گزینش محتوا(Content Curation) فرآیند انتخاب و توزیع مقالات و اطلاعات مرتبط و باکیفیت در مورد یک موضوع خاص به منظور تعامل و اطلاع رسانی به مخاطب است.داشتن استراتژی گزینش محتوای قوی برای کسب وکارها بسیار مهم است و ۶۰ درصد از بازاریابان B2B اعتقاد دارند که محدودسازی محتوا به تولید محتوایی کمک می کند که مخاطبان را درگیر می کند.محتوای منعکس شده باید شامل ترکیبی از مطالب منبع شامل قطعات اصلی، نشریات خبری، مجلات صنعتی، وبلاگ ها و کار رهبران فکری باشد.به عنوان مثال موزه ها و گالری ها دارای متصدیانی برای انتخاب و تفسیر اقلام برای جمع آوری و نمایش هستند.در دنیای رسانه ها نیز مجریانی وجود دارند، برای مثال DJ های ایستگاه های رادیویی وظیفه انتخاب آهنگ هایی را بر عهده دارند که پخش می شوند.
هدف از گزینش محتوا چیست؟
هدف از گزینش محتوا این است که با ارائه ترکیبی منحصربه فرد از بینش ها و اطلاعات به مخاطبان خود، ارزش افزوده ایجاد کنید و دیدگاه های جدیدی در مورد موضوع مورد نظر ارائه دهید.تولید محتوا می تواند ابزاری قدرتمند برای تثبیت برند شما به عنوان یک رهبر فکری و ایجاد اعتبار با تقویت بینش های متنوع و منابع معتبر باشد.اگرچه ممکن است انجام این کار نسبتا آسان به نظر برسد، اما تولید محتوای جذاب نیاز به مهارت و تجربه دارد و می تواند برند شما را از رقبا متمایز کند.
اهمیت گزینش محتوا ؟
گزینش محتوا مزایای متعددی برای بازاریابانی دارد که به دنبال ارتباط با مخاطبان هستند. مزایای زیر را در نظر بگیرید:
۱. قابلیت اعتماد را افزایش می دهد
برند شما با ارائه منظم محتوای سرمقاله ای متفکرانه که موضوعات مهم برای مخاطبان شما را روشن می کند، می تواند اعتبار خود را افزایش دهد.ارسال محتوا از طرف اشخاص ثالث به برند شما این امکان را می دهد تا رهبری فکری و تعهد شما به حفظ آن در خط مقدم صنعت خود را به نمایش بگذارد.تعیین برند شما به عنوان یک رهبر فکری می تواند تاثیری واقعی بر خط فکری شما داشته باشد.براساس مطالعه تاثیر انجام شده توسط لینکدین و ادلمن، ۴۹ درصد از تصمیم گیرندگان B2B می گویند که رهبری فکری بر تصمیمات خرید آن ها تاثیر می گذارد.
۲- مقرون به صرفه تر است
محدود کردن محتوا می تواند راهی مقرون به صرفه برای پر کردن خط لوله محتوای شما با مواد باکیفیت باشد.با استفاده از تخصص های خارجی می توانید میزان محتوای اصلی مورد نیاز خود را در هر زمان کاهش دهید و در عین حال ارتباط خود را حفظ کنید.این کار به شما اجازه می دهد بودجه خود را برای محتوای اصلی بیشتر کنید، به خصوص زمانی که با نویسندگان مستقل کار می کنید.
علاوه بر این، برای بسیاری از سازمان هایی که به دنبال تاثیرگذاری جهانی هستند، محدودسازی محتوا می تواند راهی ارزان برای نشان دادن مطالب به زبان بومی جمعیت شناختی هدف شما باشد.شما می توانید هنگام تبلیغ نشریات معتبر، بدون نیاز به برون سپاری محتوا از نویسندگان مستقل یا آژانس های ترجمه، به کیفیت محتوا تکیه کنید.
۳. سریع تر از تولید محتوای خودتان است
محتوا نه تنها می تواند در هزینه های سازمان شما صرفه جویی کند، بلکه می تواند در وقت شما نیز صرفه جویی کند.گزینش محتوای خارجی منابع اختصاص داده شده به توسعه، پیش نویس، ویرایش و تایید قطعات اصلی را آزاد خواهد کرد.همچنین به برند شما این امکان را می دهد که به موقع در مورد موضوعاتی که پوشش می دهید نظر دهد بدون اینکه نگران به روز شدن مقاله اصلی قبل از انتشار آن باشید.
۴. شما می توانید تخصص صنعت را ارتقا دهید
جمع آوری دیدگاه های همکاران و پیشگامانی که در صنعت شما موج ایجاد می کنند، راهی فوق العاده برای ارائه ارزش به مخاطبان شما است.با استفاده از اطلاعات منابع معتبر و رهبران جهانی، می توانید دیدگاه های جهانی و دیدگاه های تخصصی متنوعی به مشتریان خود ارائه دهید و به آن ها در بهبود زندگی و کسب وکار خود کمک کنید.
چالش ها در زمینه گزینش محتوا ؟
گزینش محتوا تنها به اندازه خود محتوا ارزشمند است.
اگر محتوای به اشتراک گذاشته شده نامربوط، غیرقابل اعتماد یا در غیر این صورت نامناسب باشد، این خطر وجود دارد که مخاطبان مورد نظر را از بین ببرید یا به اعتبار سازمان خود آسیب بزنید.به این ترتیب، بسیار مهم است که مطمئن شوید تنها محتوا را از منابع معتبر و تایید شده تامین می کنید.
مساله دیگر صدور مجوز مناسب است.
در حالی که محتوایی که صرفا از طریق کانال های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، معمولا مشمول این نوع بررسی نمی شود، محتوای به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم ها یا سرویس ها باید به طور مناسب دارای مجوز و نظارت باشد تا از هر گونه مسائل قانونی بالقوه جلوگیری شود.
چگونه گزینش محتوا را شروع کنیم؟
حالا که درباره مزایای استفاده از محتوای مناسب در استراتژی بازاریابی صحبت کردیم، بیایید چند نکته را برای شروع بحث کنیم.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که منابع محتوای با کیفیت را پیدا کنید. مکان های متعددی برای منبع محتوای با کیفیت وجود دارد، از جمله پلتفرم های رسانه های اجتماعی، خبرنامه ها و موتورهای جستجو.
زمانی که یک منبع محتوای با کیفیت پیدا کردید، قدم بعدی این است که آن را به درستی اعتبار دهید.
هنگام به اشتراک گذاری محتوای کپی شده در شبکه های اجتماعی یا وبلاگ شرکت، حتما لینکی به منبع اصلی اضافه کنید.
این کار به مخاطبان شما اعتبار می دهد و همچنین به آن ها اجازه می دهد در صورت علاقه، اطلاعات بیشتری درباره موضوع کسب کنند.
در نهایت همیشه به یاد داشته باشید که منابعی که از آن ها محتوا می گیرید را بررسی کنید.
دقت کنید که منابع معتبر هستند و سابقه خوبی در زمینه انتشار محتوای باکیفیت دارند.
این کار به شما کمک می کند مطمئن شوید که مخاطبان شما تنها بهترین اطلاعات ممکن را دریافت می کنند.
چگونه برای کسب وکار خود محتوا تولید کنیم؟
در اینجا مراحلی که باید برای کسب وکار خودتان شروع کنید آورده شده است.
۱. تصمیم بگیرید که چه مقدار محتوا تهیه خواهید کرد
مشخص کنید که چه درصدی از محتوا را باید تولید و ویرایش کنید.حتی ممکن است بخواهید درصد محتوایی که باید از هر شبکه استفاده کنید را تعیین کنید. به عنوان مثال می توانید ۷۰ درصد از محتوای خود را فالو کنید و از این ۷۰ درصد، ۶۰ درصد از تویی تر و ۴۰ درصد از اینستاگرام می آیند.هیچ پاسخ واحدی در مورد اینکه چه درصدی برای جستجو بهتر است، وجود ندارد. درصدهای مختلف را آزمایش کنید و ببینید چه ترکیبی بیش ترین تعامل را از مخاطبان شما و از چه منابعی به دست می آورد.
۲. شناسایی موضوعات
موضوعات مختلف را برای محتوایی که قصد ویرایش آن را دارید، شناسایی کنید. این کار جستجوی محتوا را آسان تر می کند و طیف گسترده ای از محتوای مصرفی را برای مخاطبان شما به ارمغان می آورد.
شما می توانید موضوعاتی را انتخاب کنید که به شدت به صنعت شما مرتبط هستند یا می توانید رویکرد گسترده تری در پیش بگیرید و موضوعاتی را پیدا کنید که به برند شما مرتبط هستند.
۳. منابع خود را پیدا کنید
منابع متنوعی پیدا کنید، هم پایگاه مخاطبان خود را افزایش دهید و هم آن ها را سرگرم نگه دارید.در اینجا به چند مورد از محبوب ترین استراتژی ها برای منبع یابی محتوا اشاره می کنیم:
اشتراک گذاری مجدد محتوای رسانه های اجتماعی: شما می توانید محتوای سایت های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام یا تویی تر را مجددا به اشتراک بگذارید. فهرستی از هشتگ های مرتبط با صنعت تهیه کنید و به دنبال محتوای کاربردی باشید که با این برچسب ها منتشر شده است.بسته به حوزه کاری شما، اینستاگرام ممکن است محتوای ارزشمندی را نیز در اختیار شما قرار دهد.
تحقیقات دستی: نشریات آنلاین مرتبط با صنعت را بخوانید تا از جدیدترین روندها یا استراتژی های حوزه کاری خود مطلع شوید.ابزارهای دسته بندی محتوا: از دسته بندی کننده های محتوا استفاده کنید که به شما اجازه می دهند به راحتی پست های وب سایت هایی که انتخاب می کنید را ببینید.
۴. با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید
محتوایی که پیدا کرده اید را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. برای به حداکثر رساندن زمان، بهتر است از ابزار زمان بندی استفاده کنید و محتوا را به صورت انبوه برای روزها یا حتی یک هفته برنامه ریزی کنید.ممکن است بخواهید به دنبال ابزاری بگردید که افزونه مرورگر داشته باشد و به شما اجازه دهد به راحتی محتوا را از مرورگر وب خود در حین تحقیق برنامه ریزی کنید.
۵. نتایج خود را آنالیز کنید
نظارت کنید که مخاطبان شما چقدر با محتوای شما درگیر هستند تا مشخص کنید که در ادامه چه چیزی را پست کنید.به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید مخاطبان شما بیش ترین تعامل را با محتوایی دارند که در مورد موضوعی خاص به اشتراک می گذارید.در این صورت، باید برنامه محتوایی خود را طوری تنظیم کنید که درصد بیشتری از محتوای آن موضوع را شامل شود.