جستجوگر دانش

بازاریابی خدمات چیست: ویژگی ها، اهمیت، انواع و مثال ها

بازاریابی خدمات صرفاً فرآیند تبلیغ و فروش یک خدمت یا یک کالای نامشهود به گروه خاصی از افراد است.بازاریابی خدمات شاخه ای انحصاری از بازاریابی است که در اوایل دهه 80 به وجود آمد به خاطر این که برخی از خدمات تخصصی برخلاف استراتژی های بازاریابی فیزیکی به استراتژی های منحصر به فردی نیاز داشتند.

ویژگی های بازاریابی خدمات

شرکت های ارائه دهنده خدمات مختلف خدمات مختلفی را هم به مشاغل و هم به مشتریان ارائه می دهند.با این حال، وقتی از خدمات به عنوان یک تسهیلات صحبت می کنیم، ویژگی های مختلفی دارد که با محصولات متفاوت است.  برخی از ویژگی های این خدمات به شرح زیر است؛

ناملموس بودن

مک دوگال و اسنتسینگر (1990) ناملموس بودن را به عنوان “فقدان شواهد فیزیکی” و “درجه ای که یک محصول یا یک خدمات نمی تواند تصویر مشخص واضحی ارائه دهد” تعریف کردند.خدمات انتزاعی هستند، یعنی فاقد شکل فیزیکی هستند. آنها را نمی توان با هیچ یک از حواس بدن ما مانند بینایی، لامسه یا بویایی کنترل کرد. بنابراین، برای بازاریابان سخت است که مردم را در مورد فایده آن متقاعد کنند که نمی توانند ببینند.به عنوان مثال، صنعت هتلداری هیچ محصولی برای فروش ندارد جز خدمات.بنابراین، صنعت خدمات ناملموسی را از طریق ابزارهای تبلیغاتی مختلف برای دستیابی به توده ها ترویج و انجام می دهد.

تفکیک ناپذیری

تعریف تفکیک ناپذیری در فرهنگ لغت عبارت است از «کیفیت یا حالت ناتوانی از جدا شدن یا تقسیم شدن.یکی از ویژگی های بازاریابی خدمات، تفکیک ناپذیری است.هنگام خرید یک محصول، اکثر مشتریان می توانند محصول را از کارمندی که آن را ارائه می دهد جدا کنند.با این حال، هنگام خرید یک سرویس، مشتریان معمولاً یک سرویس را در زمانی که می خواهند آن را مصرف کنند، خریداری می کنند.برخلاف هر محصول فیزیکی که آن را از فروشنده دریافت می‌کنید، بعداً آن را مصرف کنید.خدمات کاملاً متفاوت عمل می کنند.مشتری خدمات را دریافت می کند و همزمان آن را مصرف می کند.  نمی توانید دریافت و مصرف آن را جدا کنید.  به عنوان مثال، یک آرایشگر خدمات کوتاه کردن مو را ارائه می دهد و مشتری همزمان آن را مصرف می کند. پزشکان و وکلای آنلاین خدمات حقوقی و دارویی را به مشتریان خود ارائه می دهند.

ناهمگونی (یا تغییرپذیری)

  وقتی ارائه دهندگان خدمات افراد متفاوتی هستند، ممکن است خدمات آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.مهم است که تفاوت ها در عملکرد (از طریق آموزش، تنظیم استاندارد و تضمین کیفیت) به حداقل برسد.  کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت ها هرگز نمی تواند استاندارد شود.به عنوان مثال، هنگام رسیدگی به مطالبات بیمه، یکی از کارکنان ممکن است پاسخگو و مفید باشد، در حالی که دیگری ممکن است ناخوشایند و بی تفاوت باشد.حتی کیفیت خدمات ارائه شده توسط یک کارمند نیز متغیر است.سطح خدماتی که آنها ارائه می دهند می تواند از مشتری به مشتری دیگر متفاوت باشد و می تواند تا حد زیادی تحت تأثیر حجم کاری و وضعیت ذهنی آنها باشد.کیفیت خدماتی که مصرف‌کننده دریافت می‌کند ممکن است به فروشنده‌ای که انتخاب می‌کند و کارکنانی که از آنها مراقبت می‌کنند بستگی دارد.

