اغلب، مردم در مورد اینکه بازاریابی اجتماعی چیست گیج می شوند. بنابراین، قبل از اینکه ادامه دهیم، بیایید 3 نوع بازاریابی را که به عنوان بازاریابی اجتماعی به حساب نمی آیند، تقسیم بندی کنیم.
بازاریابی رسانه های اجتماعی: بسیاری از مردم فکر می کنند بازاریابی اجتماعی همان بازاریابی رسانه های اجتماعی است: بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب. خب این درست نیست گاهی اوقات از رسانه های اجتماعی برای گسترش و ایجاد سر و صدا در اطراف کمپین های بازاریابی اجتماعی استفاده می شود.
با این حال، بیشتر بازاریابی در رسانه های اجتماعی به سمت تبلیغ یک محصول یا خدمات است. آن توئیتهای ویروسی وندی، و تبلیغ مد نوا توسط اینفلوئسردر اینستاگرام، قطعاً بازاریابی اجتماعی نیست!
کمکهای خود خدمت: اگر یک شرکت کمک مالی خود را به یک موسسه خیریه یا هدف منتشر کند، این بازاریابی اجتماعی نیست، زیرا هدف آنها تا حدی افزایش شهرت خود است.
بازاریابی محصولات سبز یا خیریه: اگر شرکتی بطری های آب سازگار با محیط زیست، اتومبیل های هیبریدی، ظروف ناهار قابل استفاده مجدد یا سایر محصولات «سبز» خود را بازاریابی کند، این به عنوان بازاریابی اجتماعی به حساب نمی آید.بازاریابی محصولات با پیوند اهدایی خیریه (مانند TOMS) نیز به حساب نمی آید. در هر دوی این مثال ها، تمرکز اصلی بر فروش یک محصول است. در همین حال، با بازاریابی اجتماعی، تمرکز صرفاً بر تغییر رفتارها برای منافع عمومی است.
در اینجا یک مثال وجود دارد:
تبلیغی با آمار هشدار دهنده در مورد تعداد بطری های آب یکبار مصرف پرتاب شده در سال، که بطری های قابل استفاده مجدد Hydro Flask را دوستدار محیط زیست معرفی می کند و توسط Hydro Flask برای فروش بطری های خود ساخته می شود، بازاریابی اجتماعی نیست.
در همین حال، یک کمپین عمومی برای تبلیغ بطریهای آب قابل استفاده مجدد، ساخته شده توسط یک سازمان محیط زیست، که مارک خاصی از بطری قابل استفاده مجدد را تبلیغ نمیکند، بازاریابی اجتماعی است.
بازاریابی اجتماعی یک فرآیند بلندمدت برنامه ریزی شده است که متضمن روش های بازاریابی است و با هدف تغییر رفتار انسانی، ایجاد تغییرات اجتماعی، بهبود زندگی افراد و محیطی که در آن زندگی می کنند، کمک می کند. این به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.
بازاریابی اجتماعی رویکردی است که برای توسعه فعالیت هایی با هدف تغییر یا حفظ رفتار افراد به نفع افراد و جامعه به عنوان یک کل استفاده می شود.
بازاریابی اجتماعی: تعریف
بازاریابی اجتماعی بازاریابی است که برای ایجاد تغییرات اجتماعی طراحی شده است، نه به نفع برند. با استفاده از تکنیک های بازاریابی سنتی، آگاهی از یک مشکل یا علت معین را افزایش می دهد و هدف آن متقاعد کردن مخاطبان برای تغییر رفتارشان است.
بنابراین، بازاریابی اجتماعی به جای فروش یک محصول، یک رفتار یا سبک زندگی را که به نفع جامعه است، «فروش» می کند تا تغییر مورد نظر را ایجاد کند. این منفعت برای منافع عمومی همیشه محور اصلی است و به جای نشان دادن اینکه چگونه یک محصول بهتر از محصولات رقیب است، بازاریابی اجتماعی با افکار، رفتارها یا اعمال نامطلوب “رقابت” می کند.
