فلسفه برند (brand philosophy)را می توان به عنوان مجموعه ای از ارزش ها، اصول اخلاقی و اصولی تعریف کرد که محیط و فرهنگ کلی سازمان را تعریف می کنند و شیوه های کسب وکار شرکت را فرموله می کنند.وقتی فلسفه برند به درستی تعریف و به کار گرفته شود، می تواند برای کسب وکار شما بسیار مفید باشد؛ زیرا با رفتار متمایز شما با کارمندان، مشتریان و ذینفعان، به نشان دادن مزیت رقابتی شما در مقایسه با سایر بازیگران کمک می کند.
عناصر کلیدی فلسفه برند
ارزش های اصلی: این ها باورهای اساسی هستند که برند شما آن ها را گرامی می دارد.آن ها به عنوان قطب نما عمل می کنند و رفتار و تصمیمات برند شما را هدایت می کنند.زمانی که ارزش های اصلی خود را تعریف می کنید، به این موضوع توجه کنید که چه چیزی بیش از همه برای برند شما اهمیت دارد و چگونه می خواهید بر جهان تاثیر بگذارید.
بیانیه ماموریت: بیانیه ماموریت شما هدف وجود برند شما را در بر می گیرد.هدف برند شما و ارزشی که برای مخاطبان خود فراهم می کند را مشخص می کند.یک بیانیه ماموریت خوش ساخت می تواند الهام بخش و انگیزه بخش تیم شما و مشتریانتان باشد.
بیانیه چشم انداز: بیانیه چشم انداز تصویری از آینده ای ترسیم می کند که برند شما در حال کار روی آن است.این یک بیانیه آرمانی است که به برند شما جهت و جاه طلبی می دهد.یک چشم انداز جذاب می تواند تیم شما را متحد کند و مشتریان همفکر را جذب کند.
شخصیت برند: درست مانند افراد، برندها نیز شخصیت دارند.آیا برند شما بازیگوش و ماجراجو است یا جدی و معتبر؟تعریف شخصیت برند شما به شکل گیری لحن صدا، سبک ارتباطی و شخصیت کلی آن کمک می کند.
عوامل متمایزکننده: چه چیزی برند شما را در دریایی از رقبا منحصر به فرد می کند؟شناسایی عوامل متمایزکننده شما – چه فن آوری نوآورانه باشد، چه خدمات مشتری استثنایی، یا شیوه های سازگار با محیط زیست – به شما کمک می کند برجسته شوید و به مشتریان دلیلی برای انتخاب برند خود بدهید.
اهمیت داشتن فلسفه برند
۱)به عنوان یک ابزار برندسازی قوی عمل می کند
داشتن فلسفه برند نه تنها قوانین اخلاقی و بیانیه ماموریت شرکت را هدایت می کند، بلکه به عنوان یک ابزار برندسازی قوی عمل می کند و مشتریان فعلی و آینده نگر، برند را به خاطر جنبه ها و ارزش های منحصربه فردش که آن را از بقیه رقبا متمایز می کند، شناسایی و ثبت می کنند.
۲)محیط کار را دوستانه تر می کند
فلسفه برند قوی به کسب وکارها کمک می کند فرهنگ مثبت و همسویی با شرکت را شکل دهند. این کار جو محیط کار را دلپذیرتر می کند زیرا کارمندان به خوبی آگاه هستند و بخش جدایی ناپذیری از سازمان را احساس می کنند.
به گفته فوربس، تیم های بسیار درگیر با کارمندان خوشایند، ۲۱ درصد افزایش سودآوری نشان می دهند و ۴.۶ برابر بیشتر احساس قدرت می کنند تا بهترین کار خود را انجام دهند.
۳)کلید موفقیت بازاریابی
آیا می دانستید فلسفه برند قوی این پتانسیل را دارد که تاثیر زیادی روی تلاش های بازاریابی شما داشته باشد؟این تنها به این دلیل نیست که تمام تلاش های بازاریابی باید با فلسفه برند همسو باشند، بلکه برای فعالیت های روابط عمومی شرکت نیز بسیار مهم است، زیرا این پایه و اساسی است که ارزش های برند براساس آن تدوین و ابلاغ می شوند.
به عنوان مثال، اگر کسب وکاری دارید که در شبکه های اجتماعی حضور دارد، داشتن هویت برند قوی، محتوای تولیدشده توسط کاربر را با کیفیت بیشتر و بهتری جذب می کند.محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط مشتریان به شما کمک می کند اعتماد به برند را ایجاد کنید و در عوض مخاطبان بیشتری را برای خرید محصولات و خدمات خود جذب کنید.درواقع، ۷۹ درصد از مردم می گویند محتوای تولیدشده توسط کاربر تاثیر زیادی روی تصمیمات خرید آن ها می گذارد.
۴)وفاداری مشتری
فلسفه برند جذاب با مشتریان طنین انداز می شود و حس وفاداری و دلبستگی را ایجاد می کند. مشتریان به احتمال زیاد از برندهایی حمایت می کنند که ارزش های خود را به اشتراک می گذارند.
۵)تمایز
در یک بازار رقابتی، فلسفه یک برند منحصر به فرد شما را از جمعیت جدا می کند. این کار به مشتریان دلیلی برای انتخاب برند شما نسبت به دیگران می دهد.
۶)نقشه راه برای کارمندان
فلسفه برند به عنوان یک نقشه راه برای کارمندان کار می کند که راه انجام کسب وکار را تعریف می کند، معیارهای جدید تعیین می کند، و روش برخورد با همکاران، مدیریت، مشتریان، فروشندگان، و سهامداران شرکت را فرموله می کند.آن ها را در هر مرحله از گراف حرفه ای خود با سازمان آموزش می دهد و راهنمایی می کند.
فلسفه برند قلب کسب وکار و سنگ بنای موفقیت آن است زیرا ارزش ها، اخلاق، باورها و اصول شرکت را در بر می گیرد و باعث می شود در میان رقابت و تغییر چرخه های کسب وکار، جایگاهی برای خود در بازار ایجاد کند.
چگونه فلسفه برند را تدوین کنیم؟
تدوین فلسفه برند آسان است اما حفظ و ارتقا سطح آن رویکرد ثابتی است که رهبران و مدیران برند باید به شدت به آن پایبند باشند و به شیوه ای بسیار متعهدانه آن را دنبال کنند، چرا که واقعا جایگاه کسب وکار را در انجمن و در ذهن مشتریان تعریف می کند.
چهار سوال اصلی وجود دارد که برای نوشتن فلسفه برند باید به آن ها پاسخ دهید.
۱)ماهیت کسب وکار چیست؟
مدیریت ارشد و اعضای کلیدی شرکت باید دور هم بنشینند و در مورد تعریف ماهیت ذاتی کسب و کاری که قصد شروع آن را دارند و در نتیجه در مورد انواع محصولات و خدماتی که قصد ارائه آن ها در بازار را دارند، بحث کنند.
۲)نقطه فروش منحصربه فرد کسب وکار چیست؟
هر سازمان تجاری باید یک نقطه فروش منحصر به فرد داشته باشد که آن را از رقابت جدا کرده و به ایجاد یک هویت متمایز در صنعت کمک کند.مدیریت باید آن نقطه خاص را که می تواند در محصول یا در سطح خدمات ارائه شده به مشتریان باشد، تشخیص داده و به آن اشاره کند. این می تواند هر چیزی باشد، درست از کیفیت، مقرون به صرفه بودن، یا خدمات سریع؛ باید با ماهیت کسب وکار و چشم انداز شرکت مطابقت داشته باشد.
۳)مشتری کیست؟
پس از مشخص شدن ماهیت کسب وکار، پیشنهادها و نقاط فروش منحصربه فرد، نوبت به شناسایی بازار هدف و مشتریان می رسد.این موضوع جایگاه بسیار مهمی در شکل گیری فلسفه برند دارد؛ چرا که بسیاری از اوقات محصول یا خدمات به گونه ای طراحی نمی شود که مشتریان یا مشتریان با آن ها سازگار نباشند.
۴)بیانیه چشم انداز چیست؟
همان طور که پیش تر گفتیم، فلسفه برند محصول جانبی یا برگرفته از بیانیه چشم انداز شرکت است.مدیریت باید اهداف و آرمان ها را برای آینده تعریف کند و روش رسیدن به آن ها را به گونه ای تنظیم کند که با بیانیه چشم انداز به نتیجه برسد.
اندازه گیری تاثیر فلسفه برند
شما به عنوان یک نویسنده محتوا، این فرصت منحصر به فرد را دارید که نه تنها ماهیت فلسفه برند مشتریان خود، بلکه تاثیر آن را نیز منتقل کنید. ردیابی و اندازه گیری تاثیر فلسفه برند برای سنجش اثربخشی آن و تصمیم گیری آگاهانه ضروری است. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به مشتریان خود کمک کنید تا تاثیر فلسفه برند خود را ارزیابی کنند:
۱. مشارکت مشتری: معیارهایی مانند تعاملات رسانه های اجتماعی، تعامل با وب سایت و نرخ باز شدن ایمیل را تحلیل کنید. فلسفه برند جذاب با مشتریان طنین انداز می شود و آن ها را به تعامل با محتوا و پیشنهادها شما تشویق می کند.
۲. وفاداری و حمایت از مشتری: نظارت بر نرخ حفظ مشتری و تعداد طرفداران برند. فلسفه برند قوی وفاداری را پرورش می دهد و به مشتریان انگیزه می دهد تا برند شما را به دیگران توصیه کنند.
۳. رضایت کارمندان: کارمندانی که با فلسفه برند شما همسو هستند، به احتمال زیاد تجربه های استثنایی از مشتری ارائه می دهند. نظرسنجی ها و بازخوردها می توانند به اندازه گیری رضایت و همسویی کارمندان کمک کنند.
۴. موقعیت یابی بازار: موقعیت یابی برند خود در بازار را در مقایسه با رقبا ارزیابی کنید. فلسفه برند به خوبی تعریف شده به برند شما کمک می کند تا برجسته شود و فضای منحصربه فردی را در ذهن مشتریان اشغال کند.
۵. تاثیر اجتماعی: اگر فلسفه برند شما شامل بعد اجتماعی یا محیطی است، تاثیر اقدامات خود را بسنجید. تغییرات مثبتی که برند شما در دنیا ایجاد می کند را ارزیابی کنید.
مثال از فلسفه برند
گوچی
گوچی دارای هویت برند بسیار قوی است. درک صنعت با کیفیت بالا همراه با طراحی خلاقانه و جسورانه در محصولات آنها به قدری قوی است که در نگرش ها و ارزش های مشتریان خود منعکس می شود.
در حالی که محصولات آنها همچنین نشان دهنده اوج صنعت ایتالیایی است و به دلیل کیفیت و توجه به جزئیات بی نظیر است.به دلیل این هویت قوی، رابطه آنها با مشتریانشان بسیار شخصی است.
وقتی مشتری در آینه نگاه میکند و گوچی را میبیند، برند در خودش منعکس میشود. با گوچی، میتوانید ببینید که ارزش مشتری با برند همسو میشود، زیرا مصرفکننده کلیشهای احساس نفوذ، نوآوری و پیشرفت میکند – دقیقاً مانند خود برند.
زارا
مدل کسب و کار زارا با درجه بالایی از یکپارچگی عمودی مشخص می شود. این شامل تمام مراحل فرآیند مد می شود: طراحی، ساخت، تدارکات و توزیع به فروشگاه های مدیریت شده خود.
این دارای ساختار انعطاف پذیر و تمرکز مشتری قوی در تمام زمینه های تجاری خود است.که آنها را قادر می سازد تا زمان چرخش را کوتاه کرده و به انعطاف پذیری بیشتری دست یابند، موجودی را به حداقل می رساند و ریسک مد را تا حد ممکن کاهش می دهد.
کلید این مدل توانایی تطبیق پیشنهاد با خواسته های مشتری در کوتاه ترین زمان ممکن است. برای زارا، زمان عامل اصلی است که باید در نظر گرفته شود، بالاتر و فراتر از هزینه های تولید.این نشان دهنده سیاست واضح آنها در ارزش گذاری زمان حتی بیشتر از پول است.