محیط زیست متمرکز هستند.

این جوامع شامل تعداد قابل توجهی از اعضایی است که به این رسانه ها اعتماد دارند. این جوامع همچنین دارای اهمیت متمایز هستند، بنابراین ادغام چنین جوامعی می تواند به طور موثر مسئولیت زیست محیطی را تحریک کند. همچنین می تواند تصویر مثبت رسانه های اجتماعی را به تصویر بکشد و اعتماد به پلتفرم های رسانه های اجتماعی را افزایش دهد. در نهایت، افراد اثربخشی محیطی را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده مرز تعاملی حیاتی نگرش خرید پایدار درک می‌کنند. می توان استدلال کرد که هنگامی که کاربران با اطلاعات محیطی در رسانه های اجتماعی مواجه می شوند، نگرش خرید پایدار آنها به اثربخشی آنها بستگی دارد. پلتفرم های رسانه های اجتماعی حاوی چندین نشانه هستند. بنابراین، برنامه های رقابتی زیست محیطی (مانند برنامه ها، بازی ها) در این پلتفرم ها را می توان توسط سازمان ها، سازمان های غیردولتی، و دولت ها توسعه و ترویج کرد تا همه را تشویق کنند تا عواقب زندگی روزمره افراد را درک کنند و به اشتراک بگذارند. نگرش مطرح شده در چنین محیط دو سویه ممکن است به طور موثر شکاف نگرش – رفتار را کاهش دهد. فعالیت های فوق الذکر حاوی پتانسیل ایجاد مسئولیت های زیست محیطی و نگرش پایدار است. در نهایت , توسعه پایدار را تضمین خواهد کرد .

محدودیت ها و جهت گیری های تحقیقاتی آتی

این مطالعه دارای محدودیت های خاصی است زیرا داده ها بر اساس یک نظرسنجی خود گزارش شده است و از یک کشور در حال توسعه (مانند پاکستان) جمع آوری شده است، علاوه بر این، رفتار خرید پایدار مورد بررسی قرار نگرفته است. رفتار ممکن است از نگرش به دلیل قیمت محصولات پایدار متفاوت باشد، بنابراین محققان آینده می توانند این مدل را با ترکیب اقدامات واقعی، به ویژه از طریق یک رویکرد تجربی، گسترش دهند. در سناریوی حاضر، زندگی با کووید-19 به عنوان یک امر عادی جدید به تصویر کشیده می شود. این شرایط ممکن است نگرش پایدار مردم را تغییر دهد؛ ترکیب ساختارهای مرتبط در مسیر چشم انداز ممکن است بینش های ارزشمندی ارائه دهد.

کوزوه و همکاران ( 2016 ) بر اهمیت گروه های اجتماعی خاص (مانند کم شنوایان) در سایت های شبکه اجتماعی تاکید کرد. مدل تحقیق پیشنهادی را می توان در چنین گروه هایی به کار برد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل مقایسه ای کاربران رسانه های اجتماعی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نه تنها می تواند به افراد حرفه ایطراحی سایت در طراحی استراتژی های موثر رسانه های اجتماعی سازگار با محیط زیست کمک کند، بلکه ممکن است محققان بهتر به نگرش پایدار بپردازند. در نهایت منجر به استنتاج قوی و تعمیم بهتر خواهد شد.

نتیجه گیری

پژوهش حاضر موفق به دستیابی به نتایج فراوانی می شود که می تواند سهم کافی در ادبیات موجود در نظر گرفته شود. بررسی نگرش پایدار در محیط رسانه های اجتماعی یک حوزه تحقیقاتی معاصر است، اما هنوز کمی شناخته شده است. بر این اساس، ما موفق می‌شویم تأثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرور را در پیش‌بینی نگرش‌های خرید پایدار با میانجی‌گری انگیزه به سمت مسئولیت‌های زیست‌محیطی پیرو نظریه یادگیری اجتماعی تأیید کنیم. نقش تعدیل کننده اعتماد در رسانه های اجتماعی و “اثر زیست محیطی درک شده توسط افراد” نیز همراه با ارتباط استفاده از رسانه های اجتماعی و مرور آن آشکار می شود. بررسی تجربی نشان می دهد که استفاده از رسانه های اجتماعی و مرور به طور معناداری “نگرش خرید پایدار” کاربران را شکل می دهد و مسولئیت زیست محیطی آنها را تحریک می کند. سوق به سوی مسئولیت زیست محیطی دارای میانجیگری جزئی مکمل است. علاوه بر این، افراد دارای دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با سودمندی محیطی و اعتماد به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. هر دو ساختار به طور قابل توجهی تأثیر عوامل گنجانده شده را تغییر می دهند. با این حال، آنها نمی توانند اثر استفاده از رسانه های اجتماعی را به طور غیر منتظره تغییر دهند. یافته ها نشان می دهد که رسانه های اجتماعی برای ترویج نگرش پایدار و دستیابی به اهداف توسعه پایدار متقاعد کننده هستند.

سایت دانلود مقاله
خروج از نسخه موبایل