جستجوگر دانش

بازاریابی متاورس (متاورس مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی متاورس شامل تبلیغ و ترویج خدمات یا محصولات یک برند، انجام فعالیت های بازاریابی، کمپین ها و برند سازی در یک دنیای مجازی کاملا فراگیر است.در فضای متاورس، کسب و کارها این شانس را دارند که یک نمایش مجازی پیشرفته از برند و محصولات خود ایجاد کنند.این امر آن ها را قادر می سازد تا با مشتریان مجازی، که می توانند با این برند تعامل داشته باشند و خدمات آن را با استفاده از سخت افزارهای تخصصی واقعیت مجازی، همه از راحتی خانه هایشان، بررسی کنند.به عنوان مثال، شرکت ها می توانند تجربه های مجازی ایجاد کنند که به مشتریان اجازه می دهد با محصولات یا خدمات تعامل عمیق تری نسبت به روش های بازاریابی سنتی داشته باشند.

متاورس چیست؟

بسیاری از کارشناسان متاورس را یک مدل اینترنت سه بعدی می دانند. اما در کل، دنیایی شبیه به دنیای واقعی است که مردم در آن زندگی دیجیتالی دارند. مکانی که در آن مردم یک آواتار خواهند داشت و شما می توانید با آن ها تعامل داشته باشید و فعالیت های مختلفی مانند بیرون رفتن با دوستان، شرکت در جلسات و جشنواره های موسیقی، رفتن به در خانه برای فروش مجموعه های دیجیتال، خرید و فروش دارایی، زمین، آپارتمان و غیره را انجام دهید.

در حالی که مباحث مربوط به توصیف متاورس از فردی به فرد دیگر و از موردی به مورد دیگر متفاوت است، در ساده ترین حالت، یک فضای مجازی تقسیم شده و تعاملی است که همه جانبه، فراواقع گرایانه و تعاملی است.به همین ترتیب، متاورس آواتار سفارشی شما و محتواهای دیجیتال ثبت شده روی بلاک چین را ترکیب خواهد کرد. باتوجه به پیش بینی ارزش بالای آن، متاورس به عنوان تاثیر گذار اصلی در توسعه اقتصاد دیجیتال شناخته می شود.

تاریخچه متاورس

اصطلاح “متاورس” در ابتدا در کتاب علمی – تخیلی “تصادف برفی” اثر نیل استیونسون در سال ۱۹۹۲ استفاده شد.متاورس استیونسون یک فضای مجازی بود که در آن شخصیت ها می توانستند برای فرار از واقعیت استبدادی غیر جذاب بروند.استیفنسون در این کتاب در مورد متاورس به عنوان یک دنیای دیجیتال فراگیر می نویسد که شبیه به دنیای واقعی است.

 “فضای مجازی” واژه ای است که از سال ۱۹۸۲ آغاز شده و به معنای دنیای مجازی کامپیوتر است. تصویری از محیطی متفاوت از دنیای واقعی، تنها به ارتباطات از طریق شبکه های کامپیوتری مربوط می شود.بنابراین، به نوعی، یک متاورس بسیار ابتدایی بود که مفهوم فعالیت آنلاین ما را که در محیطی متمایز از دنیای واقعی اتفاق می افتد، نشان می دهد.

در سال ۲۰۰۰، گارتنر تلفیقی از دنیای مجازی / دیجیتال را با دنیای واقعی تعریف کرد که با نام سوپرنت شناخته می شود. آن به تاریخچه متاورس متصل می شود زیرا یک دنیای مجازی ملموس و چگونگی ارتباط آن با دنیای واقعی را تجسم می کند.

ویژگی های متاورس

پایدار: یک تجربه کاملا فراگیر و مشترک است؛ یک واقعیت موازی که در زمان واقعی وجود دارد و هرگز متوقف نمی شود.

همگام سازی: در متاورس، کاربران در زمان واقعی با یکدیگر و محیط دیجیتال خود تعامل می کنند. درست مانند کاری که در دنیای فیزیکی انجام می دهند، شرکت کنندگان متاورس به محیط مجازی خود و یکدیگر واکنش نشان می دهند.

کاربر محور: کاربران می توانند محتوای خود را ایجاد کنند، یا می توانند محتوای موجود را افزایش دهند.

خود بهره وری: دارای اقتصاد کاملا فعال مبتنی بر توکن های غیرقابل معاوضه، ارز رمزنگاری شده و غیره است.

تکامل بازاریابی

بازاریابی عبارت است از تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات یک شرکت. این بخش شامل چهار بخش بازاریابی است: قیمت، محصول، تبلیغ و مکان. بازاریابی و تبلیغات در متاورس می تواند مکان های جدیدی برای خرید و راه های جدیدی برای تبلیغ ارائه دهد.

تکامل بازاریابی با تغییرات در وب همراه است. زمانی که وب ۱.۰ شروع به کار کرد، هدف بازاریابی داشتن یک وب سایت با اطلاعات تماس برای یک کسب وکار بود. سپس وب ۲.۰ شروع به اتصال افراد و جمع آوری تاریخچه جستجوی آن ها کرد تا تجربه کاربر شخصی تر شود. به گفته گریفین لافلور، مدیر ارشد عملیات بازاریابی در آموزش سئو و مشاور بازاریابی B۲B، اکنون با وب ۳.۰ تجربه فراگیرتری حاصل می شود.

براساس گزارشی از Metaversed، یک شرکت مشاوره در لینکدین، ماهانه ۴۰۰ میلیون کاربر منحصر به فرد و فعال به یک پلتفرم متاورس دسترسی دارند. برای رسیدن به این کاربران، شرکت ها باید مخاطبان نسلی خود را تا فراسو دنبال کنند.

متاورس چگونه به بازاریابی کمک خواهد کرد؟

افزایش تعامل کاربر: متاورس به کمپین های بازاریابی اجازه می دهد تا تعامل کاربر را بهبود بخشند. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به کانال های بازاریابی منظم مانند وب سایت ها و رسانه های اجتماعی می توانند تعاملی تر و همه جانبه تر در متاورس باشند. به عنوان مثال، شرکت های خودروسازی صفحات اطلاعاتی در مورد خودروهای خود در متاورس ایجاد می کنند تا تعامل را تقویت کنند.

دسترسی به یک پایگاه کاربری بزرگ و متنوع: بازاریابان در متاورس می توانند به یک پایگاه کاربری گسترده شامل گروه های مختلف دسترسی داشته باشند. Roblox، یکی از پلتفرم های پرطرفدار در میان جمعیت جوان، حدود ۴۲ میلیون کاربر فعال روزانه دارد که یک سوم آن ها زیر ۱۶ سال هستند.

توانایی آزمایش کمپین ها: متاورس یک پلتفرم نوپا است و فضایی را برای بازاریابان فراهم می کند تا کمپین ها و استراتژی ها را آزمایش کنند. بازاریابان می توانند هر چقدر که دوست دارند نوآور باشند و برای بهینه سازی رویکرد خود به موفقیت، به سرعت از شکست ها درس بگیرند.

ایجاد روابط طولانی مدت و قوی: درگیر کردن مخاطبان در متاورس می تواند از وفادارترین آن ها باشد. بازاریابانی که بتوانند تجربیات معناداری را در متاورس برای کاربران به ارمغان بیاورند، می توانند پیوندی طولانی مدت ایجاد کنند که می تواند انجمن های برند را بسازد. بازاریابان می توانند از طریق استراتژی های خود برای تقویت پیوند خود با کاربران، در متاورس با آن ها هم کاری کنند، توانمند شوند و به آن ها پاداش دهند.

تضمین امنیت و شفافیت: ادغام فن آوری بلاک چین در متاورس می تواند معاملات بازاریابی مجازی را امن تر و شفاف تر کند. کاربران می توانند به سوابق عمومی تراکنش ها دسترسی داشته باشند و از نبود فعالیت های مخرب اطمینان حاصل کنند. داده های کاربران را می توان در شبکه غیر متمرکز بلاک چین نیز امن کرد و آن را در برابر هک های شخص ثالث ایمن تر کرد.

چگونه متاورس مارکتینگ شروع کنیم؟

شروع با متاورس مارکتینگ می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما فرصتی هیجان انگیز برای گسترش دامنه و مشارکت برند شما به روش های جدید و نوآورانه است. شروع زودهنگام با بازاریابی متاورس می تواند به شما کمک کند مزیت رقابتی به دست آورید، وفاداری به برند ایجاد کنید و از پذیرش زودهنگام سود ببرید.با شروع زودهنگام، می توانید حضوری منحصر به فرد ایجاد کنید و با کمپین های بازاریابی خود خلاقیت بیشتری به خرج دهید. این به شما کمک می کند تا به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید و در بین مخاطبان خود اعتماد ایجاد کنید. شما همچنین می توانید از هزینه پایین ورود و سهولت استفاده از پلتفرم های متاورس برای ارسال سریع پیام خود استفاده کنید.

متاورس مناسب برای برند خود را شناسایی کنید

همه محیط های مجازی یکسان نیستند. برخی بهتر از سایرین با برند شما مطابقت دارند. نوع مخاطبی را که می‌خواهید هدف قرار دهید، نوع محتوا و تجربیاتی که می‌خواهید ایجاد کنید و قابلیت‌های پلتفرمی که شما را قادر به انجام این کار می‌کند، در نظر بگیرید.

حضور دیجیتالی را توسعه دهید

ایجاد یک آواتار یا تور مجازی برای نشان دادن نام تجاری شما در متاورس برای هر استراتژی بازاریابی متاورس موفق ضروری است. به این فکر کنید که چگونه آواتار یا تور شما می تواند تجربه ای فراگیر و جذاب برای مشتریان شما ایجاد کند.

یک پروفایل مصرف کننده ایجاد کنید که با مخاطب هدف شما مطابقت داشته باشد

هنگام ایجاد محتوا برای بازاریابی در متاورس، درک مخاطبان هدف شما کلیدی است: علایق، رفتارها و نیازهای آنها باید هنگام توسعه هر کمپین یا تبلیغاتی در نظر گرفته شود تا از حداکثر بازگشت سرمایه (ROI) اطمینان حاصل شود. برای انجام این کار به طور مؤثر مستلزم جمع‌آوری داده‌های مشتری از منابع متعدد، از جمله بررسی‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین یا مصاحبه‌های انجام شده با گروه‌های متمرکز است.

محتوایی ایجاد کنید که تخیل مخاطب هدف شما را جذب کند

هنگامی که می دانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، با دقت محتوایی تولید کنید که علایق و نیازهای آنها را بیان کند و همچنین احساسات را برانگیزد. این شامل استفاده از تصاویر متقاعد کننده همراه با عناصر طراحی صوتی منحصربفرد مانند نمرات موسیقی است – همه برای زوایای دید بهینه برای یک تجربه واقعاً همهجانبه بهینه شده اند!

محتوای خود را از طریق رویدادها و پلتفرم های مجازی تبلیغ کنید

امروزه، پلتفرم‌های زیادی برای میزبانی رویدادهای مجازی وجود دارد که در آن مصرف‌کنندگان می‌توانند با نمایش‌های نمایشی محصول از آسایش خانه‌شان تعامل داشته باشند – از جمله نمایش‌های نور، نصب‌های تعاملی، و وبینارهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با تبلیغات شما مرتبط هستند. همچنین می‌توانید از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا اسنپ‌چت برای تبلیغ بیشتر رویداد یا تبلیغات خود در صورت ترکیب استراتژیک با بهترین شیوه‌های سئو استفاده کنید.

اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج

همیشه نتایج را پس از راه‌اندازی یک کمپین اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کنید – این به شما کمک می‌کند موفقیت (یا شکست!) را بسنجید و قبل از شروع مجدد سرمایه‌گذاری‌های مشابه، مناطقی را که نیاز به بهبود دارند برجسته کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید که چه محتوا با مخاطبان شما طنین انداز می شود و رویکرد خود را برای اطمینان از حداکثر تعامل و بازگشت سرمایه بهینه کنید.

می‌توانید از کدهای رهگیری بر روی پیوندهایی استفاده کنید که افراد کلیک می‌کنند یا تبلیغات هدفمندی که از طریق Google Ads یا Facebook Ads Manager ارائه می‌شوند. حتی یک چیز ساده تر مانند بررسی کل جریان ترافیک در روز / هفته / ماه در طول زمان!با استفاده از قدرت متاورس، می توانید تجارب قانع کننده و فراگیر برای مشتریان خود ایجاد کنید که به افزایش تعامل و وفاداری کمک می کند. با استراتژی و اجرای صحیح، بازاریابی متاورس می تواند ابزار قدرتمندی برای ارتقاء برند شما به سطح بعدی باشد.

استراتژی های بازاریابی متاورس

با متاورس همراه باشید

اگر می خواهید در متاورس برای بازاریابی شرکت کنید، باید در مورد هر چیزی که ممکن است نیاز داشته باشید یاد بگیرید. در این مرحله، بیایید دو چیز را به واژگان خود اضافه کنیم: دنیای متمرکز و غیرمتمرکز.به عنوان مثال، فرض کنید از یک پلتفرم رسانه اجتماعی مانند فیس بوک یا یوتیوب استفاده می کنید. این بدان معنی است که شما از یک سیستم متمرکز استفاده می کنید – که در آن قدرت مرکزی کنترل داده ها را در دست دارد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید پستی را با دوستان خود از طریق فیس بوک به اشتراک بگذارید، آنها متوجه می شوند که شما آن را ارسال می کنید و داده ها توسط فیس بوک تأیید و منتقل می شوند.این بدان معناست که در دنیای متمرکز، پلتفرم های متمرکز مانند فیس بوک کنترل را در اختیار دارند.

در مورد دنیای غیرمتمرکز چطور؟ایده دنیای غیرمتمرکز با انتشار بیت کوین در سال 2009 وارد زندگی ما شد.با کمک فناوری بلاک چین، اگر می خواهید بیت کوین را برای دوست خود بفرستید، لازم نیست همان مراحل را در یک سیستم متمرکز طی کنید.

نکته: بلاک چین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت تراکنش ها و ردیابی دارایی ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می کند.

بنابراین این تنها گوشه ای از اصطلاحات فرا وجهی است. اگر می‌خواهید استراتژی‌های بازاریابی متاورس خود را به موفقیت برسانید بسیار مهم است که با تمام به‌روزرسانی‌ها و اخبار مربوط به متاورس همراه باشید.

ایجاد آگاهی از برند با استفاده از توکن های غیر قابل تعویض

توکن ها به داده های ذخیره شده در دفتر کل بلاک چین اشاره دارند. مصرف کنندگان در متاورس با برندها و یکدیگر درگیر خواهند شد، بنابراین درک توکن ها ضروری است.دو نوع توکن وجود دارد: Fungible و Non-Fungible.

جابجایی به معنای چیزی است که بتوان آن را با کالای مشابه دیگری مبادله کرد.به عنوان مثال، اسکناس دلار قابل تعویض است زیرا می توان آن را با هر اسکناس دلار دیگری مبادله کرد.اقلام دیجیتال مانند بیت کوین نیز قابل تعویض هستند زیرا می توانند با یکدیگر مبادله شوند.

غیر قابل تعویض به این معنی است که یک آیتم دیجیتالی منحصر به فرد، در نوع خود بی نظیر است.یک مثال عالی از این موضوع، CryptoKitties است، یک بازی مبتنی بر اتریوم که در آن کاربران می‌توانند گربه‌های مجازی بخرند و معامله کنند.

صفحه اصلی وب سایت cryptokitties با 5 تصویر مختلف از بچه گربه ها و یک دکمه بازی صورتی و قسمت بچه گربه خود را در زیر دریافت کنید که به شما می گوید با آنها چه کاری می توانید انجام دهید”هر گربه منحصر به فرد است و 100٪ متعلق به شماست؛ نمی توان آن را تکثیر کرد، برد یا از بین برد.” بنابراین، NFT یک توکن غیرقابل تعویض است که روی بلاک چین ایمن شده است.

شما می توانید هم برند و هم دارایی های NFT خود را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی متاورسNFT خود تبلیغ کنید. همانطور که نام تجاری شما توجه شما را به خود جلب می کند، NFT های شما ارزشمندتر می شوند و این ارزش باعث می شود مردم بیشتر از برند شما آگاه شوند.

از قدرت واقعیت افزوده برای بازاریابی استفاده کنید

واقعیت افزوده (AR) اساساً یک تجربه تعاملی از یک محیط دنیای واقعی است که در آن اشیاء دنیای واقعی توسط اطلاعات ادراکی تولید شده توسط رایانه تقویت می‌شوند.اما چگونه قرار است از آن برای اهداف بازاریابی خود استفاده کنید؟

بیایید مثال IKEA را بررسی کنیم تا درک آن آسان تر شود. برنامه IKEA، IKEA Place، به شما امکان می دهد با استفاده از AR محصول خود را در هر محیطی که می خواهید امتحان کنید. شما می توانید به طور مجازی مبلمان را در اطراف قرار دهید تا ببینید آیا آن را دوست دارید یا خیر.یک اسکرین شات از اپلیکیشن IKEA Place که در آن دو دست تلفنی را در اتاق نشیمن در دست گرفته و سعی می‌کنند یک صندلی راحتی زرد رنگ را برای دیدن اینکه آیا به طور مجازی با اتاق سازگار است یا نه.

بعلاوه، آنها همه چیز را به صورت سه بعدی و واقعی در مقیاس ایجاد کردند تا مطمئن شوند که تجربه را تا حد امکان به تجربه واقعی خواهید داشت. این از تمام شک و تردیدهایی که ممکن است مشتری داشته باشد مانند اندازه، طراحی و عملکرد جلوگیری می کند.IKEA Place بدون شک یک تغییر دهنده بازی در دنیای بازاریابی است که می توانید از آن الهام بگیرید.

از بازی متاورس برای اهداف بازاریابی خود استفاده کنید

گنجاندن بازی های متاورس در استراتژی بازاریابی شما یک راه سرگرم کننده و منحصر به فرد برای جلب توجه و قابل مشاهده شدن است.برندهای غول پیکری مانند Wendy’s در حال حاضر از مزیت متاورس برای اهداف بازاریابی خود استفاده می کنند.

هدف Wendy که در متاورز بازی Fortnite اتفاق می افتد، نابود کردن همه فریزرهای همبرگر از “Fortnite” است که به معنای تازگی غذایی است که آنها سرو می کنند. حرکت خوب!قهرمان زن بازی Wendy’s Fortnite با چشمان سبز رنگ چهره مانند یک جنگجو و لباس های قدیمی و نیزه ای با فانوس آویزان در نوک آن.

به طور مشابه، Deliveroo، یک شرکت بریتانیایی تحویل غذا به صورت آنلاین، به بازی آنلاین “Animal Crossing” پیوست تا همان کاری را که در دنیای واقعی انجام می‌شود انجام دهد: تحویل دادن.

اسکرین شات از بازی Deliveroo Fortnite که در آن یک مرد چیزی را به یک زن تحویل می دهد که در خیابانی با درختان سیب و گل در اطراف سلام می کند.به علاوه، آنها یک کد تبلیغاتی برای استفاده در دنیای واقعی به بازیکنان ارائه کردند. بنابراین جای تعجب نیست که آنها بیش از 3 میلیون تعامل بازیکن داشتند.

یک فروشگاه Walk-In درمتاورس ایجاد کنید

چقدر راحت است که وارد یک فروشگاه شوید، به اطراف نگاه کنید و چیزهایی را در راحتی خانه خود امتحان کنید؟ خوب، این یکی از راه‌های بهره‌مندی از متاورس برای اهداف بازاریابی شماست.به لطف واقعیت مجازی (VR)، کاربران می توانند با محیط ها و اشیاء بدون حضور فیزیکی در همان مکان تعامل داشته باشند. این یک تجربه کاملاً همهجانبه است که آن را بسیار خنک و مفید می کند.

فروشگاه مجازی HM با سقف شیشه‌ای بزرگ، باغ در سمت راست، استخر در سمت چپ و طراحی شی پرنده‌مانند در وسط با چند پیکر انسانی که در اطراف راه می‌روند.این فناوری فضایی برای رشد دارد، هنوز درک مفهوم و اصلاح آن بر اساس نیازهای کسب و کار شما ارزش بررسی دارد.پس از همه، شکی نیست که شما یک تجربه منحصر به فرد را به مشتریان خود ارائه خواهید کرد.

رویدادهای زنده در Metaverse Universe

رویدادهای متاورس مرزهای مکان فیزیکی را حذف می‌کنند، به این معنی که هر کسی از هر کجا می‌تواند بدون محدودیت تعداد به یک رویداد بپیوندد.به علاوه، به دلیل همه‌گیری، بسیاری از مکان‌ها نمی‌توانند با ظرفیت کامل کار کنند. به همین دلیل است که رویدادهای مجازی فرصت های بی پایانی برای دستیابی به مخاطبان بیشتری در هر نقطه از جهان دارند.

رویدادهای محبوب شامل کنسرت‌های مجازی مانند کنسرت متا جهان جاستین بیبر در پلتفرم موسیقی مجازی Wave و مجموعه‌ای از کنسرت‌های آریانا گرانده در بازی ویدیویی موفق Fortnite (تصویر زیر) است.

کنسرت متاورس آریانا گرانده که در آن او بسیار بلندتر از همه چیز در اطراف در مقابل ساختمانی اسطوره‌ای ایستاده است که یک چکش بزرگ در مقابل او قرار دارد و در آن چهره‌های کوچک‌تر انسانی در اطرافش می‌رقصند.

با این حال، در این نقطه فقط آسمان حد است. شما می توانید سمینارها، کنفرانس ها، آموزش و اساساً هر چیزی که نیاز به یک مکان در متاورس منهای محل برگزاری دارد داشته باشید.

پس از تحقق کامل، متاورس می‌تواند تجربه‌ای بسیار تعاملی را فراهم کند که در آن افراد می‌توانند آزادانه حرکت کنند و در گفتگوهای دو طرفه بدون ترک خانه‌های خود بدون هزینه‌های سفر شرکت کنند.

شما می توانید با مشتریان خود در هر نقطه از جهان ملاقات کنید، محصولات خود را تبلیغ کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید. به لطف متاورس، نیازی به پیمودن مسافت های طولانی برای جمع آوری وجود نخواهد داشت.

از آواتارهای برند استفاده کنید

آواتارها نمایش مجازی یک شخص هستند. شما می توانید حتی جزئیات کوچک مانند رنگ چشم، بدن، بینی یا فرم لب را تنظیم کنید. اسنپ چت ابتدا ما را با آواتارها آشنا کرد. اکنون آواتارها در فراجهان هستند.

برندهای بزرگی مانند گوچی و نایک در حال حاضر از آواتارها استفاده می کنند. برای مثال گوچی با مایلی سایرس خواننده معروف برای تبلیغ عطر جدید خود همکاری کرد.آنها آواتار Cyrus را در نسخه دیجیتالی این برند از کمپین تبلیغاتی خود ایجاد کردند.

آواتار مایلی سایرس گوچی با یک بلوز بنفش و شلوار قهوه‌ای در مقابل یک خانه مجازی در یک باغ بزرگ جنگل مانند ژست گرفته است.شما می توانید به مشتریان خود اجازه دهید آواتارهای خود را در متاورس ایجاد کنند و از محصولات شما برای اصلاح این آواتارها استفاده کنند.

اگر مشتریان خود را نیز تشویق کنید که آواتار خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، به لطف رسانه های اجتماعی، آواتارهای مشتریان و در نتیجه محصولات شما تعداد بیشتری در معرض دید قرار خواهند گرفت که همیشه برای ایجاد آگاهی از برند چیز خوبی است.

مدل های سه بعدی ایجاد کنید

مدل های سه بعدی برای ایجاد محتوای همه جانبه اساسی هستند.با ظهور VR، مدل های سه بعدی به ابزاری ضروری برای ایجاد تجربیات تعاملی غنی تبدیل شده اند.همانطور که صنایع بیشتری از واقعیت مجازی به عنوان یک استاندارد استفاده می کنند، تقاضای فزاینده ای برای مدل های سه بعدی وجود خواهد داشت که می توانند برای ایجاد این محیط های فراگیر استفاده شوند.

راه های زیادی برای تطبیق شرکت و برند شما با متاورس وجود دارد.و به خاطر داشته باشید که این فقط یک شروع است. گزینه های بیشتری برای یافتن راه وجود خواهد داشت.

اهمیت متاورس مارکتینگ

متاورس یک تغییر از تبلیغات سنتی و به سمت ایجاد درگیری های برند است که تجربی تر و هیجان انگیزتر هستند در حالی که کم تر از آنچه اکنون در تبلیغات دیجیتال شاهد آن هستیم، مزاحم هستند.حتی پیش از اینکه فیسبوک از تصمیم خود برای تغییر نام رسمی شرکتش و در نتیجه افزایش تمرکز روی متاورس خبر دهد، این شرکت مدعی بود که در سال ۲۰۲۱ در صدر قرار دارد. با این حال، پس از اعلام جهانی، جستجو برای متاورس (و تمام عبارات مرتبط)به سطحی رسید که کاملا غیرقابل تصور بود. در میان این شرایط، متاوس به سرعت به صدر جدول رسید.

علاوه بر برندسازی مجدد فیسبوک، یادآوری دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه برندها باید به سرعت برای سرمایه گذاری روی پتانسیل های درون متاورس اقدام کنند، چرا که پیشرفت های تکنولوژیکی در سخت افزار، نرم افزار و اتصال، تعاملات انسانی و تجربیات همه جانبه را باورپذیرتر از آن چیزی می کند که تصور می شد. این موضوع در کنار تغییرات رفتاری و افزایش سریع وابستگی ما به دستگاه ها و اشکال دیجیتال در زندگی روزمره ما که به واسطه پاندمی به وجود آمده است، راه را برای ورود به انبوهی از فرصت ها باز کرده است.

در سطح متافیزیکی، فراطبیعی را می توان گام تکاملی دیجیتال بعدی اینترنت امروزی دانست – درست مانند اینترنت و فن آوری موبایل در سه دهه گذشته.در عصر دیجیتال، استراتژی های قدیمی بازاریابی آنلاین و آفلاین، مانند فروشگاه های پرچم دار، بیلبوردهای بزرگ و دیگر هنجارهای مرسوم، به سرعت در حال منسوخ شدن هستند. همه چیز از تبلیغات متنی گرفته تا تاثیرگذاران اینستاگرام تا پلتفرم هایی مانند فورتنایت، توییچ، Roblox و تیک تاک، در حال جذب افراد در تمام سنین هستند، مهم نیست که خیلی پیر باشند یا خیلی، خیلی جوان.

عبارت “در زندگی واقعی” برای کسانی که امروز در تلاش برای برقراری ارتباط با نسل بعدی مصرف کنندگان هستند، مفهومی کاملا جدید به خود گرفته است. بازاریابی دیجیتال فعلی دیگر کافی نیست. استراتژی های بازاریابی باید جذاب، معنادار و همه جانبه باشند تا بتوان آن ها را موفق دانست. و دقیقا به همین دلیل است که متاورس تضمین شده تا در آینده ای نه چندان دور این کار را برای کسب و کاره ای مختلف انجام دهد.

چالش های بازاریابی در متاورس

داده های شخصی و امنیت

بسیاری از کاربران آنلاین در مورد امنیت داده ها و محافظت از برندهایی مانند فیس بوک تردید دارند. و این نگرانی هنوز به درستی در مورد متاورس وجود دارد. غوطه ور شدن در متاورس، افراد باید بدانند که اطلاعات شخصی آنها، اعم از مجازی یا فیزیکی، محافظت می شود. از آنجایی که متاورس سریعتر از زیرساخت امنیتی خود گسترش می یابد، جای نگرانی باقی می ماند.

اگر قرار است نام تجاری شما به متاورس بپیوندد، باید داده‌های روش‌های ایمنی قابل اعتماد را توسعه دهید. به خصوص که به خطر انداختن داده های مصرف کنندگان می تواند به اعتبار برند آسیب برساند. با این حال، کسب و کارها فقط می توانند کارهای زیادی انجام دهند. اینکه چگونه داده ها به خوبی ایمن هستند در نهایت به زیرساخت فعلی متاورس متکی است.

پرداخت های دیجیتال و رمزنگاری

اگرچه رمزارز سال‌هاست که وجود دارد، بسیاری از مردم به ارزهای دیجیتال اعتماد ندارند. کلیدی ترین و واضح ترین مسئله این است که کاربران نمی توانند پولی را که دارند به صورت فیزیکی ببینند. همچنین نگرانی های زیادی در مورد امنیت رمزنگاری و اصالت ارزهای دیجیتال مختلف که در متاورس ظاهر می شوند وجود دارد.برندها باید از اصالت و ایمنی هر رمز ارزی که با آن معامله می کنند، در متاورس اطمینان حاصل کنند. انجام این کار ممکن است همه را متقاعد نکند، اما پول کاربران شما را ایمن نگه می دارد. برداشتن این مرحله اعتماد به نفسی را که در متاورس ارائه می دهید تضمین می کند.

قانون در متاورس

از آنجایی که فراجهان مجازی است، ادغام قوانین فیزیکی و حوزه های قضایی ایجاد نشده است. میلیون ها نفر در متاوره تعامل دارند. در نتیجه، تن ها از مردم در برابر جرایم سایبری، زورگویی سایبری و جرایم مشابه آسیب پذیر هستند. این مفهوم جنبه خطرناکی را برای متاورس برای کاربران آن آشکار می کند.برای جامعه خود، قوانین اساسی ایجاد کنید، به کاربران برای اقدامات مثبت پاداش دهید و گزارش رفتار خطرناک یا غیراخلاقی را ممکن کنید.

کمبود وقت فیزیکی

یک مقایسه خوب با آنچه در اینجا منظور ماست، قمار است. مردم زمان فیزیکی خود را از دست می دهند زیرا در بازی بسیار شیفته می شوند. در حالی که این می تواند از منظر تجاری مثبت باشد زیرا افراد ممکن است زمان بیشتری را در متاورس بگذرانند، از دیدگاه اخلاقی این ایده آل نیست.

شما می خواهید که کاربران شما در متاورس شرکت کنند و پیشنهادات شما را خریداری کنند. اما مراقبت از آنها نیز حیاتی است.

تضمین مالکیت

بلاک چین تمام تلاش خود را برای ایجاد مالکیت زمین و محصولات دیجیتال در متاورس انجام می دهد، اما این ممکن است در دراز مدت کافی نباشد. کسب و کارهایی که در بازاریابی متاورس سرمایه گذاری می کنند باید از این موضوع آگاه باشند. همچنین برای تأیید مالکیت دارایی های دیجیتال، باید از توسعه متاورس جلوتر باشید.

مثال از بازاریابی در متاورس

Shopify AR

Shopify برای ایجاد مدل های سه بعدی از محصول که مشتریان می توانند قبل از خرید به صورت سه بعدی در دنیای واقعی مشاهده کنند، AR اضافه کرد.

بازاریابی متاورس Shopify AR
مثال بازاریابی متاورس Shopify AR

نایک لند

مثال بازاریابی متاورس نایکی لند

Nikeland توسط نایکی در Roblox یک فضای ورزشی همه جانبه است که بازیکنان می توانند ابزارهای جدیدی را برای آواتارهای خود باز کنند.

ZED RUN

ZED RUN یک بازی اسب‌سواری مبتنی بر بلاک چین است که به بازیکنان امکان مسابقه، خرید و پرورش اسب‌های مجازی را می‌دهد.

مثال بازاریابی متاورس ZED RUN

تامی هیلفیگر

تامی هیلفیگر (Tommy Hillfiger)، برند پوشاک آمریکایی، به تازگی یک هاب چندمنظوره در پلتفرم های مجازی مختلف راه اندازی کرده است.این پروژه نوآورانه ترکیبی از لباس های دیجیتال و واقعی را به نمایش می گذارد و شرکت کنندگان را قادر می سازد تا اقلام پوشیدنی را برای تحویل خریداری کنند یا آن ها را در محیط های بازی آنلاین بپوشند.

علاوه بر این، تامی هیلفیگر در کنار دیگر برنده ای مشهور مانند کواچ، دی کیو و دیزل در دومین هفته مد متاورس سالانه دسنترالند در مارس ۲۰۲۳ شرکت کردند. در طول این رویداد، تامی هیلفیگر چهار آیتم منحصر به فرد را در هر دو شکل دیجیتال و فیزیکی عرضه کرد و به سلیقه های متنوع مخاطبان خود پاسخ داد.

هیوندای

در جریان رویداد اتو اکسپو ۲۰۲۳، هیوندای یک تجربه مجازی منحصر به فرد به نام هیوندای موستانگ و هیوندای پاویلیون را معرفی کرد که روی پلتفرم Roblox اجرا می شوند.این شهر مجازی به کاربران اجازه می دهد تا خود را در دنیای هیوندای غرق کنند، از طریق آواتارهای مجازی با دیگران تعامل داشته باشند و آخرین تکنولوژی ها و مدل های خودرو این برند را بررسی کنند.

نتیجه گیری

متاورس دیگر یک رویا نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به واقعیت است و دنیای واقعی ما در آینده به خاطر این فن آوری حتی مجازی تر خواهد شد. با گذشت زمان، واقعیت مجازی و بازاریابی متاورس تکامل خواهند یافت و تجربیات ما را به سطح بعدی خواهند برد.متاورس نیز مانند هر فن آوری نوظهور و در حال رشد دیگری، مشکلات متعددی را تجربه می کند. با این حال، توسعه دهندگان و نوآوران تلاش می کنند تا این دنیای مجازی را به واقعیتی شگفت انگیز تبدیل کنند.عصر متاورس (عصری که یا اینترنت را آن طور که ما می دانیم جایگزین خواهد کرد یا دگرگون خواهد کرد)ممکن است به این زودی ها فرا نرسد، اما شکی نیست که به زودی فرا خواهد رسید. بزرگ ترین شرکت های جهان در حال کار روی فن آوری ها و دستگاه هایی هستند که به پهپادها شکلی واقعی خواهند داد. اکنون زمان تنظیم دستورالعمل هایی است که نحوه عملکرد ما در متاورس را مشخص می کند.

اکنون نیز بهترین زمان برای برندها است تا به فکر آینده خود باشند و اینکه چگونه کسب وکار خود را به بازار عرضه کنند تا چشم انداز دیجیتال همیشه در حال تحول را حفظ کنند. بازاریابی در متاورس به برندها این فرصت را می دهد که قبل از انجام رقابت، متوجه شوند مصرف کنندگانشان چه می خواهند و آن را ارائه دهند. البته هنوز چالش هایی وجود دارد که باید حل شوند. زیرا بدون غلبه بر این چالش ها، کاربران نه به فضای مجازی جدید اعتماد خواهند کرد و نه احساس راحتی کافی برای تعامل در آن خواهند داشت. اما زمانی که این مشکلات ازسر راه برداشته شوند، کاربران خواهند دید که متاورس (و دنیای جدیدی که ارائه می دهد)پتانسیل های زیادی از خود نشان می دهد. به طور خلاصه، فراسو به لطف پیشرفت های فن آوری و آمادگی بشریت برای ورود به دنیای دیجیتال، آماده گسترش فوق العاده است. بنابراین ایجاد حضور یک برند در حال حاضر ممکن است بهترین چیز برای یک کسب وکار باشد.

خروج از نسخه موبایل