عشق به برند برندی است که مورد علاقه مصرف کنندگان است و موفق می شود با آنها پیوندهای عاطفی ایجاد کند. آنها این کار را با فراتر رفتن از رابطه سنتی که بین شرکت و مشتری وجود دارد انجام می دهند.عشق به برند فقط عشق یک شرکت، یک فروشگاه، یک محصول نیست، بلکه نمایانگر ارزشها و باورهایی است که مصرفکننده با آنها هویت مییابد. بنابراین، طرفداران برند را در شخصیت و سبک زندگی خود گنجانده اند.
عشق به برند بسیار متفاوت از عشق انسانی است، مطالعه جدیدی که در روانشناسی و بازاریابی انجام شد، به بازاریابان نسبت به استفاده از عشق در بازاریابی هشدار داد. حداقل آن کلمه عشق نیست. ممکن است مردم برندها را دوست داشته باشند، اما عاشق آن نباشند، و قیاس بین عشقی که به مردم تجربه می کنیم و احساساتی که نسبت به برندها تجربه می کنیم، ممکن است در نهایت گمراه کننده باشد و منجر به تصمیمات بازاریابی بدی شود.
به عنوان مثال، مطالعه ای که توسط توبیاس لانگنر و همکارانش در دانشگاه برگیشه انجام شد، نشان داد که «عشق» به برند منطقی تر، معامله گرانه تر و وابسته به دریافت منافع منطقی است، در حالی که عشق انسانی ماهیت نوع دوستی بیشتری دارد.
این به دنبال تعریف معروف فیلسوف برتراند راسل از عشق است:
عشق لذت در تفکر و خیرخواهی در عمل است (برتراند راسل)
برای بازاریابان، این بدان معنی است که ما نباید دوام، وفاداری و بی قید و شرط وابستگی مردم به برندها را دست بالا بگیریم، حتی برای کسانی که می گوییم «دوستش داریم». «عشق» برند ما به این نیست که چه کاری میتوانیم برای «برند» انجام دهیم، بلکه این نیست که برند چه کاری را برای ما انجام دهد.
این خودخواهانه است و احتمالاً مبتنی بر عادت است نه «عشق». و همانطور که بایرون شارپ نشان داده است، انحصار کمی در برندها وجود دارد که بتوانیم آن را با عشق تجربه کنیم. درعوض، ما به جای وفادار ماندن به «عشق» برندمان، بین برندهای رقیب جایگزین بر اساس در دسترس بودن، بیثبات میچرخیم (72 درصد از مصرفکنندگان کوکاکولا نیز پپسی را در بریتانیا میخرند).
مزیت های که به یک برند عشق ورزیده می شود چیست؟
عشق زیباست – اما در نهایت، برندها واقعاً میخواهند تجارت کنند. بنابراین چگونه عشق مصرف کنندگان به برند شما می تواند باعث رشد کسب و کار شما، افزایش فروش و داشتن فرصت های بیشتر شود؟
مصرف کنندگان به برند وفاداری بیشتری دارند
برندهایکه به آن عشق ورزیده می شود تسلیم رقابت نمی شوند. وقتی مصرف کننده با یک برند رابطه عاطفی ایجاد می کند، بردن او به سمت یک رقیب کار ساده ای نیست.پیوندها قوی هستند. مصرف کننده همیشه در اطراف است، از اخبار برند مطلع است و مایل به بازگشت در هر زمان است. وفاداری به برند حتی یک یا دو اشتباه را به نام رابطه می بخشد.
مصرف کنندگان به قیمت پایبند نیستند
می گویند عشق انسان را کور می کند. این توضیح می دهد که چرا عشق به یک برند باعث می شود مصرف کنندگان قیمت محصولات را نادیده بگیرند.برای آنها احساسی که رابطه ایجاد می کند مهمتر از این است. بنابراین،به برندهایی عاشق می ورزند می توانند قیمت های بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشند و به همین دلیل فروش به طرفداران خود را متوقف نخواهند کرد.
مصرف کنندگان به طرفداران برند تبدیل می شوند
برندهای محبوب توسط طرفداران خود محافظت می شوند. هر زمان که کسی جرات بد گفتن از برند مورد علاقه خود را داشته باشد، به ویژه در رسانه های اجتماعی، آنها مدافعان واقعی می شوند.در مواقع بحران برند، به حفظ انتقاد و حفظ وجهه آن کمک می کنند.
مصرف کنندگان به مروج برند تبدیل می شوند
طرفداران نه تنها از برند محبوب خود دفاع می کنند بلکه آن را در شبکه های خود نیز تبلیغ می کنند. آنها دوست دارند در مورد آن صحبت کنند، در مورد مزایای آن بحث کنند، آن را در زندگی روزمره خود نشان دهند و اعمال خود را ذکر کنند.آنها می خواهند موفقیت برند را ببینند و به رشد آن کمک کنند!
این شرکت استعدادهای بهتری را جذب می کند
حرفهایها میخواهند بخشی از ساخت برندهایی باشند که دوستداشتنی، موفق و هدفی داشته باشند که با آن هویت پیدا کنند. به همین دلیل، برندهای که عشق ورزیده می شود تمایل به جذب کارکنان واجد شرایط و با انگیزه بیشتری دارند، اما عمدتاً مطابق با فرهنگ آنها.
چگونه برندها عشق برند را ایجاد می کنند
خودتان را بشناسید
قبل از اینکه یک برند با مصرف کننده ملاقات کند و از مشتری مداری استفاده کند، باید خود را به خوبی بشناسد. خودآگاهی کلید ایجاد یک رابطه طولانی مدت با مصرف کنندگان است. بزرگترین برند تجارت الکترونیک جهان آمازون به دلیل مشتری مداری خود بسیار تحسین شده است به طوری که در هر جلسه یک صندلی خالی نگه می دارد و برای گرفتن تصمیمات اساسی از لنز مشتری به آن مراجعه می کند.
نوع خود را بشناسید
همیشه یک بخش مصرف کننده ایده آل برای یک برند وجود دارد. نیاز بازاریابان این است که مشتریان و نیازهای آنها را در سطحی عمیقتر شناسایی کنند تا با پیشنهادات مطابقت داشته باشد، چه در سطح عملکردی، احساسی یا اجتماعی.
مرکز خرید گالریا توسط بروکفیلد پرپرتیز (یلهانکا) با داشتن یک ایده فراگیر در هفتاد و پنجمین روز استقلال هند، یک مرکز خرید در بنگلور، یک رویداد نقاشی زنده با موضوع استقلال از گرمایش جهانی را اجرا کرد، کاری که هنرمندان با معلولیت انجام دادند. مرکز خرید گالریا میهنپرستی، پایداری و مشارکت را بهطور منسجمی در هم آمیخت و خریداران خردهفروشی را هدف قرار داد که مدافع این ارزشهای اجتماعی هستند. برای تقویت بیشتر یادآوری و ترویج بازاریابی دهان به دهان، بالاترین خریداران آن روز این فرصت را پیدا کردند که با آن بوم های زنده کنار بروند.
دیدار به یاد ماندنی
به یاد ماندنی بودن چند ملاقات اول بین یک برند و مصرف کننده آن، روابط آینده با مصرف کنندگان را دیکته می کند. از این رو، ایجاد ارتباط از طریق خاطرات خوب، تمایل مصرف کننده را برای بازگشت به برند ایجاد می کند.یک نام تجاری محبوب دکور خانه Pepperfry می خواست بر بازاریابی استودیوهای Pepperfry خود که در سراسر کشور راه اندازی شده اند با تجربه ای به یاد ماندنی برای مشتریان خود تمرکز کند.
این برند با مزیت آتیپیکال (Atypical Advantage) پیوند خورد، جایی که ده هنرمند دارای معلولیت به صورت زنده روی نمای شیشه ای خود در ده شهر نقاشی می کردند. کارمندان و مشتریان از این ژست بدیع مسحور شدند و آگاهی را در مورد تواناییهای هنرمندان دارای معلولیت به طور اساسی افزایش داد. آنها تلاش خود را به صورت دیجیتالی با نمایش داستان هنرمندان در طیف اوتیسم، که مشتریان آن از آن استقبال کردند، تحسین کردند
آن را متقابل کنید
ما می خواهیم هر زمان که رابطه ای ما را هیجان زده کرد به دنیا بگوییم. رابطه بین مصرف کنندگان و برندها تفاوتی ندارد. نیاز به شناسایی تأثیرگذاران این دسته است که می توانند به گسترش این خبر کمک کنند. اینفلوئنسرها امروزه به طور فزاینده ای بین برندها و مصرف کنندگان پل می زنند.
هنگامی که داوطلبان سازمان ملل متحد (UNV)، آژانس شاخص سازمان ملل متحد، می خواست از تلاش های داوطلبان متعدد خود قدردانی کند و همچنین فعالیت های داوطلبانه را در کشور آغاز کند، سه بازیگر برجسته دارای معلولیت را استخدام کرد که الگوهای عالی برای سازمان ملل بودند.آنها پایگاه داوطلبانه خود را سرگرم کردند، به دیگران الهام بخشیدند تا داوطلب شوند و به بسیاری دیگر پرتو امید دادند تا زندگی را با شادی زندگی کنند.
اتصال را عمیق کنید
این مرحله تجربه “ساخته شده برای من” را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند. رابطه برند و مصرف کننده به اوج جدیدی می رسد که منجر به تعهد و وفاداری می شود.برند تجربي آرايش سبک زندگي The Man Company ميخواهد يک رهبر فکري باشد و مالک محتوا، جامعه و قيف تجارت باشد. زمانی که در فکر راهاندازی کمپین آقایان خود بود، همچنین میخواست پیامش به همه مردان دارای ناتوانیهای شنوایی برسد و تعامل با جامعه خود را در مورد آنچه که برای آن مطرح میکند، عمیقتر کند. ویدیوی آقایان آن با نسخه زبان اشاره در فضای مجازی منتشر شده بود و مورد استقبال گسترده کاربران رسانه های اجتماعی قرار گرفت
عشق را زنده نگه دارید
همه روابط از فراز و نشیب می گذرد. با گذشت زمان، برندها باید با انرژی بخشیدن به رابطه از طریق اقدام و نوآوری، “جرقه” را زنده نگه دارند.