جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

هوش بازاریابی چیست؟

هوش بازاریابی

فهرست مطالب

هوش بازاریابی (MI) اطلاعات روزمره مربوط به بازارهای یک شرکت است که به طور خاص به منظور تصمیم گیری دقیق و مطمئن در تعیین فرصت بازار، استراتژی نفوذ در بازار و معیارهای توسعه بازار جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود.بدیهی است که بازاریابی یکی از ارکان یک کسب و کار موفق است. بنابراین، ایجاد برنامه‌های بازاریابی پایدار و قوی اولویت اصلی در سراسر صنایع است.

اما چگونه می توان به آن دست یافت؟  خوب، همانطور که برای بسیاری از سوالات حیاتی در تجارت مدرن، پاسخ در داده ها نهفته است.استراتژی‌های عالی از دانش درباره بازارها ناشی می‌شوند، به این معنی که آنها به خوبی از طریق داده‌های جامد آگاه هستند.هوش بازاریابی دقیقاً با چنین دانشی سروکار دارد که به بهبود همه جنبه های بازاریابی در تجارت معاصر کمک می کند.

اهمیت هوش بازاریابی

هوش بازاریابی نقشی حیاتی در کسب و کارها و بازارها دارد. فرآیند هوش تجاری عمدتاً بر عوامل داخلی مانند نرخ ها و فرآیندها متمرکز است در حالی که هوش بازاریابی بر وضعیت کلی فعلی بازار متمرکز است.

در زیر به اهمیت هوش بازاریابی اشاره شده است:

1. درباره مخاطب هدف بیشتر بدانید: فرآیند هوش بازاریابی با درک الگوهای خرید مشتریان، نیازها و انتظارات آنها به کمک انجام نظرسنجی ها و آزمون ها به شناخت بیشتر مخاطبان هدف کمک می کند.این امر ضروری است زیرا انتظارات هر مشتری با یکدیگر متفاوت است.هوش بازاریابی به شناخت نیازهای مخاطب کمک می کند.سپس کسب‌وکارها می‌توانند درباره مخاطبان هدف و محصولات و خدمات آنها بیشتر مطالعه کنند.

2. موقعیت خود را در بازار بشناسید: هوش بازاریابی به شناخت موقعیت شرکت شما در بازار کمک می کند، زیرا بازار از رقبای زیادی تشکیل شده است و هر رقیب با یکدیگر متفاوت است.اگرچه ممکن است هدف رقبا یکسان باشد، اما نوع خدمات و محصول ارائه شده متفاوت است.بنابراین هر رقیب جایگاه متفاوتی در بازار دارد.هوش بازاریابی در مورد حرکات و موقعیت رقبا، آنچه مشتریان به آن علاقه دارند و غیره می گوید.  این تحلیل به شناخت موقعیت و سپس رشد متناسب کمک می کند.

3. مطالعه در مورد محصول یا خدمات: انجام یک نظرسنجی هوش بازاریابی به مطالعه بیشتر در مورد محصولات و خدمات، ویژگی های محصولی که مشتریان به آن علاقه مند هستند و همچنین ویژگی هایی که به آن علاقه مند نیستند کمک می کند.

هوش بازاریابی به درک ویژگی های محصولی که مشتریان به آن علاقه مند هستند، قیمت تمام شده محصولاتی که برای مشتریان مقرون به صرفه است، کیفیت محصولاتی که در آن مشتریان راضی هستند و استراتژی بازاریابی مورد استفاده برای جذب تعداد بیشتری از دریافت کنندگان، کمک می کند.

4. راه اندازی خدمات و محصولات جدید: هوش بازاریابی به درک روندهای بازار و مشتریان کمک می کند. این تجزیه و تحلیل به عرضه خدمات و محصولات جدید در بازار که مورد نیاز یا تقاضای مشتریان است کمک می کند.شرکت ها می توانند چنین محصولاتی را عرضه کنند که به راحتی در بازار وجود ندارد.چنین محصولاتی همچنین به جلب توجه بیشتر مشتریان و کسب جایگاه در بازار رقابتی کمک می کند.

5. بهبود کیفیت محصولات و خدمات: مزیت اصلی هوش بازاریابی این است که به مطالعه نظرات مشتریان کمک می کند.کیفیت محصولات دغدغه اصلی همه مشتریان است.بنابراین، پس از هوش بازاریابی، شرکت ها می توانند اقدامات پیشگیرانه و تغییر استراتژی های خود را برای ارائه محصولات و خدمات با بهترین کیفیت انجام دهند.

4 نوع کلیدی هوش بازاریابی

  چهار دسته اصلی از تحقیقات هوش بازاریابی وجود دارد که هر کدام نقطه کانونی خاص خود را دارند.

1. هوش تحقیق بازار

این دسته بر بازار یک شرکت متمرکز است و شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد مخاطبان هدف برای یک محصول یا خدمات است.نوع داده ها شامل جمعیت شناسی مشتری مانند سن، درآمد و موقعیت جغرافیایی و همچنین رفتار، ترجیحات و نیازهای مخاطبان هدف است.

اطلاعات تحقیقات بازار معمولاً از طریق نظرسنجی مشتریان و گروه‌های متمرکز جمع‌آوری می‌شود.کسب‌وکارها همچنین می‌توانند سایر روش‌های تحقیقاتی را با مشارکت مشاوران و سایر فروشندگان شخص ثالث درگیر در فعالیت‌های بازاریابی شرکت به کار گیرند.

2. هوش مشتری

مشتریان منبع غنی تحقیقات هوش بازار هستند.کسب‌وکارها به طور معمول اطلاعاتی درباره مشتریان فردی، از جمله رفتار خرید، ترجیحات خرید، عادات خرید، و بازخوردی که از طریق نظرسنجی‌ها یا بررسی‌های آنلاین ارائه می‌کنند، جمع‌آوری می‌کنند.همه این داده ها را می توان به عنوان بخشی از یک استراتژی هوشمند بازاریابی جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.

3. هوش رقیب

هوش رقیب بخش کلیدی هوش بازاریابی است.رقبا اطلاعات محصول و قیمت را در اختیار مردم قرار می دهند و این علوفه غنی است که باید در استراتژی های بازاریابی هوشمند رقابتی جمع آوری و استفاده شود.  برخی از رقبا نیز ممکن است اطلاعات رقابتی در مورد استراتژی های بازاریابی و سهم بازار خود را از طریق پرونده های عمومی، مقالات صنعتی یا آنلاین (مانند وب سایت خود) ارائه دهند.

4. هوش محصول

جمع آوری اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات رقیب – مانند ویژگی های کلیدی، کیفیت و قیمت – آسان است، چه از بروشورهای بازاریابی، تبلیغات، یا داده های مالی و تجزیه و تحلیل.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند اطلاعات مربوط به محصول را از نظرسنجی‌ها و نظرسنجی‌های مخاطبان هدف جمع‌آوری کنند، که به آنها کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه پیشنهادات آنها در برابر رقابت در بازار قرار می‌گیرد.

انواع هوش بازاریابی

تحقیقات بازاریابی یک موضوع گسترده است.به زمان بیشتری برای تولید داده های کارآمد نیاز دارد.از این رو روش ها و استراتژی های کیفی مختلفی توسط سازمان ها و شرکت ها استفاده می شود. برخی از متداول ترین روش های مورد استفاده برای چنین جمع آوری داده ها در زیر آورده شده است.

مصاحبه های شخصی

مصاحبه های شخصی معمولا طولانی، وقت گیر و پرهزینه هستند اما اطلاعات مرتبط و کارآمدی را ارائه می دهند.در این روش کارکنان یک شرکت یا سازمان به صورت چهره به چهره با مشتریان ارتباط برقرار می کنند. به درک انتظارات مشتری و دریافت بازخورد واقعی از آنها کمک می کند.  با این حال، مصاحبه های شخصی با مشتری نمی تواند به درک جزئیات همه موضوعات کمک کند.  بنابراین این نوع روش بیشتر توسط شرکت ها استفاده نمی شود.

نظرسنجی

نظرسنجی ها شامل مجموعه ای از سوالات ثابت و از پیش تعیین شده است که از مشتریان پرسیده می شود.اگر مشتریان بیشتری نظرسنجی ها را پر کنند، پاسخ ها و اطلاعات بیشتری جمع آوری می شود. در مدت زمان بسیار کوتاهی، نظرسنجی ها به دریافت پاسخ های متفاوت از چندین مشتری کمک می کند.

نظرسنجی ها با توجه به نیاز و در دسترس بودن به اشکال مختلف انجام می شود.  در زیر انواع مختلفی از نظرسنجی ها توسط شرکت ها انجام می شود.

نظرسنجی آنلاین:در عصر تکنولوژی امروز، نظرسنجی‌های آنلاین یکی از بهترین راه‌ها برای نظرسنجی در زمان کمتر و تعداد بیشتری از کاربران محسوب می‌شوند.

  امروزه اکثر مشتریان نیز به دلیل سهولت و زمان کمتر، ترجیح می دهند نظرسنجی آنلاین انجام دهند. اغلب اوقات یک فرم ساده گوگل بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود و آنها پاسخ های خود را به صورت پاسخ از طریق فرم های گوگل ارائه می دهند.

نظرسنجی پستی: نظرسنجی پستی یکی از ارزان ترین راه ها برای جمع آوری داده ها و پاسخ ها در نظر گرفته می شود. بررسی پستی شامل دو چیز است. یا پرسشنامه یا نظرسنجیدر پرسشنامه یک سری سوالات وجود دارد که بر روی کاغذ یا به صورت پست آنلاین چاپ شده است و کاربران باید بهترین پاسخ خود را به آن ارائه دهند.در نظرسنجی ها فقط یک سوال وجود دارد و کاربران باید تنها یکی از گزینه ها را انتخاب کنند.

نظرسنجی تلفنی: نظرسنجی های تلفنی پرهزینه تر از نظرسنجی های پستی هستند. در نظرسنجی های تلفنی، کارکنان شرکت باید شخصاً با مشتریان تماس بگیرند.  درگیر کردن مشتریان به طوری که آنها بتوانند با علاقه پاسخ دهند، مهم ترین و متفاوت ترین کار در نظرسنجی های تلفنی است.از این رو یکی از روش های وقت گیر محسوب می شوند.افراد یا مشتریان بسیار کمتری به کارمندان گوش می دهند و به آنها پاسخ های مناسب می دهند، در حالی که بسیاری از آنها خیلی زود به تماس پایان می دهند.

فرم ها

فرم ها نیز یکی از راه های آسان برای جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته می شوند.فرم شامل سوالات مختلفی به همراه گزینه های پاسخگویی آنها می باشد یا حتی گاهی کاربران می توانند پاسخ خود را مشخص کنند.  این روش به زمان بسیار کمی نیاز دارد. اکثر فرم ها فرم های گوگل هستند یا می توانند برگه های اکسل نیز باشند.  این فرم ها از طریق پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی آنلاین در بین مشتریان پخش می شوند.

مشاهده

بسیاری از اوقات دیگر روش های مورد استفاده برای جمع آوری داده ها، داده های مرتبط و واقعی را ارائه نمی دهند.  بنابراین، روش مشاهده در اینجا کار می کند. مشاهده به درک الگوهای خرید مشتریان و علایق آنها کمک می کند.  در مورد ترجیحات مشتریان، علاقه و ناپسندی آنها، عادات مشتری، کیفیت محصول و قیمتی که با آن راحت هستند می گوید.درک درست الگوهای مشتریان از طریق مشاهده به شرکت ها کمک می کند تا روش ها و استراتژی های خود را تغییر دهند یا به روز کنند.

گروه های متمرکز

برای ارائه یک بازار هدف، گروهی از افراد برای نمایندگی یک گروه متمرکز انتخاب می شوند. با کمک نظرسنجی های ایجاد شده توسط گروه متمرکز، شرکت ها می توانند اطلاعاتی در مورد مشتریان به روز کنند یا به دست آورند.

  گروه های متمرکز می توانند در حالت آنلاین یا آفلاین کار کنند. برای این کار به فردی نیاز است که همچنان از گروه منتخب سوال بپرسد.  اغلب اوقات همه در مورد موضوع دیدگاه های متفاوتی دارند.  با کمک یک گروه فوکوس، یک شرکت می تواند نظر مشتریان را در مورد نکات مختلفی مانند رنگ، اندازه، قیمت، دوام و سادگی محصول جلب کند.

پیاده سازی هوش بازاریابی

در صورتی که این پنج مرحله کلیدی را دنبال کنید، پایه گذاری یک برنامه هوشمند بازاریابی قوی برای سازمان شما ساده است.

مرحله 1: شناسایی اهداف و منابع داده

اهداف بازاریابی را که می خواهید به آن برسید، تعریف کنید، مانند افزایش فروش، بهبود حفظ مشتری، یا گسترش به بازارهای جدید.سپس، منابع داده مرتبط با اهداف خود را شناسایی کنید، مانند داده های مشتری، گزارش های تحقیقات بازار، اطلاعات رقبا و روندهای صنعت.

مرحله 2: روش های جمع آوری داده ها را انتخاب کنید

مناسب‌ترین روش‌های جمع‌آوری داده‌ها، مانند نظرسنجی، گروه‌های تمرکز، فرم‌های بازخورد مشتری، نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، تجزیه و تحلیل وب یا گزارش‌های تحقیقات بازار را انتخاب کنید.

و فراموش نکنید که تماس های تلفنی را نیز درج کنید.آنها یکی از با ارزش ترین منابع داده برای هوش بازاریابی هستند زیرا صدای واقعی مشتری را به تصویر می کشند.

مرحله 3: تجزیه و تحلیل داده ها

از ابزارهای آماری و تحلیلی برای پردازش و تفسیر داده‌های جمع‌آوری‌شده، شناسایی الگوها و روندها، و به دست آوردن بینش‌هایی استفاده کنید که می‌تواند به اطلاع‌رسانی در تصمیم‌های بازاریابی کمک کند، از مخاطبان برای هدف قرار دادن به انواع تبلیغات برای خرید، کجا و چه زمانی.

از ابزارهای آماری و تحلیلی برای پردازش و تفسیر داده‌های جمع‌آوری‌شده، شناسایی الگوها و روندها، و به دست آوردن بینش‌هایی استفاده کنید که می‌تواند به اطلاع‌رسانی در تصمیم‌های بازاریابی کمک کند، از مخاطبان برای هدف قرار دادن به انواع تبلیغات برای خرید، کجا و چه زمانی.

مرحله 4: توسعه و اجرای توصیه ها

استراتژی های بازاریابی توصیه شده را اجرا کنید، مانند توسعه محصولات جدید، راه اندازی کمپین های بازاریابی هدفمند، یا بهبود خدمات مشتری.

مرحله 5: نظارت و ارزیابی

برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده، کارآمدی ابتکارات هوشمند بازاریابی خود را به طور مستمر بررسی و ارزیابی کنید – و استراتژی های خود را به طور مداوم اصلاح کنید تا با پویایی های متغیر بازار، فعالیت های رقبا، ترجیحات مصرف کننده و موارد دیگر همگام شوید.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست