نماد سایت جستجوگر دانش

یادآوری برند(Brand recall) چیست؟

یادآوری برند توانایی مشتری برای به خاطر سپردن یک برند در ارتباط با یک محصول یا خدمات است. به عنوان مثال، وقتی “کفش های ورزشی” را می شنوید، ممکن است نایک یا آدیداس را تصور کنید.

به طور مشابه، وقتی به فناوری فکر می کنید، ممکن است اپل یا مایکروسافت به طور خودکار به ذهن شما خطور کند.وقتی از یک مصرف‌کننده خواسته می‌شود درصنایع مختلف محصولات یا خدماتی را که اغلب استفاده نمی‌کنند را نام ببرد می‌تواند حداقل 3 برند را به خاطر بیاورد.

Brand recall جزء آگاهی از برند است که اغلب اولین مرحله قیف بازاریابی در نظر گرفته می شود. با ایجاد آگاهی از برند، می توانید سرنخ های با کیفیت بیشتری را به سمت فرآیند خرید هدایت کنید.

انواع یادآوری برند

در درجه اول دو نوع یادآوری برند وجود دارد که عبارتند از یادآوریی برند با کمک و یادآوری برند بدون کمک

انواع یادآوری برند

الف Brand recall بدون کمک

یادآوری بدون کمک جایی است که شخص می تواند نام برند را بدون هیچ نشانه یا اشاره ای به خاطر بیاورد یا به خاطر بسپارد. بیایید بیشتر در مورد آن بفهمیم. طبق تحقیقات رایج بازار، یادآوری خالص برند مستلزم «یادآوری بدون کمک» است. یادآوری بدون کمک به این معنی است که هیچ کمک یا کمکی به مصرف کننده برای یادآوریی برند نمی شود. قبلاً در ذهن مصرف کننده تحت دسته بندی محصول بود. به عنوان مثال وقتی از پاسخ دهنده خواسته می شود نام برندهای تلفنی را که ممکن است بشناسد یا مارک های آبجو را که ممکن است بشناسد به خاطر بیاورد و مارک هایی که او می تواند بدون هیچ کمکی به خاطر بیاورد تحت یادآوریی بدون کمک قرار می گیرند.

بBrand recall با کمک

از سوی دیگر، یادآوری کمکی مستلزم یک نشانه یا اشاره خارجی از این یادآوری است. یادآوری برند با کمک به شما می‌گوید زمانی که نام برند واقعی از شما خواسته می‌شود، برند تا چه حد شناخته می‌شود. نمونه ای از چنین سوالی این است که “آیا از برند “اپل” اطلاع دارید؟ در این مورد برند به پاسخ دهنده گفته می شود. یکی از معدود تست‌های یادآوری برند شامل تست یادآوریی روز بعد است که این تست‌ها بازخورد مصرف‌کنندگان پس از 24 ساعت است.

چرا یادآوری برند برای تجارت مهم است؟

Brand recall می تواند انواع و اقسام مزیت ها را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. دلایل اصلی برای Brand recall عبارتند از:

باعث افزایش فروش شما می شود

در حالت ایده‌آل، برند شما باید اولین کسی باشد که وقتی مشتریان به محصول یا خدمات مورد نیازشان فکر می‌کنند، به ذهنشان خطور کند.

داشتن یادآوری قوی از برند به این معنی است که وقتی مشتری شما، مثلاً، قصد خرید یک تلفن همراه جدید را دارد، احتمال بیشتری دارد که برند تلفن همراه شما را به جای دیگران جستجو کند و از آن خرید کند. با توجه به اینکه 76 درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده قبل از اینکه حتی پا در فروشگاه برند بگذارند با مارک ها یا محصولات تعامل دارند، یادآوریی برند برای افزایش فروش کلیدی است.

شما را رقابتی تر می کند

اگر زمانی که مصرف کنندگان به محصولی فکر می کنند برند شما در صدر فهرست ذهنی مشتریان قرار می گیرد، احتمال خرید آنها از شما بیشتر است تا رقبای شما.

به اندازه کافی تأثیر بگذارید، و با تبدیل شدن مشتریان به طرفداران، از خریدهای تکراری لذت خواهید برد. حدود 60 درصد از مصرف کنندگان جهانی ترجیح می دهند به جای تغییر به یک برند جدید، محصول جدیدی را از برندی که به یاد می آورند خریداری کنند. ایجاد حس قوی از Brand recall در مشتریان بالقوه و موجود می تواند به شما کمک کند تا مشتریان را بارها و بارها برگردانید.

به تقویت ارزش ویژه برند شما کمک می کند

هرچه احتمال اینکه مصرف کنندگان ابتدا به برند شما فکر کنند بیشتر باشد، شانس توسعه ارزش ویژه برند بیشتر است. این ارزش مالی اضافی است که داشتن یک برند شناخته شده به محصولات و خدمات شما اضافه می کند.

ارزش ویژه برند می تواند تا حد زیادی مشتریان را برای خرید متقاعد کند. حدود 59 درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی که به آن‌ها اعتماد دارند خرید کنند و 21 درصد نیز محصولی را خریدند زیرا آن برند را دوست داشتند.

نمونه های یادآوری برند

وقتی از کفش صحبت می کنم، احتمالاً هر کجا که باشید به آدیداس، ریباک یا نایک فکر می کنید. این یکی از بهترین نمونه های Brand recall است.

وقتی از خودروهای درجه یک صحبت می کنم، ممکن است به فکر آئودی، مرسدس یا بی ام و باشید.

وقتی من از لباس های درجه یک صحبت می کنم، مطمئن هستم که همه شما باید مارک متفاوتی در ذهن خود داشته باشید زیرا هر فرد متفاوت است.

اگر از شما نوشیدنی گازدار مورد علاقه تان را بپرسم، بیش از 50 درصد می گویند پپسی یا کوکا کولا.

موارد فوق نمونه‌هایی از دنیای واقعی هستند که به ما کمک می‌کنند تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین، برای یک شرکت کهBrand recall بالایی داشته باشد، بهترین نعمت از نظر گردش مالی است که می تواند به دلیل همین یک عامل واحد به دست آورد.

چگونه می توانید برند خود را به یاد ماندنی تر کنید؟

چندین نکته وجود دارد که می توانید برای افزایش یادآوری برند روی آنها حساب کنید. برخی از آنها عبارتند از؛

اهداف خود را بشناسید

برند شما باید به مردم در کوتاه ترین راه ممکن به مردم بگوید که شرکت شما در مورد چیست. اگر هدف شما مشخص نباشد، ایجاد یک استراتژی عملی برایBrand recall برای شما تقریبا غیرممکن خواهد بود. شما باید اهداف خود را به عنوان یک شرکت مشخص کنید و اجازه دهید این اهداف شما را راهنمایی کنند تا برند خود را به یاد ماندنی کنید.

یک لوگوی جذاب داشته باشید

اگر استراتژی بازاریابی خود را درست انجام دهید، لوگو یکی از قابل تشخیص ترین اجزای برند شما خواهد بود. می تواند در همه زمینه هایی که تصمیم به استفاده از آن دارید ساده، واضح و سازگار باشد. رنگ هایی که برای لوگو انتخاب می کنید نیز باید به یاد ماندنی و ثابت باشند.

نامی به یاد ماندنی داشته باشید

اگر دوست دارید مردم کسب و کار شما را به خاطر بسپارند، نام آن باید به راحتی به خاطر بسپارید. اگر درست متوجه شوید، برند شما ممکن است مترادف با محصولی شود که شرکت شما ارائه می دهد.

تکرار و ثبات

به یاد ماندنی کردن برندتان شامل آموزش به مردم است که برند شما را با محصولات، جایگاه ها یا ارزش های خاص مرتبط کنند. تکرار یک تکنیک یادگیری موثر است و بنابراین، پیام برند شما باید به طور مداوم در پلتفرم های مختلف تکرار شود تا برند شما به یاد ماندنی تر شود.

همانطور که می بینید، یادآوری برند جزء جدایی ناپذیر هر استراتژی آگاهی از برند است. هنگامی که مردم می توانند بلافاصله برند شما را به خاطر بیاورند که محصولاتی را در جایگاه شما ارائه دهند، به احتمال زیاد از شما خرید می کنند. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در میان جمع متمایز شود و به رشد خود ادامه دهد، باید یک استراتژی یادآوری برند قوی ایجاد کنید تا برند شما در ذهن مشتریانتان بماند.

استراتژی برای افزایشBrand recall

شرکت ها اهمیت زیادی برای اطمینان از بالا بودن یادآوری برند برای محصولاتشان قائل هستند. داشتن یک یادآوری برند بالا مستلزم صرف زمان، هزینه و صبر زیادی است. برخی از مراحل برای افزایش یادآوری برند عبارتند از:

1. کیفیت بالای محصول یا خدمات را حفظ کنید زیرا در نهایت نیازهای مشتری باید برآورده شود.

2. از طریق تبلیغات، بسته بندی و غیره از دید خوب برند اطمینان حاصل کنید.

3. یادآوری برند را می توان با اطمینان از اینکه مردم همیشه برند را می بینند، افزایش داد.

4. درگیر کردن مشتریان از طریق مسابقات، رویدادها و غیره می تواند به ایجاد یک یادآوری برند قوی کمک کند.

5. برند منحصر به فرد، لوگو، برچسب و غیره می تواند به ارتباط با مشتریان برای افزایش یادآوری برند کمک کند.

نحوه اندازه گیریBrand recall

تعیین کمیت یادآوری برند می تواند کمی سخت باشد.با این حال، راه‌هایی برای تعیین میزان تاثیرگذاری برند شما در برتر بودن وجود دارد، از جمله نظرسنجی یادآوری برند.

نظرسنجی Brand recall چیست؟

نظرسنجی یادآوری برند از مشتریان می‌خواهد تا برندهایی را که به آن فکر می‌کنند نام ببرند و موقعیت برندها را در ذهن خود نشان دهند. یک سوال نظرسنجی یادآوری برند که به دنبال یادآوریی برند کمکی است ممکن است موارد زیر باشد:

کدام یک از محصولات آب بسته بندی شده استفاده می کنید

آکوافینا

دماوند

آکوا پرایم

میوا

یک سوال یادآوری بدون کمک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از کدام تاکسی اینترنتی برای رفتن به خانه استفاده می کنید؟

از کدام مارک مایع ظرفشویی استفاده می کنید؟

پتانسیل یک برند برای یادآوریی را می توان با نرخ یادآوری برند تعیین کرد. برای تعیین فرمول خود باید از این فرمول استفاده کنید:

پاسخ دهندگان نظرسنجی که برند شما را به خاطر آوردند / تعداد کل پاسخ دهندگان × 100

این به شما درصد یادآوری برند شما را می دهد. یک برند کوچک ممکن است در مقایسه با یک رقیب پیشرو در بازار، خود را با نرخ کمی بیابد – اما این می تواند در طول زمان با تلاش های آگاهی از برند تغییر کند.

نمونه های Brand recall

مک دونالد

M زرد باعث یادآوری برند در ذهن گروه هدف برای مک دونالد می شود. مک دونالد که در حال حاضر ششمین برند مهم در جهان است، لوگوی خود را هوشمندانه با استفاده از رنگ زرد که با شادی همراه است و حتی در فضای شلوغ نیز چشم را به خود جلب می کند، طراحی کرد.

این شرکت در تمام کشورهایی که در آن فعالیت می‌کند از استراتژی برندسازی یکسانی استفاده می‌کند و از همان طلسم، صدای برند یکسان و دستورالعمل‌های برندسازی یکسانی برای هر یک از پیام‌های بازاریابی خود استفاده می‌کند که یادآوری برند آن را افزایش می‌دهد.

نایک

علامت تیک swoosh نایک برای مصرف کنندگان کافی است تا نام برند را به خاطر بیاورند. لوگو حرکت و سرعت را نشان می دهد که از اهداف موقعیت یابی برند پشتیبانی می کند.

علاوه بر این، این شرکت همچنین موفق شده است یک شعار فراموش نشدنی ایجاد کند – “فقط انجامش بده.” که با هر یک از مشتریان هدف خود طنین انداز می شود. نایک همچنین از رسانه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های ارتباطی برای برقراری ارتباط با مشتریان هدف خود و ایجاد جامعه‌ای حول برند استفاده می‌کند.

یادآوری برند در مقابل شناخت برند

مولفه های آگاهی از برند

یادآوری برند و شناخت برند هر دو مؤلفه های آگاهی از برند هستند.

زمانی که از مصرف کننده در مورد دسته بندی محصول پرسیده می شود، یادآوری برند، یادآوری بالای یک برند خاص است. این یک پیوند نسبتا قوی تر است که منجر به خرید نهایی می شود.

شناخت برند توانایی مصرف کنندگان برای شناسایی یا تشخیص نام یک برند خاص در بین سایر برندها است. در مقایسه با یادآوری برند، پیوند ضعیف تری برای خرید نهایی است.

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Brand_awareness

خروج از نسخه موبایل