بازاریابی اتحاد یک استراتژی بازاریابی است که در آن دو یا چند شرکت تجاری تصمیم میگیرند به یکدیگر در تبلیغ یا ترویج محصولات هر یک از اعضا کمک کنند.بازاریابی اتحاد، پیوستن به دو یا چند سازمان با هدف به اشتراک گذاشتن استراتژی بازاریابی، ترویج مفاهیم، خدمات یا محصولات است.
در بازاریابی اتحاد، شرکتها ایدهها و مفاهیم مختلفی از جمله استراتژیهای بازاریابی و حتی بودجه را برای کمک به ارتقای محصولات و خدمات خود به اشتراک میگذارند.جهانی شدن بازار جهانی چالش های جدیدی را برای تجارت ایجاد می کند.با توجه به افزایش سطح رقابت، بسیاری از شرکت ها تمایل دارند محصولات یا خدمات خود را در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه گسترش دهند.
بازاریابی اتحاد به کمک می آید.این به شرکای تجاری اجازه می دهد تا با هم برنامه ریزی کنند و طرح های مختلف را اجرا کنند و هزینه های اضافی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
این استراتژی برای مشاغل تازه تاسیس سودمند است. با همکاری یکدیگر، آنها می توانند نتایج بهتری را ایجاد کنند، که اگر به تنهایی انجام شود ممکن است دشوارتر و پرهزینه تر باشد.
بازاریابی ائتلافی اغلب زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت در تجربه تکنولوژیکی قوی باشد، در حالی که شرکت دوم قادر به ارائه سرمایه، استراتژی بازاریابی یا شهرت قابل اعتمادی باشد.
انواع اتحاد
اتحادیه های کسب وکارهای غیررقابتی
این اتحاد زمانی شکل می گیرد که دو یا چند سازمان برای ارائه خدمات نهایی به یک مشتری با یکدیگر متحد شوند.به عنوان مثال، کسب وکار فروش خودرو و تعمیر خودرو برای خدمت به مشتری با یکدیگر متحد می شوند.
اتحادهای مقصد
اینجاست که سازمان صنعت گردشگری منابع بازاریابی را ادغام می کند تا محل یا مقصد خود را به گردشگری ارتقا دهد.به عنوان مثال، صنعت گردشگری در اقیانوس آرام جنوبی که در آن سازمان های منفرد منابع بازاریابی ضعیفی دارند، شرکتی برای ترویج اکوتوریسم.
اتحادهای فن آوری
این یک فرم برای تبلیغ دستگاه ها یا مفاهیم جدید و پیوستن منابع و قدرت بازاریابی به یکدیگر است.این اتحاد برای جلوگیری از شکست در رقابت با فن آوری جایگزین و اطمینان از اینکه آن ها فرصت تحقیق و توسعه فن آوری را دارند، استفاده می شد.
اتحاد برای گسترش به بازارهای جدید
این امر زمانی مفید است که یک سازمان نیازمند سرمایه گذاری عظیم منابع و توسعه کانال های توزیع جدید باشد.به عنوان مثال، ایجاد یک بازار بین المللی نیازمند اتحاد با یک شرکت داخلی برای ورود به بازار خارجی جدید است.
توسعه داخلی
این شکل از اتحاد با داشتن منابع و قدرت بازاریابی بیشتر به سازمان کمک می کند تا در داخل کشور گسترش یابد.به عنوان مثال، اتحاد بین پپسی و استارباکس یک شبکه توزیع بزرگ تر برای نوشیدنی آماده ایجاد می کند که بدون رقابت مستقیم به هر دو سازمان درآمد می دهد.مثال دیگر می تواند اتحاد شرکت ژاپنی بین شرکت سونی و اریکسون برای فروش تلفن های همراه با یکدیگر باشد.
مزایا و معایب اتحاد استراتژیک
هر چیزی مزایا و معایب خود را دارد و اتحاد استراتژیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
مزایا
یک اتحاد استراتژیک به سازمان کمک می کند تا به بخش ها و بخش های جدید بازار نفوذ کند.به عنوان مثال، یک اتحاد استراتژیک با یک سازمان خارجی درهای جدیدی را برای یک تجارت برای دسترسی به بازارهای خارج از کشور و گسترش پایگاه مشتریان خود باز می کند.
هنگامی که سازمان ها یک اتحاد استراتژیک ایجاد می کنند، منابع و تخصص خود را برای دستیابی به یک هدف مشترک ترکیب می کنند.معنای اتحاد استراتژیک این است که به هر سازمان شرکت کننده اجازه می دهد تا از مهارت ها و تجربیات یکدیگر بیاموزد و خدمات خود را افزایش دهد.اتحاد استراتژیک به سازمانها کمک میکند تا با کاهش هزینهها و افزایش تولید از طریق منابع مشترک، صرفهجویی در مقیاس ایجاد کنند.
معایب
هر سازمان شرکت کننده در یک اتحاد استراتژیک با فرهنگ کاری منحصر به فرد خود متفاوت است.وقتی چنین سازمانهایی با هم میآیند، ممکن است منجر به تضاد فرهنگی با بحثهایی در مورد ترجیح دادن سیاستهای یک سازمان به دیگری شود.
یک اتحاد استراتژیک خطر افتادن طعمه مشارکت نابرابر سازمانهای درگیر را دارد.یکی از سازمانها ممکن است بدون بهرهمندی از مزایای بیشتر، زمان بیشتری را در مقایسه با سازمانهای دیگر در اختیار سرمایهگذاری قرار دهد.
عدم اعتماد و ارتباط بین سازمان های مشارکت کننده در یک اتحاد استراتژیک می تواند منجر به تعارض شود.یک اتحاد استراتژیک می تواند به طور قابل توجهی وضعیت یک سازمان را در یک محیط تجاری پرشتاب با اجازه دادن به آن برای نوآوری و پیشی گرفتن سریع از رقبای خود، ارتقا دهد.
با این حال، اگر همه سازمانهای شرکتکننده به طور کامل به ایده کسبوکار جدید متعهد نباشند و نتوانند به اندازه کافی وزن خود را تحمل کنند، این پتانسیل را نیز دارد که از مسیر خارج شود.
مثال هایی از بازاریابی اتحاد
نمونه های موفق بسیاری از بازاریابی اتحاد وجود دارد.
Spotify و Uber
یک مثال برجسته از بازاریابی اتحاد، مشارکت بین Spotify و Uber است.اتحاد استراتژیک بین دو سازمان به کاربران Uber اجازه می دهد تا به Spotify متصل شوند و موسیقی مورد علاقه خود را هنگام سواری پخش کنند. این تجربه شخصی نه تنها به اوبر برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود می دهد، بلکه به Spotify کمک می کند تا به پایگاه مشتریان گسترده تری دسترسی پیدا کند.سواران اوبر تشویق میشوند تا برای طیف وسیعتری از موسیقی در Spotify Premium مشترک شوند.
MasterCardو Apple Pay
همکاری اپل با مستر کارت یکی دیگر از نمونه های اتحاد استراتژیک است.اپل همزمان با راهاندازی سیستم Apple Pay برای تراکنشهای بدون تماس، با MasterCard همکاری کرد.مشتریان مسترکارت می توانند کارت خود را با آیفون جفت کنند تا بدون نیاز به استفاده از کارت فیزیکی پرداخت کنند.از طریق این اتحاد استراتژیک، مسترکارت توانست حضور برند خود را با ارتباط با یک سازمان پیشرو مانند اپل افزایش دهد. تخصص مسترکارت به اپل کمک کرد تا Apple Pay را با رفع اشکالات و حل مشکلات مشتریان به سرعت و کارآمد اصلاح کند.
Starbucks و United Airlines
Starbucksدر ابتدای توسعه خود با کتابفروشی ها و همچنین با United Airlines همکاری کرد، جایی که در پروازها به مسافران قهوه با آرم شرکت ارائه می شد.
Barnes & NobleوStarbucks
چه ترکیبی بهتر از کتاب و قهوه؟ در سال 1993، استارباکس یک اتحاد استراتژیک با کتابفروشی های زنجیره ای آمریکایی Barnes & Noble ایجاد کرد و شعبه های Starbucks را در فروشگاه های Barnes & Noble باز کرد.
افرادی که در بارنز اند نوبل به دنبال کتاب می گشتند، شروع به توقف در استارباکس برای یک استراحت ونوشیدن قهوه کردند، در حالی که استارباکس افرادی را که می خواستند قهوه روزانه خود را به کتابفروشی می خواستند جذب کند.
هر دو شرکت از پایگاه مشتریان بیشتری بهره مند شدند و توانستند بازار خود را به طور قابل توجهی گسترش دهند. این مشارکت همچنین به Barnes & Noble اجازه داد تا از آزمون زمان جان سالم به در ببرد و به عنوان یک کتابفروشی فیزیکی حتی با افزایش فرمت های دیجیتال به فعالیت خود ادامه دهد.