جستجوگر دانش

بازاریابی اخلاقی چیست؟

بازاریابی اخلاقی یک استراتژی است که در آن یک شرکت ارزش‌های اخلاقی قوی مانند شفافیت، صداقت، مسئولیت‌پذیری و انصاف را برای دستیابی به بازار هدفی که با آن ارزش‌ها همسو است، به تصویر می‌کشد.بازاریابی اخلاقی کمتر یک استراتژی بازاریابی است و بیشتر یک فلسفه است که تمام تلاش های بازاریابی را نشان می دهد.

4 اصل بازاریابی اخلاقی

چند اصل کلیدی اخلاق بازاریابی عبارتند از:

انصاف: ایجاد انصاف به عنوان یک اصل تصمیم گیری به این معنی است که شرکت ها متعهد به قیمت های منصفانه، دستمزد بهتر و توسعه پایدار هستند.

صداقت: سنگ بنای رفتار اخلاقی، صداقت است. شرکت های صادق از ارتباطات بازاریابی برای ارائه اطلاعات واقعی و مبالغه آمیز در مورد عملکرد و تأثیر محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.; آنها بدون تلاش برای گمراه کردن تبلیغ می کنند.

مسئولیت: کسب و کارها ممکن است بر مسئولیت خود به طرق مختلف تأکید کنند، از جمله تعهدشان به ارائه محصول یا خدمات قابل اعتماد، حمایت از اهداف اجتماعی، جبران خسارت به جوامع، برخورد با کارکنان خود با احترام، یا حفاظت از محیط زیست از طریق اقدامات پایدار.

شفافیت: در تجارت، شفافیت به معنای باز بودن برای عموم در مورد عملیات شرکت شما، به ویژه نحوه رفتار اخلاقی شما با کارکنان و پایداری و اثرات زیست محیطی محصولات یا خدمات شما است.

اصول بازاریابی اخلاقی چیست؟

تبلیغ کنید اما هیجان انگیز نکنید

بازاریابان باید تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی هیجان انگیز یک محصول یا خدمات را درک کنند.  شیوه‌های بازاریابی هیجان‌انگیز، مخاطبان هدف را با حرف‌های نامتناسب یا نیمه‌حقیقت خیره می‌کند.بازاریابان اخلاقی باید برای جذب مشتریان از طریق تبلیغ جنبه های مثبت محصولات یا خدمات برای افزودن ارزش به زندگی آنها تبلیغ کنند.

از قوانین حمایت از مصرف کننده دولت پیروی کنید

وقتی کسب‌وکارها از بازاریابی اخلاقی استفاده می‌کنند، باید طبق کشوری که در آن فعالیت می‌کنند، از قوانین حمایت از مصرف‌کننده دولت پیروی کنند.  قوانین مرتبط با حمایت از مصرف کننده در کشورها متفاوت است و مشاغل باید از آن پیروی کنند.

از تبلیغات گمراه کننده استفاده نکنید

برندهایی که از رویه های اخلاقی استفاده می کنند هرگز نباید از تبلیغات گمراه کننده استفاده کنند زیرا ممکن است حقیقت را تحریف کند و در نهایت به منافع مالی مصرف کنندگان آسیب برساند.

علاوه بر اینها، برخی از اصول قابل توجه دیگر بازاریابی اخلاقی عبارتند از:

هر ارتباط بازاریابی باید همان سطح از حقیقت را به اشتراک بگذارد

متخصصان بازاریابی باید به استانداردهای برتر اخلاق اجتماعی و شخصی پایبند باشند

تبلیغات باید دقیقاً از محتوای سرگرمی و خبری متمایز باشد

متخصصان بازاریابی باید در مورد شخصی که برای تایید محصولات خود پول می پردازند، شفاف باشند

با مشتریان باید با انصاف رفتار شود

ایمنی و حریم خصوصی مشتریان را به خاطر بسپارید

متخصصان بازاریابی باید همیشه استانداردها، قوانین و مقررات وضع شده توسط دولت و سازمان ها را رعایت کنند

هنگام بحث در مورد استراتژی های بازاریابی، اخلاق باید صادقانه و آشکارا مورد بحث قرار گیرد

چرا کسب و کارها باید از بازاریابی اخلاقی استفاده کنند؟

کسب و کارهایی که از بازاریابی اخلاقی استقبال می کنند نباید از آن به عنوان یک ترفند استفاده کنند، بلکه باید آن را به عنوان بخش اصلی ارزش ها و ماموریت های خود بپذیرند.  اثربخشی بازاریابی اخلاقی به شدت به تلاش های طولانی مدت برای ادامه مبارزات انتخاباتی، آموزش و فعالیت بستگی دارد.بازاریابی اخلاقی به مشتریان کمک می کند تا محصولاتی را که می خرند آگاهانه و بهتر انتخاب کنند. کسب و کارها باید تجارت اخلاقی و منصفانه را برای بقا و رشد پایدار اتخاذ کنند.

کسب و کارها باید وفاداری و ارزش برند را با مشتریان ایده آل پرورش دهند. توسعه و اجرای اصول اخلاقی بشردوستانه در استراتژی های کسب و کار مفید است.بیشتر رویکردهای تبلیغاتی که توسط مشتریان انجام می شود، شامل شک و تردید است.حتی کمتر آگاه ترین مشتری نیز به خوبی می داند که هر ادعایی که توسط تبلیغ کننده مطرح می شود نادرست است.65 درصد از مردم معتقدند که ادعاهای تبلیغاتی گاهی صادقانه هستند.13 درصد از مردم نمی توانند باور کنند که تبلیغات واقعی است.بنابراین، واضح است که مشتریان نسبت به تبلیغاتی که تماشا می کنند بدبین هستند. در اینجا بازاریابی اخلاقی می تواند کمک کند. می تواند در بازگرداندن اعتمادی که می تواند بین تبلیغ کننده و مشتریان از بین برود موثر باشد.

بازاریابی اخلاقی در مقابل بازاریابی غیراخلاقی

در حالی که کمپین‌های بازاریابی اخلاقی مبتنی بر اخلاق بازاریابی هستند، راه‌های مختلفی وجود دارد که شرکت می‌تواند با ادعاهای نادرست یا داشتن سیاست‌های گمراه‌کننده یا عدم توجه به اینکه چه چیزی برای مخاطبان هدف درست یا نادرست است، در راه بازاریابی غیراخلاقی قدم بردارند. بازاریابی اخلاقی به برندها در بهینه‌سازی شهرت و افزایش پایگاه مشتری کمک می‌کند، در حالی که بازاریابی غیراخلاقی منجر به از دست دادن مشتریان، شهرت بد و شکایت‌های قانونی می‌شود.  

انواع مختلف بازاریابی غیراخلاقی عبارتند از

تبلیغات جایگزین – در مکان‌های خاصی قوانینی علیه تبلیغات محصولاتی مانند سیگار یا الکل وجود دارد.تبلیغات جایگزین راه هایی برای یادآوری این محصولات به مصرف کنندگان بدون ارجاع مستقیم به آنها پیدا می کند.

اغراق – برخی از تبلیغ کنندگان از ادعاهای نادرست در مورد کیفیت یا محبوبیت یک محصول استفاده می کنند.شعاری مانند “در همه جای زمین پوشش بگیرید” ویژگی هایی را تبلیغ می کند که قابل ارائه نیستند.

پوفری – وقتی یک تبلیغ‌کننده به ادعاهای ذهنی و نه عینی تکیه می‌کند، محصولات خود را پف می‌کند.  اظهاراتی مانند “بهترین طعم قهوه” را نمی توان به طور عینی تأیید کرد.

ادعاهای تایید نشده – بسیاری از محصولات وعده می دهند که بدون ارائه هیچ مدرک علمی، نتایج را ارائه می دهند.آگهی‌های تبلیغاتی شامپو که وعده موهای قوی‌تر و براق‌تر را می‌دهند، این کار را بدون اینکه به مصرف‌کنندگان بگویند چرا یا چگونه انجام می‌دهند.

زنان کلیشه ای – زنان در تبلیغات اغلب به عنوان اشیاء جنسی یا خدمتکاران خانه به تصویر کشیده شده اند.این نوع تبلیغات کلیشه های منفی را تردد می کند و به فرهنگ جنسیتی کمک می کند.

مقایسه نام تجاری نادرست – هر زمان که یک شرکت ادعاهای نادرست یا گمراه کننده در مورد رقبای خود می کند، اطلاعات نادرست را منتشر می کند.

کودکان در تبلیغات – کودکان مقادیر زیادی از تبلیغات را بدون اینکه قادر به ارزیابی عینی آن باشند مصرف می کنند.

مثال بازاریابی اخلاقی

TOMS

TOMS توسط Blake Mycoskie در سال 2006 پس از سفر به آرژانتین تاسیس شد.مایکوسکی در طول بازدید خود از نزدیک دید که مردمی که در مناطق فقیرنشین آرژانتین زندگی می کنند چگونه باید بدون کفش زندگی کنند، چالشی که بسیاری از ما احتمالاً به آن فکر نمی کنیم.مایکوسکی با الهام از سفر خود تصمیم گرفت شرکت خود را با در نظر گرفتن این موضوع تأسیس کند.از سال 2006، تجارت کفش TOMS بیش از 60 میلیون جفت (!) کفش به کودکان نیازمند در سراسر جهان اهدا کرده است.  گویی این کافی نبود، بخش عینک TOMS بیش از 400000 جفت عینک به افراد کم بینا که دسترسی به مراقبت های چشم پزشکی ندارند داده است.  تا به امروز، TOMS به بیش از 25000 زن کمک کرده است که نوزادان خود را ایمن به دنیا بیاورند.

بازاریابی اخلاقی
بازاریابی اخلاقی TOMS

Conscious Coffees

  در سطح جهانی، صنعت قهوه به طور مستقیم از معیشت بیش از 120 میلیون نفر از فقیرترین مردم جهان پشتیبانی می کند و صنایع کمی احتمالاً به اندازه تولید قهوه کشاورزی با اختلالات ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه خواهند شد; در اخبار نگران‌کننده‌ای برای مناطقی که دائماً کافئین‌دار هستند، به معنای واقعی کلمه نیمی از زمین‌های کشت قهوه در جهان ممکن است تا سال 2050 از بین برود، اگر با تغییرات اقلیمی به طور تهاجمی مقابله نشود.

بازاریابی اخلاقی Conscious Coffees

به همین منظور، بسیاری از شرکت ها به دنبال بهبود شرایط برای کشاورزان و تولیدکنندگان قهوه در سراسر جهان هستند و یکی از بهترین آنها، قهوه های هوشیار است.دفتر مرکزی آن در بولدر، کلرادو، Conscious Coffees در سال 1996 توسط مارک و ملیسا گلن تأسیس شد، که بعداً کسب و کار را به مالک فعلی کریگ لامبرتی در اوایل سال جاری فروختند.

از زمان تأسیس، Conscious Coffees به طور خستگی ناپذیری برای بهبود خطوط لوله تولید خود به نفع تولیدکنندگان، کشاورزان و تامین کنندگان در سراسر آمریکای جنوبی کار کرده است.Conscious Coffees علاوه بر تعهد قوی خود به فرآیندهای تولید اخلاقی و تجارت منصفانه، در طیف وسیعی از ابتکارات ترویج جامعه مشارکت دارد.

برنامه CAFE Livelihoods آن به مردم در السالوادور، گواتمالا، مکزیک و نیکاراگوئه این امکان را می‌دهد تا از طریق کارگاه‌های آموزشی و راهنمایی و پشتیبانی مستمر کسب‌وکار قهوه خود را داشته باشند و اداره کنند.

این شرکت به طور مرتب قهوه را به برنامه محلی Cycles اهدا می کند، پروژه ای که توسط علاقه مندان به دوچرخه سواری از سراسر منطقه بولدر اجرا می شود و به دوچرخه سواران دیگر در تعمیر، نگهداری و نوسازی دوچرخه های قدیمی و مستعمل کمک می کنند.

تیم کارشناسان قهوه Conscious Coffees به عنوان بخشی از طرح ابتکاری کشاورز به کشاورز با بودجه USAID که به کشاورزان قهوه در سرتاسر آمریکای جنوبی کمک می کند تا تکنیک های جدیدی را بیاموزند که می تواند به آنها کمک کند تا بازدهی را به حداکثر برسانند و در منصفانه شرکت کنند، به کشاورزان مشاوره فنی و حمایت می کنند. -روش های اقتصادی تجارت با تامین کنندگان آمریکای شمالی.

Co-op Farmer Direct

شبکه تعاونی متشکل از بیش از 60 مزرعه با مالکیت و بهره برداری خصوصی در سرتاسر جنوب آلبرتا، مانیتوبا و ساسکاچوان قاطعانه متعهد به کشاورزی واقعاً پایدار و سرپرستی مسئولانه محیط زیست است.  این تعاونی با چندین سازمان با تمرکز بر کشاورزی پایدار، از جمله موسسه Cornucopia و Fair World Project، وابسته است.

از نظر آنچه که Farmer Direct در واقع می فروشد، تمام محصولات تعاونی دارای گواهی ارگانیک هستند و شامل محصولاتی مانند لوبیا، نخود و جو دوسر هستند که همگی در مکان های Whole Foods در سراسر آمریکای شمالی فروخته می شوند.

بازاریابی اخلاقی Co-op Farmer Direct

Direct علاوه بر حضور پر جنب و جوش و فعال خود در رسانه های اجتماعی (که از طریق آن Farmer Direct طیف وسیعی از نکات تغذیه سالم، دستور العمل ها و سایر محتوای سرگرم کننده را ارائه می دهد)، وبلاگ و خبرنامه ای پر جنب و جوش دارد که هر دو به عنوان فرصت های بیشتر برای کمک به مردم عمل می کنند. تصمیمات بهتری در مورد غذای خود بگیرند و به عنوان مصرف کننده سبک زندگی با وجدان تری داشته باشند.

شاید برای یک سازمان کشاورزی کمی غیرمعمول باشد، Farmer Direct همچنین یک نمایه خیره کننده Pinterest دارد که همیشه دیدن آن در کنار پایه های اصلی فیس بوک و توییتر عالی است.از عناصر بازاریابی اخلاقی Farmer Direct که شایان ذکر است، تعهد قوی آن به کشاورزی واقعاً پایدار از منظر زیست محیطی است.

Warby Parker

قیمت بیش از حد عینک های طبی باعث شد شرکت Warby Parker وارد بازار شود.در آن زمان یک انحصار در عرصه صنعت عینک وجود داشت.شرکت Warby Parker متعهد شد که عینک هایی مانند شیشه را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه دهد.

ایده نوآورانه بازاریابی اخلاقی که توسط این شرکت انتخاب شد عبارت بود از:

برنامه «جفت بخر، جفت بده».

این برنامه می گوید که هر شخصی حق دیدن دارد.

این برند همچنین مفهوم اهدای جفت مشخصات را برای افرادی که نیاز به خرید دارند پذیرفته است.

  حتی پارکر دانشکده های آموزشی برای ارائه معاینه چشم و همچنین فروش عینک با قیمت های مقرون به صرفه تأسیس کرد.

  در این وضعیت همه گیر، برنامه پارکر برای ارائه تجهیزات حفاظت فردی به جوامع مراقبت های بهداشتی و کارگران نیازمند تغییر کرد.

خروج از نسخه موبایل