نام تجاری (نام برند/اسم تجاری) نامی است که برای شناخته شدن خانواده محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید یا یک خط از محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید استفاده می شود.نام تجاری نامی است (معمولاً یک اسم خاص) که توسط یک سازنده یا سازمان برای یک محصول یا خدمات خاص استفاده می شود.
هدف از انتخاب نام برند
در سادهترین شکل، نام برند شکلی از امضایی است که به خالق یک اثر یا خدمات خاص اعتبار میدهد و آن را از مواردی که توسط دیگران ایجاد شده است متمایز میکند.
شناخته شدن: برای متمایز کردن یک محصول یا خدمات خاص از سایر برندهای مشابه
راستیآزمایی: برای تأیید اینکه یک محصول یا خدمات، کالای اصل یا دلخواه است (برخلاف یک کالای عمومی یا ناکارآمد).
تاریخچه نام برند
تاریخچه مربوط به فرآیند نامگذاری برندها را می توان به سه بخش مختلف طبقه بندی کرد:
منشا نام برند
کلمه برند از معنای اصلی آن به عنوان یک آتش نشان می آید.این کلمه از آلمان عالی قدیم، Brennan، در دوره انگلیسی میانه آمده است.اگزیاس، سفالگر آتنی در یونان باستان در حدود سال های ۵۴۵ تا ۵۳۰ پیش از میلاد کار می کرد، در واقع یکی از گلدان های خود راباعنوان(اگزیاس من را ساخت و نقاشی کرد) امضا کرد .
در جریان انقلاب صنعتی دوم
در طول انقلاب صنعتی دوم، زمانی که نام خوب یک مرد اغلب مترادف با شهرت او بود (و تمام آن شهرت دلالت بر این داشت: صداقت، نبوغ، قابل اعتماد بودن)، شرکت ها شروع به نامگذاری خود با نام صاحبان قدرتمند خود کردند.
نمونه هایی از این روند عبارتند از: شرکت ماشین لباس شویی سینگر، شرکت فولر براش، و جاروبرقی هوور – که همه آن ها هنوز مورد استفاده قرار می گیرند (حتی اگر شرکت اصلی به یک شرکت بزرگ تر فروخته شده یا جذب شده باشد).
برندسازی مدرن
برندسازی مدرن همانطور که می دانیم از گروه های تمرکز پیچیده همراه با داده های حاصل از تجزیه و تحلیل های دقیق زبانی و روانی برای رسیدن به نام های تجاری استفاده می کند که هدف از آن القای اعتماد و ترغیب مردم به خریداست.این اقدامات هدفمند درست پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد، زمانی که بازار پررونق مصرف کننده باعث گسترش محصولات جدید شرکت های رقیب شد و یافتن نام های منحصر به فرد و خاطره انگیز را به یک ضرورت تبدیل کرد.
عناصر یک نام برند
خاطره انگیز: یک نام برندباید به راحتی قابل یادآوری باشد تا مشتریان بتوانند در صورت نیاز به سرعت آن را به خاطر بیاورند.
کوتاه و ساده: یک نام کوتاه و ساده برای برند شما که تلفظ و نوشتن آن آسان باشد، کمک زیادی به برند شما می کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کند.
متمایز: نام تجاری باید از رقبا متمایز باشد و به راحتی قابل تشخیص باشد. یک نام برند قدرتمند باعث ایجاد تمایز می شود.
مرتبط: نام های تجاری باید معنی دار باشند و ارزش های اصلی شرکت را منعکس کنند.همچنین باید با محصول یا شرکتی که نمایندگی می کند مرتبط باشد.
انعطاف پذیر: مشخصاً، نام برند باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا در مواد بازاریابی مختلف و در کانال های مختلف استفاده شود.
بی زمان: برای اینکه نام برند شما در آزمون زمان تاب بیاورد و برای استفاده در نسل های آینده مرتبط باقی بماند، باید بی انتها باشد.خودتان را به یک جایگاه محدود نکنید یا رشد را با نام تجاری محدود نکنید.
باید به راحتی به زبان های خارجی تبدیل شود.
باید قابلیت حفاظت قانونی و ثبت را داشته باشد.
باید دسته بندی محصول/خدمات را پیشنهاد کند .
باید ویژگی های مشخص را نشان دهد .
نباید معانی بد/نادرست را در مقوله های دیگر به تصویر بکشد.
انواع نام برند
همانطور که در بسیاری از نمونههای نامهای تجاری زیر خواهیم دید، کسبوکارهای بسیار موفقی پشت هر نوع نامگذاری وجود دارد، بنابراین هیچ فرمول کاملی برای یافتن بهترین نام برند وجود ندارد.با این حال، برخی از مزایا و معایب مهم همراه با هر نوع نام برند وجود دارد که قبل از تصمیم گیری در مورد بهترین نوع نام برند، باید در نظر بگیرید.بیایید نگاهی دقیق تر به انواع مختلف نام گذاری، از جمله نمونه هایی از نام های تجاری برای هر یک بیاندازیم.
نام های تجاری توصیفی
نام های توصیفی آنهایی هستند که به صراحت محصول یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت را بیان می کنند.آنها می توانند بسیار مفید باشند و جای کمتری برای تفسیر نادرست باقی بگذارند و مانند بسیاری از نام ها به یک سازمان بزرگتر هدف روشنی می دهند.اگر نام تجاری بیش از حد توصیفی باشد، تنوع بخشیدن به سبد محصولات یا خدمات شما ممکن است دشوار باشد، بنابراین اگر مشاهده کردید که در آینده نزدیک این اتفاق می افتد، مراقب باشید.در حالی که نامهای تجاری توصیفی برای یک پیشنهاد خاص کاربردی و مفید هستند، فضای زیادی برای خلاقیت یا تفسیر باقی نمیگذارند.
ماهیت اصلی نامهای خاطرهانگیز باعث میشود آنها قوی باشند و بتوانند وسیلهای برای تنوع محصول باشند. با این حال، اگر کسبوکار کوچکتری دارید و مشتریان خود را با اطلاعات بسیار کمی رها میکنید و در نهایت پیشنهاد شما را درک نمیکنند، ممکن است لازم باشد مراقب این نوع نامها باشید، بنابراین در ارزیابی خود دقت کنید.
اگر قصد دارید کالاهای مصرفی را به بازار هدف بزرگتری بفروشید و بودجه لازم یا منابع ارتباطی برای پشتیبانگیری از هزینههای بازاریابی داشته باشید، نامهای تجاری تحسینانگیز عالی هستند.
نمونه نام های تجاری توصیفی
Hotels.com
Vitamin Water
Booking.com
The Weather Channel
نام های تجاری تداعی کننده
در مقایسه با نامهای تجاری توصیفی، نامهای تداعیکننده منحصربهفردتر هستند و اگر قصد کسب آگاهی از برند را دارید، میتوانند چیزهای مثبت زیادی برای شما به ارمغان بیاورند. نام های تداعی کننده از پیشنهاد و استعاره استفاده می کنند تا موقعیت برند و/یا تجربه برند را به ذهن بیاورند.برخی از بهترین نامهای تجاری، نامهای تداعی کننده هستند، زیرا به یک شرکت امکان میدهند داستان برند قدرتمندی را درباره ایدهای که بزرگتر از محصولات یا خدماتی است که میفروشند، تعریف کند.اصالت آنها به این معنی است که نام تجاری تداعی کننده عموما آسان تر از نام های توصیفی است (البته، پیدا کردن یک کلمه موجود که قبلاً در یک صنعت خاص علامت تجاری نداشته باشد، سخت تر و سخت تر می شود).ماهیت اصلی نامهای تداعی کننده باعث میشود آنها قوی باشند و بتوانند وسیلهای برای تنوع محصول باشند.با این حال، اگر کسبوکار کوچکتری دارید و مشتریان خود را با اطلاعات بسیار کمی رها میکنید و در نهایت پیشنهاد شما را درک نمیکنند، ممکن است لازم باشد مراقب این نوع نامها باشید، بنابراین در ارزیابی خود دقت کنید.اگر قصد دارید کالاهای مصرفی را به بازار هدف بزرگتری بفروشید و بودجه لازم یا منابع ارتباطی برای پشتیبانگیری از هزینههای بازاریابی داشته باشید، نامهای تجاری تداعی کنندعالی هستند.
نمونه نام های تجاری تداعی کننده
Nike (الهه یونانی پیروزی)
Amazon(بزرگترین رودخانه جهان)
Jaguar(چابکی و سرعت)
نام های تجاری ابداعی
اگر در موقعیتی قرار گرفتید که واقعاً میخواهید در میان دیگران متمایز شوید، یک نام تجاری اختراعی ممکن است راه مناسبی برای شما باشد.گاهی اوقات تازگی باعث می شود که پیام بچسبد و برند شما را بهتر از آن چیزی که نوع دیگری از نام تجاری انجام می دهد، قرار دهد.از آنجایی که جستجوی یک نام اختراع شده به مجموعه محدودی از کلمات موجود محدود نمی شود، این نوع نامگذاری، گسترده ترین قلمرو خلاقانه را هنگام نامگذاری شرکت یا محصول شما ارائه می دهد. اما این بدان معنا نیست که یک نام اختراعی خوب به راحتی ایجاد می شود
نمونه های نام تجاری ابداعی
Exxon
Kodak
Xerox
Verizon
Adidas
نام های تجاری واژگانی
نام های تجاری واژگانی از عبارات دستکاری شده برای تشکیل نام شرکت ها استفاده می کنند.این نوع نامهای تجاری میتوانند صداها و معنی را با هم ترکیب کنند و میتوانند به روشهای مختلف استفاده شوند. شما می توانید کلمات مختلف را با هم مخلوط کنید و کلمات را اشتباه بنویسید.اسامی واژگانی برای به یاد ماندنی بودن بر بازی با کلمات تکیه دارند.
وقتی صحبت از برندسازی شرکتی به میان میآید، برندهای جدی B2B زیادی را نمیبینید که نامشان در دستهبندی واژگانی قرار میگیرد.نامهای واژگانی اغلب هوشمندانه هستند – گاهی اوقات بیش از حد هوشمندانه – و تأثیر خود را از جفت کردن کلمات برای تأثیر زبانی میگیرند.همانطور که در مثال ها می بینیم، این نوع نام گذاری توسط مارک های مصرف کننده در صنایعی مانند غذای میان وعده، لوازم حیوانات خانگی و رستوران ها به شدت مورد استفاده قرار گرفته است.
نمونه های نام تجاری واژگانی
Mello Yello
Cheez Whiz
Froot Loops
Dribbble
Laffy Taffy
Hubba Bubba
نام های تجاری مخفف
یک نوع رایج از نام های تجاری، نام های مخفف هستند، به دلایل خوب، به ویژه در زمینه B2B یا در پروژه های تغییر نام تجاری که ممکن است قبلاً از نام های طولانی یا گیج کننده استفاده می کردند. یکی از مشکلات نامهای اختصاری این است که ممکن است بیاحساس ظاهر شوند و شخصیتی را که ممکن است در برندسازی خود میخواهید از دست بدهند، بنابراین هنگام طراحی برنامه ارتباطی بازاریابی خود با نام تجاری با استفاده از یک نام اختصاری مراقب باشید.
نمونه نام های تجاری مخفف
IBM مخفف International Business Machines است.
BMW مخفف Bayerische Motoren Werke است.
BP مخفف British Petroleum است.
HCL مخففHindustan Computer Limitedاست.
نام های تجاری جغرافیایی
نوع دیگری از نام تجاری که می توانید از آن استفاده کنید نام برند جغرافیایی است.اگر کسب و کار شما به یک مکان جغرافیایی خاص متصل است و پیوندهای قوی با آن محل تولد دارد، نام تجاری جغرافیایی ممکن است برای شما مناسب باشد. همچنین، اگر پیشنهادی که شرکت شما برای مخاطبان هدف مشخصی ارائه میدهد که منطقه خاصی را اشغال میکند، این نوع نامها میتوانند برای شما مناسب باشند.همچنین ممکن است محل تولد شرکت شما دارای حقوق لاف زدن یا ارزشهای شناخته شده تاریخی باشد که میخواهید شرکت شما از آنها تقلید کند، پس نامهای مرتبط جغرافیایی نیز گزینه خوبی هستند.به عنوان مثال، پاریس به دلیل مد و سلیقه و آلمان به دلیل کیفیت و بهره وری بالا شناخته شده است.
یکی از مسائل مربوط به نام های جغرافیایی این است که ممکن است فراتر از انتظارات باشید و کسب و کار خود را خارج از محدوده جغرافیایی که در نام تجاری شما گنجانده شده است رشد دهید، بنابراین در انتخاب نام های تجاری جغرافیایی مراقب باشید و مطمئن شوید که در مورد منطقه به روز باشید. در بازارهای بالقوه و مخاطبان هدف جدید مرتبط است.
علامت تجاری این نوع نامها ممکن است دشوار باشد، زیرا آنها مکانهای جغرافیایی هستند، بنابراین یک ترکیب کلمه خوب پیدا کنید.
نمونه های نام تجاری جغرافیایی
New York Life
Nantucket Nectars
American Airlines
Arizona Tea
California Pizza Kitchen
Kentucky Fried Chicken
Florida’s Natural
Canada Dry
نام های تجاری موسس
در برخی موارد، ایجاد نام های تجاری مبتنی بر بنیانگذار منطقی است. این می تواند به دلیل یک ارتباط خانوادگی، تجربه شناخته شده قبلی باشد که یک عضو یا اعضای موسس دارند، یا به سادگی، که شما می خواهید.نامهای بنیانگذار، مانند نامهای اختراعی یا نامهای مخفف، معمولاً نیاز به سرمایهگذاری بازاریابی برای ایجاد یک برند قوی دارند.به دلایل میراثی یا غرور، همیشه مارک هایی برای افرادی که آنها را راه اندازی کرده اند نامگذاری می شود.
نمونه های نام تجاری بنیان گذار
Kellogg’s
Ford
Ben & Jerry’s
Martha Stewart
Ralph Lauren
Mrs. Fields
Calvin Klein
Heineken