جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پروموشن چیست؟ راهنمای کامل همراه با مثال

پروموشن

فهرست مطالب

پروموشن به فعالیت‌های استراتژیک و تلاش‌های ارتباطی اطلاق می‌شود که کسب‌وکارها برای تبلیغ محصولات، خدمات یا مخاطب خود به مخاطبان هدف خود انجام می‌دهند.پروموشن به شناخت یک محصول یا خدمات به مشتری اشاره دارد.پروموشن در تمام صنایع در زمینه های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد – آنها می توانند به دستیابی به تمام اهداف کلیدی کسب و کار، مانند به دست آوردن مشتریان جدید، جلوگیری از ریزش و ایجاد وفاداری مشتری کمک کنند.

در پروموشن، مهم ترین کلید فروش محصولات ارتباط است.به عبارت دیگر، پروموشن فرآیندی است که از ابزارهای مختلف تکنیک های تبلیغاتی استفاده می کند که مشتریان را به خرید محصولات یا خدمات ترغیب می کند.

تفاوت بین بازاریابی و پروموشن چیست؟

بازاریابی بدون پروموشن کاملاً مؤثر نخواهد بود، با این حال، هر دو اهداف متفاوتی دارند.  به طور خلاصه، بازاریابی بر افزایش آگاهی از یک محصول و ارائه آن در مقابل مشتریان بالقوه تمرکز دارد. پروموشن مرحله نهایی بازاریابی هستند – آنها انگیزه لازم را برای تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار فراهم می کنند. در مجموع، بازاریابی در مقابل پروموشن در مورد آگاهی در مقابل تبدیل است.

آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی توسط نیل بوردن در سال 1964 ابداع شد و به عنوان مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی تعریف می شود که می تواند موفقیت محصول یا خدمات را در بازار رقابتی تضمین کند. اینها عبارتند از محصول، قیمت، مکان و پروموشن. آمیخته بازاریابی بعداً گسترش یافت و شامل سه P اضافی شد – بسته بندی، جایگاه یابی و افراد.

انواع پروموشن

در اینجا چند شکل رایج از پروموشن آورده شده است:

تبلیغات

یک کسب‌وکار ممکن است از تبلیغات برای ایجاد و اشتراک‌گذاری پیام‌ها در رسانه‌های مختلف برای دسترسی به مشتریان استفاده کند. این می تواند شامل تبلیغات تلویزیونی، بنرها در صفحات وب، تصاویر در مجلات و تبلیغات رادیویی باشد. هدف اولیه تبلیغات دستیابی به مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه یک برند است.

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم به ارتباط مستقیم با مشتریان اطلاق می شود که می تواند از طرق مختلف مانند ایمیل مارکتینگ، پست مستقیم، بازاریابی تلفنی، فروش خانه به خانه و غیره انجام شود. در این فرآیند، بازاریابان مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار می کنند. مخاطب خاص برای افزایش فروش با استفاده از ابزارهای مختلف مانند پیام های مستقیم یا کمپین ها.

پروموشن فروش

پروموشن فروش تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه ای هستند که خرید را تشویق می کنند. یک کسب و کار پروموشن فروش را به سمت مخاطبان زیادی برای دستیابی به مشتریان بالقوه و فعلی عرضه می کند. نمونه هایی از پروموشن فروش عبارتند از خرید یکی، دریافت یک معامله، که در آن مشتریان می توانند یک محصول را بخرند و دیگری را به صورت رایگان یا با قیمتی با تخفیف دریافت کنند. سایر اشکال پروموشن فروش عبارتند از:

نمونه های محصول: نمونه ها نسخه های کوچکتری از محصولی هستند که مصرف کنندگان می توانند آن را آزمایش کنند.

کوپن ها: ممکن است درصد معینی از قیمت یک محصول را کاهش دهند.

تخفیف های سبک زندگی: این شکل از پیشبرد فروش ممکن است شامل تخفیف هایی برای معلمان، جانبازان و سایر اعضای خدمات عمومی باشد.

فروش های سریع: این فروش ها برای مدت زمان محدودی دوام می آورند و مصرف کنندگان را تشویق می کنند که سریع اقدام کنند و خرید کنند.

برنامه‌های وفاداری: اغلب، شرکت‌ها زمانی که مشتریان برای برنامه‌های وفاداری ثبت‌نام می‌کنند، تبلیغاتی را ارائه می‌کنند، برنامه‌هایی که تخفیف‌ها و جوایز ویژه‌ای را برای تشویق مشتریان به ادامه خرید از فروشگاه برند ارائه می‌دهند.

