بنگاه های اجتماعی، کسبوکارهایی هستند که منافع مردم و کره زمین را بر سود سهامداران خود ترجیح میدهند. این کسبوکارها توسط یک مأموریت اجتماعی/محیطی هدایت میشوند و سود خود را برای ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت سرمایهگذاری میکنند.شرکتهای اجتماعی، مشاغلی هستند که دنیا را به سمت بهتر شدن تغییر میدهند. مانند مشاغل سنتی، هدف آنها کسب سود است، اما کاری که با سود خود انجام می دهند که آنها را متمایز می کند سرمایه گذاری مجدد یا اهدای آنها برای ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت. بنگاه های اجتماعی با فروش کالاها و خدمات در بازار آزاد، اشتغال ایجاد کرده و سود خود را دوباره در کسب و کار خود یا جامعه محلی سرمایه گذاری می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا با مشکلات اجتماعی مقابله کنند، شانس زندگی مردم را بهبود بخشند، فرصت های آموزشی و شغلی را برای دورترین افراد از بازار فراهم کنند، از جوامع حمایت کنند و به محیط زیست کمک کنند.
شناخت بنگاه اجتماعی
مفهوم یک بنگاه اجتماعی در اواخر دهه 1970 در انگلستان برای مقابله با شرکت تجاری سنتی توسعه یافت. شرکت های اجتماعی در تقاطع بخش خصوصی و داوطلبانه وجود دارند. آنها به دنبال متعادل کردن فعالیت هایی هستند که منافع مالی را با اهداف اجتماعی فراهم می کند، مانند مسکن برای خانواده های کم درآمد یا آموزش شغلی.درآمد این بنگاه ها عمدتاً از طریق فروش کالاها و خدمات به مصرفکنندگان به دست میآید، اگرچه مقداری از درآمد از طریق کمکهای بلاعوض به دست میآید. از آنجا که حداکثر کردن سود هدف اصلی ای ن بنگاه ها نیستیک شرکت اجتماعی متفاوت از یک شرکت استاندارد عمل می کند.در حالی که کسب سود انگیزه اصلی پشت یک شرکت اجتماعی نیست، درآمد همچنان نقش اساسی در پایداری سرمایه گذاری دارد. درآمد پایدار یک شرکت اجتماعی را از یک موسسه خیریه سنتی متمایز می کند که برای انجام ماموریت اجتماعی خود به بودجه خارجی متکی است. این هدف به این معنا نیست که شرکت های اجتماعی نمی توانند سودآور باشند. در عوض، به سادگی اولویت آنها سرمایه گذاری مجدد سود در ماموریت اجتماعی خود به جای پرداخت های مالی به سهامداران است.
بنگاه اجتماعی چگونه می تواند باشد؟
با توجه به تعریف گستردهاش، اتحاد شرکتهای اجتماعی، یک سازمان پیشرو در این فضا، سه مدل اصلی را برای شرکتهای اجتماعی به رسمیت میشناسد:فرصت اشتغال ، کمک مالی و محصولات یا خدمات متحولکننده.
فرصت شغلی: همانطور که از نامش پیداست، این مدل افرادی را استخدام می کند که به صورت عادی موانع قابل توجهی برای اشتغال سنتی دارند. این میتواند شامل افراد بیخانمان، مادران مجرد نیازمند کار، یا زنان صنعتکار روستایی در اتیوپی و هند باشد همانطور که در ABLE دیده میشود.
کمک مالی: اگر نام TOMS’ earlier “one for one را شنیده اید، احتمالاً با این مدل آشنا هستید که به افراد نیازمند کمک می کند. برای مثال، STATE Bags با هر سفارش، یک کوله پشتی پر را به کودکان در سراسر ایالات متحده اهدا می کند.
محصولات یا خدمات متحول کننده: که مدل «نوآوری» نیز نامیده می شود، این کسب و کارها یک نیاز اجتماعی را با محصولی که تأثیر مثبتی بر کره زمین دارد، برطرف می کنند. یک مثال عالی d.light است، سازمانی که نور خورشیدی را برای میلیون ها نفر در 70 کشور جهان ارائه می کند.
انواع بنگاه های اجتماعی
شرکتهای اجتماعی معمولاً به چهار دسته اصلی دستهبندی میشوند، اگرچه دائماً در حال تکامل هستند و ممکن است در طول زمان با ایجاد مناطق جدید تغییر کنند. با وجود تفاوتهای فردی، همه انواع شرکتهای اجتماعی تلاش میکنند تا در عین ایجاد تعادل بین تولید سود و دستیابی به اهداف اجتماعی خود، فعالیت کنند.
شرکت های تجاری
بنگاه های تجاری به تعاونی ها، گروه ها و سایر سازمان هایی اطلاق می شود که متعلق به کارگر یا کارمند هستند. آنها از نظر اندازه و ساختار سازمانی به طور قابل توجهی متفاوت هستند، اما ساختار مالکیت مشترک آنها درجه بالاتری از انعطاف پذیری اقتصادی را در مقایسه با سایر اشکال شرکت ها فراهم می کند.
