مصرف کننده شخص یا گروهی است که قصد سفارش یا استفاده از کالاها، محصولات یا خدمات خریداری شده را عمدتاً برای نیازهای شخصی، اجتماعی، خانوادگی، خانگی و موارد مشابه دارد که مستقیماً با فعالیت های کارآفرینی یا تجاری مرتبط نیست. کسی است که تصمیم گیرنده خرید یا نخریدن یک کالا از فروشگاه است یا کسی است که تحت تأثیر تبلیغات و بازاریابی است.هر بار که شخصی به فروشگاهی می رود و پیراهن، اسباب بازی، نوشیدنی یا هر چیز دیگری می خرد، به عنوان یک مصرف کننده تصمیم می گیرد.
انواع مصرف کننده
زمانی که یک شرکت خدمات یا محصولی را به فروش می رساند، ابتدا باید دسته بندی های مختلف مشتریان را شناسایی و طبقه بندی کند تا برای آنها بازاریابی کند.
مصرف کنندگان تجاری: مصرف کنندگانی که مقادیر زیادی خرید می کنند اما مطمئن نیستند که آیا به محصول نیاز دارند یا نه، به عنوان مصرف کنندگان تجاری شناخته می شوند.علاوه بر این، آنها گاهی اوقات نیازهای منحصر به فرد را با سفارشات خرید خود مرتبط می کنند.
مصرف کنندگان مخارج اختیاری: این افراد تمایلات خرید متفاوتی دارند. آنها معمولاً لباس و وسایل تکنولوژی زیادی می خرند.
مصرف کنندگان برون گرا: این افراد طرفدار شرکت های متمایز هستند و پس از کسب اعتماد به برند به مشتریانی فداکار تبدیل می شوند.
مصرف کنندگان کالاهای ضعیف: مصرف کنندگانی که اقلام نامرغوب می خرند، درآمد پایینی دارند و اجناس را با هزینه کم خریداری می کنند.مصرف کننده کسی است که تصمیم می گیرد چیزی را از یک فروشگاه بخرد یا نه یا تحت تأثیر تبلیغات و بازاریابی قرار می گیرد.
وقتی شخصی برای خرید لباس، اسباب بازی، نوشیدنی یا هر چیز دیگری به فروشگاه می رود، تصمیم مصرف کننده می گیرد.هر فردی که چیزهایی را به قیمتی خریداری می کند که وعده پرداخت آن یا بخشی از آن و بخشی از وعده داده شده است، مصرف کننده نامیده می شود.
چگونه تحقیقات بازار مصرف کننده انجام دهیم؟
تحقیقات بازار روشهای جمعآوری دادههای سیستماتیک را به تصویر میکشد که عمیقاً در اولویتهای مصرفکنندگان قرار دارند. که انتخاب های واقعی و بالقوه محصول یا خدمات مصرف کنندگان هدف را از هم جدا می کند.
تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که تحقیقات مصرف کننده و تجاری را با هم ترکیب می کند و تمام جنبه های قابل کاوش یک محیط کسب و کار را بررسی می کند. هدف این است که با تمرکز بر درک مصرف کننده، صدایی به مصرف کننده بدهد.
این شامل نیازها، نیروی محرکه، نگرش به رفتار مربوط به یک محصول یا یک خدمت است.به ارائهدهنده یا فروشنده خدمات اطلاعات زیادی داده میشود که قابل اعتماد، مرتبط و معتبر هستند و در عین حال خریدار مناسب را هدف قرار میدهند.
تحقیقات بازاریابی به کسب و کارها این امکان را می دهد تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد رقابت در بازار بگیرند.این تصمیمات به خوبی اندیشیده شده، استراتژیک و تاکتیکی هستند. برای تعیین نیازهای مصرف کننده گچ شد.
تمرکز تحقیقات مصرف کننده بر روی متغیرهای بازار است که به اندازه گیری عدم قطعیت ها کمک می کند.اطلاعات مربوطه به ایجاد پاسخی قابل اعتماد و دقیق از طریق بینش کمک می کند.
بینش های تحقیقاتی قبل از راه اندازی محصول یا خدمات اجباری است، بهینه سازی بیش از حد ابر و گسترش آن به بازارهای خاص از طریق برنامه ریزی تجاری موثر است.
تحقیقات بازار مترادف با درک مصرف کنندگان به اندازه کافی برای تعیین اهمیت و ضرورت است.بنابراین، حل مشکل پی بردن به نقص ها و پر کردن شکاف ها از طریق تعویض دقیق.