جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بازاریابی رابطه مند (بازاریابی رابطه ای) چیست؟

بازاریابی رابطه مند

فهرست مطالب

بازاریابی رابطه مند یک استراتژی بازاریابی با هدف به حداکثر رساندن سود از طریق ایجاد روابط قوی با مشتریان و افزایش رضایت آن ها از محصولات و خدمات است.این روش از دیگر اشکال بازاریابی متمایز می شود زیرا ارزش بلندمدت روابط با مشتری را به رسمیت می شناسد و ارتباطات را فراتر از تبلیغات مزاحم و پیام های تبلیغاتی فروش گسترش می دهد.

بازاریابی رابطه مند به معنی برد کوتاه مدت یا معاملات فروش نیست، بلکه بر روی خوشحال کردن مشتریان برای مدت طولانی تمرکز دارد.فردریک ریچلد ازBain & Companyدریافت که افزایش پنج درصدی در حفظ مشتری می تواند منجر به افزایش ۲۵ تا ۹۵ درصدی درآمد شرکت شود.جذب یک مشتری جدید ۵ تا ۲۵ برابر گران تر از نگه داشتن مشتری های قبلی است.

سطوح بازاریابی رابطه مند

انواع یا سطوح بازاریابی رابطه مند، ممکن است مراحل سلسله مراتبی برقراری ارتباط با مشتریان باشند. در عین حال، هر نوع می تواند شکل مستقلی از تعاملات برند با مشتری باشد. در اینجا به پنج سطح بازاریابی رابطه مند اشاره می کنیم:

بازاریابی پایه ای

این شکل سنتی بازاریابی رابطه مند است که در آن یک برند برای ترغیب مشتری به خرید تلاش می کند. تمرکز روی محصول یا سرویسی است که فروخته می شود و اینکه چقدر عالی است.

این یک نوع فروش مستقیم است بدون هیچ پی گیری بعد از خرید و هیچ ارتباط یا بازخورد دیگری درخواست نمی شود.این سبک افراد را با یک پیام ساده، قیمت یا ترفیع همراه می کند. این یک فروش برای کسب درآمد است و نه چیز دیگر.

بازاریابی واکنشی

این سطح از بازاریابی رابطه مند تعامل پس از خرید را در بر می گیرد. یک برند به مشتریان خود می رسد تا از آن ها بازخورد، نظر، پیشنهاد و غیره را درخواست کند. به عنوان مثال، یک برند می تواند یک ایمیل درخواست بازخورد ارسال کند.

بازاریابی پاسخگو

بازاریابی پاسخگو مستلزم تعامل عمیق تر بین یک کسب وکار و یک مشتری است. در این سطح، کسب وکار به مشتریان می رسد تا خرید خود را به آن ها یادآوری کند و توضیح دهد که چرا بازخورد آن ها مهم است. سناریوی دیگر زمانی است که یک شرکت به بازخوردهای دریافتی در سطح قبلی پاسخ می دهد.

بازاریابی فعال

این سطح از بازاریابی رابطه مند در مورد امیدبخش بودن و ارائه است. این روش به سفر خریدار پس از خرید ادامه می دهد و نرخ حفظ مشتری و استراتژی ها را مورد توجه قرار می دهد. این کار شامل بررسی مشتریان پس از خرید و ارائه محصولات مرتبط با آن ها است. برنامه های وفاداری و برنامه های پاداش نیز استراتژی های تشویقی هستند که در بازاریابی پاسخگو استفاده می شوند.

مانند دوستی که می خواهد ببیند آیا به چیزی نیاز دارید یا خیر، بازاریابی مسئولیت پذیر به معنای اعتماد به آنچه ارائه می دهید و ارائه فعالانه راه حل برای مشکلات است – گاهی اوقات قبل از اینکه مردم بدانند آن ها را دارند. همچنین این زمان برای درخواست بازخورد مشتری و انجام اقدامات مناسب براساس آن است.

بازاریابی مشارکتی

این نوع بازاریابی رابطه مند به معنای قوی ترین ارتباط بین یک کسب وکار و مشتری آن است. در اینجا، یک شرکت می تواند یک شخص ثالث را برای پاسخ به یک نیاز خاص مشتری وارد کند. راه دیگر برای انجام این کار، درگیر کردن خود مشتری در توسعه و بهبود محصول است.

هر شرکت می تواند به عمیق ترین سطح ارتباط با مشتری برود یا در مرحله ای متوقف شود که بیش ترین نیاز کسب وکارش را برطرف می کند. هر چیزی که انتخاب می کنید، استراتژی های درستی را برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی رابطه مند خود به کار بگیرید.

مزایای بازاریابی رابطه مند

افزایش ارزش طول عمر مشتری

 همان طور که شرکت برای توسعه روابط بلندمدت با مشتریان تلاش می کند، این مشتریان ممکن است در طول زمان خریده ای بیشتری از سازمان انجام دهند و ارزش طول عمر هر مشتری (CLV)را افزایش دهند.

هزینه های بازاریابی بلندمدت پایین تر

 مشتریان راضی که وفاداری بالایی به سازمان دارند، اغلب به بازاریابی و تبلیغات کمتری از سوی شرکت نیاز دارند. علاوه بر این، این مشتریان ممکن است با احتمال بیشتری دوستان و اعضای خانواده خود را به مشتری شدن تشویق کنند.

درک بهتر نیازهای مشتری

بازاریابی رابطه مند شخصی تر از بازاریابی سنتی است. این کار می تواند به درک عمیق تری از نیازهای مشتریان، نقاط قوت و جمعیت شناختی شما منجر شود. به این دلیل که بهترین راه برای شناخت مخاطبان، تحلیل داده های مشتری در طول زمان است.

از طریق بازاریابی رابطه مند، بهتر می توانید تعیین کنید که چه چیزی با پایگاه مشتری شما همخوانی دارد. این به شما بینش لازم برای افزایش تعامل با مشتری و بهبود محصولات یا خدماتتان را می دهد.

مزیت رقابتی قوی تر

این رویکرد بازاریابی می تواند شما را نسبت به رقبایی که استراتژی بازاریابی رابطه مند موثری ندارند، برتری دهد. زیرا وقتی مشتریان با برند شما ارتباط عاطفی برقرار می کنند، به احتمال زیاد شما را در رقابت انتخاب می کنند.ایجاد روابط قوی با مشتری زمان می برد، اما یکی از بهترین راه ها برای برجسته کردن برند شما در یک بازار شلوغ است.

افزایش فروش

مشتریان فعلی اغلب برای خرید بیشتر باز می گردند؛ زیرا آن ها از قبل برای محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید ارزش قائل هستند. به این موارد سطح بالاتری از تعامل و ایجاد رابطه را نیز اضافه کنید و همچنان شاهد افزایش فروش خود باشید.

چهار عنصر بازاریابی رابطه مند کدامند؟

رضایت

رضایت مشتری یکی از جنبه های مهم بازاریابی رابطه مند است. شرکت ها باید روی ایجاد تجربیات مثبت برای مشتریان تمرکز کنند تا آن ها به برند وفادار بمانند.

این کار می تواند شامل معرفی برنامه های پاداش، ارائه تخفیف، یا صرف زمان برای گوش دادن به بازخوردهای آن ها و استفاده از آن برای هماهنگی بیشتر محصول یا خدمات آن ها باشد.

با درک نیازها و انتظارات مشتری، شرکت ها می توانند تجربه های شخصی سازی شده ای ایجاد کنند که بدون دخالت بیش ازحد، ارزش افزوده داشته باشند. انجام این کار به پرورش احساس ارتباط بیشتر بین شرکت و مشتری کمک می کند و منجر به افزایش رضایت کلی می شود.

وفاداری

وفاداری یکی دیگر از عناصر کلیدی بازاریابی رابطه مند است.شرکت ها می توانند با ارائه مداوم تجربیات عالی از طریق تعاملات و ارتباطات متفکرانه، وفاداری را در میان مشتریان پرورش دهند.

به عنوان مثال، معرفی برنامه های پاداش مانند تخفیف برای خریده ای تکراری یا پیشنهادها انحصاری برای عضویت در VIP، همگی راه های خوبی برای نشان دادن قدردانی و در عین حال افزایش وفاداری مشتریان موجود و فریب دادن مشتریان جدید هستند.

علاوه بر این، شناخت تلاش ها و دستاوردهای مشتریان می تواند راه درازی را برای ایجاد روابط مثبت که در طول زمان دوام می آورند، طی کند. این ژست های کوچک نشان می دهند که شما برای حضور آن ها در اکوسیستم کسب وکار خود ارزش قائل هستید.

سودآوری

روابط سودآور هدفی است که هم بازاریابان و هم مشتریان به طور یک سان به اشتراک می گذارند – مشتریان خوشحال منجر به افزایش فروش، سود بالاتر و کارمندان راضی تر نیز می شوند! اگر بازاریابی رابطه مند درست انجام شود، می تواند ابزاری موثر برای رشد درآمد در کسب وکار باشد؛ زیرا مردم را تشویق می کند تا با هر خرید یا تجربه جدیدی که با شرکت یا برند دارند، دوباره و دوباره به آن بازگردند.

همچنین مشتریانی که پیوندهای عاطفی قوی با برندها برقرار می کنند، با احتمال بیشتری تجربیات خود را از طریق توصیه های شفاهی با دیگران به اشتراک می گذارند؛ این نوع رشد ارگانیک اغلب به سودآوری بیشتر در طول زمان منجر می شود؛ زیرا افراد بیشتری از محصولات یا خدمات شرکت آگاه می شوند.

حفظ مشتری

حفظ مشتریان موجود یکی دیگر از مولفه های مهم بازاریابی رابطه مند است – به هر حال، به دست آوردن یک مشتری جدید پنج برابر پول بیشتری (به طور متوسط)نسبت به نگه داشتن یک مشتری موجود هزینه دارد.

شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی در استراتژی های ارتباطی که به طور خاص برای حفظ مشتری طراحی شده اند، سرمایه گذاری می کنند تا مطمئن شوند که پایگاه فعلی آن ها سال به سال درگیر می ماند.

این می تواند شامل کمپین های ایمیلی خاصی باشد که مشتریان فعلی را هدف قرار می دهند، تبلیغات ویژه ای که فقط برای آن ها طراحی شده است، کده ای تخفیف ارسال شده از طریق پیامک – هر چیزی که نشان می دهد شما به راضی نگه داشتن مشتریان فعلی خود اهمیت می دهید، هنگام ایجاد استراتژی حفظ ارزش دارد.

نکاتی برای ایجاد استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌ای موفق

علیرغم مزایای ظاهری شخصی سازی در بازاریابی دیجیتال، تحقیقات نشان می دهد که تنها تعداد کمی از کسب و کارها به طور فعال در حفظ و ایجاد روابط با مشتری سرمایه گذاری می کنند.

بنابراین چه چیزی مانع از سرمایه گذاری شرکت ها در بازاریابی ارتباط با مشتری می شود؟ یک استراتژی خوب برنامه ریزی شده و اجرا شده!در اینجا نحوه تنظیم استراتژی بازاریابی رابطه مند برای حداکثر رشد کسب و کار آمده است:

مشتریان را در جایی که هستند ملاقات کنید

با مشتریان در پلتفرم‌ها و کانال‌هایی که بیشتر فعال هستند، تعامل داشته باشید. این می تواند شامل رسانه های اجتماعی، انجمن های مشتریان و سایر جوامع آنلاین باشد.

همچنین می توانید از رویدادهای آفلاین برای ملاقات حضوری با مشتریان استفاده کنید. در کنفرانس ها، میزبانی رویدادها یا نمایشگاه های تجاری شرکت کنید تا با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید.

این تعاملات می تواند به تقویت شهرت برند شما کمک کند و باعث شود مشتریان احساس کنند با کسب و کار شما ارتباط بیشتری دارند و منجر به افزایش وفاداری و حمایت می شود.

تکنولوژی اهرمی

از فناوری برای ارائه تجربیات شخصی استفاده کنید. از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای گوش دادن اجتماعی برای ردیابی تعاملات مشتری و نظارت بر ذکر نام تجاری و بازخورد استفاده کنید.این به شما این امکان را می دهد که نقاط درد مشتری را حل کنید و با رشد شرکت خود از رضایت خود اطمینان حاصل کنید.

محتوای ارزشمند ایجاد کنید

با نویسندگان بازاریابی محتوا شریک شوید تا محتوای ارزشمندی برای مخاطبان خود ایجاد کنید. این می تواند به اشکال مختلف، مانند پست های وبلاگ، به روز رسانی رسانه های اجتماعی، وبینارها یا ویدئوها باشد.

با ارائه اطلاعات مفید و مرتبط، می توانید اعتماد ایجاد کنید، رهبری فکری را ایجاد کنید و آگاهی از برند را افزایش دهید.

هدف ارائه ارزش به مشتریانتان است، حتی اگر در حال حاضر برای خرید در بازار نباشند. به این ترتیب، زمانی که مشتری آماده خرید است، می توانید برند خود را در ذهن خود نگه دارید.

به طور منظم بازخورد مشتریان را دریافت کنید

به طور مداوم بازخورد مشتریان را دریافت کنید تا اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی ارتباطی شما برای برآورده کردن نیازها و ترجیحات آنها تکامل می یابد.

ساده و راحت کردن فرآیند جمع‌آوری بازخورد تا حد امکان حیاتی است، بنابراین احتمال مشارکت مشتریان بالقوه بیشتر است.

• پس از خرید یا تعامل با نام تجاری خود، نظرسنجی ها را توزیع کنید.

• از نظرسنجی در رسانه های اجتماعی برای سنجش نظر مشتری در مورد موضوعات خاص استفاده کنید.

• گروه های متمرکز را سازماندهی کنید تا بازخوردهای عمیقی از گروهی از مشتریان جمع آوری کنید.

پس از جمع آوری بازخورد، حتما اقدام کنید. از اطلاعات برای بهبود تجربه مشتری، محصولات و خدمات استفاده کنید.

با به روز رسانی های ایمیل در تماس باشید

یک خط ارتباطی منظم با مشتریان از طریق خبرنامه حفظ کنید. آنها را در مورد تبلیغات یا راه اندازی محصول به روز نگه دارید.لیست ایمیل خود را بر اساس رفتار و ترجیحات مشتری تقسیم بندی کنید تا محتوا را متناسب کنید و تعامل را افزایش دهید. این کار از ارسال محتوای نامربوط که ممکن است باعث کاهش تعامل و افزایش نرخ لغو اشتراک شود، جلوگیری می کند.

به مشتریان وفادار پاداش دهید

قدردانی خود را از مشتریان وفادار با ارائه تخفیف های انحصاری، دسترسی زودهنگام به محصولات جدید و سایر امتیازات نشان دهید.راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، مانند ایجاد یک برنامه وفاداری بر اساس سابقه خرید آنها. همچنین می توانید با ارسال پیام در مناسبت های خاص مانند تولد، سالگرد یا سایر نقاط عطف مهم قدردانی خود را نشان دهید.این امر وفاداری مشتری، تکرار تجارت و توصیه های شفاهی مثبت را افزایش می دهد.

مثال های بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند می تواند بسته به اهداف جمعیت شناختی، صنعت و سود هدف شرکت اشکال مختلفی داشته باشد.چند نمونه از استراتژی های بازاریابی رابطه مند را مرور کنید تا ببینید برای کمک به یک سازمان در رسیدن به اهدافش چه اقداماتی می توانید انجام دهید:

به حداکثر رساندن ارتباطات دیجیتال

بسیاری از مصرف کنندگان از رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن های چت برای تعامل با کسب وکارها استفاده می کنند. از این کانال ها به عنوان راهی برای ایجاد روابط فردی با مشتریان گذشته و فعلی استفاده کنید.