تاریخچه
بسیاری از محققان آغاز حوزه بازاریابی اجتماعی را به مقاله ای که توسط G.D. Wiebe در فصلنامه افکار عمومی در فصلنامه زمستان 1951-1952 منتشر شد، نسبت می دهند.
ویبی در آن یک سوال لفاظی مطرح کرد: “چرا نمی توانید برادری و تفکر منطقی را بفروشید، همانطور که می توانید صابون بفروشید؟”
او سپس به بحث در مورد چالش های تلاش برای فروش یک کالای اجتماعی به عنوان یک کالا پرداخت و بدین ترتیب بازاریابی اجتماعی (اگرچه او آن را به این عنوان برچسب گذاری نکرد) به عنوان رشته ای منحصر به فرد از بازاریابی کالایی معرفی کرد.
با این حال، Wilkie & Moore (2003) خاطرنشان میکنند که رشته بازاریابی از اولین روزهای خود به عنوان یک رشته با سؤالاتی در مورد تلاقی بازاریابی و جامعه درگیر بوده است.
یک دهه بعد، سازمان هایی مانند KfW Entwicklungsbank در آلمان، آژانس توسعه بین المللی کانادا، وزارت امور خارجه در هلند، وزارت توسعه بین المللی بریتانیا، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی شروع به حمایت مالی از امور اجتماعی کردند.
مداخلات بازاریابی برای بهبود تنظیم خانواده و دستیابی به سایر اهداف اجتماعی در آفریقا، سریلانکا و جاهای دیگر.
نقطه عطف بعدی در تکامل بازاریابی اجتماعی، انتشار “بازاریابی اجتماعی: رویکردی به تغییر اجتماعی برنامه ریزی شده” در مجله بازاریابی توسط فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن بود.
کاتلر و زالتمن اصطلاح «بازاریابی اجتماعی» را ابداع کردند و آن را به عنوان «طراحی، اجرا و کنترل برنامههایی که برای تأثیرگذاری بر مقبولیت ایدههای اجتماعی محاسبه میشوند و شامل ملاحظات برنامهریزی محصول، قیمتگذاری، ارتباطات، توزیع و تحقیقات بازاریابی محاسبه میشوند» تعریف کردند.
آنها نتیجه می گیرند که “به نظر می رسد بازاریابی اجتماعی مکانیزم پل زدنی را نشان می دهد که دانش دانشمند رفتار از رفتار انسانی را با اجرای مفید اجتماعی آنچه که دانش اجازه می دهد پیوند می دهد.”
کریگ لفور و ژوئن فلورا در سال 1988 بازاریابی اجتماعی را به جامعه بهداشت عمومی معرفی کردند، جایی که بیشترین استفاده و کاوش را داشته است.
بازاریابی اجتماعی معمولاً برای دلایلی مانند موارد زیر استفاده می شود:
بهداشت و ایمنی از جمله:
ضد دخانیات
ضد مواد مخدر
ترویج ورزش و تغذیه سالم
رانندگی ایمن
ایمنی ایستگاه راه آهن
علل محیطی از جمله:
مبارزه با جنگل زدایی
ضد زباله
آگاهی از گونه های در حال انقراض
کنشگری اجتماعی از جمله:
مبارزات روشنگرانه ای که رنگین پوستان، افراد دارای معلولیت و غیره با آن روبرو هستند، سپس الهام بخشیدن به مردم برای مبارزه با مکانیسم هایی که نابرابری ایجاد می کند.
ضد قلدری
مبارزه با کلیشه های جنسیتی
4 P بازاریابی اجتماعی
در بازاریابی مصرف کننده، چهار اصل کلیدی وجود دارد که به “چهار P” معروف هستند، از جمله “محصول، قیمت، مکان وترفیع”. اینها در بازاریابی اجتماعی نیز به همراه چهار «P» دیگر وجود دارند.
محصول: با بازاریابی اجتماعی، «محصول» کنش اجتماعی مطلوب و مزایایی است که این اقدام ارائه میکند. اطمینان حاصل کنید که این تغییر تا حد امکان فریبنده ارائه می شود … این ممکن است شامل قاب بندی رفتار مخالف به عنوان منفی باشد. همچنین، وضوح کلیدی است. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما می توانند به سرعت و به راحتی “محصول” و مزایای آن را درک کنند.
قیمت: «قیمتی» را که مخاطبان شما معتقدند باید «پرداخت» کنند تا کنش اجتماعی مورد نظر انجام شود را به حداقل برسانید.
این قیمت تماماً پولی نیست. همچنین در مورد به حداقل رساندن سختی، زمان و هزینه های روانی/عاطفی است که افراد متحمل خواهند شد. بنابراین، زمانی که در حال طراحی یک کمپین بازاریابی اجتماعی هستید، باید به موانعی فکر کنید (و تحقیق کنید) که مانع از انجام این رفتار مخاطبان شما می شود.
سپس، راه های بصری و عملی برای مبارزه با این موانع را بیابید. به عنوان مثال، اگر کمپین شما با هدف تشویق ورزش بیشتر در جامعه شما است، اما فضاهای بیرونی ایمن حداقل هستند و هزینه کلاس های داخلی مانعی برای آن است، به ارائه کلاس های تناسب اندام در داخل خانه رایگان فکر کنید. مکان: شما می خواهید مخاطبان شما در کجا رفتار مورد نظر خود را انجام دهند؟ چگونه میتوانید به روشهایی به آنها دسترسی پیدا کنید که انجام رفتار در آن مکان را آسانتر کند (و آن رفتار را مطلوبتر از رفتارهای رقابتی کند
(2) در بازاریابی اجتماعی، «محصول» همیشه یک شیء ملموس نیست. در حالی که گاهی اوقات فیزیکی است (مثلاً توزیع داروهای ضد بارداری)، اغلب به شکل ارائه خدمات، ترویج یک عمل یا افزایش آگاهی در مورد یک ایده است.
موفقیت یک محصول تا حد زیادی به باور عمومی بستگی دارد که یک مشکل واقعی وجود دارد و این اختراع جدید به حل این مشکل کمک می کند. «قیمت» در بازاریابی اجتماعی به کاری اشاره دارد که کاربر باید انجام دهد تا محصول را به دست آورد (این ممکن است هزینه مالی باشد، اما به احتمال زیاد صرف وقت، تلاش یا ریسک بالقوه است).
منافع باید بیشتر از هزینه ها باشد تا ارزش قابل توجهی داشته باشد. «مکان» به شیوه ای اطلاق می شود که کالا به دست خریدار می رسد. برای اقلام ملموس، این به معنای روش انتشار (مانند توزیع رایگان، کامیونها، فروشگاهها و غیره) است، در حالی که برای اقلام ناملموس، این نشاندهنده انتخابهایی درباره نحوه انتشار اطلاعات است (مانند استفاده از رسانه، نمایشهای آموزشی، و ارسالهای عمومی).
پژوهشگران باید برنامه معمول بازار خود را رعایت کنند تا بهترین راه برای انتقال پیام خود را شناسایی کنند. «تبلیغ» شامل تبلیغات پشتیبانی رسانهای، تکنیکهای فروش شخصی، و ترفندهای جلب توجه میشود، که همگی باید بر تقویت و حفظ تقاضای کافی برای کالا متمرکز شوند.
چهار “P” اضافی ویژه بازاریابی اجتماعی عبارتند از: “عمومی” (گروه های داخلی و خارجی درگیر با یک سازمان)، “مشارکت” (پیوستن به گروه های دیگر با اهداف مشترک)، “سیاست” (سازمان های حامی رسانه ای گاهی اوقات می توانند بازاریابی اجتماعی را تکمیل کنند. طرحها در صورت لزوم تغییر خطمشی) و «رشتههای کیفی» (کمک مالی، کمکهای مالی و کمکهای مالی از برنامههای مختلف و دولت برای کمک به طرحهای بازاریابی اجتماعی ضروری است).
5 نکته بازاریابی اجتماعی
بسیاری از استراتژی ها به اجرای موثر بازاریابی اجتماعی کمک می کنند. از آنجایی که موفقیت کمپین شما به درستی روش های انتخابی بستگی دارد، ما 5 نکته شگفت انگیز را در اختیار شما قرار می دهیم.
در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید. درک مخاطبان هدف به شما امکان می دهد بدانید که چگونه عمل کنید. تحقیقات مبتنی بر داده به شما امکان می دهد تصویر واضحی از رفتار مخاطبان خود داشته باشید. در نتیجه، استراتژی ها و روش های مناسبی را برای نزدیک شدن به این افراد و انتقال ایده خود انتخاب خواهید کرد.
قانع کننده باشید برای رسیدن به نتیجه نهایی، باید به خود و اعتقادات خود اطمینان داشته باشید. تغییر جامعه به سمت بهتر مستلزم آن است که شما بر رفتار مردم تأثیر بگذارید و آنها را وادار کنید به مسائلی مانند گرسنگی، فقر، مشکلات زیست محیطی و کمبود آموزش فکر کنند. افکار خود را شفاف و با اطمینان بیان کنید. این به شما کمک می کند اعتماد مردم را بیدار کنید، احترام بگذارید و شیوه زندگی را تغییر دهید.
شعارهای مناسب را انتخاب کنید. مانند هر کمپین بازاریابی دیگری، کمپین شما باید به یاد ماندنی، کوتاه و واضح باشد. رک و شفاف باشید. استفاده از شعارهای کوتاه جذاب همیشه ایده خوبی است. برای مثال، بیایید کمپین بازاریابی اجتماعی ضد مواد مخدر را از دولت ایالات متحده در نظر بگیریم. شعار آن برای مردم برای حفظ و توجه کامل است.
اگر شعار «فقط بگو نه» را ببینید، حداقل متوجه خواهید شد و حداکثر، شما را به فکر فرو می برد.از تصاویر بصری عاقلانه استفاده کنید. جوامع اغلب از تصاویر برای نشان دادن مشکل و تأثیرگذاری بر مردم استفاده می کنند. این یک قدم عاقلانه است با این حال، شما نباید در آن زیاده روی کنید. برای نشان دادن عواقب برخی مسائل فوری، تصاویری اضافه کنید. به عنوان مثال، کمپین های ضد سیگار اغلب شامل تصاویری از افراد مبتلا به مشکلات سلامتی ناشی از سیگار است.
تکنیک هایی را برای تأثیرگذاری بر رفتار در نظر بگیرید. رویکردهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تأثیرگذاری بر رفتار انسان اعمال کنید. روش هایی را جستجو کنید که برای مورد شما مناسب هستند. ابتکارات مؤثر مستلزم تمرکز بر یک مخاطب و یک رفتار در یک زمان است. گروه هایی از مردم را انتخاب کنید که آماده تغییر هستند و به تغییر در جامعه کمک می کنند. رفتارها را در مکان ها، زمان ها و جوامع مختلف مطالعه کنید. این به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه به افراد مختلف نزدیک شوید. به این ترتیب، به اهداف خود خواهید رسید و تغییرات اجتماعی را به ارمغان خواهید آورد.
مراحل یک تلاش موفق در بازاریابی اجتماعی
با در نظر گرفتن این درک از بازاریابی، بیایید اکنون به نقطه کانونی یک کمپین مؤثر بپردازیم – مصرف کننده. افراد در زمان های مختلف عقاید و باورهای متفاوتی خواهند داشت. برای مثال، در میان سیگاریها، برخی ممکن است باور نداشته باشند که سیگار کشیدن برای آنها مضر است، دیگران ممکن است خطرات آن را درک کنند اما اهمیتی نمیدهند، برخی دیگر ممکن است نخواهند تلاشی برای ترک سیگار انجام دهند، و گروه نهایی سیگاریها ممکن است فعالانه تلاش کنند تا سیگار را ترک کنند. ترک کردن یک کمپین بازاریابی اجتماعی همه این باورها (و اقدامات مرتبط با آنها) را به عنوان بخشی از یک پیوستار می بیند و سعی می کند افراد را به سمت مرحله بعدی سوق دهد.
ایده این است که این تغییرات یک شبه اتفاق نمی افتد. اکثر مردم بلافاصله از این باور نمی کنند که سیگار کشیدن “خوب” است و واقعاً خطرات سلامتی را برای ترک فوراً درک نمی کنند. درعوض، یک کمپین بازاریابی اجتماعی ممکن است آنها را به این فکر بیاندازد که این بهترین کار نیست – و بعد از اینکه این ایده برای مدتی در سرشان چرخید، بخش دیگری از کمپین به آنها کمک میکند تا از کار دست بکشند، و باز هم قسمتی دیگر. بخشی به آنها کمک می کند تا بدون دود باقی بمانند.
این باورها چگونه شکل می گیرند و تصمیم می گیرند؟ فعالیت های زیر باید انجام شود:
آگاهی و علاقه ایجاد کنید
نگرش ها و شرایط را تغییر دهید
به افراد انگیزه دهید که بخواهند رفتار خود را تغییر دهند
افراد را برای عمل توانمند کنید
تغییر را حفظ کنید
مثال بازاریابی اجتماعی
اکنون، بیایید نگاهی به کمپین بازاریابی اجتماعی عالی و کارهایی که آنها به خوبی انجام می دهند، از جمله نحوه نمایش “4 P” بیندازیم. اینجا هیچ منظور خاصی نبود:
کیسه های پلاستیکی کشنده
سازمان: طراحی شده توسط آژانس تبلیغاتی BBDO، مالزی (سازمان دقیق ناشناخته)
محصول: استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را به نفع استفاده از کیسه های قابل استفاده مجدد کاهش دهید.
تبلیغات: تصاویر و پیام های خیره کننده درست روی کیسه های پلاستیکی: پیام “کیسه های پلاستیکی می کشند” و تصویر یک لاک پشت در حال مبارزه.
کاهش قیمت: مردم را وادار کنید به این فکر کنند که چگونه یک عادت ریشهدار به زندگی دریایی آسیب میزند، بنابراین تمایل کمتری به پذیرش کیسههای پلاستیکی دارند. وقتی مشتریان کیف ها را حمل می کنند، به نظر می رسد که لاک پشت را با دست خود خفه می کنند. پس از این سناریوی ناراحت کننده، آنها مطمئناً دفعه بعد که یک کیسه یکبار مصرف به آنها پیشنهاد می شود دو بار فکر می کنند (و تمایل بیشتری به آوردن یک کیسه قابل استفاده مجدد دارند)!
مکان: فروشگاه های خرده فروشی که اکثر آنها کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را ارائه می دهند
چرا ما آن را دوست داریم: این کمپین با قرار دادن پیام بر روی عادت نامطلوب – معادل کردن عمل استفاده از کیسه با آسیب رساندن به لاکپشتها، احساسات قوی را جذب میکند.
به یک دانمارکی کوچک کمک کنید
به یک دانمارکی کوچک کمک کنید
سازمان: به یک دانمارکی کمک کنید، ابتکاری با هدف افزایش ایمنی در برابر آفتاب در میان مردم دانمارک در تعطیلات بین المللی.
این ابتکار توسط انجمن سرطان دانمارک سازماندهی شده است.
محصول: والدین را تشویق کنید تا با استفاده از کرم ضد آفتاب، در سایه نگه داشتن کودکان و پوشیدن کلاه آفتابی از کودکان خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند تا از پوست بسیار حساس کودکان محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهند.
تبلیغ: ویدیوی طنز و کمپین رسانه های اجتماعی، با بازی کودکانی از مایورکا، مقصد تعطیلات محبوب دانمارکی ها.
کاهش قیمت: دانمارکی ها معمولاً در تعطیلات دچار آفتاب سوختگی می شوند زیرا اشعه ماوراء بنفش که بسیاری از دانمارکی ها در یک هفته در مقاصد محبوب تعطیلات در معرض آن قرار می گیرند برابر است با اشعه ماوراء بنفش که در مدت شش ماه در کشور خود در معرض آن قرار می گیرند. از هر 10 دانمارکی 4 نفر در هنگام تعطیلات دچار آفتاب سوختگی می شوند. بنابراین، والدین دانمارکی به وضوح در مورد محافظت از آفتاب آنطور که باید فکر نمی کنند. این نقطه توجه بسیار مورد نیاز را به ایمنی در برابر آفتاب جلب می کند.
مکان: آنلاین، از طریق ویدئو و یک کمپین در حال انجام رسانه های اجتماعی. علاوه بر این ویدئو، این سازمان بسته های ایمنی ضد آفتاب را بین خانواده های دارای کودکانی که در حال پرواز از فرودگاه کپنهاگ بودند توزیع کرد.
چرا ما آن را دوست داریم: به یک دانمارکی کوچک کمک کنید که مشکل آفتاب سوختگی را با فوریت مورد نیاز برطرف کند، اما از طنز مناسب استفاده می کند که مخاطب دانمارکی آن از آن استقبال می کند.
مدیر هنری این کمپین به Goodvertising گفت: «بیشتر مردم معمولاً دوست ندارند به آنها گفته شود چه کاری انجام دهند، اما دانمارکی ها توانایی تحسین برانگیزی برای خندیدن به خودشان دارند. ماهیت طنزآمیز این کمپین به ما این امکان را می دهد که آینه ای به دانمارکی ها دراز کنیم و به آنها نشان دهیم که چقدر مضحک است که از محافظت در برابر آفتاب غفلت کنیم.
این یک یادآوری فوری است که آنها را دعوت می کند تا با هم بازی کنند و خودشان را مسخره کنند.”
ذخیره کاغذ،سیاره را نجات دهید
سازمان: صندوق جهانی حیات وحش/صندوق جهانی طبیعت (WWF)
محصول: کاهش استفاده از کاغذ، به ویژه استفاده از دستمال کاغذی. در مرحله دوم، افزایش علاقه به WWF
تبلیغات: دستگاه پخش کننده حوله کاغذی که تصویری از آمریکای جنوبی، خانه جنگل های بارانی آمازون را نشان می دهد. با استفاده بیشتر از دستمال کاغذی، تصویر آمریکای جنوبی کمتر و کمتر سبز می شود که نشان دهنده ارتباط مستقیم بین استفاده بیش از حد از کاغذ و جنگل زدایی است.
کاهش قیمت: در اینجا عادت دیگری وجود دارد که ترک کردن آن بسیار سخت است: استفاده بیش از حد از دستمال کاغذی. اما برخلاف کمپین کیسههای پلاستیکی، پیام به این صورت ظاهر میشود که نه پس از آن، کسی انتخاب کوچکی انجام میدهد که بر محیطزیست تأثیر میگذارد. همانطور که مردم پیام «کاغذ را ذخیره کنید، سیاره را نجات دهید» می خوانند و می بینند که کاغذ نشان دهنده سلامت زمین است، تمایل بیشتری به محدود کردن استفاده از حوله دارند یا به جای آن به سراغ خشک کن هوا می روند.
مکان: سرویس بهداشتی عمومی
چرا ما آن را دوست داریم: این یک مورد کلاسیک از ملاقات با مخاطبان شما در همان جایی است که آنها هستند—مخاطبان می توانند بلافاصله اقدام کوچکی برای کمک به زمین انجام دهند!
اینجا اتفاق نمی افتد، اما اکنون اتفاق می افتد
سازمان: عفو بین الملل
محصول: موارد نقض حقوق بشر را که در سرتاسر جهان اتفاق میافتد، روشن کنید و به مخاطبان الهام بخشید تا به سازمان عفو بینالملل در مبارزه با این تخلفات کمک کنند (با مراجعه به وبسایت آنها و یا دادن کمک مالی، امضای طومار یا هر دو).
تبلیغات: پوسترهایی که به سختی محیط پشت سر خود را بازسازی کرده و دقیقاً مطابقت دارند و نقض حقوق بشر را که در آن محیط اطراف اتفاق می افتد – درست در مقابل چشمان مخاطبان – به تصویر می کشند. آزارهای به تصویر کشیده شده شامل کودکانی بود که مجبور به مبارزه در جنگ ها می شدند، افراد بسته شده، دهان بسته شده و ضرب و شتم، و کودکانی که در فقر شدید زندگی می کردند.
کاهش قیمت: آگاهی کامل – عفو میدانست که وقتی این مسائل در جامعه شخصی اتفاق نمیافتد، به راحتی میتوان آنها را نادیده گرفت، بنابراین به نظر میرسد که سوء استفاده درست در همان جایی که پوستر بود آشکار میشود.
مکان: ایستگاههای اتوبوس، ایستگاههای قطار و مترو، باجههای تلفن، و هر جای دیگری که یک پوستر بزرگ میتواند به طرز وحشتناکی محیط پشت آن را بازسازی کند.
چرا ما آن را دوست داریم: این کمپین مسائلی را آشکار می کند که اغلب نادیده گرفته می شوند زیرا نیمی از جهان دورتر هستند. با آوردن آنها به حیاط خلوت مخاطب، مخاطب با این قربانیان حقوق بشر همذات پنداری می کند و برای کمک الهام می گیرد.
بعلاوه، ما از تلاش پر زحمتی که برای بازآفرینی محیط پوستر و شبیه سازی آن مانند پنجره شیشه ای انجام شد، قدردانی می کنیم – قطعاً فکر می کردم که تصاویر روی شیشه قرار گرفته اند، نه بر روی پوستر مات چاپ شده اند. و این کمپین جواب داد: Goodvertising گزارش می دهد که این پوسترها بازدید از وب سایت عفو بین الملل را بیست برابر افزایش داده است!
ببینید غذا دادن به گرسنگان چقدر می تواند آسان باشد؟
سازمان: Feed SA، یک موسسه خیریه که برای تغذیه افراد نیازمند در آفریقای جنوبی فعالیت می کند
محصول: تشویق کمک های غذایی به Feed SA. در مرحله دوم، مردم را تشویق کنید تا از وب سایت Feed SA بازدید کنند
تبلیغات: تصاویر کودکان گرسنه را که دستان خود را در چرخ های خرید دراز کرده اند و برای غذا گدایی می کنند، قرار دهید، بنابراین به نظر می رسد هر غذایی که در سبد خرید قرار می گیرد به کودک داده می شود. روی صندلیهای گاریها شعار “ببینید غذا دادن به گرسنگان چقدر آسان است؟” و وب سایت Feed SA.
کاهش قیمت: همه فروشگاههایی که این تبلیغات در آنها قرار داده شد، سطلهای اهدای غذا در خروجیهای فروشگاه داشتند، بنابراین مردم میتوانند فوراً به FeedSA کمک کنند. نیازی به رفتن خیلی دور نیست!
مکان: خواربار فروشی.
چرا ما آن را دوست داریم: چنین کمپین خلاقانه ای که واقعاً احساسات شما را جذب می کند – قطعاً به نظر می رسد که غذا به کودک نیازمند داده می شود. و مخاطب را در جایی ملاقات میکند که میتوانند با قرار گرفتن در جایی که میتوانند غذا بخرند، علیه گرسنگی اقدام کنند. اما این عنصر سطلهای کمک مالی در دسترس است که واقعاً این کمپین را به هم پیوند میدهد، زیرا به مخاطب راهی میدهد تا پس از جابهجایی، عمل کند.
همانطور که Ads of the World در تصویر بالا گزارش می دهد، این کمپین بسیار ارزان و در عین حال بسیار موثر بود. Feed SA با هزینه چند برگردان، افزایش قابل توجهی در کمک های مالی و افزایش قابل توجه ترافیک وب سایت را تجربه کرد.
راه های احمقانه برای مردن
سازمان: قطارهای مترو (ملبورن، استرالیا)
محصول: جوانان را متقاعد کنید که در اطراف قطار ایمن بمانند
تبلیغ: یک آهنگ بسیار وحشتناک و جذاب که راه های مختلف تصادفی و احمقانه را برای مواجهه با مرگ شما نشان می دهد. در پایان آهنگ، رفتارهای ناامن قطار به عنوان “احمقانه ترین راه برای مردن” ذکر شده است.
ظاهر و احساس ویدیو عمداً برعکس کمپینهای ایمنی سنتی بود، همانطور که جان مسکال، ترانهسرا به Adweek گفت: «اگر یک پیام ایمنی ارزشمند را در چیزی پنهان کنیم که اصلاً شبیه پیام ایمنی نباشد، چه میشود؟ ما به این فکر کردیم که کاملاً متضاد یک پیام ایمنی جدی است و به این نتیجه رسیدیم که این یک آهنگ دیوانه کننده شاد و زیبا است.
کاهش قیمت: شکستن موانع بیعلاقگی برای تبدیل پیام ایمنی به چیزی که مردم مایلند به آن گوش دهند!
مکان: ویدیو، و همچنین یک وب سایت، تبلیغات چاپی و دیجیتال، و یک برنامه همراه
چرا ما آن را دوست داریم: این کمپین 2012 که توسط یک شرکت تجاری اداره می شود، یکی از موفق ترین کمپین های بازاریابی اجتماعی در تمام دوران است!
این به سرعت ویروسی شد – و مرزهای آنچه یک کمپین تبلیغاتی است و نیست را محو کرد.
همانطور که Adweek گزارش می دهد، تنها در دو هفته اول بیش از 30 میلیون بازدید از یوتیوب به دست آورد. (امروز بیش از 180 میلیون بازدید دارد).
مردم به طور مداوم کاور آهنگ و طرفدار شخصیت ها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذاشتند.
طبق گزارش Marstudio، حدود 60 میلیون دلار پوشش رسانه ای رایگان ایجاد کرد.
پخش رادیویی با این آهنگ به عنوان یک تبلیغ پولی شروع شد، اما آهنگ آنقدر محبوب شد که ایستگاه ها آن را به صورت رایگان پخش می کردند.
این آهنگ حتی در برخی کشورها به 10 آهنگ برتر iTunes نیز رسید!
اما نشانگر واقعی یک کمپین بازاریابی اجتماعی این است که آیا در افزایش رفتار مطلوب موفق است یا خیر. آیا Dumb Ways to Die در آن جبهه موفق بوده است؟ خوب، قطارهای مترو «کاهش 21 درصدی تصادفات مرتبط با مسیر» را در ماههای پس از کمپین گزارش کردند، از جمله «کاهش تصادفات یا نزدیکی تصادف با وسایل نقلیه و عابران پیاده در تقاطعهای همسطح» (مارستودیو). و ما می دانیم که این پیام به نسل های جوان تر چسبیده است، که احتمالاً اثرات مثبت بلندمدتی بر رفتار اطراف قطارها خواهد داشت.