جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تفاوت بازاریابی و فروش چیست

تفاوت بازاریابی و فروش

فهرست مطالب

تفاوت بازاریابی و فروش می تواند به شما کمک کند آن ها را بهتر ادغام کنید تا به اهداف درآمدی شرکت خود برسید.در این مقاله به برخی تفاوت های مهم بین فروش و بازاریابی از جنبه های مختلف مانند اهداف، فرآیند و استراتژی می پردازیم.

تعریف بازاریابی

بازاریابی فرآیند علاقه مند کردن مردم به محصول شما از طریق استراتژی های مختلف مانند قیمت گذاری، بسته بندی، جایگاه یابی (ایجاد شناخت)، قرار دادن و تبلیغ است.تلاش‌های بازاریابی یک شرکت ممکن است بر تولید سرنخ‌های فروش مستقیم متمرکز باشد یا نباشد، اما قطعاً قصد دارند فروش را آسان‌تر کرده و درآمد را در مدت زمان طولانی‌تری افزایش دهند.

به عنوان مثال، تیم های بازاریابی اغلب بر روی استراتژی های ناملموس مانند ایجاد تصویر برند و بهبود روابط عمومی کار می کنند. داشتن تصویر برند خوب ممکن است منجر به فروش مستقیم نشود، اما قطعاً بر مشتریان تأثیر می‌گذارد تا به نفع محصولات شرکت تصمیم خرید بگیرند.  بنابراین، بازاریابی عمدتاً بر تجزیه و تحلیل نیازها، علایق و رفتار مشتریان متمرکز است تا محصولات را برای آنها جذاب تر کند.

تعریف فروش

فروش فرآیند تسهیل یا تکمیل یک معامله است. تیم های فروش مستقیما با رهبران علاقه مند به یک محصول یا کسانی که متناسب با جمعیت هدف هستند، در تعامل هستند. تیم های فروش مشتریان را شناسایی می کنند، آن ها را برای خرید یک محصول متقاعد می کنند، و موفقیت شرکت را در برابر سهمیه بندی ها و معیارها اندازه گیری می کنند. این فرآیند شامل موارد زیر است:

شناسایی مشتریان احتمالی

یادگیری علایق و نقاط قوت مشتری

آموزش لیدهای مربوط به یک محصول یا سرویس

تبدیل چشم انداز به مشتری از طریق توسعه

نمایندگان فروش بر تاکتیک های متنوع و استراتژی های توسعه تکیه می کنند. برخی از محبوب ترین تاکتیک ها عبارتند از:

تماس سرد

حضور در رویداده ای شبکه سازی

نمایش محصول

پیام رسانی شخصی سازی شده

بررسی و تعیین چشم اندازها

تفاوت بازاریابی و فروش

فرآیند

فرآیند بازاریابی روی آشنا کردن برند و محصول شما با مشتریان جدید یا آشنایی مجدد آن با مشتریان قبلی متمرکز است.سازمان هایی که راه های جدیدی برای بازاریابی خود پیدا می کنند، باید به وضوح توضیح دهند که محصول یا خدمات آن ها چیست، چگونه مشکلی را برای مصرف کننده و قیمت آن حل می کند.از آنجا، تیم بازاریابی باید مشخص کند که چه کسانی به احتمال زیاد به این محصول یا خدمات علاقه مند هستند و کجا می توانند آن ها را پیدا کنند.

فرآیند فروش شامل ایجاد طرحی است که اقدامات، ابزارها، منابع و اهداف کلی فروش یک سازمان را مشخص می کند.یک تیم فروش بیش از هر چیز به تبدیل کسانی که از برند آگاهی دارند به مشتری برای کسب سود علاقه مند است. آن ها با مشتریان تعامل می کنند و به سوالات آن ها پاسخ می دهند تا اطلاعات مربوط به محصول یا سرویس را ارائه دهند.

اهداف

اهداف بازاریابی یک کسب وکار این است که محصول، شرکت یا برند خود را با ارتباط واضح ارتقا دهد. هدف اصلی این است که به تصویر بزرگ نگاه کنید و به وضوح توضیح دهید که چگونه محصول یا سرویس به بیش ترین مخاطبان ممکن سود می رساند و سرنخ های بالقوه ایجاد می کند.

یک تیم فروش اهداف خود را براساس سهمیه بندی و اهداف حجمی مشخص می کند. این موارد معمولا براساس یک دوره زمانی کوتاه مدت است که معمولا حول سه ماهه یا ماه مالی است. اهداف و اهداف براساس میزان فروش کسب وکار به منظور کسب سود کافی برای ادامه فعالیت تعیین می شوند.

استراتژی ها

استراتژی های بازاریابی معمولا مبتنی بر جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف خود هستند تا ببینند چه کاری انجام می دهند و چه کاری انجام نمی دهند. زمانی که تیم بازاریابی بداند با یک کمپین خاص چه کسانی را هدف قرار می دهد، می تواند استراتژی ها را آزمایش کند. محبوب ترین اشکال استراتژی های بازاریابی عبارتند از بازاریابی اینترنتی، بازاریابی چاپی، بازاریابی وبلاگی و گروه های تمرکز.

استراتژی های فروش مبتنی بر ارتباط با مشتریان بالقوه، صحبت کردن و گوش دادن به آن ها و سپس تبدیل آن ها به مشتریان پرداختی است. یک فروشنده معمولا ابتدا از طریق یک تماس تلفنی، در یک رویداد شبکه ای یا به صورت آنلاین با یک چشم انداز تماس می گیرد. سپس، بسته به حوزه محصول یا خدمات، آن ها را به امید فروش به آن ها معرفی می کنند.

چشم انداز

چشم انداز بازاریابی بزرگ تر از چشم انداز فروش است، زیرا آن ها در تلاش برای تعیین مخاطبان هدف و ایجاد آگاهی هستند. کسانی که در بازاریابی هستند می خواهند چشم اندازه ای جدیدی به دست آورند، در حالی که بخش فروش می خواهد از ارتباطات با چشم اندازه ای شناخته شده و مشتریان موجود استفاده کند.

بلند مدت در مقابل کوتاه مدت

فروش اغلب تمرکز کوتاه‌مدتی دارد و هدف آن بستن معاملات و ایجاد درآمد فوری است.

بازاریابی یک دیدگاه بلندمدت دارد و هدف آن ایجاد آگاهی از برند، اعتماد مشتری و وفاداری در طول زمان است.

متریک و اندازه گیری

از تفاوت بازاریابی و فروش این است که در عملکرد فروش اغلب بر حسب درآمد ایجاد شده، تعداد معاملات بسته شده و سهمیه های به دست آمده سنجیده می شود.

عملکرد بازاریابی از طریق معیارهایی مانند ترافیک وب سایت، نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تولید سرنخ و تعامل اندازه گیری می شود.

تعامل با مشتریان

تیم های فروش تعامل مستقیمی با مشتریان بالقوه و موجود دارند. آنها در گفتگوهای شخصی شرکت می کنند، به سوالات پاسخ می دهند و رویکرد خود را با نیازهای فردی تطبیق می دهند.

بازاریابی از طریق کانال های مختلف مانند تبلیغات، تولید محتوا و رسانه های اجتماعی به مخاطبان بیشتری می رسد. تعاملات بیشتر یک به چند است و بر ارائه یک پیام ثابت متمرکز است.

شخصی سازی

تعاملات فروش بسیار شخصی است، زیرا فروشندگان روابط ایجاد می کنند، نیازهای مشتری خاص را درک می کنند و رویکرد خود را بر اساس آن سفارشی می کنند.

تلاش‌های بازاریابی اغلب گسترده‌تر هستند و ممکن است به‌صورت فردی طراحی نشده باشند. با این حال، با پیشرفت‌های فناوری، بازاریابی می‌تواند شخصی‌سازی را نیز تا حدودی به‌ویژه از طریق استراتژی‌های داده‌محور در بر بگیرد.

فاکتورهابازاریابیفروش
رویکردباید مخاطبان بیشتری را جذب کند و آنها را از خدمات و محصولات برند آگاه کند.با ارائه خدمات و محصولات برای همسویی با نیازهای آنها، سرنخ ها را به مشتریان تبدیل کنید.
فرآیندتحلیل بازار و استراتژی های قیمت گذاری و ایجاد کمپین های جذاب.رویکرد یک به یک
تمرکزارتقاء و آگاهی از برنداهداف فروش را برآورده کنید
استراتژیکشیدنهل دادن
اولویتایجاد یک پایگاه مخاطب خوبفروش تا حد امکان
گرایشمحصول گرامحصول گرا
مدت زمانبلند مدتکوتاه مدت
هدفیک پایه بزرگجمعیت فردی یا کوچک
نقطه پایانیآگاهی مشتری و جذب مخاطبفروش یک محصول
تفاوت بازاریابی وفروش

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست