جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بازاریابی همه جانبه یا اومنی چنل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی همه جانبه

فهرست مطالب

بازاریابی همه جانبه(Omnichannel Marketing) به یک رویکرد مشتری محور اشاره دارد که همه کانال ها را یکپارچه می کند و تجربه یکپارچه و ثابت برند را در فروشگاه های فیزیکی، برنامه ها و وب سایت ها ارائه می دهد. این اطمینان را ایجاد می کند که مشتریان می توانند به طور یکپارچه با نام تجاری در پلتفرم های مختلف تعامل داشته باشند و تجربه کلی برند آنها را افزایش دهند .اومنی چنل مارکتینگ ادغام یکپارچه برندسازی، پیام‌رسانی و نقاط تماس آنلاین و آفلاین است که مصرف‌کنندگان در قیف فروش پایین می‌روند و تجربه مشتری تاثیرگذارتری را ممکن می‌سازد.

کانال بازاریابی چیست؟

  کانال بازاریابی هر پلت فرم یا مکانی است که بازاریابی در آن اتفاق می افتد.  اساساً، می‌توان آن را هر مکانی در نظر گرفت که مشتریان در آنجا زمانی را سپری می‌کنند که ممکن است فرصت تعامل با آنها را داشته باشید. هنگام بحث در مورد کانال‌های بازاریابی، اکثر مردم به کانال‌های دیجیتال فکر می‌کنند، اما کانال‌های فیزیکی نیز فراوان هستند

مراحل استفاده از بازاریابی همه‌جانبه

جمع آوری داده ها

جمع آوری داده های دقیق و به موقع در مورد مصرف کنندگان برای اجرای یک استراتژی همه کانال ضروری است.این داده‌ها به شما امکان می‌دهد بفهمید چه زمانی مخاطبان هدف شما ترجیح می‌دهند با برندها تعامل داشته باشند و در چه دستگاه‌هایی، با کدام نوع پیام‌رسانی بیشتر تعامل داشته باشند، به دنبال چه محصولات و ویژگی‌هایی هستند و غیره.این داده ها نیروی محرکه یک استراتژی همه جانبه خواهند بود.برندها باید مطمئن شوند که ابزارهایی برای جمع‌آوری مؤثر این داده‌ها در کانال‌های آنلاین و آفلاین دارند.  یک روش هوشمندانه برای انجام این کار، اندازه‌گیری یکپارچه بازاریابی (UMM) است، یک مدل اسنادی که معیارهای سطح فردی اسناد چند لمسی را با اندازه‌گیری‌های تاریخی و کلی مدل‌سازی ترکیب رسانه ترکیب می‌کند.به این ترتیب، نقاط تماس را می‌توان با ترجیحات فردی و همچنین روندهای تاریخی مانند عناصر منطقه‌ای یا فصلی که بر تعاملات/تبدیل‌ها تأثیر می‌گذارند، مطلع شد.

تجزیه و تحلیل داده ها

جمع آوری داده ها تنها گام اول است.  بدون تیم و پلتفرمی که بتواند همه این داده های بزرگ را به بینش های عملی تبدیل کند، بی فایده است. برندها باید یک پلتفرم تحلیلی را مستقر کنند که بتواند همه این داده‌ها را در زمان واقعی تقطیر کند تا تیم‌ها بتوانند در حین اجرای کمپین‌ها، مسیر را اصلاح کنند تا نیازهای مصرف‌کننده را در لحظه برآورده کنند.

نقشه برداری سفر مشتری

قبل از راه‌اندازی کمپین همه‌کانالی، سازمان‌ها باید مطمئن شوند که نقشه‌های سفر مشتری را برای هر یک از بخش‌های مخاطب خود ایجاد می‌کنند. نقشه سفر مشتری گام های برداشته شده بین مشتری برای کشف برند و خرید از برند را ارزیابی می کند.تشریح این نقشه‌ها به برندها اجازه می‌دهد تا با در نظر گرفتن علایق فردی، تجربه کاربر و رابط کاربری، و عوامل خارج از کنترل برند که ممکن است بر مسیر خرید تأثیر بگذارند، مانند عوامل اقتصادی، کمپین‌های هدفمندتری ایجاد کنند.

دستورالعمل های برند

برای سازمان ها مهم است که هویت برند را با دستورالعمل های واضح برای پیام رسانی و خلاقیت ایجاد کنند.  این دستورالعمل ها باید در هر کانال رعایت شود تا از طریق پیامی منسجم، آگاهی و شناخت برند را تسهیل کند.راه دیگری که سازمان‌ها می‌توانند به تسهیل تجربه همه‌کانالی کمک کنند، استفاده از ابزارهای ردیابی برند است که می‌تواند به اندازه‌گیری و پیش‌بینی سلامت برندشان در ذهن مصرف‌کننده کمک کند.

تست / بهینه سازی

یکی از مهم ترین اجزای استراتژی بازاریابی همه جانبه، آزمایش مداوم اثربخشی رویکرد همه جانبه است.  این تیم بازاریابی را قادر می‌سازد تا راه‌هایی را برای بهینه‌سازی هزینه‌های کمپین، پیام‌رسانی، خلاقیت و موارد دیگر تعیین کند. سازمان‌های امروزی باید از ابزارهای برنامه‌ریزی رسانه‌ای استفاده کنند که می‌توانند سناریوهای «چه می‌شود» را اجرا کنند که بودجه، مخاطبان هدف، شاخص‌های کلیدی عملکرد چندگانه و ترکیب رسانه‌ای را در نظر می‌گیرند و به نوبه خود یک برنامه رسانه‌ای بسیار دقیق ارائه می‌کنند که می‌تواند بازگشت سرمایه را به حداکثر برساند و تصمیم‌گیری‌های آینده را آگاه کند.

مزایای بازاریابی همه جانبه

بازاریابی همه جانبه اهمیت دارد زیرا می تواند به شما کمک کند تا رابطه بهتری با سرنخ ها و مشتریانی که با آنها در تعامل هستید ایجاد کنید. مشتریان می توانند شروع به یادگیری برند شما و درک آن کنند. این می تواند انتظارات و نتایج آنها را با کسب و کار شما بهبود بخشد.

یک گزارش از گارتنر در سال 2021 با بررسی 2196 مشتری نشان داد که وقتی مشتریان یک تجربه خدمات افزایش دهنده ارزش را تجربه می کنند، موارد زیر وجود دارد:

97% احتمال اشتراک گذاری مشتری از طریق تبلیغات شفاهی مثبت.

86% احتمال اینکه مشتری پول بیشتری خرج کند.

82% احتمال حفظ مشتری

با این حال، زمانی که تجربه مشتری با شکست مواجه می شود، ریزش می تواند تأثیر منفی بگذارد. طبق تحقیقات PwC ، حتی زمانی که مردم در ایالات متحده عاشق یک محصول یا شرکت هستند:

59% پس از چندین تجربه بد، ارتباط با یک شرکت را متوقف می کنند

17٪ تنها پس از یک تجربه بد از آنجا دور می شوند.

دسترسی بیشتر

با در نظر گرفتن استراتژی خرده فروشی، بازاریابی یا خدمات همه جانبه، به مشتریان خود در جایی که هستند دسترسی خواهید داشت.آنها دیگر مجبور نیستند برای یافتن شما جستجو کنند. مهم نیست که کجا هستند، تیم شما یا محصولات شما فقط با یک کلیک، یک ایمیل، یک پیام مستقیم یا یک تماس تلفنی فاصله دارند.

افزایش سود

اگر و زمانی که مشتریان بالقوه شما آماده خرید باشند، اگر بتوانند محصول شما را در چندین پلتفرم و کانال بیابند، خرید را بسیار آسان تر خواهند کرد.ارائه یک تجربه خرده‌فروشی همه جانبه همچنین تضمین می‌کند که خرید مجدد از شما یا تمدید اشتراک‌هایشان برای آن‌ها آسان‌تر است و درآمد مکرر را تضمین می‌کند.

افزایش رضایت مشتری

اگر مشتریان شما احساس کنند چندین روش برای دستیابی به خدمات مشتری و تیم های فروش شما دارند، در دراز مدت خوشحال تر خواهند بود.یا اگر آنها می توانند بدون توجه به دستگاه یا پلت فرم مورد نظر خود، محصول شما را به راحتی خریداری کنند.  رضایت مشتری کلید کاهش ریزش مشتری و نگه داشتن آنها برای بازگشت به شما برای نیازهایشان است.

مثال اومنی چنل مارکتینگ

استارباکس

برنامه پاداش استارباکس یک نمونه محبوب از بازاریابی همه جانبه است.مشتریان می‌توانند برنامه‌ای را دانلود کنند که به‌عنوان فروشگاه یک‌جا برای استارباکس عمل می‌کند.

بازاریابی همه جانبه
بازاریابی همه جانبه استارباکس

  این برنامه به مشتریان اجازه می دهد:

بدون برداشت پول نقد یا کارت در فروشگاه پرداخت کنیداطلاعات کارت اعتباری آنها را بارگیری کنید تا به راحتی وجوه خود را دوباره پر کنیداز قبل سفارش دهیددر بازی‌هایی مانند «Starbucks for Life» شرکت کنید، جایی که می‌توانند نوشیدنی‌های رایگان و جوایز دیگر کسب کنندبرنامه استارباکس یک نمونه عالی برای پر کردن شکاف بین خدمات مشتریان آنلاین و آفلاین است.و در حالی که برای مشتریان آسان است که از قبل سفارش دهند یا مستقیماً در برنامه پول اضافه کنند، آنها می توانند همین کار را در فروشگاه انجام دهند.این همان چیزی است که بازاریابی جانبه در مورد آن است.

Domino’s Pizza

Domino’s Pizza همچنین شکاف بین تجربیات درون برنامه ای و حضوری را پر می کند.می توانید از طریق برنامه آنها سفارش دهید و پیتزای خود را در هر مرحله با Domino’s Tracker معروف آنها پیگیری کنید:و حتی اگر از طریق برنامه سفارش دهید، می توانید شماره تلفن خود را در وب سایت آنها وصل کنید تا سفارش خود را در آنجا پیگیری کنید.

بازاریابی همه جانبه
بازاریابی همه جانبه Domino’s Pizza

این برنامه همچنین به شما امکان می دهد:

سفارشات را از طریق Apple Watch خود پیگیری کنید

موارد مورد علاقه خود را برای “سفارش آسان” سریعتر در آینده ذخیره کنید

برای افزودن اقلام به سبد خرید از دستیار سفارش صوتی استفاده کنید

کارتی اضافه کنید یا ترتیبی دهید که هنگام تحویل کالا با پول نقد پرداخت کنید

Domino’s همچنین دارای یک برنامه پاداش است که می توانید به صورت آنلاین و از طریق برنامه به آن دسترسی داشته باشید.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست