مفهوم پرسنال برندینگ که برای اولین بار توسط تام پیترز (1997) در مقاله خودباعنوان برند به نام تو رایج شد، در عصر دیجیتال اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. ابزارهای آنلاین که زمانی به عنوان یک تاکتیک تنها برای افراد مشهور و رهبران در تجارت و سیاست در نظر گرفته می شد، به پرسنال برندینگ اجازه داد تا به یک وظیفه بازاریابی مهم برای افراد عادی تبدیل شود.
فرض برای پسنال برندینگ این است که هرکسی این قدرت را دارد که برند خودش باشد و کار اصلی یک فرد این است که بازاریاب خودش باشد. مفهوم پرسنال برندینگ هم ریشه با فروش شخصی می باشد زیرا اغلب برخی از ویژگی های شخصیتی منجر به موفقیت در فروش می شود. در عصر وب 2.0، تاکتیکهای پسنال برندینگ شامل ایجاد و نگهداری پروفایلهای اجتماعی و شبکهای، وبسایتهای شخصی و وبلاگها، و همچنین استفاده از تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو برای تشویق دسترسی به اطلاعات است.
مشابه برندسازی محصول،پرسنال برندینگ مستلزم جذب و ارتقای نقاط قوت و منحصر به فرد بودن یک فرد برای مخاطب هدف است. در حالی که به دست آوردن شغل اغلب هدف برندسازی شخصی است، اما منحصر به فرد نیست. افراد به دلایل اجتماعی زیادی از جمله آشنایی، برقراری روابط دوستانه یا صرفاً برای ابراز وجود، خود را برندسازی می کنند.بسیاری از طرفداران برند شخصی این فرآیند را شبیه به برندسازی محصول می دانند که با تعریف هویت برند آغاز می شود و سپس به طور فعال آن را از طریق موقعیت یابی برند به بازار منتقل می کند. با این حال، برند شخصی مستلزم برخی چالش های منحصر به فرد است که عمدتاً از پیچیدگی های ذاتی در محیط آنلاین نشات می گیرد.
تفاوت پرسنال برندینگ وبرند شخصی
بیشتر تعاریف موجود، آب بین دو مفهوم پرسنال برندینگ و برند شخصی را گل آلود می کند دو اصطلاح اساساً متفاوت هستند.برند شخصی هدف است، جایی که “پرسنال برندینگ” فرآیند و استراتژی است که از طریق آن می توان به هدف دست یافت.شما یک برند شخصی را از طریق فرآیند و استراتژی پرسنال برندینگ ایجاد می کنید.هدف از تعریف مفاهیم «برند شخصی» و «پرسنال برندینگ» در اینجا، ایجاد تعاریف رسمی این دو واژه بر اساس معانی امروزی آنها و جداسازی این دو اصطلاح برای وضوح و دقت بیشتر است.
برند شخصی چیست و پرسنال برندینگ چیست؟
تعریف رسمی برند شخصی:
یک برند شخصی یک تصور یا برداشت گسترده و کاملاً یکسان از یک فرد بر اساس تجربه، تخصص، شایستگی ها، اقدامات و/یا دستاوردهای او در یک جامعه، صنعت یا بازار به طور کلی است.
تعریف رسمی پرسنال برندینگ:
تلاش آگاهانه و عمدی برای ایجاد و تأثیرگذاری بر ادراک عمومی از یک فرد با قرار دادن آنها به عنوان یک مرجع در صنعت خود، ارتقای اعتبار آنها و متمایز کردن خود از رقبا، تا در نهایت پیشرفت شغلی، افزایش دایره نفوذ و داشتن یک تاثیر بزرگتر
به زبان ساده:
یک برند شخصی در ذهن مردم بازار ریشه دارد. برندسازی شخصی تلاش برای برقراری ارتباط و ارائه ارزش شما به جهان است.یک برند شخصی واقعی حول محور حرف های دیگران در مورد شما می چرخد. پرسنال برندینگ حول محور آنچه در مورد خودتان می گویید می چرخد.
چرا پرسنال برندینگ اهمیت دارد؟
پرسنال برندینگ یک گزینه نیست. این یک ضرورت در بازار پررقابت امروزی است. مردم نام شما را در گوگل جستجو میکنند و بر اساس اطلاعاتی که پیدا میکنند، نظرات خود را درباره شما فرموله میکنند.از برند شخصی شما میتوان برای جذب مدیران استخدام، تأمین بودجه سرمایهگذاری، رشد مخاطبان، فروش محصولات و حتی قرار دادن اولین قرار استفاده کرد.
برند برای افراد مشهور یا غول های تجاری محفوظ نیست. شما، من و هر کس در این بین باید برای ساختن یک برند شخصی تلاش کنیم.از نظر آماری، افرادی که دارای برندهای شخصی قوی هستند، موقعیت بهتری برای موفقیت دارند.57 درصد از کارفرمایان کمتر با شخصی که نمی توانند آنلاین پیدا کنند مصاحبه می کنند.
95 درصد از مشاغل از رسانه های اجتماعی در فرآیند استخدام خود استفاده می کنند.77 درصد از کارفرمایان بالقوه از موتورهای جستجو مانند گوگل برای غربالگری گزینه های خود استفاده می کنند و 35 درصد از این کارفرمایان اعتراف می کنند که بر اساس اطلاعاتی که آنلاین پیدا کرده اند، گزینه ای را از بررسی حذف کرده اند.
مدیران جهانی 45 درصد از شهرت شرکت خود را به شهرت مدیر عامل خود نسبت می دهندصرف نظر از مرحله شغلی شما، شخصی در حال تحقیق آنلاین شما است. اگر شما یک کارآفرین هستید، ممکن است مشتریان بالقوه باشند. اگر مدیر عامل هستید، ممکن است کارمندان شما باشند. جویای کار هستید، می تواند یک استخدام کننده باشد. لیست ادامه دارد.زمانی که به برندسازی شخصی خود اختصاص می دهید، تفاوت زیادی در رسیدن به اهداف شغلی و شخصی شما ایجاد می کند.
اصول اولیه پرسنال برندینگ
توسعه یک پلت فرم
شما نمی توانید برند شخصی خود را بدون پلتفرم تبلیغ کنید. نحوه نشان دادن خود به شما بستگی دارد. ممکن است به وبسایتی نیاز داشته باشید که شامل نام شما، حسابهای رسانههای اجتماعی باشد که در آن بتوانید با طرفداران تعامل داشته باشید، و راهحلهای دیگری که برای بازاریابی خود استفاده میکنید.
تمرکز بر نقاط قوت و ارزش
مانند بازاریابی یک کسب و کار، بازاریابی خود با درک نقاط قوت شخصی شما آغاز می شود. به این فکر کنید که چه چیزی شما را با میلیون ها نفر دیگر در این دنیای بزرگ متفاوت می کند.
مرجع شدن
وقتی نقاط قوت و ارزش خود را فهمیدید، آنها را کامل کنید. بیشتر بیاموزید، رشد کنید و جذب کنید تا بتوانید دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اقتدار خود را از طریق ویدئوها، پست های وبلاگ و رسانه های اجتماعی – چه آنلاین و چه آفلاین – نشان دهید.
اولویت های خود را تعیین کنید
هدف از برندسازی این است که شما را به سمت یک هدف تعیین شده سوق دهد. در مورد برندسازی کسب و کار، این هدف معمولاً ایجاددنبال کنندگان وفادار مشتریان، فروش بیشتر و افزایش سود است. وقتی می خواهید از خود بپرسید “برندسازی شخصی چیست؟” باید به اهداف و جاه طلبی هایی که می خواهید برسید فکر کنید. تعیین اولویت ها، اقدامات و تصمیمات شما را در هنگام ساختن برندتان هدایت می کند.
خود بودن
می دانیم که این چیزی شبیه چیزی است که در یک پوستر انگیزشی مشاهده می کنید، اما یکی از مهم ترین عناصر برندسازی شخصی این است که شما باید «خودتان باشید». در زمینه های دیگر برندسازی، ممکن است بررسی کنید که افراد دیگر برای الهام گرفتن چه می کنند. با این حال، در برندسازی شخصی، مجبور نیستید از جمعیت پیروی کنید. در واقع، هر چه بیشتر به منحصر به فرد بودن خود توجه کنید، احتمالاً موفق تر خواهید بود.
استراتژی های پرسنال برندینگ
برنامه ریزی کنید
شروع کنید به این فکر کنید که می خواهید شهرت شما چگونه باشد و چگونه می خواهید بر شرکت شما تأثیر بگذارد. بدون برنامه ریزی، می توانید به طور مجازی خود را در قالبی قرار دهید که بعداً شکستن آن دشوار است.منظورم چیست؟ اساساً، شما می توانید با شهرتی که در این مسیر تغییر آن سخت تر است، کنار بیایید. برداشت اول همه چیز است، بنابراین وقتی نوبت به شهرت حرفه ای شما می رسد، بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید.
این سوالات را از خود بپرسید:
دوست دارم مردم مرا چگونه ببینند؟
چه ویژگی هایی می خواهم با برند شخصی من مرتبط شود؟
چه بخش هایی از زندگی خود را با مخاطبانم به اشتراک خواهم گذاشت؟
در چه زمینه ای از تخصص می خواهم شناخته شوم؟
چگونه آن تخصص را به نمایش بگذارم؟
از چه کانال هایی استفاده خواهم کرد؟
در صورت امکان، بهتر است قبل از اینکه برند شخصی شما فعال شود، در مورد همه این موارد تصمیم بگیرید. تغییر شهرت پس از تثبیت آن بسیار دشوار است.
از تبلیغ خود خلاص شوید
برندسازی شخصی ممکن است ابتدا به عنوان یک خود محوری ظاهر شود. اما تفاوت مشخصی بین ارائه ارزش واقعی و خود تبلیغی بی شرمانه وجود دارد. در اصل، برندسازی شخصی بیشتر شبیه ایجاد یک شهرت است. و خود تبلیغی بی شرمانه برای آن نتیجه معکوس دارد. به جای اینکه مورد اعتماد باشید، خود تبلیغی – به خصوص اگر از ادعاهای نادرست استفاده می کنید – باعث می شود به عنوان یک هنرمند کلاهبردار ظاهر شوید.در عوض چه کاری باید انجام دهید؟ وقتی با مخاطبان خود صحبت می کنید، چه از طریق محتوا، پست های اجتماعی یا در یک رویداد، بر صادق بودن، واقعی بودن و شفاف بودن تمرکز کنید. به مخاطبان خود بینش هایی بدهید که می تواند به آنها در سفر شخصی کمک کند.
تجربیات شخصی را به اشتراک بگذارید که اطلاعاتی را که میدهید افزایش میدهد. از هر چیزی که می تواند به عنوان یک اقدام فروش در نظر گرفته شود خودداری کنید.این چگونه به برند شما کمک می کند؟ از آنجایی که مردم جذب پیام و شخصیت شما می شوند، به طور طبیعی به برند شما منتقل می شوند. اگر به کمک نیاز دارند و میخواهند شرکتی را استخدام کنند، ممکن است شرکت شما اولین چیزی باشد که به ذهن میرسد. و چون هرگز آنها را با ارتقاء تحت فشار قرار نداده اید، اعتماد بیشتری خواهید داشت.
معتبر باشید
در حالی که به این موضوع پرداختیم، بیایید نگاهی عمیقتر به معنای واقعی بودن و چرایی اهمیت آن بیندازیم.اصالت به این معنا نیست که صیقلی و همیشه عالی باشد. در واقع برعکس است. به مردم شما واقعی، عیوب و همه چیز را نشان می دهد.همه ما ویدیوهایی از افرادی دیدهایم که بسیاراتو کشیده هستند و بیش از حد تمرین شدهاند – و تماشای آن تقریباً عذاب آور است. از طرف دیگر، وقتی کسی آرام است، بدون فیلمنامه، از صمیم قلب صحبت می کند، ذاتاً قدرتمندتر است. حتی اگر گفتار و دستور زبان آنها کامل نباشد، ما به سمت آنها کشیده می شویم.چرا اینطور است؟ زیرا چنین اصالتی باعث میشود که فرد سادهتر و قابل ربطتر باشد. شما می توانید آن شخص را به عنوان دوست خود تصور کنید. این، همراه با تخصص آنها، باعث می شود که هنگام مشاوره به شما توجه داشته باشید.
ارائه ارزش ثابت
البته، اصالت و شفافیت فقط شما را تا این حد دور می کند. اگر از تصویر مرتبط خود با ارزش ثابت نسخه پشتیبان تهیه نکنید، مخاطبان شما در اطراف شما باقی نمی مانند.منظور ما از ارزش چیست؟ شما باید محتوا و توصیه هایی ارائه دهید که به موفقیت مخاطبان شما کمک کند. می تواند راه حل هایی برای یک مشکل رایج یا بینش هایی برای اجتناب از دام های صنعت ارائه دهد. تحقیقات خود را انجام دهید و کشف کنید که چه مسائل و مشکلاتی در صنعت شما وجود دارد و همچنین چه ترس هایی در افراد وجود دارد. سپس، از تخصص خود برای ارائه راه حل و رفع ترس استفاده کنید.رایج ترین راه برای ارائه این ارزش از طریق محتوا است. قالبی را انتخاب کنید که مخاطب شما را درگیر کند. این می تواند پست های وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست یا ترکیبی باشد.
به یک برنامه منظم متعهد شوید
اگر میخواهید یک برند شخصی بسازید که تفاوت ایجاد کند، نمیتوانید برای مدت طولانی ناپدید شوید و سپس بهطور تصادفی با محتوای جدید دوباره ظاهر شوید. شما باید به یک برنامه منظم اختصاص دهید. چه در رسانه های اجتماعی پست کنید، چه وبلاگ بنویسید یا محتوای ویدیویی ارائه دهید، مخاطبان شما نیاز به ارتباط منظم با شما دارند.این همچنین به آنها نشان می دهد که چه نوع تجارتی را اداره می کنید. هرچه منسجم تر باشید، مخاطبان شما بیشتر به کسب و کار شما به عنوان یک کسب و کار قابل اعتماد و تحت فشار نگاه خواهند کرد.اما باید اذعان کرد که همه ما هر از گاهی مشغول می شویم. بهترین راه برای همگام شدن با مخاطبان این است که برنامه خود را به صورت مکتوب بنویسید.
نمونه های از پرسنال برندینگ
ایلان ماسک
نام ایلان ماسک تقریباً به اندازه کوکاکولا شناخته شده است. حتی اگر علاقه ای به فناوری نداشته باشید، اجتناب از برندی که آقای ماسک است سخت است.ایلان به خاطر خرج کردن مبالغ هنگفت پول با بازدهی اندک و شیرین کاری های تبلیغاتی مانند شلیک یک تسلا به فضا مورد انتقاد قرار گرفته است. صرف نظر از اینکه شما در مورد او چه احساسی دارید، غیرقابل انکار است که انگیزه و پیگیری او به ما فناوری هایی را نشان داده است که هنوز یک جهان کامل که اسرار آن برای کشف باقی مانده است.
تونی رابینز
تونی رابینز یکی از آن نام هایی است که همه جا وجود دارد. اگر درباره او درگوگل جستجو کنید تمام محتوایی که در دو صفحه اول گوگل وجود دراد درباره تونی رابینز هست. او اخبار، رسانههای اجتماعی، وبسایتهای شخصی و هر چیز دیگری را در مرورگر شما دارد. به عبارت دیگر، ردپای دیجیتالی او بسیار زیاد است.
این واقعیت که تونی رابینز در فضای آنلاین بسیار محبوب است به این معنی است که او یک برند شخصی پرطرفدار دارد. وقتی صحبت ازپرسنال به میان میآید، هدف شما باید این باشد که دیگران را راحتتر بدانید تا آنجا که نیاز دارند درباره شما بیاموزند.
ریچارد برانسون
بنیانگذار گروه ویرجین، نویسنده، کارآفرین، و آقای برانسون یک نمونه عالی از برندسازی شخصی است که به درستی انجام شده است. او شخصیت خود را در هر جنبه ای از حضور آنلاین خود نشان می دهد، و اجازه می دهد تا عناصر حیاتی آنچه او را منحصر به فرد می کند بدرخشد.او نه تنها با تعامل با فالوورها از طریق رسانههای اجتماعی و مقالات، پاسخ خود را به سؤال «برندسازی شخصی چیست» تعریف میکند، بلکه به شدت در شبکههای اجتماعی اطلاعات جالب و سرگرمکننده را پست میکند و برای هر یک از کانالهای اجتماعی خود محتوای منحصربهفردی تولید میکند.
برانسون خود را به عنوان یک حرفه ای تعریف کرده است، اما همچنین به مردم نشان می دهد که خنده دار، جسور و جالب است.
Alice Thorpe
آلیس تورپ خود را در کانال یوتیوب خود به عنوان یک طراح گرافیک آزاد توصیف می کند که در هر لحظه یک پیکسل در طول زندگی دست و پا می زند. آلیس از مسخره کردن خود هراسی ندارد و این شعار خودارجاعی مقدمه ای عالی است.او محتوای زیادی برای طراحان در یوتیوب و وب سایت خود تولید می کند. او از آن دسته متخصصی است که هرگز با مخاطبان خود صحبت نمی کند. برند او معمولی و خنده دار است. این، همراه با مهارت های او، محتوای سرگرم کننده و آموزنده را ایجاد می کند.
برایان دین
در اینترنت مملو از «متخصصان» سئو، عرفانی که قدرت فرضی آن را دارند که ترافیک وب شما را تا یک میلیون درصد افزایش دهند، دشوار است که بدانید چه کسی را باور کنید.
برایان دین یک وبلاگ نویس اینترنتی است و وقتی صحبت از سئو گوگل به میان می آید،اصل جنس است. وب سایت او با محتوای خوب، نظرات افراد واقعی، و عدم وجود تبلیغات کلی، او را به عنوان یک متخصص معتبر معرفی می کند. برند شخصی او تماماً در مورد اعتماد است.