نماد سایت جستجوگر دانش

استراتژی های اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی چیست

اصطلاحات استراتژی اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی توسط چان کیم و رنه موبورن در سال 2005 ابداع شد. از قیاس اقیانوس برای توصیف فضای بازار با دو دسته کلی استفاده شده است:

اقیانوس قرمز: تشبیه شرکت هایی است که مثل کوسه در بازاری که مثل اقیانوس عمیق هستند وبه دلیل رقابت و خون ریزی اقیانوس قرمز شده است

اقیانوس آبی:تشبیه شرکتی است که مثل کوسه در بازاری عمیق وگسترده است وبه دلیل این که رقیبی وجود ندارد اقیانوس آبی است

استراتژی اقیانوس قرمز چیست؟

استراتژی اقیانوس قرمز به استراتژی بازاریابی سنتی برای رقابت با رقبا اشاره دارد. زمانی دیده می شود که بسیاری از شرکت ها برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار موجود رقابت می کنند. این شرکت ها در همان بازار برای شکست دادن حریفان خود با هم رقابت می کنند. استراتژی اقیانوس قرمز بر شرکت تأثیر می گذارد تا خدمات بهتری به خریداران ارائه دهد. عمدتاً به جای ایجاد مشتریان جدید بر مشتریان و خریداران موجود تمرکز می کند. بنابراین، خدمات و محصولات بهتری را برای جذب مشتری ارائه می دهند.

استراتژی های ورود به بازار اقیانوس قرمز

اگر قصد ورود به بازاری را دارید که بیشتر به سمت بازار اقیانوس قرمز قرار دارد، باید در بازار اختلال ایجاد کنید. شما باید با ایجاد یک محصول جدید یا یک محصول یا خدمات نوآورانه، تقاضای خاصی برای محصول خود ایجاد کنید. در حین ایجاد اختلال در بازار، می توانید بیشتر توجه مشتری خود را به خود جلب کنید و بعداً بستگی به مصرف کنندگان شما دارد که به برند شما پایبند باشند. در بازار اقیانوس قرمز، تمرکز اصلی برند شما باید بر شکست دادن رقبا باشد تا بیشترین ارزش و سود مالی را از غلبه بر رقابت و جذب مصرف کنندگان به سمت برند خود به دست آورید. یکی از مهم ترین راه ها برای به دست آوردن برتری در چنین بازاری، ارائه ارزش زیادی برای مصرف کنندگان است. مصرف کنندگان باید بیشترین بهره را از پول خود ببرند و این امر به بدست آوردن بیش از 60 درصد از پایه مصرف کننده بازار کمک می کند.

ویژگی های استراتژی اقیانوس قرمز

اولاً، استراتژی اقیانوس قرمز بر رقابت در بازار موجود تمرکز دارد. بنابراین، چندین شرکت برای دستیابی به مزیت های رقابتی با یکدیگر رقابت می کنند. تیم بازاریابی هم هزینه محصول و هم تمایز رادر نظر می گیرند تا شرکت های دیگر را شکست دهد. علاوه بر این، این شرکت قصد دارد خدمات بهتری به خریداران ارائه دهد.در نهایت، آنها به جای اینکه به دنبال مشتریان جدید باشند، به مشتریان فعلی توجه بیشتری می کنند. به عنوان مثال، خطوط هوایی مالزی و ایر آسیا از استراتژی اقیانوس قرمز پیروی می کنند تا رقبای خود را شکست دهند.

مزایای استراتژی اقیانوس قرمز

اولاً، بازار قبلاً وجود داشته است، بنابراین نیازی به ایجاد یک بازار جدید نیست.ثانیاً خدمات و محصولات تقاضای خوبی از سوی مشتریان دارند. بسیاری از مشتریان محصولات را می خواهند. بنابراین، شرکت های جدید می توانند از مصرف کنندگان موجود استفاده کنند.علاوه بر این، این شرکت می تواند به راحتی کارمندان ماهری را که تجربه عمیقی در این بخش دارند، استخدام کند.در نهایت، شرکت های جدید می توانند ایده هایی در مورد چگونگی بهبود کسب و کار از رقبای خود دریافت کنند.

معایب استراتژی اقیانوس قرمز

اولاً، رقبا در این بازار با تجربه هستند که شکست دادن آنها دشوار است.در مرحله دوم، شرکت باید روی هزینه و تمایز تمرکز کند، که برای یک شرکت نوپا دشوار است.

نمونه های استراتژی اقیانوس قرمز

اپل

آیفون خود را در سال 2007 و زمانی که بازار تحت سلطه شرکت هایی مانند نوکیا، سونی و موتورولا بود، عرضه کرد. اپل مجبور شد یک پایگاه کاربری ایجاد کند که در آن کاربران مایل به خرج کردن ۶۰۰ دلار برای خرید یک گوشی باشند. اپل چگونه بازار را مختل کرد؟ آنها گوشی هوشمند بسیار بهتری نسبت به رقبای خود ساختند که امروزه همه ما آن را با نام iPhone 2g می شناسیم.

نمونه اقیانوس قرمز

Five Guys

یک رستوران زنجیره ای آمریکایی است که در سال 1986 تأسیس شد. Five Guys قصد داشت وارد بازار فست فود شود، جایی که رقبای آن، Mcdonalds و KFC قبلاً بر بازار تسلط داشتند. چگونه آن را در یک بازار بسیار رقابتی بزرگ شد؟ یکی از دلایلش این بود که میلیون ها خرج تبلیغات نکرد و همبرگرهای خوب و با کیفیت برتر ارائه کرد. اکنون یکی از برترین فست فودهای زنجیره ای در آمریکا است.

نمونه اقیانوس قرمز

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی بیشتر بر روی روندها و خواسته های جدید مصرف کنندگان در ایجاد یک بازار جدید بر اساس آن متمرکز است. اقیانوس های آبی بازار خالی تری هستند و چندان شناخته شده نیستند. بازار اقیانوس آبی بیشتر بر تامین ارزش متمرکز است و بر این اساس ایجاد شده است. در استراتژی اقیانوس آبی، محصول یا خدمات جدیدی ایجاد می شود که در بازار موجود نیست و مشکلی را که در حال حاضر در بازار وجود دارد حل می کند. بازار اقیانوس آبی توجه زیادی به جنبه های ارزشی و نوآوری دارد.

استراتژی های ورود به بازار اقیانوس آبی

اولین و مهمترین استراتژی، شناسایی یک تقاضای جدید یا یک روند جدید برای یک محصول یا خدمات است. قبل از ورود به بازار، باید تحقیقات کاملی انجام دهید و تجزیه و تحلیل کنید که آیا روند جدید یا تقاضای جدیدی در بازار وجود دارد. شما باید تجزیه و تحلیل کنید که آیا این تقاضا برآورده می شود یا اینکه آیا محصولات یا خدمات فعلی تقاضا را برآورده نمی کند. در این بازار، تمرکز بر رقبا مهم نیست زیرا آنها درگیر ارائه محصولات یا خدماتی هستند که ممکن است خواسته های مصرف کنندگان را برآورده کند یا نکند، بلکه مهم تر از آن تمرکز بر مصرف کنندگان و نیازها و رضایت آنهاست. مهم ترین جنبه این بازار این است که بسیار انعطاف پذیرتر است، به این معنی که اگر تقاضای جدیدی در بازار ایجاد شود، می توانید نسخه جدیدی از محصول ایجاد کنید یا محصول جدیدی ارائه دهید که نیاز مصرف کنندگان را برطرف کند. گام بعدی این است که بر روی یک جایگاه کوچک‌تر تمرکز کنید و با انجام این کار می‌توانید محصول یا خدمات خود را در بازار گسترده‌تری طراحی کنید که گروه خاصی از افراد را هدف قرار می‌دهد و می‌توانید مشتریان وفادار خود را بسازید.

تفاوت بین استراتژی های اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز

تفاوت های کلیدی بین استراتژی اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

بازار موجود در مقابل. ایجاد بازار جدید

در استراتژی اقیانوس قرمز، هیچ تلاشی برای فراتر رفتن از مرزهای قابل مشاهده بازار وجود ندارد. استراتژی اقیانوس آبی به دنبال فرصت هایی برای ایجاد بازارهای جدید است که در آن بازار وجود ندارد. به عنوان مثال، Canon بازار جدیدی را برای چاپگرهای رومیزی کوچک با تغییر مشتری هدف از خریداران شرکتی به کاربران واقعی – منشی و دستیار – ایجاد کرد. دستگاه کپی اداری معمولی با اندازه بزرگ بعد از آن اضافه شد.

رقابت خونین در مقابل بی ربط کردن رقابت

 تمرکز استراتژی اقیانوس قرمز بر غلبه بر رقبا با بازاریابی تهاجمی، قیمت گذاری بهتر و تجربه کاربری برجسته است، همانطور که از موفقیت چشمگیر آمازونبه عنوان کوسه در دنیای تجارت الکترونیک مشهود است.

استراتژی اقیانوس آبی بر ایجاد جایگزین‌ها, محصول یا مشتریان آن تمرکز دارد. به عنوان مثال, در ایجاد یک محصول جدید, اما نحوه عملکرد صنعت تاکسی را تغییر داد.این کار نقاط مشکل ساز تاکسی‌ها سنتی را حذف کرد و کاربران غیر تاکسی را به مشتریان تبدیل کرد.

گرفتن تقاضای موجود در مقابل. تقاضای جدید ایجاد کنید

استراتژی اقیانوس قرمز سعی دارد از تقاضای موجود حداکثر استفاده را ببرد. هدف استراتژی اقیانوس آبی ایجاد تقاضای جدید است. به عنوان مثال، نتفلیکس حرکت استراتژیک یک تجارت فروش و اجاره DVD تبدیل به یک سرویس پخشآنلاین شد. اکنون آنها فقط برای مجوزها  پول پرداخت می کنند (به جای اجاره های بالا برای فروشگاه های خرده فروشی) و فیلم های با کیفیت بالا را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهند.

مبادله ارزش و هزینه در مقابل. ارزش شکست – معاوضه هزینه

در استراتژی اقیانوس قرمز، یک سازمان باید بین ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و قیمت کمتر یکی را انتخاب کند. در مقابل، کسانی که استراتژی اقیانوس آبی را دنبال می‌کنند تلاش می‌کنند به هر دو دست یابند: تمایز و هزینه کم، و فضای بازار جدیدی را باز می‌کنند. برای مثال برند، Airbnb خانه یا هتل نخرید. آنها تجربه سفر را با اتصال صاحبان املاک و مسافران موجود بر روی یک پلت فرم مشترک و آسان برای استفاده دوباره تعریف کردند.

استراتژی اقیانوس قرمز                                                         استراتژی اقیانوس آبی
رقابت در همین بازار است.                                      یک بازار جدید بدون رقابت ایجاد کنید.
بسیاری از شرکت ها در بازار موجود با یکدیگر رقابت می کنند.یک شرکت بر بازار جدید تسلط دارد.
رقبا را شکست می دهد.رقبا بی ربط هستند.
این شرکت هم هزینه و هم تمایز را دنبال می کند.شرکت بین هزینه و تمایز انتخاب می کند.
مبادله ارزش و هزینه را انجام می هد.مبادله ارزش و هزینه را می شکند.
تقاضای جدید را جذب می کند.از تقاضای موجود بهره برداری می کند.
روی رقبای داخل صنعت خود تمرکز می کندروی صنعت جایگزین تمرکز می کند.
قصد ارائه خدمات بهتر به خریدارانتعریف مجدد گروه خریدار
روی مشتریان فعلی تمرکز می کند.روی مشتریان جدید تمرکز می کند.
بازار از قبل ایجاد شده است.نیاز به ایجاد بازار جدید
به عنوان مثال، خطوط هوایی رایان ایر و ایر آسیا.به عنوان مثال، Netflix، Canon، و iTunes.

مثال‌هایی از استراتژی اقیانوس آبی

uber

اوبر یک نمونه عالی از استراتژی اقیانوس آبی است. یکی از مشکلات عمده مصرف کنندگان هنگام رزرو تاکسی که عدم ارائه خدمات، مشکلات کنتور و بحث های ناخواسته بود را حل کرد.

نمونه اقیانوس آبی

Airbnb

Airbnb یک بازار آنلاین است که به عنوان واسطه ای بین کسانی که می خواهد خانه های خود را به افرادی اجاره کنند وکسانی که دنبال مکان هایی برای اقامت هستند اجاره دهد. Airbnb مشکلات مسافران را در یافتن هتلی با خدمات با کیفیت برطرف کرد. Airbnb یکی از موفق ترین شرکت ها در صنعت مسکن با درآمد 3.4 میلیارد دلار در سال 2020 است.

نمونه اقیانوس آبی

iTunes

iTunes مشکل صنایع ضبط را در هنگام شروع کسب و کار حل کرد. قبل از راه اندازی iTunes، مصرف کنندگان یک آهنگ را به طور غیرقانونی از بستر اینترنت دانلود می کردند. استراتژی های اقیانوس آبی ITunes روش جدیدی را برای فروش قانونی موسیقی ایجاد کرد که در آن مصرف کنندگان و هنرمندان از سود متقابل برخوردار شدند. آنها موفق شدند دسته جدیدی از فروش موسیقی را از طریق پلتفرم های موسیقی دیجیتال برای شنوندگان ایجاد کنند. با این حال، سال هاست که بر بازار پلتفرم های موسیقی تسلط دارد.

نمونه اقیانوس آبی
خروج از نسخه موبایل