بازاریابی کششی یک تاکتیک بازاریابی است که به موجب آن مشتریان را وادار میکنید که بیایند و از محصولات و خدمات شما حمایت کنند.هدف از بازاریابی کششی این است که مشتریان به سمت شما بیایند، از این رو اصطلاح کشش، جایی که بازاریابان تلاش می کنند مشتریان را به سمت خود بکشانند، به کار می رود.
تاکتیکهای رایج فروش که برای بازاریابی کششی استفاده میشوند شامل تبلیغات رسانههای جمعی، ارجاعات دهان به دهان و فروش تبلیغاتی میشوند. از دیدگاه کسب و کار، تلاش های بازاریابی برای ایجاد وفاداری به برند و بازگرداندن مشتریان انجام می شود، در حالی که بازاریابی فشاری بیشتر به فروش کوتاه مدت مربوط می شود.
کسبوکارها معمولاً زمانی از بازاریابی کششی استفاده میکنند که مشتری بداند به دنبال چه چیزی است یا چه مشکلی را باید حل کند، اما نیاز دارد به سمت راهحل شما بر خلاف راهحل ارائهشده توسط رقبای شما حرکت کند.
استراتژی های بازاریابی کششی
بیایید به چند نمونه از استراتژی های بازاریابی کششی نگاه کنیم
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
شما می توانید از بازاریابی رسانه های اجتماعی برای کمک به استراتژی های بازاریابی کششی خود استفاده کنید. می توانید آموزش های ویدیویی کوتاهی ایجاد کنید یا از یک تأثیرگذار حمایت کنید تا در مورد محصولات شما صحبت کند.
علاوه بر این، می توانید اینفوگرافیک های زیبا ایجاد کنید و آنها را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود ارسال کنید. همکاری با شرکت های دیگر برای بازاریابی مشترک محصولات شما نیز راهی عالی برای جلب توجه است.با این حال، توجه به این نکته مهم است که تبلیغات رسانه های اجتماعی پولی تحت نمونه های استراتژی کششی قرار نمی گیرند.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یک استراتژی است که به شما امکان می دهد مطالب، صفحات وب و موارد دیگر را در مقابل افرادی که در جستجوی کلمات کلیدی، عبارات و اصطلاحات مرتبط هستند، دریافت کنید.
هنگامی که صفحات وب و سایر محتوای خود را برای آن عبارات جستجویی بهینه می کنید که مخاطبان هدف شما فعالانه به دنبال آن هستند، مطالب بازاریابی و صفحات وب شما به صورت ارگانیک در مقابل آنها ظاهر می شود.
این یک راه عالی برای حضور طبیعی در مقابل مخاطبان هدف و خریدار پروسناها بدون احساس فشار و در عین حال افزایش آگاهی از برند است.
وبلاگ ها
وبلاگ نویسی روشی موثر برای آموزش مخاطبان هدف شما و ارائه دانش مورد نیاز آنها برای تصمیم گیری آگاهانه درباره خرید، درک نحوه استفاده و استفاده از محصول یا خدمات شما، یا به دست آوردن بینش نسبت به تغییرات در یک صنعت، به روز رسانی محصول و غیره است.
هنگامی که موتور جستجو محتوای وبلاگ خود را بهینه می کند، در موتورهای جستجو مانند گوگل به صورت ارگانیک در مقابل مخاطبان هدف شما ظاهر می شود و به طور خودکار تعداد افرادی که محتوای شما را می بینند و با آن تعامل دارند افزایش می دهد و همچنین آگاهی از برند و موارد دیگر را بهبود می بخشد.
مزایا و معایب بازاریابی کششی
بازاریابی کششی در موقعیت های مناسب به طرز شگفت انگیزی کار می کند، اما نقاط ضعف بالقوه ای نیز دارد.
مزایا
ارزان تر
تولید قطعات بازاریابی آسانتر و سریعتر است
وفاداری قوی تری به برند ایجاد می کند
معایب
نتایج زمان می برد
مشخص کردن نتایج به بخش های خاص بازاریابی دشوار است
به هدف گیری دقیق مخاطب نیاز دارد