رسانهاجتماعی به وبسایتها و برنامههایی اطلاق میشوند که به افراد اجازه میدهند تا محتوا را سریع، کارآمد و در زمان دلخواه به اشتراک بگذارند. نوعی ارتباط مبتنی بر اینترنت است. پلتفرم های رسانه های اجتماعی به کاربران اجازه می دهند مکالمه داشته باشند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و محتوای وب ایجاد کنند.رسانه های اجتماعی یک فناوری مبتنی بر رایانه است که اشتراک گذاری ایده ها، افکار و اطلاعات را از طریق ایجاد شبکه ها و جوامع مجازی تسهیل می کند.بیش از 4.5 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد.رسانه های اجتماعی معمولا دارای محتوای تولید شده توسط کاربر و پروفایل های شخصی سازی شده هستند.محبوب ترین وب سایت های رسانه های اجتماعی تا ژانویه 2021 به شرح زیر است:پیش بینی می شود تا سال 2023 تعداد کاربران در ایالات متحده به 257 میلیون نفر افزایش یابد.
فیس بوک (2.74 میلیارد کاربر)
یوتیوب (2.29 میلیارد کاربر)
واتس اپ (2 میلیارد کاربر)
فیسبوک مسنجر (1.3 میلیارد کاربر)
اینستاگرام (1.22 میلیارد کاربر)
TikTok (689 میلیون کاربر)
QQ (617 میلیون کاربر)
Douyin (600 میلیون کاربر)
Sino Weibo (511 میلیون کاربر)
انواع رسانه های اجتماعی
انواع مختلفی از رسانه های اجتماعی وجود دارد، و بسیاری از خدمات می توانند در دسته های مختلف قرار گیرند. در اینجا چند نوع اصلی به همراه چند نمونه آورده شده است.
شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی در برقراری ارتباط و تبادل افکار، ایدهها و محتوا با دیگر کاربران تخصص دارند – اغلب با کاربرانی که سلیقهها و علایق مشترک دارند. فیس بوک و توییتر نمونه هایی از شبکه های اجتماعی هستند. اگرچه لینکدین حرفه ای تر از دیگران است، اما ممکن است یک شبکه اجتماعی نیز در نظر گرفته شود.
شبکه های رسانه ای
برخلاف شبکههای اجتماعی که به کاربران اجازه میدهند تا افکار و ایدههای خام را به اشتراک بگذارند و تبادل کنند، شبکههای رسانهای در توزیع محتوا مانند عکسها و فیلمها تخصص دارند. اینستاگرام و یوتیوب نمونه هایی از این موضوع هستند. به عنوان مثال، یک کاربر YouTube ویدیویی را که ایجاد کرده است آپلود می کند و سایر کاربران می توانند ویدیو را “لایک”، “نپسندیدن” یا نظر بدهند. اگر کاربر به اندازه کافی از ویدیو لذت ببرد، ممکن است «اشتراک» سازنده را انتخاب کند تا ویدیوهای جدید آن سازنده در فید او ظاهر شود.
شبکه های گفتگو
شبکه های گفتگو مانند Reddit خروجی ایده آلی برای پست هایی هستند که می توانند بحث های عمیقی را در بین کاربران ایجاد کنند. کاربران میتوانند پاسخهای دقیق را در بخش نظرات بگذارند، و سایر کاربران میتوانند مستقیماً به آن نظرات پاسخ دهند و به مکالمات اجازه رشد و توسعه ارگانیک را میدهند.
شبکه های بررسی
شبکههای بررسی مانند Yelp و TripAdvisor جنبههای رسانههای اجتماعی را به نظرات کاربران درباره محصولات و خدمات اضافه میکنند. کاربران میتوانند بهطور مستقیم با کسانی که نظرات را ارسال میکنند، تعامل داشته باشند، همانطور که کسبوکارهایی که بررسی میشوند نیز میتوانند.
تفاوت رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی چیست؟
شبکه اجتماعی چیست؟
اصطلاح شبکه اجتماعی به استفاده از سایت های رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت برای حفظ ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران، مشتریان یا مشتریان اشاره دارد.
شبکههای اجتماعی میتوانند از طریق سایتهایی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام، یک هدف اجتماعی، یک هدف تجاری یا هر دو داشته باشند.
شبکه های اجتماعی همچنین پایگاه مهمی برای بازاریابان است که به دنبال جذب مشتریان هستند.رسانه های اجتماعی بستری برای پخش اطلاعات است، در حالی که شبکه های اجتماعی بستری برای برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. رسانههای اجتماعی یک کانال ارتباطی هستند، در حالی که در شبکههای اجتماعی، ارتباط ماهیتی دو طرفه دارد.شبکه رسانههای اجتماعی فناوری زیربنایی و ارتباطات انسانی است، در حالی که رسانههای اجتماعی به شدت بر آنچه در بستر شبکههای اجتماعی منتشر و مصرف میشود تمرکز میکنندشبکه های اجتماعی نحوه استفاده شما از رسانه های اجتماعی است.این دو اصطلاح با هم همپوشانی دارند. اساساً، رسانه های اجتماعی این امکان را برای کاربران فراهم می کند که پیام شما را به طور گسترده یا خاص پخش کنند، در حالی که شبکه های اجتماعی شامل فرآیند باز کردن گفتگو و ایجاد روابط است.
مزایای رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی نحوه تعامل همه ما با یکدیگر را به صورت آنلاین تغییر داده استاین پلتفرمها به کسبوکارها این امکان را میدهند تا محصولات و خدمات خود را به سرعت در اختیار مخاطبان وسیعی قرار دهند. کسب و کارها همچنین می توانند از رسانه های اجتماعی برای حفظ دنبال کنندگان و آزمایش بازارهای جدید استفاده کنند. در برخی موارد، محتوای ایجاد شده در شبکه های اجتماعی محصول است.مخاطب سازی به کارآفرینان و هنرمندان کمک میکنند تا برای کار خود مخاطب ایجاد کنند.
در برخی موارد،نیاز به توزیع کننده را از بین برده اند، زیرا هر کسی می تواند محتوای خود را آپلود کند و تجارت آنلاین را انجام دهد. به عنوان مثال، یک نوازنده آماتور می تواند آهنگی را در فیس بوک پست کند، در بین شبکه دوستان خود فوراً دیده شود و آنها نیز به نوبه خود آن را در شبکه های خود به اشتراک بگذارند.از بسیاری جهات، رسانه های اجتماعی به بسیاری از افراد کمک کرده است تا زمینه های مشترکی را با دیگران آنلاین پیدا کنند و دنیا را قابل دسترس تر به نظر برساند.بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، استفاده از رسانههای اجتماعی با داشتن دوستان بیشتر و شبکههای شخصی متنوعتر، به ویژه در اقتصادهای نوظهور مرتبط است.
برای بسیاری از نوجوانان، دوستیها میتواند به صورت مجازی آغاز شود، به طوری که 57 درصد از نوجوانان با یک دوست آنلاین ملاقات میکنند. کسبوکارها همچنین از بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده میکنند تا مشتریان خود را مستقیماً روی تلفنها و رایانههایشان هدف قرار دهند، به منظور ایجاد پایگاه طرفداران وفادار و ایجاد فرهنگ در پشت برند خود، دنبالکنندگانی ایجاد میکنند. برخی از شرکتها، مانند Denny’s، پرسونای کاملی را در توییتر ایجاد کردهاند تا با استفاده از زبان و شخصیتهای خود به مشتریان جوانتر بازاریابی کنند.
چالش های رسانه های اجتماعی چیست؟
رسانههای اجتماعی همچنین میتوانند به روشهای زیر برای کاربران تکتک چالشهایی ایجاد کنند:مسائل مربوط به سلامت روان استفاده بیش از حد از برنامه های اجتماعی می تواند منجر به فرسودگی شغلی، اعتیاد به رسانه های اجتماعی و سایر مسائل شود.قطبی شدن افراد ممکن است در حباب های فیلتر قرار بگیرند. آنها توهم گفتمان باز را زمانی ایجاد می کنند که کاربر واقعاً در یک جامعه آنلاین ایجاد شده الگوریتمی جدا شود.
اطلاعات نادرست
محیط های قطبی شده باعث گسترش اطلاعات نادرست می شود که در آن قصد مرتکب فریب دیگران با اطلاعات نادرست است.کسبوکارها با چالشهای مشابه و منحصربهفردی در شبکههای اجتماعی روبرو هستند.پست های توهین آمیز مکالمات در شبکه های داخلی و ابزارهای همکاری سازمانی می تواند به موضوعات غیر مرتبط با کار منحرف شود. وقتی این اتفاق می افتد، احتمال مخالفت یا آزرده شدن همکاران وجود دارد. کنترل چنین مکالماتی و فیلتر کردن محتوای توهین آمیز می تواند دشوار باشد.
امنیت و نگهداری
سیاستهای سنتی امنیت و حفظ دادهها ممکن است با ویژگیهای موجود در ابزارهای همکاری کار نکنند.این می تواند خطرات امنیتی و مسائل مربوط به انطباق را ایجاد کند که شرکت ها باید با آنها مقابله کنند.
نگرانی های بهره وری
تعامل اجتماعی، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، حواس پرت کننده است و می تواند بر بهره وری کارکنان تأثیر بگذارد.