جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحلیل pestel(پستل) چیست؟

تحلیل pestel

فهرست مطالب

تحلیلpestel ابزاری است که برای به دست آوردن یک تصویر کلان از محیط خارجی یک صنعت استفاده می شود.تحلیل pestel ابزاری است که به سازمان ها اجازه می دهد تا عواملی را که ممکن است در حال و آینده بر تجارت تأثیر بگذارند، کشف و ارزیابی کنند.عوامل خارجی عبارتند از: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی، حقوقی و محیطی. کلمه “pestel” مخفف این شش عامل است.

هر یک از شش حوزه تحلیل شده در تجزیه و تحلیلPESTEL جنبه متفاوتی از محیط خارجی که کسب و کارها در آن فعالیت می کنند را نشان می دهد.با انجام تحلیل pestel، کسب و کارها می توانند بازارهای فعلی و بالقوه خود را بهتر درک کنند، ریسک ها و فرصت های بالقوه را شناسایی کنند و تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.

کاربرد تحلیل pestel؟

تحلیل پستل به درک حقیقت کمک می کند. به سازمان‌ها یا کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عوامل خارجی را که می‌توانند بر تصمیم‌گیری درون سازمان تأثیر بگذارند، ارزیابی کنند.درک این حقایق می تواند به سازمان ها کمک کند تا فرصت ها را به حداکثر برسانند و تهدیدات بالقوه را کاهش دهند.  در زیر کاربردهای مختلف آنالیز PEST آورده شده است:

برنامه ریزی بازاریابی

تحلیل پستل اطلاعات زیادی در مورد عوامل خارجی به کسب و کار شما می دهد.علاوه بر این، اطلاعات ضروری بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا طرح‌های تجاری را برای تحقق اهداف خاص بازار در یک بازه زمانی کوتاه اولویت‌بندی کنید.  این بدان معنی است که یک تجزیه و تحلیل موثر به رسیدن به اهداف تجاری و به حداکثر رساندن سود کمک می کند.

برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار

استفاده از گزارش تجزیه و تحلیل پستل می تواند هنگام شروع یک فرآیند برنامه ریزی تجاری مفید باشد.این به تیم مدیریت یک برنامه واضح برای پیگیری می دهد، از جمله موقعیت برند، اهداف رشد و ریسک های موجود.همچنین به کسب‌وکارها کمک می‌کند اعتبار محصولات و خدمات موجود را تعیین کرده و محصولات جدید را تعریف کنند.

تغییر سازمانی

تجزیه و تحلیل پستل ابزاری است که برای درک زمینه تغییر و اجرای تغییرات در حوزه های ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.  در بیشتر موارد تغییر سازمانی، بهتر است از تحلیل PESTLE و SWOT استفاده شود.  این به کسب‌وکارها امکان می‌دهد فرصت‌ها و تهدیدهای آتی را که حول نیروی کار می‌چرخند شناسایی کنند. به عنوان مثال، کمبود مهارت یا توانایی های نیروی کار.

برنامه ریزی نیروی کار

این فرآیندی است که استراتژی کسب و کار و افراد را ادغام می کند.تجزیه و تحلیل پستل می تواند به شناسایی تغییرات سرکش در کسب و کار کمک کند که ممکن است بر چشم انداز اشتغال آینده تأثیر زیادی بگذارد.سازمان ها دائماً در حال عبور از تغییرات در نیروی کار خود از شکاف های مهارتی افزایش یافته هستند.  مشاغل یا مهارت هایی که 10 سال پیش وجود نداشتند ممکن است ظاهر شوند و ساختار شرکت را تغییر دهند.

توسعه محصول

تجزیه و تحلیل پستل اطلاعات مهم بازار را در مورد واکنش مشتریان به کالاها یا خدمات ارائه می دهد.این به کسب و کارها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و بدانند که آیا به ساخت محصول ادامه دهند یا خیر.  همچنین به آنها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا کیفیت محصول را بهبود ببخشند یا نه، یا چه محصولی را بسازند و چه زمانی آن را عرضه کنند.

استراتژی ها، گزارش ها و پروژه های افراد

تجزیه و تحلیل پستل چارچوبی برای نگاه کردن به بیرون و پیش بینی آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد یا نباشد.  همچنین به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا هنگام ادغام استراتژی های افراد برای گسترش استراتژی سازمان، عناصر مهم را نادیده نگیرند. همچنین به تصمیم گیری در مورد تحقیقات مبتنی بر نتیجه کمک می کند.

چه عواملی بر تجزیه و تحلیلpestel تأثیر می گذارد؟

مخفف PESTLE مخفف عبارت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی، حقوقی و محیطی است. این شش عامل می توانند تأثیر فوق العاده ای بر کسب و کارها و سازمان ها داشته باشند. در زیر شش عامل تجزیه و تحلیل PESTLE آورده شده است:

تحلیل پستل

سیاسی(Political)

P مخفف سیاسی، اولین و یک عامل اساسی مدل تحلیل pestel است. عامل سیاسی تعیین می کند که چگونه سیاست دولت و دولت ممکن است بر یک تجارت تأثیر بگذارد. در اینجا ما الگوهای سیاست گذاری دولت را در مورد قوانین و مقررات تجاری مانند دستورالعمل های مالیاتی تجزیه و تحلیل می کنیم.

همچنین به روابط تجاری تا سیاسی و تأثیرات آنها بر بازار کلی می پردازد. ثبات یا بی ثباتی سیاسی در یک کشور و نتایج احتمالی آن. رفتار دولت با کسب و کارها به طور کلی. عوامل سیاسی با چنین مسائلی و بسیاری از مسائل دیگر سروکار دارند.

خلاصه عوامل فرعی سیاسی:

ثبات دولت

دستورالعمل مالیاتی

قوانین مالی

مقررات تجارت

مقررات ایمنی

قوانین استخدامی

چند مثال ممکن است شامل هجوم سرمایه از طرح حمایت از چک حقوقی، تغییر در تعرفه‌های واردات از چین و جنگ و درگیری ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین باشد.

سوالاتی که باید پرسید:

چه تغییراتی در فضای سیاسی رخ داده است؟

چگونه ممکن است این تغییرات بر سازمان ما تأثیر بگذارد؟

تهدیدات سیاسی که باید رصد کنید چیست؟

اقتصادی(Economic)

E مخفف اقتصادی است. اقتصاد به طور قابل توجهی بر عملیات سازمانی یک کسب و کار تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، قیمت تجهیزات و هزینه های نگهداری با افزایش تورم و نرخ بهره افزایش می یابد. همچنین با افزایش نرخ ارز، عوارض واردات مواد اولیه افزایش یافته و در نهایت منجر به افزایش قیمت کالا می شود. اقتصاد به طور مستقیم بر رشد و عملکرد صنعت تأثیر می گذارد. وضعیت مالی مصرف کننده نهایی نیز ضروری است. تولید مقرون به صرفه و با کیفیت، پایه یک کسب و کار موفق را قرار می دهد. تنها زمانی می توانیم به آن دست یابیم که عامل اقتصادی به دقت تحلیل شود.

خلاصه عوامل فرعی اقتصادی:

نرخ های تورم

نرخ بهره

رشد اقتصادی

نرخ اشتغال یا بیکاری

نرخ تبدیل ارز

هزینه های مواد اولیه

به عنوان مثال می توان به افزایش نرخ تورم، تغییرات و تغییر در هزینه های مصرف کننده، تغییرات در زنجیره تامین، منحنی های تقاضا و سلامت اقتصاد جهانی اشاره کرد.

این عوامل اقتصادی می توانند به اقتصاد محلی، اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی نگاه کنند.

سوالاتی که باید پرسید:

وضعیت سلامت اقتصاد در حال حاضر چگونه است؟

چه تاثیری ممکن است بر سازمان ما داشته باشد؟

چه عامل اقتصادی محلی ممکن است بر کسب و کار ما تأثیر بگذارد؟

اجتماعی(Social)

S برای اجتماعی است. این عامل به یک کسب و کار کمک می کند تا نیازهای مصرف کننده نهایی خود را درک کند. تمرکز بر محیط اجتماعی، رفتار عمومی و شناسایی روندهای نوظهور در میان مردم باقی می ماند. با ارزش ها، امیدها، خواسته ها و ترس های مشتریان سروکار دارد. همچنین بحث می کند که چه چیزی توده های عمومی را برانگیخته یا منزجر می کند و چرا. تجزیه و تحلیل دقیق عوامل اجتماعی برای یک برنامه تجاری و استراتژی خوب بسیار مهم است. عامل اجتماعی به شرکت ها کمک می کند تا یک تحلیل قوی از مشتری انجام دهند تا مشکلات مشتریان خود را با محصولات یا خدمات خود حل کنند.

