بازاریابی یک به یک استراتژی ارتباطی است که مشتریان فردی را با پیام های شخصی هدف قرار می دهد.از این نوع بازاریابی می توان برای ایجاد روابط با مشتری و ارتقای وفاداری استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای افزایش فروش و آگاهی از برند استفاده کرد.بازاریابی یک به یک یا بازاریابی 1:1 نوعی بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده مستقیماً با کسی ارتباط برقرار می کند. این شخص شخصی است که شرکت به طور عمدی هدف قرار می دهد.یک استراتژی CRM است که بر تعاملات شخصی با مشتریان یا مشتریان بالقوه تمرکز دارد.شکلی از تبلیغات مستقیم که در آن نماینده کسب و کار مستقیماً با مصرف کننده هدف یا علاقه مند ارتباط برقرار می کند.
انواع بازاریابی یک به یک
بازاریابی نفر به نفر، اساسا دو نوع می باشد; شخصی سازی و سفارشی سازی
سفارشی سازی
شرکت ترجیحات هر مشتری را نمی آموزد، اما در عوض به مشتری فردی توانایی سفارشی کردن محصول را به سلیقه خود می دهد. با این حال، در این مورد، شرکت بر یادگیری ترجیحات هر مشتری تمرکز نمی کند. یک مثال خوب از این استراتژی، خردهفروشی رایانهای است که یک پلتفرم پایه لپتاپ را ارائه میکند و سپس به مشتری این توانایی را میدهد که بسیاری از ویژگیهای لپتاپ (پردازنده، حافظه ذخیرهسازی، برنامههای بارگذاری شده) را بر اساس سلیقه و نیاز خود تنظیم کند.بسیاری از وبسایتهای خبری آنلاین از همین استراتژی استفاده میکنند و به بازدیدکنندگان اجازه میدهند تا انواع اخبار (بینالمللی، سیاسی، مالی و غیره) را که میخواهند بهطور برجسته در سایت نشان داده شوند، انتخاب و انتخاب کنند.
شخصی سازی
شرکت ترجیحات و سلیقه های شخصی هر مصرف کننده را می آموزد و برنامه بازاریابی خود را برای آنها سفارشی می کند..فروشنده این کار را به صورت فردی انجام می دهد.سپس، شرکت برنامه بازاریابی خود را با توجه به سلیقه و ترجیحات هر فرد سفارشی می کند.امروزه بسیاری از خرده فروشان آنلاین این کار را انجام می دهند.به عنوان مثال، Amazon.com یکی از موفق ترین استراتژی های شخصی سازی 1:1 را دارد که محصولات را بر اساس خریدها و علایق قبلی توصیه می کند.
مزایا ومعایب بازاریابی نفر به نفر
مزایای بازاریابی یک به یک
افزایش تعامل مشتری – به شما امکان می دهد پیام های خود را برای هر مشتری سفارشی کنید و آنها را علاقه مندتر و پذیراتر می کند.
هدفگیری مؤثرتر – میتواند علایق خاص مشتریان را شناسایی کند و به شما امکان میدهد پیامهای سفارشی ارسال کنید که احتمال موفقیت بیشتری دارند.
بهبود وفاداری مشتری – با ارائه تجربیات و پیامهای شخصیسازی شده، مشتریان را تشویق میکند که بیشتر برگردند و خرید کنند.
افزایش رضایت مشتری – مشتریان از پیام های متناسب با نیازهای آنها قدردانی می کنند و بازاریابی یک به یک می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.
ROI بالاتر – یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای بازاریابی است، زیرا فقط باید زمان و منابع را برای ایجاد پیام های مناسب برای مشتریان خاص سرمایه گذاری کنید.
حفظ مشتری بهتر – با درگیر کردن مشتریان با پیام ها و تجربیات منحصر به فرد، می توانید روابط بلندمدتی ایجاد کنید که ماندگار باشد.
افزایش جمع آوری داده ها – می تواند بینش های ارزشمندی در مورد ترجیحات و عادات مشتری ارائه دهد و به شما کمک کند تا کمپین های بازاریابی خود را اصلاح کنید.
بهبود خدمات مشتری – از آنجایی که می دانید مشتری چه می خواهد، می توانید خدمات مشتری سریعتر و موثرتری ارائه دهید.
نرخ تبدیل بالاتر – می توانید پیام های هدفمندی ایجاد کنید که با نیازهای مشتری هماهنگی بیشتری داشته باشد و منجر به افزایش نرخ تبدیل شود.
مقیاسپذیری بهبود یافته – راهی کارآمد برای دستیابی به تعداد زیادی از مشتریان بدون نیاز به سرمایهگذاری در منابع یا پرسنل اضافی است.
معایب بازاریابی نفر به نفر
وقت گیر – ایجاد پیام های جداگانه برای هر مشتری می تواند کاملاً زمان بر باشد.
گران قیمت – اگر برای مدیریت کمپین های بازاریابی یک به یک مجبور به استخدام کارکنان اضافی باشید، ممکن است به سرعت گران شود.
عدم شخصی سازی – اگر اطلاعات کافی در مورد هر مشتری ندارید، ممکن است شخصی سازی پیام ها تا حد امکان دشوار باشد.
دقت داده ها – شما باید داده های دقیقی در مورد مشتریان خود داشته باشید، در غیر این صورت، پیام هایی که ارسال می کنید ممکن است به اندازه کافی موثر نباشند.
مسائل مربوط به حریم خصوصی – مشتریان ممکن است از این ایده که برای کمپین های بازاریابی فردی هدف قرار می گیرند ناراحت نباشند، بنابراین باید توجه ویژه ای به ملاحظات حفظ حریم خصوصی داده شود.
چگونه یک کمپین بازاریابی یک به یک بسازیم
ایجاد یک کمپین بازاریابی یک به یک می تواند یک تلاش دشوار برای شروع باشد. اما پیروی از چند مرحله می تواند به تسهیل روند کمک کند.
کاربران یا مشتریان مناسب را شناسایی کنید
اولین قدم برای ایجاد هر کمپین بازاریابی موفق، تعریف یا شناسایی مشتریان مناسب برای برند شماست.این اساساً یک مرحله جمعآوری داده است که در آن شرکتها کاربران خود را شناسایی میکنند و سعی میکنند تمام اطلاعات مربوط به تجربه خود را پیدا کنند.در اینجا کاربران می توانند مشتریان جدید و فعلی را شامل شوند.
یک پایگاه داده جامع بسازید
اکنون که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در اختیار دارید، قدم بعدی ایجاد یک پایگاه داده جامع است که به طور موثر تمام پارامترهای مربوطه را پیمایش و ردیابی کند.یک پایگاه داده دقیق پایه و اساس یک برنامه بازاریابی خوب در نظر گرفته می شود.
پایگاه داده باید به طور گسترده تمام جزئیات مربوط به مشتریان شما را مشخص کند که می تواند بینش ارزشمندی در مورد نیازهای خاص کاربر به شما بدهد.هدف در اینجا شروع با داده های موجود و یافتن راه هایی برای استفاده از آن داده ها است.
بر اساس این اطلاعات می توان یک کمپین بازاریابی شخصی و سفارشی ابداع کرد.این داده ها می تواند به صورت داده های کمی یا داده های کیفی باشد. هر دو نوع داده به طور کلی ویژگی های تجربه مشتری را مشخص می کند.
تعامل مستمر با مشتریان
از آنجایی که داده ها در مرکز یک استراتژی بازاریابی خوب قرار دارند، جمع آوری داده ها از مشتریان از طریق تعاملات مستقیم، نظرسنجی و بازخورد می تواند به دانش اضافه کند.این تعامل مستمر با مشتریان برای به دست آوردن بازخورد آنها نیز می تواند ورودی ثابتی به پایگاه داده باشد.
با گذشت زمان، ایجاد تصمیمات بازاریابی بر اساس داده های قدیمی دشوار می شود. بنابراین، بازخورد مداوم برای هر کسب و کار پویا می تواند ارزشمند باشد.
پروفایل های مشتری خاص ایجاد کنید
هدف از ایجاد پروفایل مشتری خاص حرکت از درک سطحی به درک عمیق در سطح مشتری است. در اینجا تیمها میتوانند بخشهایی از پروفایلهای مشتری را برای جمعآوری دادههای مرتبط بسازند. این داده های مرتبط می تواند شامل موارد زیر باشد:
تاریخچه مرور
سابقه خرید
معیارهای رها کردن سبد خرید
نرخ های خروج
در تعاملات وب سایت
نقاط تماس فروش خاص
داده های NPS
این معیارهای اندازهگیری، چشماندازی عینی برای ترسیم بهترین سفر مشتری به دست میدهد.
طراحی یک سفر مشتری بدون اشکال
هنگامی که تمام معیارها مشخص شد و پروفایل های جامع مشتری ساخته شد، تیم ها باید یک سفر مشتری ایجاد کنند که به طور خاص با در نظر گرفتن اصول اصلی بازاریابی یک به یک طراحی شده است.اکنون بسته به معیارها، تیمها میتوانند محرکهایی را برای یادآوری مشتریان برای تکمیل تراکنش یا ارسال ایمیل برای هدایت آنها به محتوای مرتبطتر تعبیه کنند.
هدف در اینجا این است که سفر مشتری را تا حد امکان راحت کنیم. یک سفر آرام باید منجر به تعداد بیشتری خرید یا ثبت نام شود که باعث اصطکاک کمتر و در نتیجه رها شدن سبد خرید می شود.
نمونه های بازاریابی یک به یک
ایمیل های شخصی سازی شده
شرکتهایی مانند آمازون از دادههای مشتری برای ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده برای مشتریان خود استفاده میکنند که توصیهها و تخفیفهای مناسبی را ارائه میدهند.این نوع بازاریابی یک به یک به ایجاد ارتباط عمیق تر با هر مشتری کمک می کند و می تواند تعامل، فروش و وفاداری را افزایش دهد.
تبلیغات هدفمند
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک به کسبوکارها این فرصت را میدهند که بر اساس دادهها و علایق کاربران، تبلیغات بسیار هدفمند ایجاد کنند.این به شرکتها این شانس را میدهد که مشتریان ایدهآل خود را به صفر برسانند و محتوای مرتبطی را ارائه دهند که احتمالاً مؤثرتر است.
خدمات خودکار مشتری
راه حل های خودکار خدمات مشتری به طور فزاینده ای محبوب می شوند و می توانند تجربه شخصی را برای مشتریان فراهم کنند که به آنها امکان می دهد تا به سرعت کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. برای مثال، شرکتها میتوانند از چتباتهای خودکار برای پاسخ به سؤالات رایج استفاده کنند و مشتریان را با لحن مکالمه به منابع مورد نیازشان هدایت کنند.
هدف گذاری مجدد
هدفگیری مجدد نوعی تبلیغات آنلاین است که از کوکیها برای ردیابی بازدیدکنندگان وبسایت استفاده میکند و سپس بر اساس رفتار مرور آنها به آنها تبلیغات ارائه میدهد.این نوع بازاریابی تک به تک می تواند روشی موثر برای حفظ مشتریان بالقوه و همچنین تشویق آنها با تخفیف و پیشنهادات ویژه باشد.