کاری کنید که مشتریان بتوانند بدون نیاز به برقراری تماس تلفنی یا ارسال ایمیل رسمی، با نماینده شرکت صحبت کنند. سهولت ارتباط یک استراتژی بازاریابی رابطه مند عالی است.

ارائه محتوای آموزشی

تبلیغات سنتی یک استراتژی موثر برای جمعیت شناسی و صنایع خاص است. با این حال، بسیاری از افراد، به ویژه نسل های جوان تر که ترجیح می دهند با محتوای آنلاین درگیر شوند، واکنش بهتری به بازاریابی آموزشی نشان می دهند.

متخصصان بازاریابی این محتوا را به گونه ای طراحی می کنند که اطلاعات مفید و غیر مرتبط با فروش را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

به عنوان مثال، یک رستوران ممکن است یک دستورالعمل روزانه آسان را برای مشتریان به اشتراک بگذارد تا در کانال های بازاریابی خود بین انواع دیگر و سنتی تر تبلیغات تلاش کنند.

این کار می تواند مشتریان را به تعامل با رستوران برای محتوای دستور پخت بیشتر ترغیب کند که در نهایت ممکن است آن ها را به امتحان کردن غذای رستوران ترغیب کند.

پیشنهادها خود را متنوع کنید

بسیاری از شرکت ها بیش از یک جمعیت هدف را پوشش می دهند، به ویژه آن هایی که طیف وسیعی از محصولات یا خدمات را ارائه می دهند.

اطمینان حاصل کنید محتوای بازاریابی که ارائه می دهید با علایق و ارزش های هر نوع مشتری که هدف قرار می دهید، همسو باشد.

محتوا را در کانال های مختلف عرضه کنید تا مطمئن شوید به همه مشتریان، چه قدیمی و چه جدید، دسترسی دارید. این می تواند به شما کمک کند تا بیش ترین روابط ممکن را پرورش دهید.

نظرات منفی خود را با ما در میان بگذارید

اکثر شرکت ها در جریان انجام کسب وکار، نقده ای منفی دریافت می کنند.

شما می توانید از این نظرات منفی برای کمک به اعتمادسازی با مشتریان فعلی و بهبود محصولات یا خدمات خود استفاده کنید.

یک بازبینی منفی یا چند بازبینی منفی پیدا کنید و آن ها را از طریق کانال های بازاریابی سنتی خود به همراه یک برنامه عملی برای حل مساله بیان شده در بازبینی به اشتراک بگذارید. این به مشتریان نشان می دهد که شما به خواسته ها و نیازهای آن ها گوش می دهید و قصد دارید هر گونه نگرانی را بهبود ببخشید.

ارائه گارانتی مادام العمر

اگر شرکتی محصولی تولید می کند که به طور معمول برای مدتی مثل یک یا دو سال گارانتی می کنید، به جای آن به فکر ارائه گارانتی مادام العمر باشید.

این نشانه وفاداری به مشتریان می تواند نشان دهد که شما به رضایت بلندمدت آن ها بیشتر از سود خود اهمیت می دهید. در بسیاری از موارد، مشتریان با خرید محصولات اضافی از شرکت به این وفاداری پاداش می دهند؛ زیرا شما را قابل اعتماد می دانند.

افزایش شفافیت

بازخوردی که از مشتریان می گیرید را در نظر بگیرید. اگر حوزه ای از کسب وکار را می بینید که مرتبا مشتریان خود را گیج می کند یا منجر به اطلاعات غلط یا فرضیات می شود، راهی برای ارائه شفافیت بیشتر پیدا کنید. این کار با نشان دادن اینکه به بازخورد مشتریان گوش می دهید و می خواهید رابطه ای صادقانه با خریداران خود برقرار کنید، به نفع روابط مشتریان شما خواهد بود.

خدمات مشتریان خود را ارتقا دهید

گزینه های خدمات مشتریان خود را افزایش دهید تا خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید. اگر خدمات پشتیبانی تلفنی دارید، تیم خود را گسترش دهید تا پشتیبانی آنلاین را از طریق پیامک و چت در اختیار داشته باشید.

هرچه مشتریان برای پرسیدن سوال و به اشتراک گذاشتن بازخورد، راه های بیشتری برای تعامل با شرکت داشته باشند، روابط شما عمیق تر و موثرتر خواهد بود.

با هدیه از مشتریان تشکر کنید

ارسال هدایای تشکر برای مشتریان را در نظر بگیرید. بسته به صنعتی که در آن قرار دارید، ممکن است این کار را پس از انجام تعداد مشخصی خرید یا پس از خرید اولیه مشتری انجام دهید. هدیه می تواند کوچک باشد – مشتریان اغلب بیشتر از خود کالا از این فکر قدردانی می کنند. اگر از نظر مالی امکان ارسال هدیه برای همه مشتریان وجود ندارد، می توانید یک یادداشت تشکر برای ابراز قدردانی خود ارسال کنید.

به دنبال بازخورد باشید و از آن استفاده کنید

از مشتریان بازخورد بخواهید تا به شما در بهبود محصولات، خدمات، تعاملات و فرایندهای فروش کمک کنند. شما می توانید نظرسنجی کنید یا نظر خود را در شبکه های اجتماعی مطرح کنید. این می تواند احساس قدردانی از مشتریان را ایجاد کند. زمانی که بازخورد دریافت کردید، از داده هایی که جمع آوری می کنید برای بهبود شیوه های کسب وکار و توسعه روابط با مشتریان خود استفاده کنید.

ایجاد یک برنامه وفاداری

برنامه های وفاداری یک راه مفید برای تشویق وفاداری طولانی مدت مشتری هستند. بیشتر برنامه های وفاداری مشتری از سیستمی استفاده می کنند که در آن، پس از اینکه مشتری تعداد مشخصی خرید انجام داد، یک هدیه رایگان یا تخفیف در خرید بعدی خود دریافت می کند. سیستمی پیدا کنید که برای شرکت و مشتریان شما کار کند.

تجربه مشتری را تکرار کنید

در صورت امکان، تلاش های بازاریابی خود را برای هر مشتری شخصی سازی کنید. به عنوان مثال، اگر ایمیلی برای مشتریان گذشته ارسال می کنید و اطلاعاتی درباره محصولات جدید ارائه می دهید، از نام مشتری در ایمیل استفاده کنید و فهرستی از محصولات سفارشی ارائه دهید که ممکن است براساس سفارش های گذشته آن ها از آن ها لذت ببرند. این نشان می دهد که شما با صرف زمان برای یادگیری ترجیحات آن ها، کسب وکار آن ها را تحسین می کنید. همچنین نشان می دهد که شما برای مشتری به عنوان یک فرد ارزش قائل هستید.

مثال واقعی از بازایابی رابطه مند

خطوط هوایی دلتا

مثال بازاریابی رابطه مند

برنامه SkyMiles یکی از موثرترین برنامه‌های وفاداری مشتری در صنعت است و دلیل خوبی هم دارد.  مشتریان بر اساس مقدار پولی که خرج می‌کنند، مایل به دست می‌آورند که می‌تواند برای سفرهای آینده بازخرید شود.

  برای گسترش این پیشنهاد، دلتا همچنین با شرکت های کارت اعتباری همکاری کرده است تا عملکرد آنها را افزایش دهد. مشتریان اکنون می توانند در خرید American Express امتیاز کسب کنند.

از طریق این استراتژی های بازاریابی رابطه مند، دلتا توانسته است یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند که همچنان آنها را از رقابت انتخاب می کند.این استراتژی آنقدر خوب جواب داده است که J.D.Power آنها را در رتبه اول رضایت مشتری در تمام خطوط هوایی آمریکای شمالی قرار داده است.

Panera

تعهد Panera به سلامت و راحتی منجر به وفاداری 40 میلیون عضو Panera شده است.در سال 2014، پانرا بیانیه ای صادر کرد و به مشتریان خود قول داد که تا پایان سال 2016 تمام طعم دهنده ها، شیرین کننده ها و نگهدارنده های مصنوعی را از تمام محصولات پانرا حذف کند.

این شرکت در طول فرآیند شفاف باقی ماند و گزارش های پیشرفت را منتشر کرد تا سطحی از پاسخگویی و شفافیت را به مشتریان خود نشان دهد.

بدون شک، این یک تصمیم خطرناک بود که اعتراف کنیم که قبلاً از مواد ناسالم در غذای خود استفاده کرده بودند – اما وعده برند آنها در سال 2016 زمانی که برند رسماً می‌گوید “100٪ غذای ما 100٪ سالم است” بسیار جواب داد.

علاوه بر این، برند بر ایجاد روابط با مشتری از طریق شخصی سازی تمرکز می کند.  به عنوان مثال، Panera به اعضای وفادار در مورد پیشنهادات غذایی جدید هشدار می دهد که احساس می کنند بر اساس خریدهای گذشته با «نمایه طعم» اعضا مواجه خواهند شد.

قول دادن به برند و عمل به این تعهد به مشتریانشان

بهبود کیفیت محصولات خود برای رضایت مشتری

این شرکت همچنین با مشتریان خود در جایی که هستند ملاقات می کند – راه اندازی یک تجارت آنلاین خواربار فروشی به دلیل همه گیری کووید-19.  Panera حتی تحویل خانه و محل کار، تحویل سریع و پذیرایی را برای بهبود خدمات مشتریان ارائه می دهد.

استارباکس

مثال بازاریابی رابطه مند

استارباکس اغلب به عنوان یک مبتکر در ارتباط با دستیابی به مشتریان و حفظ آنها دیده می شود.این برند به طور مرتب مشتریان خود را تشویق می کند تا در مورد موضوعات مختلف، از جمله ایده های جدید برای محصولات، خدمات یا رویدادها، بازخورد ارائه کنند. سپس از این بازخورد برای تقویت و گسترش رابطه استفاده می کند.

استارباکس همچنین تعامل رسانه‌های اجتماعی با مشتریان را حفظ می‌کند و ایمیل‌های مخصوص مشتری را ارسال می‌کند و راه‌اندازی محصول جدید یا پیشنهادات ویژه را اعلام می‌کند.آنها همچنین اغلب محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را در سایت و کانال های رسانه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند.

اپل

بزرگ‌ترین شرکت فناوری جهان در زمینه بازاریابی رابطه‌ای نیز یک غول است.محصولات اپل به دلیل ارائه قابلیت‌هایی که زندگی کاربران را تسهیل می‌کند، شناخته شده هستند، که نشان‌دهنده توجه اپل به نیازهای مصرف‌کنندگانشان است و حس خوبی را در اطراف محصولاتشان ایجاد می‌کند.

فروشگاه‌های اپل برای استقبال از مشتریان خود (یا مشتریان آینده) برای کاوش ساخته شده‌اند، از بازدیدکنندگان دعوت می‌کنند تا آیفون‌ها، آی‌پدها، مک‌بوک‌ها و موارد دیگر را آزمایش کنند، و حتی کلاس‌های مهارتی زنده بر روی آن‌ها ارائه می‌دهند. ایجاد احساس راحتی در افراد قطعا یک راه موثر برای ایجاد روابط است.

کمپین های اپل همچنین بر نشان دادن رویکرد همدلانه خود به مردم تمرکز دارد. به نظر می رسد که آنها می گویند، “هی، تو تنها نیستی، ما می توانیم صدای شما را بشنویم و زندگی شما را آسان تر کنیم”. آیا این بخش مهمی از ایجاد رابطه نیست؟

برنامه‌های Final Cut Pro و Logic Pro ویدیو را به خوبی نشان می‌دهند.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست