بازاریابی چند فرهنگی شکلی از استراتژی بازاریابی است که یک گروه فرهنگی یا قومی خاص را به عنوان بخشی از مخاطبان هدف یک برند (بازار عمومی)را هدف قرار می دهد.بازاریابی چندفرهنگی ابداع و اجرای یک کمپین بازاریابی است که افراد با قومیت ها و فرهنگ های مختلف را در بین مخاطبان یک برند هدف قرار می دهد.
اهمیت بازاریابی چند فرهنگی
از آنجایی که هر کشوری متنوع است، بازاریابان باید آماده باشند تا به جای کمپین های بازاریابی عمومی که قبلاً استفاده می کردند، پیام های شخصی سازی کنند.زمانی که یک شرکت مخاطبانی متشکل از افراد با پیشینهها و فرهنگهای مختلف را هدف قرار میدهد، باید بازاریابی چند فرهنگی را اجرا کند.
مردم وقتی می بینند که قومیت آنها نشان داده می شود، بیشتر با یک برند ارتباط برقرار می کنند. اگر یک کسب و کار دارای یک استراتژی بازاریابی چندفرهنگی عالی باشد، افراد با جمعیت های مختلف با خرید محصولات از این برند حمایت می کنند.اکنون برخی از برندها مدل هایی از قومیت های مختلف را در تبلیغات خود گنجانده اند، در حالی که برخی دیگر اطلاعات را به زبان هایی که به آنها صحبت می کنند به مشتریان ارائه می دهند. بازاریابی چندفرهنگی مزایای زیادی هم برای برندها و هم برای جامعه دارد.شرکت ها با نشان دادن قومیت های مختلف در تبلیغات، برابری را تشویق می کنند و از تبعیض جلوگیری می کنند.بازاریابی چندفرهنگی به شرکت ها این امکان را می دهد که مخاطبان هدف خود را گسترش دهند و با زیرگروه هایی با زمینه های مختلف طنین انداز شوند. با استفاده از تبلیغات و زبان، برندها می توانند به افراد با فرهنگ های مختلف نزدیک تر و آشناتر شوند.
استراتژی های بازاریابی چندفرهنگی
در اینجا چهار استراتژی وجود دارد که به کسب و کار شما کمک می کند تا به بازار چندفرهنگی نفوذ کند.
توسعه یک مدل بازاریابی فراگیر
مصرف کنندگان امروزی خواستار تنوع در نحوه نمایش محصولات و خدمات یک برند هستند.بنابراین، شما باید یک مدل بازاریابی چندفرهنگی بسازید تا از طریق یک لنز فرهنگی معتبر با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید.برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب هدف، چیزی را ایجاد کنید که برای آنها جذاب باشد و با ارزش های ریشه ای آنها شناخته شود.
کاوش در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی بهترین بستر برای یافتن مخاطب هدف چندفرهنگی هستند. اگر برند شما هنوز این مسیر را کاوش نکرده است، در شرف ورود است.با این حال، ترفند این است که تعیین کنید کدام پلتفرم رسانه اجتماعی برای شرکت شما بهتر عمل می کند.انتخاب بازاریابی رسانه های اجتماعی ممکن است بسته به جمعیت شناسی مخاطبان هدف متفاوت باشد. به عنوان مثال، شما یک کسب و کار هستید که برنامه های بازنشستگی را ارائه می دهید.در این مورد، فیسبوک و لینکدین بهترین گزینهها هستند زیرا میتوانید افراد حرفهای از تمام گروههای سنی را در هر دو شبکه پیدا کنید.از سوی دیگر، اگر برندی هستید که نوجوانان را هدف قرار می دهد، شبکه های اجتماعی مانند اسنپ چت، اینستاگرام و تیک تاک گزینه های ایده آلی هستند.
ایجاد یک پرسونای مصرف کننده
تعیین نیازها و خواسته های مصرف کنندگان به ایجاد شخصیت های مصرف کننده کمک می کند.شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر به شما این امکان را میدهند که عملکرد هر کمپین بازاریابی را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنید تا از رفتار مصرفکنندگان خود مطلع شوید.حتی میتوانید کمپینهای بازاریابی چندفرهنگی را برای تمرکز بر جمعیتشناسی خاص، از جمله سن، نژاد، جنسیت، پیشینه فرهنگی، حرفه، عادات و غیره هماهنگ کنید.
تعامل با اینفلوئنسرهای قومی
اینفلوئنسرها افراد مشهور دنیای دیجیتال هستند.اینها افرادی هستند که در اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت، تیک تاک، یوتیوب، لینکدین و غیره فالوور زیادی دارند.یکی از تاثیرگذارترین استراتژی های بازاریابی چندفرهنگی، همکاری با ریز اینفلوئنسرهای قومی است.بدون صرف هزینه برای تحقیق و تجزیه و تحلیل، فوراً به مخاطبان هدف تأثیرگذاران دسترسی خواهید داشت.مهمتر از همه، توصیه شفاهی این تأثیرگذاران در میان گروههای قومی آنها پذیرفته شده است.مصرف کنندگان از یک پیشینه فرهنگی خاص معمولاً به نظرات تأثیرگذاران مورد اعتماد و افراد جامعه خود اعتماد دارند.بنابراین، استفاده از مهارتها و اعتبار این تأثیرگذاران مؤثرترین استراتژی بازاریابی چندفرهنگی برای تبلیغ برند شما در میان مخاطبان هدف متنوع است.
تفاوت بین بازاریابی تنوع گرا و بازاریابی چند فرهنگی
بازاریابی تنوع گرا یک فعالیت بازاریابی است که تفاوتهای سن، مذهب، جنسیت، ناتوانی، قومیت، ترجیحات جنسی یا هویت را نشان میدهد. با این حال، بازاریابی چندفرهنگی یک استراتژی بازاریابی خاص تری است که تفاوت های قومیت ها و فرهنگ ها را در نظر می گیرد.هر دوی این استراتژیهای بازاریابی فراگیر هستند و به کمپینهایی منجر میشوند که با گروههای مختلف مردم ارتباط برقرار میکنند یا آنها را به طور دقیق نشان میدهند.با این حال، یک استراتژی بازاریابی چندفرهنگی به تجلیل از تنوع و افزایش دیده شدن برند نیز کمک خواهد کرد.
مثال بازاریابی چند فرهنگی
نایک
نایک در تبلیغات متنوع با نام نایک پرو حجاب برای زنان ورزش کار مسلمان، لباس های ورزشی تطبیقی برای افراد معلول و لباس های ورزشی در اندازه های مختلف پیشتاز است.در حالی که کمپین های بازاریابی چندفرهنگی زیادی برای انتخاب وجود دارد، “یک روز ما به این روز نیازی نخواهیم داشت” برای ما برجسته بود.این کمپین در حمایت از روز جهانی زن آغاز به کار کرد و این ایده را مطرح کرد که دیگر نیازی به جشن گرفتن این روز نداریم؛ آن هم در شرایطی که پذیرش کامل وجود دارد و حتی زمینه بازی نیز فراهم است.
این ویدیوی قدرتمند ۱ دقیقه ای به بسیاری از زنان ورزش کار و تاثیر آن ها در سراسر جهان می پردازد.نایک از مدل ها و ستاره های ورزشی نژاده ای مختلف استفاده می کند که همه را نشان می دهند.در حالی که تمرکز این کمپین روی روز جهانی زن است، تمام مواردی که در این تبلیغ به تصویر کشیده می شوند، در لباس های نایک به چشم می خورند.این کمپین براساس هدف برند شکل می گیرد و به مصرف کنندگان نشان می دهد که از آن ها حمایت می کنند و با محصولات آن ها، هیچ چیز غیرممکن نیست.رویکرد ثابت نایک به تنوع و شمول چیزی است که این تبلیغ را بسیار قدرتمند می کند. نایک برخلاف دیگر برندهای تجاری، تبلیغات را به تیک تاک باکس ارسال نمی کند.آن ها انتخاب نمی کنند که چه زمانی فراگیر شوند، این بخشی از برندینگ آن ها و اینکه چه کسی هستند است.کمپین های آن ها معتبر هستند زیرا آن ها زمانی را صرف اطمینان از مطابقت هدف برند خود با ارزش های خود کرده اند که در تمام کمپین های آن ها به خوبی به تصویر کشیده می شود.پیام های آن ها را می توانید به طور مداوم در فروشگاه ها، کمپین ها و سایت های آنلاین خود مشاهده کنید. امیدواریم موافق باشید که نایک کمپین های بازاریابی چندفرهنگی عالی ارائه می دهد!
Etsy – هدیه ای مثل شما، شیوری
Etsy مخاطبان قومیتی را از طریق ویدیوهای مختلف برای کمپین “هدیه ای که شما می گویید” هدف قرار داد، اما یکی از آنها برای ما متمایز بود.این کمپین زندگی دختر جوانی به نام شیوری را دنبال میکند که بهطور ناموفق محصولات شخصیسازی شده را از فروشگاهها خریداری میکند، نام اشتباهی نامیده میشود و نام او اشتباه تلفظ میشود.
این ویدئو با اهدای گردنبند شخصی به او توسط مادرش به پایان می رسد که نام او به درستی نوشته شده است.Etsy احساسات دختر جوان را به طرز درخشانی به روشی بسیار مرتبط ارائه می دهد و به مصرف کنندگان نشان می دهد که می توانند بدون هیچ محدودیتی از طریق Etsy به عزیزان خود هدیه ای معنادار داشته باشند.در حالی که Etsy محصولات فروخته شده در سایت را مستقیماً تولید نمی کند; آنها فضایی برای فروش مشاغل کوچک هستند.با ایجاد یک کمپین بازاریابی چندفرهنگی، Etsy دسترسی خود را به مخاطبان جدید گسترش داد.با انتخاب گنجاندن محصولاتی که میدانستند مصرفکنندگان در آگهی میخواهند، آنها موفق شدند کمپین مرتبطی ایجاد کنند که نشاندهنده نیازهای مصرفکننده است و ثابت میکند که راهحل یک مشکل است.تبلیغ Etsy با مصرفکنندگان از همه قومیتها ارتباط برقرار میکند، و «هدیهای که شما آن را دارید».: Shiori بخشی از یک سری کمپین است که همه تمرکز متفاوتی دارند.تصویری عالی از احساسات واقعی که همه احساس میکنند به برند کمک کرد تا از نظر عاطفی با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کند و خود را مکانی برای خرید هدایا قرار دهد.
آمازون، نمایش باید ادامه پیدا کند
در سال 2020، در طول همهگیری، برندها برای ایجاد کمپینهایی که با مصرفکنندگان ارتباط برقرار میکرد عجله داشتند.کمپین “نمایش باید ادامه یابد” آمازون بر روی دختر جوانی متمرکز بود که نقش اصلی را در باله او داشت.
داستان او را در حالی دنبال میکند که او برای نمایش در محلهاش تمرین میکند، اما در ویدیو، ما شاهد معرفی ماسکهای صورت و محدودیتهای شدید هستیم که نشان میدهد نمایش به طور کلی لغو میشود.جامعه با کمک سرویس تحویل سریع خردهفروش آنلاین گرد هم میآید تا صحنهای را برای بالرین جوان فراهم کند تا رقص خود را در بیرون با ساکنان مشرف به بالکن آنها اجرا کند.برای آمازون مهم بود که از فراگیر بودن کمپین اطمینان حاصل کند، و آنها با استخدام یک خدمه و بازیگران کاملاً فراگیر این کار را تضمین کردند. علاوه بر اطمینان از ایجاد کمپین توسط یک خدمه فراگیر، تیم تولید با آمازون همکاری کرد تا کارآموزانی را که فرصتهای منصفانه را ارائه میدهند، شامل شود.این کمپین به خوبی فکر شده بود تا اطمینان حاصل شود که مخاطبان قومی را با نمایندگی آنها از طریق بازیگران به دست می آورند.کمپین آمازون «نمایش باید ادامه یابد» به دلایل متعددی به جایگاه بازاریابی چندفرهنگی رسید.اول، از نظر عاطفی با مردم در زمان نیاز ارتباط برقرار کرد که به آنها اجازه داد تا در سطح عمیقتری با مصرفکنندگان درگیر شوند. ثانویه، این کمپین یک بالرین جوان سیاهپوست را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کرد، که نماینده یک مخاطب جدید در یک صنعت معمولاً سفیدپوست است.آمازون یک ویدیوی متحرک ارائه داد که همه مخاطبان را درگیر خود کرد و در عین حال یک اقلیت قومی را نمایندگی کرد.این تبلیغ با مخاطبان ارتباط برقرار می کند، آگاهی از برند، هدف و یادآوری را در زمان عدم اطمینان ایجاد می کند.