خلاصه عوامل فرعی اجتماعی:

مشخصه های جمعیتی

سطوح تحصیلی

عرف و ارزش های جمعیت

گرایش های فرهنگی

نگرش تغییر می کند

تغییرات در سبک زندگی

فن آوری(Technological)

عوامل فناورانه میزان توسعه و نوآوری فناوری را در نظر می گیرند که می تواند یک بازار یا صنعت را تحت تأثیر قرار دهد. فناوری در حال رشد بیش از حد است و صنعت باید بتواند آن فناوری را در اسرع وقت به دست آورد تا قبل از اینکه رقابت بر بازار غلبه کند در رقابت باقی بماند.

فناوری نیز تهدیداتی را به همراه دارد. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که یک محصول خاص با یک جایگزین بسیار ارزان تر و پیشرفته تر از یک شرکت دیگر جایگزین شود. بنابراین، به روز نگه داشتن خود در مورد روندها و پیشرفت های جدید در یک صنعت ضروری است. هر سازمانی باید دارای آخرین تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه و ارتقای محصولات یا خدمات خود باشد.

خلاصه عوامل فرعی فناوری:

تغییرات در فناوری دیجیتال یا موبایل

اتوماسیون

پژوهش

توسعه

برخی از نمونه‌های اخیر عبارتند از ظهور ارزهای دیجیتال (که می‌تواند در دسته‌بندی اقتصادی نیز قرار گیرد)، ظهور فناوری محبوب کار از خانه، پیشرفت‌های هوش مصنوعی و حتی نگرانی‌ها در مورد امنیت سایبری یا سایر مسائل فناوری.

  این مهم است که در نظر بگیرید که چگونه فناوری می تواند هم فرصتی برای سازمان شما باشد و هم تهدیدی برای آن.

سوالاتی که باید پرسید:

فناوری در بازار ما چگونه تغییر کرده است؟ آیا این یک فرصت است یا تهدید؟

آیا از فناوری موجود به نفع کامل آن استفاده می کنید؟

فناوری نوظهور چقدر بر سازمان شما تأثیر می گذارد؟

برای یک سازمان بسیار مهم است که بداند چه چیزی قانونی و مجاز در قلمرو کشوری است که در آن فعالیت می کند. آنها همچنین باید از هرگونه تغییر احتمالی در قوانین یا قوانین کشور و تأثیر آن بر عملیات صنعتی آگاه باشند.

خلاصه عوامل فرعی حقوقی:

قانون استخدام

قانون مصرف کننده

سالم و امنیت عمومی

مقررات و محدودیت های تجارت محلی

مقررات و ممنوعیت های تجارت بین المللی

سوالاتی که باید پرسید:

چه تغییراتی در قوانین بین المللی، ملی و محلی ما بر سازمان ما تأثیر می گذارد؟

این تغییرات قانونی چگونه بر سازمان ما تأثیر مثبت یا منفی خواهد گذاشت؟

چه نیروهای قانونی ممکن است در افق باشد؟

محیطی(Environment)

یک مدل کسب و کار موفق به محیط اهمیت می دهد. ردپای کربن، تغییرات آب و هوایی و دفع زباله برای آن حیاتی است. همچنین، اثرات زیست محیطی برای تولید کم هزینه و کیفیت خوب ضروری است.

به عنوان مثال، یک محصول مناسب برای فضای سرد به جای سرمایه گذاری در تهویه مطبوع، باید در یک منطقه با دمای پایین تهیه شود. همچنین شرایط محیطی مناسب تضمین می کند که محصولات برای مدت طولانی تری خوب باقی می مانند

خلاصه عوامل فرعی محیطی:

اقلیم

رویه های بازیافت

رد پای کربن

دفع زباله

پایداری

سوالاتی که باید پرسید:

در حال حاضر چه عوامل محیطی بر ما تأثیر می گذارد؟

چه عوامل محیطی ممکن است در آینده بر ما تأثیر بگذارد؟

چه عوامل محیطی را باید رصد کنیم؟

مراحل انجام تحلیل pestel

انجام تجزیه و تحلیل pestel وظیفه ای است که هر سازمانی که می خواهد موفقیت خود را تضمین کند باید آن را انجام دهد. در اینجا مراحلی وجود دارد که به شما در رسیدن به آن کمک می کند:

طوفان فکری

4 عامل PEST: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری را بررسی کنید.

می‌توانید با گروه بزرگی از افراد حرف اول را بزنید یا به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس مشارکت‌های آنها را برای دریافت یک نمای کلی به اشتراک بگذارید.

از جمله سوالاتی که باید برای هر عنصر از تجزیه و تحلیل PEST در طوفان فکری پاسخ داده شود عبارتند از:

عامل سیاسی

چه سیاست‌های دولتی یا گروه‌های سیاسی می‌تواند به موفقیت ما کمک کند یا به آن آسیب برساند؟

آیا فضای سیاسی پایدار است یا احتمال تغییر آن وجود دارد؟

انتخابات محلی، ایالتی یا ملی زیر در کشور چه زمانی برگزار می شود؟ چگونه ممکن است این سیاست دولت یا منطقه را تغییر دهد؟

محتمل ترین مدعیان قدرت چه کسانی هستند؟ دیدگاه شما در مورد سیاست تجاری و سایر سیاست هایی که بر سازمان تأثیر می گذارد چیست؟

حقوق مالکیت و حاکمیت قانون چقدر توسعه یافته است و فساد و جرایم سازمان یافته چقدر گسترده است؟ این شرایط چگونه ممکن است تغییر کند، و این احتمال چگونه روی شما تأثیر می گذارد؟

آیا هر قانون معلق یا تغییرات مالیاتی می تواند بر تجارت شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد؟

مقررات کسب و کار، همراه با هرگونه تغییر برنامه ریزی شده، چگونه بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد؟ و آیا گرایشی به سمت مقررات یا مقررات زدایی وجود دارد؟

دولت چگونه به سیاست شرکت، مسئولیت اجتماعی شرکت، مسائل زیست محیطی و قوانین حمایت از مشتری رسیدگی می کند؟ این چه تأثیری دارد و آیا احتمال تغییر آن وجود دارد؟

زمانبندی احتمالی برای تغییرات قانونی پیشنهادی چیست؟

آیا عوامل سیاسی دیگری وجود دارد که می تواند تغییر کند؟

عامل اقتصادی

چه عوامل اقتصادی در آینده بر ما تأثیر خواهد گذاشت؟

عملکرد اقتصاد در حال حاضر چه تاثیری بر ما دارد؟

قیمت ها، درآمد و هزینه های ما چگونه تحت تأثیر هر عامل اقتصادی است؟

اقتصاد فعلی چقدر با ثبات است؟ آیا در حال رشد، راکد یا کاهش است؟

آیا نرخ های کلیدی ارز ثابت هستند یا به طور قابل توجهی متفاوت هستند؟

آیا سطح درآمد قابل تصرف مشتریان در حال افزایش است یا کاهش؟ احتمال تغییر این وضعیت در سال های آینده چگونه است؟

نرخ بیکاری چقدر است؟ آیا ایجاد نیروی کار ماهر آسان خواهد بود؟ یا استخدام نیروی کار ماهر گران خواهد بود؟

آیا مصرف کنندگان و مشاغل به راحتی به اعتبار دسترسی دارند؟ اگر نه، این چه تأثیری بر سازمان شما خواهد داشت؟

جهانی شدن چه تاثیری بر محیط اقتصادی دارد؟

آیا عوامل اقتصادی دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرم؟

عامل اجتماعی

چگونه باورها و ارزش های مشتریان ما بر عادات خرید آنها تأثیر می گذارد؟

روندهای فرهنگی و رفتار انسانی چگونه در تجارت ما نقش دارند؟

نرخ رشد جمعیت و مشخصات سنی چیست؟ چقدر احتمال دارد این تغییر کند؟

آیا تغییرات نسلی در نگرش احتمالاً بر کاری که انجام می دهید تأثیر می گذارد؟

سطح سلامت، آموزش و تحرک اجتماعی در جامعه شما چگونه است؟ آنها چگونه تغییر می کنند و این چه تأثیری دارد؟

چه الگوهای اشتغال، روندهای بازار کار، و نگرش نسبت به کار را می توانید مشاهده کنید؟

آیا آنها برای هر گروه سنی متفاوت هستند؟

چه نگرش ها و تابوهای اجتماعی می تواند بر تجارت تأثیر بگذارد؟ آیا اخیراً تغییرات اجتماعی-فرهنگی رخ داده است که می تواند بر این امر تأثیر بگذارد؟

چگونه باورهای مذهبی و انتخاب سبک زندگی بر جمعیت تأثیر می گذارد؟

آیا سایر عوامل اجتماعی-فرهنگی احتمالاً باعث تغییر در کسب و کار شما می شوند؟

عامل تکنولوژیکی

چه پیشرفت‌ها و نوآوری‌های تکنولوژیکی موجود یا در دست اقدام است؟

این فناوری چگونه بر عملیات ما تأثیر خواهد گذاشت؟

آیا فناوری جدیدی وجود دارد که ممکن است از آن استفاده کنید؟

آیا فناوری های جدیدی در افق هستند که می توانند کار یا صنعت شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهند؟

آیا هیچ رقیبی به فناوری های جدیدی دسترسی دارد که بتواند محصولات آنها را بازتعریف کند؟

دولت ها و مؤسسات آموزشی تحقیقات خود را در چه زمینه هایی متمرکز می کنند؟ آیا کاری هست که بتوانم از این مزیت استفاده کنم؟

تغییرات زیرساختی چگونه بر الگوهای کار (مثلاً سطوح کار از راه دور) تأثیر گذاشته است؟

آیا مراکز فناوری موجود وجود دارد که بتوانید با آنها کار کنید یا از آنها یاد بگیرید؟

آیا فاکتورهای فناوری دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرم؟

فرصت ها را شناسایی کنید

هنگامی که تغییراتی را که در محیط کسب و کار در حال وقوع است شناسایی کردید، زمان آن فرا رسیده است که هر یک از آنها را تجسم کنید و فرصت هایی را که می تواند برای سازمان شما ایجاد کند، بررسی کنید.

این مرحله به افراد مربوطه اجازه می دهد تا درگیر شوند و نظر خود را ارائه دهند. پس از آن، ایده های مشابه را گروه بندی کنید و موارد تکراری را حذف کنید. شما قادر خواهید بود نتایج قابل توجهی بگیرید.

تهدیدها را شناسایی کنید

مهم است که به این فکر کنید که چگونه این تغییرات ممکن است بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد. اگر این را به اندازه کافی زود درک کنید، می توانید از این مشکلات اجتناب کنید یا تأثیر آنها را به حداقل برسانید.

به عنوان مثال، اگر بخش اصلی بازار در حال افول جمعیتی باشد، آیا می توانید حوزه های دیگر بازار را باز کنید؟ یا اگر فناوری یک محصول ضروری را تهدید می کند، آیا می توانید آن فناوری را مهار کرده و محصول را بهبود ببخشید؟

به کارمندانتان اجازه دهید هر ایده را بر اساس تأثیری که فکر می کنند بر سازمان خواهد داشت، ارزیابی کنند.

تفاوت های قابل توجه در رتبه بندی ها را مورد بحث قرار دهید و از آنها بخواهید که استدلال خود را توضیح دهند و اگر نظر خود را تغییر دادند دوباره آن ایده ها را آزمایش کنید.

وقتی همه به عوامل مختلف فکر می کنند، همسو می شوند و چالش هایی را که دیگران با آن روبرو هستند بهتر تشخیص داده و درک می کنند.

اجرای اقدامات

اقداماتی را که برای بهره برداری از فرصت های مهم در طرح کسب و کار خود انجام خواهید داد، ایجاد کنید و گام های مناسبی را برای شناسایی ریسک های مهم، مدیریت آنها و حذف آنها بردارید.

در مواردی که خطرات قابل توجهی را شناسایی کرده اید، اقدامات مناسب را برای مدیریت یا حذف آنها انجام دهید.

تجزیه و تحلیل pestel یک نمای کلی از فرصت ها و تهدیدهای سازمان در حال حاضر و آینده ارائه می دهد. نتایج را با ذینفعان مربوطه به اشتراک بگذارید و از گزارش برای نظارت بر پیشرفت استفاده کنید.

برای اطلاع از تغییرات محیط خارجی و به روز نگه داشتن استراتژی ها و برنامه ها، لازم است این فرآیند به طور مرتب تکرار شود.

نکاتی برای انجام تحلیلpestel

پس از دانستن اینکه تجزیه و تحلیل pestel چیست و مراحل انجام آن چیست، نکاتی را برای شما داریم که به شما در اجرای موثر این فرآیند کمک می کند:

شرکت‌کنندگان را با دقت انتخاب کنید تا دانش تخصصی و همچنین دیدگاه تازه‌ای به مشتری ارائه دهید.

از فناوری برای درگیر کردن افراد ضروری در مکان‌های مختلف استفاده کنید و نظرات آنها را از دست ندهید.

با طوفان فکری به صورت فردی و ترکیب مشکلات برای به دست آوردن تصویر بزرگ، تفکر گروهی را به حداقل برسانید.

ایده های خاص را به جای ایده های کلی ارائه دهید.

در صورت امکان از داده های کمی برای تمرکز روی یک موضوع خاص استفاده کنید.

در جلسه زمان کافی برای مرتب سازی و اولویت بندی ایده ها اختصاص دهید.

نتایج را به ذینفعان منتقل می کند و به طور منظم فرآیند تجزیه و تحلیل را به روز می کند.

مزایای تحلیل pestel

تجزیه و تحلیل pestel عبارت است از:

ساده، آسان، مقرون به صرفه و سرراست

درک عمیق تری از کسب و کار ارائه می دهد

هوشیاری را بالا می برد

فرصت ها را به نمایش می گذارد

کسب و کار را منطبق می کند

به برنامه ریزی استراتژیک آینده کمک می کند

معایب تحلیل pestel

در حالی که یک ابزار برنامه ریزی استراتژیک قدرتمند است، تجزیه و تحلیل pestel:

نمی تواند تصویر کامل را ارائه دهد

وقت گیر است

تشنه داده است

نیاز به به روز رسانی منظم دارد

خطر سوء استفاده از اطلاعات

به دلیل سادگی، لزوما بهترین ابزار نیست.


نمونه تحلیل پستل

در تجزیه و تحلیل پستل خود از صنایع غذایی، عوامل خارجی زیر را بررسی کردیم:

سیاسی: صنعت غذا تحت تأثیر چارچوب های نظارتی جهانی است که توسط دولت ها برای رسیدگی به نگرانی های بهداشتی تحمیل شده است. این سیاست‌های بهداشتی و مقررات ایمنی مواد غذایی، شرکت‌های صنعت را به تطبیق برنامه‌های تجاری خود و معرفی گزینه‌های جدید در منوی خود سوق می‌دهد.  در همین حال، ارگان‌های دولتی یارانه‌ها و حمایت‌هایی را ارائه می‌کنند که بر رقابت‌پذیری در صنعت تأثیر می‌گذارد، در حالی که مقررات زیست‌محیطی به سمت کشاورزی پایدار بر شیوه‌های تولید تأثیر می‌گذارد.در عین حال، مالیات ها و موافقت نامه های تجاری بر واردات/صادرات و هزینه های کل تأثیر می گذارد.

اقتصادی: قدرت مخارج مصرف کننده و افزایش هزینه های نیروی کار در راس عوامل اقتصادی موثر بر صنایع غذایی قرار دارند. قیمت جهانی کالاها تأثیر مستقیمی بر رشد صنعت دارد، در حالی که تورم، هزینه های زنجیره تأمین و ثبات اقتصادی می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد صنایع غذایی داشته باشد.

اجتماعی: عوامل اجتماعی مؤثر بر صنعت غذا شامل روندهای سلامت و تندرستی، تنوع فرهنگی، تغییرات جمعیت شناختی و سبک زندگی، تأثیر رسانه های اجتماعی و سطح تحصیلات است.

فناوری: صنایع غذایی به فناوری‌های جدید تولید و ایمنی مواد غذایی، نوآوری‌های بسته‌بندی، اتوماسیون و رباتیک، پیشرفت‌های علوم تغذیه و حتی تجزیه و تحلیل داده‌ها وابسته است، زیرا پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده و بازاریابی شخصی‌شده را بهبود می‌بخشند!

حقوقی: قوانین استخدام و رفاه حیوانات، استانداردهای بهداشت و ایمنی مواد غذایی، الزامات برچسب‌گذاری و مقررات تبلیغاتی همگی بخشی از عوامل قانونی هستند که بر صنایع غذایی تأثیر می‌گذارند.

محیطی: صنایع غذایی به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی، کمبود آب، مصرف انرژی و مدیریت ضایعات، همراه با آگاهی مصرف کننده و مواد بسته بندی قرار گرفته است.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست