بازاریابی سببی(خیر خواهانه) نوعی از مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) است که در آن یک شرکت کمپین های تبلیغاتی را برای افزایش سود خود انجام می دهد و در عین حال به جامعه خدمت می کند.به عنوان مثال، یک شرکت بیمه ممکن است پیاده رویی را برای آگاه کردن افراد در مورد تصادفات جاده ای برگزار کند و موضوع پیاده روی را با محصولات مرتبط با بیمه عمر خود مرتبط کند.بازاریابی سببی یک اصطلاح بازاریابی است که به استفاده از کارخیرخواهانه به عنوان وسیله ای برای تبلیغ یک شرکت یا محصول اشاره دارد.
اهمیت بازاریابی سببی
در چند دهه اخیر، شرکت های تجاری به عنوان سازمان های بسیار قدرتمند ظاهر شده اند.اما، با قدرت، مسئولیت هایی نیز به وجود می آید; و مصرف کنندگان این روزها به خوبی از ظرفیت شرکت آگاه هستند.آنها انتظار دارند که شرکت های مورد نظرشان از نظر اجتماعی آگاه باشند و به جامعه کمک کنند. آنها در مصرف مسئولانه احساس غرور می کنند.بنابراین، برای اطمینان از تبدیل بیشتر و اطمینان از وفاداری و حفظ مصرف کننده، برندها ارزش های خود را با یک سببی مرتبط می کنند.در مواجهه با انتخاب های بی شمار، مشتریان ترجیح می دهند از شرکت هایی خرید کنند که ارزش های آنها با اعتقادات آنها همخوانی دارد.بنابراین، برندها باید به جای اینکه صرفاً محصولات خود را تبلیغ کنند، بر افزایش آگاهی در مورد خود تمرکز کنند.وقتی یک شرکت هدفی را که با آن کار می کند به بازار عرضه می کند، تصویر قدرتمندی را در مقابل مصرف کنندگان ارائه می دهد و شانس موفقیت آن چندین برابر افزایش می یابد.اولین کمپین بازاریابی سببی قابل توجه در سال 1976 توسط شرکت Marriott و March of Dimes سازماندهی شد.این ایده از آن زمان محبوبیت پیدا کرده است و اکنون، همه برندها، بزرگ و کوچک، می خواهند به دنبال بازاریابی حمایتی باشند. نه تنها مصرف کنندگان از آن انتظار دارند، بلکه با هزینه کم و بازده بالا، باعث می شود که بازاریابی برای شرکت ها نیز جذاب باشد.به همین دلیل است که برندهایی مانند Dove و Gillette فعالانه در جهت تصویری آگاهانه اجتماعی کار می کنند.مردم بیشتر و بیشتر از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی آگاه هستند.طبق آمار، 87 درصد از مصرف کنندگان درک بهتری از برندی دارند که به ابتکارات زیست محیطی و اجتماعی اهمیت می دهد و از آن حمایت می کند.88 درصد می گویند که وفاداری بیشتری نسبت به چنین شرکتی نشان خواهند داد.
مزایای بازاریابی سببی
بازاریابی سببی تصویر برند را بهبود می بخشد و برای عموم مطلوب تر به نظر می رسد. این یک تکنیک بازاریابی کم هزینه برای فروش محصولات و خدمات و در عین حال افزایش آگاهی از برند در بین مردم است. بازاریابی سببی مزایای مختلفی دارد که به شرح زیر است:بازاریابی سببی یک استراتژی یا رویکرد برای دستیابی به خواسته های مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) است.این بازاریابی باعث تقویت روابط تجاری با جوامع می شود.کمپین بازاریابی سببی شامل مشارکت مستقیم کارکنان، چه به عنوان یک شرکت کننده یا به عنوان یک سازمان دهنده است.چنین مشارکتی باعث افزایش کارمندان و ایجاد یک محیط کاری خوب می شود. چنین فعالیت هایی روحیه محیط کار را بهبود می بخشد.این کمپین بازاریابی یک کسب و کار را از رقبا متمایز و متمایز می کند.بازاریابی روحیه تجاری و وفاداری قوی ایجاد می کند و حجم فروش را افزایش می دهد. بازاریابی سببی باعث ارتقای کسب و کار و مسئولیت پذیری کسب و کارها در قبال جامعه می شود. این تصویر مثبت کسب و کار را به مشتریان ارائه می دهد.چنین ارتباط مبتنی بر سببی منجر به افزایش و حفظ مشتریان می شود.
چهار اصل اصلی برای بازاریابی سببی
همدلی: بازاریابان باید سعی کنند سببی را که تبلیغ می کنند و نسبت به افراد یا حیوانات درگیر احساس می کنند، درک کنند.
تعهد: بازاریابان سببی باید نسبت به هدفی که تبلیغ می کنند تعهد شخصی داشته باشند.
شجاعت: بازاریابان باید مایل به پذیرش ریسک و ایستادگی در برابر ناملایمات باشند تا هدف خود را ترویج کنند.
شفقت: بازاریابان سببی باید نسبت به افراد یا حیواناتی که در هدفی که تبلیغ می کنند دخیل هستند، دلسوزی نشان دهند.
انواع بازاریابی سببی
بازاریابی سببی را می توان به روش های مختلفی انجام داد و برخی از انواع رایج بازاریابی سببی به شرح زیر است:
کمپین های نقطه فروش
این یکی از انواع رایج بازاریابی سببی است که در آن مشتریان برای کالاها و خدمات هزینه می پردازند و صندوقدار مشتریان را تشویق می کند که مبلغ کمی را به موسسه خیریه در باجه تسویه حساب اهدا کنند.این نوع بازاریابی سببی معمولاً توسط خرده فروشان مورد استفاده قرار می گیرد و شامل درخواست کمک های مالی از مشتریان در هنگام خرید است.
یکی بخر، یکی بده
در چنین کمپین هایی، کسب و کارها زمانی که مشتری چیزی از برندشان خریداری می کند، محصولات خود را به یک فرد نیازمند اهدا می کنند.به طور مشابه، شرکت پولی را که از خرید مشتری به دست میآید برای تغییرات محیطی یا اجتماعی اهدا میکند.بسیاری از شرکت ها که برای هر محصولی که مشتری خریداری می کند، یک درخت می کارند.WeWOOD، Baron Fig، Wave Tribe نمونه های بسیار خوبی از برندهایی هستند که برای نجات جنگل ها در نقاط مختلف جهان تلاش می کنند.TOMS یکی از برندهایی است که در محبوب شدن «یکی بخر، یکی بده» کمک کرد.این شرکت انتفاعی به ازای هر جفت فروخته شده یک جفت کفش رایگان اهدا کرد.
مشارکت کارکنان
به جای درخواست کمک مالی، کسب و کارها می پرسند که آیا مشتریان وقت خود را به صورت داوطلبانه به سازمان خاصی اختصاص می دهند یا خیر.به عنوان مثال، شرکت یک کمپین پاکسازی، کمپین درختکاری، برنامه آگاهی و غیره ایجاد می کند.
کمپین های پیام محور
در اینجا، سازمان های تجاری یک پیام اجتماعی قوی را از طریق فیلم ها و مقالات تبلیغاتی خود ارائه می دهند. معمولاً سازمانهای تجاری بر پیام اصلی خود در ارتباط با یک هدف اجتماعی تمرکز میکنند و افراد را در کمپین بازاریابی خود مشارکت میدهند.
برنامه دیجیتال
در این نوع بازاریابی حمایتی، شرکتها با کمپین کردن بر روی یک پلتفرم دیجیتال مانند رسانههای اجتماعی، خدمات وب و غیره، آگاهی را افزایش میدهند و برای یک هدف اجتماعی سرمایه جمعآوری میکنند.
مثال هایی از کمپین های بازاریابی سببی
ما می توانیم ده ها برند را نام ببریم که با موفقیت کمپین های بازاریابی را اجرا کرده و با مشتریان ارتباط برقرار کرده اند.اکنون برجسته ترین آن ها را بررسی می کنیم تا بتوانید از آن ها الهام بگیرید.امیدواریم این مثال ها شما را به ایجاد یک کمپین منحصر به فرد تشویق کنند که باعث تغییر می شود.
Body Shop
این شرکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت می کند و براساس این اصول تاسیس شده است.با این حال، شما نه تنها می توانید “100درصد گیاهی را بر روی بسته بندی محصول و “در برابر آزمایش بر روی حیوانات” را بر روی وب سایت آن ببینید.Body Shop به طور مداوم کمپین هایی را ایجاد می کند که حفاظت از محیط زیست را ارتقا می دهد و از مسئولیت اجتماعی حمایت می کند.بیایید یکی از جدیدترین آن ها به نام “Time To Care” را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.شرکت مشهور لوازم آرایشی تصمیم گرفت از کارکنان بخش بهداشت و درمان به خاطر کار اختصاصی شان قدردانی کند.انتظار می رفت با این اقدام، این برند از سلامت و تندرستی مردم حمایت کند.این شرکت حدود ۵۱۰۰۰۰ محصول به بیمارستان هایی که با اثرات کووید ۱۹ مبارزه می کردند اهدا کرد.
KFC
KFC هند یک کمپین بازاریابی دیجیتالی Plate of Hope را برای مبارزه با گرسنگی در این کشور راه اندازی کرد.مشتریانی که از وب سایت KFC سفارش داده اند می توانند از طریق یک جلسه آنلاین تعاملی یک بشقاب غذای مجازی ایجاد کنند.به ازای هر بشقاب مجازی ایجاد شده در وب سایت، KFC به یک کودک گرسنه غذا می داد.
HEY GIRLS نوار بهداشتی
بسیاری از دختران در بریتانیا هنوز مدرسه را از دست می دهند زیرا به محصولات بهداشتی دسترسی ندارند. شرکتهای اجتماعی و برند مراقبت از زنان HEY GIRLSکه از فقدان تغییر ناامید شدهاند، یک سیستم یکی بخر بکی بده را ایجاد کرده است تا به مصرفکنندگان محصولات بهداشتی سازگار با محیطزیست بدون کلر و سفیدکننده ارائه دهد که تمام سود آن به حمایت از زنان و دختران نیازمند میرسد.برای جلب توجه خواننده و نشان دادن این واقعیت خشن که بسیاری از دختران مجبور هستند نوار بهداشتی خود را بسازند، آنها یک آگهی چاپی به شکل یک حوله بهداشتی برش خورده DIY ایجاد کردند. پس از ورق زدن، خواننده با این واقعیت آشکار مواجه شد که «از هر 10 دختر در بریتانیا، یک دختر توانایی خرید محصولات بهداشتی را ندارد».Hey Girls توانست با اصالت در مورد فقر دوره ای با مصرف کنندگان صحبت کند زیرا هدف اجتماعی در DNA برند گنجانده شده است.قرار دادن تبلیغات تاثیرگذار باعث افزایش آگاهی از محدوده محصولات آنها شد، اما همچنین به مصرف کنندگان فرصت روشنی داد تا از طریق خریدی که انجام می دهند تفاوت ایجاد کنند.
Uber – آنچه مهم است را حرکت دهید
زمانی که همهگیری کووید آغاز شد، اوبر کمپین «آنچه مهم است را حرکت دهید» را برای تشویق مشتریان به ماندن در خانه آغاز کرد.از طریق این کمپین، این شرکت 10 میلیون وسیله سواری و تحویل غذا به زیر اهدا کرد:
کارمندان خدمات درمانی
مردم نیازمند
سالمندان
آنها همچنین 5 میلیون دلار به کارگران رستوران و تحویل دهنده کمک کردند. علاوه بر این، خدمات حمل و نقل Uber به جابجایی منابع و کالاهای حیاتی با قیمت سود صفر کمک کرد.
نایک
در طول کووید-19، نایک کمپینی به نام «بازی برای جهان» راهاندازی کرد، با تمرکز بر این که همه باید نقشی در جهان و «بازی درون» داشته باشند.همچنین کمپینی به نام «تو نمیتوانی ما را متوقف کنی» راهاندازی کرد که شامل چندین ویدیو و عکس از افرادی است که در داخل خانهشان ورزش میکنند، از اتاق خواب گرفته تا آشپزخانه و حمام تا سالن.
این کمپین انگیزه ای برای بسیاری از مصرف کنندگان در چنین زمان های چالش برانگیزی در طول قرنطینه شد و همچنین توجه مردم را به هدف برند نایک جلب کرد. این کمپین به نایک کمک کرد تا با کمک به مخاطبان برای مقابله با همهگیری و قرنطینه با مخاطبان ارتباط برقرار کند.