اصول بازاریابی پایه ای است که کسب وکارها براساس آن استراتژی های بازاریابی را توسعه می دهند. آن ها به جنبه های مختلف یک کسب وکار یا محصول اشاره می کنند که نحوه دسترسی کسب وکارها به مخاطبان هدف را اطلاع رسانی می کند.
اصول کلاسیک بازاریابی که با نام ۴ Ps شناخته می شوند، چند دهه پیش توسط یک استاد بازاریابی در دانشگاه هاروارد تعریف شدند.این اصول – که شامل محصول، قیمت، مکان و ترفیع می شوند – را می توان تا دهه ۱۹۴۰ دنبال کرد، و مجموعه ای از منابع را تشکیل می دهند که یک شرکت باید برای بازاریابی خود به مخاطبان هدف خود از آن ها استفاده کند.
در حالی که اکثر مردم مدل ۴ P را می شناسند، برخی از نسخه ای از این اصول بازاریابی استفاده می کنند که بیشتر به سمت مصرف کنندگان متمایل است: مصرف کننده، هزینه، رضایت و ارتباطات.
۲۰ سال بعد، محققان این اصول بازاریابی را دوباره بازبینی کردند و لیست را طولانی تر کردند و در مجموع ۷ Ps ایجاد کردند. افراد، فرآیند (یا موقعیت یابی)و شواهد فیزیکی (یا بسته بندی)به اصول کلاسیک بازاریابی اضافه شدند.
از آنجا که ۴ P اول بیشتر برای محصولات ملموس کاربرد دارند، این اصول اضافی برای کسب و کاره ای مبتنی بر خدمات مفید هستند.در برخی موارد، افراد حتی اصول بیشتری – مانند بهره وری و کیفیت، یا شرکا – اضافه می کنند.۷ Ps باید به عنوان راهنمایی برای کمک به پیدا کردن بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب وکار شما عمل کند.این اصول به شما کمک می کنند در مورد اینکه چه چیزی را بفروشید، به چه کسی بفروشید و چگونه مشتریان را حفظ کنید، تصمیم گیری کنید. درنهایت، آن ها می توانند تاثیر مثبتی روی نتیجه نهایی شما بگذارند.
اصول مفهوم بازاریابی بخشی از “آمیخته بازاریابی” است که یک اصطلاح عمومی برای توصیف تمام استراتژی ها و تاکتیک هایی است که مشاغل می توانند برای ارائه محصولات و خدمات خود به بازار استفاده کنند.
با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید تمام آن P ها را به عنوان یک چارچوب تصمیم گیری در نظر بگیرید. این کسب و کارها را در مسیر انتخاب برنامه بازاریابی مناسب برای نیازهای فردی خود راهنمایی می کند.
اصول بازاریابی
۱. محصول
این یکی از مهم ترین اصول بازاریابی است، زیرا تمرکز اکثر تلاش های بازاریابی را تشکیل می دهد.محصول یک کسب وکار چیزی است که در ازای پول به بازار ارائه می دهد و می تواند یک محصول خوب یا خدماتی باشد. لازم است تیم های بازاریابی و فروش محصول را مطالعه کنند تا بدانند چگونه آن را به مخاطبان هدف بفروشند.
این اصل بازاریابی شامل درک ارزشی است که محصول برای هر بخش از بازار هدف خود ارائه می دهد. به این ترتیب کارشناسان بازاریابی می توانند درک کنند که در کمپین های بازاریابی روی کدام جنبه از محصولات باید تاکید کنند.اصل محصول بازاریابی شامل درک بهتر بودن محصول یک کسب وکار نسبت به رقبایش است. این اصل بر رضایت کلی مشتریان از محصول متمرکز است.
این اصل همچنین سایر فرایندهای غیر بازاریابی مانند توسعه محصول و خدمات مشتری را نیز اطلاع رسانی می کند. این ها نکاتی هستند که یک تیم بازاریابی ممکن است برای درک بهتر یک محصول ارزیابی کند:
این محصول چه نیازی را برآورده می کند؟
چه ارزش اضافه ای نسبت به محصولات رقیب ارائه می دهد؟
آیا این محصول الزامات ایمنی را رعایت می کند؟
آیا این محصول از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است؟
برای این اصل، چند عامل وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
بازار هدف شما
محدوده محصول شما
کیفیت محصول شما
تمام ویژگی های این محصول
مزایایی که محصول شما به مشتریان ارائه می دهد
اندازه و طراحی محصول
۲. قیمت
قیمت یک محصول، مبلغی است که مشتریان برای خرید آن هزینه می کنند. این یکی از اصول مهم بازاریابی است؛ زیرا بر نگرش مشتریان نسبت به محصول تاثیر بسزایی می گذارد. این موضوع به همان اندازه برای کسب وکار اهمیت دارد که حاشیه سود آن را تعیین می کند. تعیین قیمت مناسب برای یک محصول کار ظریفی است که موفقیت آن را در بازار تعیین می کند. اگر قیمت بسیار بالا باشد، ممکن است برای بسیاری از مشتریان بالقوه بسیار گران باشد. به طور مشابه، قیمتی که بسیار پایین است ممکن است باعث شود مشتریان در کیفیت آن شک کنند. در نتیجه، تحقیق برای انتخاب بهترین قیمت مهم است.
قیمت گذاری همچنین مشوق های خاصی مانند تخفیف ها و پیشنهادها ویژه ای که کسب وکارها می توانند به مشتریان خود ارائه دهند را تحت تاثیر قرار می دهد. در اینجا انواع مختلفی از استراتژی های قیمت گذاری که کسب و کارها می توانند اتخاذ کنند، آورده شده است:
قیمت گذاری رقابتی: این استراتژی شامل تعیین قیمت پایین تر از رقبا برای جذب مشتری است. این محصول برای کسب وکارهایی مفید است که تازه وارد بازار شده اند و زمانی که کیفیت محصول از قیمت آن بیشتر باشد، به خوبی کار می کنند.
قیمت گذاری دستوری: براساس این استراتژی، کسب وکارها قیمت بالایی به محصولات می دهند و در طول زمان آن ها را کاهش می دهند. این استراتژی برای محصولاتی موثر است که در طول زمان ارزش خود را از دست می دهند، مانند گوشی یا خودرو.
قیمت گذاری بالا – پایین: این استراتژی مانند استراتژی اسکیمینگ است اما معمولا شامل کاهش ناگهانی قیمت به جای کاهش تدریجی است. این استراتژی با محصولات فاسد شدنی یا فصلی به خوبی کار می کند.
قیمت گذاری پریمیوم: براساس این استراتژی، کسب وکار قیمت خود را بسیار بالاتر از قیمت معمول بازار تعیین می کند. این استراتژی به ایجاد توهم کیفیت کمک می کند و برای محصولات لوکس به خوبی جواب می دهد.
قیمت گذاری باندل: این استراتژی شامل قرار دادن محصولات مشابه در یک بسته و فروش آن ها با یک قیمت واحد است. این استراتژی مشتریان را به خرید محصولات بیشتر تشویق می کند و در خرده فروشی رایج است.
قیمت گذاری رقابتی: این استراتژی شامل تعیین قیمت ها براساس محصولات مشابه در همان بازار است. این قیمت ممکن است کمی پایین تر یا بالاتر از قیمت رقبا باشد.
قیمت گذاری هزینه به علاوه: این یک استراتژی قیمت گذاری رایج است که شامل اضافه کردن درصد کمی به هزینه محصول برای تثبیت قیمت آن است. در اینجا، قیمت محصول به حاشیه سود هدف کسب وکار بستگی دارد.
قیمت گذاری پویا: این استراتژی شامل تغییر قیمت محصول بسته به سطح تقاضای فعلی است. این استراتژی در کسب و کاره ای مهمان نوازی و حمل و نقل رایج است.
۳. مکان
مکان به فرآیند ارائه محصولات و خدمات شما به مشتریان اشاره دارد. مکان جایی است که محصول یا خدمات شما برای خرید در دسترس است و مشتریان می توانند آنها را خریداری کنند. این می تواند یک فروشگاه فیزیکی، یک وب سایت آنلاین باشد، یا می توانید از چندین کانال برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر استفاده کنید.
برای یک تجارت ضروری است که مکان مناسبی را انتخاب کند که برای مشتریان مناسب باشد و برای افزایش فروش محصول به مشتریان بالقوه نزدیک شود. بنابراین، برنامه ریزی دقیق برای قرار دادن یا توزیع محصول شما برای یک کسب و کار موفق مهم است. به عنوان مثال، دانستن اینکه مشتریان بالقوه شما کجا هستند، مکان شما باید کجا باشد و چگونه مشتریان بالقوه خود را به موقعیت مکانی خود متصل کنید، بخش مهمی از رشد و بازاریابی کسب و کار شما است.
علاوه بر این، در عصر دیجیتال امروزی، مهم نیست که فروشگاه یا خدمات شما در کجا قرار دارد، حضور دیجیتالی میتواند تفاوت بزرگی در ارتباط با مشتریان بالقوه شما ایجاد کند. از آنجایی که افراد بیشتری تمایل دارند به جستجوی آنلاین برای نیازهای خود بپردازند.
یک مکان اشتباه و درست برای همه چیز، از جمله محصول شما وجود دارد. موارد زیر را به یاد داشته باشید:
جایی که مشتریان شما به دنبال محصول شما خواهند بود
جایی که بازار هدف شما بیشتر وقت خود را در آن می گذراند
چگونه محصول خود را به راحت ترین شکل ارائه می دهید
۴. ترفیع
P چهارم که اصول بازاریابی را شکل می دهد، به تلاش های تبلیغاتی شما اشاره دارد. این شامل تمام روش های شما برای اطلاع رسانی به مشتریان از محصول و چگونگی تشویق آن ها به خرید آن است.
بازاریابی محصول شما می تواند به روش های مختلفی انجام شود. بازار هدف خود را هنگام انتخاب بهترین رویکرد از موارد زیر در نظر داشته باشید:
فروش مستقیم
تبلیغات فروش
کمپین های تبلیغاتی با مشارکت سلبریتی ها یا چهره های سرشناس
تبلیغات سنتی و رسانه های اجتماعی
۵. افراد
از دیدگاه ترکیب بازاریابی و اصول بازاریابی، افراد به هر کسی که در کسب وکار شما دخیل است، مراجعه می کنند. کارکنان، فروشندگان، محققان بازار، تیم خدمات مشتری و حتی خود شما در این دسته قرار می گیرند.
برای موفقیت در بازاریابی، باید افراد مناسب را در کنار خود و پشت صحنه داشته باشید.
تیم های شما باید در برخورد با مشتریان آموزش ببینند. باید از آموزش آن ها اطمینان حاصل کنید:
مهارت های فنی – تیم شما باید محصول شما را در داخل و خارج بشناسد. آن ها باید بتوانند به هر سوالی که مشتریان ممکن است در مورد نحوه کار، مزایای آن و غیره داشته باشند، پاسخ دهند.
مهارت های بین فردی – کارمندان ارشد شما باید در برخورد با مشتریان خوب باشند و برای هر موقعیت اجتماعی به خوبی آماده باشند.
۶. فرآیند
فرآیند چیزی است که در پشت صحنه هنگام ایجاد محصول یا خدمات خود اتفاق می افتد. از کارمندانی که کار عملی را انجام می دهند، تا کارمندانی که در دفاتر می نشینند و به ایمیل ها پاسخ می دهند، همه بخشی از فرآیند کسب و کار شما هستند.
این اصل همچنین میتواند به کل سفر تجربه مشتری اشاره داشته باشد – خدماتی که مشتری از ابتدا تا انتها از شرکت شما دریافت میکند. هدف شما این است که این فرآیند را تا حد امکان روان و لذت بخش کنید.
ملاحظات مهم:
فرایندها باید به خوبی کنترل شوند تا تجربه مشتری پایدار باشد.
فرایندها باید به خوبی در اسناد SOP (روش عملیاتی استاندارد)تعریف شوند.
فرایندها باید برای ارائه خدمات ساده شوند
۷. شواهد فیزیکی(بسته بندی)
آخرین P که اصول بازاریابی را تشکیل می دهد، به بسته بندی محصول و شرکت شما اشاره دارد. این همان چیزی است که مشتریان شما در تعامل با برند شما می بینند. شما همیشه باید با نگاهی انتقادی به آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که به درستی برند شما را نشان می دهد.
در اینجا به برخی از عناصر بسته بندی / شواهد فیزیکی که باید بر روی آن ها تمرکز کرد، اشاره می کنیم:
طراحی و تم کلی برند شما
وب سایت شما
طراحی فروشگاه فیزیکی
نشانه هایی که استفاده می کنید
بروکر و طرح های تبلیغاتی مشابه
۴ اصل فعالیت بازاریابی که منجر به ارزش مشتری می شود
بازاریابی زمانی برای مشتریان ارزش ایجاد می کند که مزایای درک شده آن ها از هزینه های محصولات یا خدمات بیشتر باشد.
ارزش بازاریابی به چهار نوع کلیدی تقسیم می شود:
ارزش عملکردی: این موارد به راه حل هایی اشاره می کنند که برای مشتریانتان ارزش ایجاد می کنند. شما استراتژی های کاربردی بازاریابی ارزش را براساس عملکرد فیزیکی محصولات خود می سازید.
ارزش پولی: برای ارزش پولی، تابع و قیمت درهم ادغام می شوند. به یاد داشته باشید که مشتریان شما باید احساس کنند که ارزش خوبی برای پولی که برای محصول شما خرج کرده اند، دارند.
ارزش اجتماعی: ارزش اجتماعی به این معنی است که مشتریان شما احساس می کنند محصول شما به آن ها اجازه می دهد با همکاران خود ارتباط برقرار کنند یا با دیگران تعامل داشته باشند. تعیین ارزش اجتماعی محصول شما می تواند تا حدودی دشوار باشد و نیاز به تحقیقات اختصاصی دارد.
ارزش روان شناختی: آیا محصول شما قادر است مشتریان شما را راضی کند؟ آیا به آن ها اجازه می دهد خودشان را به نحوی بیان کنند؟ شما می توانید با تمرکز بر نیازها و خواسته های مخاطبان هدف خود از طریق پیام های ظریف بازاریابی خود، از ارزش روانی برای تشویق رفتار خاص استفاده کنید.
بازاریابی از طریق فعالیت های زیر برای مشتریان ارزش ایجاد می کند.
۱. ایجاد
خلق کردن زمانی اتفاق می افتد که شما هم با تامین کنندگان و هم با مشتریان خود تعامل داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که چیزی ارزشمند به آن ها می دهید. از داده های مربوط به مخاطبان هدف خود برای تعیین بهترین راه های رسیدن به این هدف استفاده کنید.
ملاحظات مهم:
هنگام طراحی محصول، خودتان را جای خریدار احتمالی قرار دهید
در طول تولید از مواد نامرغوب یا گوشه های برش خورده استفاده نکنید.
از اضافه کردن ویژگی های غیر ضروری که از ارزش محصول می کاهد خودداری کنید
۲. برقراری ارتباط
ارتباط موثر به شما اجازه می دهد آنچه ارائه می دهید را توصیف کنید و در عین حال از مشتریان خود یاد بگیرید که آیا از آنچه به آن ها داده اید راضی هستند یا خیر. همچنین می توانید هر نقطه ضعف یا چالشی را که پیش از این از آن خبر نداشتید، کشف کنید.
ملاحظات مهم:
اطمینان حاصل کنید که بازاریابی محصول شما با در نظر گرفتن نقاط ضعف مخاطبان هدف شما طراحی شده است.
از تبلیغات برای پاسخ دادن به تمام سوالات مشتریان خود استفاده کنید
وعده هایی ندهید که شما و محصولتان نمی توانید به آن ها عمل کنید.
۳. تحویل
شما باید محصول یا خدمات خود را به شکلی موثر به دست مشتریان برسانید که منطقی ترین ارزش را داشته باشد و ارزش را بهینه کند. شما نباید با این بخش از برنامه ریزی بازاریابی خود کنار بیایید.
ملاحظات مهم:
اطمینان حاصل کنید که دسترسی به محصول خود را برای مشتریان خود آسان کرده اید.
هم کاری با تامین کنندگان معتبر و شرکت های ارائه دهنده
بخش بزرگی از بودجه خود را به این بخش از فرآیند اختصاص دهید
۴. تغییر شکل
مشتریان شما برای چیزی ارزشمند پول پرداخت می کنند، بنابراین شما چیزی را که آن ها می خواهند یا به آن نیاز دارند با پشتیبانی و پول آن ها مبادله می کنید. آن ها باید احساس کنند که این تبادل مطلوب است و پول خود را صرف چیزی نمی کنند که آن ها را ناامید یا ناراضی کند.
ملاحظات مهم:
مشتریان شما باید احساس کنند که با خرید محصول شما برنده می شوند، بنابراین چیزی با کیفیت به آن ها بدهید.
ارائه ضمانت بازگشت پول
اهمیت اصول بازاریابی
اگر صاحب کسبوکار یا مشتاقی هستید، مطمئناً تا به حال متوجه حجم وسیعی از انتخابهای خود شدهاید – از انتخاب چیزهای مناسب برای فروش گرفته تا جذب مخاطبان هدف برای خرید آنها تا راضی نگه داشتن آنها و بازگشت بیشتر.
هنگامی که اصول بازاریابی را بررسی و به طور متفکرانه به کار می برید، می توانید انتخاب های تجاری هوشمندانه تر و آگاهانه تری داشته باشید. این به نوبه خود، شانس شما را برای ساختن برندی که واقعاً برای مشتریان، تیم و خودتان ارزشمند باشد، افزایش میدهد.
به عنوان یک امتیاز اضافی، 7 P اصول بازاریابی پایدار هستند که برند شما را برای ثبات طولانی مدت تنظیم می کنند. شرایط بازار دائماً تغییر خواهد کرد، اما استراتژیهایی که از این اصول میسازید به تقویت و محافظت از شرکت شما در برابر نوسانات اجتنابناپذیر بازار کمک میکند.