فسادپذیری

می‌توانید محصولات فیزیکی را ذخیره کنید و آن را برای مدتی بعد ذخیره کنید.اما شما نمی توانید خدمات را برای بعد ذخیره کنید، آنها با گذشت زمان از بین می روند.به عنوان مثال، شما برای امروز یک صندلی هواپیما رزرو کرده اید. شما نمی توانید از همان صندلی برای فردا یا هر روز دیگری استفاده کنید.  اگر فرصت استفاده از آن را از دست بدهید، از بین خواهد رفت.

تقاضای متغیر

  تقاضای صنعت خدمات با فصل تغییر می کند، خدمات زمستانی با خدمات تابستانی متفاوت خواهد بود. تقاضا برای گردشگری فصلی است، سایر خدمات مانند تقاضا برای حمل و نقل عمومی، زمین کریکت و زمین های گلف دارای نوسانات تقاضا هستند.

قیمت گذاری خدمات

  شما نمی توانید استانداردهایی برای قیمت گذاری خدمات داشته باشید. معمولا برای فصول مختلف قیمت های متفاوتی وجود دارد; قیمت اتاق های هتل در فصل شلوغ بیشتر از روزهای عادی خواهد بود. وقتی تقاضای خدمات بالا می رود، قیمت خدمات نیز بالا می رود.

اهمیت بازاریابی خدمات

با برجستگی روزافزون خدمات در اقتصاد جهانی، بازاریابی خدمات به موضوعی تبدیل شده است که نیاز به مطالعه جداگانه دارد.خدمات بازاریابی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خدمات یعنی ناملموس بودن، ناهمگونی، فسادپذیری و تفکیک ناپذیری، با بازاریابی کالا متفاوت است.در بیشتر کشورها، خدمات ارزش اقتصادی بیشتری نسبت به کشاورزی، مواد خام و تولید می‌افزاید.  در اقتصادهای توسعه یافته، مشاغل تحت سلطه مشاغل خدماتی هستند و بیشتر رشد مشاغل جدید از خدمات ناشی می شود.  بیشتر فعالیت‌های سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی شامل خدمات است.انجمن بازاریابی آمریکا، خدمات را به عنوان فعالیت ها، مزایا یا رضایت هایی که برای فروش ارائه می شود یا با فروش کالا به مشتری ارائه می شود، یعنی خدمات پیش فروش و پس از فروش تعریف می کند.

خدمات حداقل به اندازه ای که محصولات با ویژگی ها و کیفیت های خاص خود تفاوت دارند با یکدیگر متفاوت هستند. در بازار خدمات به شدت رقابتی و اشباع شده، بازاریابان باید خود را از رقبا متمایز کرده و مصرف کنندگان را جذب کنند.عواملی که خدمات شما را از یک رقیب متمایز می‌کند می‌تواند بر تصمیم‌گیری خریدار بسیار تأثیرگذار باشد و اینها مواردی هستند که باید هنگام برنامه‌ریزی بازاریابی خدمات خود به خاطر داشته باشید.

چند نمونه از عوامل تمایز خدمات که بر تصمیم خرید تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن – یافتن محدوده قیمت مناسبی که مشتریان بالقوه شما برای خدمات شما قابل قبول در نظر می گیرند (و شما برای تلاش های خود سودآور می دانید)

کارکرد – به عبارت ساده، خدمات و ارزش شما به بهترین نحو با نیازهای مشتری شما مطابقت دارد.

اعتبار – همانطور که در بالا ذکر شد، از آنجایی که خدمات نامشهود است، بخش بزرگی از تصمیم خرید مشتریان به میزان اعتماد آنها به شما بستگی دارد.

تجربه – در خدمات خاصی که ارائه می دهید، خیر. به عنوان مثال، سالها در این زمینه

راحتی – چقدر در دسترس و آسان است که مشتریان شما از خدمات شما استفاده کنند.

تنوع – مشتریان توانایی انتخاب را دوست دارند، اما توجه داشته باشید که تعادل مناسب بین کم و زیاد را تعریف کنید.

سلف سرویس – مشتری شما چقدر بر تجربه خدمات خود کنترل دارد، چه کارهایی می تواند و چه کاری نمی تواند برای خود انجام دهد.

انواع بازاریابی خدمات

به طور کلی، سه نوع بازاریابی خدماتی وجود دارد که باید در مورد آنها یاد بگیرید

انواع بازاریابی خدمات

بازاریابی خدمات خارجی

نوع اول در طبقه بندی بازاریابی خدمات – بازاریابی خدمات خارجی به ارتقای خدمات در یک محیط خارجی اشاره دارد که شرکت خدمات خود را به مشتریان ارتقا می دهد.این نوع ارتقاء خدمات را از طریق تکنیک های سنتی مختلف مانند قیمت گذاری، محصول و خریداران توصیه می کند.بازاریابی خدمات خارجی بر ارتقای خدمات در فضای بیرونی (شرکت-مشتریان) تمرکز دارد تا از خدمات به خوبی استفاده و مصرف شود.

بازاریابی خدمات داخلی

نوع دوم بازاریابی خدمات، بازاریابی خدمات داخلی بر ارتقای یک خدمت در داخل شرکت (شرکت-کارکنان) متمرکز است.این بدان معنی است که ارتقای خدمات به صورت داخلی انجام می شود تا کارمندان محل نگهداری یک سرویس را درک کنند و به آنها کمک کند تا اطلاعات را به شیوه ای بهتر منتشر کنند.بازاریابی خدمات داخلی بیشتر بر کارمندان متمرکز است تا مشتریان، زیرا کارکنان بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره بازاریابی هستند.بسیار مهم است که کارمندان در یک شرکت به خوبی از یک سرویس مطلع باشند تا بتوانند این خبر را پیش رو منتشر کنند و به شرکت کمک کنند تا خدمات خود را در مقیاس وسیع ارتقا دهد.

بازاریابی خدمات تعاملی

بازاریابی تعاملی شامل تعامل بین کارمندان شرکت شما و مشتریان است.  در غرفه‌های خرده‌فروشی، پیشخوان خدمات مشتریان بانک، هتل‌ها، رستوران‌ها و تمام مکان‌هایی که کارمندان و مشتریان با یکدیگر در تماس هستند، رخ می‌دهد.بازاریابی تعاملی بر تصمیم گیری خریداران تأثیر می گذارد، زیرا مشتری برای انتخاب به کمک نیاز دارد و کارمندان شرکت شما در انجام این کار به او کمک می کنند. اگر نماینده اطلاعات مثبت و ارزشمندی در مورد آنچه مشتریان به دنبال آن هستند ارائه دهد، نرخ تبدیل را نیز افزایش می دهد.

آمیخته بازاریابی خدمات

آمیخته بازاریابی خدماتی شامل 7 واحد بازاریابی است که از این میان 4 عدد به آمیخته محصول (محصول، قیمت،ترویج و مکان) تعلق دارند.بقیه (افراد، فرآیند و شواهد فیزیکی) با آمیخته محصول ترکیب شده وآمیخته بازاریابی خدمات را در مجموع 7ps می سازد که به شرح زیر است.

محصول

محصول خدماتی نیز مانند هر محصول فیزیکی دیگری از ترکیب محصول است، اما نامشهود است و نمی‌توانید سودمندی آن را اندازه بگیرید.آموزش، مراقبت های بهداشتی و گردشگری نمونه های بسیار خوبی از محصولات خدماتی هستند. شما نمی توانید مالک محصولات خدماتی باشید.ارائه دهنده خدمات باید محصول خدمات را با دقت طراحی کند.

قیمت

تعیین قیمت برای یک سرویس بسیار سخت تر از قیمت گذاری برای یک محصول است.  اگر شما یک رستوران دارید، فقط می توانید برای غذاهایی که سرو می کنید از مردم هزینه بگیرید.اما پس از آن، چه کسی برای فضای خوبی که برای مشتریان خود ساخته اید، هزینه خواهد کرد؟  چه کسی هزینه گروه موسیقی شما را پرداخت می کند؟ بنابراین در هنگام قیمت گذاری باید این موارد را در نظر گرفت. هنگام قیمت گذاری یک سرویس، هزینه های نیروی کار، مواد و سربار معمولاً در نظر گرفته می شود.

قیمت یک تصمیم کلیدی است که هم بر جذب مشتری و هم بر رضایت بعدی تأثیر می گذارد.  شما باید از محدوده حساسیت قیمتی مخاطبان هدف خود آگاه باشید (و اینکه رقبای شما چه قیمت هایی ارائه می دهند).در حالی که قیمت اغلب به عنوان شاخصی از کیفیت به طور کلی در نظر گرفته می شود، ادراک قیمت در مورد خدمات ناملموس افزایش می یابد.  این مانند قیمت گذاری برای شادی است، جایی که شادی نتیجه خدماتی است که ارائه می کنید.

استراتژی های متداول قیمت خدمات:

قیمت گذاری نفوذ: برای به دست آوردن سهم بازار از پایین شروع می شود و با رشد شما افزایش می یابد.

قیمت گذاری اقتصادی: تعیین قیمت پایین که شکست دادن آن برای رقبای شما دشوار است (اگر بتوانید با این کار سودآور باشید)

قیمت گذاری ممتاز: قیمت گذاری بالا، که با ارزش منحصر به فرد در ازای آن توجیه می شود.

قیمت گذاری خط تولید: تقسیم خدمات شما به سطوح خدمات با قیمت های جداگانه که با افزایش خدمات و ارزش ارائه شده شما افزایش می یابد.

مکان

در مورد خدمات، مکان تصمیم خواهد گرفت که محصول خدماتی کجا باشد.  بهترین مکان برای قرار دادن پمپ بنزین در بزرگراه ها یا در شهرها هستند.مکانی که رفت و آمد کم دارد جای مناسبی برای راه اندازی پمپ بنزین نیست. به همین ترتیب، یک شرکت نرم‌افزاری در منطقه‌ای با بسیاری از مشاغل دیگر بهتر از یک شهر یا میانه‌جا عمل می‌کند.هنگامی که صحبت از خدمات آفلاین (ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، نگهداری از خانه، خدمات قانونی و غیره) می شود، نزدیکی یک عامل تعیین کننده است.هر چه به مخاطب هدف خود نزدیک تر (و در دسترس تر) باشید، احتمال خرید شما بالا می رود.

ترویج

تبلیغات به بخش مهمی از آمیخته بازاریابی خدمات تبدیل شده است.کپی کردن خدمات آسان است، بنابراین برند معمولاً چیزی است که یک سرویس را از سرویس دیگر متمایز می کند.بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های تلفن سخت تلاش می‌کنند تا نام خود را به بیرون برسانند.اون چیه؟ از آنجایی که معمولاً رقابت زیادی در صنعت خدمات وجود دارد، برای ماندن در تجارت به تبلیغات نیاز دارید.بنابراین،تبلیغات به بانک ها، شرکت های فناوری اطلاعات و دات کام ها کمک می کند تا از بقیه متمایز شوند.

افراد

یکی از بخش های آمیخته بازاریابی خدمات، افراد هستند.افراد یک سرویس را تعریف می کنند.  اگر شما یک کسب و کار فناوری اطلاعات دارید، مهندسان نرم افزار شما هستند که شما را همان چیزی که هستید می سازند.  اگر صاحب یک رستوران هستید، سرآشپز و کارکنان خدمات شما را تعریف می کنند.علاوه بر این، اگر در بانکداری کار می کنید، کارمندان شما و نحوه برخورد آنها با مشتریان نشان می دهد که شما چه نوع بانکداری هستید.در بازاریابی خدمات، این افراد هستند که می توانند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهند.بنابراین، امروزه بسیاری از شرکت‌ها تلاش مضاعفی برای آموزش کارکنان خود در زمینه مهارت‌های افراد و خدمات مشتری با هدف خوشحال کردن مشتریان انجام می‌دهند.

فرآیند

فرآیند خدمات، نحوه ارائه خدمات به مشتری نهایی است.بیایید به عنوان مثال به دو شرکت بزرگ نگاه کنیم: مک دونالد و فدرال اکسپرس.هر دو شرکت خوب عمل می کنند زیرا خدمات سریع ارائه می دهند، که می توانند انجام دهند زیرا به فرآیندهای خود اعتماد دارند.علاوه بر این، این خدمات به قدری تقاضای بالایی دارند که باید بدون از دست دادن کیفیت، بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.  بنابراین، فرآیند یک شرکت خدماتی برای ارائه محصول خود بسیار مهم است. همچنین بخشی کلیدی از طرح خدمات است، چیزی که شرکت از آن استفاده می کند تا بفهمد چگونه محصول خدماتی قبل از شروع خدمات به مشتری نهایی می رسد.

شواهد فیزیکی

همانطور که می دانیم ماهیت خدمات ناملموس است اگر عنصر ملموسی را به خدمات خود اضافه کنید تا تجربه مشتریان بهتر شود.سپس ارزش خدمات را افزایش می دهد.یک هتل مبله با نور خوب، مبلمان و فضایی تمیز بیشتر از یک هتل معمولی بدون امکانات خدماتی، مشتریان را جذب می کند.کیفیت خدمات یک بیمارستان خصوصی و دولتی به دلیل ساختمان، کارکنان، تجهیزات و فضای تمیز متفاوت است.

نمونه های بازاریابی خدمات

صنعت بهداشت و درمان

پزشکان، پرستاران، جراحان و سایر افرادی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند نمونه‌های خوبی هستند که با دیدن و مراقبت از بیماران، خدمات بهداشتی خود را به فروش می‌رسانند.

صنعت هتلداری

صنعت مهمان‌نوازی از مکان‌هایی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها تشکیل شده است که غذا سرو می‌کنند، اتاق‌ها را اجاره می‌کنند، ماساژ می‌دهند و کارهای دیگری را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

خدمات حرفه ای

حسابداران، وکلا، معلمان، نویسندگان، سنگ تراشان، نجار، سرآشپز، برق و لوله کش همگی نمونه هایی از مشاغل مبتنی بر خدمات هستند. بسته به شغل، آنها ممکن است بیش از یک سرویس را به مشتریان خود ارائه دهند.

انواع استراتژی های بازاریابی خدمات

با توجه به این که خدمات چیزی است که نمی توانید آن را ببینید یا لمس کنید، بنابراین، وقتی صحبت از بازاریابی خدمات می شود، استراتژی بازاریابی آن کاملاً متفاوت خواهد بود.با این حال، با راه اندازی یک کمپین بازاریابی خدمات، باید توضیحات بیشتر و اطلاعات مرتبط بیشتری در مورد خدمات اضافه کنید.به این دلیل که مشتریان نمی توانند خدمات شما را ببینند یا لمس کنند، شما باید یک تجربه شبیه سازی برای آنها فراهم کنید.به هر حال، استراتژی های بازاریابی خدمات به شرح زیر است.

معرف

تبلیغات دهان به دهان یک استراتژی بازاریابی خدمات بسیار خوب است. به این دلیل است که وقتی یک مشتری خوشحال تجربه خود را با دوستان و حلقه اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد، احتمال اینکه آنها خدمات شما را تجربه کنند بسیار زیاد است.برخی از شرکت‌ها حتی برای هر اشتراک جدید یا ارجاعی که مشتریانشان می‌آورند، خدمات رایگان متفاوتی ارائه می‌کنند. به این ترتیب آنها بازاریابی ارجاعی را برای افزایش فروش خدمات خود ترویج می کنند.

آموزش به مشتریان

بهتر است به مشتریان خود در مورد خدماتی که قصد راه اندازی آن را دارید آموزش دهید.  هرچه مشتریان شما آگاه تر باشند، شانس بیشتری برای درخواست خدمات شما وجود دارد.

تقاضای بیشتر به معنای فروش بیشتر است

می توانید با نوشتن مقاله ای در مورد خدمات خود در روزنامه شروع کنید، یا می توانید جلسات، سمینارها و برنامه های گفتگو درباره خدمات خود ترتیب دهید.یک نکته را باید در نظر داشته باشید که وقتی در مرحله بازاریابی آموزشی هستید، بهتر است به جای صحبت در مورد قیمت، روی مزایا و سودمندی خدمات تمرکز کنید.به عنوان مثال، اگر کسب و کار نظافت سگ ها و گربه ها را اداره می کنید، باید نمایش هایی ترتیب دهید و مقاله ای در مورد اثرات و خطرات بلیط های کک و حیوانات خانگی بنویسید. چگونه خدمات نظافت شما می تواند از حیوانات خانگی افراد مراقبت کند.

رسانه های اجتماعی

ما در زمان رسانه های اجتماعی زندگی می کنیم که تقریباً همه از پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.فیس بوک در صدر فهرست رسانه های اجتماعی قرار دارد که فرصتی عالی به مشاغل کوچک محلی برای بازاریابی خدمات خود ارائه می دهد.نکته جالب در مورد فیس بوک این است که برخی از ابزارهای تبلیغاتی اولیه خود را به صورت رایگان ارائه می دهد و اگر روش پولی را می خواهید، به شما پیشنهاد می دهد بسته به بودجه خود را برنامه ریزی کنید. فیس بوک همچنین به کاربران خود اجازه می دهد تا صفحات تجاری رایگان ایجاد کنند، جایی که افراد می توانند نظرات خود را بگذارند. افراد همچنین می توانند پست های شما را از صفحه شما لایک کنند، نظر بدهند و به اشتراک بگذارند.

ایجاد هیاهو

مردم معمولاً در مورد استفاده از محصولات جدید مردد و خجالتی هستند، به خصوص اگر اطلاعاتی را که قبلاً در مورد آن شنیده اند نداشته باشند.اما اگر به آنها نمایش رایگان و کاربرد محصول را ارائه دهید، سپس آنها مایل به خرید آن هستند.به عنوان مثال، اگر قصد دارید کلاس های یوگا را شروع کنید، باید با یک جلسه رایگان یک روزه شروع کنید. بنابراین مردم می توانند تأثیر مدیتیشن را بر جسم و روح انسان احساس کنند. اگر تأثیر آن را دوست داشته باشند، آموزش شما را خواهند گرفت.

مثال های از بازاریابی خدمات

دو دسته از مثال های بازاریابی خدمات وجود دارد.ما نمونه های بازاریابی خدمات B2B و نمونه های بازاریابی خدمات B2C را داریم

مثال های بازاریابی خدمات B2B

آموزش فروش JBarrows

آموزش فروش JBarrows یکی از بهترین ارائه دهندگان خدماتی است که خدمات مشاوره و آموزش فروش را ارائه می دهد.آموزش فروش JBarrows یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات است که خدمات مشاوره و آموزش فروش را به برخی از موسسات خدماتی پیشرو در جهان مانند G2 Crowd، Slack و غیره ارائه می دهد.این شرکت ها از خدمات JB استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که تیم هایشان جلساتی با کیفیت بالا با بازارهای هدف برگزار می کنند.آموزش فروش ارائه شده توسط JBarows همچنین به بهبود کیفیت تعاملات در طول فرآیند فروش کمک می کند.آموزش فروش JBarrows از استراتژی های عملی برای کمک به شرکت های کوچک و بزرگ برای دستیابی به نتایج مطلوب استفاده می کند.

Cience

Cience یک ارائه دهنده خدمات B2B است که از جستجوی چند کاناله برای کمک به رشد شرکت ها استفاده می کندCience یک ارائه دهنده خدمات B2B است که از جستجوی چند کاناله برای کمک به رشد شرکت ها استفاده می کند.با تحقیقات بسیار دقیق، آنها فرآیندهای فروش خارجی را ارائه می دهند که جلسات واجد شرایط را با مخاطبان هدف شما امکان پذیر می کند.  مشتریان از نتایج مثبت مطمئن هستند.Cience در میان 10 شرکت برتر بازاریابی در ایالات متحده است که سریع‌ترین رشد را داشته است.آنها توانسته اند در صدها صنعت به مشتریان مختلف خدمات ارائه دهند.

مثال های بازاریابی خدمات B2C

اوبر

اوبر یک تجارت حمل و نقل است که رانندگان موجود را از طریق برنامه های تلفن همراه با مشتریان مرتبط می کنداوبر یک تجارت حمل و نقل است که رانندگان موجود را از طریق برنامه های تلفن همراه با مشتریان مرتبط می کند.برای مشتریان، این یک سرویس سریع و راحت در مقایسه با اتوبوس های حمل و نقل تجاری است.برای رانندگان، آنها می توانند در حین انتقال افراد به مقصد مورد نظر خود درآمد کسب کنند.غول حمل‌ونقل آنلاین با بررسی‌های درون‌برنامه‌ای که مشتریان پس از هر سواری منتشر می‌کنند، اعتبار ایجاد می‌کند. ارزش اصلی آن انعطاف پذیری برای هر دو طرف است.

Airbnb

Airbnb یک بازار آنلاین است که در آن افراد می توانند اقامتگاه های نزدیک را پیدا کنندAirbnb یک بازار آنلاین است که در آن افراد می توانند اقامتگاه های نزدیک را پیدا کنند.  این شرکت می تواند نیازهای مشتریان مانند مدت زمان، هزینه ها، محل اقامت، مکان و غیره را مرتب کند.مشتریان با استفاده از Airbnb از یک تجربه کاربری با کیفیت لذت می برند و این باعث افزایش نظرات شرکت می شود

خروج از نسخه موبایل