جستجوگر دانش

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تاثیر اینستاگرام بر روی بهزیستی روانی و تصمیم‌گیری خرید در یک بیماری همه‌گیر

چکیده

هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر اینستاگرام بر بهزیستی روانی و رفتار کاربران (از جمله فعالیت خرید) در طول همه‌گیری بود. این مطالعه بر روی 359 پاسخ دهنده انجام شد که اظهار داشتند به طور منظم از اینستاگرام استفاده می کنند.

سه ابزار پرسشنامه پیاده سازی شد: پرسشنامه استفاده از اینستاگرام (ابزار اصلی)، پرسشنامه اعتماد به نفس چند بعدی MSEI توسط O’Brien و Epstein و برگه داده های شخصی (ابزار اصلی).

همبستگی منفی معنی داری بین مولفه های اعتماد به نفس به دست آمد: خودکنترلی، شایستگی، دوست داشتنی بودن، ادغام هویت، تقویت خود دفاعی، فراوانی و شدت استفاده از رسانه های اجتماعی.

پاسخ دهندگان هیچ تأثیر منفی اینستاگرام بر سلامت روان فعلی خود را اعلام نکردند. یک گروه (21.2%) این تأثیر را برای سلامت روانی خود مفید دانستند. مشاهده سایر پروفایل اینستاگرام بر فعالیت کاربران (اغلب) از جمله تغییر ظاهر, سبک زندگی, و یا تصمیم‌گیری خرید تاثیر نمی‌گذارد.

علاوه بر این، اکثر پاسخ دهندگان اعلام کردند که بر اساس تبلیغات اینستاگرام تصمیمی برای خرید ندارند. تجزیه و تحلیل تفاوت‌های بین گروه‌های خریدار و غیرخریدکننده، اختلاف معنی‌داری را در این مؤلفه‌های اعتماد به نفس نشان داد: دوست داشتنی بودن، قدرت شخصی و شایستگی.

تفاوت های قابل توجهی در مورد جذابیت فیزیکی، اعتماد به نفس کلی، عشق ورزیدن، دوست داشتنی بودن، قدرت شخصی، شایستگی و سرزندگی بین مردانی که بر اساس پیام های اینستاگرامی تصمیم به خرید می گرفتند و افرادی که این کار را نمی کردند، گزارش شد. در میان زنان، این تفاوت‌ها فقط مربوط به تقویت خود دفاعی بود.

نتایج تأیید می کند که استفاده طولانی/مکرر از رسانه های اجتماعی می تواند تأثیر منفی بر اعتماد به نفس (از جمله یکپارچگی هویت و خودکنترلی) داشته باشد. با این حال، تأثیر مثبت اینستاگرام بر سلامت روان مشاهده شد.

دنبال کردن (بیشتر) آشنایان (نه اینفلوئنسرها) و عدم انجام فعالیت (در خصوص تصمیمات خرید محصولات تبلیغاتی اینستاگرام) ممکن است نشان دهنده تغییرات در حال ظهور در جامعه به دلیل همه گیری باشد.

کلید واژه ها:اعتماد به نفس.تصمیمات خرید.اینستاگرام.کووید -19

1.مقدمه

اینترنت یکی از گسترده‌ترین سرویس‌ها در جهان است و تعداد کاربران آن مدام در حال افزایش است( Czarkowska and Gumkowska , 2017 ).

به راحتی در دسترس , نسبتا ارزان , و بسیار مطلوب است . رایانه ها و تلفن های هوشمند متداول ترین وسایل مورد استفاده برای دسترسی به اینترنت هستند و به عنوان دروازه های اصلی رسانه های اجتماعی عمل می کنند.

رواج رسانه های اجتماعی در میان بزرگسالان، نوجوانان و کودکان نیز امکان ایجاد روابط دیجیتالی با سایر کاربران را باز می کند.

اغلب گفته می شود کسانی که پروفایل رسانه های اجتماعی ندارند، حداقل در فضای دیجیتال نامرئی هستند.

فرار از این تصور که برخی حتی یک گام فراتر رفته اند و زندگی واقعی و فیزیکی خود را به واقعیت آنلاین منتقل کرده اند (به عبارت دیگر، فعالیت اجتماعی آنلاین آنها بسیار بالاتر از زندگی آفلاین آنها است) دشوار است.

همه گیر کووید-19 و قرنطینه جهانی ناشی از آن احتمالاً این روند را تشدید می کند. علی‌رغم نیاز به حفظ روابط نزدیک با دیگران, مردم مجبور شدند در خانه بمانند و تعامل فیزیکی خود را با افراد خارج از نزدیک‌ترین دایره خانواده محدود کنند.

بیماری همه گیر انتقال حوزه های مختلف زندگی به فضاهای مجازی ( کار آنلاین , یادگیری , اجتماعات و غیره ) را ضروری می کرد .

بنابراین, به نظر می‌رسد آگاهی در مورد پیامدهای احتمالی ناشی از استفاده از اینترنت نیز منسوخ شده‌است. تا همین اواخر، استفاده از اینترنت به طور کلی تأثیر منفی بر کاربران (از جمله بهزستی روانی و اعتماد به نفس آنها) داشت ( Sharma and Sharma , 2018 ).

این همچنین توسط مطالعاتی تأیید شده است که نشان می دهد استفاده از رسانه های اجتماعی و سایت های پخش جریانی، به ویژه در میان نوجوانان، در طول دوره همه گیر افزایش یافته است (Siste et al., 2021) و استفاده اجباری از اینترنت و اعتیاد به بازی با سطوح بالاتر افسردگی، اضطراب ، تنهایی ، فرار و کیفیت خواب ضعیف تر مرتبط است ( Fernandes et al. , 2020 ).

با این حال، مطالعات دیگر، با نشان دادن تأثیرات مثبت، نور جدیدی بر یافته های قبلی می اندازند. مطالعه جالبی در این رابطه توسط Wallinheimo and Evans ( 2021 ) انجام شد که دریافتند استفاده منظم از اینترنت در طول همه گیری با شدت کمتر علائم افسردگی و کیفیت زندگی بالاتر در افراد 55 تا 75 ساله مرتبط است.

به نظر می رسد سن کاربران عامل تمایز بین پیامدهای احتمالی استفاده از اینترنت باشد: در نوجوانان منفی و در اواخر بزرگسالی مثبت است. در مقابل، اطلاعات کمی در مورد عواقب استفاده از اینترنت در طول همه گیری در سایر گروه های سنی وجود دارد.

برای رفع این محدودیت‌ها، تصمیم گرفتیم نگاهی دقیق‌تر به گروهی از افراد در اوایل و اواسط بزرگسالی بیندازیم که به طور منظم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. علیرغم تعداد زیادی پلتفرم (فیس بوک، لینکدین، فورسکوئر، پینترست، ردیت و غیره) ما به طور خاص بر روی کاربران اینستاگرام تمرکز کردیم.

اینستاگرام از همه پلتفرم های ذکر شده در بالا جالب ترین به نظر می رسد، زیرا از نظر تعداد کاربران پیشتاز است و همچنان در حال رشد است. اینستاگرام طیف وسیعی از گزینه ها را در اختیار کاربران خود قرار می دهد، از انتشار عکس، متن، گذاشتن نظر گرفته تا تبلیغات محصولات.

به این ترتیب، اینستاگرام می‌تواند بر بهزیستی کاربران (مثلاً دریافت نظرات منفی یا اصلاً کامنت نگرفتن می‌تواند منجر به بدتر شدن خلق و خو و کاهش اعتماد به نفس شود)، فعالیت آنها (تغییر سبک زندگی) و تصمیم‌گیری آنها تأثیر بگذارد (به عنوان مثال، تصمیم گیری برای خرید بر اساس تبلیغات ارسال شده در اینستاگرام).

در مطالعه خود، ما بر تأثیر استفاده منظم از رسانه های اجتماعی بر سلامت روانشناختی، اعتماد به نفس ، فعالیت ها و تصمیمات خرید افراد در اوایل و میانسالی تمرکز کردیم. ما به ویژه علاقه مند بودیم بررسی کنیم که چه تغییراتی در این زمینه توسط همه گیری کووید ایجاد شده است.

آیا وضعیت همه‌گیر «ویران کردن» در بسیاری از جنبه‌های زندگی نیز می‌تواند به تغییرات در رابطه بین اینستاگرام و کاربران آن کمک کند؟ ما سعی خواهیم کرد در بخش های بعدی به این سؤالات پاسخ دهیم. مطالعه حاضر به چند بخش تقسیم شده است.

