جستجوگر دانش
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تاریخچه بازاریابی

تاریخچه بازاریابی

فهرست مطالب

تاریخچه بازاریابی از برخی جهات به قدمت خود تمدن است.در حالی که در مورد چگونگی شروع واقعی بازاریابی اختلاف نظر وجود دارد، بسیاری از مورخان معتقدند که این مفهوم در اوایل 1500 قبل از میلاد (قبل از دوران معمول) زمانی که جوامع بین النهرین شروع به تولید انبوه کالاهایی کردند که نیاز به کنترل کیفیت داشتند، شروع شد.تولیدکنندگان کالاها، محصولات خود را با علامت امضا، (اولین شکل لوگو) مهر می‌کردند تا به خریدارانی که محصولی را که خریداری می‌کردند، علامت بزنند.این علامت به عنوان یادآوری به مصرف کنندگان اولیه بود که یک محصول خاص از یک فروشنده یا بازرگان خاص آمده است و آنها می توانند برای کالاهای با کیفیت یکسان به آن فروشنده یا تاجر بازگردند.مورخانی مانند اریک اچ شاو استدلال می کند که شیوه های بازاریابی حداقل 40000 سال است که وجود داشته است!

تاریخچه بازاریابی 1450میلادی: اختراع دستگاه چاپ

سال 1450 پس از میلاد (دوران رایج)، زمانی که یوهانس گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد و امکان بازتولید انبوه این نمادها (لوگوها) را بر روی بسیاری از اشکال رسانه کاغذی فراهم کرد.در این دهه ، معرفی ماشین چاپ انقلابی در توانایی ما برای برقراری ارتباط ایجاد کرد و از آن زمان، ما به دنبال راه های جدیدی برای ارتباط مصرف کنندگان با محصولات و خدمات مورد نیاز آنها هستیم.قدرت رسانه‌های چاپی و توانایی آن در دسترسی سریع‌تر به افراد بیشتر بی‌توجه نماند.  در عرض یک دهه از معرفی ماشین چاپ، اولین آگهی چاپی ثبت شده در دهه 1450 ساخته شد.پس از این، استفاده از چاپ سر به فلک کشید و همراه با آن، تبلیغات پیچیده تری به وجود آمد.

اولین تبلیغات چاپی

960- 1279

یک تاجر چینی که سوزن فروش می‌کرد، اولین کسی بود که از یک صفحه چاپ برنزی برای تولید پوسترهای استاندارد چاپ شده برای تبلیغ تجارت خود استفاده کرد.  این کسب‌وکار «جینان لیو» (Jinan Liu’s Fine Needle Shop) نام داشت و در زمان سلسله سونگ از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کرد.این آگهی حاوی لوگوی شرکت با یک خرگوش سفید و همچنین متن زیر بود:

“ما میله های فولادی مرغوب می خریم و سوزن هایی با کیفیت خوب می سازیم تا در زمان کوتاهی برای استفاده در خانه آماده شویم.”

تاریخچه بازاریابی دهه 1730 – دهه 1900: مجلات، بیلبوردها و تبلیغات در فضای باز

معرفی مجلات در دهه 1730 از زبان یک انگلیسی به نام ادوارد کیو بود که کلمه مجله را از کلمه عربی “مخازین” به معنی انبار (magazines.com) نامید.  کیو به منظور ایجاد جذابیت انبوه برای انتشارات خود، تصمیم گرفت انواع خوانش هایی را که به عقیده او عموم مردم از آنها لذت می برند، شامل مقالات، شعرها، داستان ها و تفکرات سیاسی (magazines.com) کند.  ایده چاپ نشریات برای مصرف انبوه عمومی نیاز جدیدی به اشتراک گذاری اطلاعات ایجاد کرد – یافتن راه حلی برای دسترسی به بیشترین تعداد افراد در یک مکان جغرافیایی. این امر باعث ایجاد تابلوهای تبلیغاتی در راه آهن های خیابانی در سال 1850 میلادی شد.اولین اجاره ثبت شده بیلبورد در سال 1867 اتفاق افتاد و پس از آن یک شرکت استاندارد برای مهار صنعت پررونق بیلبوردها در آمریکا ایجاد شد.این تبلیغات در فضای باز به یک منبع بزرگ برای شرکت ها، دولت ها و افراد تبدیل شد تا در طول جنگ جهانی اول و دوم (oaaa.org) نظر خود را بیان کنند.

این حوزه بازاریابی وقفه ای در دهه 1900 روندی را آغاز کرد که تقریباً 100 سال ادامه داشت.  نمونه های رایج شناخته شده این سبک تبلیغات شامل استخدام ارتش ایالات متحده از طریق عمو سام و رزی پرچین است که برای تشویق زنان به پیوستن به نیروی کار صنعتی طراحی شده است.همانطور که نهادهای بیشتری تصمیم گرفتند پیام خود را در طول جنگ های بزرگ در آمریکا بیان کنند، اشکال نوآورانه تری از رسانه های تبلیغاتی برای پاسخگویی به تقاضا ایجاد شد.

اولین آژانس تبلیغاتی

1786

ویلیام تیلور اولین آژانس تبلیغاتی را تأسیس کرد.برخلاف آژانس های تبلیغاتی مدرن، ویلیام تیلور در ارائه خدمات خود به عنوان نماینده فروش تبلیغات برای شرکت های چاپ و روزنامه ها متخصص بود.

اولین بیلبورد / تبلیغات OOH

دهه 1830

اولین تبلیغات بزرگ بیلبورد به دهه 1830 باز می گردد.  برادران رینگلینگ با شروع به استفاده از تبلیغات بیلبوردهای بزرگ از سال 1835 به بعد برای تبلیغ کسب و کار سیرک خود در شهر نیویورک، نمونه ای معروف هستند.

اولین دوره آموزشی بازاریابی

1902

ادوارد دیوید جونز اولین دوره بازاریابی آکادمیک را در دانشگاه میشیگان در سال 1902 معرفی کرد که می توان آن را نتیجه منطقی توسعه تفکر بازاریابی که از مفاهیم مکتب تاریخی آلمان در اواخر قرن نوزدهم الهام گرفته بود، در نظر گرفت.

اولین مجله بازاریابی

1936

مجله بازاریابی اولین مجله دانشگاهی است که به طور منظم با تمرکز بر بازاریابی منتشر می شود.  این مجله توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) منتشر شده و در سال 1936 تأسیس شد.مجله بازاریابی متشکل از مقالات تحقیقاتی بررسی شده است و هدف آن توسعه دانش سوالات بازاریابی در دنیای واقعی است.  این ژورنال به طور مداوم به بالاترین ضریب تأثیر برای مجله بازاریابی رسیده است و در بسیاری از رتبه بندی های جهانی به عنوان تأثیرگذارترین مجله بازاریابی شناخته می شود.

تاریخچه بازاریابی دهه 1920 به بعد: بازاریابی از طریق تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

یکی از این نوآوری ها تبلیغات رادیویی بود.  اولین تبلیغ رادیویی پولی در سال 1922 پخش شد.AT&T در مجموع 100 دلار برای یک تبلیغ 10 دقیقه ای برای تبلیغ آپارتمان های لانگ آیلند پرداخت کرد. تا سال 1930، نزدیک به 90 درصد از ایستگاه های رادیویی در کشور تبلیغات رادیویی را پخش می کردند (voices.com).  اسپات های رادیویی تا سال 1941 به سرعت به تبلیغات تلویزیونی تبدیل شدند.

اولین تبلیغ تلویزیونی در 1 ژوئیه 1941 پخش شد – نقطه تبلیغاتی برای شرکت Bulova Watch بود که در مجموع 9 دلار هزینه برای شرکت داشت.

دهه‌های 1940، 50 و 60 سبک ساده‌تر و خانوادگی‌تر تبلیغات تلویزیونی بود.تبلیغات تک سایز با جینگ های جذاب برای همه جذاب بود.

تاریخچه بازاریابی ظهور ابرکامپیوتر

سال 1970، دنیای ابرکامپیوتر شگفت انگیز را آغاز کرد.دیگر نیازی به رایانه برای پر کردن کل اتاق نیست; آنها می توانند روی یک میز اداری جا شوند! با تبدیل شدن سریع کامپیوترها به یک عنصر اصلی در جامعه مدرن، تبلیغات تجارت الکترونیک، ایمیل های هرزنامه و بازاریابی چریکی به یک واقعیت دیجیتال تبدیل شد.

همه این راه های بازاریابی تا سال 1995 که موتورهای جستجو مانند یاهو و گوگل برجسته شدند، بازیگران کلیدی صنعت بازاریابی بودند.توسعه انبوه وب سایت ها موتورهای جستجو را به توسعه فناوری برای فیلتر کردن اطلاعات غیر ضروری بر اساس آنچه کاربران جستجو می کردند، سوق داد.استراتژی‌های بازاریابی مانند بهینه‌سازی موتورهای جستجو به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا مشتریان خود را بهتر درک کنند، آنچه می‌خواهند، واکنش آنها به کمپین‌های خاص و آنچه ممکن است در آینده به آنها واکنش نشان دهند.این یک رویکرد عمیق تر و شهودی برای بازاریابی ایجاد کرد که بیشتر بر محتوای انتخاب شده برای مخاطبان خاص تمرکز می کند تا محتوای مزاحم طراحی شده برای هر کاربر.«بازاریابی هوشمند» اکنون استراتژی‌های بازاریابی تعاملی و مبتنی بر مشتری را ارائه می‌کند که راه‌حل‌های بازاریابی همه‌کانالی را با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، تبلیغات گوگل و تبلیغات تلویزیونی ایجاد کرده است.همانطور که تکنولوژی توسعه می یابد و ما شروع به درک عادات مصرف کننده به روشی واضح تر می کنیم، بازاریابی به تکامل خود ادامه خواهد داد.

اینترنت (ایجاد 1983) – (1994) At&T اولین بنر تبلیغاتی آنلاین را در مجله Hotwire به مدت سه ماه با هزینه 30000 دلار اجرا کرد.

ایمیل (ایجاد شده در سال 1965) – (1978) گری تورک اولین ایمیل بازاریابی را برای 400 گیرنده ارسال کرد تا کامپیوترهای شرکت خود را تبلیغ کند.

موتورهای جستجو – Yahoo (1994)، گوگل (1997)، Ask.com (1996) – گوگل در سال 2000 Adwords را راه‌اندازی کرد و به کسب‌وکارها اجازه می‌داد در ازای نمایش در نتایج جستجو، هزینه ماهانه بپردازند.

تلفن های هوشمند (ساخته شده در سال 1992) – یک نظرسنجی در سال 2015 نشان داد که 82 درصد از کاربران هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یک محصول خاص در حالی که در فروشگاه ایستاده بودند به تلفن های خود روی آوردند.

اتوماسیون بازاریابی-در سال 1992 شرکت Unica که امروزه بخشی از کمپین IBM است اولین نرم افزار اتوماسیون بازاریابی را راه اندازی کرد.

رسانه های اجتماعی (ایجاد شده در سال 1997) – 60 درصد از مصرف کنندگانی که به صورت آنلاین درباره محصولات تحقیق می کنند، از طریق سایت های شبکه های اجتماعی در مورد برندها یا خرده فروشان خاص اطلاعات کسب می کنند.

تاریخچه تکامل بازاریابی

بازاریابی از روزهای ابتدایی خود راه درازی را پیموده است، اما مفهوم اصلی آن همچنان باقی مانده است – ترویج محصولات یا خدمات یک کسب و کار. در گذشته، بازاریابان به شدت به کمپین های غیر شخصی و گسترده مانند تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها متکی بودند. در حال حاضر، بازاریابی بازی ایجاد روابط معتبر، جلب اعتماد مشتری و هدف قرار دادن یک مخاطب خاص است.

انقلاب صنعتی

مفهوم بازاریابی که اکنون می بینیم بیشتر به گسترش در طول انقلاب صنعتی قرن 18 و 19 مربوط می شود.  این دوره تغییرات اجتماعی سریعی بود که انگیزه آن نوآوری های فنی و علمی بود (تاریخ بی بی سی).یک نتیجه این بود که برای اولین بار تولید کالاها از مصرف آنها جدا شد.تولید انبوه، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و رشد رسانه‌های جمعی به این معنا بود که تولیدکنندگان به این نیاز داشتند و می‌توانستند روش‌های دقیق‌تری برای مدیریت توزیع کالا ایجاد کنند.

عصر گرایش به تولید

برای بسیاری از انقلاب صنعتی، کالاها به طور کلی محدود بودند و تولیدکنندگان می‌توانستند تقریباً هر آنچه را که می‌توانستند تولید کنند، تا زمانی که مردم توانایی خرید آنها را داشتند، بفروشند.

  بنابراین تمرکز آنها بر تولید و توزیع با کمترین هزینه ممکن بود و هر مدیریت بازاریابی که وجود داشت این موارد را در نظر گرفت (مثلاً کاهش هزینه های توزیع، باز کردن بازارهای جدید).

عصر گرایش به فروش

عصر فروش (دهه‌های 1920 تا 1940) زمانی بود که شرکت‌های بیشتری برای جذب مشتریان رقابت می‌کردند.چشم‌انداز رقابتی شروع به تکامل کرده بود و شرکت‌های جدید سعی می‌کردند سهم بازار را از مشاغل مستقر بگیرند.هدف اصلی در دوران فروش صرفاً فروش هر چه بیشتر واحدهای ممکن بود. در بیشتر موارد، نه تجربه مشتری و نه کیفیت محصول یا خدمات در ذهن شما بود.شرکت ها از تبلیغات فروش چشم نواز، تبلیغات رادیویی و فروش خانه به خانه برای ترغیب مشتریان برای خرید استفاده می کردند.به عنوان مثال، پروکتور و گمبل در سال 1929 متوجه شدند که سفارشات قطع شده و موجودی در حال انباشته شدن است.بنابراین، آنها شروع به جستجوی راه های بازاریابی جدید کردند و برنامه های رادیویی را برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود انتخاب کردند.  این تبلیغات به طور گسترده ای موفق شدند و دلیل مهمی بودند که Proctor و Gamble از رکود بزرگ جان سالم به در بردند در حالی که بسیاری از شرکت های دیگر موفق به این کار نشدند.

عصر بازاریابی

عصر بازاریابی در دهه 1990 شروع به شکل گیری کرد و هنوز هم بخشی از اکوسیستم بازاریابی است.این دوره تماماً در مورد درک نیازهای مشتریان هدف شما و سپس شخصی سازی مؤثر فعالیت های بازاریابی خود برای رفع این نیازها است.اکنون می دانیم که تمرکز بر کیفیت بر کمیت با توجه به پایگاه مشتری خود بسیار مؤثرتر است.با درک نیازهای خاص مشتریان هدف خود و تنظیم فعالیت های بازاریابی خود برای رفع این نیازها، به نتایج بسیار بهتر و ارزش طول عمر بالاتری دست خواهید یافت.برای مثال کامپیوترهای اپل را در نظر بگیرید.  آنها با ایجاد یک تجربه مشتری برتر نسبت به رقبای خود، خود را متمایز کردند.  و در نتیجه توانستند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند.همانطور که آنها در آگهی تبلیغاتی زیر اشاره کردند، “بهترین” رایانه رایانه ای نیست که بیشترین حافظه یا مگاهرتز را دارد، بلکه رایانه ای است که مردم از آن استفاده می کنند.

ظهور دیجیتال مارکتینگ

ظهور دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد بوده است.  در اوایل دهه 1990، تنها بخش کوچکی از مردم به اینترنت دسترسی داشتند.  امروزه، تقریباً نیمی از جمعیت جهان آنلاین هستند – این نقاط عطف شکل امروزی بازاریابی دیجیتال را شکل دادند.

کامپیوترهای شخصی

کامپیوترهای شخصی نقطه عطفی در تکامل بازاریابی دیجیتال بودند.  قبل از پذیرش گسترده رایانه های شخصی، بازاریابی عمدتاً آنالوگ بود و بر چاپ، تلویزیون و رادیو متکی بود.با این حال، ظهور رایانه شخصی امکانات جدیدی را برای بازاریابان باز کرد.با افزایش محبوبیت اینترنت، ایده های جدید بازاریابی دیجیتال در حال شکل گیری بود.

گوشی های هوشمند

باورش سخت است که تنها 15 سال از عرضه اولین آیفون می گذرد.  در مدت کوتاهی از آن زمان، گوشی‌های هوشمند شیوه زندگی، کار و بازی ما را تغییر داده‌اند.آنها همچنین تأثیر قابل توجهی بر بازاریابی دیجیتال داشته اند.به لطف تلفن‌های هوشمند، کسب‌وکارها طبیعتاً دید خود را افزایش دادند، زیرا مصرف‌کنندگان به دفعات بیشتری در حال مرور آنلاین بودند – بنابراین در معرض تبلیغات یا محتوای برندهای بیشتری قرار گرفتند.

رسانه های اجتماعی

پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام به طور کامل چشم انداز بازاریابی را متحول کرده اند.با ظهور رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌ها می‌توانند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به مشتریان دسترسی پیدا کنند، جایی که زمان زیادی را در آن صرف می‌کنند.پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی راهی را برای برندها فراهم می‌کنند تا با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند، روابط ایجاد کنند و آنها را با تبلیغات با هزینه نسبتاً پایین هدف قرار دهند.

مطالب جدید

درخواست ترجمه رایگان

مطالب برتر سایت

برند چیست

تبلیغات چیست

بازاریابی دیجیتال چیست

ارزش پیشنهادی چیست