آزمایش‌های رایگان: شرکت‌ها آزمایش‌های رایگان را برای خدمات خود ارائه می‌کنند، بنابراین مشتریان می‌توانند قبل از انجام تعهد، اطمینان بیشتری نسبت به خرید خود داشته باشند.

مسابقات: شرکت ها ممکن است میزبان مسابقه ای برای کمک به تبلیغ محصول یا خدمات جدید باشند. مسابقات مشارکت مشتری را تشویق می کند و می تواند علاقه به محصول یا خدمات یک برند را افزایش دهد.

روابط عمومی

روابط عمومی روشی است که در آن شرکت ها با انتشار اخبار و موضوعات مورد علاقه عمومی توجه را به خود جلب می کنند.شرکت ها می توانند روابط عمومی را به صورت رایگان در داخل انجام دهند، برخلاف تبلیغاتی که شامل هزینه ای برای مروجین شخص ثالث می شود. یکی از جنبه های مربوط به روابط عمومی، تبلیغات است، یا اینکه مشتری چگونه محصول و خدمات شما را درک می کند. در حالی که روابط عمومی یک فرآیند داخلی است، تبلیغات توسط طرف های خارجی انجام می شود.

فروش شخصی

یک استراتژی پروموشن است که به بازاریاب اجازه می دهد به صورت شفاهی با مشتریان ارتباط برقرار کند. این نوع پروموشن به ایجاد ارتباط با مشتریان کمک می کند و به آنها کمک می کند تا نیازهای خود را درک کنند. یکی دیگر از مزایای این روش این است که امکان دریافت بازخورد فوری از مشتریان و اقدام با توجه به تغییر شرایط وجود دارد.

هدف و اهمیت پروموشن

افزایش آگاهی از برند: پروموشن باعث می شود مصرف کنندگان بالقوه از آنچه در بازار موجود است آگاه شوند. کسب‌وکارها ممکن است پیام برند، ارزش‌ها و غیره خود را از طریق چندین فعالیت پروموشنی به تعداد زیادی از مردم منتقل کنند که آگاهی، وفاداری و اعتماد مشتریان را افزایش می‌دهد.

ارزش برند را به یاد بیاورید: کسب و کارها ممکن است با تبلیغ منظم محصولات خود، تصویر برند خود را بهبود بخشند و از رقابت در بازار جان سالم به در ببرند. پروموشن می‌توانند توجه را به ویژگی‌های متمایز یک برند، مانند کیفیت برتر، قابلیت اطمینان یا خدمات مشتری برجسته جلب کنند.

افزایش ترافیک مشتری: پروموشن می تواند مشتریان بیشتری را جذب کند و ترافیک مشتری را افزایش دهد. فعالیت‌های پروموشنی محدود به زمان مانند مسابقات، هدایا یا نمونه‌ها می‌توانند باعث ایجاد علاقه در بین مشتریان و ایجاد فرصت‌هایی برای فروش شوند. این همچنین به عنوان بستری برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان عمل می کند.

افزایش فروش و سود: یکی از اهداف اصلی بازاریابی افزایش فروش کسب و کار است. هنگامی که مشتریان به درستی از محصول یا خدمات آگاه شوند، محصولاتی را می خرند که ارزش خرید را دارند. این به فروشنده کمک می کند تا محصولات بیشتری را بفروشد و مشتریان بیشتری را جذب کند. در بازاریابی، فروشندگان همیشه به دنبال راه هایی هستند که بتوانند ارزش یا ارزش محصولات خود را افزایش دهند. این اطمینان حاصل می کند که مشتریان محصولات خود را به جای رقبا ترجیح می دهند.

چگونه یک استراتژی پروموشن ایجاد کنیم

توسعه یک استراتژی پروموشن موثر برای کمک به شرکت در رسیدن به اهدافش ضروری است. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک روش بازاریابی مفید برای کمک به یک شرکت برای ارتقای خود دنبال کنید:

در مورد مخاطب هدف تحقیق کنید

مخاطبان یک برند، گروهی از افراد هستند که یک محصول یا خدمات را به فروش می‌رسانند و به حل چالش‌ها یا برآورده کردن خواسته‌هایشان کمک می‌کنند. این مهم است که بفهمید چه چیزی مخاطب را تحریک می کند تا بتوانید محتوا و استراتژی را طراحی کنید که ممکن است مورد علاقه آنها باشد.

ابزارهای مختلفی برای تحقیق در مورد مخاطب هدف و رفتار آنها وجود دارد، مانند ابزارهای رسانه های اجتماعی که به شما نشان می دهد مصرف کنندگان در مورد برند چه می گویند و عادات خرید خود را به اشتراک می گذارند. همچنین می‌توانید از نظرسنجی‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف‌کنندگان استفاده کنید، که می‌تواند شامل ایجاد پرسش‌نامه‌ای برای پاسخگویی ناشناس برای آنها باشد.

بازار را تحلیل کنید

تجزیه و تحلیل بازار شامل تحقیق در مورد اینکه چه محصولاتی مشابه برندها در حال حاضر در دسترس هستند و چه کسی رقیب شرکت است. اگر رقابت برند را درک کنید و بتوانید با آنها رقابت کنید، ممکن است به شما کمک کند در بازار مزیت کسب کنید. هنگام انجام تجزیه و تحلیل بازار، روی موارد زیر تمرکز کنید:

اندازه بازار: این تعداد کل خریداران بالقوه برای محصول یا خدمات یک برند است.

عادات مصرف کننده: این شامل عادات خرید مصرف کنندگان با شرکت و محصولات یا خدمات آن است.

صنعت: این جنبه از تحلیل بازار شامل چشم انداز اقتصادی برای صنعتی است که شرکت در آن فعالیت می کند.

روندها: تجزیه و تحلیل روند عرضه محصول و رفتار مصرف کننده به ایجاد یک استراتژی منحصر به فرد کمک می کند و جزئیات آنچه را که مصرف کنندگان می خواهند و به احتمال زیاد خریداری می کنند، ایجاد می کند.

رقابت: عملکرد رقبا می تواند به تعیین چگونگی ساختار استراتژی بازاریابی برند کمک کند.

رسانه های تبلیغاتی را در نظر بگیرید

رسانه های زیادی وجود دارد که می توانید برای یک برند تبلیغ کنید. شناخت بازار و مخاطبان هدف می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام رسانه های تبلیغاتی برای بودجه، برند و محصول یک برند مناسب هستند. در اینجا چند رسانه برای بررسی وجود دارد:

تلویزیون: این رسانه دسترسی گسترده ای به مصرف کنندگان با جمعیت های مختلف و زمینه های مختلف فراهم می کند.

رادیو: این تبلیغات دسترسی بیشتری به مشتریان بالقوه محلی می دهد.

روزنامه: رسانه های چاپی، مانند روزنامه، برای تبلیغات محلی و دستیابی به جمعیت های قدیمی تر مفید هستند.

مجله: این تبلیغات می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان هدف یک برند را بسته به مجله ای که در آن تبلیغ می کنید، محدود کنید و به عنوان مثال نسبت به تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، طول عمر بیشتری به تبلیغات بدهد.

رسانه های اجتماعی: تبلیغات در شبکه های اجتماعی مقرون به صرفه است و مخاطبان برند را هدف قرار می دهد.

بیلبوردها: این رسانه دید مفیدی را فراهم می کند و توجه را به خود جلب می کند.

پست مستقیم: شرکت‌ها ایمیل‌های مستقیم را برای مخاطبان هدف قرار می‌دهند و یک ارتباط شخصی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به فروش کمک کند.

اپلیکیشن‌های موبایل: اپلیکیشن‌های موبایل، به‌عنوان شکلی از تبلیغات، اغلب محتوای ویدیویی یا بازی هستند که می‌توانند بازده سرمایه‌گذاری (ROI) بالایی داشته باشند.

یک شکل از پروموشن را انتخاب کنید

شما می توانید فروش شخصی، تبلیغات، بازاریابی مستقیم، ترویج فروش یا روابط عمومی را برای کمک به بازاریابی محصول یا خدمات یک برند انتخاب کنید. بسیاری از شرکت ها از دو یا چند مورد از این روش ها در کمپین خود استفاده می کنند تا احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر هدف شرکت توسعه برند و افزایش فروش باشد، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم ممکن است انتخاب های مفیدی باشند. اگر می‌خواهید دامنه یک برند را گسترش دهید و بر خریداران بالقوه تأثیر بگذارید، ممکن است برای دستیابی به مخاطبان بزرگ‌تری تبلیغ کنید.

کمپین را برنامه ریزی کنید

با تعیین مخاطب هدف، بازار، رسانه تبلیغاتی و نوع بپروموشن، کمپین بازاریابی را برنامه ریزی کنید. این می تواند به ایجاد محتوای مناسب برای یک مخاطب و رسانه خاص کمک کند. اهداف بازاریابی را برای کمپین تعیین کنید و معیارهایی را برای سنجش موفقیت استراتژی کمپین برند تعیین کنید.

استراتژی را اجرا کنید

پس از انتخاب استراتژی بازاریابی، استراتژی را انجام دهید و پروموشن را از نزدیک مدیریت کنید. ممکن است نظارت بر واکنش ها و پاسخ های مصرف کنندگان به محصول و کمپین برند مفید باشد. نظارت بر واکنش‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز تنظیمات مناسب را انجام دهید و به چالش‌های کمپین در صورت وقوع پاسخ دهید.

استراتژی را مرور کنید

از تجزیه و تحلیل بازاریابی برای تعیین اینکه آیا استراتژی برند اهداف بازاریابی آن را برآورده می کند یا خیر استفاده کنید. بازنگری روش‌هایی که کارآمد هستند و شناسایی این که استراتژی می‌تواند مؤثرتر باشد، حیاتی است. این به شما امکان می دهد استراتژی بازاریابی برند را برای کمپین بعدی آن یاد بگیرید و بهبود بخشید.

پروموشن های جذاب فروش

پروموشن حمل و نقل رایگان

حمل و نقل رایگان یکی از محبوب ترین (و سودآور) تاکتیک های پروموشن برای خرده فروشان آنلاین است. با ارائه حمل و نقل رایگان، ممکن است مشتریان خود را وادار به پرداخت بیشتر از آنچه هر دوی شما انتظار دارید داشته باشید. به خاطر داشته باشید که از حمل و نقل رایگان همراه با حداقل نیاز خرید برای افزایش میانگین ارزش سفارش خود استفاده کنید. همچنین، سخت بروید یا به خانه بروید – با گنجاندن آن در کانال های ارتباطی مستقیم، مشتریان را در مورد کمپین حمل و نقل رایگان خود مطلع کنید.

تخفیف برای مشتریان جدید (پروموشن tripwire)

کوپن های تخفیف یک راه عالی برای افزایش نرخ تبدیل شما و برجسته کردن پیشنهاد شما در بین رقبا هستند. به عنوان مثال، ممکن است در خرید بعدی مبلغ یا درصد تخفیف ارائه دهید و آن را از طریق ایمیل به مشتریان تازه ثبت نام شده تحویل دهید. معمولاً کسب و کارها تمایل دارند تخفیف های بسیار جذابی را برای خریدارانی که برای اولین بار خریداری می کنند ارائه دهند. به اینها پروموشن tripwire می گویند.

BOGO و کمپین های پروموشن بسته بندی محصول

یک محصول رایگان راهی عالی برای ارائه ارزش اضافی به مشتریان است. اگر به صورت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند اندازه متوسط سفارش را نیز افزایش دهد و به شما کمک کند از شر محصولاتی که به خودی خود فروش خوبی ندارند خلاص شوید.

به یاد داشته باشید که بسته های محصولی را ایجاد کنید که برای مشتریان منطقی باشد – محصولات مکمل را برای افزایش جذابیت پیشنهاد مخلوط کنید.محبوب ترین نوع بسته بندی، پروموشن BOGO هستند، که در آن مشتریان در صورت خرید تعداد مورد نیاز محصول، همان محصول یا محصول مشابه را به صورت رایگان دریافت می کنند.

تخفیف خدمات مشتری

می‌توانید تخفیف‌های خودکار را برای همه مشتریانی که بلیط پشتیبانی دریافت کرده‌اند فعال کنید. به این ترتیب، شما فوراً هرگونه احساس بد یا خشم مشتریان را برطرف می‌کنید و شانس حل موفقیت‌آمیز و دوستانه بلیط را افزایش می‌دهید. همچنین اگر برند شما با چالش‌های فنی بزرگ‌تری مواجه بود که بر تعداد زیادی از خریداران تأثیر گذاشت، می‌توانید از تخفیف‌های متأسفانه استفاده کنید.

کمپین های مشارکت مجدد (برنده-بازگشت)

گاهی اوقات ممکن است نیاز به تشویق مشتریان خفته داشته باشید، و هیچ راهی بهتر از یک کمپین سرگرم کننده تعامل مجدد وجود ندارد. اگر مشتریان شما از برنامه شما استفاده نمی‌کنند یا برای مدتی طولانی سفارشی انجام نداده‌اند، یک کد پروموشن برای یک خط محصول جدید برای آنها ارسال کنید تا به آنها فشار بیشتری بدهید. همچنین می‌توانید از این نوع پروموشن برای خریدارانی که هنوز آنها را تبدیل نکرده‌اید استفاده کنید. برای ایده‌های بیشتر در مورد کمپین‌های مشارکت مجدد به اینجا بروید.

برنامه های وفاداری

همه برنامه‌های وفاداری عالی نیازها، علایق و ترجیحات مشتریان را در نظر می‌گیرند تا قلب، اعتماد و در نهایت کیف پول مشتریان را به دست آورند. سعی کنید از یک فرمول اصلی برای یک برنامه وفاداری با سطوح چندگانه، پاداش های مبتنی بر محصول و غیر پولی، داشبوردهای مشتری تکی و در صورت تمایل یک برنامه وفاداری تلفن همراه پیروی کنید.

پروموشن فصلی

پروموشن فصلی هر نوع فعالیت پروموشن است (مانند پیشنهادات ویژه، تخفیف‌ها، اقلام نسخه محدود) که از تعطیلات، جشن‌ها و فصل‌ها الهام گرفته شده است. برای استفاده از موقعیت‌های خاص، می‌توانید یک کارت هدیه ویژه یا کمپین تخفیف راه‌اندازی کنید. پروموشن فصلی بسیار مؤثر هستند زیرا مشتریان در طول تعطیلات و جشن‌ها انتظار معاملات ویژه را دارند و کمتر از یک پیشنهاد پروموشن عصبانی می‌شوند.

پروموشن دروازه ای

برای افزایش شخصی سازی پیشنهادات خود، می توانید پروموشن را برای اعضای یک گروه خاص بر اساس شغل، وابستگی و موارد دیگر هدف قرار دهید. به عنوان مثال، می‌توانید کمپین‌های پروموشن خود را برای دانشجویان یا جانبازان هدف قرار دهید. همه مشتریان علاقه مند باید برای دسترسی به این پیشنهاد، یک فرآیند تأیید را طی کنند و به تبلیغ شما هاله ای از انحصار می بخشد.

نمونه پروموشن

هر کسب و کاری برای موفقیت نیاز به ترکیبی منحصر به فرد از ابزارها و روش ها در استراتژی بازاریابی خود دارد. بیایید نگاهی به دو کسب و کار با دو هدف بلندمدت متفاوت بیندازیم و تحلیل کنیم که کمپین های بازاریابی  پروموشنی می توانند به آنها کمک کنند.

مثال 1

شرکت تجهیزات نصب سیستم های گرمایش مستقل را می فروشد. تجهیزات بسیار گران هستند، به این معنی که خریداران برای توسعه نیاز و تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت تا کمپین های بازاریابی محتوا و PPC را ترکیب کند. وب سایت آنها حاوی مقالاتی در مورد طراحی خانه های خصوصی با مشاوره در مورد حفظ گرما است. مشتریان بالقوه به آرامی به مشاوره در مورد انتخاب تجهیزات گرمایشی هدایت می شوند و در مرحله خاصی برای ثبت سفارش به اندازه کافی گرم می شوند. در غیر این صورت، برنامه های  پروموشنی PPC سیستم های گرمایشی و شرکت را به آنها یادآوری می کند.

مثال 2

شرکت دوم یک مجله آنلاین است که هر روز اخبار زیادی در مورد صنعت فناوری به اشتراک می گذارد. برای جذب مخاطب و حفظ ارتباط با خوانندگان، آنها تصمیم گرفتند کمپین های ایمیلی را با مجموعه های شخصی از اخبار در مورد موضوعاتی که برای گیرنده جالب ترین هستند راه اندازی کنند. هنگام اشتراک، کاربر علایق خود را انتخاب می کند. بعداً، الگوریتم با استفاده از برچسب‌های موجود در مقاله‌های وب‌سایت انتخاب شده توسط نویسندگان، انتخاب می‌کند که چه چیزی را برای خواننده ارسال کند. این به افزایش ترافیک وب سایت و کسب سود بیشتر از تجارت از طریق نمایش مطالب  پروموشنی به بازدیدکنندگان وب سایت کمک می کند.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست