نماد سایت جستجوگر دانش

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار یک نمایش بصری از یک مدل کسب و کار است که تمام عوامل استراتژیک کلیدی را برجسته می کند. به عبارت دیگر، یک مرور کلی، جامع و کامل از عملکرد شرکت، مشتریان، جریان های درآمد و موارد دیگر است.

تاریخچه مختصری از بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار توسط الکساندر اوستروالدر و ایو پیگنور در سال 2005 ساخته شد. در آن زمان، انقلابی بود و جایگزینی ساده و بصری برای یک طرح کسب و کار سنتی ارائه می کرد.

عناصر یک بوم مدل کسب و کار

بنابراین، بوم مدل کسب و کار شامل چه چیزی می شود؟

بوم مدل کسب وکار
بوم مدل کسب وکار

بخش مشتریان

چه B2B چه B2C، همه مشاغل مشتری دارند. افراد یا سازمان‌هایی هستند که محصولات شما را می‌خرند، از خدمات شما استفاده می‌کنندو برای ایجاد سود ضروری هستند. مشتریان می‌توانند از طریق ابزارهای مختلف تعریف شوند, اما مهم است که ابتدا بر روی مشتریان اصلی تمرکز کنیم و سپس مشتریان احتمالی یا بالقوه کمتری را ارزیابی کنیم. بوم باید از جمله عوامل زیر را ارزیابی کند:

نیازهای فعلی و آینده: مشتریان به دنبال چه چیزی هستند و در آینده نزدیک به دنبال چه چیزی هستند؟

جمعیت شناسی عمومی: محدوده سنی، مکان، علایق و غیرهدوست داشتن ها، دوست نداشتن ها و نکات دردناک: مشتریان شما از چه چیزی لذت می برند و چه چیزی آنها را کنار می گذارد ؟ دانستن این مساله به درک بهتر چگونگی نزدیک شدن آن‌ها کمک خواهد کرد.

روابط با بخش‌های دیگر: این مهم است که کسب‌وکار شما به چند گروه تعامل داشته باشد. برای مثال Airbnb هم صاحبان ملک و هم میهمانان دارد، استراتژی تجاری تنها در صورتی کار می کند که هر دو راضی باشند. علاوه بر این، می‌توانید بخش‌های دیگری را فهرست کنید که ممکن است در آینده از محصول یا خدمات استفاده کنند. این امر مسیرهای آینده ای را که استراتژی می تواند در آن حرکت کند، پس از کسب موفقیت با مخاطب(های اصلی) اصلی، برجسته می کند.

ارزش پیشنهادی

 ارزش پیشنهادی یک شرکت مجموع محصولات و خدمات مختلف است، به طور خاص در رابطه با این که چگونه به طور منحصر به فرد در بین رقبا برجسته می شود.

به زبان سادهچه عامل منحصر به فردی است که این کسب‌وکار را بهتر از دیگری می‌سازد?

خالق بوم مدل کسب و کار اوستروالدر همچنین بیان کرده است که سازمان ها باید چیزی منحصر به فرد ارائه دهند که باید بلافاصله از رقبا قابل تشخیص باشد.

ارزش پیشنهاد ی می‌تواند به سادگی ارزان‌تر بودن، سریع‌تر کارآمدتر یا در دسترس‌تر بودن نسبت به رقیب نشان دهد.

با این حال، تقریباً می‌توانیم همه مقادیر را در دو دسته کلی قرار دهیم:

کمی. شامل مزایایی می باشد که به راحتی قابل شمارش است. از دیدگاه مشتری، این بدان معنی است که آنها را می توان به راحتی با رقبا مقایسه کرد. نمونه هایی از این می تواند شامل قیمت گذاری یا سرعت باشد.کاربران ممکن است به خوبی سرویس شما را انتخاب کنند زیرا ارزانتر یا سریع تر است.

کیفی. به مفاهیم انتزاعی مانند ارزش یا تجربه اشاره دارد – آن‌هایی هستند که نمی‌توان به آسانی با اعداد اندازه‌گیری شوند, اما با این وجود, پاسخ احساسی قوی به مخاطبین خود می‌دهند.

مثال‌هایی از این می‌تواند شامل ویژگی‌های مختلفی مثل استفاده از محصولات محلی, دوست‌دار محیط‌زیست یا داشتن یک رویکرد شخصی, مشتری محور باشد که رقبا فاقد آن هستند. راه دیگری برای بیان ارزش اصلی این است که بپرسید می خواهید مشتریان چه چیزی را به خاطر بسپارند. وقتی نوبت به توصیه کسب و کارتان به دیگران می رسد، فایده اساسی که مردم باید به آن اشاره کنند چیست؟ این ارزشی است که سازمان شما باید آن را هدایت کند، بنابراین باید روی بوم باشد. البته ارزش شما نیز باید حفظ شود.

به عنوان مثال، اگر ارزش شما در این باشد که تنها سرویس در یک منطقه مربوطه باشید، چه اتفاقی می افتد زمانی که یک رقیب بزرگتر در نهایت تصمیم به نقل مکان می گیرد؟ بوم مدل کسب و کار باید این نقاط ضعف را برجسته کند تا بهتر برنامه ریزی شود.

کانال ها

تعامل شما و مشتری چگونه خواهد بود؟ هنگامی که مشتری خود را تعریف کردید و همچنین ارزش منحصر به فرد خود را مشخص کردید، این امر بر کانال هایی که استفاده می کنید تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما مشغول هستند و در حال حرکت هستند، یک سرویس تلفن همراه ضروری خواهد بود.

به همین ترتیب، اگر مکان‌های خاصی را هدف قرار می‌دهید، شاید حضور فیزیکی نیز لازم باشد؟ آنچه در اینجا مهم است این است که نقاط تماس زیادی را که مشتریان شما ممکن است بخواهند در نظر بگیرید و موارد مفید را برجسته کنید. با این حال, لازم به ذکر است که کانال‌ها می‌توانند در طول زمان سازگار شوند و این حوزه‌ای است که در آن بوم مدل کسب‌وکار به روز می‌شود.

به عنوان مثال، زمانی که شرکت ها در گذشته شروع به کار می کردتنها تعداد کمی از گزینه‌ها یعنی شماره‌گیری یا مراجعه حضوری وجود داشت. اختراع اینترنت و اپلیکیشن های موبایل به سرعت این موضوع را تغییر داد و اکنون بیش از 10 روش مختلف از جمله تلویزیون های هوشمند و دستورات صوتی وجود دارد.

با این حال، تصمیم برای توسعه با محصولات دیجیتال جدید فقط از روی هوس اتفاق نیفتاد: بوم مدل کسب و کار نیازهای مشتری (کارآیی و میل به تلاش کمتر) را با ارزش پیشنهادی آنها (ساده کردن سفارش و تحویل غذا تا حد امکان) برای تعریف کانال های جدید در نظر گرفت

ارتباط با مشتری

این بخش ارتباط شما با هر مشتری را پوشش می دهد. این شامل این است که چگونه مشتریان برای اولین بار از کسب و کار شما استفاده کردند، چگونه این مشتریان اولیه را حفظ کردید و در نهایت، چگونه مخاطبان تجارت خود را افزایش خواهد داد. در اینجا باید چندین عامل را در نظر گرفت، به خصوص در مورد نوع رابطه ای که می خواهید:

مشاوره شخصی. در این فرم از ارائه خدمات به مشتری ضروری است. مشتریان یک رویکرد شخصی از شرکت شما می خواهند و به نوبه خود، شما یک رویکرد مستقیم متناسب با نیازهای خاص آنها ارائه می دهید.

این امر اغلب شامل داشتن کارمندانی است که به مشتریان خاص (مثلا فروش یا موقعیت توسعه کسب‌وکار) قبل و بعد از خود فرآیند فروش وابسته هستند. برای مثال، این چیزی است که یک بانک ممکن است برای مشتریان تجاری خود داشته باشد. اینکه چقدر این رابطه دقیق اختصاص است به ماهیت خدمات شما و همچنین مشتریان شما بستگی دارد.

اتوماسیون و سلف سرویس. از طرف دیگر، ممکن است اصلاً تمایلی به داشتن یک رابطه مستقیم و شخصی نداشته باشید. این اغلب در فروشگاه های تجارت الکترونیک یافت می شود، برای مثال؛ مشتریان فقط می‌خواهند بدون صحبت با کسی، به دلخواه مرور و خرید کنند. اتوماسیون می تواند این را از طریق شخصی سازی، بدون آگاهی مشتری، مانند مشاهده توصیه شده نتفلیکس افزایش دهد.

جوامع.از طرف دیگر، اگر مخاطبان هدف شما یک بخش، ناحیه یا منطقه خاص هستند، ممکن است بخواهید یک انجمن ایجاد کنید. در این رویکرد، مدل کسب و کار شما افراد دارای علایق مشترک را گرد هم می آورد تا اقدامات بیشتری را تسهیل کند.

جریان های درآمدی

در نهایت، یک شرکت باید به سود برسد.در بوم مدل کسب‌وکار، این با جریان‌های درآمد نشان داده می‌شود: کانال های مختلفی که با آن می توان درآمد ایجاد کرد.

در اینجا متداول ترین جریان های درآمدی که باید در نظر گرفته شوند آورده شده است:

فروش دارایی یا کالا: این یکی از قدیمی ترین جریان ها است. کسب و کار با فروش کالا در هر معامله درآمد ایجاد می کند.

اشتراک: اگر خدمات مستمری ارائه می‌دهید یا محصولاتی را اجاره می دهید، آن‌ها تحت مدل‌های اشتراک قرار می‌گیرند:مشتریان شما تا زمانی که از کسب و کار شما استفاده می کنند، طبق یک برنامه منظم (مانند ماهانه یا سالیانه) پرداخت می کنند.

اجاره یا قرض دادن: این مشابه اشتراک است، اما از این جهت متفاوت است که برای یک دوره از پیش تعریف شده است.به عنوان مثال شرکت های اجاره خودرو اغلب این کار را انجام می دهد، زیرا مشتریان قبل از خرید مدت زمان اجاره را تعیین می کنند. با این حال، مدل‌های جدیدتر سعی می‌کنند با ارائه خدمات مبتنی بر اشتراک بیشتر، این وضعیت موجود را به چالش بکشند.

لایسنس: جایی است که یک کسب و کار مجوزهایی را برای استفاده از مالکیت به شرکت ها یا افراد دیگر می فروشد. این شبیه به فروش است، اما با این تفاوت که شما همچنان مالکیت معنوی را دارید و کاربر نمی تواند آن را دوباره بفروشد.

تبلیغات:شاید مدل شما برای جذب کاربران طراحی شده است، اما در حال حاضر از فرصت های تبلیغاتی درآمد کسب می کنید؟ شبکه های رسانه های اجتماعی معروف ترین نمونه این موضوع هستند. آنها از طریق خرید یا اشتراک درآمد کسب نمی کنند، بلکه از طریق دریافت هزینه از تبلیغ کنندگان برای بهره مندی از این شبکه کسب درآمد می کنند. توجه به این نکته مهم است که این جریان‌های درآمدی کاملاً مشخص نیستند – آنها با تغییر بازار تطبیق یافته و تکامل می‌یابند.

به عنوان یک کسب و کار، باید مرتباً به بوم بازگردید تا مطمئن شوید که هر جریانی تا آنجا که می تواند مؤثر باشد. این شامل طرح‌ها و گزینه‌های قیمت‌گذاری مختلف (به‌خصوص اگر جریان‌های متعددی دارید) یا اضافه کردن جریان‌های جدید.

منابع کلیدی

هر سازمانی با منابع زیر کار می کند: دارایی های یک ضرورت در اداره تجارت و ارائه ارزش (که قبلاً تعریف شده است) به مشتریان می باشد. مانند سایر عناصر، این  عنصر هم می تواند به اشکال مختلف باشد.

منابع انسانی: اگر ارزش شخصی ارائه می کنید یا مدلی دارید که به پرسنل زیادی نیاز دارد، هزینه و آموزش کارکنان باید در نظر گرفته شود.

مالی: برای راه اندازی و حفظ یک کسب و کار قبل از کسب سود چقدر سرمایه گذاری لازم است؟ هرچه پول بیشتری از قبل مورد نیاز باشد، بار تولید ROI (بازگشت سرمایه)بیشتر خواهد بود.

فیزیکی: گسترش حضور، افتتاح دفاتر یا خرید فضای فیزیکی نیز دارایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این بیشتر برای سازمان‌هایی که به موقعیت‌های برجسته نیاز دارند، مانند خرده‌فروشی‌ها یا هتل‌ها صادق است. برای بسیاری از کسب و کارها، فشار به سمت یک چشم انداز دیجیتال به سرعت فشار این منبع خاص را کاهش می دهد.

مالکیت معنوی: این می تواند شامل همه چیزهایی باشد که برای توسعه IP شما (مانند یک برنامه) و همچنین توسعه و نگهداری آن نیاز است.برای مثال، اشتراک‌ها و مجوزها با اطمینان از اینکه مشتریان نمی‌توانند بدون کسب‌وکار شما از این سرویس استفاده کنند، باقی می‌مانند، زیرا شما همچنان دارای حقوق مالکیت معنوی هستید. از طریق این عوامل، شما باید آنچه را که در حال حاضر در دسترس است و برای موفقیت مورد نیاز است، شناسایی کنید.

بسیاری از این موارد در کانال های قبلی شما تعریف شده است: اینجا جایی است که شما بر آنچه که آن کانال ها برای موفقیت نیاز دارند تمرکز می کنید – با هدف نهایی ایجاد یک مدل کسب و کار پایدار.

فعالیت های کلیدی

مشابه بخش آخر، برای ایجاد ارزش پیشنهادی خود و اطمینان از موفقیت آن چه کاری باید انجام دهید؟

این بخش شامل فعالیت‌های کلیدی مورد نیاز برای مؤثر کردن مدل شما و ارتباط موفقیت‌آمیز با مشتریان است. این می تواند شامل سرمایه گذاری اولیه، مانند پیدا کردن یک شرکت توسعه یا حتی بازاریابی و تبلیغات برای ایجاد آگاهی اولیه از شرکت باشد. این بخش باید همه چیز را در نظر بگیرد, از جمله تاثیر هر یک بر روی کسب‌وکار کلی, برای درک موارد ضروری مطلق و چیزهای اضافی.

مشارکت های کلیدی

تعداد کمی از شرکت ها به تنهایی زنده می مانند.شناسایی و آماده سازی  به منظور مشارکت های کلیدی برای بقای طولانی مدت ضروری است. در اینجا شراکت های اولیه ای هستند که معمولاً باید در نظر بگیرید.

توزیع کنندگان: کسب و کار شما چگونه به مشتریان محصولی را می فروشد؟ چه از فروشگاه‌های آنلاین، چه نمایندگی‌های فروش یا سایر شرکت‌ها استفاده کند، شما به نوعی توزیع نیاز دارید.

شراکت با رقیب: گاهی اوقات دو کسب و کار که  با هم رقیب هستند می توانند برای تصاحب بازارهای بزرگتر به هم بپیوندند. این در جایی کار می‌کند که این به اندازه کافی سود بالقوه باشد که سرمایه‌گذاری مشترک معنای مالی بیشتری داشته باشد:

خطر واضحی وجود ندارد که یک طرف با ضرر طرف‌های دیگر به دست بیاورد. به عنوان مثال، سازمان‌های کوچک‌تر اغلب می‌توانند برای ارائه پیشنهادی بزرگ‌تر و جامع‌تر به کاربران یا حتی شرکت در رویدادهایی که خارج از بودجه هر یک از طرفین است، متحد شوند.

تامین کنندگان: مشابه توزیع، شما همچنین برای همه چیز از مواد خام گرفته تا توسعه نرم افزار به تامین کنندگان نیاز دارید. اگر چیزی وجود دارد که نیاز دارید و نمی‌توانید در داخل آن را تولید کنید، باید تامین‌کنندگان قابل اعتماد را شناسایی کنید.

مشتریان موجود: شاید اگر مشتریان موجود داشته باشید می‌توانید برخی از پاداش‌ها یا سیستم مبتنی بر کمیسیون را برای گسترش آگاهی ارائه کنید؟ مانند هر چیز دیگری، بسیاری از این موارد در معرض تغییر خواهند بود. همانطور که تجارت رشد می کند، ممکن است متوجه شوید که دیگر نیازی به شراکت خاصی ندارید و به همین ترتیب نیاز دارید که به سمت دیگران بروید. همه اینها باید در بوم مدل کسب و کار ذکر شود.

ساختار هزینه

در نهایت، تا جایی که عناصر بوم مدل کسب و کار پیش می روند، باید تمام هزینه های بالقوه را تعریف کنید. پس از همه، شما باید بدانید که چه مقدار هزینه کرده اید تا بدانید از چه زمانی دارید سود می کنید.

ساختار هزینه هر دو هزینه های موجود و آتی را در نظر می گیرد: تعیین هزینه‌های ثابت ساده‌ترین راه است، زیرا قیمت‌های منفرد یا قیمتی تکراری دارند که تغییر نمی‌کند. اجاره نمونه خوبی است.

از سوی دیگر، هزینه های متغیر می تواند متفاوت باشد و اوج آنها باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند دما اغلب می تواند بر مشاغلی که نیاز به حفظ گرما یا رطوبت خاصی دارند تأثیر بگذارد – ممکن است در ماه های گرم تر هزینه بیشتری (یا کمتر) داشته باشند. صرفه جویی در مقیاس و دامنه، به طور مشابه، به کاهش هزینه ها با گسترش کسب و کار اشاره دارد.

این به این دلیل است که تولید بزرگتر می تواند کارایی بهتری (مقیاس) ایجاد کند و در عین حال مشارکت های جدید ایجاد کند و فرآیندهای داخلی را بهبود بخشد، در نتیجه می تواند سازمان (حوزه) گسترده تر را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، ممکن است برای پشتیبانی فوری، مانند بسته بندی، به ارائه دهندگان شخص ثالث اعتماد کنید، اما زمانی که انجام این کار مقرون به صرفه شد، آن را به داخل خود منتقل کنید. درک این متغیرها بسیار مهم است تا بوم مدل کسب و کار دیدی واقع بینانه از هزینه ها در حال حاضر و همچنین جایی که شرکت قصد کوتاهی دارد ارائه دهد.

بوم مدل کسب و کار برای موارد زیر مفید است:

استارت آپ ها و کارآفرینان

محصولات یا خدمات جدید در یک مدل تجاری موجود

سازمان ها در حال ارزیابی مجدد مدل کسب و کار قدیمی خود

همسویی برنامه ها در تمام سطوح سازمان

سازمان هایی که به دنبال روابط جدید با مشتریان، شرکای کلیدی و سرمایه گذاران هستند

مشاوران وارزیابانی که وظیفه کمک یا ارزیابی یک سازمان را بر عهده دارند

مشاغلی که ادغام یا ترکیب را انجام می دهند

مزایای بوم مدل کسب وکار چیست؟

چه بر روی مدل کسب و کار موجود خود کار کنید و چه بر روی یک ایده جدید – بوم مدل کسب وکار دارای پنج مزیت اصلی است:

1. نگاهی به موارد ضروری

با بوم مدل کسب وکار شما همیشه یک نمای کلی از مدل کسب و کار خود واقعا دارید.

همچنین نشان می دهد که کدام فعالیت ها چندان مهم نیستند یا حتی مانع رسیدن به هدف می شوند. از آنجایی که بوم مدل کسب وکار دیدگاه شما را نسبت به موارد ضروری واضح تر می کند، می توانید مدل کسب و کار خود را بیشتر بهبود ببخشید.

2. مبنایی برای طوفان فکری

بوم مدل کسب وکار به عنوان پایه ای عالی برای آزاد کردن افکار شما است. شما همچنین می توانید مدل های جایگزین را برای ایده کسب و کار خود آزمایش کنید و امکانات ترکیبی جدیدی را بیابید.

3. ارائه ساختار یافته

بوم مدل کسب وکار ایده کسب و کار شما را به شکل ساختار یافته ای واضح در می آورد.

این مزیت را دارد که دیگران می توانند به سرعت مدل کسب و کار شما را درک کرده و در مورد آن بحث کنند. بوم مدل کسب وکار یک نمای کلی از ایده کسب و کار شما را از هر منظر ارائه می دهد. بنابراین، به عنوان مثال، بخش استراتژی یا مدیریت به سرعت دقیقاً اطلاعاتی را که برای آنها مهم است دریافت می کند.

4. وابستگی ها و تضادهای اهداف

با بوم مدل کسب وکار ، استارت آپ ها می توانند ایده کسب و کار خود را ارائه دهند. شرکت ها همچنین می توانند از بوم مدل کسب وکار برای پروژه های جدید استفاده کنند. بوم مدل کسب وکار همچنین می تواند وابستگی یا تضاد اهداف را با فرآیندهای موجود نشان دهد.

5. مبنا

بوم مدل کسب وکار نمی تواند جایگزین یک طرح تجاری دقیق برای ایده شما شود. اما اگر مدل کسب و کار خود را در بوم مدل کسب وکار ارائه کنید، ساختاری برای طرح کسب و کار خود نیز دریافت می کنید.

نمونه های بوم مدل کسب و کار

با استفاده از مثال‌های بوم مدل کسب‌وکار، می‌توانیم مدل‌های کسب‌وکار را ارزیابی کنیم و مشخص کنیم که چه تغییراتی باید در مدل ایجاد شود تا از رشد و موفقیت اطمینان حاصل کنیم.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نمونه های بوم مدل کسب و کار و توانایی مطالعه داستان های موفقیت برای استفاده از آن در صنایع مختلف مفید است.

مک دونالد

وقتی به گستره وسیع مک‌دونالد فکر می‌کنیم، هم جالب و هم گویای این است که چگونه بوم مدل کسب وکار هنوز می‌تواند جوهره مدل کسب‌وکار خود را تسخیر کند. مک دونالد یک گاو نقدی شرکتی جهانی است که به یک مدل محکم سنگی نیاز دارد، اما این بدان معنا نیست که از زمان تأسیس شرکت یکسان است. چیزی که در ابتدا به عنوان یک همبرگر منفرد در گوشه خیابان شروع شد، اکنون با چالش های خدمات جهانی غذا مواجه است.

هر بار که یک چالش یا فرصت جدید خود را نشان می داد، مدل کسب و کار مک دونالد مجبور می شد با مشاهده محیط، ایجاد یک برنامه اقدام مناسب و نظارت بر پیشرفت بر اساس آن، چرخش کند. در طول سال‌ها، جهان رشد کرده است تا تکرارهای زیادی از برند مک‌دونالدز را تجربه کند، خواه نمادی از غذاهای آمریکایی باشد یا نمونه‌ای از سازگاری با سلامت رژیم غذایی.

مک دونالد، انعطاف‌پذیر و جاه‌طلب، همیشه مطمئن بود که مدل کسب‌وکار با نتایج دلخواه مطابقت دارد.

بوم کسب وکار مک دونالد

آمازون

زمانی که آمازون در سال 1994 شروع به کار کرد، اصطلاحاتی مانند تجارت الکترونیک یا خرید آنلاین تقریباً ناشناخته بودند. در واقع می توان به راحتی آمازون را به عنوان یکی از اولین پلتفرم های تجارت الکترونیک در جهان معرفی کرد.

با این حال، رویکرد رهبری مشتری آن، با راحتی ارائه شده توسط آمازون، به زودی آن را به یک خرده‌فروش معروف تبدیل کرد، که اکنون خدمات مختلفی را به نام خود متصل کرده است، از جمله یک پلت فرم پخش آنلاین ویدیو به نام Amazon Prime، یک سرویس ذخیره‌سازی ابری (Amazon Drive)، Kindle. تبلت ها، Fire TV، و غیره. با این حال، برای ساده نگه داشتن کارها، بیایید به مثال بوم مدل کسب و کار آمازون در زمینه فروشگاه خرده فروشی آن نگاه کنیم.

آمازون طیف وسیعی از خدمات را از شبکه فروشندگان خود به کاربران ارائه می دهد. این فروشندگان توسط مشتریان بر اساس تجربه آنها رتبه بندی می شوند و فروشندگانی که استانداردهای آمازون را رعایت نمی کنند از پلتفرم حذف می شوند. به عنوان مثال، در زمان شروع همه‌گیری COVID-19، بسیاری از مردم شروع به احتکار مواد ضدعفونی‌کننده دست کردند و آنها را با قیمت‌های بالا به صورت آنلاین به فروش رساندند. آمازون به سرعت اقدام به حذف چنین فروشندگانی کرد.

رویکردی که آمازون دارد نه تنها بر این است که خریداران و فروشندگان را به هم متصل کند، بلکه «به طور مستمر سطح تجربه مشتری را بالا ببرد». برای اطمینان از این امر، آمازون اغلب گام‌های نوآورانه‌ای برمی‌دارد که نه تنها شامل بهبود پلتفرم دیجیتالی خود می‌شود، بلکه همچنین برای اطمینان از یک پایگاه تامین‌کننده ثابت. در سال 2019، آمازون 10000 دلار و سه ماه حقوق ناخالص خود را به کارمندانی که کار خود را رها کرده و خدمات تحویل را شروع می کنند، اعلام کردبا پیش بینی نیاز به گسترش پایگاه تامین کننده خوداست. آمازون همچنین به دلیل ارائه مزایای رقابتی برای کارکنان و ایجاد یک فرهنگ شرکتی که نوآوری و وفاداری کارکنان را تشویق می کند، مشهور است.

جریان درآمد آمازون از طریق انبارهای عظیم، رویکرد مشتری محور و فرهنگ شرکتی که فضایی از کارمندان را ایجاد می کند تا ارتباط نزدیکی با شرکت داشته باشند، به سادگی به تجربه مشتری، نیروی کار یا پایگاه عرضه کننده خود متکی نیست، بلکه به این بستگی دارد که چگونه می تواند محیطی ایجاد کند که در آن محیطی ایجاد کند. ذینفعان از جمله مشتریان و کارکنان نسبت به شرکت احساس وفاداری می کنند.

بوم کسب وکار آمازون

AirBnb

طی سال‌ها، AirBnb یکی از شرکت‌هایی بوده است که از پلتفرم خود برای تغییر حالت‌های معمول کسب‌وکار استفاده کرده‌اند. AirBnb با استفاده از پلتفرم دیجیتال مبتنی بر رتبه‌بندی خود، به افرادی که به دنبال اجاره محل اقامت و میزبان هستند، این امکان را می‌دهد تا بتوانند با چند ضربه یا کلیک ساده با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و بخشی از جریان درآمد آن شوند.

این پلتفرم نه تنها به افرادی که به طور متعارف دارایی خود را اجاره می‌کنند، کمک کرده است، بلکه به افراد دارای فضای اضافی نیز این امکان را می‌دهد تا با اجاره مکان برای مدت زمان کوتاهی، میزبان شوند و درآمد بیشتری کسب کنند. به طور مشابه، مشتریان برای از اجتناب از نرخ های سنگین هتل ها و گزینه های اقامتی گران قیمت سود می برند.

مانند اوبر، AirBnb نیز در بازاری که فعالیت می‌کرده، یک نیروی مخرب بوده است. استفاده از زیرساخت دیجیتال آن برای اتصال مسافران و میزبانان. ضمن ارائه ارزش پیشنهادی کسب درآمد با استفاده از فضای کم استفاده برای میزبانان و ارائه مسکن کم هزینه برای افرادی که به دنبال صرفه جویی در هزینه هستند. این مدل این شرکت را قادر می سازد تا از هتل های زنجیره ای بزرگ پیشی بگیرد و تاثیر زیادی در صنعت اجاره و اقامت داشته باشد. در سال 2020 AirBnb 75میلیارد دلار ارزش داشت و از غول هایی مانند Hyatt Hotels با ارزش 2.07 میلیارد دلار و Marriott Hotels International به ارزش 10.57 میلیارد دلار پیشی گرفت.

بوم کسب وکارAirBnb

نتفلیکس

نتفلیکس از زمان راه اندازی آن در سال 1997 تا 2006 در ایالات متحده، یک مدل اجاره ای برای هر DVD داشت. با این حال، در سال 2007 یک مدل مبتنی بر اشتراک راه اندازی کرد که موفق تر بود. امروزه، نتفلیکس برای پخش در بیش از 190 کشور در دسترس است که هر کدام فهرست فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود را دارند.

با توجه به مثال بوم مدل کسب و کار نتفلیکس، ارزش پیشنهادی آن ارائه سرگرمی های درخواستی بدون توجه به جایی است که هستید. مدل‌های اشتراکی آن، دسترسی به یک یا چند صفحه نمایش را با ابزار تماشای نتفلیکس از طریق موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، کنسول‌های بازی و غیره فراهم می‌کنند. بسته‌های آن شامل یک بسته اقتصادی با وضوح SD (480P) محدود به یک دستگاه تا انحصاری‌تر است. بسته‌هایی که وضوح‌های Full HD (1080p) و Ultra HD (4K) و HDR (2160p) را ارائه می‌دهند.

نیازی به گفتن نیست که بخش بازار نتفلیکس کاملاً به جهانی نزدیک است. مانور اپراتورهای کابلی و کانال های تلویزیونی معمولی با محتوای انحصاری درخواستی.

در حالی که شرکای نتفلیکس شامل پخش‌کننده‌ها و شرکت‌های تولیدی بوده است، اخیراً بر محتوای اصلی تمرکز کرده است. از طریق مدل مبتنی بر اشتراک نتفلیکس، نیاز بسیار کمی (در صورت وجود) برای تعامل با مشتری وجود دارد، مگر اینکه کاربر یک اشکال را گزارش کند. مدل نتفلیکس بر روی سلف‌سرویس با مدل اشتراک سبک «همه می‌توانید بخورید» تمرکز دارد، با الگوریتم‌هایی که دائماً محتوا را به کاربران پیشنهاد می‌کنند تا آنها را بر اساس اولویت‌های تماشای خود درگیر نگه دارند.

بوم مدل کسب وکار نتفلیکس

Ikea

ارزش پیشنهادی Ikea ارائه مبلمان مقرون به صرفه است که به اندازه کافی محکم، زیبا و کاربردی باشد تا بتواند نیازهای مشتری را برآورده کند. با انجام این کار، ایکیا ادعا می کند که زندگی روزمره بهتری را برای افرادی که از محصولات آن استفاده می کنند، ایجاد می کند. نمونه بوم مدل کسب‌وکار Ikea شامل فروشندگان، تامین‌کنندگان، امتیازدهندگان و شرکای تدارکاتی است که دسترسی به مشتریان را در سطح جهانی ممکن می‌سازد.

برخلاف شرکت‌هایی مانند آمازون، تجارت الکترونیک تنها بخشی از فعالیت‌های Ikea است، زیرا این شرکت در بیش از 50 کشور حضور فیزیکی قوی دارد. در طول سال‌ها، Ikea با طراحی‌های جدید مبلمان و طیف وسیعی از محصولات که به طور ثابت عرضه می‌شوند، توسعه محصول مستمری را پشت سر گذاشته است. این به شرکت کمک کرده است تا نیازهای بخش‌های مختلف مشتریان از جمله خانواده‌ها، مشاغل و افرادی را که به چیزی آسان برای استفاده، مونتاژ و جدا کردن نیاز دارند، برآورده کند.

بوم کسب وکارIkea

منبع

https://eprints.usq.edu.au/42766/1/CBMC-Social-Enterprise-Journal-Paper%20final.pdf

خروج از نسخه موبایل