کالا اقلامی هستند که خواستههای انسان را برآورده میکنند و به عنوان مثال برای مصرفکنندهای که یک محصول رضایتبخش را خریداری میکنند، مفید هستند.
انواع کالا
1. کالا دیجیتال
اولین نوع کالا در لیست ما «کالاهای دیجیتالی است.از این نوع کالاها به عنوان کالاهای دوران مدرن نیز یاد می شود. اینها مواردی هستند که با استفاده از فناوری اطلاعات تولید می شوند و از طریق رایانه یا سایر دستگاه های دیجیتال (مانند تلفن همراه و غیره) تحویل داده می شوند.مبادله کالاهای فیزیکی وجود ندارد.
نمونه های بارز کالاهای دیجیتال می تواند اطلاعات، دانش، کتاب های الکترونیکی، موسیقی متن، فیلم، تصاویر پس زمینه، عکس ها، طرح های گرافیکی، وب سایت ها، مطالب مطالعه دیجیتال، بازی های آنلاین، نرم افزار، اپلیکیشن های موبایل، داده ها، مشاوره، خدمات ذخیره سازی ابری، مطالب آموزشی آنلاین باشد. ، و غیره.
2. کالاهای مصرفی
کالاهای مصرفی کالاهایی هستند که برای مصرف شخصی استفاده می شوند در حالی که کالاهای تولیدی برای تولید کالاهای دیگر استفاده می شوند.کالاهای مصرفی معمولاً، اما نه همیشه، «کالاهای تمام شده» هستند زیرا بدون پردازش یا تغییرات بیشتر آماده استفاده هستند.
برخی از کالاهای مصرفی ممکن است نیاز به پردازش بیشتری داشته باشند – برای مثال، پارچه ای که باید برای یک خیاط ارسال شود، هم کالای مصرفی و هم کالای واسطه است.
کالاهای مصرفی به دو نوع کالاهای مصرفی بادوام و کالاهای مصرفی غیر بادوام طبقه بندی می شوند.
کالاهای بادوام مصرفی (معروف به کالاهای بادوام مصرفی)
کالاهای بادوام مصرفی کالاهای فاسد نشدنی مانند لوازم الکترونیکی هستند.
چنین اقلامی نیازی به خرید منظم ندارند زیرا برای حداقل سه سال طراحی شده اند.
آنها معمولاً گرانتر از غیر بادوام هستند.
کالاهای مصرفی غیر بادوام (معروف به کالاهای مصرفی غیر بادوام)
کالاهای غیر بادوام مصرفی کالاهای فاسد شدنی مانند میوه ها، سبزیجات، لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی هستند.
کالاهای مصرفی غیر بادوام معمولاً به طور منظم خریداری می شوند.
3. کالاهای مجازی
کالاهای مجازی کالاهایی هستند که هیچ ارتباطی در دنیای واقعی ندارند.این کالاها ممکن است در دنیای مجازی اهمیت داشته باشند اما در دنیای واقعی هیچ کاربردی ندارند.به عنوان مثال، کدهای هدیه در بازی های موبایل، مزرعه دارایی مالک در یک بازی آنلاین Farmville، یک شخصیت بازی در یک بازی موبایل و غیره است.
4. کالاهای سرمایه ای
کالاهای سرمایه ای کالاهای خصوصی هستند که مستقیماً به مصرف کننده فروخته نمی شوند.در عوض، کسب و کارها کالاهای سرمایه ای را برای ارائه کالاها و خدمات مصرفی خریداری می کنند.نمونه هایی از کالاهای سرمایه ای عبارتند از:
ماشین آلات ساخت
ساختمان های اداری
وسایل نقلیه حمل و نقل
5. کالاهای وبلن
اجناس وبلن کالاهای لوکسی هستند که در صورت فروش با قیمت های بالا تقاضای بالایی دارند.این نوع کالاها در عرضه و تقاضا برای اقتصاد استثنا هستند.وقتی اجناس وبلن با قیمت بالا به فروش می رسند تقاضای زیادی برای کالاهای وبلن وجود دارد زیرا مردم این ذهنیت را دارند که کالاهایی که قیمت بالاتری دارند کیفیت خوبی دارند و این گونه کالاها آنها را در جامعه زیبا جلوه می دهند.نمونه هایی از این نوع کالاها عبارتند از: لباس های مارک دار، ماشین های لوکس، مبلمان لوکس و ….
6. کالایی
کالاهای کالایی، کالاهایی هستند که اندکی با یکدیگر متفاوت هستند اما هدف یکسانی دارند. تولیدکنندگان این اقلام کنترلی بر سیاست قیمت محصول ندارند و باید قیمت محصول را مطابق با بازار تنظیم کنند.مردم معمولاً محصولاتی را خریداری می کنند که ارزان ترین ارزش را دارند. از نمونه های این نوع کالاها می توان به طلا، انرژی، مواد غذایی و … اشاره کرد.
7. کالاهای ناخواسته
کالاهای ناخواسته به کالاهایی گفته می شود که در بازار جدید هستند و یا در بین مردم محبوبیت ندارند.آنها را کالاهای ناخواسته می نامند زیرا خطر تورم مرتبط با آنها وجود دارد.
به عنوان مثال، زمانی که یک دهه پیش نرمکنندهها در بازار معرفی شدند، در آن زمان مردم با فواید استفاده از نرمکنندهها آشنا نبودند و یکی دیگر از نمونههای محصولات نامطلوب، ضدعفونیکنندههای دست است که مردم قبلاً از موارد استفاده و مفید بودن آنها آگاهی نداشتند، اما اکنون به یکی از نیازهای مهم مردم تبدیل شده اند.
8. کالاهای مکمل
کالاهای مکمل کالاهایی هستند که به کالا یا خدمات دیگری ارزش افزوده میدهند.به بیان دیگر، آنها دو مورد هستند که مشتری در ترکیب با یکدیگر استفاده می کند.مثلا یک تلویزیون و یک دی وی دی پلیر.
نمونه هایی از کالاهای مکمل عبارتند از تلفن همراه، شارژر و گوشی، کفش و اسپری محافظ، فیلم، ذرت بو داده، نوشیدنی های سرد، بازی و کنسول بازی، آب بطری، پرواز و غیره.
9. کالاهای برتر
کالاهای برتر کالاهایی هستند که بیشترین سهم از درآمد افراد را به خود اختصاص می دهند.بیشترین سهم از درآمد یک فرد صرف خرید کالاهای برتر می شود.این اجناس معمولا گران هستند و کیفیت بالایی دارند.
نمونه هایی از این نوع کالاها عبارتند از غذاهای تخصصی، حمل و نقل هوایی، اتومبیل های لوکس، خدمات لوکس مانند ماساژ پا، اسپا، محصولاتی مانند طلا و جواهرات الماس، بلیط های گران قیمت تفریحی مانند بلیط اپرا و غیره.
10. اختیار مصرف کننده
اختیار مصرف کننده آن دسته از محصولاتی هستند که مورد نیاز مردم نیستند، اما مردم بدون انتخاب آنها را خریداری می کنند.مردم به طور مرتب این نوع کالاها را نمی خرند و حتی گاهی در صورت تنگنای بودجه یا وضعیت مالی بد، خرید این گونه کالاها را به تعویق می اندازند.
سود شرکتهایی که چنین کالاهایی را تولید میکنند، زمانی که رکود اقتصادی شروع میشود و در طول فصل موج افزایش مییابد، تحتتاثیر قرار میگیرد. نمونه هایی از کالاهای اختصاصی مصرفی عبارتند از کفش، کالاهای لوکس، لوازم الکترونیکی، خودرو، نوسازی خانه، هنر، سرگرمی و غیره.
11. کالاهای جایگزین
کالاهای جایگزین محصولاتی هستند که می توانند به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند و سطح رضایت یکسانی را فراهم کنند.محصولاتی که جایگزین هستند، مانند پپسی و کوکاکولا.
12. کالاهای بادوام
کالاهای بادوام آن دسته از کالاهایی هستند که نمی توان آنها را به یکباره مصرف کرد.این کالاها پس از خرید می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند و نیازی به خرید مکرر این کالاها نیست.نمونه هایی از این کالاها زمین، لوازم خانگی، مبلمان، خانه سازی، مبلمان، جواهرات، کتاب، ماشین آلات، لوازم خانگی و غیره است.
13. کالاها ی جستجویی
کالاهای جستجویی آن دسته از کالاهایی هستند که می توان آنها را قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید ارزیابی کرد. افراد می توانند نظرات خود را در مورد محصول به صورت آنلاین بخوانند یا می توانند تجربه شناخته شده خود را در مورد محصول بپرسند.نمونه ای از این نوع کالاها اتومبیل، رستوران، لوازم الکترونیکی، بازی و … می باشد.
14. کالاهای تجربه ای
کالاهای تجربه کالاهایی هستند که متضاد کالاهای جستجو یی در نظر گرفته می شوند.این بدان معناست که ارزیابی کیفیت کالا قبل از تصمیم گیری برای خرید آسان نیست.
مردم پس از تجربه یا استفاده از محصول می توانند از کیفیت آن مطلع شوند.نمونههایی از کالاهای تجربه عبارتند از کوتاه کردن مو، درمان در بیمارستان، دارو، غذا و خدمات در رستوران، هتل، کتابهای خودیاری، فیلمها و غیره.
15. جایگزین های کامل
جایگزین های کامل کالاهایی هستند که تمایز آنها غیرممکن است. بنابراین ساخت نام تجاری در فروش این محصولات دشوار است.نمونه هایی از جایگزین های کامل عبارتند از: تامین برق از دو تامین کننده مختلف، طلا از دو برند مختلف و مصالح ساختمانی از دو برند مختلف.
16. کالاهای مد
کالاهای مد به آن دسته از کالاهایی گفته می شود که با صنعت مد مرتبط هستند و توسط مردم پوشیده می شوند. نمونه هایی از کالاهای مد عبارتند از: پوشاک، لباس، کفش، لباس ورزشی، لباس های فعال، جواهرات، کیف، سایر لوازم جانبی و غیره. وقتی درآمد افزایش می یابد، مردم خرید چنین کالاهایی را ترجیح می دهند.
17. کالاهای ضروری
کالاهای ضروری کالاهایی هستند که خرید آنها تحت تاثیر زمان رکود قرار نگیرد.مردم حتی زمانی که درآمدشان کاهش مییابد کالاهای ضروری را میخرند و وقتی درآمدشان افزایش مییابد، برای کالاهای ضروری خرج نمیکنند.نمونه هایی از این نوع کالاها عبارتند از اقلام غذایی مانند برنج و دانه گندم، حمل و نقل، تاسیسات برق و آب، دارو، آموزش، خدمات و غیره.
18. کالاهای تند مصرف
بسیاری از مردم اغلب کالاهای مصرفی سریع را خریداری می کنند و به طور مکرر از همان مارک ها خرید می کنند.این کالاهای خصوصی ارزان هستند، به صورت عمده تولید می شوند و به سرعت مصرف می شوند.
آنها شامل اقلام ضروری روزمره هستند که مردم اغلب بدون توجه به کاهش یا افزایش درآمد آنها را خریداری می کنند.از آنجایی که مردم به سرعت این کالاها را تولید و می فروشند، بازار نیز می تواند به سرعت تغییر کند.
نمونه هایی از کالاهای مصرفی با حرکت سریع عبارتند از:
محصولات غذایی و نوشیدنی
محصولات پاک کننده
خمیر دندان
دستمال توالت
19. کالاهای شایستگی
کالاهای شایستگی کالاهایی هستند که ممکن است مردم مزایای آنها را دست کم گرفته و اثرات خارجی مثبتی داشته باشند. مثال: آموزش و پرورش
20. محصولات دانش
محصولات دانش آن دسته از محصولاتی هستند که از نظر مردم به دلیل ارزششان مفید تلقی می شوند.مردم بدون فکر کردن به محصولاتی که فکر می کنند اهمیت دارند خرج می کنند.چنین محصولاتی برای اقتصاد یک کشور کاملاً مفید است. نمونه هایی از این نوع محصولات عبارتند از مهندسی، علم، افراد با استعداد و مهارت، هنر، رسانه، اطلاعات، داده ها و غیره.
21. کالاهای نامشهود
کالاهای نامشهود آن دسته از کالاهایی هستند که به صورت فیزیکی فروخته نمی شوند. این موارد می تواند خدمات یا محصول مجازی باشد که ممکن است در دنیای مجازی نیاز زیادی داشته باشد اما ساختار فیزیکی ندارد.
نمونه هایی از کالاهای نامشهود عبارتند از آموزش، دانش، مهارت، رسانه، نرم افزار، فرهنگ، کالاهای عمومی، خدمات تجاری، تجربیات دیجیتال، خدمات مالی، مشاوره، مشاوره و غیره.
22. کالاهای تمام شده
کالاهای تمام شده آن دسته از کالاهای نهایی هستند که در آخرین مرحله ساخت قرار دارند و آماده فروش به مصرف کننده نهایی هستند.همچنین در اینجا باید بدانید که کالای نهایی نیازی به پردازش بیشتر ندارد.
23. کالاهای پست
کالاها یا خدمات پست آن دسته از کالاهایی هستند که افراد با افزایش درآمد آنها را نمی خرند.به عنوان مثال، غذاهای اصلی مانند گندم، برنج یا سیبزمینی کالاهای پایینتری هستند که مردم معمولاً در صورت افزایش درآمد آنها را نمیخورند، یا وقتی افراد پولی برای خرید یک وعده غذایی کامل دارند، کمتر فست فود میخورند.
24. کالاهای عمومی
کالاهای عمومی غیرقابل انحصار و غیر رقیب هستند، به این معنی که برای همه رایگان بوده و عرضه آن نامحدود است.بخش عمومی معمولاً کالاهای عمومی را مدیریت می کند.
نمونه هایی از کالاهای عمومی عبارتند از:
روشنایی خیابان
دفاع ملی
سواحل عمومی
کوه ها
پارک های ملی و بناهای تاریخی
25. منابع مشترک
منابع مشترک کمی با کالاهای عمومی متفاوت است.این کالاها غیر قابل استثنا هستند اما رقیب هستند. این بدان معناست که وقتی افراد دیگر از آن استفاده می کنند، تعداد منابع مشترک برای یک نفر کاهش می یابد.بنابراین، این منابع گرانبها محسوب می شوند و با دقت زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.نمونه هایی از این نوع کالاها عبارتند از آب شیرین، مرتع، غذاهای دریایی، میوه ها، الوار و غیره.
26. کالاهای راحتی
کالاهای راحتی کالاهایی هستند که به طور مکرر، سریع و با حداقل تلاش خریداری می شوند.اینها شامل شیرینی، بستنی، نوشیدنی های سرد، مجلات و داروها و موارد دیگر است.
27. کالاهای خصوصی
کالاهای خصوصی قابل حذف و رقیب هستند، به این معنی که مصرف کنندگان باید برای آنها هزینه کنند و عرضه محدودی وجود دارد.وقتی فردی کالایی را خریداری می کند، آن کالای خاص دیگر در دسترس دیگران نیست. اکثر کالاهای مصرفی در این دسته قرار می گیرند.
نمونه هایی از کالاهای خصوصی عبارتند از:
غذا و نوشیدنی
اسباب بازی
بلیط های رویداد
تن پوش
ماشین ها
تلویزیون ها
28. کالاهای باشگاهی
کالاهای باشگاهی که گاهی اوقات به آنها کالاهای جمعی نیز گفته می شود، کالاهایی هستند که فقط برای گروه محدودی از مردم قابل مصرف هستند.این کالاها قابل استثنا هستند اما غیررقیب هستند.نمونه هایی از کالاهای باشگاهی عبارتند از تلویزیون کابلی، استخرهای شنا، خدمات پخش جریانی، جاده های عوارضی و غیره.
29. کالاهای معمولی
کالای معمولی کالایی است که تقاضای آن در نتیجه افزایش درآمد مصرف کننده افزایش می یابد.توجه به این نکته حائز اهمیت است که یک کالای معمولی می تواند دارای کشش درآمدی یا غیرکشش درآمدی باشد.نمونه هایی از کالاهای معمولی عبارتند از: غذاهای اصلی، لوازم خانگی، پوشاک و غیره.
30. کالاهای اقتصادی
کالاهای اقتصادی آنهایی هستند که می توان در بازار خرید و فروش کرد.این دسته شامل اقلام محسوس و نامشهود می شود.نمونه هایی از کالاهای اقتصادی شامل سهام، سهام، ارز، زمین، ساختمان، ماشین آلات و حقوق مالکیت معنوی مانند حق اختراع یا حق چاپ است.