جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اهداف و نتایج کلیدی(OKR)چیست؟

اهداف ونتایج کلیدی

فهرست مطالب

اهداف و نتایج کلیدی چارچوبی است که اهداف خاص (اهداف)را که یک شرکت یا تیم برای انجام آن تلاش می کند، همراه با نقاط عطف قابل اندازه گیری (نتایج کلیدی)که دستیابی به هر هدف را تعریف می کنند، مشخص می کند.OKR به زبان ساده یعنی یک هدف که به شما می گوید کجا بروید و یک نتیجه کلیدی به شما اطلاع می دهد که آیا آنجا هستید یا نه. یک OKR از یک هدف و حداکثر 5 نتیجه کلیدی تشکیل شده است.OKR مخفف Objectives and Key Results است.OKR ها با استفاده از نتایج قابل اندازه گیری، کارمندان را با اهداف شرکت همسو می کنند.

تاریخچه OKR

OKR سابقه ای طولانی دارد که می توان آن را به سال 1954 که پیتر دراکر MBO یامدیریت بر اساس اهداف را اختراع کرد، جستجو کرد. در سال 1968، اندرو گروو به اینتل پیوست و MBO را در چارچوب OKR که امروزه می شناسیم توسعه داد. جان دوئر در سال 1974 به اینتل پیوست و OKR را در طول مدت حضور خود در اینتل آموخت.جان دوئر به Kleiner Perkins Caufield & Byers – یکی از اولین سرمایه گذاران بزرگ در گوگل – پیوست و در همان روزهای اولیه به مشاور گوگل تبدیل شد. جان دوئر OKR را به بنیانگذاران Google، لری پیج و سرگئی برین معرفی کرد، که سپس چارچوب OKR را در گوگل پیاده سازی کردند (که هنوز هم از آن استفاده می کند).از آن زمان به بعد، OKR به آرامی محبوبیت خود را افزایش داد و اکنون توسط سازمان ها در سراسر جهان استفاده می شود.

تاریخچه اهداف ونتایج کلیدی

برخی بر این باورند که OKR ها صرفا یک نسخه چابک تر از فرآیند مدیریت پیتر دراکر توسط اهداف (MBO)هستند، که نیازمند اهدافی برای SMART (خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع گرایانه و وابسته به زمان)هستند.

شاخص OKR

چارچوب اهداف ونتایج کلیدی

اهداف OKR

اهداف OKR اهداف اصلی یک سازمان هستند. اینها اهداف بزرگ هستند – اهداف بلند مدت که نیاز به تعامل مداوم و سرسختی در طول چندین ماه یا بیشتر برای دیدن نتایج مثبت دارند. هدف خود را به عنوان سنگ بنای هرم OKR تصور کنید و آجرهای پشتیبان آن، نتایج کلیدی شما هستند.

نتایج کلیدی OKR

نتایج کلیدی OKR، نتایجی هستند که پیشرفت شما به سمت هدف را اندازه گیری می کنند. ردیابی نتایج کلیدی به تیم شما کمک می کند به صورت تدریجی در طول زمان به اهداف عالی دست پیدا کند. برای رسیدن به بالای هرم، ابتدا باید به نتایج کلیدی خود برسید.

انواع اهداف و نتایج کلیدی

اهداف و نتایج کلیدی استراتژیک: این OKR ها با اهداف و چشم انداز استراتژیک بلندمدت سازمان همسو هستند. آن ها معمولا چندین فصل یا حتی سال را در بر می گیرند و مسیر و اولویت های کلی سازمان را هدایت می کنند.

اهداف و نتایج کلیدی تاکتیکی: این OKR ها روی طرح ها یا پروژه های خاص تمرکز می کنند، کوتاه مدت هستند و به اهداف استراتژیک کمک می کنند. OKR های تاکتیکی اهداف استراتژیک را به مراحل قابل اجرا تقسیم می کنند و تیم ها را قادر به پیشرفت می سازند.

اهداف و نتایج کلیدی بلندپروازانه: آن ها مرزها را جابه جا می کنند و تیم ها را برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه که ممکن است کمی دور از دسترس به نظر برسند، به چالش می کشند. این OKR ها الهام بخش و در عین حال معتبر هستند، حل خلاقانه مساله را تشویق می کنند، و قابلیت های سازمان را برای دستیابی به نتایج موفق گسترش می دهند.

اهداف و نتایج کلیدی تعهد شده: این OKR ها عملیاتی تر هستند و باید ۱۰۰درصد  قابل دستیابی باشند. آن ها بر بهبود فرایندهای موجود، اصلاح عملکرد، یا بهینه سازی بهره وری سازمانی تمرکز می کنند.

مزایای اهداف و نتایج کلیدی

هنگامی که جان دور در سال ۲۰۱۸ برای مصاحبه با مجله کسب وکار هاروارد نشست، در مورد کتاب خود به نام اندازه گیری چه مسائلی، که روش مدیریت و نقشی که OKR ها می توانند در یک شرکت ایفا کنند را مورد بررسی قرار داد.دورر به پنج مزیت OKR یا “ابرقدرت” اشاره کرد: تمرکز، همسویی، تعهد، ردیابی و کشش، که مخفف FACTS است.با OKR ها، تیم ها می توانند با تعریف واضح اهداف، ردیابی و اندازه گیری نتایج و به دست آوردن این مزایا، اهداف خود را تعیین کرده و به آن ها برسند.

تمرکز: OKR ها به سازمان ها کمک می کنند تا تلاش های خود را روی اهداف کوچک متمرکز کنند و مسیر روشنی به تیم ها ارائه دهند.

همسویی: OKR ها روشی را برای کل سازمان فراهم می کنند تا اهداف خود را در هر لایه با اولویت های سطح بالای خود و با هدف نهایی خود هماهنگ کند.

تعهد: کار با OKR ها نیازمند تعهد جمعی همه شرکت کنندگان است. این تعهد تضمین می کند که تیم ها به اهداف متعهد باقی می مانند و پاسخگویی و فداکاری را تقویت می کنند.

ردیابی: OKR ها به یک تیم یا سازمان اجازه می دهد تا پیشرفت خود را به سمت یک هدف پیگیری کند و زودتر بداند چه زمانی باید تاکتیک ها را تغییر دهد.

کشش: OKR ها تیم ها را برای تعیین اهداف بلندپروازانه فراتر از عملیات های معمول توانمند می کنند. این طرز فکر باعث تغییر معنادار می شود و تیم ها را به سمت دستاوردهای مهم سوق می دهد.

تفاوت KPI وOKR

اکنون که می‌دانید OKRها به چه معنا هستند، احتمالاً از خود می‌پرسید: تفاوت بین اهداف و نتایج کلیدی (OKR) و شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) چیست؟

آنها دو نوع هدف متفاوت با اهداف متفاوت هستند. بیایید نگاهی دقیق تر به تفاوت آنها بیندازیم:

تفاوت اصلی بین یک OKR و یک KPI این است که شاخص های کلیدی عملکرد تصویری از نحوه عملکرد کسب وکار شما در حال حاضر به سمت اهدافتان ارائه می دهند. در مقابل، اهداف و نتایج کلیدی به طور گسترده تری تعریف می شوند و بر آینده سازمان تمرکز می کنند.

KPI ها آنها نوعی ابزار اندازه گیری عملکرد هستند که موفقیت، خروجی، کمیت یا کیفیت یک فرآیند یا فعالیت در حال انجام را ارزیابی می کنند. این فرآیندها یا فعالیت ها معمولاً از قبل در تیم ها و سازمان شما وجود دارد.

از سوی دیگر OKR ها حلقه گمشده بین جاه طلبی و واقعیت را فراهم می کنند. آنها به شما کمک می کنند وضعیت موجود را بشکنید و شما را به قلمروی جدید و اغلب ناشناخته ببرند. اگر رویای بزرگی دارید، چیزی که دوست دارید سازمان یا تیم (های) شما در آینده به آن دست یابند، به OKRهایی نیاز دارید که شما را به آنجا برساند.

صرف نظر از انواع مختلف اهداف، OKRها و KPIها به خوبی با هم کار می کنند. ارزش زیادی در ترکیب این دو با هم وجود دارد – آنها همه ابزارها را برای مدیریت سلامت کل سازمان در اختیار شما قرار می دهند.

بیایید تصور کنیم که سازمان شما یک ماشین است و شما در حال رانندگی به سمت مقصد خود هستید. KPI شما همان چیزی است که روی داشبورد ماشین خود پیدا خواهید کرد، مانند سنجش دمای موتور و سوخت. اینها مواردی هستند که باید دائماً مراقب آنها باشید تا مطمئن شوید موتور شما بیش از حد گرم نمی شود و بنزین شما تمام نمی شود. از سوی دیگر، OKR های شما مانند نقشه راه شما هستند که شما را به سمت مقصدتان راهنمایی می کند. اینها همه اهداف موقتی هستند که هر از گاهی تغییر خواهند کرد. بنابراین، هنگامی که از نقطه عطفی عبور کردید (به سمت مقصد خود)، سپس روی نقطه بعدی تمرکز خواهید کرد.

OKRKPI
اهداف متمرکز بر نتیجهاعدادی که سلامت کسب و کار را اندازه گیری می کنند
برنامه های جسورانه برای آیندهنظارت بر وضعیت فعلی
هر سال یا سه ماهه بازنشانی می شوداهداف مداوم
انعطاف پذیر، در طول زمان تغییر می کندسفت و سخت، کمتر در طول زمان تغییر می کند
مسیر فعالیت های تجاری را مشخص می کندعملکرد کسب و کار را تجزیه و تحلیل می کند
تفاوت KPI وOKR

چگونه OKR عالی بنویسیم

خوب نوشتن OKR می تواند باعث موفقیت یا شکست یک OKR شود. یک OKR به خوبی نوشته شده، تیم ها و افراد را به سمت یک نتیجه دلخواه الهام می بخشد و هدایت می کند. با این حال، یک OKR ضعیف می‌تواند باعث بی‌انگیختگی و عدم جهت‌گیری شود، و برای تیم‌ها و افراد وقت و تلاش را از دست بدهد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام نوشتن OKR خود در نظر داشته باشید.

تعیین اهداف

اولاً، خوب است توجه داشته باشید که 3 نوع اصلی هدف وجود دارد: ساختن، بهبود و نوآوری. یک هدف می‌تواند به شما کمک کند چیزی بسازید که قبلاً وجود نداشته است (بسازید)، چیزی (یعنی یک فرآیند یا محصول) را بهتر بسازید (بهبود دهید)، یا حتی ممکن است مجبور شوید چیزی را که قبلاً وجود دارد (نوآوری) به طور کامل بازنگری کنید.  هنگام ایجاد هدف خود، نتیجه را در ذهن داشته باشید و از آن اطمینان حاصل کنید:

جهت‌دار و الهام‌بخش است: از زبانی استفاده کنید که نه تنها بر هدفی که می‌خواهید به آن دست یابید تمرکز کند، بلکه تیم‌های شما را برای کار روی آن و رسیدن به آن ترغیب و درگیر کند.

بلندپروازانه و در عین حال واقع بینانه: OKR ها شما را فراتر از وضعیت موجود سوق می دهند – اهداف شما باید شما را تشویق کنند که از منطقه راحتی خود خارج شوید و در عین حال واقع بینانه باشید.

قابل درکباشد: برای اطمینان از اینکه مردم مسیری را که به آن می‌روند را درک می‌کنند، مطمئن شوید که عنوان هدف شما واضح و مختصر است. و از اصطلاحات فنی استفاده نکنید. شما همیشه می توانید زمینه بیشتری را در توضیحات ارائه دهید.

معیاری را شامل نمی شود: اهداف، موضوع را تعیین می کنند و نتیجه اولویت بندی شده ای را که می خواهید به دست آورید، به شما منتقل می کنند. اندازه گیری را به نتایج کلیدی خود بسپارید.

همسو باشد: اهداف می توانند اهداف متعددی را دنبال کنند – آنها می توانند مستقیماً از استراتژی شما، OKR دیگر یا بهبود KPI پشتیبانی کنند. این امکان وجود دارد که همسویی وجود نداشته باشد. توسعه شخصی اهداف می توانند در این دسته قرار گیرند.

محدود به زمان باشد: برای اطمینان از اینکه در حال یادگیری و فشار برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود هستید، تعیین ضرب الاجل برای اهداف خود بسیار مهم است. یک ربع یا یک سال

تعیین نتایج کلیدی

هنگامی که هدف خود را تنظیم کردید، گام بعدی ایجاد نتایج کلیدی است که معنای دستیابی به هدف شما را تعریف و ارتباط می دهد و اینکه آیا به هدف خود نزدیک هستید یا خیر.نتایج کلیدی شما باید این باشد:

متمرکز بر نتیجه: نتایج کلیدی نتایجی هستند که می‌خواهید تا پایان بازه زمانی به دست آورید. به یاد داشته باشید: نتایج کلیدی وظایف یا کارهایی نیستند، بلکه تعیین می کنند که آیا به هدف خود دست یافته اید یا خیر.

قابل اندازه‌گیری: نتایج کلیدی باید معیاری واضح و قابل اندازه‌گیری داشته باشند.

مرتبط: نتایج کلیدی شما خاص و مرتبط با هدفی است که می‌خواهید به آن برسید. آنها باید روشن کنند که دستیابی به هدف به چه معناست.

جاه طلب و در عین حال واقع بینانه: هنگام تنظیم نتایج کلیدی برای کمک به شکستن وضعیت موجود، از فشار دادن محدودیت های خود نترسید، اما مراقب باشید که در دایره نفوذ شما قرار گیرد.

متعادل: بهترین کار این است که بیش از 5 نتیجه کلیدی برای هر هدف تعیین نکنید. در حالی که داشتن نتایج کلیدی بسیار کم ممکن است تصویر کامل را ارائه نکند، داشتن تعداد زیاد نتایج منجر به از دست دادن تمرکز می شود.

زمان استفاده از OKR

تعیین اهداف خاص و چالش برانگیز می تواند به افزایش تعامل و رضایت کارکنان کمک کند. OKR ها می توانند برای تعیین اهداف فصلی، دوسالانه یا سالانه، بسته به نیازهای یک سازمان، و همچنین آنچه که تیم روی آن توافق دارد، مورد استفاده قرار گیرند.

OKR ها به ویژه با افزایش کار از راه دور مفید واقع شده اند، زیرا این چارچوب گردش کار کارآمد را تشویق می کند، ارتباطات را ممکن می سازد و کارمندان را با اهداف شرکت هماهنگ می کند، حتی زمانی که آن ها در مکان های مختلف پخش می شوند.

چند نمونهOKR

OKR بازاریابی

هدف: افزایش آگاهی از برند در سال1402

نتایج کلیدی:

حداقل 10000 دنبال کننده جدید در اینستاگرام به دست آورید

15 مشارکت تأثیرگذار ایجاد کنید

افزایش 3 درصدی نرخ تبدیل

OKRمنابع انسانی

هدف: ایجاد تأثیر و مشارکت کارکنان

نتیجه کلیدی: افزایش رضایت کارکنان تا 20 درصد

نتیجه کلیدی: دستیابی به 90 درصد مشارکت کارکنان در نظرسنجی تعامل

نتیجه کلیدی: دو بازخورد مثبت مدیر

OKRفروش

هدف : رشد درآمد و جذب مشتری

نتایج کلیدی :

افزایش 20 درصدی درآمد فروش ماهانه

گسترش پایگاه مشتریان با به دست آوردن 100 مشتری جدید در سه ماهه آینده

بهبود 15 درصدی نرخ تبدیل فروش از لیدها به فرصت ها

کسب نمره رضایت مشتری 9 یا بالاتر از طریق نظرسنجی های پس از فروش و تحلیل بازخورد .

Allbirds

هدف Allbirds: ایجاد کمترین ردپای کربن در صنعت

نتیجه کلیدی: زنجیره تامین و زیرساخت حمل و نقل 100٪ ضایعات صفر.

نتیجه کلیدی: پرداخت 100٪ جبران کربن برای انتشار دی اکسید کربن محاسبه شده.

نتیجه کلیدی: 25 درصد مواد قابل کمپوست هستند.

نتیجه کلیدی: 75 درصد مواد زیست تخریب پذیر هستند.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست