جستجوگر دانش

بازاریابی واقعیت افزوده(ARM) چیست؟

بازاریابی واقعیت افزوده (augmented reality marketing)به معنای ادغام فن آوری واقعیت افزوده در محتوای بازاریابی شما است. به همین ترتیب، می توان آن را به عنوان یک استراتژی بازاریابی قدرتمند شناخت که به برندها اجازه می دهد ارتباط شخصی بسیار مورد نیاز را در تعامل با مشتری فراهم کنند.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده اجزای تولید شده توسط کامپیوتر را روی محیط فیزیکی شما لایه بندی می کند. به زبان ساده، واقعیت افزوده نسخه پیشرفته دیجیتالی دنیای فیزیکی است.واقعیت افزوده از طریق صدا، تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر و دیگر عناصر حسی به دست می آید.مصرف کنندگان با استفاده از یک دستگاه موبایل سازگار به این تجربیات از طریق نرم افزار واقعیت افزوده دسترسی پیدا می کنند.واقعیت افزوده بسیار تعاملی است، به این معنی که وقتی کاربر دستگاه موبایل خود را باز می کند، در صندلی راننده تجربه واقعیت افزوده خود قرار می گیرد.این ممکن است به معنای قدم زدن در یک فضای فیزیکی برای تعامل با محتوای فراگیر، یا پاسخ به گزینه ها یا دستورها در تجربه واقعیت افزوده باشد.

انواع واقعیت افزوده در بازاریابی

دو نوع اصلی AR برای بازاریابی استفاده می شود، از جمله مبتنی بر نشانگر و بدون نشانگر. در ادامه با نحوه کار واقعیت افزوده بیشتر آشنا شوید.

AR مبتنی بر نشانگر

AR مبتنی بر نشانگر هنوز هم کاربردهای خود را دارد، اما در اوایل دهه ۲۰۱۰ که AR در دسترس عموم مردم قرار گرفت، بسیار محبوب تر بود. AR مبتنی بر نشانگر از یک تصویر قابل تشخیص برای راه اندازی محتوای دیجیتال در زمان واقعی استفاده می کند.

در بازاریابی، AR مبتنی بر نشانگر اغلب برای ایجاد تجربیات تعاملی و جذاب برای مشتریان استفاده می شود. به عنوان مثال، یک خرده فروش می تواند از AR مبتنی بر نشانگر استفاده کند تا به مشتریان اجازه دهد بسته بندی یک محصول را اسکن کنند و یک مدل سه بعدی از محصول یا یک ویدئوی آموزنده را ببینند.

به عنوان مثال، موتور خلاق، سازندگان REYDAR، جزو اولین کسانی بودند که فن آوری واقعیت افزوده را پذیرفتند و فرصت کار روی پروژه های AR مبتنی بر نشانگر را در مراحل اولیه داشتند.

این نوع بازاریابی AR همچنین می تواند برای ایجاد تجربه های آزمایشی مجازی مورد استفاده قرار گیرد، که به مشتریان اجازه می دهد قبل از خرید، ببینند یک محصول روی آن ها چگونه خواهد بود.

AR مبتنی بر نشانگر نیز معمولا در کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود که در آن ها می توان مارکرها را در مجلات، پوسترها یا بیلبوردها قرار داد تا تجربه ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای مصرف کنندگان فراهم شود.

AR بدون نشانگر

همانطور که احتمالا تا به حال حدس زده اید، بازاریابی AR بدون نشانگر برای قرار دادن اشیا دیجیتال در دنیای واقعی نیازی به یک تصویر (نشانگر)قابل تشخیص ندارد.در عوض، AR بدون نشانگر با ایجاد نقشه از محیط با استفاده از فن آوری به نام SLAM (مکان یابی و نقشه برداری همزمان)کار می کند، که اجازه می دهد عناصر دیجیتال در نقاط ثابت در فضا قرار گرفته و قفل شوند. در اینجا برخی از انواع رایج بازاریابی AR بدون مارکر آورده شده است:

AR مبتنی بر مکان: با AR مبتنی بر مکان، دستگاه ها از GPS و سنسورهای دیگر برای قرار دادن اشیا مجازی در محیط کاربر براساس مکان استفاده خواهند کرد.یکی از شناخته شده ترین انواع بازاریابی AR مبتنی بر موقعیت مکانی از اسنپ چت و برندهای شریک است که به کاربران اجازه می دهد براساس موقعیت مکانی خود از لنزهای خاصی استفاده کنند.

تشخیص و ردیابی اشیا: این نوع AR از یک دوربین و داده های جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل یک محیط برای ردیابی و قرار دادن اشیا دیجیتال در دنیای واقعی استفاده خواهد کرد.این نوع بازاریابی AR محبوبیت زیادی در تجارت الکترونیک دارد، چرا که به کاربران اجازه می دهد پیش از خرید، محصولات را در فضای خود تجربه کنند.

چگونه از بازاریابی واقعیت افزوده استفاده کنیم؟

در اینجا چند روش وجود دارد که شرکت ها واقعیت افزوده را در تاکتیک های بازاریابی خود پیاده سازی می کنند.

مواد برندینگ تقویت شده

AR می تواند با تعبیه یک جز مجازی در آن ها، مطالب برندسازی مانند بروشورها و کارت های کسب وکار را به سطح بعدی ببرد.کاربران می توانند مواد چاپی را با گوشی های هوشمند خود اسکن کنند تا عملا به اطلاعات و ویژگی ها دسترسی داشته باشند.

برای مثال می توان برای دسترسی به گزینه های مختلف تماس، کارت ویزیت را اسکن کرد.در عین حال، بروشور به عنوان یک دروازه مجازی برای انتقال اطلاعات عمل می کند و جذابیت و تاثیر را بهبود می بخشد.مواد برندسازی مبتنی بر AR به کسب وکارها اجازه می دهد عناصر پویا را به محتوا تزریق کنند تا تعامل را افزایش دهند.

تلاش قبل از خرید

AR تصور امتحان کردن قبل از خرید را کمی متفاوت و راحت تر می کند. مشتریان همیشه می خواهند محصولات را قبل از خرید ببینند، حس کنند و امتحان کنند.واقعیت افزوده با فراهم کردن امکان امتحان کردن طیف گسترده ای از لباس ها، آرایش و دیگر موارد بدون نیاز به تعامل فیزیکی با آن ها، محدودیت تجارت الکترونیک را پشت سر می گذارد.AR نیاز به انبار کردن یک موجودی فیزیکی بزرگ را حذف می کند تا به مشتریان اجازه دهد نمونه ها را امتحان کنند تا بهترین تناسب را با اولویت ها و نیازهای خود پیدا کنند.

یک مثال عالی از این کاربرد، اتاق تعویض مبتنی بر AR است که به خریداران اجازه می دهد از کاتالوگ محصولات لباس استفاده کنند.علاوه بر این، برندهایی مانند تیمبرلند با معرفی اتاق های لباس مجازی از این روند استفاده کرده اند که در آن خریداران می توانند چهره و بدن مشابه خود را در لباس های مختلف ببینند تا به راحتی لباس را انتخاب کنند.

گشت و گذار در فضای مجازی

AR به کسب و کارها اجازه می دهد تا یک جز دیجیتال را به محصولات و امکانات فیزیکی خود اضافه کنند.به عنوان مثال، کاربران می توانند یک شی را اسکن کنند تا یک تجربه مجازی برای آن ها در مورد یک محصول یا برخی تجربه های مرتبط با برند به دست آید.چنین کاربردی در بازارها و صنایع گسترش می یابد.

به عنوان مثال، استارباکس از AR برای دیجیتالی کردن تجربه کافی شاپ خود استفاده می کند و به کاربران اجازه می دهد تا مکان فیزیکی را روی گوشی هوشمند خود اسکن کرده و تور مجازی بگیرند.

مرسدس بنز و هیوندای از فن آوری AR در صنعت خودرو استفاده کرده اند و هیوندای اولین شرکتی است که یک راهنمای افزوده برای رانندگان ارائه کرده است.

علاوه بر این، کاربران مرسدس امروز می توانند از ویژگی “از مرسدس بپرس” استفاده کنند که یک رابط AR را با یک دستیار هوش مصنوعی برای پاسخ به سوالات مختلف ترکیب می کند.

بازاریابی تجربی

واقعیت افزوده همچنین می تواند به عنوان یک استراتژی بازاریابی دیگر برای شکستن موانع توجه، افزایش آگاهی از برند و ایجاد کشش استفاده شود.ایجاد یک تجربه AR سرگرم کننده و شگفت انگیز، اگر درست انجام شود، می تواند منجر به سر و صدای اطراف برند و صحبت کردن مردم شود.

یک نمونه ایده آل از این اپلیکیشن، کمپین پپسی در یک پناه گاه اتوبوسی در لندن است که در آن کاربران می توانند مشاهده بشقاب پرنده ها، یوفوها، ربات ها و دیگر اشیا را در پنجره AR در حالی که منتظر اتوبوس هستند، تجربه کنند.چنین حرکتی تجربه ای استثنایی را در اختیار مخاطبان قرار داد و با ایجاد سر و صدا در شبکه های اجتماعی، برند را بیش از پیش تقویت کرد.

واقعیت افزوده در مقابل واقعیت مجازی

در حالی که کاربران واقعیت مجازی (VR)کاملا در یک دنیای مصنوعی غوطه ور هستند، واقعیت افزوده محیط موجود را می گیرد و آن را با اطلاعات و عناصر دیجیتال تقویت می کند.این تفاوت کوچک و در عین حال حیاتی به طور قابل توجهی در ارقام مربوطه منعکس شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بازاریابان نباید بازاریابی واقعیت مجازی و AR را با هم جمع کنند؛ زیرا بازاریابی واقعیت مجازی تنها بخشی از فروش حاصل از بازاریابی AR را وعده می دهد. به طور خاص تر، تحلیلگران موسسه Statista انتظار دارند که بازاریابی واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۷ همچنان بخش مناسبی باشد و پیش بینی می شود که فروش جهانی صرفا به ۱۵۰ هزار میلیون یورو برسد.

امروزه برای استفاده از اپلیکیشن های واقعیت افزوده، مشتریان عموما گوشی هوشمند یا تبلت خود را برمی دارند و سپس نرم افزار AR تصویر زنده را از دوربین داخلی تکمیل می کند.اپل و گوگل هر دو نشان داده اند که دستگاه های موبایل مدرن دیگر نیازی به سخت افزار خاصی برای خلق تجربه های AR با کیفیت شگفت انگیز ندارند.

مزیت بازاریابی واقعیت افزوده

همانطور که تجارت الکترونیک و کسب و کاره ای خرده فروشی تمرکز خود را بر ایجاد تجربیات مبتنی بر فن آوری بیشتر قرار می دهند، AR مقرون به صرفه ترین گزینه برای آن ها برای سرمایه گذاری است.وقتی صحبت از واقعیت افزوده در تبلیغات می شود، مصرف کنندگان در سراسر جهان از معدود برندهایی هستند که این کار را با موفقیت انجام داده اند.شرکت هایی که بیلبوردهای سه بعدی محصولات خود را منتشر می کنند، تبلیغات گسترده ای به راه انداخته اند و بدون حتی یک دلار، مشتریان جهانی را جذب کرده اند.

بازاریابی AR به جای بمباران آن ها با محتوای حجیم، بر ارتباط احساسی با چشم انداز تاکید می کند.همچنین تمایل یک شرکت برای کار با ابزارهای دیجیتال قدرتمند به خاطر مصرف کننده را تایید می کند.

شایعه برند: بازاریابی AR جذابیت منحصر به فردی دارد که جای خود را در بازار باز می کند.از آنجا که AR نمایش سه بعدی محصولات را انجام می دهد و امکان تعامل انسان و کامپیوتر را فراهم می کند، کاربر هیچ برند دیگری را که نتیجه مشابهی ارائه دهد، بررسی نمی کند.

افزایش ROI: شرکت هایی که در راهکارهای AR سرمایه گذاری کرده اند، شاهد افزایش قابل توجهی در رشد سالانه خود بوده اند. AR نه تنها مشتریان بیشتری را جذب می کند، بلکه رابطه شما با مشتریان موجود را نیز تقویت می کند.

انتساب منبع: هر پویایی از یک کمپین بازاریابی AR به سمت مصرف کنندگان خاص هدایت می شود اما به آن ها محدود نمی شود.

هجوم ترافیک برای یک برند مبتنی بر AR از طریق هر منبع مستقیم یا غیرمستقیم ممکن است زیاد باشد، اما در اغلب موارد فرصت تبدیل بالاتری دارد.

تجربه های همه جانبه: واقعیت افزوده تجربه های به یاد ماندنی و واقع گرایانه ای را از راحتی خانه ارائه می دهد.مهم نیست کجا هستید، می توانید از هدست های AR یا دستگاه های دستی برای شیرجه زدن در یک ماجراجویی همه جانبه استفاده کنید.

تصمیم گیری بهتر مشتری: AR اطلاعات مجازی لازم را در مجاورت موقعیت مشتری قرار می دهد تا به تصمیم گیری آن ها کمک کند.باتوجه به انتخاب وب سایتی که این امکان را فراهم می کند: گزینه های محدودی برای لباس یا یک اتاق مجازی که در آن می توانید هر سبکی را امتحان کنید، مشتریان گزینه دوم را انتخاب خواهند کرد.

بودجه های مناسب: AR ممکن است در حال حاضر یک کار گران قیمت باشد، اما در آینده مقرون به صرفه تر خواهد شد.

با پیشرفت فن آوری دیجیتال، ابزارها و گجت های جدیدی وجود خواهند داشت که برای مصرف کنندگان عادی خواهند شد. در حال حاضر، تجربه های AR ارزان تر از کانال های بازاریابی سنتی مانند رسانه های سیمی، مطبوعات، و آگهی ها هستند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی: نرم افزار AR یک پلتفرم همدل است که در آن می توانید بازخوردهای مثبت یا منفی را به اشتراک بگذارید یا تجربیات خود را ارزیابی کنید.

شرکت ها محتوای طنزآمیز، الهام بخش و خلاقانه AR را از طریق کانال های رسانه های اجتماعی برای ایجاد همدلی به اشتراک می گذارند.

چالش های بازاریابی واقعیت افزوده

در حالی که مطالعات موردی و تحقیقات متعدد موفقیت AR را در بازاریابی مشخص کرده اند، پیاده سازی آن به عنوان یک راه حل در مقیاس کامل می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.  از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها به سمت بازاریابی قطره‌ای منحرف می‌شوند، AR را در چنین گردش‌های کاری اتوماسیون معرفی می‌کنند.

صنعت AR با سرمایه گذاری ها و جریان سرمایه خوب پیش می رود، اما باید در مورد موانعی که قرار است با آن مواجه شوید واقع بین باشید.

عدم بهینه سازی کمپین: هیچ استراتژی بهینه سازی کمپین قابل توجهی را نمی توان در حین ایجاد یک تجربه واقعیت افزوده استفاده کرد.  برندها معمولاً از رویکرد «اسپری و دعا» استفاده می‌کنند و امیدوارند که به نوعی انگیزه مخاطب را برای افزایش تعامل ایجاد کند.

هزینه پیاده سازی: قیمت ممکن است به محدوده شش رقمی برای یک شرکت برسد تا یک برنامه AR را از ابتدا بسازد.  سفارشی‌سازی‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا وب‌قلاب‌ها ممکن است فقط چند هزار دلار هزینه داشته باشند، اما برنامه‌های کاربردی AR در مقیاس کامل به جیب‌های عمیق نیاز دارند.

شکاف های مهارتی: برای کار با واقعیت افزوده، ممکن است به نیروی کار کاملاً کاربردی متشکل از برنامه نویسان آموزش دیده و دانشمندان داده نیاز داشته باشید. درک دقیق زبان هایی مانند جاوا، C++، R و سایر تکنیک های رگرسیون خطی ضروری است.

امنیت داده ها: ایجاد جریان های داده با اطلاعات شرکت AR برای مشتریان می تواند خطرناک باشد. مانند کلاهبرداری های خودپرداز، هکرها ممکن است اعتبار شبکه را از بوت استرپ های پیکربندی واقعیت افزوده بدزدند تا تصاویر مخرب را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

قوانین حقوقی: یک چارچوب سیاستی مناسب برای شرکت هایی که به سمت واقعیت افزوده می روند ضروری است.یک تیم حقوقی مناسب باید سیاست‌های حفظ و پاک کردن داده‌ها را برای نرم‌افزار خاص تنظیم کند.

خستگی شناختی: یک تجربه غوطه وری طولانی مدت ممکن است باعث خستگی، سبکی سر یا حالت تهوع شود.برجستگی های لیزری ساطع شده توسط دستگاه های AR به طور مداوم حس تفسیر ما را ضعیف می کند و باعث کشمکش توجه می شود.

پذیرش عمومی: فقدان تخصص فنی ممکن است باعث بیزاری مشتری از کمپین ها و تبلیغات مبتنی بر واقعیت افزوده شود.

مثال از بازاریابی واقعیت افزوده

L’Oréal: Makeup Genius

بازاریابی واقعیت افزوده

برنامه L’Oréal Makeup Genius به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد محصولات آرایشی را با استفاده از دوربین گوشی هوشمند خود امتحان کنند.همچنین محصولاتی را بر اساس فعالیت و سابقه جستجوی شما توصیه می کند.

گوچی: آزمایش مجازی

گوچی یکی از اولین برندهای لوکسی بود که به خریداران اجازه داد با استفاده از AR یک جفت کفش ورزشی را امتحان کنند.ثابت شد که این رویکرد یک تاکتیک قدرتمند بازاریابی دیجیتالی است که به مصرف‌کنندگان قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید یا عدم خرید کفش، یک بار آزمایشی کفش را انجام می‌دهد، که در نهایت منجر به افزایش رضایت مشتری و کاهش تعداد بازگشت کالا شد.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از استایل و ظاهر ما به صورت آنلاین به تصویر کشیده شده است، گوچی به تازگی اولین جفت کفش ورزشی دیجیتالی را عرضه کرده است که خریداران می توانند با قیمتی بین 9 تا 12 دلار خریداری کنند.

پس از خرید، مالک می‌تواند از خود در ضربات جدید خود عکس یا ویدیو بگیرد و آنها را از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد (کفش‌ها از طریق فیلتر ظاهر می‌شوند). یا، آنها می توانند از برنامه Gucci برای باز کردن قفل نسخه درون بازی و قابل دانلود کفش خود برای آواتار Roblox خود استفاده کنند.

Sephora

Sephora نمونه قدرتمند دیگری از پیاده سازی موفقیت آمیز AR در یک استراتژی بازاریابی موثر است.تجربه Sephora در فروشگاه همیشه این امکان را در اختیار خریداران قرار داده است که هر محصول را قبل از خرید آزمایش کنند، تا جایی که به خریداران اجازه می‌دهد نمونه آزمایشی کوچکی از هر چیزی را که در انبار دارند قبل از خرید یک محصول بزرگتر به خانه ببرند.

آنلاین، ابزار «هنر مجازی» Sephora به خریداران اجازه می‌دهد تا سایه‌های رژ لب، رژگونه، کرم پودر، سایه چشم و موارد دیگر را بدون نیاز به ترک راحتی مبل خود آزمایش کنند.

کاربران حتی می‌توانند عکس‌هایی از خود در حالی که رنگ‌های متفاوتی از محصولات خاص دارند را با فالوورهای رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

این نه تنها به تصمیم گیری در مورد خرید با درخواست نظر از طرفداران کمک می کند، بلکه باعث می شود که برند بیشتر دیده شود زیرا کاربران تجربه را به طور ارگانیک با دیگران به اشتراک می گذارند.

آکورا

آنها اخیراً یک بازی مسابقه‌ای واقعیت افزوده ایجاد کرده‌اند که به کاربران گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد مدل‌های مختلف خود را آزمایش کنند، اما با پیچ و تاب.این تجربه واقعیت افزوده با قرار دادن رقبا در مقابل یکدیگر در چندین سناریو مسابقه ای، تجربه درایو آزمایشی آکورا را بازی می کند و در عین حال سر و صدای رسانه های اجتماعی را به خود جلب می کند.

هدف آکورا از به کارگیری واقعیت افزوده دوگانه بود: اول، ارائه یک تجربه هیجان انگیز با وسایل نقلیه خود در حالی که بسیاری از نمایندگی ها در قفل بودند. و دوم، استفاده از این فرصت برای معکوس کردن این تصور که «آکوراها اتومبیل‌های مادر فوتبال هستند»، نه خودروهایی با عملکرد بالا مانند BMW.

نتیجه گیری

بازاریابی واقعیت افزوده چیزی فراتر از یک روند دیگر است؛ این یکی از امیدوارکننده ترین استراتژی ها برای کسب و کارها در طول سال های آینده خواهد بود.استفاده از AR به برندهای پیشرو کمک می کند تا تجربیات مشتری خود را ارتقا دهند تا شاهد بهبود فرصت ها و فروش باشند.

با نگاهی به مزایایی که این فن آوری ارائه می دهد، واضح است که شرکت ها باید آن را در تلاش های بازاریابی خود تعبیه کنند تا از دیگران متمایز شوند و مشتریان خود را خوشحال و وفادار نگه دارند.با پیشرفت فن آوری، واقعیت افزوده باید کاربردهای بیشتری در بخش های مختلف داشته باشد و به عنوان یک استراتژی اصلی بازاریابی در آینده رشد کند.

خروج از نسخه موبایل