زبان برند(brand language) مجموعه ای از کلمات، عبارات و اصطلاحاتی است که یک سازمان برای توصیف هدف خود یا در اشاره به محصولاتش استفاده می کند.زبان برند در بازاریابی برای کمک به مصرف کنندگان برای اتصال کلمات یا ایده های خاص به شرکت ها یا محصولات خاص استفاده می شود.
هنگام ایجاد زبان برند، انتخاب کلمه و همچنین لحن، دو جزء اساسی هستند. اصطلاح “انتخاب کلمه” به واژگانی اشاره دارد که در بازاریابی یا تبلیغات استفاده می شود، در حالی که لحن به موضع تبلیغات اشاره دارد.لحن به زبان محدود نمی شود، زیرا می تواند علاوه بر ارائه، از طریق عناصر بصری نیز گنجانده شود.زبان برند بخشی ضروری از هویت شفاهی برند است که شامل نام گذاری می شود.
اهمیت زبان برند
زبان برند به دلایل متعددی ضروری است که همگی با موفقیت و ماندگاری یک برند مرتبط هستند:
ثبات: ثبات در برندسازی بسیار مهم است. یک زبان برند کاملاً تعریف شده تضمین میکند که همه کانالهای ارتباطی، از کمپینهای تبلیغاتی گرفته تا تعاملات خدمات مشتری، هماهنگ هستند و یک آهنگ را میخوانند. این ثبات باعث ایجاد اعتماد و شناخت می شود و شناسایی و ارتباط با برند را برای مصرف کنندگان آسان تر می کند.
تمایز: در یک بازار شلوغ، برجسته شدن یک چالش است. زبان برند می تواند با انتقال شخصیت و صدای منحصر به فرد به برند کمک کند تا خود را متمایز کند. این ابزاری برای ایجاد هویت متمایز است که با مخاطب هدف طنین انداز می شود.
ارتباط عاطفی: زبان برند قدرت برانگیختن احساسات را دارد. این به یک برند اجازه می دهد تا ارتباطی ایجاد کند که فراتر از محصول یا خدمات است و حس وفاداری و وابستگی را در بین مصرف کنندگان تقویت می کند. این ارتباط عاطفی می تواند منجر به وفاداری و حمایت مشتری شود. اگر یک برند موفق به برقراری یک ارتباط عاطفی قوی شود، مشتریان آن احتمالا مادام العمر خواهند بود.
اصالت: در عصری که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای نسبت به پیام های بازاریابی شک دارند، اصالت از اهمیت بالایی برخوردار است. یک زبان برند که به خوبی ساخته شده است، صداقت و شفافیت را نشان می دهد، که مصرف کنندگان برای آنها ارزش زیادی قائل هستند. دنیا پر از سر و صدا است و هر برندی آن را ایجاد می کند، بنابراین مطمئن شدن از معتبر بودن سر و صدای برند شما باید به غلبه بر سر و صدا کمک کند.
وضوح و درک: زبان مؤثر برند تضمین می کند که پیام یک برند واضح و به راحتی توسط مخاطبان قابل درک باشد. این امر به ویژه در صنایعی با محصولات یا خدمات پیچیده یا در یک عرصه شلوغ مهم است.
ارتباط و سازگاری: زبان برند باید با تغییر روندها و ترجیحات مصرف کننده تکامل یابد و در عین حال به هویت اصلی خود وفادار بماند. این سازگاری به یک برند اجازه می دهد تا مرتبط باقی بماند و با نسل های جدید مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند.
این سازگاری نه تنها باید از نیازهای مشتری هدف برندها بلکه از روندهایی که در اطراف آن اتفاق می افتد نیز پیروی کند. یکی از بزرگترین حرکتها در لباسهای ورزشی، پایداری است و برندهایی که با این روند و نیاز مصرفکننده سازگار نیستند، در طولانیمدت از وفاداری مشتری رنج خواهند برد.
هنگام برندسازی یک شرکت باید از چه نوع زبان برند استفاده کنید؟
هفت نوع زبان برند که باید استفاده کنید.همانطور که زبان برند مورد استفاده خود را توسعه می دهید (یا اصلاح می کنید)، مراقب هر یک از این هفت نوع زبان برند باشید تا مطمئن شوید که از کلماتی استفاده می کنید که عبارتند از:
ساده
اینها کلماتی هستند که به راحتی قابل درک هستند و همه آنها را می شناسند و به راحتی در بازار شما استفاده می کنند.
احساسی
زبان برندی که با بهره گیری از طیف مناسبی از احساسات مبتنی بر تجربه، تأثیر قوی ایجاد می کند.
آرزومند
کلماتی که امیدها و رویاهای کارمندان، مشتریان و سایر ذینفعان در تعامل با شرکت شما را منتقل می کند.
غیر معمول
لغات متمایزی که استفاده کمتر از آنها باعث می شود که برجسته تر شوند و خاطره انگیزتر شوند.
قابل اتصال
این نوع کلمات به راحتی با سایر کلمات، بخش های کلمه یا عبارات جفت می شوند تا زبان برند جدید و متمایز ایجاد کنند.
عمیق بودن
زبان برند که به برند عمق میبخشد، زیرا میتواند چندین معنی داشته باشد یا در موقعیتهای مختلف کاربرد داشته باشد.
قابل چرخش
کلماتی که می توانید به روش ها و اشکال مختلف استفاده کنید.
هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه برندسازی یک شرکت، به زبان برند توجه کنید هنگام طراحی استراتژی خود برای نحوه برندسازی یک شرکت، زبان برند را نادیده نگیرید. شما می توانید انتخاب زبان برند را به شانس، تصادف یا زمان بسپارید. با این حال، اتخاذ تصمیمات محکم برای استراتژی برند در مورد زبان برند، کمک میکند تا مطمئن شوید که کلماتی که استفاده میکنید نه تنها اهمیت دارند، بلکه تا حد امکان برای برند شما مفید هستند.
نمونه های زبان برند
چند نمونه خوب از موفقیت زبان برند وجود دارد. در بیشتر مواقع، فقط یک عبارت یا حتی یک کلمه ساده لازم است تا ما را به فکر برند بیاندازد.
BMW
BMW یکی از شناخته شده ترین زبان ها در دنیای خودرو است. صرف نظر از موقعیت اجتماعی، آموزش حرفه ای، یا اینکه طرفدار این برند است یا خیر، مردم خودروهای BMW را نه تنها با آرم، بلکه با عناصر طراحی خاصی که تاریخ ساز شده است، می شناسند.
نگاهی اجمالی به یکی از خودروهای این برند اغلب تنها چیزی است که لازم است تا کسی یکی از ساخته های آن را بشناسد، و ارتباط زیادی با زبان بصری برند آن دارد.اگر نگاهی به هر بیامو، چه مدرن و چه غیر مدرن بیندازید، متوجه طراحیهای بسیاری خواهید شد که در طول سالها به کار گرفته است.
یک مثال خوب میتواند کورههای جلویی روی ماشینها باشد – آنها بخشی از هویت برند هستند، عناصری که به راحتی توسط همه قابل تشخیص هستند.یکی دیگر از نمونه های واقعا خوب زبان بصری برند BMW، راه راه های معروف M آن است. این رنگ ها، صرف نظر از اینکه در یک BMW هستند یا نه، تقریباً بلافاصله به عنوان سری M BMW دیده می شوند.
نکته اینجاست که BMW از آنچه که یک BMW را به BMW تبدیل می کند بسیار آگاه است. استراتژی برند خود را در طول سال ها توسعه داده است و می داند که چگونه آن را به خوبی اجرا کند. همیشه موضوع کیفیت، قابلیت اطمینان، دوام زیاد و اعتماد در بین مالکان خودروهای BMW خواهد بود. با این حال، استراتژی بازاریابی آن بسیار فراتر از این جزئیات فنی است و به ساخت برندی تقریباً نمادین کمک کرد.
Groove
Groove یک مثال عالی از چگونگی تغییر زبان برند در طول زمان است. با افزایش تعداد کاربران آن، نیاز به تغییر در استراتژی برند نیز افزایش یافت.ماموریت این برند این بود که تجربه کاربری خود را تا حد امکان تمیز کند، اما همچنان آن احساس “شاخ” را حفظ کند.
Groove این اصلاح هویت برند را به روش درست انجام داد: با گرفتن بازخورد کاربران. هر ویژگی، هر طراحی، و تک تک جنبه های هویت جدید بر اساس خواسته های کاربران بود. نیازی به گفتن نیست که برای این برند بسیار خوب عمل کرده است، زیرا بازخورد آن در حال حاضر باورنکردنی است.
گرو چه چیزی را تغییر داد؟ به بیان ساده، همه چیز. برای شروع، مهم ترین دارایی بصری خود را دوباره طراحی کرد: لوگوی شرکت. رنگین کمان قدیمی کنار گذاشته شد و با یک آرم شکلک ساده “G” جایگزین شد.
به غیر از آن، اساساً هر دارایی مارک را از ابتدا بازسازی کرد. این یک راهنمای سبک را گردآوری کرده است که در همه برنامهها و وبسایتهایش قابل اجرا است و ظاهری جدید، مدرن و تمیز را به نام تجاری اعمال میکند که منجر به تجربه کاربری جدید و بهبود یافتهای شد.
با این حال، احساس شیار با موفقیت حفظ شد، زیرا طرح های جدید دارای عناصر بازیگوش، فونت های جدید ظریف و رنگ های تازه بودند. همه عناصر بر اساس یک رویکرد مارک دار برای کارایی و تجربه کاربر طراحی و قرار گرفتند. پیشنهاد آن همیشه شامل محصولاتی با کاربری آسان بوده است، اما اکنون با تغییر برند و طراحی مجدد، توانسته این اطلاعات را به صورت بصری نیز منتقل کند
Flipkart
زبان برند Flipkart همه چیز در مورد راحتی، مقرون به صرفه بودن و رضایت مشتری است. پیامهای این شرکت بر تعهد آن به ارائه محصولات با کیفیت بالا با قیمتهای رقابتی تأکید میکند و مواد بازاریابی آن اغلب شامل نظرات و نظرات مشتریان است.
Paytm
زبان برند Paytm بر نوآوری، راحتی و گنجاندن مالی متمرکز است. پیامرسانی این شرکت بر تعهد آن به ایجاد خدمات مالی در دسترس و مقرون به صرفه برای همه تأکید میکند و مواد بازاریابی آن اغلب دارای برچسبهای جذاب و استعارههای بصری است.
Oyo
زبان برند Oyo در مورد سادگی، مقرون به صرفه بودن و کیفیت است. پیامهای این شرکت بر تعهد آن به ارائه اقامتگاههای راحت و باکیفیت با قیمتهای مقرونبهصرفه تأکید میکند و مواد بازاریابی آن اغلب دارای تصاویر روشن، رنگارنگ و پیامهای بازیگوش هستند.