صدای برند(ویس برند)شخصیت ارتباطی شرکت شما است. شامل تمام عناصر نحوه صحبت کردن شرکت شما با مخاطبانش، مانند مشتریان ، شرکای تجاری، یا سهامداران است.صدای برند شخصیت متمایزی است که یک کسب وکار برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود در میان رسانه ها دنبال می کند.
عناصر صدای برند
چهار عنصر کلیدی وجود دارد که باید هنگام توسعه یا کشف صدای برند خود در نظر بگیرید. آن ها عبارتند از:
شخصیت
شخصیت برند شما به گونه ای است که صدای شرکت را نشان می دهید.یک فرد می تواند شخصیت هم داشته باشد و این معمولا با شخصیت، ویژگی ها و باورهای او تعریف می شود.
برای پیدا کردن شخصیت برند خود، به افرادی فکر کنید که برای شرکت شما کار می کنند.بیانیه ماموریت و ارزش های اصلی خود را بررسی کنید.برای چه می ایستی؟ وقتی درک می کنید که چرا شرکت شما وجود دارد و چگونه عمل می کند، می توانید درک بهتری از شخصیت آن به دست آورید.
زبان
یکی از بزرگ ترین اجزای صدای برند، زبان است.از آنجا که صدای برند از نحوه نوشتن و صحبت کردن شما ناشی می شود، مهم است که بدانید هنگام به اشتراک گذاری اطلاعات می خواهید از چه کلماتی استفاده کنید.
زبانی که استفاده می کنید ممکن است صدای برند شما را بیش از هر چیز دیگری شکل دهد. به عنوان مثال، استفاده از آرگو صدای آرام تری به شما می دهد در حالی که استفاده از اصطلاحات فنی می تواند جذابیت مخاطبان شما را محدود کند.
هدف
هدف صدای برند شما این است که داستان و اهداف شرکت خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.برای بسیاری از شرکت های B2C، هدف اصلی شما ممکن است فروش محصولات باشد.
برای شرکت های B2B، ممکن است بسته به خدمات و ماموریت شرکت، اهداف متنوعی داشته باشید.این هدف کمک می کند تعریف کنید که چگونه می خواهید این اهداف و انتظارات را از طریق ارتباط با مخاطبان و شرکای خود برآورده کنید.
لحن
لحن برند شما به گونه ای است که اطلاعات مربوط به شرکت خود را در موقعیت های مختلف به اشتراک می گذارید.چیزهایی که به سهام داران می گویید ممکن است کمی متفاوت از چیزهایی باشد که به مخاطبان یا اعضای تیم داخلی خود می گویید.
در حالی که شخصیت و هدف شما تغییر نمی کند، نحوه انتقال پیام ها می تواند با لحن تغییر کند.تن می تواند بر نحوه استفاده شما از طنز در محتوای خود، نحوه به اشتراک گذاری اخبار خوب و بد، یا چگونگی متقاعد کردن مخاطبان به انجام کاری تاثیر بگذارد.
تفاوت لحن و صدای برند ؟
لحن و صدای برند مفاهیمی به هم پیوسته هستند. اگرچه برخی از آنها به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها یکسان نیستند.درک تفاوت بین این دو برای استفاده حداکثری از آنها بسیار مهم است. بنابراین، چیست؟صدای برند منعکس کننده کیفیت ها و ارزش های منحصر به فرد شرکت است و آن را در دنیایی پر از جریان های اطلاعاتی مختلف قابل تشخیص می کند.
این شخصیت متمایز یک شرکت است که از طریق تمام وسایل ارتباطی موجود به درب کاربر تحویل داده می شود. به عنوان یک قاعده، تغییر نمی کند.لحن برند بخش احساسی ارتباط شرکت با مشتریان است. این نشان می دهد که شرکت با استفاده از کلمات خاص و سبک نوشتاری، چه حسی را در پیام های مخاطبان شما دارد. نحوه بیان صدای برند خود در موقعیت های مختلف است.این دو عنصر اصلی به هم مرتبط هستند، اما با این حال، متفاوت هستند.
توجه داشته باشید که لحن برند بسته به موقعیت تغییر می کند زیرا احساسات شرکت شما را منعکس می کند و همدلی را با مشتریان شما نشان می دهد.صدا و لحن برند شما دارایی هایی هستند که برای «صحبت کردن» با مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرند. در دنیای سرد دیجیتال پر از دستیارهای دیجیتال، این دو از همیشه حیاتی تر هستند.آنها ارتباط گرمی با مشتریان برقرار می کنند، برند را انسانی می کنند و آن را نزدیک تر و قابل اعتماد تر می کنند.
اهمیت صدای برند ؟
۱. رقابت را از بین می برد
داشتن یک صدای برند موفق به شما هویت منحصر به فردی در بازار می دهد و به برند شما کمک می کند تا از رقابت خارج شود.با این کار شما یک شخصیت متمایز ایجاد خواهید کرد که به مشتریان شما اجازه می دهد به راحتی برند شما را شناسایی و با آن ارتباط برقرار کنند.صدای منحصربه فرد برند باعث می شود مخاطبان هدف و فعلی شما به راحتی برند شما را به خاطر بسپارند و آن را بشناسند.
۲. به ثبات محتوا کمک می کند
هر محتوایی که برای مخاطبان خود منتشر می کنید، باید ارتباط شما را بهبود بخشد. و برای رسیدن به این هدف، باید لحن ثابتی در تمام کانال های بازاریابی خود داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر صدای برند خود را “شاد و خنده دار” تعریف کرده باشید، به راحتی می توانید نظرات خود را مطرح کنید، پست های لحظه به لحظه در مورد روندها ایجاد کنید، و تصمیمات محتوای لحظه به لحظه ای بگیرید که با ارزش های برند شما همخوانی داشته باشند.
۳. از ارتباط رو در رو تقلید می کند
ارتباط چهره به چهره معمول شامل نشانه های غیر کلامی مانند زبان بدن، حالات چهره، تن صدا و غیره است.این ویژگی ها به تقویت ارتباط انسانی، ایجاد روابط، فراهم کردن زمینه و کمک به افراد درگیر برای درک بهتر پیام منتقل شده کمک می کنند.
خوشبختانه این ویژگی ها و مزایای آن ها به راحتی در محتوای ویدئویی تکرار می شوند، اما تنها راهی که برندها می توانند آن ها را در محتوای نوشتاری تکرار کنند، داشتن لحن مشخص برند است.
با این کار می توانید احساسات را به محتوای نوشتاری خود اضافه کنید و با مشتریان خود همدلی کنید. شما می توانید شوخی کنید و به طور کلی کاری کنید که مشتریان شما احساس کنند با برند شما ارتباط رو در رو دارند.
۴. به ایجاد ارتباط کمک می کند
بهترین راه برای متقاعد کردن مشتریانتان برای انتشار اخبار مربوط به کسب وکارتان، ارتباط عمیق تر با آن ها است.این کار به شما اجازه می دهد با مشتریان هدف خود به زبانی که برای نیازها، ارزش ها و علایق آن ها جذاب است، ارتباط برقرار کنید.
به عنوان مثال، اگر صدای برند شما انگیزشی باشد، مشتری ممکن است از شما حمایت کند؛ زیرا آن ها برای الهام ارزش قائل هستند و از هر کسی که به انگیزه آن ها می افزاید، قدردانی می کنند.
به علاوه، این یک راه عالی برای این است که کاری کنید مخاطبان شما احساس کنند که شما مستقیما با آن ها صحبت می کنید.
۵. اعتماد ایجاد می کند
داشتن محصولات و خدمات منحصربه فرد و نوآورانه و آپلود مداوم محتوا برای ایجاد اعتماد در جامعه شما کافی نیست. یک صدای برندینگ منحصر به فرد و دوست داشتنی به این ترکیب اضافه کنید و مخاطبی داشته باشید که برای شما به جنگ برود.
این کار نه تنها باعث می شود مشتریان شما برند شما را به عنوان یک متخصص در صنعت شما درک کنند، بلکه داشتن صدای برندی که دوست دارند باعث می شود مشتریان وفادار محصولات یا خدمات شما باقی بمانند.
۷ نکته برای توسعه صدای برند
مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ این هفت استراتژی را برای توسعه صدای برند امتحان کنید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار می کند و به برجسته شدن برند شما کمک می کند.
۱- پیام های فعلی خود را بررسی کنید
بخش بزرگی از توسعه صدای برند این است که بفهمید با چه چیزی شروع به کار می کنید، بنابراین می توانید آنچه را که کار می کند بسازید و آنچه را که کار نمی کند کنار بگذارید.
برای شروع، به کانال های مختلفی که برای پیام رسانی برند استفاده می کنید – مانند وب سایت، حساب های رسانه های اجتماعی، پیام های داخل فروشگاه، و تبلیغات خارج از خانه – نگاه کنید. سپس از خودتان بپرسید:
برند چگونه به وجود می آید؟
آیا پیام شما با محصول و ارزش های برند شما همخوانی دارد؟
آیا پیام رسانی با تکامل برند تغییر کرده است؟
جایی برای بهبود یا اصلاح وجود دارد؟
آیا ناسازگاری هایی (به خصوص در میان کانال ها)وجود دارد؟
اگر می توانید، یک گزارش تهیه کنید تا مشخص کنید که پیام رسانی برند به چه خوبی عمل می کند (و چه چیزی نیست). بیش ترین فالوور یا پست های مورد علاقه شما کدامند؟
مشتریان از کجا و چگونه با برند ارتباط برقرار می کنند؟ این کار به شما ایده خوبی از نوع محتوایی که مخاطبان شما دوست دارند و آنچه ممکن است برای آن ها جذاب نباشد، می دهد.
۲. بیانیه ماموریت شرکت خود را بررسی کنید
بیانیه ماموریت شرکت شما هدف اصلی و اهداف جمعی شرکت شما را توصیف می کند، بنابراین نقطه شروع خوبی برای توسعه صدای برند شما است.به هرحال، آنچه شرکت شما قصد دارد انجام دهد، ارتباط مستقیمی با نحوه ارتباط با مشتریان دارد.
فرض کنید یک شرکت تناسب اندام با هدف آموزش عادات سالم به مشتریان و توانمندسازی آن ها برای رسیدن به اهداف تناسب اندام راه اندازی می کنید.تنها براساس بیانیه ماموریت شرکت، شما دو بخش کلیدی در مورد شخصیت شرکت خود دارید: آموزشی و توانمندسازی.از آنجا می توانید صدای برند خود را بسازید تا با آن ویژگی های برند ارتباط برقرار کنید – به احتمال زیاد صدای برند مفید، فراگیر و خوشایند است.
۳. ارزش های اصلی شرکت خود را بررسی کنید
مانند بیانیه ماموریت شرکت شما، ارزش های اصلی با کمک به شما در تعیین ویژگی هایی که شخصیت شرکت شما را تشکیل می دهند (معروف به برند شرکت شما)، پایه و اساس صدای شرکت شما را تعیین می کنند.
اگر شفافیت و اصالت ارزش های اصلی شرکت شما هستند، می خواهید صدای برند شما آن را منعکس کند – برای مثال، با ایجاد صدایی که ساده، صادق و قابل اعتماد است.
بیایید به یک مثال در دنیای واقعی نگاه کنیم. ارزش های اصلی شرکت استارباکس شامل ایجاد یک فرهنگ جامع و گرم، ارتباط با شفافیت و حضور است.
شما می توانید این ارزش ها را در صدای رسای برند شرکت ببینید که برای ایجاد شادی و تسهیل ارتباط از طریق زبان عادی، سرگرم کننده و خوشایند طراحی شده است.
4. تحلیل رقیب انجام دهید
اینکه رقبای شما چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند , می تواند الهام بخش این باشد که شما چگونه می خواهید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید یا از برقراری ارتباط با آن ها اجتناب کنید .
نگاهی به رقبای اصلی خود بیندازید و به نحوه صحبت و تعامل آن ها با مشتریان خود توجه کنید .
آن ها از چه نوع زبانی استفاده می کنند ؟ سبک کلی ارتباط آن ها را چگونه توصیف می کنید ؟
آیا همپوشانی را می بینید یا رقبا از سبک ها و استراتژی های ارتباطی متفاوتی استفاده می کنند ؟ به این نکته توجه کنید که احساس می کنید در حال کار کردن هستید و جایی برای پیشرفت می بینید .
این می تواند به عنوان یک نقطه پرش برای ایجاد صدای برند شما عمل کند .
در اینجا چند سوال را مطرح می کنیم که باید هنگام ارزیابی سبک های ارتباطی رقبای خود از خود بپرسید :
آن ها از چه نوع زبانی استفاده می کنند ؟ آیا فعل آن ها ساده است یا گل دار ؟
آیا آن ها به عنوان یک دوست عمل می کنند یا یک قدرت ؟
کپی چه نوع احساساتی ایجاد می کند ؟ آیا باعث می شود که شما شگفت زده , توانمند , خوشحال یا نوستالژیک شوید ؟
بیانیه ماموریت و ارزش های اصلی هر رقیب چگونه در صدای برند آن ها نقش دارد ؟ آیا می توانید ارتباطی بین هدف هر شرکت و نحوه ارتباط آن ها با مخاطبان خود ببینید ؟
چه موضوعات مشترکی با صدای برند رقبای خود می بینید ؟ چگونه می توانید برند خود را از کاری که در حال حاضر انجام می دهند متمایز کنید ؟
5. درباره مخاطبان خود تحقیق کنید
نحوه صحبت کردن شما با مخاطبان به این بستگی دارد که با چه کسی صحبت می کنید . به هر حال , جمعیت شناسی – مانند سن , جنس یا شغل – بر نوع محتوا و زبانی که مخاطب پذیرای آن خواهد بود , تاثیر می گذارد .
بیایید یک مثال دنیای واقعی را در نظر بگیریم .
به آخرین باری که در یک جمع خانوادگی بودید فکر کنید .
* همان طور که با خواهرزاده تان حرف می زدید، با مادربزرگتان هم حرف می زدید؟
احتمالا نه . به این دلیل که چیزی که با آن ها ارتباط برقرار می کند احتمالا متفاوت است .
تنظیم صدای برند براساس مخاطبان همان مفهوم است .
درک قوی از ترجیحات ارتباطی مخاطبان شما – از جمله نوع رسانه ای که مصرف می کنند و نوع زبانی که به آن کشیده می شوند – به شما کمک می کند صدای برندی را ایجاد کنید که با مشتریان هدف شما طنین انداز می شود و اعتماد و تعامل ایجاد می کند .
با ایجاد یک شخصیت خریدار شروع کنید – یک پروفایل داستانی که مشتری هدف شما را نشان می دهد .
به سوالات اساسی جمعیت شناختی در مورد سن , جنسیت و شغل آن ها پاسخ دهید – به علاوه پرسش های عمیق تر در مورد شخصیت , انگیزه ها , و ناکامی های آن ها .
همچنین باید در نظر بگیرید که مخاطبان هدف شما چگونه اطلاعات را مصرف می کنند و چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند .
آیا آن ها بومی های دیجیتال هستند ؟
آیا ارتباط حضوری را ترجیح می دهند ؟
رسمی هستند یا غیررسمی ; خنده دار یا سخت گیرانه ؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند صدای برند را متناسب با مشتریان خود تولید کنید .
۶. تصمیم بگیرید که صدای برند شما چیست
گام دیگر در تعیین اینکه صدای برند شما چیست؟ فکر کردن به چیزی که نیست. این کار می تواند به شما کمک کند تا در مورد نوع زبانی که در صدای برند خود استفاده می کنید و همچنین آنچه که باید از آن اجتناب کنید، شفافیت به دست آورید.
برای شروع، لیستی از صفات یا توصیف کننده هایی که نمی خواهید با صدای برند شما مرتبط باشند، تهیه کنید.
اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، یک طوفان فکری خلاقانه برگزار کنید یا نگاهی دیگر به ماموریت و ارزش های برند خود بیندازید. لیست شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
صدای برند ما خفه کننده نیست.
صدای برند ما بیگانه نیست.
صدای برند ما به خودی خود مهم نیست.
صدای برند ما سخت گیرانه نیست.
سپس در نظر داشته باشید که چگونه می توانید از این لیست به عنوان یک نقطه پرش برای آنچه صدای برند شما باید باشد، استفاده کنید.
برای بررسی این مثال، عبارت صدای برند شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
صدای برند ما شفاف، فراگیر و معتبر است. دوستانه، محاوره ای است و با مصرف کنندگان در سطح انسانی ارتباط برقرار می کند.
۷. تدوین دستورالعمل های صدای برند
هنگامی که ایده خوبی از صدای برند خود دارید، با ایجاد دستورالعمل های صوتی رسمی برند، آن را بیشتر تقویت کنید. دستورالعمل های شما که اغلب نمودار صدای برند یا الگوی صدای برند نامیده می شوند، باید صدای برند شما را توصیف کنند و به عنوان مسیری برای نوشتن برند شما عمل کنند.
مثال از صدای برند
تیفانی
تیفانی نمونه بارز ظرافت است. تیم این برند با استفاده از صدای برند شوخ، کلاسیک و ظریف به طور موثر پیام برند تیفانی را به اشتراک می گذارد.می توانید متوجه شوید که این شرکت در پست های رسانه های اجتماعی و کمپین های تبلیغاتی مختلف صدای خود را ثابت می کند.
این برند به دلیل لحن تثبیت شده و تیم حرفه ای خود در رسانه های اجتماعی حضور پررنگی دارد.در نتیجه مردم آماده اند تا برای جواهرات باکیفیت و ظریف تیفانی هزینه بالایی بپردازند.
نایک
شعار “فقط انجامش بده” نایک احتمالاً قابل تشخیص ترین است. میتوانید شخصیت برند نایک را قدرتمند، هیجانانگیز، الهامبخش و با روحیه توصیف کنید.این شرکت موفق می شود با کمک صدای برند پیشرو خود ورزشکاران را برای رسیدن به اهداف خود تشویق کند.
هارلی دیویدسون
این شرکت موتور به دلیل صدای برند قوی و خشن خود مشهور است. پیام های خود را با استفاده از لحن صدایی مطمئن، ناهموار و قوی منتقل می کند. هارلی دیویدسون با مخاطبان هدف خود، افراد سرکش و جسور صحبت می کند.این برند با صدای خود در برانگیختن اعتماد به نفس و تشویق اقدامات جسورانه موفق است.