بازاریابی سبز توسعه و فروش کالاها یا خدمات سازگار با محیط زیست است.طبق گفته کدینگتون پت و همکاران در ( 2020 ) منظور از بازاریابی سبز شامل کلیه فعالیتهای بازاریابی برای انجام مسئولیت زیست محیطی برای کاهش اثرات منفی بر محیط زیست. بازاریابی سبز یکی از انواع استراتژی های بازاریابی است که از اواخر دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 شروع به ظهور کرد. که مترادف با کلماتی مانند بازاریابی محیطی، بازاریابی زیست محیطی و بازاریابی پایدار می باشد.
بازاریابی سبز شامل فعالیتهای متنوعی مانند;
انجام تغییرات در فرآیند تولید:تولید به روشی پایدار
انجام تغییرات در محصول:عدم تولید مواد سمی یا مواد مخرب لایه ازن و تولید مواد بازیافتی یا قابل بازیافت
بستهبندی پایدار:عدم استفاده از بسته بندی زیاد
و تغییرات تبلیغاتی :استفاده از سامانه الکترونیکی به جای استفاده از کاغذ
دلیل شرکت ها یا سازمان ها در به کارگیری این مفهوم :
سازمانها میتوانند از مفهوم بازاریابی سبز برای استفاده از فرصتها برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند.
سازمانها بر این باورند که آنها یک الزام اخلاقی برای مسئولیت اجتماعی دارند.
دولت قوانینی راوضع کردهاست که شرکتها را وادار به توجه بیشتر به مسئولیتهای زیستمحیطی خود میکند.
فعالیتهای زیستمحیطی اجرا شده توسط رقبا باعث میشوند تا سازمانها فعالیتهای بازاریابی سبز خود را تغییر دهند.
عوامل پیامدهای در ارتباط با هزینه های بیهوده یا کاهش استفاده از موادی که می تواند رفتار شرکت را تغییر دهد.
مزایای بازاریابی سبز
رشد طولانی مدت پایدار همراه با سودآوری را تضمین می کند. در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه می شود، اگرچه هزینه اولیه آن زیاداست.• به شرکت ها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را با در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی بازاریابی کنند.به دسترسی به بازارهای جدید و بهره مندی از مزیت رقابتی کمک می کند.بیشتر کارمندان از اینکه در یک شرکت مسئول محیط زیست کار می کنند احساس غرور و مسئولیت می کنند.
چالش ها
محصولات سبز به مواد تجدید پذیر و قابل بازیافت نیاز دارند که هزینه بر است. مشکلات در تبلیغات فریبنده و ادعاهای کذب. نیاز به فناوری که مستلزم سرمایه گذاری عظیم در تحقیق و توسعه است. اکثریت مردم از محصولات سبز و کاربردهای آن آگاهی ندارند. اکثر مصرف کنندگان حاضر به پرداخت بیشتر برای محصولات سبز نیستند. آموزش به مشتریان در مورد مزایای بازاریابی سبز.مسئولیت اجتماعی شرکت را ترویج می کند.
نمونه بازاریابی سبز
Starbucks
استارباکس بهعنوان یکی از شناختهشدهترین برندها در ایالات متحده با تأثیر جهانی بزرگ، از اوایل دهه 2000، پایداری و منابع انسانی را برای محصولات خود ترویج میکرد.این شرکت به طور منظم میلیون ها دلار را به توسعه انرژی های تجدیدپذیر و سایر برنامه های زیست محیطی اهدا می کند.همچنین برای کاهش ضایعات در بسته بندی و محصولات باحذف پلاستیک از مواد بسته بندی سبز استفاده می کند.
TOMS
برندی که به دلیل کفش های راحت خود مشهور است، از تجارت خود برای بهبود زندگی و جلوگیری آسیب رساندن به محیط زیست استفاده می کند.اگر از سایت این شرکت بازدید کنید، می بینید که TOMS در پنج سال گذشته با استفاده از مواد سازگار با زمین مانند پنبه پایدار و باکاهش ضایعات و مصرف انرژی تجدید پذیر تلاش کرده است تا شیوه های پایدار را در زمینه های کلیدی کسب و کار خود گسترش دهد.
Green Toys
این شرکت فکر میکند برای تربیت کودکی شاد و سالم، باید محیطی سالم فراهم کرد.این باعث می شود همه به زمین ما و نحوه مراقبت از آن فکر کنند.اسباب بازی های سبز برای کودکان و برای محیط زیست بی خطر هستند زیرا از مواد 100٪ قابل بازیافت ساخته شده اند.
body shop
برندهای آرایشی اغلب برای ایجاد محصولات سبز و پایدار زیر ذره بین هستند زیرا این صنعت به طور کلی دارای سابقه منف یدر آزمایشات حیوانی و تولیدات شیمیایی است.بادی شاپ یک برند آرایشی است که کل استراتژی بازاریابی خود را حول آزمایش های بدون ظلم و تلاش های سبز خود بنا کرده است.این شرکت اقدامات مهمی را در مورد حقوق کشاورزان، حقوق بشر و حقوق زنان انجام دهد.بادی شاپ همچنین آگاهی را در مورد مسائل اجتماعی مهم مانند خشونت خانگی افزایش می دهد. علاوه بر این، تلاشزیادی برای 100% انرژیهای تجدیدپذیر استفاده کرده است
AVOCADO
آووکادو، یک برند تشک که دوستدار محیط زیستمی باشد و متعهد به استفاده از مواد ارگانیک برای تولید بالش، تشک و ملافه است. این تیم برای محافظت از سلامت مشتریان خود و محافظت از سیاره ما در برابر اثرات نامطلوب چنین اقداماتی را انجام می دهد.