جستجوگر دانش

SWOTچیست؟

SWOTمخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. معمولاً به عنوان یک ماتریس 2×2 ارائه می شود و یک ابزار کاملاً محبوب است که توسط مشاغل در سراسر جهان استفاده می شود.

طبق تعریف، نقاط قوت (S) و نقاط ضعف (W) به عنوان عوامل داخلی در نظر گرفته می شوند که شما تا حدودی بر آنها کنترل دارید. همچنین طبق تعریف، فرصت‌ها (O) و تهدیدها (T) عوامل بیرونی در نظر گرفته می‌شوند که اساساً هیچ کنترلی بر آنها ندارید.

تاریخچه SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT از زمان استفاده از آن پیشرفت های زیادی را پشت سر گذاشته است. اول، SWOT در اوایل دهه 1950 در مدرسه بازرگانی هاروارد برای تجزیه و تحلیل مطالعات موردی توسط استادان هاروارد جورج آلبرت اسمیت جونیور و سی رولاند کریستنسن ایجاد شد. محققان دیگر اعتقاد دارند که SWOT برای اولین بار در دهه 1960 توسط آلبرت هامفری در موسسه تحقیقاتی استنفورد که 500 شرکت فورچون را با هدف توسعه یک سیستم جدید مدیریت و کنترل تغییر تجزیه و تحلیل می کرد منشا گرفت.

در سال 1963، یک کنفرانس سیاست تجاری در هاروارد برگزار شد که در آن تجزیه و تحلیل SWOT به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت و به عنوان یک پیشرفت بزرگ در تفکر استراتژیک تلقی شد. پس از دهه 1960، تحلیل SWOT توسط بسیاری از محققان وپژوهشگران برنامه ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار گرفت. Hoskisson و همکاران (1999) بیان کردند که SWOT به یک چارچوب غالب در زمینه مدیریت استراتژیک در دهه 1990 تبدیل شده است. از آن زمان به بعد و برای اثبات اعتبار و صحت آن، تحلیل SWOT در زمینه ها و مفاهیم مختلف مورد استفاده قرار گرفته است ; به عنوان مثال , آموزش , صنعت , و کشاورزی .

پس از آن، محققان مدل SWOT را با تکنیک های دیگر ترکیب کردند. تحلیل SWOT با چارچوب سیاسی , اقتصادی , جامعه شناختی , فناوری , محیطی و حقوقی   (PESTEL ) , فرآیند تحلیل سلسله مراتبی  (AHP ) و مدل پنج نیرو استفاده شده است .

تجزیه و تحلیل SWOT – یک مرور کلی

یک تحلیلگر ، تجزیه و تحلیل SWOT را در یک مربع ارائه می دهد که به چهار ربع تقسیم می شود که هر کدام بر روی یک عنصر خاص از SWOT تمرکز می کنند. این ترتیب بصری یک نمای کلی از وضعیت شرکت می دهد. در حالی که همه نکات در هر عنوان به یک اندازه مهم نیستند، همه آنها باید بینشی کلیدی در مورد تعادل بین فرصت ها و تهدیدها، مزایا و معایب و غیره ارائه دهند.

تجزیه و تحلیل SWOT در ابتدا برای تجزیه و تحلیل شرکت ها استفاده شد. اکنون توسط بسیاری از افراد، از جمله کارآفرینان و سرمایه گذاران، و همچنین سازمان های غیرانتفاعی و دولت ها استفاده می شود.هدف اصلی تجزیه و تحلیل SWOT افزایش آگاهی از عواملی است که در تصمیم گیری تجاری یا ایجاد یک استراتژی تجاری نقش دارند.

نقاط قوت(Strengths)

نقاط قوت یک سازمان این است که در آن چه برتری دارد و چه چیزی آن را از بقیه متمایز می کند. اینها شامل یک برند قوی و پایگاه مشتری وفادار، ترازنامه قوی و فناوری منحصر به فرد است.

نقاط قوت جنبه های سودمند سازمان یا قابلیت های یک سازمان است که شامل شایستگی های انسانی، قابلیت های فرآیندی، منابع مالی، محصولات و خدمات، حسن نیت مشتری و وفاداری به برند می شود. نمونه هایی از نقاط قوت سازمانی عبارتند از: منابع مالی عظیم، خط تولید گسترده، بدون بدهی، کارکنان متعهد و غیره.

نقاط ضعف(Weaknesses)

نقاط ضعف ویژگی هایی هستند که ما را از انجام ماموریت و دستیابی به پتانسیل کامل خود باز می دارند. این ضعف ها بر موفقیت و رشد سازمانی تأثیر می گذارد. عواملی هستند که استانداردهایی را که ما فکر می کنیم باید رعایت کنند مطابقت ندارند.

نقاط ضعف در یک سازمان ممکن است مستهلک شدن ماشین آلات، ناکافی بودن امکانات تحقیق و توسعه، محدوده محدود محصول، تصمیم گیری ضعیف و غیره باشد و قابل کنترل هستند.

باید آنها را به حداقل رساند و حذف کرد. به عنوان مثال – برای غلبه بر ماشین آلات منسوخ شده، می توان ماشین آلات جدیدی را خریداری کرد.

از دیگر نمونه‌های ضعف سازمانی می‌توان به بدهی‌های هنگفت، گردش مالی بالای کارکنان، فرآیند تصمیم‌گیری پیچیده، محدوده محدود محصول، هدر رفتن زیاد مواد اولیه و غیره اشاره کرد.

فرصت ها(Opportunities)

توسط محیطی که سازمان ما در آن فعالیت می کند ارائه می شود.عوامل خارجی مطلوبی هستند که می توانند به یک سازمان مزیت رقابتی بدهند. به عنوان مثال یک کشور ممکن است تعرفه ها را کاهش دهد تا یک خودروساز بتواند به بازار جدیدی صادرات داشته باشد. این امر باعث افزایش فروش و سهم بازار خواهد شد.

تهدیدها(Threats )

تهدیدها عواملی هستند که می توانند به یک سازمان آسیب وارد کنند. خشکسالی می تواند منجر به از دست دادن یا کاهش عملکرد محصول برای یک شرکت تولید کننده گندم شود. تهدیدهای دیگر عبارتند از افزایش هزینه های مواد، افزایش رقابت، و عرضه نیروی کار محدود. اینها فقط چند نمونه هستند.

چه زمانی و چرا باید تحلیل SWOT انجام دهید؟

تجزیه و تحلیل SWOT اغلب در آغاز یا به عنوان بخشی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک استفاده می شود. این چارچوب به عنوان یک پشتیبان قدرتمند برای تصمیم‌گیری در نظر گرفته می‌شود، زیرا سازمان را قادر می‌سازد تا فرصت‌های موفقیتی را که قبلاً بیان نشده بود، کشف کند. همچنین تهدیدها را قبل از اینکه بیش از حد سنگین شوند برجسته می کند.

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند بازاری را شناسایی کند که در آن یک کسب و کار دارای مزیت رقابتی است. همچنین می تواند به افراد کمک کند مسیر شغلی را ترسیم کنند که نقاط قوت آنها را به حداکثر برساند و آنها را در مورد تهدیدهایی که می تواند موفقیت را خنثی کند، آگاه کند.

این نوع تجزیه و تحلیل زمانی موثرتر است که برای شناسایی و دربرگیرنده مسائل و نگرانی های تجاری به طور عملی استفاده شود. در نتیجه، SWOT اغلب شامل یک تیم متقابل مختلف است که قادر به اشتراک گذاری آزادانه افکار و ایده ها هستند. موثرترین تیم‌ها از تجربیات و داده‌های واقعی – مانند ارقام درآمد یا هزینه – برای ایجاد تحلیل SWOT استفاده می‌کنند.

چگونه تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهیم؟

با استفاده از اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل SWOT خود جمع آوری کرده اید، می توانید به اهداف و مقاصد سازمان خود دست یابید.برای این کار مراحل زیر دنبال کنید

هدف خود را مشخص کنید

از ابتدا، شما باید یک هدف یا یک سوال واضح در ذهن داشته باشید تا بتوانید از تجزیه و تحلیل SWOT خود بیشترین بهره را ببرید. برای مثال، می‌توانید از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید برای تصمیم‌گیری در مورد عرضه محصول یا خدمات جدید به بازار استفاده کنید.

تحقیق کنید

قبل از شروع تجزیه و تحلیل SWOT، کسب و کار خود و صنعت و بازاری که به آن تعلق دارد را بشناسید. با تیم، شرکای تجاری، سرمایه گذاران و مشتریان خود طوفان فکری کنید تا طیف متنوعی از دیدگاه ها را به دست آورید. فراموش نکنید که رقبای خود را در نظر بگیرید، بنابراین زمانی را برای تحقیق در مورد آنها نیز پیدا کنید!

فهرستی از نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود تهیه کنید

نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را به ترتیب شناسایی و فهرست کنید. نقاط قوت شما ممکن است شامل مواردی باشد که به نیروی کار، منابع مالی، رقابت و موقعیت کسب و کار شما مربوط می شود، در حالی که نقاط ضعف شما ممکن است شامل نبود محصولات نوآورانه و غیبت کارکنان باشد.

هدف شما باید این باشد که به تحلیل SWOT خود نگاه کنید و متوجه شوید که نقاط ضعف شما قبلاً برطرف شده است.

علیرغم ظهور نقاط ضعف جدید در طول زمان، این واقعیت که قبلاً به نقاط ضعف قبلی پرداخته اید، شاخص خوبی از رشد کسب و کار شما است.

توجه داشته باشید که لازم نیست لیست شما در این قسمت قطعی باشد زیرا همچنان در مرحله پنجم آنها را سازماندهی خواهید کرد.

فهرستی از فرصت های بالقوه کسب و کار خود و تهدیدات شناخته شده تهیه کنید

کسب‌وکارها نباید فرصت‌هایی را که به آنها ارائه می‌شود، و همچنین تهدیدهای موجود در اطراف آن را تشخیص دهند.

تمام فرصت ها و تهدیدهای خارجی ممکن برای کسب و کار خود را فهرست کنید.

فرصت‌های شما ممکن است شامل فناوری‌های نوآورانه، سرمایه‌گذاران و مشارکت‌های بالقوه، برنامه‌های آموزشی و یک بازار متنوع باشد، در حالی که تهدیدات شما ممکن است شامل رشد بیکاری، ظهور رقبا و عدم اطمینان بازارهای جهانی باشد.

توجه داشته باشید که یک مورد نمی تواند هم به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید درج شود.

سلسله مراتب اولویت ها را تعیین کنید

پس از تکمیل مراحل بالا، چهار لیست مختلف خواهید داشت – یکی برای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها. اینجا جایی است که شما سلسله مراتب اهمیت را در میان موضوعاتی که مهم ترین آنها هستند و می توان بعداً به آنها رسیدگی کرد، تعیین می کنید.

استراتژی هایی برای رسیدگی به مشکلات پیدا شده ارائه کنید

فهرست اولویت بندی شده خود را با این پرسش که چگونه نقاط قوت و ضعف شما می توانند از فرصت های ذکر شده استفاده کنند و به ترتیب با تهدیدهای ذکر شده مقابله کنند، مرور کنید. همچنین مواردی را که برای کنترل نقاط ضعف خود برای استفاده از فرصت ها و همچنین راه هایی برای به حداقل رساندن نقاط ضعف خود برای مقابله با تهدیدات شناسایی شده خود نیاز دارید، در نظر بگیرید

مزایای تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT در تدوین و انتخاب استراتژی بسیار مفید است. این ابزار قوی است، اما شامل یک عنصر ذهنی بزرگ است. آنها همچنین محیط کلی کسب و کار خود را زیر نظر دارند و سریعتر از رقبای خود فرصت های جدید را تشخیص داده و از آنها بهره برداری می کنند.

جهت دادن

تجزیه و تحلیل SWOT مانند GPS است. به شما می گوید کجا هستید، کجا می توانید باشید و چگونه به آنجا برسید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا از موجودی‌های خود، محیط دور و نزدیک خود، و میانبرهایی که قبلاً ندیده‌اید،بررسی کنید.

ابزار تصمیم گیری موثر

تجزیه و تحلیل SWOT به شما امکان می دهد اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه جمع آوری کنید و اولویت ها را تعیین کنید. هیچ راهی برای یادگیری از اشتباهات یا موفقیت های گذشته وجود ندارد، اگر قبل از حرکت رو به جلو دوره ای برای تفکر وجود نداشته باشد.

تجزیه و تحلیل SWOT شما را مجبور می کند تصمیمات گذشته را برای برنامه ریزی گام های بعدی خود مکث و تجزیه و تحلیل کنید.

ترویج همکاری

تجزیه و تحلیل SWOT کار گروهی مشترک را تشویق می کند. این باعث می شود که تیم شما قبل از حرکت به جلو احساس کند شنیده شده وفهمیده شوده است.
اجازه دادن به تیم برای حضور در هنگام تصمیم گیری های مهم برای ایجاد اعتماد متقابل مهم است. به عنوان فرصتی می باشد تا اعضای تیم نظرات، ایده ها و نگرانی های خود را بیان کنند.

نمونه تحلیلSWOT


اگر شما هم شبیه من هستید، دیدن یک الگو کافی نیست. برای درک کامل یک مفهوم، باید ببینید که در دنیای واقعی چگونه عمل می کند.این نمونه‌های SWOT جامع نیستند، و من مطمئن هستم که می‌توانید خودتان برخی از آن‌ها را اضافه کنید، اما امیدوارم برای الهام بخشیدن به شما در حین انجام تجزیه و تحلیل SWOT کافی باشد.


تحلیل SWOT اپل

در اینجا نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT در اپل آمده است.

تحلیل SWOT اپل
نقاط ضعف
قیمت های بالا
اکوسیستم بسته
عدم تجربه
نقاط قوت
برند شناخته شده
قیمت های بالا
محصولات نوآورانه
تهدیدها
رقابت سخت
دعاوی حقوقی
مسائل بین المللی
فرصت ها
گسترش گزینه های توزیع
خطوط تولید جدید
پیشرفت تکنولوژیک


نقاط قوت


اول از همه، نقاط قوت در حالی که اپل نقاط قوت زیادی دارد، بیایید سه مورد برتر را شناسایی کنیم:
برند شناخته شده
قیمت های بالا
محصولات نوآورانه
نام تجاری اپل غیرقابل انکار ارزشمند است و تجارت آنها با ارزش ترین در جهان در نظر گرفته می شود. از آنجایی که به راحتی قابل تشخیص است، اپل می تواند محصولات جدیدی تولید کند و به واسطه برند خود تقریباً از درجه خاصی از موفقیت اطمینان حاصل کند.
این درجه از شناخت به توانایی اپل برای فروش محصولات کمک می کند. به عنوان مثال، در سال 2019، اپل 72.9 میلیون آیفون در مقایسه با 70 میلیون گوشی گلکسی سامسونگ فروخت. این به رغم تفاوت قیمتی بین این دو است (گوشی پرچمدار گلکسی 100 دلار ارزان تر است). اغلب، مردم به اندازه ای که به شناخت برند اهمیت می دهند، به قیمت اهمیت نمی دهند.
در نهایت، محصولات نوآورانه آنها: اپل شهرت خود را بیهوده به دست نیاورد. آنها محصولات بسیار نوآورانه ای ایجاد می کنند که اغلب در خط مقدم صنعت قرار دارند.

نقاط ضعف


در مرحله بعد، بیایید به سه نقطه ضعف اپل نگاه کنیم.
قیمت های بالا
اکوسیستم بسته
عدم تجربه
در حالی که قیمت‌های بالا مشتریان طبقه متوسط ​​و بالای اپل را متوقف نمی‌کند، اما مانع از توانایی اپل برای دستیابی به جمعیتی طبقه پایین‌تر می‌شود.
اپل نیز از انحصارطلبی خود رنج می برد. اپل تمام خدمات و محصولات خود را در داخل کنترل می کند، و در حالی که بسیاری از مشتریان به همین دلیل به طرفداران وفادار برند تبدیل می شوند، به این معنی است که همه بارها بر دوش کارمندان اپل می افتد.
در نهایت، کنترل شدید اپل بر اینکه چه کسی محصولاتش را توزیع می کند، دسترسی آنها به بازار را محدود می کند.
در نهایت، اپل در تولید و توزیع محصولات از استاندارد بالایی برخوردار است. برند اپل دارای سطح بالایی از اعتبار است، اما این سطح از شناخت، اپل را از ریسک کردن و آزمایش آزادانه محصولات جدیدی که ممکن است شکست بخورند، باز می دارد.

فرصت ها

اکنون، بیایید نگاهی به فرصت‌های اپل بیندازیم.
با در نظر گرفتن نقاط ضعف اپل، تشخیص فرصت‌های بهبود آسان است.

در اینجا لیستی از سه مورد است که به آنها رسیدیم:
گسترش گزینه های توزیع
خطوط تولید جدید
پیشرفت تکنولوژیک
یکی از بزرگترین نقاط ضعف اپل شبکه توزیع آن است که به نام انحصار، نسبتاً کوچک باقی مانده است. اگر اپل شبکه خود را گسترش دهد و مشاغل شخص ثالث را قادر سازد تا محصولات خود را بفروشند، می‌تواند به افراد بیشتری در سراسر جهان دسترسی پیدا کند و در عین حال مقداری از استرسی را که در حال حاضر بر کارکنان داخلی وارد می‌کند کاهش دهد.
همچنین فرصت های زیادی برای اپل برای ایجاد محصولات جدید وجود دارد. اپل می‌تواند برای دستیابی به جمعیتی بزرگ‌تر، محصولات مقرون‌به‌صرفه‌تری ایجاد کند یا در صنایع جدید گسترش یابد – شاید ماشین‌های خودران اپل؟
در نهایت، اپل می تواند به پیشرفت فناوری محصولات خود ادامه دهد. اپل می‌تواند محصولات موجود را بپذیرد و آنها را اصلاح کند و اطمینان حاصل کند که هر محصول تا حد امکان ویژگی‌های منحصربه‌فرد را ارائه می‌کند.

تهدیدها


در نهایت، بیایید به تهدیدات اپل نگاه کنیم.
باور کنید یا نه، آنها وجود دارند.
در اینجا سه ​​مورد از بزرگترین تهدیدات اپل آورده شده است:
رقابت سخت
دعاوی حقوقی
مسائل بین المللی
اپل تنها شرکت فناوری نوآور موجود در بازار نیست و همچنان با رقابت سختی از سوی سامسونگ، گوگل و سایر نیروهای اصلی روبرو است.

بسیاری از نقاط ضعف اپل توانایی اپل را برای رقابت با شرکت های فناوری که آزادی بیشتری برای آزمایش دارند یا در یک اکوسیستم بسته عمل نمی کنند، مانع می شود.
تهدید دوم برای اپل شکایت های حقوقی است.

اپل با انبوهی از دعاوی حقوقی به ویژه بین اپل و سامسونگ روبرو بوده است و تاکنون تنها در یک پرونده پیروز شده است.

این شکایت‌ها با وجهه معتبر اپل تداخل می‌کنند و می‌توانند برخی از مشتریان را به خرید از جای دیگر سوق دهند.
در نهایت، اپل باید دسترسی خود را در سطح بین المللی بهبود بخشد. این کشور شماره یک در چین نیست و رابطه چندان مثبتی با دولت چین ندارد.

سپس، در هند، که یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی در جهان را دارد، سهم اپل از بازار پایین است و این شرکت در آوردن فروشگاه ها به بازار هند با مشکل مواجه است.
اگر اپل نتواند آن طور که سامسونگ یا گوگل می توانند در سطح جهانی رقابت کنند، خطر عقب افتادن در صنعت را تهدید می کند.

خروج از نسخه موبایل