تفاوت تحقیق کمی و کیفی بسیار مهم است تا بتوانید هر مقالهای را که میخوانید، نقد و تحلیل آگاهانه انجام دهید، زیرا مزایا، معایب و عوامل مؤثر بر هر رویکرد را درک خواهید کرد.تفاوت تحقیق کمی و کیفی ، آماردانان را قادر می سازد تا روش مناسبی را برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده ها انتخاب کنند.به طور کلی، تحقیقات کمی به دنبال درک رابطه علی یا همبستگی بین متغیرها از طریق آزمون فرضیه ها هستند، در حالی که تحقیقات کیفی به دنبال درک یک پدیده در یک زمینه دنیای واقعی از طریق استفاده از مصاحبه و مشاهده هستند.
کمی و کیفی یعنی چه
تحقیقات کمی و کیفی هر دو به انواع مختلف سوالات پاسخ می دهند و از روش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند.برای نتیجهگیری، تحقیقات کیفی معمولاً بر دادههای شفاهی تکیه میکنند در حالی که روشهای تحقیق کمی مبتنی بر مشاهدات آماری است.
تحقیق کیفی چیست؟
تحقیق کیفی فرآیند جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های غیر عددی مانند زبان است.
از تحقیقات کیفی می توان برای درک اینکه چگونه یک فرد به طور ذهنی واقعیت اجتماعی خود را درک می کند و به آن معنا می بخشد، استفاده کرد.
داده های کیفی داده های غیر عددی مانند متن، ویدئو، عکس یا ضبط صدا هستند.
این نوع دادهها را میتوان با استفاده از گزارشهای روزانه یا مصاحبههای عمیق جمعآوری کرد و با استفاده از نظریه زمینهای یا تحلیل موضوعی تحلیل کرد.
پژوهش کیفی چند روشی است که در کانون توجه قرار دارد و شامل رویکردی تفسیری و طبیعت گرایانه به موضوع آن است.
این بدان معناست که محققان کیفی اشیا را در شرایط طبیعی خود مطالعه میکنند و سعی میکنند پدیدهها را بر حسب معانیی که مردم برای آنها میآورند معنا یا تفسیر کنند.دنزین و لینکلن (1994، ص 2)
علاقه به داده های کیفی در نتیجه نارضایتی برخی از روانشناسان (مانند کارل راجرز) از مطالعه علمی روانشناسانی مانند رفتارگرایان (مانند اسکینر) به وجود آمد.
از آنجایی که روانشناسان افراد را مورد مطالعه قرار می دهند، رویکرد سنتی به علم به عنوان روشی مناسب برای انجام تحقیقات تلقی نمی شود، زیرا نمی تواند مجموع تجربه انسانی و جوهر انسان بودن را به تصویر بکشد.
کاوش در تجربیات شرکت کنندگان به عنوان یک رویکرد پدیدارشناختی شناخته می شود (بازدید: اومانیسم).
تحقیق کیفی در درجه اول با معنا، ذهنیت و تجربه زیسته سروکار دارد.
هدف درک کیفیت و بافت تجارب افراد، نحوه درک آنها از آنها و پیامدهای آن برای زندگی آنها است.
هدف تحقیق کیفی درک واقعیت اجتماعی افراد، گروهها و فرهنگها تا جایی که ممکن است شرکتکنندگان در آن احساس یا زندگی میکنند.
بنابراین، افراد و گروه ها در محیط طبیعی خود مورد مطالعه قرار می گیرند.
نمونههایی از سؤالات تحقیق کیفی ارائه شدهاند، مانند اینکه یک تجربه چه احساسی دارد، مردم چگونه در مورد چیزی صحبت میکنند، چگونه یک تجربه را معنا میکنند، و رویدادها چگونه برای مردم رخ میدهند.
پژوهشی که از رویکرد کیفی پیروی می کند، اکتشافی است و به دنبال توضیح «چگونه» و «چرا» یک پدیده یا رفتار خاص است که در یک زمینه خاص عمل می کند.
می توان از آن برای تولید فرضیه ها و نظریه ها از داده ها استفاده کرد.
رویکرد تحقیق کیفی
رویکرد تحقیق کیفی در سناریوهای زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
برای مطالعه پدیده های پیچیده: زمانی که تحقیق نیاز به درک عمق، پیچیدگی و زمینه یک پدیده دارد.
جمع آوری دیدگاه های شرکت کننده: زمانی که هدف درک چرایی پشت یک رفتار خاص و نیاز به گرفتن تجربیات و ادراکات ذهنی شرکت کنندگان است.
ایجاد فرضیه ها یا نظریه ها: هنگام ایجاد فرضیه ها، نظریه ها یا چارچوب های مفهومی بر اساس تحقیقات اکتشافی.
مثال: اگر یک سوال تحقیقاتی دارید “دانشجویان خارج از کشور هنگام فراگیری زبان جدید در کشور میزبان خود با چه موانعی روبرو می شوند؟”
این پرسش پژوهشی با رویکرد تحقیق کیفی و با انجام مصاحبه عمیق با 25-15 نفر از دانشجویان خارج از کشور قابل حل است.
سؤالات باز مانند «چالشهای عمدهای که هنگام تلاش برای یادگیری زبان جدید با آن مواجه میشوید چیست؟»، «آیا یادگیری زبان در بزرگسالی برای شما دشوار است؟» و «آیا احساس میکنید که با یک بومی تمرین میکنید؟» بپرسید. دوست یا همکار به فرآیند یادگیری کمک می کند؟
بر اساس یافتههای این پاسخها، میتوان پرسشنامهای را برای روشنتر شدن مسائل برنامهریزی کرد.
گام بعدی رونویسی تمام مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار رونویسی و شناسایی مضامین و الگوها خواهد بود.
مزایای تحقیق کیفی
بینش غنی: از آنجایی که تحقیقات کیفی اغلب دادههای غنی از اطلاعات تولید میکند، به دستیابی به بینش عمیق در مورد پدیدههای پیچیده کمک میکند و به محققان این امکان را میدهد تا تفاوتهای ظریف و معانی موضوع مورد مطالعه را بررسی کنند.
انعطاف پذیری: یکی از مهم ترین مزایای تحقیق کیفی، انعطاف پذیری در کسب و تجزیه و تحلیل داده ها است که به محققان اجازه می دهد با زمینه سازگار شوند و جنبه های غیر متعارف بیشتری را کشف کنند.
درک متنی: با داده های توصیفی و جامع، درک زمینه ای که رفتارها یا پدیده ها در آن رخ می دهند، قابل دسترس می شود.
گرفتن دیدگاههای مختلف: تحقیقات کیفی اجازه میدهد تا دیدگاههای مختلف شرکتکنندگان را با فرمتهای سوال باز به تصویر بکشیم که دادهها را بیشتر غنی میکند.
فرضیه/تولید نظریه: تحقیقات کیفی اغلب اولین گام در تولید نظریه/فرضیه است که منجر به تحقیقات آینده می شود و در نتیجه به حوزه تحقیق کمک می کند.
محدودیت های تحقیق کیفی
ذهنیت: تفسیر عینی با تحقیق کیفی دشوار است، زیرا یافته های تحقیق ممکن است تحت تأثیر تخصص محققان باشد. خطر سوگیری یا تفسیر محقق بر پایایی و اعتبار نتایج تأثیر می گذارد.
تعمیم پذیری محدود: به دلیل وجود نمونه های کوچک و غیرنماینده، نمی توان از داده های کیفی برای تعمیم به یک جامعه گسترده تر استفاده کرد.
هزینه و زمان فشرده: جمع آوری داده های کیفی می تواند زمان بر و منابع فشرده باشد، بنابراین، نیاز به برنامه ریزی استراتژیک و تعهد دارد.
تجزیه و تحلیل پیچیده: تجزیه و تحلیل داده های کیفی به مهارت ها و تکنیک های تخصصی نیاز دارد، از این رو، برای محققان بدون آموزش یا تجربه کافی چالش برانگیز است.
سوءتعبیر بالقوه: اگر محققین درک فرهنگی یا زمینه ای نداشته باشند، خطر سوگیری نمونه و تفسیر نادرست در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد.
تحقیق کمی چیست؟
تحقیقات کمی در مقایسه با تحقیقات کیفی از زوایای مختلف به سؤالات می پردازد. به جای جستجوی معنای ذهنی با پرسش اکتشافی “چگونه؟” و چرا؟” پرسشها، تحقیقات کمی توضیحات علّی دقیقی را ارائه میدهد که میتوان آنها را به صورت ریاضی اندازهگیری و ارتباط داد.
در حالی که محققان کیفی ممکن است از افراد در خانه خود یا در غیر این صورت در میدان بازدید کنند، تحقیقات کمی معمولاً در یک محیط کنترل شده انجام می شود. به جای به دست آوردن بینش یا درک در مورد یک موضوع ذهنی و وابسته به زمینه، همانطور که در مورد تحقیقات کیفی وجود دارد، هدف در عوض به دست آوردن اطلاعات عینی است، مانند تعیین بهترین زمان برای انجام یک روش پزشکی خاص.
رویکرد تحقیق کمی
روش تحقیق کمی در سناریوهای زیر استفاده می شود:
آزمایش فرضیه ها یا اثبات نظریه ها: زمانی که هدف از آزمایش فرضیه ها، ایجاد روابط یا بررسی روابط علت و معلولی است.
تعمیم پذیری: در صورت نیاز به یافته هایی که بتوان آنها را با استفاده از نمونه های بزرگ و معرف به جمعیت های وسیع تر تعمیم داد.
تجزیه و تحلیل آماری: زمانی که نیاز به تجزیه و تحلیل آماری دقیق برای تعیین کمیت روابط، الگوها یا روندها در داده ها است.
مثال: با توجه به مثال بالا، می توانید از 200 تا 300 دانشجوی خارج از کشور نظرسنجی کنید و از آنها سؤالات خاصی بپرسید: “در مقیاس 1-10 چقدر یادگیری یک زبان جدید دشوار است؟”
در مرحله بعد، تجزیه و تحلیل آماری را می توان بر روی پاسخ ها انجام داد تا نتیجه گیری شود، مانند، بر روی میانگین دانش آموزان خارج از کشور که دشواری یادگیری زبان را 6.5 در مقیاس 10 رتبه بندی می کنند.
مزایای تحقیق کمی
عینیت: یکی از مزایای کلیدی رویکرد تحقیق کمی، این عینیت، سوگیری و ذهنیت محقق را کاهش میدهد و پایایی و اعتبار یافتهها را افزایش میدهد.
تعمیم پذیری: برای تحقیقات کمی، حجم نمونه باید به اندازه کافی بزرگ و نماینده باشد تا امکان تعمیم به جمعیت های گسترده تر را فراهم کند.
تجزیه و تحلیل آماری: تحقیقات کمی امکان تجزیه و تحلیل آماری دقیق (افزایش قدرت تحلیل)، کمک به آزمون فرضیه ها و یافتن الگوها یا رابطه بین متغیرها را فراهم می کند.
کارایی: جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای کمی معمولاً در مقایسه با روشهای کیفی کارآمدتر است، بهویژه هنگامی که با مجموعه دادههای بزرگ سروکار داریم.
وضوح و دقت: یافتهها معمولاً واضح و دقیق هستند و ارائه آنها به صورت نمودارها، جداول و شکلها را آسانتر میکند تا آنها را به مخاطبان بزرگتری منتقل کند.
محدودیت های تحقیق کمی
فاقد عمق و جزئیات: به دلیل ماهیت عینی آن، تحقیقات کمی ممکن است فاقد عمق و غنای رویکردهای کیفی باشد و به طور بالقوه عوامل زمینه ای مهم یا تفاوت های ظریف را نادیده بگیرد.
کاوش محدود: با در نظر نگرفتن عمیق تجربیات ذهنی شرکت کنندگان، فرصت محدودی برای مطالعه جزئیات پدیده پیچیده وجود دارد.
ساده سازی بیش از حد بالقوه: تحقیقات کمی ممکن است پدیده های پیچیده را با کوچک کردن آنها به اعداد بیش از حد ساده کند، که ممکن است تفاوت های ظریف کلیدی را نادیده بگیرد.
انعطاف ناپذیری: تحقیقات کمی با متغیرها و معیارهای از پیش تعیین شده سر و کار دارد که توانایی محققان را برای کشف یافته های غیرمنتظره یا تنظیم طرح تحقیق با در دسترس قرار گرفتن یافته های جدید محدود می کند.
ملاحظات اخلاقی: تحقیقات کمی ممکن است نگرانی های اخلاقی را به خصوص در مورد حریم خصوصی، رضایت آگاهانه و احتمال آسیب در هنگام برخورد با موضوعات حساس یا جمعیت های آسیب پذیر ایجاد کند.
تفاوت تحقیق کمی و کیفی
تحقیقات کمی و کیفی از روشهای مختلف تحقیق برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها استفاده میکنند و به شما امکان میدهند به انواع مختلف سؤالات تحقیق پاسخ دهید.
مبنای مقایسه | تحقیق کیفی | تحقیق کمی |
هدف | این یک روش تحقیق اکتشافی است که بر تدوین یک نظریه تمرکز دارد. | برای آزمون اعتبار فرضیه ها از روش های آماری استفاده می کند. |
داده ها | داده ها معمولاً شفاهی هستند و روایت تا حد زیادی با کلمات بیان می شود. | داده های تحقیق کمی سازماندهی شده و در قالب نمودارها، اعداد و جداول بیان می شود. |
روش های جمع آوری داده ها | روشهای جمعآوری دادهها برای تحقیق کیفی شامل گروههای متمرکز، مصاحبههای گسترده، مرور پژوهش ها و قومنگاری است.استفاده از آن برای درک پدیده های پیچیده مانند افکار، تجربیات و رفتارها استفاده می شود. | روش های جمع آوری داده ها پیمایش، مشاهدات و انجام آزمایش های آماری است.برای آزمایش یک نظریه یا فرضیه برای تأیید یک فرض استفاده می شود. |
روشهای تحلیل | تحلیل گفتمان، تحلیل موضوعی و تحلیل محتوای کیفی تکنیک های مختلفی هستند که بر روی داده های کیفی استفاده می شوند | از روش های تحلیل آماری و آزمون فرضیه استفاده می شود. |
استدلال | تحقیق کیفی از استدلال استقرایی برای رسیدن به نتیجه استفاده می کند. | این از استدلال قیاسی با تجزیه و تحلیل داده های آماری برای نتیجه گیری درست استفاده می کند. |
روش های جمع آوری داده ها
داده های کمی و کیفی را می توان با استفاده از روش های مختلف جمع آوری کرد. مهم است که از روش جمع آوری داده ها استفاده کنید که به پاسخ به سؤالات تحقیق شما کمک کند.بسیاری از روش های جمع آوری داده ها می توانند کیفی یا کمی باشند.
برای مثال، در نظرسنجیها، مطالعات مشاهدهای یا مطالعات موردی، دادههای شما را میتوان به صورت اعداد (مثلاً با استفاده از مقیاسهای رتبهبندی یا تعداد دفعات شمارش) یا بهعنوان کلمات (مثلاً با سؤالات باز یا توصیف آنچه مشاهده میکنید) نشان داد.با این حال، برخی از روش ها بیشتر در یک نوع یا دیگری استفاده می شوند.
روش های جمع آوری داده های کمی
نظرسنجی: فهرستی از سوالات بسته یا چند گزینه ای که بین یک نمونه (آنلاین، حضوری یا تلفنی) توزیع می شود.
آزمایش ها: موقعیتی که در آن انواع مختلفی از متغیرها برای ایجاد روابط علت و معلولی کنترل و دستکاری می شوند.
مشاهدات: مشاهده موضوعات در یک محیط طبیعی که متغیرها قابل کنترل نیستند.
روش های جمع آوری داده های کیفی
مصاحبه: پرسیدن سؤالات باز به صورت شفاهی از پاسخ دهندگان.
گروه های کانونی: بحث در میان گروهی از افراد در مورد موضوعی برای جمع آوری نظراتی که می تواند برای تحقیقات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
قوم نگاری: شرکت در یک جامعه یا سازمان برای مدت زمان طولانی برای مشاهده دقیق فرهنگ و رفتار.
بررسی پژوهش ها: بررسی آثار منتشر شده از نویسندگان دیگر.
چه زمانی باید از تحقیقات کیفی در مقابل تحقیقات کمی استفاده کرد
یک قانون کلی برای تصمیم گیری در مورد استفاده از داده های کمی یا کیفی عبارت است از:
اگر میخواهید چیزی (نظریه یا فرضیه) را تأیید یا آزمایش کنید، از تحقیقات کمی استفاده کنید.
اگر می خواهید چیزی را بفهمید (مفاهیم، افکار، تجربیات) از تحقیقات کیفی استفاده کنید.
برای اکثر موضوعات تحقیقاتی می توانید روش های کیفی، کمی یا ترکیبی را انتخاب کنید.
اینکه کدام نوع را انتخاب میکنید، از جمله به این بستگی دارد که آیا رویکرد تحقیق استقرایی در مقابل قیاسی را دارید یا خیر. سوال(های) تحقیق شما؛ چه در حال انجام تحقیقات تجربی، همبستگی یا توصیفی هستید; و ملاحظات عملی مانند زمان، پول، در دسترس بودن داده ها و دسترسی به پاسخ دهندگان.
سوال پژوهشی
میزان رضایت دانشجویان از تحصیلاتشان چقدر است؟
رویکرد تحقیق کمی
شما از 300 دانشجوی دانشگاه خود نظرسنجی می کنید و از آنها سؤالاتی می پرسید: “در مقیاس 1 تا 5، چقدر از اساتید خود راضی هستید؟”
شما می توانید تجزیه و تحلیل آماری را روی داده ها انجام دهید و نتایجی مانند: “دانشجویان به طور متوسط به اساتید خود 4.4 امتیاز داده اند”.
رویکرد تحقیق کیفی
شما با 15 دانشجو مصاحبه عمیق انجام می دهید و از آنها سؤالات باز مانند: “چقدر از تحصیل خود راضی هستید؟”، “مثبت ترین جنبه برنامه تحصیلی شما چیست؟” و “برای بهبود برنامه مطالعاتی چه کاری می توان انجام داد؟”
بر اساس پاسخهایی که دریافت میکنید، میتوانید سؤالات بعدی را برای روشن کردن مسائل بپرسید.
شما تمام مصاحبه ها را با استفاده از نرم افزار رونویسی رونویسی می کنید و سعی می کنید اشتراکات و الگوها را بیابید.
نحوه تجزیه و تحلیل داده های کمی و کیفی
داده های کمی یا کیفی به خودی خود نمی توانند چیزی را ثابت یا نشان دهند، اما باید تجزیه و تحلیل شوند تا معنای آن در رابطه با سؤالات تحقیق نشان داده شود. روش تجزیه و تحلیل برای هر نوع داده متفاوت است.
تجزیه و تحلیل داده های کمی
داده های کمی بر اساس اعداد است. ریاضی ساده یا تجزیه و تحلیل آماری پیشرفته تر برای کشف اشتراکات یا الگوهای موجود در داده ها استفاده می شود.نتایج اغلب در نمودارها و جداول گزارش می شود.از برنامه هایی مانند Excel، SPSS یا R می توان برای محاسبه موارد زیر استفاده کرد:
میانگین نمرات (میانگین)
تعداد دفعاتی که یک پاسخ خاص داده شده است
همبستگی یا علیت بین دو یا چند متغیر
پایایی و روایی نتایج
تجزیه و تحلیل داده های کیفی
تجزیه و تحلیل داده های کیفی دشوارتر از داده های کمی است. به جای اعداد از متن، تصاویر یا ویدیوها تشکیل شده است.برخی از رویکردهای رایج برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی عبارتند از:
تحلیل محتوای کیفی: ردیابی وقوع، موقعیت و معنای کلمات یا عبارات
تحلیل موضوعی: بررسی دقیق داده ها برای شناسایی مضامین و الگوهای اصلی
تحلیل گفتمان: مطالعه نحوه عملکرد ارتباطات در زمینه های اجتماعی