نگرش برند جایی است که یک شرکت انتخاب می کند تا احساسی را نشان دهد که ارتباط مستقیمی با محصول ندارد.راسیتر و پرسی ( 1987 , 1997 ) نگرش برند را به روشی خاص تعریف می کنند نگرش برند به را عنوان ارزیابی خریدار از برند با توجه به ظرفیت مورد انتظار آن برای ارائه انگیزه خرید مرتبط تعریف می کند. نگرش مجموعه ای از باورها، رفتارها، ادراکات یا احساسات نسبت به یک مکان، شخص، شی یا یک فعالیت است که توسط روانشناسان تعریف شده است. نگرش مجموع تمام ادراکاتی است که در نتیجه تجارب زندگی هر فرد و محیطی که در آن زندگی می کند شکل می گیرد. نگرش احساس، باورها یا تصورات فرد در مورد یک محصول یا خدمات است معمولاً در اعمال و رفتار یک فرد منعکس می شود و پس از شکل گیری، تغییر این ویژگی شخصیتی بسیار دشوار است نگرش ممکن است منفی یا مثبت باشد.
معنی نگرش برند
نگرش به معنای بازنمایی ذهنی از ویژگی های دنیای اجتماعی و فیزیکی (از جمله ارزیابی آن ویژگی ها) است که در حافظه ذخیره می شود. نگرش یک ساختار فرضی است که نشان دهنده علاقه یا عدم علاقه یک فرد به یک محصول یا برند است.نگرش ها از اشکال مختلفی از قضاوت ها تشکیل می شوند. نگرش ها بر اساس مدل ABC (تأثیر، تغییر رفتار و شناخت) ایجاد می شود. پاسخ عاطفی یک پاسخ فیزیولوژیکی است که ترجیح فرد را برای یک موجود بیان می کند. نیت رفتاری نشانه ای کلامی از قصد فرد است پاسخ شناختی یک ارزیابی شناختی از موجودیت برای تشکیل یک نگرش است. بیشتر نگرش ها در افراد نتیجه یادگیری مشاهده ای از محیط آنهاست.
نمونه ای از نگرش در تجارت
انواع مختلف نمونه ها عبارتند از:
Nike محبوبترین برند ورزشی در سراسر جهان است و اغلب مصرف کنندگان نمیتوانند توضیح دهند چرا آنها نایک را به عنوان یک برند ارجح بر دیگران ترجیح میدهند. اما دلیل رفتار مشتری به میراث شرکت Nike است که برند ورزشی عملکرد را برای سالها به تصویر میکشد که نشاندهنده اعتماد و نتیجه عملکردی فوقالعاده است. آن همیشه با فعالیتهای ورزشی عالی ورزشی و فعالیتهای ورزشی ماجراجویانه همراه بودهاست که احساس پایداری بالا و محصولات قابلاعتماد از برند را القا میکنند
نایک با عبارت میلیارد دلاری «فقط انجامش بده» یکی از پیشینیان برندسازی نگرش است. خود شعار به طور خاص به محصولات آنها مربوط نمی شود. هیچ جزئیات خاصی در مورد کفش های نایک یا تجهیزات ورزشی ارائه نمی دهد. در عوض، استراتژی برندسازی سبک زندگی، ارتباط عاطفی با مصرف کننده را ترویج می کند. این به وضوح در تبلیغات نایک دیده می شود، که به ندرت کفش را برجسته می کند، اما در عوض بر روی دستیابی افراد به اهداف ورزشی خود تمرکز می کند.دیگر شرکتهای معروفی که امپراتوریهای شرکتی خود را با برندسازی نگرش ساختهاند عبارتند از Starbucks و The Body Shop. با توجه به برند آنها، شعارها و نمادهای آنها به ترتیب به قهوه یا محصولات بدن مربوط نمی شود. درعوض، هر دو تلاش میکنند با احساسات مصرفکننده ارتباط برقرار کنند و مشتریان را تشویق میکنند تا سبک زندگی خود را از طریق محصولاتشان بهبود بخشند.تکالیف یکی از مؤثرترین راهها برای شناخته شدن نام شرکت و محصول توسط میلیونها مشتری است. این شکل از نام تجاری می تواند یک کسب و کار کوچک را به خود اختصاص دهد و یک شرکت جهانی ایجاد کند. Starbucks به عنوان یک فروشگاه کوچک در سیاتل شروع به کار کرد – اما از طریق برندسازی نگرش که در لوگو و فضای فروشگاه آن منعکس شد، به یک پدیده جهانی تبدیل شده است که تقریباً در همه کشورها یافت می شود.برندسازی موفقیت و نگرش دست به دست هم می دهد. زمانی که بتوانید از احساسات و خواسته های یک مصرف کننده بهره ببرید، پایه و اساس شرکت خود را برای شکوفایی فوق العاده می سازید.اپل همچنین از برندسازی نگرش برای ایجاد ارتباط عاطفی با پایگاه مشتریان خود با تمرکز بر احساسی که تجربه یک محصول اپل در آنها ایجاد می کند، با موفقیت استفاده می کند.