جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مدیریت رستوران‌ها در طول بحران کووید-19 : نوآوری برای بقا و رونق یافتن

چکیده

این تحقیق تجربیات صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) را در بخش خدمات غذایی در طول بحران کووید-19 بررسی می‌کند.ما نظرات معتبر را از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با صاحبان رستوران در منطقه اوتوآیس (کبک، کانادا) جمع آوری کردیم.

  تجزیه و تحلیل کیفی مصاحبه‌ها نشان داد که صاحبان رستوران‌ها از چندین موضوع رنج می‌برند: استرس، کمبود کارمند، زیان‌های مالی، مشکلات نقدینگی، تعطیلی، بازگشایی و مشکلات در سازگاری با تغییرات.برای غلبه بر این بحران، کارآفرینان باید انعطاف پذیری، نوآوری و مدیریت استراتژیک را نشان می دادند.

  در همین حال، دولت از طریق برنامه های کمکی خود به شدت از کارآفرینان حمایت کرد.در حالی که برنامه های فدرال کانادا عملکرد خوبی داشتند، حمایت دولت کبک محدود بود.

ما پیشنهاد می‌کنیم که مدیران دولتی و ارزیاب‌های برنامه باید کاستی‌های مطرح‌شده در این تحقیق را برطرف کنند.در نهایت، این مطالعه با ارائه دیدگاه جدیدی در مورد مدیریت استراتژیک SMEs در طول بحران و بینش های مدیریتی جدید به پژوهش ها کمک می کند.علاوه بر این، ما دیدگاه‌های جدیدی را در مورد سیاست فراگیر و طراحی برنامه در زمان بحران ارائه می‌کنیم

کلید واژه ها:

کووید-۱۹

SMEs

مدیریت بحران

تاب آوری

ارزیابی برنامه

نوآوری

پایداری

مقدمه

همه گیری کووید – 19 انسان ها را در سطوح بهداشتی , آموزشی , بشردوستانه , اجتماعی و اقتصادی تحت تاثیر قرار داد .دولت ها اقدامات پیشگیرانه، محدود کننده، متوالی و طولانی مدت را برای مقابله با همه گیری و پیامدهای آن به اجرا گذاشته اند.

  علاوه بر این، اقداماتی مانند قرنطینه، حبس، فاصله گذاری، محدودیت تجمعات و فعالیت ها، و تعطیلی مشاغل تأثیر منفی بر جوامع و مشاغل دارد.موسسه کبک (IDQ) خاطرنشان کرد که این بیماری همه گیر تأثیرات نابرابر بر بخش های مختلف اقتصاد کانادا داشته است( Abboud et al. , 2020 ).

  یکی از بخش هایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، بخش خدمات غذایی بود که با از دست دادن مشاغل سنگین مواجه شد.

  IDQ همچنین خاطرنشان کرد: “صنعت رستوران داری که بخش عمده ای از نیروی کار این بخش را تشکیل می دهد، نمی تواند به سرعت به سطح قبلی خود بازگردد.”

در واقع، حتی اگر فعالیت‌ها در تابستان امسال از سر گرفته شده باشد، قوانین بهداشتی همچنان میزان اشغال موسسات را محدود می‌کند» ( Abboud et al. , 2020 , page 13 ).

علاوه بر این، فروش در زیربخش خدمات غذایی و نوشیدنی با 36.6 درصد کاهش در مارس 2020 به 4.0 میلیارد دلار رسید.این به دلیل تعطیلی مشاغل در سراسر کشور ناشی از مقررات جدید معرفی شده برای محدود کردن گسترش کووید-19 بود.

صنعت خدمات غذایی کانادا از آسیب پذیرترین خدمات در طول همه گیری بود.در حالی که صاحبان رستوران به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند، بیشتر مطالعات بر تجزیه و تحلیل تأثیر مالی یا اقتصادی در سطح کلان متمرکز بودند.

تحقیقات همچنین باید بر روی سطح خرد متمرکز شود و تجربه زندگی این صاحبان رستوران را بررسی کند.این مطالعه به دنبال پر کردن این شکاف بود و با هدف درک چگونگی تجربه مالکان شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) که در بخش خدمات غذایی فعالیت می کنند، بحران مالی ناشی از کووید-19 را تجربه کردند.

هدف تحقیق ما به شرح زیر بود: «صاحبان رستوران‌های کوچک و متوسط در منطقه اوتاوایس کانادا چگونه بحران ناشی از کووید-19 را مدیریت کردند؟

  “دو سوال تحقیق از این موضوع ناشی می شود:

  (الف) صاحبان رستوران‌ها چگونه تأثیرات بحران کووید-19 را بر صنعت رستوران احساس می‌کنند؟

(ب) محدودیت های ناشی از کووید-19 تا چه حد باعث شده است که مالکان SME با بحران سازگار شوند؟ .

  برای پاسخ به این سؤالات از رویکرد کیفی به روش مطالعه موردی چندگانه استفاده کردیم که برخلاف بسیاری از مطالعات است.این رویکرد فرصتی را برای بحث مستقیم و مشخص درباره احساسات، چالش ها، فرصت ها و تجربیات کارآفرینان ارائه می دهد.

بنابراین، این تحقیق می تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات تاثیرات جهانی بیشتر در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.همچنین محققان را وادار می کند تا نتایج مشاهده شده را با پیروی از یک رویکرد کمی تأیید کنند.

  یافته‌های ما می‌تواند برای دولت‌ها، سیاست‌گذاران اجتماعی و طراحان برنامه بسیار مفید باشد، زیرا به آنها کمک می‌کند تا سیاست‌ها و برنامه‌های موجود را بهبود بخشند و در زمان بحران طراحی کنند.

همچنین تجربیات توصیف شده می تواند به مدیران کمک کند تا از نظر مدیریت مالی و منابع انسانی آمادگی بهتری برای مقابله با چنین بحران هایی داشته باشند.

در نهایت، ما همچنین بر اهمیت نوآوری، انعطاف پذیری و پایداری به عنوان زمینه های کلیدی برای موفقیت کسب و کارهای کوچک در طول بحران تاکید می کنیم.

بقیه این مطالعه به شرح زیر سازماندهی شده است. پس از بررسی متون فشرده، انتخاب مصاحبه را به عنوان یک ابزار تحقیق توضیح می دهیم.

  سپس، تجزیه و تحلیل نتایج و بحث‌ها بر تأثیر همه‌گیری بر صاحبان رستوران‌ها در منطقه اوتوآیس متمرکز است.ما توجه ویژه ای به مدیریت بحران توسط کارآفرینان داریم. در نهایت، نتیجه گیری، محدودیت ها و افق های تحقیقاتی آینده را ارائه می کنیم.

بررسی پژوهش ها

تاثیر همه گیری بر کارآفرینان

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 11 مارس 2020 کووید-19 را به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام کرد(Sirajudeen et al., 2021) پس از اینکه در اواخر سال 2019 به طور انفجاری در ووهان چین گسترش یافت (Helmi et al., 2021).

به سرعت، همه‌گیری به بحرانی تبدیل شد که منجر به بیماری‌های گسترده، مرگ و میر، محدودیت‌های شدید در زندگی شخصی و حرفه‌ای و انقباض سریع اقتصادهای جهانی شده است (Kooli, 2021a).

پیامدهای اجتماعی، انسانی و اقتصادی در جامعه، به طور کلی، و برای مشاغل، به ویژه، داشت. بیشتر تأثیرات اجتماعی ناشی از تغییر در شرایط زندگی و کار بوده و تهدیدی مستقیم برای انسان است (Sidhom, 2021).

  این اثرات باعث ایجاد نیاز به فاصله گذاری اجتماعی از دیگران و افزایش وابستگی به فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات (NICT) شد (Kooli, 2021b).

بخش‌های خاصی از اقتصاد جهان بیشترین تأثیر را از محدودیت‌های کووید-19 داشته‌اند، به‌ویژه بخش‌های گردشگری و مهمان‌نوازی که به ارتباط نزدیک بین افراد به عنوان بخشی از مدل کسب‌وکارشان متکی است.

این امر منجر به از دست دادن شغل گسترده شد (راتن، 2020) و استرس زیادی در بین سهامداران ایجاد کرد (Abdelghaffar et al., 2021).  از نظر اقتصادی، همه‌گیری به دلیل بسته شدن مرزهای بین کشورها و سرزمین‌ها، رکود اقتصادی شدیدی را ایجاد کرد که اقتصاد جهانی و همچنین عملکرد مشاغل را مختل کرد (Kooli & Son, 2021).

  صندوق بین المللی پول (IMF) خاطرنشان کرد که جهان در حال تجربه رکودی است که برابر یا بدتر از بحران مالی 2008-2009 است (Jord a et al., 2020).

SME ها به ویژه تحت تأثیر قرار گرفتند. SMEها بیش از 90 درصد از کل مشاغل در جهان را تشکیل می دهند و آنها را به ستون فقرات اقتصاد جهانی در هر دو بخش تجاری رسمی و غیررسمی تبدیل می کنند (Thorgren & Williams, 2020).

بحران کووید-19 بر روحیه کارآفرینی صاحبان SME، مدل های کسب و کار و فرهنگ کارآفرینی آنها تأثیر گذاشت. با ایجاد اختلال در عملیات عادی کسب‌وکار، تأثیرات فاجعه‌باری بر اکثر مشاغل در سطح جهان داشت (Zakaria, 2021).

  مشکلات زیادی ایجاد کرد که از نظر جغرافیایی متفاوت بود. مهمتر از همه، واکنش های منفی به بحران به دلیل اثرات آن بوده است  (Baburajan, 2021).این همه گیری بر SME ها از نظر مالی، اجتماعی، اقتصادی و استراتژیک تأثیر گذاشت.

تأثیرات مالی عمدتاً شامل مشکلات تأمین مالی، رکود و کاهش درآمدها بود (Otmani & Abadli, 2019).کارآفرینان دریافت منابع مالی را دشوار می‌دانستند زیرا منابع تأمین مالی بسیار نوسان بود (Kottika et al., 2020).

تامین مالی برای کارآفرینان در طول همه‌گیری کووید-19 به پایین ترین حد خود رسید (Brown & Rocha, 2020).

به عنوان مثال، هنگامی که یک شرکت می خواهد در یک محیط بحرانی گسترش یابد، نقدینگی باید در نظر گرفته شود (Alberca & Parte, 2018); با این حال، در شرایط بحران و کمبود منابع ممکن است به سختی به دست آید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، این بیماری همه گیر باعث رکود اقتصادی نیز شده است (Ribeiro-Soriano & Pineiro-Chousa, 2021 ~ ).

سرمایه‌گذاری سهام در پی کووید-19 به‌طور چشمگیری سقوط کرد و منجر به کاهش 60 درصدی حجم کل سرمایه‌گذاری بین سه ماهه اول 2019 تا 2020 شد.به عنوان مثال، از زمان شروع بحران، چین کاهش شدید و چشمگیری را در سطح کل سهام تجربه کرده است.

شدت این کاهش بسیار بیشتر از کاهشی است که در بازارهای مالی شرکت های بزرگ مانند ایالات متحده مشاهده می شود (Brown et al., 2020; Singh et al., 2021).

SME ها به ویژه به دلیل رکود اقتصادی متحمل آسیب عمیقی شدند (Turkcan & Erku € s-¸ Ozt € urk, 2020 €). کارآفرینان به طور موقت فعالیت خود را متوقف کردند. برخی مشاغل خود را برای همیشه تعطیل کردند.

کندی فعالیت‌های SME باعث انحراف درآمد و سود در بخش‌های مختلف تجاری شد (Ratnasingam et al., 2020) به دلیل کاهش فروش و درآمدهای تجاری.

این واقعیت جدید بر چندین شرکت  (Thorgren & Williams, 2020)تاکید کرد تا جایی که یک رویکرد تجاری جدید برای عملیات مورد نیاز بود (Cortez & Johnston, 2020; Kottika et al., 2020).

  علاوه بر این، تولید و تدارکات به حالت تعلیق در آمد یا مختل شد که بر فروش محصول به دلیل محدودیت‌های بازاریابان و خرده‌فروشان تأثیر می‌گذارد (Singh et al., 2021).

در سطح انسانی، این بیماری همه گیر باعث ایجاد یک مدل اقتصادی جدید مبتنی بر مشاغل ناپایدار و در مقیاس کوچک شده است (Ratten, 2020).این بحران بر کسب‌وکارها در تمام سطوح اشتغال تأثیر گذاشته و نرخ بیکاری را به‌طور چشمگیری افزایش داده است(Singh et al., 2021; Kooli, 2021a).

در نهایت، همه گیری تأثیرات استراتژیک بر زنجیره عرضه و تقاضای جهانی داشت.  به عنوان مثال، شرکت‌ها با مشکلات زنجیره تامین مواجه شدند، زیرا کارگران در خانه‌های خود محبوس بودند، در حالی که عملیات در برخی صنایع محدود شد  (Cortez & Johnston, 2020; Ratten, 2020; Singh et al., 2021).

  بسته شدن جزئی یا کلی کارخانه، تأکید بر بهداشت تأسیسات و اقدامات حفاظتی (Cortez & Johnston, 2020)برای انطباق با اقدامات و محدودیت‌های جدید نیز زنجیره‌های تأمین را تحت تأثیر قرار داد (Singh et al., 2021).

اقدامات مهار جهانی اجرا شده توسط چندین کشور نیز باعث اختلال در عرضه، تولید، فروش و مصرف شد که منجر به ضررهای عظیم درآمد شد (Bjorklund € et al., 2020).

چگونه کارآفرینان بحران کووید-19 را مدیریت کردند؟

پاسخ های بهداشتی به گسترش کووید-19 تأثیر مستقیمی بر سیاست های اقتصادی داشت. صاحبان و مدیران کسب و کار باید استراتژی های سازمانی و کسب و کار جدیدی را اتخاذ می کردند تا از انعطاف پذیری و بقای مشاغل خود تحت سیاست های جدید سلامت اطمینان حاصل کنند ( Cortez & Johnston , 2020 ).

تحقیقات نشان می دهد که تقویت جهت گیری کارآفرینی برای مدیریت بحران کووید-19 ضروری است، زیرا سبک زندگی، فرهنگ و تعاملات اجتماعی مردم به طور اساسی تغییر کرده است.

  کارآفرینان مجبور بودند با تطبیق بهتر با پیامدهای آن، به سرعت خود را با بحران کووید-19 وفق دهند (Bjorklund et al., 2020).

راتن (2020) همچنین اذعان می کند که شرکت ها باید جهت گیری قوی کارآفرینی را برای مقابله با مشکلات مرتبط با این تغییر از خود نشان دهند.جهت گیری کارآفرینی به ویژگی های رفتاری در سطح شرکت از درگیر شدن در نوآوری در بازارها، ترویج رفتار نوآورانه و مبتکر بودن اشاره دارد.

کارآفرینان باید با ترکیب عناصر فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی جدید به عنوان ابزاری برای مدیریت بحران کووید-19، دیدگاه معاصرتری نسبت به جهت گیری کارآفرینانه داشته باشند ( Ratten , 2020 ).

بیجورکلند و همکاران (2020)، راتن (2020)، و کولی (2021a) همچنین معتقدند که در محیط کاری جدید که توسط همه‌گیری جهانی تحمیل شده است، کارآفرینان باید با آگاهی از فرصت‌ها، استراتژی‌های انطباقی توسعه دهند.

تحقیقات همچنین به اهمیت همکاری و به اشتراک گذاری تجربیات و دانش در طول بحران اشاره می کند.برای انجام این کار، کارآفرینان باید شرایط فعلی کسب و کار را تجزیه و تحلیل و به اشتراک بگذارند تا تغییرات را پیش بینی کنند (Bjorklund et al., 2020 €).

  این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت سازگار شوند تا بتوانند روی روندهای جدید تمرکز کنند و بنابراین، تغییرات ناشی از بحران کووید-19 را بهتر مدیریت کنند

 (Cortez & Johnston, 2020; Ratten, 2020; Thorgren & Williams, 2020)در درازمدت، همکاری خوب بین شرکت و کارکنان آن برای حفاظت از اهداف استراتژیک شرکت مورد نیاز است.

به طور خاص، به شرکت این امکان را می دهد که هنجارهای رابطه ای جدید را با بحران ایجاد کند  (Cortez & Johnston, 2020).

دورین (2016) اشاره می کند که مدیریت بحران باید بر پیشگیری و واکنش به تغییرات عمده تمرکز کند.

در هنگام بحران، مهم است که پاسخگو باشیم و از طریق ابزارهای ارتباطی مختلف، توسعه وضعیت را روشن کنیم (Al-Omoush et al., 2020; Cortez & Johnston, 2020) .سایر عواملی که به کارآفرینان کمک می کند تا از بحران کووید-19 جان سالم به در ببرند، مزایای حمایت و برنامه های دولتی است.

به عنوان مثال، در طول همه‌گیری، چندین دولت توصیه کردند که کارکنان در همه بخش‌ها باید از راه دور کار کنند و خدمات از راه دور ارائه دهند  (Cortez & Johnston, 2020).

چندین دولت همچنین از طریق یارانه ها و کمک های مالی به شرکت های کوچک و متوسط حمایت مالی کردند تا به آنها کمک کند تا پیامدهای منفی بحران را به حداقل برسانند، از بقای عملیات خود اطمینان حاصل کنند و از دست دادن فرصت های شغلی را محدود کنند(Bjorklund et al., 2020 € ؛ Turkcan & Erku € s-¸ Ozt € urk, 2020 € ).

به ویژه، برای مدیریت بهتر بحران، اکثر شرکت‌ها اقدامات فوری انجام دادند که شامل تعویق سرمایه‌گذاری، اخراج کارگران، حمایت از دستمزدها از طریق کمک هزینه‌های کاری با بودجه دولت، کاهش هزینه‌های نیروی کار و هزینه‌های عملیاتی، مذاکره درباره شرایط و ضوابط قرارداد، و کاهش سهام می‌شود.

 (Alberca & Parte, 2018; Brown et al., 2020; Ratnasingam et al., 2020) .برخی از اقدامات فوری انجام شده توسط SMEها در طول همه گیری، بر کاهش جریان های نقدی منفی و سرمایه ثابت متمرکز بود.

تورگرن و ویلیامز (2020) اشاره می کنند که شرکت ها همچنین می توانند اقدامات بلندمدتی برای بهبود عملکرد خود انجام دهند.

به عنوان مثال، آنها می توانند کارکنان را اخراج کنند، سرمایه گذاری های معوق انجام دهند، قراردادهای مشاور را خاتمه دهند، قراردادها و شرایط را دوباره مذاکره کنند و هزینه های مربوط به نیروی کار را کاهش دهند.

  کوتیکا و همکاران (2020) همچنین خاطرنشان می کنند که در طول بحران، شرکت ها باید محصولات خود را سازماندهی مجدد کنند تا نیازهای مصرف کننده را بهتر برآورده کنند، بر مشتریان آگاه از محیط زیست تمرکز کنند و قیمت محصولات و خدمات خود را تنظیم کنند.

بررسی پژوهش ها نشان می‌دهد که بیشتر مطالعات بر روی تأثیرات همه‌گیری بر کارآفرینی به طور کلی متمرکز شده‌اند.  این مطالعه استدلال می‌کند که ما باید اثرات همه‌گیری را بر کارآفرینی خدمات رستوران مطالعه کنیم.

روش تحقیق

این تحقیق مبتنی بر رویکرد کیفی برای دستیابی به درک عمیق  ( Patton , 2002 ) از تجربه کارآفرینان است.ما از روش مطالعه موردی چندگانه ( Yin , 2011 ) با فرد به عنوان سطح تجزیه و تحلیل و مدیر SME به عنوان واحد تجزیه و تحلیل استفاده کردیم.

از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته، نظرات معتبری را در مورد تجربیات صاحبان رستوران های کانادایی از منطقه اوتوآیس پس از همه گیری کووید-19 جمع آوری کردیم.

  با استفاده از این رویکرد، ما به دنبال بررسی ادراکات، احساسات و عواطف کارآفرینان در زمینه تأثیرات یک بحران مالی و سلامتی بودیم.تحقیق موردی برای تعمیم یافته های تحقیق طراحی نشده است زیرا این یافته ها به شدت تحت تأثیر بافت تحقیق خاص قرار دارند.

همانطور که توسط فلاوبرجگ(2006) استدلال می شود، فقدان تعمیم پذیری علمی بودن چنین تحقیقاتی را کاهش نمی دهد، زیرا قابلیت انتقال برای ساخت دانش انسانی به اندازه تعمیم پذیری مفید است.

از آنجایی که ما در حال مطالعه عمیق موارد کارآفرینان مواد غذایی هستیم، معتقدیم که یافته های “قابلیت انتقال به زمینه های قابل مقایسه هم برای تحقیق و هم برای عمل مفید خواهد بود.”

جمعیت مورد نظر شامل تمامی صاحبان SME در منطقه اوتاوایس ( کبک , کانادا ) می باشد که در صنعت خدمات غذایی فعالیت می کنند .روش نمونه گیری به شرح زیر بود.

  از کتابچه راهنمای صفحات زرد منطقه Gatineau/Outaouais که در ژانویه 2021 منتشر شد، فهرستی از رستوران های منطقه را جستجو کردیم که تقریباً 200 رستوران بودند.

سپس برای هر رستوران از پایگاه داده ثبت شرکتهای کبک (REQ) برای تعیین نوع کسب و کار و هویت صاحب آن استفاده کردیم. این به ما این امکان را داد که فقط مشاغل کوچک و متوسط را حفظ کنیم، لیستی از صاحبان آنها و همچنین آدرس آنها را بدست آوریم.

پس از آن، با انتخاب مالکان ب ( Patton , 2002 )  ر اساس تجربیات زیسته و دانش آنها در طول بحران کووید-19، نمونه گیری هدفمند را انجام دادیم   ( Cress-well & Plano Clark , 2017 ) .

هدف از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌دست آوردن ویژگی‌های مشترک و تفاوت‌هایی است که برای تولید دانش جدید ضروری هستند ( Palinkas et al. , 2015 ).

  همانطور که برنارد ( 2002 ) و اسپرادلی ( 1979 ) توضیح می دهند ,روایی و پایایی نمونه بر اساس در دسترس بودن , تمایل و توانایی برای مشارکت , برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن تجربیات به شیوه ای بازتابنده است .

  روشهای کیفی برای دستیابی به درک عمیقتر در نظر گرفته شده است (پاتون، 2002)، در حالی که روشهای نمونه گیری برای به حداکثر رساندن کارایی و روایی  ( Morse & Niehaus , 2009 ) در نظر گرفته شده است.

آنها همچنین تاکید اولیه بر اشباع دارند ( Miles & Huberman , 1994 ).بنابراین ما مصاحبه ها را به شش نفر اول به صورت حضوری محدود کردیم.

ما از رعایت دقیق اقدامات لازم برای فاصله گذاری اجتماعی اطمینان حاصل کردیم.ما گواهینامه اخلاقی را از هیئت اخلاق پژوهشی دانشگاه کبک در اوتوآیس دریافت کردیم.

همه شرکت کنندگان رضایت آگاهانه کتبی ارائه کردند.مصاحبه ها به صورت چهره به چهره انجام شد و طوری طراحی شد که شرکت کنندگان بتوانند تجربیات خود را در مورد بحران به ما بگویند.

 سپس تمامی مصاحبه ها رونویسی و صورتجلسه ها با استفاده از نرم افزار NVivo کدگذاری شد.عبارات کلیدی برای ایجاد یک ساختار درختی کدگذاری شدند که تجزیه و تحلیل را تسهیل می کرد.

  نرم افزار و تحلیل مصاحبه ها به ما کمک کرد تا عبارات را در سه موضوع تحلیلی اصلی سازماندهی کنیم. اولین مورد تجربه صاحبان رستوران در طول کووید-19 را بررسی کرد.  موضوع دوم رویکردهای انعطاف پذیر و نوآورانه آنها را برای مدیریت استراتژیک بحران برجسته کرد.در نهایت، موضوع آخر با درس های آموخته شده در پی یک بحران به پایان رسید.

نتایج

ما ابتدا بررسی می کنیم که چگونه صاحبان مشاغل کوچک در صنعت خدمات غذایی بحران مالی ناشی از کووید-19 را تجربه کردند (شکل 1).در مرحله بعد، نحوه مدیریت بحران مالی را مشخص می کنیم (شکل 2).

در نهایت، ما درسهایی را که از تجربیات صاحبان رستوران در طول این بحران اقتصادی و بهداشتی آموخته اند، شرح می دهیم.تجربه صاحبان مشاغل کوچک در صنعت خدمات غذایی

استرس

بحران مالی ناشی از کووید-19 صاحبان SME را تحت فشار شدید قرار داده است.مصاحبه شوندگان گفتند که استرس فوق العاده ای را تجربه کرده اند و هنوز در زمان مصاحبه آن را تجربه می کنند.

آنها مقدار زیادی ترس و عدم اطمینان در مورد وسعت و وسعت همه گیری را گزارش کردند. پاسخ دهنده JK خاطرنشان کرد  : ” آنچه ما از سر گذرانده ایم ” آسان نیست ، حتی اگر با جزئیات توضیح دهم ، بسیار سخت بود.  این استرس کلی است.

 تصور کنید اگر ” مریض هستید , نمی توانید سر کار بیایید , اگر مشکلات خانوادگی و هر چیزی دارید , چاره ای ندارید جز اینکه سر کار حاضر شوید زیرا در برخی مواقع کارمند ندارید اما شما باید درهای خود را برای خدمات تحویل غذا باز نگه دارید.

شکل1
شکل 1. تجربه صاحبان مشاغل کوچک در صنعت خدمات غذایی در طول همه گیری

  پاسخ دهنده KF همچنین گفت که برای او “مطمئن است که در ابتدای بحران بسیار بسیار استرس زا بود زیرا هیچ کس نمی دانست که ما با بحران مالی ناشی از کووید-19 به کجا می رویم.”

کمبود نیروی انسانی

  پاسخ دهندگان همچنین با چالش بزرگ کمبود نیروی کار مواجه بودند.یافتن افرادی که مایل به کار باشند برای کارآفرینان بسیار دشوار بود.

پاسخ دهندگان مختلف تایید کردند که یکی از دلایل این کمبود نیروی کار، مزایای واکنش اضطراری کانادا (CERB) و/یا برنامه های مزایای دانشجویی اضطراری کانادا (CESB) است.

  برای حمایت از جمعیت های آسیب پذیر، دولت کانادا اقدامات اضطراری را برای حمایت مالی از افرادی که در طول بحران شغل خود را از دست داده اند، اتخاذ کرده است.

  با این حال، مزایای پرداختی به کارگران، کارگران بالقوه را تشویق و برانگیخت تا به جای تلاش برای ورود مجدد به نیروی کار، تا زمانی که ممکن است از بازار کار دور بمانند.

  این در سخنان JK که گفت منعکس شده است  بله , دولت کمک های بلاعوض برای کمک به مردم , شهروندان و به ویژه کارگران اعطا کرده است .

  شرایط 5000.00 دلار درآمد در سال 2019 و سایر شرایط را قرار داده است.

  اما 100٪ خوب انجام نشد زیرا حتی دانشجویانی هستند که قبل از بحران 5000 دلار یا کمتر از 5000 دلار درآمد داشتند و تمام وقت کار نمی کردند و ترجیح می دادند از کمک دولت استفاده کنند تا زودتر سر کار بروند  زیرا آنها با CERB پول بیشتری به دست خواهند آورد.

در زمان مصاحبه , مصاحبه شونده KF هنوز به دنبال آشپز بود , اما با وجود اینکه چندین بار در رسانه های اجتماعی , روزنامه ها و INDEED تبلیغ کرده بود , هیچ کس درخواست نمی داد , اما هیچ درخواستی دریافت نمی کرد .

  برای KF، برنامه CERB همیشه علت است زیرا به گفته او: ” یک آشپز برای رستوران هایی که صبحانه سرو می کنند حدود 400.00 تا 500.00 دلار در هفته دستمزد می گیرد، بنابراین در حال حاضر با CERB می توانید در خانه بمانید و همان مقدار پولی را دریافت کنید که اگر برای کار در آشپزخانه بیایید، در گرما و 40 ساعت کار کرد ” .

در واقع، وقتی با KF مصاحبه کردیم، متوجه شدیم که او در آشپزخانه تنها است و به عنوان آشپز کار می کند، زیرا با وجود چندین بار تبلیغات هنوز آشپزی پیدا نکرده است.

علیرغم محدودیت های مالی و هزینه های گزاف، کارآفرینان جوان چاره ای جز مراجعه به آژانس های کاریابی برای پوشش کمبود نیروی انسانی نداشتند.

در غیر این صورت به دلیل کمبود پرسنل مجبور به تعطیلی رستوران خود خواهند شد. به این معنا , مالک GH به ما گفت که او از یک آژانس خواسته است تا کارمندان پیدا کند و “جوان ها نمی خواهند کار کنند.”

  من این را پوچ می دانم که دولت همچنان به این جوانان پول می دهد.  به نوبه خود، پاسخ دهنده BS به ما گفت که “او در یافتن آشپز مشکل داشت تا جایی که مجبور شد برود و آشپزهایی در تونس پیدا کند تا بیاید و در رستوران کار کند”.

  مالک BK همچنین به تأثیر کمبود نیروی کار بر عملیات اشاره کرد:تمام فعالیت های ما متوقف شده است. هیچ سرویس تحویل (بدون سفارش آنلاین) توسط رستوران ما ارائه نشد زیرا ما آن را نداریم

شکل2
شکل 2. مدیریت استراتژیک در طول بحران

منابع برای انجام این کار

  من هیچ کارمندی ندارم و رستوران متعلق به خانواده است و توسط من اداره می شود.

برخی از پاسخ دهندگان مجبور شدند رستوران های خود را ببندند زیرا کارمندی وجود نداشت.

پاسخ دهنده GH برای ما توضیح داد که تحویل دهنده او به او گفته است که “بعضی از رستوران ها در روزهای دوشنبه و سه شنبه به دلیل کمبود کارکنان تعطیل هستند”.

مشکلات در دسترسی به منابع مالی

همه مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که برای به دست آوردن بودجه از دولت استان کبک با مشکلات زیادی روبرو هستند.

  پاسخ دهندگان گفتند که کمک های مالی استانی بیشتر بر اساس نقدینگی است که مالکان در حساب های بانکی خود داشتند.

  این در حالی است که رستوران دارانی که قبل از بحران مالی در وضعیت بد مالی قرار داشتند به دلیل کمبود نقدینگی کمتر از یارانه های استانی بهره مند می شدند.

پاسخ دهنده JK توضیح داد که ” کمک های مالی استانی ضعیف مدیریت شد .

من می توانم آنها را به عنوان یک شکست کامل طبقه بندی کنم زیرا کمک های بلاعوض بر اساس در دسترس بودن نقدینگی بوده است.

پاسخگو KF واجد شرایط دریافت کمک های مالی استانی از سوی دولت کبک نبود زیرا در سال 2017 درخواست ورشکستگی کرده بود که او را از دریافت این کمک ها محروم کرد.

بنابراین، او تدابیر اتخاذ شده توسط دولت استان کبک را بسیار سخت گیرانه تر از اقدامات دولت فدرال یافت.

پاسخ دهنده GH دریافت که کمک های مالی دولت کبک یک “صفر بزرگ” است، زیرا دولت مجبور نیست بداند در حساب بانکی او چه چیزی وجود دارد تا به او کمک مالی بدهد.

  او گفت که هر کس باید از این کمک هزینه برخوردار شود حتی اگر در حساب بانکی خود پول داشته باشد زیرا این تعطیلی ها به خاطر خودشان نبوده است.

زیان های مالی

بسیاری از مصاحبه شوندگان در پی بحران مالی ناشی از کووید-19 با ضررهای مالی مواجه شدند.

اقدامات دولت در مورد تعطیلی رستوران ها باعث شد تا بازرگانان فعالیت خود را تعطیل کنند، حتی اگر در زمان تعطیلی، ذخایر مواد غذایی و مواد غذایی فاسدشدنی داشتند.

  مصاحبه‌شونده BK اظهار داشت: «ما در هفته‌های اول زمانی که همه‌گیری شروع شد، همه موجودی سبزیجات خود را از دست داده‌ایم، زیرا نمی‌توانستیم آن‌ها را به اندازه کافی نگهداری کنیم.

تقریباً همه چیز در رستوران از بین رفته بود، مخصوصاً مواد اولیه ای که برای پخت غذا استفاده می شد و این باعث ضرر مالی هنگفتی برای ما شد.»

پاسخ دهنده GH همچنین خاطرنشان کرد:

” من ضایعات غذایی قابل توجه و متعاقب آن ضررهای مالی را تجربه کرده ام .

اگر کمی زودتر به ما اطلاع داده شده بود یا دو تا سه روز قبل از تعطیلی رستوران اطلاع داده بودیم، باید از این امر اجتناب می شد.

پاسخ دهنده BS همچنین اظهار داشت که او “همه محصولات لبنی، نان، میوه ها [،] و سبزیجات موجود در انبار را زمانی که رستورانم را تعطیل کردم […] دور انداخت.

این باعث ضرر مالی “3000 تا 5000 دلاری” برای من شد.پاسخ دهندگان همچنین کاهش فروش را گزارش کردند زیرا دولت ظرفیت آنها را برای پذیرش مشتریان محدود کرده است.

به عنوان مثال , BK پاسخگو کاهش فروش را در حدود 60 % تجربه کرد زیرا ظرفیت جذب آن تنها 45 % از پتانسیل آن بود .

با وجود کاهش قابل توجه فروش، مصاحبه شوندگان مجبور به پرداخت همان هزینه های ثابت مانند اجاره، برق، بیمه و سایر هزینه های ضروری بودند.

چرخه های مختلف تعطیلی و بازگشایی منجر به کمبود کارمندانی شد که نمی خواستند به بازار کار پرنوسان بازگردند و در عوض ترجیح می دادند از حمایت مالی دولت فدرال برخوردار شوند.

برخی از پاسخ دهندگان احساس کردند که اگر کمی زودتر به آنها اطلاع داده شده بود یا چند روز (دو تا سه روز) قبل از تعطیلی کسب و کارشان اطلاع داده می شد، می شد از ضررهای ناشی از بسته شدن رستوران های مختلف جلوگیری کرد.

مالک GH اعتراف کرد: “ما در حال حاضر حدود یک سال از همه گیر شدن گذشته ایم، فکر می کنم دولت کمی قایق را از دست داده است.

زیرا اگر دولت دو یا سه روز به ما مهلت می داد تا تعطیلی را انجام دهیم، هیچ تفاوتی در گسترش ویروس نداشت.این می توانست ما را از خساراتی که در نتیجه بسته شدن متحمل شدیم نجات دهد. “

کمبود نقدینگی

در طول همه گیری، خسارات مالی ناشی از همه گیری باعث کمبود نقدینگی برای بسیاری از رستوران ها شد.تعطیلی متوالی، کاهش ظرفیت خدمات و کاهش تعداد مشتریان دلایل اصلی بودند.

بنابراین بسیاری از کارآفرینان برای اطمینان از رونق کسب و کار خود و پرکردن این خلأ مجبور شدند بخشی از هزینه های جاری خود را از محل سرمایه خود پرداخت کنند.

صاحب رستوران BK اشاره کرد: “رستوران متعلق به خانواده است، بدون کارمند، بنابراین بقای مالی در طول دوره های تعطیلی برای ما بسیار سخت بود.

  قبل از اینکه بتوانیم از دولت کمک مالی دریافت کنیم، مجبور شدیم برای مدت طولانی به پس انداز شخصی خود وابسته باشیم.

در همین راستا، پاسخ دهنده KF اشاره کرد:

“وقتی کلیدها را در در گذاشتم [ ] همه حقوق گرفتند .

  من حدود 300.00 دلار در حساب بانکی ام باقی مانده بود و نه پولی داشتم و نه پولی در حساب بانکی ام.

از نظر مالی ” سخت بود , اما هنوز تمام نشده است .

دو سال آینده واقعاً بحرانی خواهد بود زیرا این بحران زخم های زیادی بر جای گذاشته است.

مصاحبه شوندگان همچنین کمبود نقدینگی را به دلیل بار مالیاتی که باید در پایان سال به دلیل یارانه های دریافتی پس می دادند، توجیه کردند.

تمام کمک های دولتی درآمد مشمول مالیات در نظر گرفته شد.

پاسخ دهنده KF موارد زیر را پذیرفت:

در مواقع عادی که مالیات خود را تولید می کنم، سالانه حدود 5000 تا 6000 دلار می پردازم.

امسال 2020 من باید 25000.00 دلار مالیات بپردازم زیرا کمک هزینه ها مشمول مالیات هستند.

کمک های بلاعوض که داده شد، بسیار ضروری بود، اما کمی مسموم است، چون وقتی نقدی ندارم باید مالیات بدهم.

برای اینکه مطمئن باشم ممکن است کاملاً تعطیل شده باشم و فقط منتظر بازگشایی باشم و کمک های مالی را نگرفته باشم.

من هیچ کاری نمی کردم و شاید بدون کارمندان دوباره شروع می کردم، اما از نظر مالی خیلی کمتر از الان بودم. “

مشکلات در سازگاری با تغییرات

همه پاسخ دهندگان اظهار داشتند که در سازگاری با تغییرات مختلف ناشی از همه گیری مشکل داشتند.

به عنوان مثال , پاسخ دهنده KF گزارش داد که ” وضعیت دیوانه کننده ای بود .مطمئناً اصلاً یک تجربه عادی نبود.

برای مثال، در آغاز همه‌گیری، پاسخ‌دهندگان باید اطمینان حاصل می‌کردند که مشتریانی که برای غذا خوردن به رستوران می‌آمدند، ماسک می‌زدند.

آنها علاوه بر حفظ سایر الزامات دولتی، مجبور بودند آدرس خود را نیز بررسی کنند.همه اینها هم برای مدیران و هم برای مشتریان سنگین بود.همچنین تغییرات زیادی در مدیریت رستوران وجود داشت.

  به عنوان مثال، حفظ فاصله اجتماعی بین مشتریان، استفاده از ظروف جدید برای خدمات رسانی به مشتریان و افزایش استفاده از تحویل.به طور خلاصه، یک سازمان جدید و یک روش جدید برای مدیریت رستوران ها وجود داشت.

برای پاسخ دهنده GH , ” همه در وحشت بودند .  بی نظیر بود . کمی خنده دار بود ” .

مدیریت استراتژیک بحران توسط صاحبان رستوران

مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که از چندین استراتژی و مکانیسم برای بهینه سازی سبک مدیریت خود در طول بحران استفاده کرده اند.

آنها از تجربه خود به عنوان کارآفرین، کمک های مالی دولت فدرال، مدیریت مالی (به طور خاص، حساب اضطراری)، نوآوری از طریق خدمات تحویل، و مدیریت استراتژیک منابع انسانی استفاده کردند (شکل 2).

تجربه کارآفرینی

تعدادی از پاسخ دهندگان گزارش دادند که از تجربه کارآفرینی خود برای مدیریت بحران و عبور از آن با حداقل اختلال استفاده کردند.

اکثر مصاحبه شوندگان به طور متوسط حدود 15 تا 20 سال تجربه در حوزه خدمات غذا داشتند.این تجربه طولانی کارآفرینی به آنها درک خوبی از نحوه برخورد با اعداد، استرس و تعهدات داد.

آشنایی آنها با صنعت خدمات غذایی و کسب و کار خودشان نیز به آنها کمک کرد تا از بحرانی عبور کنند که هیچ کس انتظارش را نداشت یا برای آن آماده نبود.

برای مثال، پاسخ دهندگان GH و BK، که سابقه طولانی در صنعت رستوران دارند، گفتند: “فکر می کنم تجربه من به عنوان یک کارآفرین به من کمک کرد تا از این بحران عبور کنم”.

مالک KF توضیح می دهد که چگونه تجربه خود به عنوان یک کارآفرین به او در مدیریت بحران کمک کرد: ” من کارم رو میدونم , اعداد رو میدونم , هزینه ها رو میدونم , خوب مدیریتشون میکنم .

  شاید به همین دلیل است که من 10 سال است که در تجارت هستم.کسی که با این اطلاعات راحت نیست می تواند به راحتی در شرایط بحرانی خیلی سریع از واگن بیفتد، به خصوص زمانی که کسب و کار بسته است و هیچ درآمدی وارد نمی شود. “

مصاحبه شوندگان همچنین اشاره کردند که کارآفرینانی که تجربه کافی ندارند یا کسب و کار خود را ضعیف مدیریت می کنند ممکن است برای عبور از بحرانی مانند بحران ناشی از کووید-19 آماده نباشند.

برای JK، “نیاز به افراد باتجربه ای داشت که می توانستند برای زندگی کردن و عبور از این بحران آماده شوند”.

بودجه دولت فدرال

صاحبان رستوران‌هایی که بودجه دولت فدرال را دریافت کرده‌اند، می‌گویند که این به آن‌ها کمک کرد تا تأثیر همه‌گیری را بهتر مدیریت کنند.

برای پاسخ دهنده JK , ” دولت در طول بحران بهداشتی به خوبی از کارآفرینان حمایت کرد .

حتی خیلی هم پشتیبانی کرد.  […] دولت فدرال عمدتاً برای حمایت مالی از شرکت‌ها در دسترس بود.

به طور مشابه، برای BS، “کمک دولت عنصر بسیار مهمی در مدیریت موفقیت آمیز بحران بوده است”.

اکثر مصاحبه شوندگان گفتند که یارانه دستمزد، یارانه اجاره و سایر کمک های بلاعوض دریافت کرده اند.

  این به صاحبان رستوران این امکان را می دهد که جریان نقدی داشته باشند، مازاد مالی ایجاد کنند و بهبودی خود را بهتر مدیریت کنند.

این در سخنان مالک KF منعکس شد که گفت: “بله، کمک بسیار مورد قدردانی قرار گرفت و مورد نیاز بود [;] بدون این کمک ها [،] من نمی توانستم بازگشایی کنم”.

مدیریت مالی صحیح ارائه دهندگان خدمات غذایی که برای موارد اضطراری حساب داشتند، مانند پاسخ دهنده JK، توانستند اثرات مالی همه گیری را بهتر مدیریت کنند.

  پاسخگوی مذکور خاطرنشان کرد: یعنی تمام پول یا سودی را که در گذشته به دست آورده ایم خرج نکنیم.

استفاده از برخی از این سودها و نگه داشتن آنها برای شرایط دشوار یا شرایط اضطراری به من کمک زیادی کرد تا بحران را در ابتدا قبل از ورود کمک های مالی دولت فدرال مدیریت کنم.

در این بین لازم بود همچنان برخی از هزینه های ثابت رستوران پرداخت شود.

صاحب رستوران BK گفت: “ما مجبور بودیم برای مدت طولانی به پس انداز شخصی خود متکی می شدیم تا اینکه دولت از طریق حساب بانکی احتمالی ما کمک مالی می کرد”.

به طور مشابه، پاسخ دهنده GH تأیید کرد که می تواند اقساط وام مسکن ماهانه خود را به دلیل پس انداز کافی در حساب بانکی اضطراری رستوران پرداخت کند.

  او همچنین بدون هیچ تاخیری تمام قبوض خود را به موقع پرداخت می کند: “به دلیل وضعیت مالی خوب حساب بانکی ام است که توانستم صورت حساب های خود را پرداخت کنم، نه با کمک دولت کبک”.

نوآوری برای تنوع بخشیدن به ارائه خدمات

انعطاف پذیرترین کارآفرینان با نوآوری در خدمات خود به همه گیری پاسخ دادند.برخی از مصاحبه شوندگان خدمات تحویل در منزل یا تحویل گرفتن را راه اندازی می کنند.

انطباق سریع استراتژیک و عملیاتی به آنها اجازه داد تا در طول بحران عملیاتی باقی بمانند و درآمد کسب کنند.

برای مثال، پاسخ دهنده JK دریافت که راه اندازی این سرویس کمک قابل توجهی به او کرده است، اگرچه این سرویس هرگز جایگزین اتاق ناهارخوری نشد زیرا رستوران او به خاطر خدمات ناهار و صرف غذا معروف بود. دیگران نیز سود بردند.

به عنوان مثال، صاحب رستوران KF گفت: “یکی از دوستان من یک رستوران سوشی دارد.  خدمات تحویل کسب و کار او را نجات داد، زیرا سال 2020 یکی از بهترین سال های مالی او بود، صرفاً به دلیل خدمات تحویلی که او در طول همه گیری راه اندازی کرد.

برای پاسخ دهنده BS، اجرای خدمات تحویل و غذای آماده “به رستوران من اجازه داد تا در طول همه گیری برای مشتریانم فعال و حاضر باشد”.

علاوه بر این، BS خاطرنشان کرد: “خدمات نوآورانه به من این امکان را داد که بین 15 تا 20 درصد بیشتر از فروش قبل از بحران را به دست بیاورم.”

این به پوشش “هزینه های ثابت” رستوران کمک کرد.این استراتژی همچنین به او اجازه داد تا از از دست دادن سهم بازار از طریق وفاداری مشتری و جذب مشتریان جدید جلوگیری کند.

با این حال، برخی از پاسخ دهندگان از خدمات تحویل منصرف شدند.آنها احساس می کردند که بخشی از سود آنها به عنوان کمیسیون به شرکت حمل و نقل داده می شود.

دیگران این ایده را به دلیل ترس از به خطر انداختن کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان خود رها کردند.

برای مثال، صاحبان رستوران‌هایی که کسب‌وکار خود را بر ارائه صبحانه‌های گرم متمرکز می‌کردند، احساس می‌کردند که اگر از خدمات تحویل در منزل استفاده کنند، کیفیت خدمات یکسان نخواهد بود.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی

این بیماری همه گیر کمبود شدید نیروی کار ایجاد کرده است ( Zainal et al. , 2022 )دولت کانادا با ارائه CERB به کسانی که شغل خود را از دست داده اند و CESB به دانشجویان، به طور ناخواسته و غیرمستقیم در تشدید این کمبود نیروی کار (Larue, 2021; Koebel, 2021) با ایجاد مشوق های کاری کمک کرده است.

بسیاری از مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که برای جلوگیری از از دست دادن نیروی کار ماهر خود، از نظر استراتژیک ترجیح داده اند در تجارت بمانند.

به عنوان مثال، پاسخ دهنده KF رستوران خود را فقط برای سفارش غذای آماده باز نگه داشت تا اطمینان حاصل کند که می تواند کارکنان خود را نگه دارد.

  وی خاطرنشان کرد: یکی از انتخاب های انجام شده این بود که کارکنان و به خصوص کارمندان خوبم را حفظ کنم. پاسخ دهنده غ.ح همچنین گفت که او “خیلی خوش شانس” بوده است زیرا توانسته کارکنان خود را حفظ کند.

با این حال، صاحبان رستوران های دیگر بسیاری از کارکنان ماهر را در طول شیوع از دست دادند.

  بنابراین چاره ای جز تخیل و نوآوری نداشتند.  آنها به خود یا به کمک و فداکاری اعضای خانواده متکی بودند.

  از منظر مدیریتی، چالش در خودانگیختگی و همچنین در تقویت حس همبستگی در میان اعضای خانواده بود.

بنابراین , در طول بحران , کسب و کار به یک پروژه خانوادگی تبدیل شد تا یک پروژه تجاری .موفقیت خانوادگی شد نه فردی.پاسخ دهنده JK موارد زیر را ذکر کرد  : ” وقتی شما یک کسب و کار خانوادگی را مدیریت می کنید ، می دانیم که مالک و خانواده اش هرگز به اندازه ساعت هایی که کار می کنند دستمزد دریافت نمی کنند.

این در واقع پایه و پشتوانه یک کسب و کار خانوادگی یا SME است زیرا این ساعاتی که به اندازه کافی پرداخت نمی شود به کسب و کار اجازه می دهد تا جریان های نقدی اضافی داشته باشد.

درس هایی که صاحبان رستوران در پی بحران آموختند

به طور کلی، پاسخ دهندگان یک تجربه استثنایی با چندین فراز و نشیب داشتند.

از جنبه مثبت، بحران ناشی از بیماری همه گیر به صاحبان رستوران اجازه داد تا رفاه خود را بهبود بخشند، از تعطیلات طولانی (که در مواقع عادی نادر است) بهره مند شوند و روابط خود را با اعضای خانواده تقویت کنند.

بنابراین , کارآفرین KF اعتراف می کند که بیماری همه گیر به او این امکان را می دهد که “سه ماه اول همه گیری را به مراقبت از دو فرزندم، بازی با آنها و آموزش در خانه بگذراند.”

در تجارت رستوران , مرخصی سه ماهه حتی در آخر هفته بسیار نادر است .

سایر پاسخ دهندگان انعطاف پذیر از تعطیلی ناشی از بیماری همه گیر برای بازسازی و سازماندهی مجدد اداری استفاده کردند.

کارآفرین GH اشاره کرد که ” تصمیم گرفت کل رستوران را دوباره رنگ کند زیرا پنج سال از رنگ آمیزی رستوران می گذشت .

همچنین از فرصت استفاده کردم و اسناد رستوران را تمیز کردم زیرا 14 سال بود که هیچ مدرک اداری را دور نگذاشته بودم.

علاوه بر این، بحران به صاحبان رستوران اجازه داد تا مشتریان را بهتر حفظ کنند و وفاداری آنها را افزایش دهند.

پاسخ دهنده JK اشاره می کند: “آنچه من به عنوان یک نکته مثبت از این بحران یاد گرفتم این است که مردم، مشتریان ما [،] وفادارتر شده اند و به طرز شگفت انگیزی راضی هستند.”

احساس غرور در حمایت و اقدامات دولت فدرال نیز در نظرات صاحبان JK و BK منعکس شد که به ترتیب اظهار داشتند که  : ” دولت فدرال بسیار حمایت کرده است .

  بیش از حد حمایت کننده بوده است ” و کمک ” دولت فدرال ” بسیار مورد قدردانی و مورد نیاز بوده است .

بدون این حمایت من نمی توانستم کسب و کارم را دوباره باز کنم.

در مورد نکات منفی، برخی از پاسخ دهندگان احساس کردند که دولت استان کبک به اندازه کافی از کارآفرینان در طول بحران حمایت نکرده است.

پاسخ دهنده JK گفت: “من می توانم کمک های مالی استان کبک را به عنوان یک شکست کامل طبقه بندی کنم.

  ” پاسخ دهنده GH همچنین اشاره کرد که یارانه های دولت کبک ” صفر بزرگ ” است .

علاوه بر این، برخی از پاسخ دهندگان احساس کردند که به ته بشکه رسیده اند زیرا این بحران انرژی فیزیکی زیادی را از زندگی خانوادگی آنها گرفته است.

  به طور خلاصه، بسیاری از کارآفرینان ابراز آرزو کردند که در آینده مجبور نباشند تجربیات مشابهی را تجربه کنند.

بحث

هدف ما درک این موضوع بود که چگونه صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش خدمات رستوران در منطقه اوتوآیس، بحران مالی ناشی از کووید-۱۹ را مدیریت کردند.

موضوع اول تحلیل بر تجربیات صاحبان رستوران های کوچک و متوسط متمرکز است.

  تحقیقات (Doern, 2016; Ratten, 2020; Cortez & Johnston, 2020) نشان می دهد که بحران ها باعث افزایش سطح استرس در بین کارآفرینان می شود.

همانطور که انتظار می رفت، متوجه شدیم که پاسخ دهندگان در طول بحران کووید، سطح استرس بالایی را احساس می کردند.

این مطالعه نتایج به دست آمده در مطالعات قبلی را تایید می کند.در ادامه، چندین مطالعه (Hao et al., 2022; Kooli & Son, 2021) اشاره می کنند که در طول یک بحران، کمبود نقدینگی در بین کارآفرینان عموماً به دلیل کاهش فروش و همچنین بار هزینه های ثابت است که باید پرداخت شود. .  در واقع، ما این را در مصاحبه های خود دریافتیم.اما عامل جدیدی که مشاهده شد ناشی از فاصله گذاری و کاهش قابل توجه ظرفیت رستوران ها بود.

این محیط جدید عملیاتی بر صاحبان رستوران ها تأثیر زیادی گذاشت و حتی رونق و موجودیت کسب و کار آنها را تهدید کرد.

اکثر مطالعات اشاره کرده اند که ضررهای ناشی از بخش خدمات غذایی به دلیل تخریب مواد غذایی آلوده است (Seo et al., 2014; Thorgren & Williams, 2020)

این مطالعه همچنین نشان داد که خسارات ناشی از تعطیلی های اجباری و برنامه ریزی نشده است.بدون توانایی درآمدزایی، صاحبان رستوران ها مجبور بودند هزینه های هزینه های معمول خود را ادامه دهند.

تعطیلی های ناگهانی همچنین منجر به خسارات مالی از نظر مواد غذایی فاسد شدنی استفاده نشده شد.مدیران رستوران ها به دلیل تصمیمات ناگهانی و برنامه ریزی نشده دولت نتوانستند این مشکل را برطرف کنند.

کورتز و جانستون (2020) نشان می‌دهند که همه‌گیری کووید-۱۹ با تأثیر بر سبک زندگی و تغییر فرهنگ کارآفرینی بر کارآفرینان تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است.

به طور مشابه، مشاهده کردیم که در آغاز همه‌گیری، صاحبان رستوران‌ها برای انطباق با این واقعیت جدید مشکلات زیادی داشتند.آنها باید ضمن رعایت رهنمودهای مقامات، تمهیدات مختلفی را تنظیم می کردند که سبک زندگی و فرهنگ مدیریتی آنها را تغییر داد.

Doern (2016)،(2020) Cortez & Johnston نشان دادند که کمبود نیروی کار و مشکلات استخدام در طول بحران، SME ها را آسیب پذیر می کند.

به طور خاص، در چنین شرایطی، کارگران از کار خودداری می کنند یا اغلب غایب هستند.  در واقع، ما مشاهدات مشابهی داشتیم.

نکته مهم این است که ما دریافتیم که در حالی که دولت به کسانی که شغل خود را از دست داده اند کمک می کند، اما به مانعی تبدیل شد که این کارگران شاغل را از ورود مجدد به بازار کار منع کرد، به خصوص که در طول زمان گسترش یافت.

این به این دلیل است که منافع حاصل از برنامه‌های مختلف دولتی بیشتر از بازگشت به کار بوده است.

چندین مطالعه  (Alberca & Parte, 2018; Ratnasingam et al., 2020; Pineiro-Chousa et al., 2022 ~ ) اهمیت حمایت دولت از کارآفرینان در طول بحران را برجسته کرده اند.

همچنین دریافتیم که پاسخ دهندگان گزارش دادند که دولت فدرال کانادا و دولت استان کبک برنامه های کمکی مختلفی را اجرا کرده اند.

با این حال، مصاحبه شوندگان از کمک ارائه شده توسط دولت استان کبک راضی نبودند.  آنها به طور خاص از عدم جذابیت و پیچیدگی شرایط انتساب برنامه های کبک انتقاد کردند.

  در واقع، برنامه های اتخاذ شده حاوی شرایط واجد شرایط بودن بود که بسیار سخت بود و واقعیت عینی تجربه شده توسط کارآفرینان را منعکس نمی کرد.

ما متوجه شدیم که پاسخ دهندگان بر اهمیت حفظ یک حساب مالی احتیاطی تاکید کردند. کارآفرینانی که بحران را بهتر مدیریت کردند کسانی بودند که یک حساب بانکی اضطراری داشتند.

این امر به ویژه به پوشش برخی از هزینه ها، زیان ها، کمبود درآمد و نقدینگی در انتظار رسیدن کمک ها و یارانه های دولتی کمک کرد.با این حال، برای برخی، داشتن حساب مالی احتیاطی مانعی برای دریافت یارانه های مالی استانی بود.

موضوع دوم تحلیل بر مدیریت بحران توسط مدیران رستوران متمرکز بود.مطالعات (Aibar-Guzm an et al., 2022؛ Brown et al., 2020) نشان می دهد که کارآفرینان با آموزش خوب و چندین سال تجربه مدیریتی به احتمال زیاد قادر به مدیریت بحران های مختلف هستند.

  در اینجا، ما به وضوح مشاهده کردیم که با تجربه ترین کارآفرینان انعطاف پذیرترین و نوآورترین هستند.

بنابراین، آنها توانایی زیادی برای انطباق با تغییرات نشان دادند. در نتیجه، آنها با موفقیت پیامدهای بحران کووید-۱۹ را مدیریت کردند.

چندین مطالعه (Abadli & Otmani, 2014; Heredia et al., 2022; Kooli, 2022) بر اهمیت نوآوری فناورانه در طول بحران تاکید کرده اند.در واقع، استفاده از NICT و تنوع ارائه خدمات می تواند به پوشش کمبود نیروی کار و جذب مشتریان جدید کمک کند.

ما دریافتیم که برخی از کارآفرینان انعطاف پذیرتر و نوآورتر هستند.آنها با محدودیت‌ها و الزامات دولتی سازگار شدند و خدماتی را متناسب با نیازهای مشتریان خود ارائه کردند.

به عنوان مثال، استفاده از NICT ها اجرای خدمات تحویل را تسهیل می کند.

  با این حال، ما همچنین متوجه شدیم که برخی از مدیران رستوران ها به دلیل نگرانی در مورد از دست دادن کیفیت، افزایش قیمت و از دست دادن وفاداری مشتری، نسبت به ارائه این خدمات کوتاهی می کنند.  در عوض، پذیرش چنین خدمات جدیدی توسط صاحبان رستوران منجر به هزینه های اضافی یا کاهش حاشیه سود آنها شد.

چندین صاحب کسب و کار کوچک برای کاهش هزینه های عملیاتی در طول همه گیری همه گیر اقدامات فوری انجام دادند. یکی از پاسخ های رایج اخراج کارکنان بود  (Brown et al., 2020; Ratnasingam et al., 2020; Ratten, 2020).

  در مقابل، ما دریافتیم که بسیاری از کارآفرینان مدیریت استراتژیک منابع انسانی را بر انتخاب های آسان اخراج اولویت می دهند. برای مثال، برخی از صاحبان رستوران‌ها از ترس اینکه سرمایه انسانی و مهارت‌های ارزشمند خود را از دست بدهند، جذب زیان‌های مالی را ترجیح می‌دهند و نیروی کار خود را رها نمی‌کنند.

  این یافته کمک مهمی به تحقیقات فعلی است.این انتخاب استراتژیک برای حفظ کارمندان، بهبودی صاحبان رستوران را در محیطی که با کمبود نیروی کار و مشکلات استخدام مشخص شده بود، تسهیل کرد.  ما همچنین بر اهمیت همبستگی خانواده به عنوان یک ابزار مدیریتی نوآور در طول بحران تاکید کردیم.

  برای جبران کمبود نیروی انسانی، مالکان و اعضای خانواده آنها در همبستگی به حفظ یا از سرگیری فعالیت های کارآفرینی کمک کرده اند.بنابراین، تطبیق پذیری و شایستگی کارآفرین و اعضای خانواده آنها می تواند به عنوان پشتیبان در طول بحران ها عمل کند.تحقیقات کنونی همچنین تأثیر مثبت بیماری همه گیر را بر صاحبان رستوران ها مشاهده کرده است.

  کارآفرینان خدمات غذایی با سرپیچی از همه‌گیری و ارائه خدمات متنوع، توانسته‌اند مشتریان خود را حفظ کنند و حتی به بازارهای جدیدتر تنوع دهند.کارآفرینان همچنین از تجربه استثنایی در مدیریت منابع انسانی و مالی بهره مند شده اند.

به عنوان مثال، ذهنیت و مدیریت استراتژیک ناشی از بیماری همه گیر برای همیشه در ذهن کارآفرینان القا می شود.

کارآفرینان با خودارزیابی سبک مدیریتی خود و انعطاف پذیری و نوآور بودن، توانستند مشکلات بیماری همه گیر را به فرصت های یادگیری و توسعه تبدیل کنند.این یافته یکی دیگر از کمک های مهم این مطالعه است

مفاهیم تحقیق

این مطالعه به پژوهش های مدیریت استراتژیک مشاغل رستوران کوچک و متوسط در طول بحران کمک می کند و بینش های مدیریتی جدیدی ارائه می دهد.

  ما یافته های جدیدی را به ویژه در مورد ماهیت پیش بینی نشده بحران، اهمیت تجربه کارآفرین در مدیریت بحران و سودمندی کمک های دولتی و تاب آوری از دیگر عوامل موفقیت در زمان بحران هستند را ارائه می کنیم.

محدودیت ها

  توجه داشته باشید که وقتی مصاحبه ها انجام شد، بحران تمام نشده بود.  صاحبان رستوران‌های مورد مصاحبه همچنان می‌توانند موقعیت‌های سخت‌تری را تجربه کنند یا راه‌حل‌های دیگری برای مدیریت بهتر بحران با امواج زیر بیابند.

مصاحبه ها فقط با آن دسته از کارآفرینانی انجام شد که در طول بحران به فعالیت خود ادامه دادند. متأسفانه، ما نتوانستیم با صاحبان رستوران‌هایی که به دلیل بیماری همه‌گیر فعالیت خود را متوقف کردند، مصاحبه کنیم.

نظرات یا مشارکت های آنها می توانست در غنی سازی نتایج ما بسیار مفید باشد.در نهایت، حجم نمونه ما به دلیل کمبود منابع برای تأمین بودجه گسترش نمونه محدود شد.

یک نمونه بزرگتر می‌تواند به ما اجازه دهد انواع مختلف رستوران‌ها را پوشش دهیم، مانند رستوران‌هایی که اتاق ناهار ارائه نمی‌دهند، در طول همه‌گیری تعطیل شده یا از کار افتاده‌اند، و در مناطق دیگر در سراسر کبک و کانادا فعالیت می‌کنند.

تحقیقات آینده باید پس از پایان همه‌گیری انجام شود و شامل رستوران‌هایی در سراسر کانادا و همچنین رستوران‌هایی باشد که پس از بسته شدن فعالیت خود را از سر گرفتند.

نتیجه

  همه‌گیری غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی کووید-۱۹ یک بحران بهداشتی بی‌سابقه ایجاد کرد که به همه قاره‌ها رسیده و اقتصادهای جهانی را تضعیف کرد.

این تحقیق به درک تأثیرات مختلفی که یک بحران، مانند همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند ایجاد کند و اقداماتی که برای مدیریت بهتر پیامدهای آن باید انجام شود، کمک می‌کند.

به طور خاص، ما بر روی کارآفرینان در بخش رستوران در منطقه اوتوآیس کانادا در طول همه‌گیری کووید-۱۹ تمرکز می‌کنیم.متوجه شدیم که تأثیر بحران می تواند منفی یا مثبت باشد.

اثرات منفی شامل پیامدهای مالی مانند بدتر شدن سود و درآمد، رکود و مشکلات تامین مالی است.در سطح انسانی، بیماری همه گیر عواقب اجتماعی و روانی ایجاد کرد.  در سطوح مدیریتی، کارآفرینان با مشکلات کمبود منابع، از دست دادن شغل، کاهش درآمد و به‌ویژه محدودیت‌های دولتی مواجه بودند.

از جنبه مثبت، تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از کارآفرینان یاد می‌گیرند که انعطاف‌پذیر، نوآور باشند و مهم‌تر از همه، کسب‌وکار خود را به‌طور استراتژیک مدیریت کنند و به سرعت با تغییرات سازگار شوند.

  در واقع، ما متوجه شدیم که بحران ناشی از کووید-۱۹ به صاحبان رستوران اجازه می دهد تا خدمات ارائه شده خود را تغییر دهند، وفاداری مشتری را ایجاد کنند و بخش های جدیدی از بازار را به دست آورند.

ما همچنین اهمیت حمایت دولت از کارآفرینان را در طول بحران نشان می‌دهیم، اما برخی مشکلات همچنان پابرجا بودند.ما دریافتیم که کارآفرینان از برنامه‌های حمایتی اتخاذ شده توسط دولت فدرال کانادا راضی بودند، اما از محتوا و شرایط دسترسی به برنامه‌های دولت استان کبک رضایت نداشتند.

این مطالعه همچنین نشان داد که برنامه‌های حمایتی برای کارگران و دانشجویانی که شغل خود را از دست داده‌اند مانعی برای اشتغال و بهبودی رستوران‌داران است.

بازنگری این برنامه ها برای جلوگیری از جابجایی و از دست دادن مهارت ها در آینده ضروری است.

همچنین از دولت‌ها دعوت می‌شود تا برنامه‌های حمایتی را طراحی کنند که انعطاف‌پذیرتر، فراگیرتر، پایدارتر بوده و شرایط را بدون تحریم کارآفرین‌ترین کارآفرینان در نظر بگیرند.

همچنین دولت ها باید از تصمیم گیری های عجولانه بدون در نظر گرفتن تأثیر و پیامدهای آن بر کارآفرینان اجتناب کنند.نکته مهم این است که در موارد مشابه آینده باید یک زمان معقول برای تطبیق با اقدامات انجام شده رعایت شود.

از جنبه مدیریتی، کارآفرینان تشویق می شوند تا با حفظ حساب های مالی احتیاطی، فرهنگ احتیاط مالی را ایجاد کنند; برخی از پاسخ دهندگان ما به کاربرد خاص چنین بودجه های اضطراری در طول بحران اشاره کردند.

کارآفرینان همچنین باید فرهنگ مدیریت استراتژیک منابع انسانی را تمرین کنند، زیرا سرمایه انسانی عامل مهمی است که به موفقیت کسب و کار کمک می کند.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم که کارآفرینان آموزش‌های ویژه‌ای در مورد تاب‌آوری و مدیریت تغییر در طول بحران دریافت کنند. دولت ها باید حمایت مالی لازم را برای کمک به کارآفرینان در پوشش هزینه های مرتبط با این فرصت های توسعه ارائه دهند.

منبع

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444569X22000701

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

بازاریابی چیست

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست