نماد سایت جستجوگر دانش

فناوری بازاریابی( MarTech) چیست؟

فناوری بازاریابی (همچنین به عنوان martech شناخته می شود) سیستم ها و ابزارهایی را توصیف می کند که به بازاریابان کمک می کند تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشند. این محصولات از فناوری برای خودکارسازی بسیاری از کارهای وقت‌گیر و تکراری استفاده می‌کنند که ماشین‌ها در آنها خوب هستند و زمان بیشتری را برای بازاریابان برای تمرکز بر جنبه‌های خلاقانه و استراتژیک حرفه‌شان آزاد می‌کند. فناوری بازاریابی می تواند یک یا چند لایه فعالیت بازاریابی مانند جمع آوری و پاکسازی داده های مشتری، تجزیه و تحلیل داده ها، تولید بینش، تقسیم بندی و هدف گذاری مشتری، اجرای ارتباطات مشتری و بهینه سازی خودکار کمپین های بازاریابی تکراری را مورد توجه قرار دهد.

تفاوت بین MarTech و AdTech

MarTech ممکن است گاهی اوقات با Adtech اشتباه گرفته شود. تفاوت این برنامه ها مشابه تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات است. در حالی که فناوری بازاریابی به فناوری ای اشاره دارد که به ایجاد، ارتباط و ارائه پیشنهادات کمک می کند، adtech به شدت برای تأثیرگذاری بر رفتار خریدار از طریق ترویج پیشنهادات استفاده می شود. به عنوان مثال، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) martech است، در حالی که پلت فرم های تبلیغات اجتماعی adtech هستند.

دسته فناوری بازاریابی شامل کدام است؟

سیستم بازاریابی محتوا (CMS)

CMS چیزی است که کسب و کارها برای مدیریت صفحات وب سایت خود استفاده می کنند، خواه یک وبلاگ ساده باشد یا یک سایت تجاری سازمانی. CMS ها با در نظر گرفتن سهولت استفاده طراحی شده اند، به این معنی که عملاً به هیچ دانشی از HTML نیاز ندارند و می توانند به طور مؤثر توسط بازاریاب هایی که قادر به کدنویسی نیستند استفاده شوند. از آنجایی که بازاریابی محتوا به طور خاص به بخش اصلی استراتژی‌های بسیاری از کسب‌وکارها تبدیل می‌شود، سرمایه‌گذاری در CMS برای اجرای و مدیریت آن استراتژی‌ها تا جایی که خروجی محتوای شما پیش می‌رود ضروری است.

پلت فرم بازاریابی ایمیلی

علیرغم محبوبیت سایر حوزه های بازاریابی دیجیتال، ایمیل همچنان یک جنبه مهم واصلی استراتژی ها باقی مانده است. 73 درصد از هزاره ها ترجیح می دهند ارتباطات کسب و کارها از طریق ایمیل انجام شود. تجزیه و تحلیل داده‌ها همراه با اتوماسیون ایمیل، ترکیبی قاتل را در محیط بازاریابی امروزی ایجاد می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به طور خودکار کمپین‌های بسیار هدفمندی را ارسال کنند که نرخ تبدیل و حفظ را بهبود می‌بخشد. معمولاً پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی با راه‌حل‌های کلی بازاریابی ورودی که امروزه ارائه می‌شوند همراه می‌شوند.

فناوری تبلیغات

AdTech شکلی از MarTech است که به مدیریت کمپین های دیجیتال اشاره دارد.این راه‌حل‌ها به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد که تبلیغات هدفمند را به ترجیح‌ترین مخاطبان ارائه دهند موفقیت آن کمپین‌ها را از طریق ردیابی تعامل و کلیک‌ها اندازه‌گیری می کنند و سپس از آن اطلاعات برای تعیین مسیر کمپین‌های آینده استفاده کنند.

مدیریت رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی بخش اصلی تعامل برای یک تجارت مدرن هستند و فناوری‌هایی را که به مدیریت این پلت‌فرم‌ها کمک می‌کند به یک امر ضروری تبدیل می‌کنند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نه تنها ابزار مفیدی برای استراتژی محتوای شما هستند، بلکه منبع مهمی برای مشتریان بالقوه و مشتریان برای خدمات مشتری و سایر سؤالات هستند. سنجش میزان مشارکت خود در رسانه های اجتماعی با راه حل MarTech به شما این فرصت را می دهد تا ببینید کدام محتوا در پلتفرم های شما بهترین روند را دارد و همچنین به شما بینشی در مورد تأثیرگذاری تعاملات شما با کاربران می دهد. البته رسانه‌های اجتماعی منبع حیاتی تبلیغات هستند، بنابراین به شما کمک می‌کند تا ببینید کمپین‌های خاصی که از طریق تبلیغات پولی LinkedIn، Google یا Facebook اجرا می‌کنید چقدر موفق هستند.

ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه سازی موتورهای جستجو یکی دیگر از ملاحظات مهم برای کسب و کارها است و راه حل های MarTech که به آنها در سئوی آنها کمک می کند بسیار حیاتی است. ابزارهای سئو به کسب و کارها کمک می کند تا بهترین استراتژی را برای رتبه بندی محتوای خود در موتورهای جستجو تعیین کنند و از آنجایی که مردم به طور فزاینده ای برای یافتن فروشندگان به اینترنت وابسته هستند، سئو اهمیت بیشتری پیدا می کند.این موضوع در سال 2020 بیشتر است، زمانی که تبلیغات سنتی در مقایسه با تبلیغات دیجیتال شاهد چنین کاهش چشمگیری بوده است – کسب و کارها باید راه حلی داشته باشند که به آنها اجازه دهد تا در رتبه بندی های جستجو برای رقابتی ماندن رقابت کنند.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

نرم افزار MarTech مانند CRM ها برای همسویی بازاریابی و فروش مفید است و معمولاً توسط مشاغل B2B استفاده می شود. یک CRM به بازاریابان و نمایندگان فروش شما اجازه می دهد تا به تمام داده های مشتری که برای مدیریت روابط و کمک به مشتریان احتمالی نیاز دارند دسترسی داشته باشند. در سال 2008، تنها 12 درصد از مشاغل از CRM مبتنی بر ابر استفاده کردند. تا سال 2020 این میزان به 87 درصد افزایش یافت. این معمولاً از طریق یک داشبورد به ذینفعان ارائه می‌شود، جایی که آنها به همه چیزهایی که نیاز دارند مانند سابقه قبلی مشتری با شما، سفارش‌های معوق، مسائل مربوط به خدمات مشتری، و حتی مواردی مانند فعالیت رسانه‌های اجتماعی آنها در رابطه با خودتان و رقبا دسترسی دارند. این باعث می‌شود که پرورش و حفظ روابط بهتر آسان‌تر شود، با مزیت افزوده سیستم کارآمدتر برای کارکنان که بهره‌وری و رضایت را بهبود می‌بخشد.

چالش های فناوری بازاریابی

پیاده سازی، حفظ و بهینه سازی مارتک سازمان شما یک فرآیند ساده و کارآمد نیست. در عوض، سازمان ها باید قبل از اینکه بتوانند به طور کامل مزایای فناوری بازاریابی را درک کنند، برای غلبه بر چند چالش کلیدی آماده شوند.

چالش انتخاب بستر مناسب MarTech

نتخاب پلتفرم مناسب دشوار است زیرا انتخاب یک پلتفرم فراتر از یافتن فناوری مناسب است که در یافتن شریک مناسب گسترش می یابد. ادغام یک سیستم جدید اغلب یک چالش است و فرآیند کار با ذینفعان داخلی و خارجی برای گسترش فناوری می تواند مشکلات غیرمنتظره ای ایجاد کند.

تغییر فرهنگ شرکت

برای بسیاری از سازمان ها، تغییر شیوه عملکرد بازاریابی می تواند یک چالش بزرگ باشد. کار با همکاران برای آموزش دادن آنها بر روی پلتفرم ها و جریان های کاری جدید مانعی برای فعالیت های روزمره ایجاد می کند. همانطور که پیتر دراکر گفت، “فرهنگ استراتژی را برای صبحانه می خورد. متأسفانه، تغییر فرهنگ شرکت برای استفاده از فناوری بازاریابی اغلب می‌تواند مانعی بزرگ برای شرکت‌ها باشد.

پردازش بیش از حد داده

در محیط بازاریابی امروزی داده های زیادی وجود دارد. رمزگذاری از طریق داده ها برای تعیین اینکه چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست، می تواند چالش بزرگی برای سازمان شما باشد. انتخاب فروشنده مناسب و همکاری با متخصصان داده برای کمک به تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ها می تواند به هدایت بخش بازاریابی شما در مسیر درست کمک کند.

نمونه از فناوری های پیشرفته بازاریابی

آینه های هوشمند خرید را تکان می دهند

جاه طلبی برند: تجربه خرید بدون مشکل

H&M یک آینه هوشمند را در فروشگاه اصلی خود در نیویورک آزمایش کرد که لباس هایی را برای مشتریان پیشنهاد می کند. این آینه هوشمند که توسط مایکروسافت و آژانس های دیجیتال سوئدی Visual Art و Ombori توسعه یافته است، صدا و تشخیص چهره را با هم ترکیب می کند. مشتریان می‌توانند از دستورات صوتی برای گرفتن سلفی‌هایی استفاده کنند که عملاً با کاتالوگ H&M یکپارچه شده‌اند، و آینه پیشنهادات لباس را به مشتریان ارائه می‌دهد که می‌توانند مستقیماً با استفاده از یک کد QR از فروشگاه آنلاین سفارش دهند. به طور مشابه، Mastercard یک فناوری آینه هوشمند را توسعه داده است که به مشتریان اجازه می دهد برای خرید در راحتی و خلوت اتاق رختکن پرداخت کنند. آینه هوشمند اقلام وارد شده به اتاق تعویض را تشخیص می دهد و یک سبد خرید مجازی ایجاد می کند. همچنین نور و زبان را تغییر می‌دهد، اندازه‌ها و رنگ‌ها را مشاهده می‌کند/درخواست می‌کند، آیتم‌های توصیه‌شده بیشتری را جستجو می‌کند، و درخواست می‌کند که لباس‌ها مستقیماً به اتاق تناسب آورده شوند. فن آوری بالا، مد بالا: آینه هوشمند خرید را تکان می دهد

واقعیت افزوده: از بین بردن پشیمانی خریدار

جاه طلبی برند: قبل از خرید آنلاین امتحان کنید

همه مااین طور بوده ایم: شما چیزی را آنلاین می‌خرید تا به دستتان برسد و آنطور که فکر می‌کردید به نظر نمی‌رسد. واقعیت افزوده (AR) در حال مبارزه با این موضوع است و به خریداران آنلاین اجازه می دهد قبل از خرید امتحان کنند. فیس‌بوک در فید خبری فیس‌بوک تبلیغات AR ارائه می‌کند، به این معنی که مردم می‌توانند جلوه‌های دوربین AR یک برند را از یک تبلیغ آزمایش کنند. به عنوان مثال، کاربران می توانند قبل از خرید، سایه رژ لب را امتحان کنند. مایکل کورس اولین برندی است که تبلیغات واقعیت افزوده را در فید خبری آزمایش می‌کند و به مردم این امکان را می‌دهد تا یک عینک آفتابی را امتحان کنند و بر اساس تجربه‌شان خرید کنند و Sephora نیز وارد عمل شود. فیس بوک تبلیغات AR را راه اندازی کرد

کفش مجازی: AdiVerse

جاه‌طلبی برند: برای تعاملی‌تر کردن تجربه خرده‌فروشی کفش با استفاده از پتانسیل مجازی

خرید در فروشگاه به طور سنتی در تجربه فیزیکی گنجانده شده است، اما آدیداس راهی برای ترکیب در فروشگاه با قلمرو دیجیتال پیدا کرده است. دیوار کفش مجازی adiVerse این برند، توسعه یک نمایشگر واقعی محصول است که در آن کفش ها به صورت فیزیکی در قفسه نمایش داده می شوند، اما این کار را به صورت مجازی انجام می دهد.

با استفاده از قدرت محاسباتی اینتل، فناوری صفحه لمسی و نمایش سه بعدی، خریداران می توانند محصولات را از قفسه مجازی انتخاب کنند، از هر زاویه ای به محصول نگاه کنند، بچرخانند، زوم کنند و همچنین به اطلاعات بیشتر محصول، فناوری و محتوای مرتبط دسترسی داشته باشند. تجزیه و تحلیل ویدیوی ناشناس داخلی توصیه هایی را به مصرف کنندگان ارائه می دهد و همچنین معیارهایی را در مورد روندهای خریداران، جمعیت شناسی و الگوهای خرید ارائه می دهد که سپس آدیداس را قادر می سازد تا تجربه شخصی و خدمات ارزش افزوده مرتبط را به خریداران ارائه دهد. مشتریان همچنین می توانند با استفاده از تسویه حساب های مبتنی بر تبلت، محصول را خریداری کنند.

فناوری تعاملی NFC

جاه‌طلبی برند: برای ایجاد تعامل با مصرف‌کننده

لگو با انتشار LEGO Dimensions خود به خارج از جعبه خرده فروشی فکر کرده است – جایی که کودکان می توانند با استفاده از تکه های آجرهای دارای NFC از طریق یک بازی ویدیویی با هم تعامل داشته باشند. بچه ها مینی فیگورها، فیگورها و وسایل نقلیه 3 در 1 قابل ساخت را روی پد اسباب بازی لگو قرار می دهند و زنده شدن آنها را در بازی تماشا می کنند. بچه ها می توانند آنها را با هم متحد کنند و از توانایی های آنها برای حل پازل ها، نبرد با دشمنان و شکست دادن لرد Vortech شرور استفاده کنند.

آبجو تعاملی: اولین بطری آبجو تعاملی Heineken در جهان

جاه طلبی برند: الهام بخشیدن به مصرف کنندگان با سطح جدیدی از تعامل با آبجو Heinekin

هنوز در مرحله فکر کردن است، اما بطری آبجو تعاملی Heineken به دلیل پتانسیل آن در آوردن سبک جدیدی از تعامل در شب توجه پیدا کرده است. مفهوم Heineken Ignite بطری‌های آبجو را به LED و حسگرهای حرکتی مجهز می‌کند تا یک بطری آبجو تعاملی ایجاد کند که در بخش‌های مختلف از شب شما روشن می‌شود. برای مثال زمانی که با شخص دیگری تشویق می‌کنید یاحرف می‌زنید که چرا نوشیدنی می‌خورید، فعال می‌شود. lED همچنین به محیط اطراف واکنش نشان می دهد و می تواند با موسیقی همگام شود

اسکن بدن سه بعدی: یافتن تناسب مناسب

جاه طلبی برند: کمک به مصرف کنندگان برای انتخاب بهتر در فروشگاه

تلاش برای یافتن لباس مناسب برای اکثر زنان یک فرآیند رنج آور است، بنابراین ظهور اسکن بدن سه بعدی در فروشگاه های خرده فروشی مد می تواند خبر خوشایندی باشد. خرده‌فروش استرالیایی، Target، یکی از انبوه خرده‌فروشانی است که فناوری اسکن سه بعدی بدن را آزمایش می‌کند و سال گذشته یک میلیون دلار برای اندازه‌گیری ابعاد 20000 مرد و زن سرمایه‌گذاری کرد. مصرف‌کنندگان شرکت‌کننده اندازه‌گیری‌های دقیق خود را دریافت کردند و روشی مفید برای خرید لباس‌هایشان در آینده ارائه کردند، اما هدف نهایی کمک به Target به‌روزرسانی و بهبود طرح‌های محصول خود برای مطابقت بهتر با مشتریانش بود. سایر خرده فروشان در سطح جهان شامل زنجیره مد بریتانیا، New Look است که فناوری اسکن بدن سه بعدی PrimeSense را در سال 2011 راه اندازی کرد تا به مصرف کنندگان کمک کند تا شلوار جین مناسب را پیدا کنند.

خروج از نسخه موبایل