در «بررسی ادبیات»، یافته‌های کنونی را در مورد تأثیر استفاده از اینترنت بر عملکرد کاربران عادی بیان می‌کنیم. در این بخش همچنین فرضیه های تحقیق ارائه شده است. قسمت “روش” روش انجام مطالعه، انتخاب تحلیل های آماری، گروه مطالعه و ابزارهای مورد استفاده در مطالعه را ارائه می کند.

بخش “نتایج” یافته های مطالعه را ارائه می کند. بخش «بحث و نتیجه‌گیری» مقاله را با بحث در مورد یافته‌های به‌دست‌آمده و ارتباط آن‌ها با نتایج سایر مطالعات پایان می‌دهد.

2.مرور ادبیات

تحرک اجتماعی بالا ناشی از در دسترس بودن مشترک اینترنت و رایانه ها، به ویژه تلفن های هوشمند، به فعالیت بالای رسانه های اجتماعی تبدیل می شود. در حدود یک دهه اخیر، خدمات مختلفی ایجاد شده است که امکان ایجاد روابط و حفظ ارتباط با دیگران را فراهم می کند از جمله فیسبوک ،فورسکیور، اینستاگرام لینکدین ،پینترست، ردیت ،اسنپ چت ،تامبلر، توییتر ویوتیوب .استفاده از رسانه های اجتماعی در دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است که توسط منابع مختلف تأیید شده است.

نود و هفت درصد از بزرگسالان آمریکایی گزارش می دهند که از حداقل یکی از این پلتفرم ها استفاده می کنند( Anderson and Jiang , 2018 ) ، و تقریباً 70 درصد آمریکایی ها از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند ( Pew Research Center , 2019 ).

این درصدها برای سنگاپورها مشابه است ( Tan , 2017 ). خود ارائه آنلاین به بخشی از فعالیت های روزمره جوانان تبدیل شده است( Chua and Chang , 2016 ) .

این به افزایش پیوسته تعداد کاربران رسانه های اجتماعی کمک می کند; برآوردهای فعلی حاکی از آن است که نیمی از جمعیت جهان از طریق رسانه های اجتماعی به هم متصل هستند (Burnasheva and Suh، 2020)، که در سال 2020 به حدود 3.6 میلیارد کاربر می رسد. پیش بینی می شود تا سال 2025 تعداد کاربران به 4.41 میلیارد افزایش یابد (Statista, 2020a).

فیس‌بوک و اینستاگرام در خط مقدم این پدیده هستند – این پلتفرم‌ها توانستند میلیون‌ها کاربر را به هم متصل کنند و به ترتیب 2.7 میلیارد کاربر فعال ماهانه (Statista, 2020b)و 1 میلیارد (Omnicore, 2021)دارند.

بنابراین اینستاگرام اکنون به یکی از محبوب ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی تبدیل شده است. بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام روزانه بیش از 30 دقیقه را در این پلتفرم سپری می کنند (Verrastro et al., 2020) .

محبوبیت سایت های شبکه های اجتماعی نه تنها برای افراد بلکه در حوزه کسب و کار نیز در حال افزایش است. خدمات شبکه های اجتماعی ارزان تر از کانال های تبلیغاتی سنتی مانند تلویزیون یا رادیو هستند( Lee , 2014 ). آنها همچنین به دلیل رشد قابل توجه تعداد کاربران مؤثرتر هستند( Nelson – Field et al. , 2013 ).

استفاده از رسانه های اجتماعی یک راه مقرون به صرفه برای برقراری ارتباط با مشتریان، تبلیغ برندها و در نهایت ایجاد درآمد است( Alghamdi and Bogari , 2020 ).

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان (یعنی انتخاب می‌کنند همه پست‌های کاربر دیگر را در فید محتوای خود ببینند) سایر مصرف‌کنندگان را دنبال می‌کنند تا برای تصمیم‌گیری‌های خرید خود الهام بگیرند ( Glucksman , 2017 ).

برای برخی از محبوب ترین کاربران، اینستاگرام به یک منبع درآمد تبدیل شده است. هرچه تعداد لایک ها و فالوورهای کاربران بیشتر باشد، بدون در نظر گرفتن سن کاربر یا ماهیت محصولات تبلیغ شده، احتمال اینکه یک کسب و کار کوچک یا بزرگ برای اهداف تبلیغاتی با آنها تماس بگیرد بیشتر است( De Veirman et al. , 2017 ; Djafarova and Rushworth , 2017 ).

این باعث می شود کاربران به دنبال محبوبیت در پلتفرم باشند. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که در آن هر کسی می تواند در مورد هر چیزی مطالب ارسال کند، لایک و فالوور جمع کند، افراد دیگر، برندها، افراد مشهور یا حتی صفحات حیوانات را دنبال کند و حتی مشهور شود ( Verrastro et al. , 2020 ).

به طور عمده اینستاگرام برای اشتراک گذاری عکس و ویدئو استفاده می شود. بنابراین، در ظاهر، اینستاگرام فضای جالبی است که پر از الهامات، نظرات و تجربیات دیگران است.

با این حال، اینستاگرام جنبه تاریک دیگری نیز دارد ; اغلب واقعیت را تحریف می کند و توهم یک زندگی کامل و بی دقت را ایجاد می کند، بنابراین استانداردهایی را پرورش می دهد که نمی توان به آنها دست یافت. اینستاگرام این کار را به صراحت از طریق ابزارهای ویرایش تصویر و فیلترهای مختلفی که برای بهبود عکس‌ها قبل از انتشار استفاده می‌شوند انجام می‌دهد که امروزه به سختی اضافه شده‌اند( Sherlock and Wagstaff , 2018 ).

تعداد کمی از مردم به صحت پیام اینستاگرام اعتقاد دارند، با این حال بسیاری برای نزدیک شدن به ایده‌آل‌های غیرواقعی تمام تلاش خود را می‌کنند. مردم خود را از نظر ظاهر، دانش یا سطح زندگی با دیگران مقایسه می کنند.

فرآیند مقایسه اجتماعی یک پدیده رایج و شناخته شده است( Festinger , 1954 ) و به این ترتیب، به طور قابل توجهی بر اعتماد به نفس تأثیر می گذارد. اعتماد به نفس به عنوان ارزیابی ذهنی از ارزش خود یا صرفاً داشتن نظر مساعد یا نامطلوب در مورد خود تعریف می شود( Minev et al. , 2018 ) .

همچنین به عنوان احساس ارزش شخصی که فرد با خود مرتبط می کند توصیف می شود ( Campbell et al. , 2002 ) و می تواند به عنوان عشق به خود درک شود( Branden , 1992 ; Mruk , 2006 ).

این یک ویژگی شخصیتی نسبتاً پایدار در نظر گرفته می شود که بین افراد متفاوت است ( Baumeister , 1993 ; Waterman , 1992 ). اعتماد به نفس را می‌توان به‌عنوان خودارزیابی مثبت یا منفی یک فرد یا میزان اعتقاد به ارزش خود تعریف کرد ( Leary and Baumeister , 2000 ).

ویژگی های فردی، محیط اجتماعی و جامعه نقش اساسی در شکل گیری اعتماد به نفس دارند. این به این دلیل است که تعامل با دیگران به عنوان یک کاتالیزور برای ارزیابی خود و ایجاد نظر در مورد خود عمل می کند ( Leavitt et al. , 2015 ; Rosenberg , 1965 ).

مقایسه های اجتماعی نیز نقش مهمی در شکل گیری اعتماد به نفس دارند. به گفته محققان، افراد با جهت گیری مقایسه اجتماعی بالاتر، ادراک خود ضعیف تر، اعتماد به نفس پایین تر و احساسات منفی بیشتری را گزارش کردند( Jang et al. , 2016 ).

این روند توسط Jiang and Ngien ( 2020 )و Vogel et al. ( 2014 ) نیز مورد توجه قرار گرفت که اثرات مخرب مقایسه اجتماعی را بر اعتماد به نفس نشان داد. جیانگ و نگین (2020) همچنین نشان دادند که سطح بالاتری از مقایسه اجتماعی با استفاده بیشتر از اینستاگرام مرتبط است.

علاوه بر این، اینستاگرام ویژگی‌های تکنولوژیکی را پیاده‌سازی می‌کند که ممکن است مقایسه اجتماعی کاربران و تأثیر آن بر اعتماد به نفس را افزایش دهد.

به عنوان مثال، با افزایش فیلترهای بهبود موجود، که فیلترهای زیبایی نیز نامیده می شوند، کاربران اینستاگرام تمایل به انتخاب و اغراق سناریوهای مثبت زندگی نشان می دهند( Lup et al. , 2015 ).

متاسفانه، به گفته محققان، دختران قادر به تشخیص وتمایز بدن واقعی از آنهایی که به صورت دیجیتالی تغییر یافته اند، نیستند. در تصاویر دستکاری شده، لاغری و تناسب اندام غیرطبیعی است و به نظر می رسد پوست و صورت بی عیب و نقص “هنجار” زیبایی آنلاین باشد( Meier , 2013 ; Tiggemann and Slater , 2013 ).

بنابراین، مقایسه‌های اجتماعی با عکس‌های ایده‌آل همسالان در رسانه‌های اجتماعی / اینستاگرام ممکن است به نارضایتی بدن کمک کند( Brown and Tiggemann , 2016 ; Fox and Vendemia , 2016 ; Kleemans et al. , 2018 ).

اخیراً، برخی از محققان ( e.g. , Chang et al. , 2019 ; Wang et al. , 2019 ; Yang et al. , 2020 ) دریافتند که تماشای سلفی منجر به مقایسه‌های اجتماعی و درونی‌سازی ایده‌آل‌های زیبایی می‌شود که به افزایش نگرانی‌های تصویر بدن در بین دختران کمک می‌کند و باعث بدشکلی دیجیتالی می‌شود ( Verrastro et al. , 2020 ).

بدشکلی دیجیتالی بدن زن را می توان به عنوان اختلاف بین استانداردهای زیبایی زنانه ایده آل تحمیل شده توسط رسانه های اجتماعی و ظاهر واقعی زنان توصیف کرد. بدشکلی دیجیتالی را می توان با بررسی تصاویر منتشر شده در اینترنت مشاهده کرد.

مشخصه های خاصی که غیرجذاب تلقی می شوند تغییر می یابند و ظاهر آنلاین شخص را با استفاده از برنامه های مختلف مانند فتوشاپ “تثبیت” می کنند( coy – Dibley , 2016 ). انعکاس فوق ما را بر آن داشت که فرض کنیم:

H1: استفاده طولانی و فشرده از رسانه های اجتماعی ( از جمله اینستاگرام ) با سطوح پایین تر از اعتماد به نفس کلی ( از جمله ادغام هویت و اجزای خودکنترلی ) همراه است.

این فرضیه توسط نتایج تأیید می‌شود که نشان می‌دهد احساسات منفی در میان نوجوانان، مانند تنهایی، ممکن است باعث شود آنها زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی صرف کنند. بنابراین، برای نوجوانان، رسانه های اجتماعی نیاز به تعامل اجتماعی را پر می کنند یا به عنوان نوعی خود انعکاس عمل می کنند(Acar et al., 2020).

با این حال، محققان نروژی به ارتباط منفی بین استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی و ارزیابی اعتماد به نفس نوجوانان اشاره می کنند (Andreassen et al., 2017). با صرف زمان بیشتر در رسانه‌های اجتماعی، مردم بیشتر بر این باورند که دیگران زندگی بهتری دارند، شادتر هستند و موفق‌تر هستند، که بر اعتماد به نفس تأثیر منفی می‌گذارد (Stapleton et al., 2017).

استفاده شدیدتر و مکرر از اینستاگرام با ویژگی های خودشیفتگی، تنهایی، اضطراب، افسردگی مرتبط است(Jackson and Luchner, 2018; Pittman and Reich, 2016; Stapleton et al., 2017) ، و تصویر بدنی ضعیف. علاوه بر این، در نتیجه سطوح بالاتر فشار اجتماعی/آنلاین برای رعایت استانداردهای خاص و غیرواقعی زیبایی، پسران و دختران نوجوان را به ویرایش و تغییر ظاهر آنلاین خود برای دستیابی به این استانداردها سوق می‌دهد (Verrastro et al., 2020).

علاوه بر این، اینستاگرام به شدت بر رفاه نوجوانان به ویژه زنان جوان تأثیر می گذارد و با تصویر بدنی، اعتماد به نفس بدن و آگاهی مرتبط است( Robinson et al. , 2017 ; Santarossa et al. , 2016 ; Tiggemann and Zaccardo , 2015 ) .

به همین ترتیب، مقایسه‌های اجتماعی ممکن است منجر به این باور شود که شرایط خارجی یا معیارهای مورد تایید اجتماعی مهم‌تر از ویژگی‌های درونی و شخصی هستند. زمانی که فرد ویژگی های ذاتی خود را برای دستیابی به شناخت اجتماعی کم اهمیت تر بداند، احساس اعتماد به نفس کاهش می یابد( White et al. , 2006 ).

بر اساس مطالعه ووگل و همکاران (2014)، شرکت کنندگانی که در جهت گیری مقایسه اجتماعی نمره بالاتری کسب کردند، اعتماد به نفس کمتر و تعادل ادراک خود ضعیف تری را تجربه کردند. علاوه بر این، سطح اعتماد به نفس گزارش‌شده برای کسانی که فکر می‌کردند دوستانشان در رسانه‌های اجتماعی زندگی بهتری داشتند پایین‌تر بود( Wang et al. , 2017 ).

با این حال, برای افرادی که در اینستاگرام عاشق محبوبیت هستند, رفتار ارسال عکس سلفی ممکن است به کاهش نارضایتی بدن آن‌ها از طریق تاثیر مثبت بر اعتماد به نفس آن‌ها کمک کند( Kim , 2020 ) . توجه به این نکته ضروری است که گذراندن زمان زیاد در رسانه های اجتماعی می تواند اعتیادآور باشد. چنین اعتیادی همچنین ممکن است با آسیب رساندن به تصویر خود، اعتماد به نفس نوجوانان را کاهش دهد. اتکا به رسانه های اجتماعی به احتمال زیاد به کاهش رضایت فرد از زندگی کمک می کند( Hawi and Samaha , 2017 ).

علاوه بر این، سطوح بالاتر اعتیاد به رسانه های اجتماعی با سطوح پایین تر از اعتماد به نفس در نوجوانان مرتبط است ( acar et al. , 2020 ). وقایع سالهای اخیر را می توان شگفت انگیز توصیف کرد. همه گیری کووید-19 ویرانی اقتصادی و اجتماعی به بار آورد – اقتصاد را کند کرده و به طور مؤثر جامعه را منجمد کرده است.

تحرک محدود، از دست دادن شغل، کاهش حقوق و ارتباطات اجتماعی محدود قطعاً بر شرایط روحی، جسمی و اقتصادی تأثیر گذاشته است. خستگی از وضعیت فعلی حوادث اغلب منجر به ناامیدی و تنهایی می شود. بنابراین، برخی تلاش کرده اند تا محدودیت های همه گیر را نادیده بگیرند، کسب و کار خود را باز کرده اند و از نظر اجتماعی فعال باقی مانده اند( Olakojo et al. , 2021 ; Ruiz Estrada et al. , 2020 ; Singh and Shaik , 2021 ; ).

جای تعجب است که آیا رسانه های اجتماعی، که جایگزین روشنی برای واقعیت تاریک همه گیر هستند، می توانند به عنوان بستری برای تخلیه احساسات منفی عمل کنند. آیا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی جایگزینی برای تماس‌های اجتماعی (دنبال کردن، اظهار نظر در مورد پروفایل‌های دوستان و اعضای خانواده، تبادل محتوا، و غیره) نیستند، که به طور متناقضی باعث بهبود بهزیستی روانی کاربران می‌شوند؟نتایجی که نشان می‌دهد روابط مثبت بین استفاده از اینترنت و سلامت روان، از جمله (الف) افزایش تعامل بین فردی در سطح فردی، (ب) افزایش دسترسی به منابع در جامعه، و (ج) شمول اجتماعی توانمند در سطح اجتماعی، از این امر پشتیبانی می‌کند ( forsman and Nordmyr , 2017 ).

علاوه بر این، نظرسنجی دیگری از 5203 نفر نشان داد که استفاده از اینترنت می تواند پیش بینی کننده قابل توجهی برای افزایش رضایت از زندگی وبهزیستی روانی در نظر گرفته شود که با احساس تنهایی کمتر و حمایت اجتماعی بیشتر همراه است( Heo et al. , 2015 ).

به طور مشابه،Wallinheimo and Evans ( 2021 ) نشان دادند که در طول همه گیری، استفاده از اینترنت باعث کاهش تنهایی، کاهش افسردگی و تأثیر مثبت بر رضایت کلی از زندگی می شود. با توجه به ملاحظات فوق، فرضیه زیر را پیشنهاد می کنیم:

H2. استفاده از اینستاگرام مشکلات مربوط به محدودیت‌های همه‌گیر را جبران می‌کند، که ممکن است به بهبود موقتی در سلامت روانی آنها تبدیل شود.

یافته های تحقیقات آکادمیک ارتباط مثبت واضحی را بین اعتماد به نفس و مصرف آشکار نشان می دهد( Khan and Dhar , 2006 ; Lewis and Moital , 2016 ; Souiden et al. , 2011 ; Thoumrungroje , 2014 ; Truong and McColl , 2011 ; Widjajanta et al. , 2018 )

به همین ترتیب، استاپی و همکاران (2020) بر اهمیت اعتماد به نفس به عنوان یک شرط مرزی برای مصرف جبرانی تأکید می کنند. برخی از مطالعات تاکید می‌کنند که تصمیمات خرید عمدتاً توسط افرادی با اعتماد به نفس پایین گرفته می‌شود که به موضوع افزایش اعتبار اجتماعی فرد با محصولات خریداری‌شده مربوط می‌شود( Hanley and Wilhelm , 1992 ).

مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که خریداران ملزم به خرید محصولات جدید برای افزایش اعتماد به نفس خود، محصولات جدیدی می‌خرند( Lejoyeux et al. , 2011 ). در مقابل، نتایج متفاوتی توسط اوپیری و لانگ، (2016) به دست آمد که دریافتند سطح اعتماد به نفس هیچ تأثیری بر نگرش و قصد خرید محصولات لوکس ندارد.

در مقابل، سایر محققین خاطرنشان می کنند که تصمیم گیری خرید حوزه افرادی است که درآمد بیشتری دارند و در نتیجه اعتماد به نفس و شایستگی بیشتری دارند.

همانطور که به نظر می رسد، افراد با نمایش قدرت مالی شخصی از طریق مصرف آشکار، از اعتماد به نفس خود دفاع کرده و بهبود می بخشند ( Campbell , 1995 ; Eastman et al. , 1999 ). ا

عتماد به نفس به عنوان یک ویژگی شخصیتی تا حد زیادی باید یک مسیر غیرمستقیم ارتباط بین استفاده از رسانه های اجتماعی و مصرف آنلاین آشکار را به همراه داشته باشد( Burnasheva and Suh , 2020 ). با توجه به نتایج فوق فرض کردیم که:

H3: اعتماد به نفس و به ویژه اجزای آن(دوست داشتن , قدرت شخصی , شایستگی , جذابیت فیزیکی ) افرادی که محصولات تبلیغ شده در اینستاگرام را می خرند از کسانی که این کار را نمی کنند متمایز می کند – افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند بیشتر تصمیم گیری می کنند.

همچنین نشان داده شد که در میان کاربران جوان سعودی، تأثیر مثبت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بر تصمیم‌گیری خرید وجود دارد( Alghamdi and Bogari , 2020 ). علاوه بر این، الغامدی و بوگاری (2020) اهمیت تبلیغات دهان به دهان (WOM) را در تشویق مصرف کنندگان به ارزیابی محصولات با ارائه بازخورد به شرکت ها برجسته کردند. WOM ایجاد شده از طریق تبلیغات مستقیماً ارسال شده در اینستاگرام و اسنپ چت یا از طریق توصیه های افراد مشهور یا وبلاگ نویسان در ایجاد انگیزه در تصمیمات خرید بسیار مؤثر است( Alghamdi and Bogari , 2020 ).

یک آمار اخیر (اسمیت، 2019) نشان داد که بیش از 25 میلیون برند در اینستاگرام حساب کاربری دارند و بیش از یک سوم کاربران اینستاگرام با استفاده از حساب های خود خرید کرده اند ( Alotaibi et al. , 2019 ). علیرغم نتایج واضحی که نشان می دهد تاثیر قابل توجه اینستاگرام بر “تصمیمات خرید” کاربران را نشان می دهد، ما فرض می کنیم که این بیماری همه گیر با کمک به کاهش فعالیت خرید کاربران اینستاگرام نیز نقش داشته است.

به نظر می رسد این امر نتیجه تغییرات اقتصادی ( از دست دادن شغل , کاهش حقوق ) ناشی از بیماری همه گیر و همچنین محدودیت در فعالیت های اجتماعی ( فقدان رویدادهای عمومی , کاهش دسترسی به تئاتر و غیره ) باشد .

این نتایج با مطالعاتی پشتیبانی می شود که نشان می دهد همه گیری به طور قابل توجهی به تعدادی از تغییرات اقتصادی و اجتماعی کمک کرده است، از جمله افزایش سطح بیکاری، تضعیف سیستم های مراقبت های بهداشتی، دیجیتالی شدن آموزش، قطع زنجیره تامین با بسته شدن مرزها، و کاهش فعالیت های اجتماعی توسط به طور قابل توجهی نرخ سرایت را افزایش داده .

مسائل مربوط به خرید، از جمله افزایش فروش آنلاین و تمرکز بر محصولات محلی، نیز تغییر کرده است( Larios – Gomez et al. , 2021 ). علاوه بر این، سایر مطالعات نشان داده‌اند که همه‌گیری به تغییرات در روش‌های خرید ترجیحی (آنلاین)، رفتار خرید، نیازهای مصرف‌کننده و حتی سطح رضایت از خریدهای انجام‌شده کمک کرده است (Mason et al., 2020). با توجه به موارد فوق، فرض می کنیم که:

H4: این همه گیری به طور قابل توجهی بر کاربران اینستاگرام تأثیر گذاشته است و فعالیت های آنها از جمله تصمیمات خرید را محدود کرده است.

3. روش

3.1. روش

این تحقیق کاربران اینستاگرام را هدف قرار داده است. پاسخ دهندگان به طور تصادفی از طریق پلتفرم نظرسنجی لهستانی [ Ogolnopolski Panel Badawczy ] ” Ariadna ” ( panelariadna.pl ) در ژانویه 2021 انتخاب شدند که وظیفه انجام این نظرسنجی را بر عهده داشت. Panel Ariadna یک پلت فرم خوبی در لهستان است که برای انجام تحقیقات میدانی برای سالها مورد استفاده قرار می گیرد. این پایگاه داده ای از چند صد هزار نفر 15 ساله و بالاتر را ارائه می دهد (تحقیق فعلی در میان بزرگسالان 18 سال و بالاتر انجام شده است).

دعوتنامه برای شرکت در پژوهش به “آدرس های ایمیلی که در هنگام ثبت نام ارائه شده بود” پاسخ دهندگان ارسال شد. این دعوت نامه ها شامل اطلاعاتی در مورد موضوع پرسشنامه، مدت زمان آن و تعداد امتیازاتی بود که پاسخ دهندگان پس از تکمیل دریافت کردند (که می توانست با پاداش مبادله شود). تمام پاسخ های ارائه شده از طریق آریادنا کاملاً ناشناس هستند.

تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از بسته آماری SPSS 26 انجام شد. نرمال بودن با استفاده از آمار توصیفی ارزیابی شد. با توجه به مقادیر چولگی و کشیدگی بیش از 1 , تجزیه و تحلیل ناپارامتریک انجام شد . تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها با استفاده از Spearman ‘s ρ انجام شد. تفاوت بین میانگین نمرات با استفاده از آزمون من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روابط بین متغیرهای اسمی با استفاده از آمار کای دو مورد آزمون قرار گرفت. آستانه معناداری آماری 05/0 p بود.

3.2. گروه نمونه

گروه نمونه شامل 359 پاسخگو (242 زن و 117 مرد) بود. سن پاسخ دهندگان به شرح زیر توزیع شد: (الف) 25 تا 34 سال: N = 111، 30.9%؛(ب) 35 تا 44 سال: N = 82 , 22.8 % ; (ج) 18 تا 24 سال: N = 69 , 19.2 % : (د) 45 تا 54 سال: N = 57، 15.9%؛و ( ه ) 55 سال و بزرگتر : N = 40 , 11.1 % ). تحصیلات پاسخ دهندگان به شرح زیر توزیع شده است : ( الف ) آموزش عالی : N = 169 , 47.1 % ; ( ب ) آموزش متوسطه : N = 143 , 39.8 % ; ( ج ) آموزش حرفه ای : N = 34 , 9.5 % ; و (د) تحصیلات متوسطه و ابتدایی: N = 4، 1.1٪.

تنها دو ملیت در گروه نمونه وجود داشت: (الف) لهستانی: N = 357، 99.4%; و (ب) اوکراینی: N = 2، 0.6. محل خاستگاه پاسخ دهندگان متفاوت بود : (الف) از شهرهای بزرگ با بیش از 100 هزار نفر جمعیت: N = 137, 38.2%; ب ) از شهرهای متوسط ​​با 20 تا 100 هزار نفر : N = 93 , 25.9 % ; ج ) از شهرهای کوچک تا 20 هزار نفر : N = 45 , 12.5 %  و (د) از روستاهای N = 84, 23.4 درصد).

از نظر اشتغال , پاسخ دهندگان به شرح زیر توزیع شدند : ( الف ) شاغل : N = 291 , 81.1 % ; ( ب ) دانشجویان: N = 36 , 10 % ; و ( ج ) کار و تحصیل همزمان : N = 32 , 9.9 %  . از نظر وضعیت تاهل , توزیع به شرح زیر بود : ( الف ) متاهل : N = 152 , 42.3 % ; ( ب ) در روابط غیر رسمی : N = 92 , 25.6 % ; ( ج ) تک : N = 83 , 23.1 % ; ( د ) طلاق گرفته : N = 19 , 5.3 % ; و ( ه ) بیوه / بیوه : N = 13 , 3.6 %  .

از نظر تمایلات جنسی 🙁 الف ) دگرجنس گرا : N = 318 , 88.6 % ; ( ب ) همجنس گرا : N = 23 , 6.4 % ; ( ج ) دوجنسه N = 15 , 4.2 % ; (د) غیرجنسی: N = 1، 0.3%؛ ( ه ) پانجنسی : N = 1 , 0.3 % ; و (f ) چند آموروز : N = 1 , 03 %  . توزیع بر اساس مذهب به شرح زیر بود : (a ) کاتولیک : N = 287 , 79.9 % ; (b) الحاد: N = 58, 16.2%؛ (c) ارتدکس شرقی: N = 3، 0.8%؛ (d ) بودیسم : N = 3 ; 0.8 درصد؛ (e ) پروتستانیسم : N = 2 ; 0.6 درصد؛ ( f ) بهایی : N = 2 , 0.6 % ; ( g ) اسلام : N = 1 , 0.3 % ; ( h ) هندوئیسم : N = 1 , 0.3 % ; ( i ) سیکیسم : N = 1 . 0.3 درصد؛ و ( j ) یهودیت : N = 1 , 0.3 % . داده ها به تفصیل در جدول 1 ارائه شده است.

3.3. ابزار

در تحقیق از ابزارهای زیر استفاده شد: پرسشنامه استفاده از اینستاگرام  A -24 -ابزارآیتم( که توسط نویسندگان برای اهداف تحقیق ایجاد شده است ) برای اندازه گیری فراوانی و نحوه استفاده از اینستاگرام می باشد .

جدول 1 داده های جمعیت شناختی (N = 359)
جدول 1 داده های جمعیت شناختی (N = 359)

ما به طور خاص این پرسشنامه را برای تحقق هدف مطالعه حاضر بر اساس تجربه و بررسی ادبیات خودمان ایجاد کردیم. این ابزار کاملاً اصلی است و تلاشی برای انطباق یا گسترش هر پرسشنامه دیگری که تا به امروز در دسترس است نیست.

موارد تستی که در نظرسنجی گنجانده شده است، از جمله زمان صرف شده روزانه در اینستاگرام، نوع فعالیت اینستاگرام ( ارسال عکس، پست، کامنت، لایک و غیره)، دلایل استفاده از اینستاگرام، انواع پروفایل های فالو شده و تاثیر استفاده از اینستاگرام برای سلامت روان می باشد. نمونه هایی از آیتم های آزمایشی عبارتند از: “چقدر از اینستاگرام استفاده می کنید؟”، “چند وقت یکبار از اینستاگرام استفاده می کنید؟”، “دلایل شما برای استفاده از اینستاگرام چیست؟”، “آیا روی تبلیغات/محصولات/خدمات برچسب گذاری شده تماشا می کنید/کلیک می کنیددر اینستاگرام “، و “در مورد استفاده از اینستاگرام به طور کلی چه احساسی دارید؟” فهرست چند بعدی اعتماد به نفس (MSEI) – ابزاری 116 موردی که توسط O” Brien و Epstein طراحی شده و توسط Diana Fecenec به زبان لهستانی اقتباس شده است. این پرسشنامه برای سنجش اعتماد به نفس کلی و 8 مؤلفه اعتماد به نفس استفاده می شود:

1 ) شایستگی – اعتماد به نفس نسبت به توانایی های خود , کارایی یادگیری و خودکارآمدی در انجام وظایف .

2) عشق ورزیدن – اعتماد به نفس نسبت به روابط نزدیک و صمیمی با مردم، پذیرفته شدن توسط دیگران.

3) دوست داشتنی بودن – اعتماد به نفس نسبت به محبوبیت و دوست داشتن دیگران.

4) قدرت شخصی – اعتماد به نفس در مورد توانایی رهبری، تأثیرگذاری بر رفتار دیگران، ارزیابی قاطعیت خود.

5) خودکنترلی – ارزیابی پشتکار، نظم و انضباط خود، توانایی کنترل بدن و احساسات.

6) خودپذیری اخلاقی – اعتماد به نفس با توجه به سازگاری بین ارزشهای اظهار شده و رفتار خود.

7) جذابیت فیزیکی – اعتماد به نفس نسبت به ظاهر خود از جمله جذابیت جنسی.

8) سرزندگی – اعتماد به نفس در رابطه با فرم بدنی و سلامتی.

علاوه بر این سطح کلی اعتماد به نفس و مؤلفه های آن، می توان میزان یکپارچگی هویت (خودسازگاری) و سنجش خودافزایی دفاعی (مقیاسی برای ارزیابی سطح نیاز به تأیید اجتماعی) را نیز تعیین کرد. این پرسشنامه با پارامترهای روان‌سنجی رضایت‌بخش مشخص می‌شود. قابلیت اطمینان برای خرده مقیاس‌های فردی که توسط همسانی درونی محاسبه می‌شود، از 0.7 تا 0.9 متغیر است. برگه داده های شخصی – ابزاری اختصاصی که برای اندازه گیری متغیرهای جمعیت شناختی اجتماعی مانند جنسیت، سن، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، گرایش جنسی، مذهب/باور و غیره استفاده می شود.

4. نتایج

4.1. استفاده از اینستاگرام

همانطور که در جدول 2 نشان داده شده است، اکثر پاسخ دهندگان گزارش کردند که از رسانه های اجتماعی برای تقریبا 10-12 سال (30.1٪) استفاده کرده اند. اکثریت اینستاگرام (100٪)، فیس بوک (97.5٪) و یوتیوب (87.5٪) را ترجیح می دهند. اکثر پاسخ دهندگان اعلام کردند که به مدت 2 تا 3 سال (36.8٪) کمتر از یک ساعت در روز (61.8٪) از اینستاگرام استفاده کرده اند.

شایع ترین دلایل استفاده از اینستاگرام شامل دنبال کردن دوستان (61.3٪)، باز کردن (53.5٪) و انتخاب آن به دلیل استفاده دوستان آنها (41.2٪) بود. اکثر پاسخ دهندگان از اینستاگرام برای دنبال کردن پروفایل دیگران (86.9٪) و ارسال تصاویر (60.2٪) استفاده کردند.

علاوه بر این، پاسخ دهندگان معمولاً پروفایل دوستان خود را دنبال کرده و با آنها همراهی می کنند (75.8%).اکثر پاسخ دهندگان هیچ فعالیتی را در نتیجه دنبال کردن پروفایل ها انجام ندادند (56.5٪) و اطلاعاتی که کاربران در اینستاگرام به دنبال آن هستند عمدتاً شامل مرور محتوای پست شده توسط افرادی است که دنبال می شوند (36.2٪).اطلاعات دقیق در مورد استفاده از اینستاگرام در گروه مورد مطالعه در جدول 2 ارائه شده است.

جدول 2 استفاده از رسانه های اجتماعی و اینستاگرام برای گروه نمونه (N = 359)
جدول 2 استفاده از رسانه های اجتماعی و اینستاگرام برای گروه نمونه (N = 359)
جدول 2 (ادامه)
جدول 2 (ادامه)

4.2. تصمیمات خرید کاربران اینستاگرام

سهم بزرگی از پاسخ دهندگان آگهی های اینستاگرام را مشاهده کردند (49.9 درصد) ; با این حال، اکثر آنها نیز اظهار داشتند که به ندرت این کار را انجام می دهند (41.2%).اکثر پاسخ دهندگان اعلام کردند که بعید است محصولاتی را که در اینستاگرام تبلیغ می شود بخرند (61.5 درصد).

محصولات خریداری شده و تبلیغ شده در اینستاگرام شامل لوازم آرایشی و بهداشتی ( 29.2 % ) , پوشاک ( 24 % ) و اثاثیه منزل ( 18.1 % ) می باشد . اکثراً پاسخ دهندگان در هنگام تصمیم گیری برای خرید نظرات دیگر کاربران را در نظر نگرفتند (52.6%)، کمتر از 100 pln ماهانه برای خریدهای اینستاگرام (13.9%) هزینه کردند و محصولات تبلیغ شده در اینستاگرام را به طور متوسط بررسی کردند (58.2%).

داده های تفصیلی در مورد تصمیمات خرید پاسخ دهندگان در جدول 3 ارائه شده است. علاوه بر این، بین زن و مرد از نظر فراوانی مشاهده محصولات/خدمات تبلیغ شده در اینستاگرام تفاوت معناداری وجود نداشت (χ2 (1) = 0.09، p = 0.763). از نظر در نظر گرفتن نظرات دیگران هنگام تصمیم گیری خرید (χ2 (1) = 3.59، p = 0.06) یا از نظر دفعات تصمیم گیری خرید

(χ2 (1) = 0.85، p = 0.358). نتایج در جدول 4 ارائه شده است.

4.3. اعتماد به نفس و تصمیمات خرید

برای مقایسه اعتماد به نفس افرادی که بر اساس محتوای اینستاگرام تصمیم به خرید می گیرند با افرادی که چنین تصمیمی نمی گیرند، آزمون Mann-Whitney U انجام شد.

نتایج نشان می‌دهد که بین گروه‌ها در مؤلفه‌های اعتماد به نفس زیر: دوست‌داشتنی، قدرت شخصی و شایستگی تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که افرادی که تصمیم به خرید گرفتند، میانگین نمرات بالاتری در این خرده مقیاس‌های MSEI داشتند.

نتایج در جدول 5 نشان داده شده است. علاوه بر این، نشان داده شد که زنانی که تصمیم به خرید می گیرند از نظر میانگین نمرات MSEI تنها در یک مؤلفه – ارتقای خود دفاعی- با کسانی که تصمیم نمی گیرند، متفاوت هستند. در مقابل، مردان از نظر جذابیت فیزیکی، اعتماد به نفس کلی، عشق ورزیدن، دوست داشتنی بودن، قدرت شخصی، شایستگی و سرزندگی تفاوت قابل توجهی داشتند، به طوری که مردانی که تصمیم به خرید می گرفتند، میانگین نمرات بالاتری نسبت به مردانی داشتند که این کار را نمی کردند. نتایج را می توان در جدول 6 یافت.

4.4. ارتباط بین مدت و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی، سلامت و اعتماد به نفس

ابتدا تأثیر استفاده از اینستاگرام بربهزیستی روانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. اکثر پاسخ دهندگان متوجه نشدند که استفاده از اینستاگرام تا این حد بر بهزیستی آنها تأثیر گذاشته است (71 درصد). جالب توجه است که 21.2 درصد از گروه مورد مطالعه گزارش کردند که در نتیجه سلامت استفاده از اینستاگرام بهبود یافته است (جدول 7).

جدول 3 فعالیت خرید کاربران اینستاگرام.
جدول 3 فعالیت خرید کاربران اینستاگرام
جدول 4 تفاوت بین زن و مرد در مورد دفعات تصمیم گیری خرید، مشاهده محصولات در اینستاگرام و در نظر گرفتن نظرات دیگران
جدول 4 تفاوت بین زن و مرد در مورد دفعات تصمیم گیری خرید، مشاهده محصولات در اینستاگرام و در نظر گرفتن نظرات دیگران

علاوه بر این، ما روابط بین استفاده از اینستاگرام و سلامت روانی را بررسی کردیم. برای این منظور، همبستگی rho اسپیرمن (جدول 8) را انجام دادیم. این تجزیه و تحلیل رابطه مثبت معناداری را بین میانگین زمان صرف شده روزانه در اینستاگرام و بهزیستی نشان داد.

روابط باقی مانده از نظر آماری ناچیز بود. ارتباط بین مدت و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی و اعتمادبه نفس پاسخ دهندگان بر اساس همبستگی ρ اسپیرمن ارزیابی شد. همبستگی منفی معنی داری بین مدت زمان استفاده از رسانه های اجتماعی و یکپارچگی هویت مشاهده شد.

به طور مشابه، ارتباط منفی بین مدت زمان استفاده از اینستاگرام و خودسازی دفاعی و کنترل خود گزارش شد. ارتباط منفی بین فراوانی استفاده از اینستاگرام و تقویت خود دفاعی، خودکنترلی و ادغام هویت گزارش شد.

جدول 5 اعتماد به نفس و تصمیمات خرید
جدول 5 اعتماد به نفس و تصمیمات خرید

به طور مشابه، روابط منفی بین زمان صرف شده روزانه در اینستاگرام و عشق ورزیدن، خودسازی دفاعی، ادغام هویت و شایستگی گزارش شد. نتایج در جدول 9 ارائه شده است.

5. بحث

هدف از این مطالعه بررسی تاثیر استفاده منظم از رسانه های اجتماعی بر افراد ( خلق و خو , اعتمادبه نفس , فعالیت , تصمیمات خرید آنها ) بود . ما مطالعه خود را بر روی کاربران اینستاگرام متمرکز کردیم که به دلیل محبوبیت و قابلیت های بالای آن بود.

ما در درجه اول به تعیین اینکه آیا بحران همه‌گیری به تغییر در رابطه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رفاه کاربران کمک کرده‌است, علاقه‌مند هستیم. مطالعه ما تایید کرد که رسانه‌های اجتماعی همچنان محبوب هستند ; درصد زیادی از پاسخ دهندگان چندین سال است که روزانه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و گزارش می دهند که علاوه بر اینستاگرام از سایر رسانه های اجتماعی (از جمله فیس بوک، یوتیوب، گوگل پلاس) استفاده می کنند. شکی نیست که رسانه های اجتماعی (به ویژه اینستاگرام یا فیس بوک) همچنان در بین کاربران محبوب هستند

( Burnasheva and Suh , 2020 ; Omnicore , 2021 ; Statista , 2020 a , ; 2020 b ; Verrastro et al. , 2020 ).

این محبوبیت به این معنی است که رسانه های اجتماعی به طور فزاینده ای تأثیر قدرتمندی بر مردم دارند و به طور فزاینده ای به یکی از فعالیت های روزانه آنها تبدیل می شوند. ما فرض کردیم که تأثیر رسانه های اجتماعی تأثیر منفی خواهد داشت و استفاده طولانی مدت از رسانه های اجتماعی به کاهش اعتمادبه نفس کاربران منجر می شود.

به نظر می رسد نتایج به دست آمده این را تایید می کند. در مطالعه ما، طول، تکرار و استفاده روزانه از اینستاگرام با مؤلفه‌های اعتمادبه نفس، از جمله خودکنترلی، ادغام هویت، شایستگی و دوست‌داشتنی رابطه منفی داشت. به عبارت دیگر , استفاده طولانی و مکرر از رسانه های اجتماعی با کاهش خودکنترلی , ادغام هویت یا احساس شایستگی همراه بود .

جدول 6 اعتماد به نفس و تصمیمات خرید (زنان و مردان به طور جداگانه)
جدول 6 اعتماد به نفس و تصمیمات خرید (زنان و مردان به طور جداگانه)

این یافته‌ها با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان می‌داد استفاده از رسانه‌های اجتماعی در درازمدت ممکن است بهزیستی روانی را بدتر کند و از طریق مکانیسم مقایسه اجتماعی، اعتمادبه نفس عمومی و تصویر خود را کاهش دهد ( Brown and Tiggemann , 2016 ; Fox and Vendemia , 2016 ; Jang et al. , 2016 ; Jiang and Ngien , 2020 ; Kleemans et al. , 2018 ; Vogel et al. , 2014 )

به نظر می رسد که رسانه های اجتماعی با پرورش یک دید ایده آل از زندگی , شادی و ظاهر , ممکن است ( از طریق مکانیسم مقایسه اجتماعی فوق الذکر ) به زوال اعتمادبه نفس و رفاه منجر شود . با این حال آنچه مهم است این واقعیت است که تأثیر منفی اینستاگرام در صورت استفاده مداوم و مکرر بیشتر می شود.

نوع پروفایل هایی که دنبال می شوند (مشهورها، اینفلوئنسرها) احتمالاً نیز مهم است. .با این حال, باید به خاطر داشته باشید که پلت فرم‌های رسانه‌های اجتماعی بیش از یک پروفایل کامل تصویری ارائه می‌کنند; آنها همچنین وسیله ای برای الهام یا ارتباط هستند. به نظر می رسد مورد دوم در زمینه قرنطینه های همه گیر مهم است. همه گیری ناشی از کووید – 19 در بسیاری از جنبه های زندگی را ویران کرده است

( Abu et al. , 2021 ; Elyassi , 2021 ; Khan et al. , 2021 ; Saczewska – Piotrowska & Piotrowski , 2021 ).

ناامنی شغلی، کاهش تحرک، محدودیت‌های دولتی، و تماس اجتماعی محدود، همگی به افزایش ناامیدی اجتماعی، خستگی و ترس در مورد اطمینان – یا عدم اطمینان – فردا کمک می‌کنند. در چارچوب این محدودیت‌ها، به نظر می‌رسد فعالیت مجازی وسیله‌ای ویژه برای ارضای نیاز به تماس اجتماعی (و جایگزینی برای روابط بین فردی) باشد.

بنابراین، این سوال مطرح می شود که آیا رسانه های اجتماعی (در مواجهه با چنین شرایط وخیم) به جبران این واقعیت جدید کمک می کنند؟به لطف رسانه های اجتماعی، مردم می توانند استراحت کنند، با دیگران تماس بگیرند و مدتی را در واقعیتی “رنگارنگ” سپری کنندکه ممکن است به بهبود موقتی در بهزیستی روانی کمک کند.

بنابراین، ما در مطالعه خود این فرضیه را مطرح کردیم که در صورت بروز شرایط فوق العاده (مانند یک بیماری همه گیر)، استفاده از رسانه های اجتماعی (در این مورد، اینستاگرام) ممکن است به بهبود موقتی در “بهزیستی روانی” کاربران کمک کند. به نظر می رسد نتایج مطالعه ما این فرض را تایید می کند. اول از همه، به گفته پاسخ دهندگان، دلایل اصلی استفاده از اینستاگرام، مشاهده دوستان، آرامش، استفاده دوستانشان از اینستاگرام و “کشتن” زمان بوده است.

به همین دلیل, پاسخ دهندگان کم‌تر به ترفیع خود, تعقیب محبوبیت یا سود اشاره کردند. این نتیجه نشان می دهد که اینستاگرام یک کانال ارتباطی با دوستان یا خانواده است، بنابراین به نوعی جایگزین تعامل واقعی است. تاثیر اینستاگرام بر سلامت روانی کاربران بسیار جالب است.

نزدیک به 22 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که استفاده از اینستاگرام بر روحیه فعلی آنها تأثیر مثبت می گذارد و به بهبود خلق و خو و اعتمادبه نفس آنها کمک می کند. علاوه بر این، رابطه بین دفعات استفاده روزانه از اینستاگرام و بهزیستی روانی مثبت بود. به این معنی که استفاده روزانه بیشتر از اینستاگرام با بهزیستی روانی کلی بهتر آزمودنی‌ها همراه بود. این نتیجه با مطالعاتWallinheimo and Evans (2021) که تأثیر مفیدی از استفاده از اینترنت بر بهزیستی روانی پاسخ دهندگان پیدا کردند، مطابقت داردکه با شدت کمتر علائم افسردگی و احساس کیفیت زندگی بالاتر در طول دوره همه گیر همراه بود.

متأسفانه، تا کنون، مطالعات بسیار کمی مشابه (در طول همه گیری) انجام شده است. با این حال، در مواقع سخت، مانند شیوع یک بیماری همه گیر، فرصت های ارائه شده توسط اینترنت (به ویژه در مورد ارتباطات) ممکن است به عنوان جایگزینی برای تماس اجتماعی عمل کند، که ممکن است به طور موقت نیاز به روابط اجتماعی را برآورده کندبنابراین احساس تنهایی را کاهش می دهد و به طور خلاصه خلق و خو را بهبود می بخشد. همچنین به نظر می رسد تاثیر استفاده از اینستاگرام به نوع فعالیت کاربران و پروفایل هایی که دنبال می کنند بستگی دارد.

در مطالعه ما، اکثر مردم از اینستاگرام برای فالو کردن دوستان تا برای اهداف تبلیغاتی، کسب محبوبیت، یا مشاهده پروفایل افراد مشهور یا اینفلوئنسرها استفاده می‌کردند. اینکه آیا استفاده از اینستاگرام بهبود می‌یابد یا برعکس، رفاه کاربران را بدتر می‌کند، ممکن است به نحوه استفاده از آن بستگی داشته باشد.

تحقیقات اخیر به وضوح نشان می دهد که رسانه های اجتماعی (از جمله اینستاگرام) بر رفتار کاربران خود تأثیر می گذارد. فالوورها حاضرند تمام تلاش خود را بکنند تا حداقل کمی شبیه به بت های اینستاگرام خود باشند. تغییر تصویر، شبیه سازی سبک زندگی، یا خرید چیزهایی که توسط اینفلوئنسرها تبلیغ می شود، تنها برخی از اقداماتی است که فالوورها می توانند برای رسیدن به “ایده آل” خود انجام دهند. این رفتار، برای مثال، با مطالعاتی که تأثیر اینستاگرام را بر تصمیم‌گیری‌های خرید کاربران نشان می‌دهد تأیید می‌شود (Alghamdi and Bogari, 2020; Alotaibi et al., 2019; Smith, 2019) که به وضوح قدرت تبلیغات اینستاگرام را نشان می‌دهد(Aragoncillo and Orus, 2018; Jin and Ryu, 2020; Khan, 2018; Khan and Dhar, 2006).

در مطالعه خود، می‌خواستیم ببینیم که آیا همه‌گیری به تغییرات قابل توجهی در فعالیت، از جمله خرید و تقلید از اینفلوئنسرها، کاربران اینستاگرام کمک کرده است یا خیر. بنابراین، ما فرض کردیم که این فعالیت کاهش یافته است (در طول دوره همه گیر) و تصمیمات خرید احتمالی (بر اساس تبلیغات نمایش داده شده در اینستاگرام) توسط افرادی با سطوح بالاتر اعتمادبه نفس (و اجزای آن) گرفته شده است.

نتایج به دست آمده فرضیه های ما را تایید کرد. اگرچه برخی از پاسخ‌دهندگان ادعا کردند که فعالیت‌های مختلفی (از جمله خرید) انجام می‌دهند، اکثریت اظهار داشتند که هیچ فعالیتی برای شبیه‌سازی زندگی‌شان با زندگی افراد در پروفایل‌هایی که دنبال می‌کنند انجام نداده‌اند.

اکثر پاسخ دهندگان اعلام کردند که محصولات تبلیغ شده در اینستاگرام را خریداری نکرده اند و نظرات اینفلوئنسرها یا تبلیغات کلیکی نمایش داده شده در اینستاگرام را در نظر نمی گیرند. به نظر می رسد این وضعیت را می توان در وضعیت اقتصادی لهستانی ها جستجو کرد.

این بیماری همه گیر بخش های مختلف کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده است که ممکن است با تأثیر بر دستمزدها، فعالیت مصرف کننده را کاهش دهد. با این حال، شاید این بیماری همه گیر باعث شد که مردم جنبه های خاصی از زندگی را دوباره ارزیابی کنند و آنها را مجبور کرد که توجه خود را از ظاهر فیزیکی و دارایی های مادی خود به سلامت جسمی و روانی معطوف کنند. به عبارت دیگر، شاید مردم کمتر بر روی کالاهای مادی تمرکز کنند و بیشتر بر ارزش زندگی، سلامتی یا تماس با مردم (حتی در واقعیت مجازی) تمرکز کنند.

جدول 7 تأثیر استفاده از اینستاگرام بر بهزیستی که توسط پاسخ دهندگان درک می شود
جدول 7 تأثیر استفاده از اینستاگرام بر بهزیستی که توسط پاسخ دهندگان درک می شود
جدول 8 همبستگی ρ اسپیرمن بین مدت و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی و رفاه
جدول 8 همبستگی ρ اسپیرمن بین مدت و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی و رفاه
جدول 9 همبستگی ρ اسپیرمن بین مدت و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی و نمرات در زیر مقیاس های MSEI
جدول 9 همبستگی ρ اسپیرمن بین مدت و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی و نمرات در زیر مقیاس های MSEI

با توجه به اعتمادبه نفس، نتایج ما نیز با مفروضات ما سازگار است. کسانی که تصمیم به خرید می‌گرفتند با سطوح بالاتری از دوست‌داشتن، شایستگی و قدرت شخصی مشخص می‌شدند. علاوه بر این، مردان سطوح بالاتری از جذابیت فیزیکی، اعتمادبه نفس کلی و سرزندگی را گزارش کردند. محققان متعددی فرض می‌کنند که افزایش مصرف (از جمله تصمیم‌های خرید مکرر) با اعتمادبه نفس پایین مرتبط است  (Hwang and Zhang, 2018). بر این اساس، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، پروفایل های رسانه های اجتماعی دیگران (به عنوان مثال، افراد مشهور، اینفلوئنسرها) را تماشا می کنند و محصولاتی را که آنها تبلیغ می کنند می خرند تا خود را تایید کنند و احساس بهتری داشته باشند (Escalas and Bettman, 2015).

به عبارت دیگر، افراد با آشکار ساختن توانایی های مالی و قدرت خرید خود از اعتمادبه نفس خود محافظت کرده و بهبود می بخشند

(Campbell, 1995; Eastman et al., 1999; Khan and Dhar, 2006; Lewis and Moital, 2016; Souiden et al., 2011; Thoumrungroje, 2014; Truong and McColl, 2011; Widjajanta et al., 2018)

نتایج ما روند متفاوتی را نشان می دهد. شاید در دوران سخت همه‌گیری، خرید محصولاتی که در اینستاگرام تبلیغ می‌شوند (همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد) وسیله‌ای برای حفظ سطوح بالاتر اعتمادبه نفس باشد. با این حال، تصمیمات خرید معمولاً با توانگری مالی همراه است و به هر حال، داشتن پول بیشتر (درآمد بالاتر) اغلب در حوزه افراد شایسته، حرفه ای موفق و محبوب است.

نتایج مطالعه ما تأیید کرد که استفاده از اینستاگرام می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روانی و اعتمادبه نفس کاربران تأثیر بگذارد. با این حال، این تأثیر به مدت زمان و فراوانی استفاده از رسانه های اجتماعی بستگی دارد. ما همچنین تأیید کردیم که در طول همه‌گیری، اکثر مردم فعالیت‌های خود را کاهش دادند (دنبال کردن اینفلوئنسرها، خرید بر اساس تبلیغات اینستاگرام)، و کسانی که تصمیمات خرید مرتبط با اینستاگرام را گرفتند با سطوح بالاتری از اعتمادبه نفس مشخص شدند.

6. نتیجه گیری

استفاده از اینستاگرام می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان کاربران تأثیر بگذارد. با این حال، به نظر می رسد که این تأثیر به فراوانی، طول و دلایل استفاده از اینستاگرام بستگی دارد. افرادی که از اینستاگرام برای مقاصد ارتباطی / اجتماعی (حفظ روابط، برقراری ارتباط با دوستان) استفاده می کنند، ممکن است از مزایای این استفاده بهره مند شوند به ویژه در زمینه یک بیماری همه گیر و محدودیت های ناشی از آن. تا این حد، اینستاگرام را می‌توان به‌عنوان جایگزینی برای تماس‌های بین‌فردی در نظر گرفت.

با این حال، باید با احتیاط به این نتایج نزدیک شد. در مطالعه ما، استفاده طولانی مدت از رسانه های اجتماعی با کاهش اعتمادبه نفس همراه بود. بنابراین، تأثیر مثبت اینستاگرام ممکن است موقتی باشد و با بهبود خلق و خوی کوتاه مدت در نتیجه ارضای نیازهای اجتماعی سرخورده به دلیل بیماری همه گیر همراه باشد.

نتایج ما نشان می دهد که فعالیت کاربران ناشی از دنبال کردن پروفایل های اینستاگرام کم است. بنابراین، می توان حدس زد که همه گیری باعث تغییر در ماهیت رابطه بین اینستاگرام و کاربران آن شده است. شاید این تغییر تحت تاثیر رکود اقتصادی و در نتیجه بدتر شدن شرایط مالی کاربران اینستاگرام بوده است. شاید این یک ارزیابی مجدد بود که در آن مصرف گرایی با مراقبت معطوف به دیگران و نسبت به خود جایگزین شد.

7. مفاهیم و محدودیت ها

به نظر می رسد استفاده از اینستاگرام در طول همه گیری، تأثیر مثبتی بر سلامت روانی (از جمله خلق و خو) دارد. بنابراین , نشان دادن مقیاس نیازهای روانی ( و اجتماعی ) مشهود است . به نظر می رسد در حال حاضر زندگی در واقعیت مجازی تنها راه برای ارضای این نیازها باشد که به مردم اجازه می دهد تا در این دوران سخت تعلیق زنده بمانند یا منتظر بمانند.

با این حال، در اینجا پیام مهمی برای متخصصان سلامت روان (از جمله روانشناسان و روان درمانگران) نهفته است. شاید این سیگنالی برای تشدید کار بر روی پروتکل های درمانی اختصاص داده شده به جنبه روانی این بیماری همه گیر باشد. والدین نیز باید مراقب استفاده فرزندان خود از اینترنت باشند تا تنها منبع ارضای نیازهای کودکی / نوجوانی آنها نباشد.

با این حال، شایان ذکر است که استفاده طولانی و فشرده از رسانه های اجتماعی ممکن است به کاهش خودکنترلی (از جمله نظم و انضباط) شود که ممکن است پیامدهای منفی برای همه کاربران صرف نظر از سن آنها داشته باشد و ممکن است منجر به بی توجهی به وظایف مربوط به مدرسه، کار یا خانواده شود.

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از اینستاگرام با ایجاد عدم اطمینان در مورد آنچه که یک فرد می‌خواهد در زندگی به دست آورد و احساس شایستگی او را کاهش دهد، می‌تواند بر عملکرد در کار، وظایف حرفه‌ای و زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارد. همچنین ممکن است باعث ایجاد حس بی هدفی در مورد پیشرفت شخصی و حرفه ای و همچنین استراتژی در کسب و کار شود.

این خطرات باید توسط مدیران , کارمندان , آموزش دهندگان و مربیان در شرکت ها , والدین و فرزندان در خانواده ها و توسط درمانگران و مربیان در بخش آموزش در نظر گرفته شود . تحقیق ما محدودیتهایی دارد . اول , بر اساس یک نمونه نسبتا کوچک ( 359 پاسخ دهنده ) بود .

ثانیاً این مطالعه بر اساس آمار توصیفی، تحلیل همبستگی و مقایسه بین گروهی انجام شد ; بنابراین، نتیجه گیری علت و معلولی دشوار است. سوم، اکثر پاسخ دهندگان اهداف اجتماعی را به عنوان دلایل اصلی استفاده از اینستاگرام (دنبال کردن پروفایل های دوستان، این واقعیت که دیگران نیز از اینستاگرام استفاده می کردند و غیره) ذکر کردند.

با این حال، ردیابی فعالیت (خریدها، تقلید از اینفلوئنسرها و غیره) کسانی که از اینستاگرام استفاده می کنند به دلیل اینکه می خواهند محبوبیت کسب کنند و پروفایل های افراد مشهور و اینفلوئنسرها را دنبال می کنند، ارزشمند است. همچنین بررسی اینکه آیا بیماری همه گیر به نوعی بر این گروه از کاربران نیز تأثیر گذاشته است، معنادار است. در نهایت، بهزیستی روانی یک ساختار بسیار گسترده است، بنابراین تمرکز بر ابعاد مختلف آن در تحقیقات آینده بسیار مهم است.

منبع

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162521007216

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست

 

ایمیل تو وارد کن تا یک مقاله رایگان در حوزه مدیریت برات ترجمه کنیم