مؤسسات مالی
برخی از انواع موسسات مالی نیز در دسته شرکت های اجتماعی قرار می گیرند، از جمله سازمان هایی مانند اتحادیه های اعتباری، بانک های تعاونی و صندوق های قرض الحسنه گردان که متعلق به آن هستند. برای مثال، اتحادیههای اعتباری به گونهای ساختار یافتهاند که وقتی اعضا بهعنوان مشتری پول به اتحادیه واریز میکنند، بهطور خودکار مالک میشوند و اتحادیه اعتبار از پول سپردهشده برای کمک به سایر اعضا استفاده میکند.اتحادیه های اعتباری نرخ های پس انداز بالاتر، نرخ بهره پایین را ارائه می دهند و تمرکز کمتری بر کسب سود و بیشتر بر کمک به اعضای مربوطه خود دارند. بانکهای تعاونی مؤسسه دیگری هستند که مانند بانکهای سنتی به مشتریان خود سپرده می دهند و وام میدهند، اما به صورت تعاونی فعالیت میکنند به این معنا که مالکیت آنها در اختیار مشتریان است.بانک های تعاونی به دلیل تضعیف اصول خود مورد انتقاد قرار می گیرند، زیرا گاهی اوقات فرصتی را برای غیرعضوها فراهم می کنند تا از خدمات آنها استفاده کنند، زیرا بسیاری از آنها در بورس های عمومی معامله می شوند. آنها همچنین پول را در بازارهای سهام عمومی جمع آوری می کنند، که منجر به موضوع طبقه جداگانه ای از سهامداران می شود که با اعضای تعاونی برای کنترل بانک رقابت می کنند.
سازمان های اجتماعی
سازمانهای اجتماعی به شرکتهای اجتماعی ثبتشده اطلاق میشود که ممکن است شامل شرکتهای اجتماعی، مراکز اجتماعی، تعاونیهای مسکن، سازمانهای منافع جامعه، برخی فروشگاههای کوچکتر و باشگاههای ورزشی باشد.آنها معمولاً سازمانهای عضویتی هستند که برای هدف خاصی وجود دارند و تجارت تجاری با هدف سرمایهگذاری مجدد سود در جامعه انجام میدهند. اغلب، تعداد اعضا بسیار زیاد است و اعضا از حامیان مأموریت سازمان هستند.
سازمان های غیردولتی (NGOs) و خیریه ها
سازمانهای غیردولتی و خیریهها در مقیاس بزرگ و کوچک فعالیت میکنند و معمولاً برای حمایت از یک هدف اجتماعی، زیستمحیطی یا سیاسی خاص تأسیس میشوند. این سود برای پیشبرد اهداف اجتماعی یا زیست محیطی سازمان یا تأمین حقوق برای افرادی که خدمات رایگان به گروه های خاصی از مردم ارائه می دهند، استفاده می شود.
برخی از رایج ترین چارچوب های مدل کسب و کار که شرکت های اجتماعی استفاده می کنند عبارتند از:
جبران متقابل – یک گروه از مشتریان هزینه خدمات را پرداخت می کنند. سود حاصل از این گروه برای یارانه دادن به خدمات برای گروهی دیگر استفاده می شود.
هزینه خدمات – ذینفعان به طور مستقیم برای کالاها یا خدمات ارائه شده توسط شرکت اجتماعی پرداخت می کنند.
استخدام و آموزش مهارت ها – هدف اصلی ارائه دستمزد زندگی، توسعه مهارت ها و آموزش شغلی به ذینفعان: کارمندان است.
واسطه بازار – شرکت اجتماعی به عنوان یک واسطه یا توزیع کننده در یک بازار گسترده عمل می کند. ذینفعان تامین کنندگان محصول و/یا خدماتی هستند که در بازار بین المللی توزیع می شود.
رابط بازار – شرکت اجتماعی روابط تجاری بین ذینفعان و بازارهای جدید را تسهیل می کند.
پشتیبانی مستقل – شرکت اجتماعی محصول یا خدماتی را به بازار خارجی ارائه میکند که از تأثیرات ذینفع و اجتماعی ایجاد شده جدا است. بودجه برای حمایت از برنامه های اجتماعی به ذینفع استفاده می شود.
تعاونی – یک تجارت انتفاعی یا غیرانتفاعی که متعلق به اعضای آن است که از خدمات آن نیز استفاده می کنند و تقریباً هر نوع کالا یا خدماتی را ارائه می دهند.
نمونه ای از شرکت اجتماعی ؟
Warby Parker یک فروشنده آمریکایی عینک است که به ازای هر جفت فروخته شده، یک جفت عینک به افراد نیازمند اهدا می کند.
Climate Smart به کسب و کارها آموزش می دهد و ابزارهای نرم افزاری برای ردیابی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اختیار آنها قرار می دهد.
Aravind Eye Careیکی از اولین نمونههای مدل شرکت اجتماعی در محل کار است. این سازمان مشهور هندی به گونه ای طراحی شده است که به مردم اجازه می دهد هر چه می توانند بپردازند. Aravind جراحی آب مروارید و سایر خدمات مراقبت از چشم را به هر فردی که برای آن مراجعه می کند بدون توجه به توانایی پرداخت ارائه می دهد.
کسانی که توانایی پرداخت قیمت بازار را دارند، انجام می دهند و آنهایی که نمی توانند، این کار را نمی کنند. بهطور شگفتانگیزی، تعداد بیمارانی که تصمیم به پرداخت هزینه میکنند، هزینه ارائه مراقبت به کل پایگاه مشتری را پوشش میدهد و امکان مراقبت جامع را برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، میدهد.