جستجوگر دانش

تحقیق کمی چیست:شیوه ها و روش ها

تحقیق کمی شامل تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده های عددی برای کشف روندها، محاسبه میانگین ها، ارزیابی روابط و به دست آوردن بینش های کلی است.  در زمینه های مختلف از جمله علوم طبیعی و اجتماعی استفاده می شود.

تجزیه و تحلیل داده های کمی از تکنیک های آماری برای پردازش و تفسیر داده های عددی استفاده می کند.طرح‌های تحقیقاتی در قلمرو کمی نحوه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با روش‌هایی مانند آزمایش‌ها و بررسی‌ها مشخص می‌کنند.

روش‌های کیفی با تمرکز بر داده‌های غیر عددی، تحقیقات کمی را تکمیل می‌کنند و به درک عمق می‌بخشند.  روش های جمع آوری داده ها بسته به اهداف تحقیق می تواند کیفی یا کمی باشد.  محققان اغلب از ترکیبی از هر دو رویکرد برای دستیابی به درک جامعی از پدیده ها استفاده می کنند.

تحقیق کمی چیست؟

تحقیق کمی فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عددی برای توصیف، پیش بینی یا کنترل متغیرهای مورد نظر است.این نوع تحقیق به آزمایش روابط علی بین متغیرها، پیش‌بینی و تعمیم نتایج به جمعیت‌های وسیع‌تر کمک می‌کند.

هدف پژوهش کمی، آزمون یک نظریه یا فرضیه از پیش تعریف شده و در نهایت پذیرش یا رد آن بر اساس نتایج است.تجزیه و تحلیل داده های کمی زمانی استفاده می شود که محققان علاقه مند به درک مجموعه داده ها در طول زمان برای شناسایی الگوها هستند.

این نوع تحقیقات معمولاً در زمینه های روانشناسی، اقتصاد،مدیریت، جامعه شناسی و بازاریابی استفاده می شود.روشهای تحقیق کمی شامل چند مرحله کلیدی است که در شکل 3 نشان داده شده است

مراحل کلی در می توان در زیر دسته بندی کرد:

تئوری: حوزه مشکل یا حوزه مورد علاقه را تعریف کنید و یک سوال تحقیق ایجاد کنید.

فرضیه: بر اساس سؤال تحقیق، فرضیه ایجاد کنید.این فرضیه در مراحل باقی مانده مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

طراحی تحقیق: در این مرحله مناسب ترین طرح تحقیق کمی شامل تصمیم گیری در مورد حجم نمونه، انتخاب پاسخ دهندگان، شناسایی محل های تحقیق در صورت وجود و … انتخاب می شود.

جمع آوری داده ها: این فرآیند می تواند بر اساس هدف تحقیق و حجم نمونه شما گسترده باشد.

تجزیه و تحلیل داده ها: برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از تجزیه و تحلیل آماری استفاده می شود.  نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل به حمایت یا رد فرضیه شما کمک می کند.

نتایج حاضر: بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه گیری می شود و نتایج تا حد امکان دقیق ارائه می شود.

چند نمونه از سوالات تحقیق کمی

شاخص جمعیتی ایران در سال1402 چگونه است؟

میانگین دمای جهان در طول 5 سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

آیا آلودگی محیط زیست بر کودکان تازه متولد شده تأثیر می گذارد؟

آیا کار از خانه در طول همه‌گیری باعث بهبود بهره‌وری کارکنان شده است؟

آیا این افزایش بهره وری ربطی به کاهش زمان سفر کارمندان دارد؟

نکات کلیدی

تحقیقات کمی به طور سیستماتیک داده های عددی را برای شناسایی الگوها، روابط و روندها جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند.

  هدف آن اندازه‌گیری و کمی کردن پدیده‌ها است که امکان تجزیه و تحلیل آماری و توانایی تعمیم یافته‌ها را فراهم می‌کند.

این نوع تحقیق از یک رویکرد ساختاریافته پیروی می کند و از روش هایی مانند بررسی، آزمایش و مدل سازی آماری برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه ای استاندارد استفاده می کند.

یافته‌های تحقیقات کمی معمولاً با استفاده از خلاصه‌های آماری، نمودارها، جداول و مقادیر عددی ارائه می‌شوند.

این رویکرد نتایج عینی و قابل تکرار را امکان پذیر می کند که می توان از آنها برای نتیجه گیری و تصمیم گیری آگاهانه استفاده کرد.


انواع روش تحقیق کمی

تحقیق کمی

روش‌های تحقیق کمی، رویکردهای سیستماتیکی هستند که برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های عددی برای درک و نتیجه‌گیری درباره یک پدیده یا جمعیت استفاده می‌شوند. در اینجا روش های تحقیق کمی آورده شده است:

روشهای تحقیق کمی اولیه

روشهای تحقیق کمی ثانویه

روشهای تحقیق کمی اولیه

تحقیقات کمی اولیه پرکاربردترین روش انجام تحقیقات بازار است.  ویژگی متمایز تحقیق اولیه این است که محقق به جای وابستگی به داده های جمع آوری شده از تحقیقات انجام شده قبلی، بر گردآوری مستقیم داده ها تمرکز می کند.

الف. تکنیک ها و انواع مطالعات:

تحقیقات کمی اولیه را می توان به روش های مختلفی انجام داد که چهار مورد از آنها در زیر توضیح داده شده است:

تحقیق پیمایشی

تحقیق همبستگی

تحقیق علی- مقایسه ای

تحقیقات تجربی

تحقیق پیمایشی

تحقیق پیمایشی رایج ترین و پرکاربردترین رویکرد برای تحقیقات کمی است.نظرسنجی‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها با پرسیدن سؤالات مرتبط از پاسخ‌دهندگانی که تصور می‌شود اطلاعات مرتبطی را که ما به دنبال کسب آن هستیم، دارند، استفاده می‌شود.

به طور کلی، فهرستی رسمی از پرسشنامه ها تهیه می شود که در اختیار پاسخ دهندگان قرار می گیرد و آنها می توانند افکار خود را گزارش دهند. محققان از یک رویکرد غیر مبدل استفاده می کنند تا شرکت کنندگان در نظرسنجی دقیقا بدانند که به چه چیزی پاسخ می دهند.

از پاسخ دهندگان سؤالات اساسی مانند جزئیات جمعیت شناختی و موضوع مورد علاقه آنها پرسیده می شود.نظرسنجی ها را می توان از طریق نظرسنجی آنلاین، پرسشنامه های مداد کاغذی، نظرسنجی های رهگیری وب و غیره انجام داد.

  سازمان‌های بزرگ و کوچک زمانی که می‌خواهند نظرات/بازخورد مشتریان خود را درباره محصولات و خدمات خود درک کنند، نظرسنجی انجام می‌دهند.نظرسنجی‌ها از این جهت مهم هستند که به سازمان‌ها فرصت می‌دهند تا سؤالات متعددی بپرسند، داده‌های تعداد زیادی از مشتریان را جمع‌آوری کنند و داده‌های جمع‌آوری‌شده را تجزیه و تحلیل کنند.

بزرگترین مزیت تحقیق پیمایشی این است که محققان می توانند یک گروه مخاطب هدف خاص را انتخاب کنند یا می توانند نظرسنجی را در چندین گروه برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای انجام دهند.

با این حال، محققان باید مطمئن شوند که از پاسخ دهندگان برای نظرسنجی به صورت تصادفی نمونه برداری کنند.این یکی از راه‌های تضمین این است که تحقیق انجام شده منصفانه و بی‌طرفانه است و هر پاسخ‌دهنده صرف نظر از عقاید و عقایدشان از شانس منصفانه‌ای برای شرکت در نظرسنجی برخوردار است.

دو نوع نظرسنجی وجود دارد و محققان معمولاً نوع مورد نظر و نوع داده ای را که می خواهند تجزیه و تحلیل کنند، انتخاب می کنند.

بررسی های مقطعی

در نظرسنجی های مقطعی، مطالعه در یک مقطع زمانی انجام می شود.از این رو، بررسی های مقطعی مستلزم دستکاری متغیرهای مورد مطالعه نیست و از این طریق محدود می شود.

نظرسنجی های مقطعی به محققان اجازه می دهد تا ویژگی های مختلف، مانند ساختار جمعیتی مصرف کنندگان، علایق و نگرش های آنها را به یکباره مطالعه کنند.  هدف آن ارائه اطلاعات در مورد جمعیت در زمان فعلی است.

به عنوان مثال، نظرسنجی های مقطعی به ما می گویند که مصرف کننده در حال حاضر چگونه نسبت به محصول واکنش نشان می دهد و چه احساسی دارد.  متغیرهای دیگری را که ممکن است بر واکنش مصرف کنندگان به محصول در آینده تأثیر بگذارد، مطالعه نمی کند.

بررسی های طولی

از سوی دیگر بررسی های طولی شامل مطالعه طولانی مدت متغیرها و مشاهده تغییرات هر از گاهی در آنها می شود.در اینجا داده ها در ابتدای مطالعه از پاسخ دهندگان جمع آوری می شود و سپس محقق در بازه های زمانی مختلف تا پایان مطالعه داده ها را جمع آوری می کند.

بررسی های طولی بیشتر در علم پزشکی برای درک و ارزیابی اثرات داروها یا واکسن ها در دراز مدت بر شرکت کنندگان استفاده می شود.از آنجایی که بررسی‌های طولی برای چندین سال انجام می‌شود، محققان می‌توانند توالی رویدادهایی را که ممکن است بر متغیر مورد مطالعه تأثیر بگذارند، تعیین کنند.

تحقیق همبستگی

مقایسه بین دو موجودیت غیر قابل تغییر است.  تحقیقات همبستگی برای ایجاد رابطه بین دو موجودیت نزدیک و نحوه تأثیرگذاری یکی بر دیگری و اینکه در نهایت چه تغییراتی مشاهده می شود، انجام می شود.  این روش تحقیق برای ارزش بخشیدن به روابط طبیعی انجام می شود و حداقل دو گروه مختلف برای انجام موفقیت آمیز این روش تحقیق کمی مورد نیاز است.

بدون فرض جنبه های مختلف، باید بین دو گروه یا موجودیت رابطه برقرار کرد.محققان از این طرح تحقیق کمی برای همبستگی دو یا چند متغیر با استفاده از روش های تحلیل ریاضی استفاده می کنند.

  الگوها، روابط، و روندهای بین متغیرها همانطور که در تنظیم اولیه خود وجود دارند، به نتیجه می رسند.تأثیر یکی از این متغیرها بر دیگری مشاهده می شود، همراه با اینکه چگونه رابطه بین دو متغیر را تغییر می دهد. محققان تمایل دارند یکی از متغیرها را دستکاری کنند تا به نتایج مورد نظر دست یابند.

در حالت ایده آل، توصیه می شود که صرفاً بر اساس تحقیقات همبستگی نتیجه گیری نکنید.  این به این دلیل است که اجباری نیست که اگر دو متغیر همگام هستند، به هم مرتبط باشند.

نمونه سوالات تحقیق همبستگی:

رابطه استرس و افسردگی.

معادله شهرت و پول.

رابطه بین فعالیت های کلاس سوم راهنمایی و دانش آموزان آن

تحقیق علی- مقایسه ای

این روش تحقیق عمدتاً به عامل مقایسه بستگی دارد.این روش تحقیق کمی که تحقیقات شبه تجربی نیز نامیده می‌شود، توسط محققان برای نتیجه‌گیری معادله علت و معلولی بین دو یا چند متغیر استفاده می‌شود که در آن یک متغیر به متغیر مستقل دیگر وابسته است.

  متغیر مستقل ایجاد شده اما دستکاری نشده است و تاثیر آن بر متغیر وابسته مشاهده می شود.این متغیرها یا گروه ها باید همانطور که در تنظیمات طبیعی وجود دارند تشکیل شوند.

از آنجایی که متغیرهای وابسته و مستقل همیشه در یک گروه وجود دارند، توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن همه عوامل، نتیجه‌گیری به دقت ایجاد شود.تحقیق علی-مقایسه ای به تجزیه و تحلیل آماری دو متغیر محدود نمی شود، بلکه به تجزیه و تحلیل چگونگی تغییر متغیرها یا گروه های مختلف تحت تأثیر تغییرات یکسان گسترش می یابد.

این تحقیق بدون توجه به نوع رابطه ای که بین دو یا چند متغیر وجود دارد انجام می شود. برای ارائه نتیجه با استفاده از این روش تحقیق کمی از طرح تحلیل آماری استفاده می شود.

نمونه سوالات تحقیق علی- مقایسه ای:

تاثیر مواد مخدر بر نوجوان

تاثیر آموزش خوب بر دانشجوی سال اول.

تأثیر تأمین غذای قابل توجه در روستاهای آفریقا.

تحقیق تجربی

این روش یکی از توصیه‌شده‌ترین و متکی‌ترین روش‌های تحقیق در علوم طبیعی و اجتماعی است.  همانطور که از نام آن پیداست، تحقیقات تجربی معمولاً بر اساس یک یا چند نظریه در مورد اصل محرک یا منطق آن است.

در این روش نظریه ای که در حال بررسی است هنوز اثبات نشده و صرفاً حدس و گمان است.بنابراین، آزمایشی برای اثبات یا رد نظریه انجام می شود.  اگر نتایج آزمایش با پیش بینی انجام شده توسط تئوری مطابقت داشته باشد، آنگاه از نظریه پشتیبانی می شود.در غیر این صورت، این نظریه رد می شود.

در اینجا چند نمونه از سوالات تحقیق تجربی آورده شده است:

آیا افراد تحت تأثیر الکل در مقایسه با افرادی که تحت تأثیر الکل نیستند تصمیمات پرخطرتری می گیرند؟

آیا افرادی که بازی های ویدیویی خشن انجام می دهند رفتار پرخاشگرانه تری نیز دارند؟

آیا گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه باعث بهبود حافظه می شود؟

ب. روش های جمع آوری داده ها

هنگامی که تصمیم گرفتید از چه نوع روش شناسی برای تحقیقات کمی اولیه خود استفاده کنید، مرحله بعدی شامل جمع آوری داده ها می شود.در اینجا می توان جمع آوری داده ها را به روش های نمونه گیری و جمع آوری داده ها با استفاده از نظرسنجی و نظرسنجی تقسیم کرد.

هنگامی که ما در مورد استفاده از نظرسنجی ها و نظرسنجی ها به عنوان ابزاری برای جمع آوری داده ها صحبت می کنیم، معمولاً شامل جمع آوری داده ها از گروهی از پاسخ دهندگان برای به دست آوردن بینشی در مورد دیدگاه ها و نظرات آنها است.

  این گروه از پاسخ دهندگان معمولاً قبل از اجرای نظرسنجی از پیش تعریف شده یا انتخاب شده اند.در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام استفاده از نظرسنجی به عنوان روشی برای جمع آوری داده ها برای تحقیقات کمی خود باید به خاطر بسپارید:

اگر از سؤالات چند گزینه ای در نظرسنجی خود استفاده می کنید، می توانید بین اینکه مقیاس رتبه بندی شما اسمی، ترتیبی، نسبت یا فاصله ای باشد، انتخاب کنید.بدون دانستن اینکه از چه نوع مقیاسی استفاده خواهید کرد، نمی توانید با توسعه پرسشنامه های چند گزینه ای پیش بروید.

برای تحقیقات کمی، محققان معمولاً از سؤالات بسته استفاده می کنند.  اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی شما به دقت روی هر بعد مورد مطالعه در تحقیق ضربه می زند.

اگر از روش‌های نمونه‌گیری برای جمع‌آوری داده‌ها برای تحقیقات کمی اولیه خود استفاده می‌کنید، برای شما مهم است که بدانید دو نوع روش نمونه‌گیری وجود دارد:

نمونه گیری احتمالی

در این روش نمونه‌گیری، شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند، به گونه‌ای که هر شرکت‌کننده مورد بررسی شانس یکسانی برای شرکت در مطالعه داشته باشد.نمونه‌گیری احتمالی به ما امکان می‌دهد استنباط‌های قوی درباره مطالعه خود استخراج کنیم و قابلیت تعمیم آن را افزایش می‌دهد.این توصیه‌شده‌ترین روش نمونه‌گیری هنگام انجام تحقیقات بازار است، زیرا می‌خواهیم مطمئن شویم که سوگیری‌های ما بر یافته‌های ما تأثیر نخواهد گذاشت.

چهار نوع نمونه گیری احتمالی وجود دارد: تصادفی ساده، خوشه ای، طبقه ای و سیستماتیک.

نمونه گیری تصادفی ساده: در اینجا، عناصر یا شرکت کنندگان یک نمونه به طور تصادفی انتخاب می شوند و این تکنیک در مطالعاتی که بر روی مخاطبان بسیار زیادی انجام می شود، استفاده می شود.برای جمعیت های هدف بزرگ به خوبی کار می کند.

نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای: در این روش کل جامعه به اقشار یا گروه‌هایی تقسیم می‌شود و اعضای نمونه به‌طور تصادفی از بین این اقشار انتخاب می‌شوند.همیشه اطمینان حاصل می شود که اقشار مختلف تفکیک شده با یکدیگر همپوشانی ندارند.

نمونه‌گیری خوشه‌ای: در اینجا، محققان جمعیت را به خوشه‌هایی تقسیم می‌کنند که اغلب بر اساس جغرافیا یا جمعیت‌شناسی است.سپس خوشه های تصادفی برای نمونه انتخاب می شوند.

نمونه گیری سیستماتیک: در این روش تنها نقطه شروع نمونه به صورت تصادفی انتخاب می شود.  همه شرکت کنندگان دیگر با استفاده از یک فاصله زمانی ثابت انتخاب می شوند.محققان این فاصله را با تقسیم حجم جامعه مورد مطالعه بر حجم نمونه مورد نظر محاسبه می کنند.

نمونه گیری غیر احتمالی

در این روش نمونه گیری از پاسخ دهندگان پژوهش به صورت غیر تصادفی انتخاب شده است.این روش نمونه‌گیری تنها زمانی استفاده می‌شود که محققان با محدودیت زمانی کار می‌کنند، یا زمانی که هیچ راهی برای دسترسی به اعضای گروه خاصی از جمعیت عمومی وجود ندارد.چهار نوع روش نمونه گیری غیراحتمالی شامل نمونه گیری آسان، نمونه برداری گلوله برفی، نمونه گیری داوطلبانه پاسخ و نمونه گیری هدفمند است.

نمونه‌گیری متوالی: مشابه نمونه‌گیری آسان، محققان نمونه‌ها را یکی پس از دیگری در یک دوره قابل توجه انتخاب می‌کنند.

آن‌ها می‌توانند یک شرکت‌کننده یا گروهی از نمونه‌ها را برای انجام تحقیقات کمی به شیوه‌ای متوالی برای مدت زمان قابل توجهی انتخاب کنند.

پس از پایان یافتن این موضوع، آنها می توانند تحقیق را از ابتدا انجام دهند.

نمونه‌گیری سهمیه‌ای: با نمونه‌گیری سهمیه‌ای، محققان از درک خود از ویژگی‌ها و شخصیت‌های هدف برای تشکیل گروه‌ها (اقشار) استفاده می‌کنند.

سپس از هر قشر بر اساس قضاوت خود نمونه هایی را انتخاب می کنند.

نمونه گیری گلوله برفی: این روش در مواردی استفاده می شود که تماس با مخاطبان هدف و مصاحبه برای جمع آوری داده ها دشوار است.

محققان با چند شرکت‌کننده شروع می‌کنند و سپس از آن‌ها می‌خواهند که دیگران را معرفی کنند و یک جلوه گلوله برفی ایجاد کنند.

نمونه گیری قضاوتی: در نمونه گیری قضاوتی، محققان برای انتخاب دست نمونه هایی که معتقدند بیشترین ارتباط را با مطالعه دارند، تنها بر تجربه و مهارت های پژوهشی خود تکیه می کنند.

ج. تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق تحقیقات کمی اولیه آخرین مرحله تحقیقات کمی اولیه، تجزیه و تحلیل داده ها است.محققان از آمار برای تبدیل داده‌های عددی جمع‌آوری‌شده به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌کنند که می‌تواند بینش‌هایی در تصمیم‌گیری ارائه دهد.

از آمار برای خلاصه کردن داده ها و توصیف الگوهای مشاهده شده در داده های جمع آوری شده، روابط و ارتباطات بین چندین متغیر مورد مطالعه استفاده می شود.آمار می تواند توصیفی یا استنباطی باشد.

  آمار توصیفی به محققان کمک می‌کند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده را خلاصه کنند، در حالی که آمار استنباطی می‌تواند به شناسایی ارتباط یا رابطه علت- معلولی به‌دست‌آمده بین متغیرها از نظر آماری معنادار یا مرتبط کمک کند.

برای تجزیه و تحلیل دقیق داده های کمی، باید از روش های آماری خاصی مانند:

تجزیه و تحلیل SWOT: این مخفف عبارت Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats است.  سازمان ها از تحلیل SWOT برای ارزیابی عملکرد خود در داخل و خارج استفاده می کنند.  به توسعه استراتژی های بهبود موثر کمک می کند.

تجزیه و تحلیل مشترک: این روش تحقیقات بازار نشان می دهد که افراد چگونه تصمیمات خرید پیچیده ای می گیرند.  این شامل در نظر گرفتن معاوضه در فعالیت های روزانه آنها هنگام انتخاب از لیست گزینه های محصول/خدمت است.

جدول بندی متقابل: یک روش تحلیل آماری اولیه بازار است که روابط، الگوها و روندها را در پارامترهای مختلف مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد.

تجزیه و تحلیل TURF: مخفف عبارت Totally Unduplicated Reach and Frequency Analysis، این روش به تجزیه و تحلیل دسترسی و فرکانس منابع ارتباطی مطلوب کمک می کند.بینشی در مورد پتانسیل یک بازار هدف ارائه می دهد.با استفاده از این تکنیک های آماری و روش های آمار استنباطی مانند فواصل اطمینان و حاشیه خطا، می توانید بینش های معناداری را از تحقیقات کمی اولیه خود بدست آورید که می توانید از آنها در تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنید.

روشهای تحقیق کمی ثانویه

تحقیق کمی ثانویه که به آن تحقیق میزی نیز می گویند، روشی ارزشمند است که از داده های موجود استفاده می کند که به آن داده های ثانویه می گویند.محققان به جای جمع آوری داده های جدید، اطلاعات موجود را تجزیه و تحلیل و ترکیب می کنند تا تحقیقات خود را بهبود بخشند.

این رویکرد شامل جمع‌آوری داده‌های کمی از منابع مختلف مانند اینترنت، پایگاه‌های اطلاعاتی دولتی، کتابخانه‌ها و گزارش‌های تحقیقاتی است.تحقیقات کمی ثانویه نقش مهمی در اعتبار سنجی داده های جمع آوری شده از طریق تحقیقات کمی اولیه ایفا می کند. به تقویت یا به چالش کشیدن یافته های موجود کمک می کند.

در اینجا پنج روش متداول تحقیق کمی ثانویه استفاده می شود:

الف. داده های موجود در اینترنت:اینترنت به مخزن وسیعی از داده ها تبدیل شده است که دسترسی به انبوهی از اطلاعات را برای محققان آسان تر می کند.  پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین، وب‌سایت‌ها و مخازن تحقیقاتی داده‌های کمی ارزشمندی را در اختیار محققان قرار می‌دهند تا یافته‌های تحقیقات اولیه خود را تجزیه و تحلیل و تأیید کنند.

ب- منابع دولتی و غیردولتی:سازمان های دولتی و سازمان های غیر دولتی اغلب تحقیقات گسترده ای انجام می دهند و گزارش هایی را منتشر می کنند.این گزارش ها طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهند و داده های قابل اعتماد و جامعی را برای تجزیه و تحلیل کمی در اختیار محققان قرار می دهند.

ج- کتابخانه های عمومی:در حالی که در عصر دیجیتال کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، کتابخانه های عمومی هنوز گزارش های تحقیقاتی ارزشمند، داده های تاریخی و انتشاراتی دارند که می توانند به تحقیقات کمی کمک کنند.

د- مؤسسات آموزشی:مؤسسات آموزشی اغلب در مورد موضوعات مختلف تحقیق می کنند.  گزارش‌ها و انتشارات تحقیقاتی آنها می‌تواند به عنوان منابع اطلاعاتی ارزشمندی برای محققان، اعتبارسنجی و حمایت از نتایج تحقیقات کمی اولیه باشد.

ی. منابع اطلاعات تجاری:منابع تجاری مانند روزنامه ها، مجلات، مجلات و رسانه های محلی اغلب داده های مربوط به روندهای اقتصادی، تحقیقات بازار و تحلیل های جمعیتی را منتشر می کنند.  محققان می توانند برای تکمیل یافته های خود و نتیجه گیری بهتر به این داده ها دسترسی داشته باشند.

ویژگی های تحقیق کمی

تحقیقات کمی دارای چندین ویژگی منحصر به فرد است که آن را برای پروژه های خاص مناسب می کند.بیایید مهم ترین این ویژگی ها را بررسی کنیم تا بتوانید هنگام برنامه ریزی پروژه تحقیقاتی بعدی خود آنها را در نظر بگیرید:

ابزارهای ساختاریافته: تحقیقات کمی بر ابزارهای ساختار یافته مانند نظرسنجی یا پرسشنامه برای جمع آوری داده های کمی تکیه دارد.  استفاده از چنین روش های ساختاری به جمع آوری داده های عددی عمیق و عملی از پاسخ دهندگان نظرسنجی کمک می کند و انجام تجزیه و تحلیل داده ها را آسان تر می کند.

حجم نمونه: تحقیقات کمی بر روی حجم نمونه قابل توجهی انجام می شود که بازار هدف را نشان می دهد.روش‌های نمونه‌گیری پیمایشی مناسب، یکی از جنبه‌های اساسی روش‌های تحقیق کمی، باید هنگام استخراج نمونه برای تقویت هدف تحقیق و اطمینان از پایایی نتایج به کار گرفته شود.

سؤالات بسته: سؤالات بسته که به طور خاص برای همسویی با اهداف تحقیق طراحی شده اند، سنگ بنای تحقیقات کمی هستند.  این سؤالات جمع آوری داده های کمی را تسهیل می کند و به طور گسترده در فرآیندهای جمع آوری داده ها استفاده می شود.

مطالعات قبلی: قبل از جمع‌آوری بازخورد از پاسخ‌دهندگان، محققان اغلب به بررسی‌های قبلی مرتبط با موضوع تحقیق می‌پردازند.این تحقیق مقدماتی به چارچوب بندی مطالعه به طور موثر کمک می کند و تضمین می کند که فرآیند جمع آوری داده ها به خوبی آگاه است.

داده‌های کمی: معمولاً داده‌های کمی با استفاده از جداول، نمودارها، نمودارها یا سایر اشکال عددی نمایش داده می‌شوند.این نمایش بصری به درک داده های جمع آوری شده کمک می کند و برای تجزیه و تحلیل دقیق داده ها، جزء کلیدی روش های تحقیق کمی، ضروری است.

تعمیم نتایج: یکی از نقاط قوت تحقیقات کمی، توانایی آن در تعمیم نتایج به کل جامعه است.  به این معنی که یافته های به دست آمده از یک نمونه را می توان برای تصمیم گیری آگاهانه و انجام اقدامات مناسب برای بهبود بر اساس تجزیه و تحلیل داده های عددی برون یابی کرد.

مزایای تحقیق کمی

تحلیل راحت تر

تجزیه و تحلیل داده های عددی آسان تر است. در این زمینه، تحقیقات کمی می تواند حجم زیادی از داده ها را در یک دوره کوتاه به ارمغان بیاورد.نرم افزار تجزیه و تحلیل داده های کمی متعددی وجود دارد که به محقق امکان تجزیه و تحلیل سریع داده ها را می دهد.امکان استفاده از نمونه های بزرگ را فراهم می کند

تحقیقات کمی شامل استفاده از سؤالات بسته یا سؤالات ساده “بله و نه” است.بنابراین، تجزیه و تحلیل داده های کمی آسان تر است. به این معنا، می توان آن را به تعداد زیادی از مردم که می توانید توزیع کرد.حجم نمونه بزرگ معمولاً به معنای نتایج تحقیقات دقیق تر است.

جذاب تر

از آنجایی که سؤالات تحقیق کمی دارای سؤالات باز نیستند، شرکت کنندگان مشتاق بیشتری برای پاسخ به سؤالات هستند.با سؤالات کیفی باز، شرکت کنندگان گاهی اوقات نیاز به نوشتن یک دیوار از متن دارند و این برای بسیاری از آنها نامطلوب است.  انتخاب “بله یا نه” آسانتر است زیرا به تلاش زیادی نیاز ندارد.  یک نظرسنجی تحقیقاتی جذاب تر به معنای بازخورد بیشتر است.

کمتر مغرضانه و دقیق تر

تحقیقات کیفی از سؤالات باز استفاده می کند و از آنجایی که بازخورد اغلب قابل تفسیر است، محققان ممکن است هنگام تجزیه و تحلیل داده ها مغرضانه باشند.این مورد در مورد تحقیقات کمی نیست، زیرا شامل پاسخ به سؤالات از پیش تعیین شده است. داده های جانبی کمتر به معنای داده های دقیق تر است.

به زمان و تلاش کمتری نیاز دارد

در تمام مراحل تحقیق، تحقیقات کمی در مقایسه با تحقیقات کیفی به زمان و تلاش بسیار کمتری نیاز دارد.  با نرم افزارهای مختلف می توان حجم عظیمی از داده های کمی را تنها با چند کلیک ایجاد، ارسال و تحلیل کرد.

  برخلاف مصاحبه‌های عمیق کیفی که معمولاً شرکت‌کنندگان را ملزم به حضور در یک دفتر خاص می‌کند، تحقیقات کمی از نظر جغرافیایی به هیچ مکانی محدود نمی‌شود و می‌تواند به صورت آنلاین انجام شود.

معایب تحقیق کمی

علیرغم مزایای تحقیقات کمی، گاهی اوقات در توضیح موضوعات پیچیده تحقیق ناکافی است.  محدودیت های آن عبارتند از:

سطحی نگری

استفاده از تعاریف عملیاتی دقیق و محدود کننده ممکن است به اندازه کافی مفاهیم پیچیده را نشان دهد.به عنوان مثال، مفهوم خلق و خو ممکن است فقط با یک عدد در تحقیقات کمی نشان داده شود، اما با توضیح در تحقیقات کیفی توضیح داده شود.

تمرکز محدود

متغیرهای از پیش تعیین شده و روش‌های اندازه‌گیری می‌تواند به این معنی باشد که سایر مشاهدات مرتبط را نادیده می‌گیرید.

سوگیری ساختاری

علیرغم رویه های استاندارد شده، سوگیری های ساختاری همچنان می تواند بر تحقیقات کمی تأثیر بگذارد. داده های از دست رفته، اندازه گیری های نادرست یا روش های نمونه گیری نامناسب سوگیری هایی هستند که می توانند منجر به نتیجه گیری اشتباه شوند.

فقدان زمینه

تحقیقات کمی اغلب از زمینه های غیرطبیعی مانند آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند یا زمینه‌های تاریخی و فرهنگی را که ممکن است بر جمع‌آوری داده‌ها و نتایج تأثیر بگذارد در نظر نگیرد.

بهترین روش ها برای انجام تحقیقات کمی

در اینجا برخی از بهترین شیوه هایی که باید در حین انجام تحقیقات کمی در نظر داشته باشید آورده شده است:

اهداف تحقیق را تعریف کنید

روش‌های زیادی برای جمع‌آوری داده‌ها از طریق روش‌های تحقیق کمی وجود دارد که بر اساس هدف و دامنه تحقیق انتخاب می‌شوند.این روش ها به شما این امکان را می دهند که مشاهدات خود را در مورد هر فرضیه ای – ناشناخته، کاملاً جدید یا غیرقابل توضیح – ایجاد کنید.

شما می توانید یک اثبات را فرضیه کنید و یک پیش بینی از نتایج آن را پشتیبانی کنید. همچنین می توانید یک طرح گام به گام دقیق برای جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و آزمایش ایجاد کنید.

سوالات خود را ساده نگه دارید

این نظرسنجی ها برای دستیابی به مردم به صورت انبوه انجام می شود، و این شامل طیف گسترده ای از جمعیت شناختی با گیرندگان از تمام طبقات اجتماعی است. پرسیدن سوالات ساده تضمین می کند که آنها به راحتی آنچه را که پرسیده می شود درک می کنند.

یک طرح تحقیقاتی ایجاد کنید

طرح تحقیقی مناسبی را انتخاب کنید که با اهداف شما همسو باشد، خواه آزمایشی، شبه تجربی یا همبستگی باشد.همچنین باید به حجم نمونه و تکنیک نمونه گیری توجه کنید تا جامعه هدف را به طور دقیق نشان دهد.

از ابزارهای قابل اعتماد و معتبر استفاده کنید

انتخاب یا توسعه ابزارهای اندازه گیری مانند پرسشنامه ها، مقیاس ها یا آزمون هایی که اعتبارسنجی شده و قابل اعتماد هستند، بسیار مهم است. قبل از ادامه مطالعه اصلی، این ابزارها را بر روی یک نمونه کوچک آزمایش کنید تا کارایی آنها را ارزیابی کرده و هر گونه بهبود لازم را انجام دهید.

از کیفیت داده ها اطمینان حاصل کنید

اجرای پروتکل های جمع آوری داده ها برای به حداقل رساندن خطاها و سوگیری ها در طول جمع آوری داده ها. ورودی‌های داده و روش‌های تمیز کردن را مجدداً بررسی کنید تا هرگونه تناقض یا مقادیر گمشده را که ممکن است بر صحت نتایج شما تأثیر بگذارد، از بین ببرید.به عنوان مثال، ممکن است به طور منظم ورودی های داده را برای شناسایی و اصلاح هرگونه مغایرت تأیید کنید.

از تکنیک های تجزیه و تحلیل داده های مناسب استفاده کنید

روش های آماری را انتخاب کنید که با ماهیت داده ها و سؤالات تحقیق شما مطابقت دارد.چه تجزیه و تحلیل رگرسیون، آزمون t، ANOVA یا سایر تکنیک ها، استفاده از رویکرد مناسب برای نتیجه گیری معنادار مهم است.از ابزارهای نرم افزاری مانند SPSS یا R برای تجزیه و تحلیل داده ها برای اطمینان از صحت و تکرارپذیری یافته های خود استفاده کنید.

نتایج را به صورت عینی تفسیر کنید

یافته های خود را به شیوه ای واضح و بی طرفانه ارائه دهید.از طرح ادعاهای علّی غیر موجه به ویژه در مطالعات همبستگی خودداری کنید. در عوض، روی توصیف روابط و الگوهای مشاهده شده در داده های خود تمرکز کنید.

توجه به ملاحظات اخلاقی

ملاحظات اخلاقی را در طول فرآیند تحقیق خود در اولویت قرار دهید. کسب رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان، اطمینان از مشارکت داوطلبانه و محرمانه بودن داده ها.   از دستورالعمل های اخلاقی پیروی کنید و در صورت لزوم از یک هیئت حاکمه تأیید کنید


مثال برای تحقیق کمی

اجازه دهید مفهوم طرح تحقیق کمی را با کمک مثال درک کنیم. این مثال ها به ما درک دقیقی از مفهوم می دهد.
نظرسنجی انجام شده توسط بیمارستان یک شهر، که در آن بیمارستان می‌خواهد بداند که بیماران خود از درمان انجام شده و سلامت آنها پس از آن درمان چقدر راضی هستند.

نمونه این نظرسنجی شامل کلیه افرادی است که طی چند روز اخیر از خدمات درمانی بیمارستان بهره مند شده اند. تحقیقات کمی می تواند به بیمارستان کمک کند تا انواع مشکلات و سؤالاتی را که بیمارانی که به آنها مراجعه می کنند با آن ها کشف کند.

درک روشن از مسائل شناسایی شده می تواند به بیمارستان و سایر متخصصان درگیر در مراقبت های بهداشتی کمک کند تا خدمات خود را مطابق با نیازهای افراد تنظیم کنند و در کنار آن، یک رابطه هماهنگ ایجاد کنند.

با استفاده از نظرسنجی، یک بیمارستان می تواند داده های کمی و معیارهای مربوط به حسن نیت بیمارستان را در ذهن مشتری بر اساس پارامترهای متعددی مانند کیفیت خدمات، قیمت گذاری، تجربه مشتری و غیره جمع آوری کند.

این داده‌ها را می‌توان با طرح سؤالات مختلف که داده‌ها را در قالب اعدادی که محقق می‌تواند آن‌ها را تحلیل کرده و روی آنها کار کند، ارائه می‌کند.

نتیجه گیری

روش تحقیق کمی اعداد و داده ها را برای ایجاد بینش و درک ارزشمند ادغام می کند.می‌توانید از مزایای جمع‌آوری داده‌های ساده و سریع استفاده کنید و از نرم‌افزار نظرسنجی برای ساده‌سازی تحقیقات نظرسنجی کمی در مقیاس بزرگ استفاده کنید.

  این به شما امکان می دهد حجم زیادی از داده ها را جمع آوری کنید که نشان دهنده جمعیت هدف است.از درک رضایت مشتری و افزایش تجربه بیمار گرفته تا اطلاع رسانی به سیاست های عمومی، این روش تحقیق به حل مشکلات و تصمیم گیری با استفاده از شواهد تجربی کمک می کند.

خروج از نسخه موبایل